Sign In

Remember Me

אז מי אני בכלל?!

אז מי אני בכלל?!

״שיהיה בהצלחה״ היא איחלה לי תוך כדי שהיא לוקחת לי את הדרכון, תעודת זהות ותעודת השחרור מהצבא. זהו ,זה נגמר, הפעם האחרונה שאני נאלץ לנסוע לשגרירות ישראל בהאג. סוף לכל הבעיות עם הצבא ששולח זימונים, ביטוח לאומי ששולח חשבוניות ומס הכנסה ששולח איומים. פעם הבאה שאסע לישראל אוכל לעמוד בתור לביקורת גבולות בכניסה לארץ עם כל התיירים ואחתים את דרכוני ההולנדי.

אני יוצא מהשגרירות, מתהלך לי ברחוב באוטנהוף שבהאג וזה מרגיש מוזר אבל בו זמנית זה מרגיש כל כך טוב ויש לי צורך לחגוג את זה ולצעוק את זה מהגג.
הרגע שחיכיתי לו כל כך הרבה זמן הגיע. אני משוחרר, אני עכשיו באמת הולנדי.

זה מרגיש כאילו זה היה אתמול

זה מרגיש כאילו זה היה לפני שנה או שנתיים אבל זה היה די מזמן. לפני כ-9 שנים מצאתי את עצמי בתחנת רכבת מנומנמת בישראל, זה היה לילה חם ואני, נער בן 22 שהשתחרר לפני מספר חודשים מהצבא כקצין, נכנס לרכבת לנתב״ג עם 8 מזוודות ותיק גיטרה. ידעתי שזה מתחיל כמשהו זמני, אבל בינינו, מה שזמני הופך להיות קבוע בסופו של דבר.

ידעתי שיש להקדים תרופה למכה, before the shit will hit the fan בישראל. רציתי להגר מזה שנים אבל הייתי צעיר מדי, מפוחד או שהייתי כבול למחויבויות אחרות כמו הצבא לדוג׳.

סבתא שלי שברחה מאירופה בשלהי מלחמת העולם השניה ועלתה בכוחות עצמה לישראל בעודה בת 18, חסכה לי כל חודש כמה גרושים. הכמה גרושים האלו עזרו לי ונתנו לי גב כלכלי בשנים הראשונות שלי כנער בעיר אמסטרדם. זה עדיין מרגיש לי כל כך מוזר שסבתא שלי ברחה מאירופה ואני משתמש בכסף שלה על מנת לחזור לשם.

תגלית Birthright גורמת לפעמים לירידה ולא רק לעלייה

בקיץ 2010 בעודי קצין בצבא, קיבלתי את הזדמנות להשתתף בטיול תגלית של צעירים יהודים מהולנד. הכרתי שם חברים, התאהבתי שם בנערה ובו זמנית התאהבתי במדינה שעד אז התבלבלתי בינה לבין דנמרק. אבל אין מה לעשות אז הייתי צעיר ומטומטם.

אני בחור בעל מוטיבציה גבוהה, פרפקציוניסט שמאמין שכל חלום ניתן להגשמה, ברגע שאני מציב לעצמי יעד, אני רואה את זה כאתגר ואני לא מניח לעצמי עד שזה ימומש. אני מונע בעיקר מפחדים ומה יחשבו עליי אם אכשל.

היעד המרכזי שהצבתי לעצמי בעודי נער בן 20, היה שילדיי בעתיד לא יאלצו להחזיק נשק כמוני בגיל 18, אלא ספר או כוס בירה. כיום אני חושב שהילדים שלי יקחו את הביטחון שלהם כמובן מאליו בעוד מספר שנים ובכלל לא יבינו על מה אני מדבר.

אין מתכון מסויים להצלחה

החודשים הראשונים באמסטרדם היו קשים, אבל לא הנחתי לעצמי להיכשל. תוך שבוע מצאתי דירה, נהייתי הכי טוב בעבודה ומהר מאוד למדתי את השפה. כי ידעתי שלחזור לישראל זאת לא אופציה בשבילי.
הפחד הניע אותי כל כך שניתקתי קשר עם כל מה שהזכיר לי את ישראל. נסעתי רק שהיה צריך לארץ, ממש אחת לשנתיים/שלוש ולא קראתי חדשות ישראליות יותר. הלילות בתקופה הראשונה לוו בסיוטים בהם אני מתעורר במיטה בחדר שלי בישראל בבית הוריי.

ההסתגלות היא אכן לא קלה, מקום, שפה, כללי התנהגות ונורמה חדשים. ברגע שהתאקלמתי בצורה מלאה החיים שלי היו ממש נוחים. 5-6 חופשות בשנה, הצלחתי לחסוך יפה ,קיבלתי רשיון נהיגה, עברתי דירה מהעיר לכפר, רכשתי בית, נולדו לי ילדים, התחתנתי ולבסוף גם מצאתי את עצמי מבחינת הקריירה והשתלבתי בעולם ההייטק בהולנד.

אני חי את החלום ולא חסר לי כלום. אז מה בעצם הבעיה פה?

בניתי מסביבי חומה במהלך ה-9 שנים האחרונות שגרמה לי להיות אנטי כל מה שקשור לישראל, התכחשתי והתביישתי בשורשים שלי, הדחקתי את הרגשות שלי בנושא ועשיתי הכל על מנת שהילדים שלי לא ידברו מילה בעברית.
ממש סוג של פוסט טראומה שעברתי. זה נשמע יותר דרמטי ממה שזה, אבל זה מצב מבלבל.

בחברה ההולנדית הם רואים אותי לא סתם כישראלי אלא כשגריר ישראל בהולנד, למרות שהמון אומרים שהם חשבו שאני הולנדי יליד הולנד עד שאמרתי שנולדתי במקום אחר (למרות החזות המזרחית שלי).
זאת לעומת הביקורים הסוריאליסטים בארץ, פתאום כולם מסביבך מדברים עברית והכל כך
שונה. דבר שגורם לי להרגיש כתייר הולנדי שאיבד את הדרך.

איך אני יכול להפוך את החסרון של שורשיי ליתרון? ומי אני בעצם?
הולנדי שנולד במדינה אחרת? ישראלי הולנדי? הולנדי ישראלי?
למה כל כך חשוב לי לקטלג את עצמי?

אני פשוט אני, אני סטיב.

מאת
בבלוג זה אשתף אותכם בסיפור ההגירה שלי להולנד שהתחיל ב-2011 על מנת לשפר את איכות החיים שלי. אספר לכם על חוויותי ,כשלונותיי ואתן לכם טיפים שיעזרו לכם להתאקלם למצוא את האושר והעושר בחיים בחו״ל. כמו כן אדבר על האספקט הפרקטי, אבצע השוואות לישראל, אגע בפן הפסיכולוגי של מעבר לחו״ל ואנסה לתת לכם כלים להתמודדות עם קשיי מהגרים נפוצים.

Subscribe
Notify of

35 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
יערית
Guest
3 years ago

סטיב יקר מה שלומך? האם ידוע לך האם נוכל להגר כמשפחה זוג פלוס ילדה? האם אתה מכיר משפחות שהיגרו שנוכל להתייעץ איתם?
תודה

יערית
Guest
3 years ago

היי סטיב אני מתארת לעצמי שהמון השתנה מאז אבל האם אתה מכיר משפחות שהיגרו ללא דרכון אירופאי?
תודה
יערית

אלעד
Guest
3 years ago

שלום סטיב, בלוג נחמד. אני אלעד בעל דרכון אירופאי, כבר כמה שנים שרץ לי בראש רעיון לעזוב את הארץ לטובת לימודים והגירה, בהתחלה גרמניה ולאחרונה הולנד בגלל שלא צריך ללמוד שפה נוספת כדי ללמוד. בכל מקרה בלי קשר ללימודים. הגיל שלי 34, רווק). החששות שלי – יש לי מחלה כרונית בדרגה קלה ואני לוקח כדורים כדי לשמור, אז למשל מדאיג אותי כל הנושא של כמה עולות תרופות שאני צריך אותם(כמה עולה ביטוח רפואי ? האם יקר כמו בגרמניה?), האם יש ביטוח לאומי בהולנד ואיך אני מתמצא בבירוקרטיה מחדש כדי לקבל את הזכויות שלי. וסתם דברים בסיסיים ? כמה עולה להשכיר… Read more »

יאיר
Guest
4 years ago

אני יכול להבין אדם שמחליט לרדת מהארץ , אבל אדם שהופך את זה לאדזנדה שלו, להכפיש את הארץ , להוציא את דיבתה רעה , לבוז לכל מה שקורא בארץ, ולנסות לשכנע אנשים אחרים להגר זאת תופעה דוחה בעיני. הרי אנשים הקריבו את חייהם למען המדינה הזאת ועדין מסכנים את חייהם.אתה נולדת וגדלת במדינה בזכות ההקרבה של אנשים צעירים, אז לבוז באופן כזה לארץ המוצא שלך זאת תופעה דוחה בעיני. נכון יש הרבה מאוד ליקוים במדינה שצריך לתקן אבל הגישה שלך מעררת בי גועל.

Reply to  יאיר
4 years ago

אתה יכול להחליף את ישראל לכל מדינה אחרת: ברית המועצות, סין הקומנסטית, גרמניה הנאצית, ונצואלה ואחרים וזה ישמע אותו הדבר, אז אולי תבין (ואולי לא) שהמקום שממנו אתה כותב את התגובה הוא לאומני. אתה בעצם אומר, רק בגלל שנולדתי כאן, גם אם "יש הרבה מאוד ליקוים", אני נשאר – הערך העליון בעיניי הוא הקבוצה. אתה מקריב את עצמך למענה, למען האידיאל שהקבוצה אמרה לך שאתה אמור לסגוד לה. זה לא קשור לכך שאנשים הקריבו את חייהם, גם בגרמניה הנאצית מיליוני גרמנים הקריבו את חייהם במלחמה, אז האם רק בגלל זה כגרמני היית אמור לתמוך בשלטון הנאצי באותה התקופה? (אתה מסוג… Read more »

קובי
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
4 years ago

אני משתדל שלא לצחוק.
אפילו כותב התגובה הזאת הוא מהגר בעצמו
מאיפה שלא הגעת, סבא או סבתא שלך היגרו לכאן.
אתה כולה דור 3 בארץ ואתה מטיף לנו כאילו המשפחה שלך הקימה פה
אימפריה לפני 1000 שנה

את החלום הציוני למות בעד האדמה הזאת אני אשאיר לך
רק שתהיה בעניין, אסד ישב בבונקר באדמה וחיכה 5 שנים בזמן שכל סוריה נחרבת, זה הזיז לו כמו אתה יודע מה

ביום שאיראן תשלח לך הרבה שיאבים (טילים) באוויר והחומייני ישב לו בבונקר אטומי באדמה, נראה כמה תהיה גיבור להגיד: טוב למות בעד ארצי!.

אליאור
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
4 years ago

כל מילה נכונה. אבל אל תטרח, הם לא יבינו

מ. כ.
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
4 years ago

פשוט מצויין.

Admin
4 years ago

ברוך הבא סטיב! מאמר נפלא שיכול להיות סיכום של ספר שתכתוב באחד הימים? נדמה שעברת הרבה מאוד… בעצם התחלנו את התהליך פחות או יותר ביחד, לפני תשע שנים. בעניין השפה – עברית היא שפה יפה (כל שפה היא יפה), אבל הבעיה שהיא לא שימושית במיוחד. אני מתייחס לשפות כאל "מערכות הפעלה", הבעיה בעברית שמתוך 7 מילארד מחשבים (בני אדם), בקושי 10 מליון מבינים את המערכת הזאת – כך שזה מאוד לא שימושי. ולרוב האנשים שפת האם היא השפה הדומיננטית. אני סובל מזה במיוחד, בגלל הדיסלקטיה ובגלל שבשפות זרות אני לא טוב. אז ההחלטה שלך למנוע מהילדים לדבר עברית הוא רעיון… Read more »

קובי
Guest
4 years ago

סטיב יש לי כמה שאלות בבקשה ואני מאוד אודה לך

אני בדיוק בשלב האחרון של לארגן מזוודה לפני התחלה חדשה

אם אתה מוגדר תושב חוץ בישראל,
למה שמס הכנסה ימשיך לשלוח לך איומים.
לפי מה שאני מבין יש הסכם מס בין שתי המדינות
מה מס הכנסה רצה ממך?

שנית, למה הצבא שולח זימונים אם אתה תושב חוץ ולא חי בישראל?
באיזה חוצפה הצבא יכול לדרוש מאדם לחזור לשרת שהוא תושב חוץ.?

Member
Reply to  קובי
4 years ago

יכול כי יש חוקים כאזרחי מדינת ישראל. מי שלא הוציא פטור ממילואים וסידר את כל הדברים בארץ טרם העזיבה (ביטוח לאומי, מס הכנסה, בנקים וכו') בסוף יתקל בבעיות וחבל. כל מדינה שתעזוב ותהגר למדינה אחרת, זה סידורים שהם חובה לעשות.

דניאל
Guest
Reply to  CLATYR
4 years ago

כל עוד אתה בחול אפשר לשכוח מכל הזימונים של הצבא כי הם אוטומטית מתבטלים. הם נשלחים בגלל טעות אנוש (תראה מופתע). בד"כ עם מגורים בחול של מספר שנים (5+) אתה מקבל פטור/התחלת תהליך של פטור.

קובי
Guest
Reply to  CLATYR
4 years ago

מה בדיוק צריך להודיע למס הכנסה?
אם אני מרוויח הכנסה במדינה זרה ויש הסכם מס בין שתי המדינות
מה בדיוק אני צריך לפרט ולעדכן את מס הכנסה?
מהניסיון שלך

יוסי יורד הים
Guest
Reply to  קובי
4 years ago

תסתכל על נושא ניתוק תושבות וחוקי ניתוק תושבות לצרכי מס. זה יסביר לך. אם תסתבך תכתוב פה שוב..

Member
4 years ago

אז מה בידיוק היתה המוטיבציה שלך להגר? איזה טראומה?

דריה
Guest
4 years ago

היי סטיב , תודה על הכתבה המעניינת. אני ובעלי שוקלים להגר להולנד , מתלבטים איפה ללמוד את השפה באם ניתן ללמוד דרך השגרירות? בישראל אין הרבה הצע להולנדית מפני שהשפה לא מבוקשת ללימודים בארץ . בנוסף הוא בעל אזרחות אירופאית האם זה יקל עלינו את המעבר – ומה יהיה הסטטוס שלי כאשתו ? האם נוכל לקבל אזרחות הולנדית בקלות יותר ? מבחינת עבודה – האם יש שם משרדי כח אדם שיכולים לעזור להשתלב בעבודה ? או אפילו לצאת להכשרה כולשהי ? אשמח לקבל קצת טיפים בנושא- תודה מראש.
דריה.

Member
Reply to  דריה
4 years ago

אם אני זוכר נכון, דרכון הולנדי לא מאפשר אזרחות כפולה. זאת אומרת תצטרכו לבטל אזרחות ישראלית. זאת אומרת לא ההיתי ממליץ להגר למדינות שיש להם תנאי כזה, אומנם כן להשיג תושבות קבע. יש לי חברים שהיגרו לניו זילנד מהולנד (ילידי הולנד), והם לא מגישים לאזרחות ניו זילנדית רק בגלל התנאי הזה. חבל.

Flying Dutchman
Guest
4 years ago

שלום סטיב, אחלה מאמר כתבת. מאוד מעניין. יש לי כמה שאלות אם אפשר על הולנד: אני בקרוב אזכה לקבל דרכון אירופאי ואני חשבתי על כמה אופציות להגירה, בין היתר גם על הולנד. מה שרציתי לשאול זה עד כמה טוב הסיכוי שלי למצוא עבודה בהולנד (תחומי חשמל/אלקטרוניקה) אם איני דובר את השפה ההולנדית והאם חיפוש העבודה חייב ליהעשות שם, או שאפשר להתחיל בחיפוש אינטרנטי עוד מהארץ, שכן עדיף להגיע לשם כבר מראש עם הצעת עבודה ביד? והאם ידוע לך במקרה מהו שכר הדירה המינימלי המקובל בהולנד? שמעתי שיש שם מצוקת דיור לא פשוטה בכלל. סליחה על החפירות ותודה מראש.

Flying Dutchman
Guest
Reply to  Steve
4 years ago

תודה רבה!! לגבי השפה, האם למדת אותה עוד בישראל או שלמדת בהולנד בעקבות המעבר? כי לפי מה שבדקתי לאחרונה, אין בארץ קורסים להולנדית ומורים פרטיים שמלמדים בקושי אפשר לאתר.

Flying Dutchman
Guest
Reply to  Steve
4 years ago

תודה רבה!!

רומית
Guest
Reply to  Steve
4 years ago

תודה ענקית על כתבה מעולה
איך אפשר ליצור איתך קשר?

Reply to  רומית
4 years ago

את מוזמנת לשלוח הודעה בטופס צור קשר ואני אשלח לסטיב את המייל שלך.
שבוע טוב 🙂

Editor
4 years ago

ברוך הבא לאתר ! יהיה מרתק לשמוע על החיים בהולנד !