Sign In

Remember Me

יוקר מחיה?

יוקר מחיה?

שבת בבוקר, יום יפה, כל רחובות פריז מוצפים באפודים צהובים. התופעה הזאת שהופיע בתחילת נובמבר, נעשתה כבר הרגל בצרפת, כאילו הייתה קיימת מאז ומתמיד. בהתחלה זה התחיל בגלל תלונות על העלאת מחיר הדלק, ואז זה התפרש לעבר עוד דברים. אני כבר נאבדתי בתחילת הדרך, והסיבה שלא רשמתי על זה אף פעם, היא שזה פשוט לא מעניין אותי, ובעיקר כי אני מתרחקת כמו מאש מהרעל ההוא שנקרא פוליטיקה.
אבל אם אתם שואלים את דעתי, בהתחלה חשבתי שהם צודקים, שאנשים לא יכולים להנות מהכסף שהם עומלים עבורו, אבל לאט לאט האירוע יצא מגדרו, וכמו שרק צרפתים יודעים לעשות, נעשה לאלים מאוד (ראו מהומות 1789).

Résultat de recherche d'images pour "émeutes 1789"
שום דבר לא השתנה מאז !

כמו הישראלים, הצרפתים לא מפסיקים להתלונן על יוקר מחיה. החלטתי להשוות סתם לכיף, אם בצרפת הרבה יותר יקר בארץ. איני מבטיחה את דיוק המידע שאני נותנת פה.

דיור

אין מה להשוות לארץ. אם לא מכלילים את פריז (זה באמת יוצא מהכלל), דיור בצרפת מאוד זול. אפילו בעיר 20 דקות בפריז, אתם יכולים לקנות בית גדול עם גינה ו-3 קומות במחיר של דירה במרכז הארץ או למצוא דירת שותפים עם חדר ב-380-400 יורו. קשה למצוא כי יש מלא ביקוש, אבל זה קיים. אני בעצמי מצאתי בתחילת השנה חדר בבית 20 דקות מפריז וחצי שעה מהאוניברסיטה שלי, ב-380 יורו כולל הכל. אבל בעלת הבית לא רצתה בטענה שיש לה כבר 4 דיירים ללא אזרחות אירופאית והיא פחדה שמשרד ההגירה יעשו לה בעיות (לא הבנתי איך זה קשור). היא הייתה רושמת לי כל יום "אל תדאגי אני אבדוק לך, יש דייר אחד שעומד לקבל אזרחות צרפתית ; יש מישהי שמתעניינת בחדר, אם היא לא לוקחת זה שלך …" ובסוף היא נעלמה. הזוייה.

ולמרות שהדיור בצרפת לעיתים הוא שליש מהמחיר בארץ, צרפתים עדיין איך שהוא מתלוננים שהוא יקר. נו … צרפתים, אחד העמים שמתלוננים הכי הרבה באירופה. צרפתים בעצמם מודים בכך שהם אף פעם לא מרוצים.

יוקר מחיה

אפילו בפריז, אם לא קונים בFRANPRIX (רשת סופרמרקט שאני קוראת לה גנבים, כי המחירים שלהם יקרים פי 2 מכל סופרמרקט נורמאלי), האוכל יחסית זול. במיוחד האוכל האורגני. אם לאכול בריא ואורגני נשאר נחלת ה*מאוד* עשירים בישראל, בצרפת כל אחד יכול להרשות לעצמו לאכול מוצרים אורגניים. לאחרונה ירד מחירם, ואפילו יש רשת סופרים מדהימה ליד הבית שלי בשם CORA שיש להם מוצרים אורגניים איכותיים במחירים מצחיקים (אני תמיד חושבת על האגדה של קורה כשאני הולכת לעשות קניות חחח).

לאחרונה התחלתי לאכול אורגני, זה טיפה יותר יקר ממוצרים לא אורגניים אבל גם יחסית למוצרים שהם לא אורגניים בארץ, זה יחסית זול. למשל, 500 גרם נוטלה עולה סביבות ה-30-35 שקל, בצרפת 500 גרם ממרח שוקולד ואגוזי לוז ביו (שזה טעים פי מיליון מנוטלה וגם הרבה יותר בריא) עולה בסביבות ה-7-9 יורו. כמעט אותו מחיר, אבל אורגני ובריא יותר. ולעיתים אפילו אפשר למצוא בזול יותר !

פיצה קפואה עולה בארץ 20 שקל. מצאתי פיצה אורגנית עם פטריות וחזיר ב-CORA ב-3 יורו … 12 שקל לפיצה אורגנית קפואה ! והטעם … כמו בפיצריה. לפרוטוקול, הפיצה האהובה עליי היא עם פטריות, אז החזיר זה שדרוג. בצרפת טעמתי פיצה עם גבינת עיזים וחזיר וזאת הפיצה האהובה עליי בצרפת. אגב, בזמן שכל הפיצות בארץ על בסיס גבינת פלסטיק, בצרפת הן על בסיס גבינת אמנטל, אחת הגבינות הכי טעימות והכי זולות בצרפת. איזה כיף שצרפתים הם חילוניים ולא נותנים לשגעונות כמו כשרות לנהל להם את החיים.

סבתא שלי שאלה אותי לא מזמן כמה אני מבזבזת בחודש על אוכל. אמרתי לה 80-100 יורו. היא הייתה בשוק ולא האמינה איך זה הגיוני. במיוחד שאני מאוד gourmande, קרניבורית בנשמה שמאוד אוהבת בשר אבל גם מאוד אוהבת פירות, גבינה ועוגיות. אולם, הבשר בצרפת יחסית יקר, עוף עולה פי 2 מהארץ, אבל בLIDL יחסית הבשר זול ורק שם אני קונה.

לסיכום, האוכל בצרפת זול יותר, בריא יותר וטעים פי 10000² מהארץ.

מיליתי עגלה שלמה באוכל שהספיק לי לשבוע וחצי, כמעט 30 יורו. יש פה המבורגים (שזה 10 יחידות ב-20 שקל ל-100% בשר בקר), גבינות, מרק עוף, קרואסונים שוקולד, 4 באגטים אפויים במקום (4 ב-12 שקל!), פסטה, עוגיות, ביצים, פירות, בצלים … וטיפקס

תחבורה ציבורית

בהשוואה לארץ, מאוד יקר. נסיעה באוטובוס עולה 8 שקל, מנוי לNAVIGO (המקביל לרב קו הישראלי בפריז) עולה 75 יורו לחודש, ו-38 לסטודנטים, אבל מקיף כמעט את כל Île de France ואפשר לנסוע ללא הגבלה בכל התחבורה הציבורית הקיימת. אולם בערים אחרות בצרפת התחבורה הציבורית זולה באופן משמעותי ויש אפילו ערים בהם האוטובוסים הם בחינם !

שכר ועבודה

בזמן שבארץ העולם יקר, הדיור יקר, אבל האוטובוסים זולים, שכר המינימום גם לא מרחיק שחקים. אם אני לא טועה, הוא 29 שקל בארץ, בעת שבצרפת שכר המינימום הוא 40 שקל לשעה. אולם, המיסים מאוד גבוהים, זה כן. למשל על המשכורת שאני בקושי מרוויחה בעבודת סטודנט, יורדים לי 100 יורו מיסים -.-

אבל, בניגוד לארץ, בצרפת קשה יותר למצוא עבודה. אם בארץ רושמים על דף וורד קורות חיים באופן פושטי לחלוטין ומתקבלים לעבודה, בצרפת הקורות חיים נעשה לעסק רציני של ממש. הקורות חיים בצרפת נראים כמו עבודה גרפית מושקעת, עם הקדמה, ואפילו צריך לרשום מה תחומי העניין שלך. את מי זה מעניין בארץ שאתה רוכב על סוסים בזמנך הפנוי ונהנה להקשיב לבאך ?!
יכולים אפילו לפסול את המועמדות שלך אם הקורות חיים שלך לא מספיק יפים ומושקעים. בשבילם, מי שלא משקיע בקורות חיים שלו הוא בן אדם לא רציני וחסר מוטיבציה !!!

דוגמא לקורות חיים בצרפת. ולא, זה לא מישהי שהשקיעה, כל הקורות חיים צריכים להיראות בדרך הזאת. מושקעים ויפים לעין. הזוי !

לימודים

מה אני אגיד, אוניברסיטה כמעט בחינם (170 יורו לשנת לימודים!) זה כלום. בארץ זה לא נראה אפשרי. והמדינה מחלקת מלגות לסטודנטים במצב כלכלי לא טוב, רק צריך להגיש בקשה באינטרנט. סטודנט יכול בקלות לגור אצל ההורים, אם יש לו מזל והאוניברסיטה לא רחוקה, מקסימום לעבוד בעבודת סטודנט לצד הלימודים ולהרוויח עוד כסף לבזבוזים. החיים יפים כשהלימודים בחינם. שוב, אם לא מכלילים את פריז, גם להשכיר סטודיו לא כזה יקר. למשל בערים אחרות נתקלתי בסטודיו סטודנט 20 מטר ב-200 יורו לחודש. מחיר בדיחה. רק בפריז המחיר מרובע. איכס.

ספרי הלימוד גם לא יחסית יקרים, אולם כל הציוד המשרדי מאוד יקר, עולה פי 2 מהארץ. למזלי באתי עם סטוקים של עטים ומרקרים מהארץ. כי בצרפת אין דבר כזה מקס סטוק שיש שם הכל ב-5 שקל, בצרפת תקנו 3 מרקרים ב-5 יורו ולא ב-5 שקל. למשל רציתי לקנות מחורר, בזמן שבארץ זה עולה 10 שקל, בצרפת 10 יורו. מי מת ?!!! בסוף מצאתי בHEMA, חנות הולנדית מדהימה, שבה כלי הכתיבה זולים ובמחירים שפויים, מחורר ב-10 שקל. בדיוק כמו בארץ.

בניין מגורים מהמם עם שילוב של ארכיטקטורה קלאסית חמימה ומודרניות

ביגוד

כאן אני אשבח את ארץ ישראל ואגיד שבארץ, הבגדים מהממים, איכותיים וזולים מאוד. יחסית לצרפת. הביגוד בצרפת מאוד יקר. בעניין של ביגוד, מה שזול הוא באיכות חרא (ואני לא מדברת על פריימרק, הרוב שם לא באיכות טובה, צריף לדעת מה לבחור), ואם אתם רוצים בגדים באיכות טובה שיחזיקו שנים, תצטרכו לפתוח את הארנק. סוודרים ב-30 יורו, בזמן שבארץ קניתי סוודרים ב-30 שקל, שמחממים בחורף הצרפתי ושיש לי אותם כבר שנים ועדיין נראים חדשים. המחירים של הבגדים פשוט מרתיעים אותי ומרגיזים אותי, גורם לי לצעוק, באיזה זכות אתם לוקחים 200 שקל על פיסת בד עלובה שבארץ אני יכולה לקנות אותו דבר ב-50 שקל ?!!!

אז גם בעניין ביגוד, אני מעדיפה לקנות בארץ. רשתות האופנה הישראליות מאוד איכותיות ומציעות בגדים מהממים. גם יש סיילים כל חודשיים בערך. אני למשל מאוד אוהבת את קאסטרו וFOX. כשביקרתי את המשפחה בארץ, הייתה בדיוק תקופת הסיילים, ומצאתי בגדים מהממים בגרושים (10 שקל, 20 שקל!). אולם לעיתים יש מציאות, למשל ב-H&O אפשר לעיתים למצוא בגדים איכותיים ויחסית זולים. מצאתי שורטים ב-10 יורו. אבל בעניין שופינג, אין על הארץ. אני מחכה לבקר את המשפחה רק כדי לעשות שופינג.

יחסית לארץ, רוב הדברים בצרפת זולים, אבל לא הכל. יש דברים שעולים לעיתים אפילו יותר מהארץ, וזה למה יש דבר כזה שנקרא חופשה בארץ, שעל הדרך שמבקרים את המשפחה, קונים סטוקים של דברים שאין בחו"ל או שעולים שם כפליים.

אז למה צרפתים מתלוננים ? אחד המרצים שלי אמר פעם, שצרפתים תמיד מתלוננים בגלל שמזג אוויר הפכפך. פעם יורד גשם, ואז למחרת שמש, ואז לפתע שלג.

מאת
אני לא באה להראות את הצדדים היפים בסיפור ההגירה כפי שרבים נוהגים לעשות. אני באה להראות לכם מנקודת מבט של מישהי צעירה, עד כמה זה קשה ומאתגר להגר. אני רוצה לתת את התקווה לעוד אנשים בגילי וגם צעירים יותר, שלא רואים את עתידם בארץ וחולמים להגר בעתיד.

Subscribe
Notify of

26 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Member
4 years ago

צרפתים לא מתלוננים בגלל שחסר להם כסף, זה עניין של מנטליות נטו. יש הרבה מדינות עולם שני ושלוש שאין להם כסף ללחם והם מתלוננים הרבה פחות מאנשים שחיים במדינות מערביות. זה נכון גם לגבי פולין, גרמניה וכמעט כל מדינה מערבית שקיימת בערך. מהיכרות אישית שלי עם פולניה שדיברתי והייתה חיה גם בגרמניה (הייתה לה שם עבודה טובה, רכב חדש וכ'…) ובסוף חזרה לפולין ואמרה שהגרמנים מתלוננים שם עוד יותר מהפולנים. אז התופעה הזו לא אופיינית ספיציפחת לצרפתים, זה נכון באופן כללי בעולם המערבי. במדינות פחות מפותחות לאנשים יש הרבה פחות והם לא מתלוננים ככה. בכל אופן, תודה על המאמר למרות… Read more »

Flying Dutchman
Guest
Reply to  הישראלי המכוער
4 years ago

אני אישית הגעתי למסקנה שככל שטוב יותר לאנשים, ככה הם מתלוננים יותר, אם כי זה כמובן לא גורף.

Reply to  Flying Dutchman
4 years ago

תראה, אני לא אומר לך עכשיו ללכת לגור באפריקה או לרוץ לאוטובוס ולהידרס כמו חתיכת דביל "כדי להיות מאושר", כי זה רק יהפוך אותך לעוד יותר אומלל. אבל בסך הכל כל עוד יש לך איפה לגור ומה לאכול כל השאר זה די בונוס, ההיבט החומרי כבר לא משחק יותר מדי תפקיד. יש לי חבר עם אזרחות פולנית, חי מביטוח לאומי וההורים משפריצים עליו כסף כאילו אין מחר, הוא לא עובד, לא לומד והוא ליטרלי לא עשה כלום עם החיים שלו, פשוט כלום. וכל יומיים הוא בוכה לי בוואצאפ שהוא רוצה להתאבד ושכל העולם אכזרי אליו, כי האוקראינית במסעדה שכחה לשים… Read more »

Flying Dutchman
Guest
Reply to  הישראלי המכוער
4 years ago

אני התכוונתי לזה שאנשים מסויימים שטוב להם יחסית בחיים, נוטים להתלונן יותר מאנשים שחסר להם ופחות טוב להם, כי הם אולי יודעים להעריך פחות את מה שיש להם ולעומת זאת מי שחסר לו, בדרך כלל יודע להסתפק במעט שיש לו ולהעריך זאת. לגבי החבר שמאיים להתאבד בגלל סיבות טיפשיות, אם אתה חבר באמת טוב שלו, מחובתך לנסות למנוע ממנו להתאבד בכל דרך אפשרית. ולגבי הדוגמה על אפריקה, זו לא דוגמה טובה לדעתי. חוץ מזה, אני מכיר אנשים שעובדים, או עבדו בעבר באפריקה ודווקא יש להם רשמים טובים משם.

Ariel
Guest
Reply to  Flying Dutchman
4 years ago

בקטע הזה אני חושב שישראל נמצאת במקום די טוב.
נכון, רמת החיים בגרמניה גבוהה יותר(וגם זה לא בהרבה)אבל הישראלי הממוצע סה"כ די מאושר. תן לו כמה דקות ביום לשחרר קיטור ולהתלונן וזהו, פה זה נגמר! כמות המתאבדים בישראל היא מהנמוכות בעולם המערבי.
סה"כ רמת חיים די גבוהה בישראל בשילוב אושר די גבוה, נהנים מכל העולמות 🙂

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%AA%D7%90%D7%91%D7%93%D7%95%D7%AA#%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%AA_%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%AA_%D7%9C%D7%A4%D7%99_%D7%A9%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%A8_%D7%94%D7%94%D7%AA%D7%90%D7%91%D7%93%D7%95%D7%AA

הישראלי המכוער
Guest
Reply to  Ariel
4 years ago

תראה, אני לא אומר שהאנשים בגרמניה מאושרים בצורה יוצאת דופן, כי הם לא. אבל לא הייתי קורא לישראלים אנשים מאושרים. אני מבין שאתה מרבה לשבח את ישראל, אבל אני חולק עליך בעניין הזה. המצב של ישראל היה מצוין אם הבעיה היחידה הייתה "כמה דקות של קיטור" ביום. אבל זהו, שזה פשוט לא המצב. כוח הקנייה בישראל די שווה ערך לזה של מדינות כמו צ'כיה או פולין, יש בה הרבה שחיתות, ותשתיות מחורבנות. אבל עזוב את זה, אלו לא הבעיות העיקריות. אלו ץ הבעיות הקטנות. הבעיה העיקרית עם ישראל היא שרוב הציבור ימני קיצוני, שמרני, לאומני ואין שום כבוד או סבלנות… Read more »

Ariel
Guest
Reply to  הישראלי המכוער
4 years ago

מסכים איתך על 99%, אבל ככל שאני מסתובב יותר בעולם ובמיוחד בשנה האחרונה שאני עובד באתונה בחברת אירופאים בלבד, אני מבין כמה המצב שלנו טוב מכ"כ הרבה מקומות כולל אירופה! אני ממש לא נהנה שערסים רבים איתי, אבל בגלל שיש לישראלים פה גדול(ולצערי די מלוכלך), די קל לדעת ממי להתרחק ומתי אתה עולה על העצבים של האדם שמולך. במדינות כמו בולגריה, פולין ואפילו שוודיה האדם שמולך יראה מאופק וסבלני, אבל משם ועד לבוקס לפרצוף הגבול מאווד דק – כולם מאוד קרים ומאופקים כלפי חוץ, עד שמתפוצצים עליך! מאוד מעריצים אותנו באירופה ותמיד שואלים אותי איך זה לחיות במדינה "עשירה" חחח.… Read more »

הישראלי המכוער
Guest
Reply to  Ariel
4 years ago

תראה, שלא תהיה פה אי הבנה, אני ממש לא מעריץ את אירופה ואת המנטליות האירופאית. ובסך הכל המנטליות באירופה היא די קרירה ומנוכרת. עם זאת, סטטיסטית, כמות האנשים שאני רב איתם ביום יום גבוהה משמעותית מזו של מדינות כמו פולין או הונגריה. כל עוד אתה לא מזיין לקופאים את השכל או לאנשים ברחוב ת'מוח, ואתה מדבר בנימוס וכמו בן אדם נורמאלי בדרך כלל לא יריבו איתך. כן, קרו לי מקרים שעיצבנו אותי באירופה לא פעם ולא פעמיים, אבל בישראל זה קורה על בסיס יומי, אנשים בישראל הם פשוט אכולי שנאה באופן כפייתי-אובססיסי להחריד, עד כה שלפני שבועיים הלכתי ברחוב ומישהו… Read more »

הישראלי המכוער
Guest
Reply to  Venus
4 years ago

כן זה ברור, יש הבדל מהותי בין מדינות כמו ספרד וצרפת לבין פולין וליטא למשל. ברור שאפשר גם למצוא הרבה אנשים נחמדים ובראש טוב גם בפולין ובמזרח אירופה, אבל באופן כללי במדינות מזרח אירופה לפחות אין את הפתיחות והחום שיש לאנשים במדינות אחרות. זה לא אומר שאי אפשר להסתדר, אבל חיסרון למי שלא מתחבר כל כך למנטליות.

Ariel
Guest
Reply to  הישראלי המכוער
4 years ago

ברור שאי אפשר להתייחס לאירופה כמקשה אחת זהה(אפילו בישראל פערי מנטליות די גדולים בין 'מדינת תל אביב' לשאר הארץ).
בכל אופן, החסרונות שאתה מתאר בתור 'חום ופתיחות', מבחינתי אלו יתרונות ואפשר למצוא אותם בשפע בישראל וביוון…
ואגב Jambon-beurre, אני אולי מגיע לצרפת לכמה ימים!
לצערי לא לפריז אלא יותר לכיוון הגבול עם קטלוניה. מעבר להיותו כריך עם פסטרמה, מה מיוחד בו והכי חושב: איפה מומלץ לטעום 🙂

Reply to  Ariel
4 years ago

כן, אלו יכולים להיות יתרונות בהחלט (אך גם חסרונות), תלוי למי ואיך אתה מסתכל על זה 🙂
בגדול כן, יש הבדל בין מדינת תל אביב למדינת ישראל. תל אביב יותר ליברלית וגיי-פריינדלי, בגדול עיר של היפסטרים.

משה
Guest
4 years ago

הייתי שמח לדעת מבחינת זכויות סוציאליות אם זה באמת הרבה יותר טוב ממה שבארץ ואם יש לי אזרחות ואני רוצה לחזור לחיות בצרפת בתוך כמה זמן אהיה זכאי לכל הזכויות . תודה מראש אם תוכלי לענות לי

דבורקין
Guest
4 years ago

האמת שנשמע לי מוזר מאד שאין שם רשתות של חנויות מוזלות כמו הכל ביורו, כפי שיש ברחבי גרמניה. שם ניתן לקנות ציוד משרדי ומליון דברים אחרים ב..נו..יורו אחד. יש כל מיני רשתות מוזלות לשטויות וקשקושים בגרמניה…טדי, יורו שופ, ועוד כמה ששכחתי את שמן. בגדים בארץ? הקניונים מוכרים לך מה שהם קונים מהיבואנים האמיתיים, שנמצאים רובם על רחוב דרך יפו בת"א . ראיתי פעם ג'ינס באחד הקניונים ברשת דיזל נראה לי, היתה עליו את התגית המקורית עדיין, איזו חנות בדרך יפו…ככה הבנתי שהם קונים משם ומוכרים פי 2. לא חושב שהבגדים בארץ כאלה זולים, אני גם לא בטוח שבפרימק האיכות כזו… Read more »

Admin
4 years ago

מעניין, אני זוכר שהקינוחים בצרפת עלו ממש זול… כשהיינו נכנסים למסעדות היינו מבקשים 2-3 קינוחים, בשווי של 4 יורו לקינוח.

צרפת מעולה בקינוחים, כנראה מובילה עולמית יחד עם איטליה…

Member
4 years ago

מה שהצרפתים עושים מבחינת האפודים הצהובים צריך להראות דוגמא לשאר העולם. במקום סתם להתלונן הם עושים משהו בשביל לשנות בעיקביות, כל הזמן, כל שבוע. אנשים הבינו והתעוררו שממשלה היא לא משרתת את אזרחיה אלא תאגידים ובנקים, זכותם לא להסכים לכך שקובץ קטן של אנשים יחליטו החלטות של עומה שלמה. לגבי הנכסים בצרפת, עשיתי בדיקה, דירת חדר קטנה עולה כ300 אלף יורו בפרברי פריז. זה דיור מאוד יקר במיוחד שאת אומרת שלוקחים מס גבוה מההכנסה. מחיר הדיור מחושב על פי כמה משכורות ממוצעות אדם צריך לקבל בשביל לשלם את מחיר הדירה. להשכיר חדר ב400 יורו זה מצב זמני אך לא אולטימטיבי.… Read more »

4 years ago

די דומה למה שקורה אצלנו, אבל ברלין היא לא שאר גרמניה, ופרנקפורט ומינכן עולות על כ-ו-ל-ם…
לגבי מחאת האפודים הצהובים- אני זוכרת כמה תמכת בזה, וגם רציתי להזכיר לך כשהמחאות הפכו אלימות מאוד, אבל אני שמחה ששינית את העמדה לבד 🙂

אני מתה על איך שאת כותבת, את גורמת לי לחייך כל פעם מחדש!

Member
4 years ago

כרגיל מעניין. את חייה במקום תרבותי ואפילו אם פה ושם הוא יקר, זה עדיין שווה את זה, כיוון שישראל נמצאת במגמה מתמדת של קריסה ומושגים כמו תרבות והומניזם נחשבים למושגים מגונים. ככה זה במדינת קולולולנד.

Flying Dutchman
Guest
Reply to  Venus
4 years ago

גם לי זה קורה כל כך הרבה, אמנם לא צוחקים עלי אבל כן מסתכלים עלי בעין עקומה. אני משנה לשנה מרגיש יותר לא שייך ויותר כמהה לעולם הנאור. גם אני מבחינה תרבותית נחשב לאירופאי לכל דבר, למרות שפה ושם גם הישראליות יוצאת החוצה. זה כבר נהיה בלתי נסבל, אבל אני לא אומר נואש. כשאקבל סופסוף את האזרחות האירופאית שלי, אוכל כבר לנקוט צעדים מעשיים יותר.

Reply to  Venus
4 years ago

מצויין, שגם לא יחזור. שימצא לעצמו דירה עם שותפים מהגרים מוסלמים ואז נראה אותו חכם.