Sign In

Remember Me

להגר מהולנד לאנטילים ההולנדים שבקאריבים

להגר מהולנד לאנטילים ההולנדים שבקאריבים

רוב האנשים לא יודעים, שתחת ממלכת ארצות השפלה, ישנן בעצם 4 מדינות. הראשונה הולנד שמוכרת לכולנו והשאר הן ארובה, קוראסאו וסינט מארטן- 3 איים בקאריבים. האיים עצמאיים, חלק בצורה מלאה וחלק בצורה חלקית אך שייכים לממלכה. כך לדוג' האכיפה המשטרתית מתבצעת על ידי משטרה מקומית, אבל מבחינת ביטחונית הצבא ההולנדי מגן על גבולות האיים. חלק מהאיים מקבלים גם עזרה פיננסית שוטפת מהאג, מקום מושבו של הפרלמנט ההולנדי.

וכדי לסבך את זה עוד קצת, תחת מדינת הולנד קיימות 3 רשויות מוניציפליות (שהן בעצם עיריות מיוחדות). נחשתם נכון, לא מדובר באמסטרדם או באוטרכט. אלא שמדובר בעוד 3 איים קטנים הנמצאים אלפי קילומטרים בקאריבים, האיים הם בונייר, סינט אוסטאטיוס (נקרא גם סטיישה) וסאבא.

דגל קוראסאו והולנד
דגל קוראסאו והולנד

כלל התושבים של האיים נושאים דרכון הולנדי, מה שעושה את התנועה חופשית בין הולנד האירופאית להולנד שבקאריבים. האי סינט מארטן, כמה שהוא קטן מחולק לשניים, חצי הולנדי וחצי צרפתי השייך לצרפת.

שרידים קולוניאלים

ב-2013 ביקרתי בסורינאם, ארובה וקוראסאו. היה נורא חשוב לי להדביק פערים (בגלל העובדה שלא חונכתי בהולנד) וללמוד על ההיסטוריה ההולנדית. שם התאהבתי לראשונה בקאריביים, איפה שהוא בידיעה שיום אחד אחזור לשם לצמיתות. הטיול התחיל בפארמריבו שבסורינאם, מדינה שקיבלה עצמאות מהולנד בשנת 1975. מדינה ענייה נורא. האוכלוסיה היא כור היתוך של ממש- תושבים ממוצא אפריקני, אינדונזי, הינדוסטאני ואפילו סיני. ההיסטוריה והשפה ההולנדית עדיין בכל מקום.

בית כנסת על יד מסגד, פארמריבו- סורינאם
בית כנסת על יד מסגד- פארמריבו, סורינאם

לאחר מכן המשכתי לארובה, אי שאיבד את הקשר שלו להולנד, חוץ מהדגל ההולנדי שמתנופף לו ברוח על יד הדגל הארובני. האי דיי התמסחר והפך להיות מוקד תיירות לאמריקאים. ארובה היא אחת מהמדינות העשירות בממלכה ולכן גם לגמריי עצמאית מבחינה פיננסית.

לעומת ארובה, קוראסאו הוא אי ששמר על האותנטיות והצביון ההולנדי, גם מבחינת השפה וגם מבחינת ההיסטוריה. עובדה מעניינת היא שהמון יהודים ברחו אחרי השואה לאי זה ממזרח אירופה. יש האומרים כי שליש מהאוכלוסיה של קוראסאו היו יהודים.

מלכה לא מפונקת (Unspoiled queen)

ב-2015 ביקרתי באי סינט מארטן, אי שנפגע קשות מדי כמה שנים על ידי הוריקנים הרסניים, חצי האי ההולנדי מסודר ומשופץ לעומת חצי האי הצרפתי בו העוני ניכר לעין.
באחד מהימים לקחתי הפלגה של כשעתיים לאי סאבא, 13 קילומטרים רבועים ומונה פחות מ-2000 תושבים. כמו שהוזכר לפני, אי זה הוא רשות מוניציפלית של הולנד מעבר לים. אי מדהים ביופיו עם המון שמורות טבע והר געש רדום. המון חושבים שהולנד היא מדינה ללא הרים אבל בעצם הר הגעש (Mount Scenery) הוא הנקודה הכי גבוהה בהולנד.

Mount Scenery, הנקודה הכי גבוהה בהולנד-887 מטרים
Mount Scenery, הנקודה הכי גבוהה בהולנד-887 מטרים- ווינדווארד סייד, סאבא

ב-2017 הייתי באי בונייר, אי מדהים וקטן, ששליש מגודלו הוא שמורת טבע (Washington Slaagbaai) המרכולים השכונתיים העלו לי זכרונות מהילדות וגרמו לי לחשוב על התקופה בה הייתי מלווה את סבתי לקניות בשיכון שבטבריה. כולם מנופפים אחד לשני לשלום בטיילת שבעיר קראלנדייק, נראה שכולם מכירים פה את כולם.

הכנה נפשית למעבר דירה

אז למה אני מספר את כל זה? לפני מספר שנים הגעתי למסקנה שכשאהיה מבוגר והילדים שלי יהיו עצמאיים יותר, אני רואה את עצמי גר במקום עם אקלים טוב יותר. לא רק האקלים זה מה ששבה אותי אלא גם איזור שבו החיים פשוטים יותר, השפה היא עדיין אותו שפה (הולנדית) והאנשים חמים יותר. בעצם שילוב של הולנד עם אמריקה וקצת מהדברים הטובים שיש לישראל להציע.

הים הקאריבי, בונייר
הים הקאריבי, בונייר

ברור לי שכעת אני לא יכול להגר לשם, בגלל מה שלאיים הקטנים הללו יש להציע לילדיי, מחסור באוניברסיטאות, 8-9 ש' טיסה משאר המשפחה וכו'. לכן אני מתכונן למעבר לאט לאט, ברור לי שהמעבר יהיה עוד שנים, לכן אני מנסה כל שנה לסוע לאחד מהאיים הללו על מנת להתאקלם ולראות איזה אי הכי מדבר אליי ואיפה אני מרגיש בבית.

המון חושבים שהגירה זה משהו מיידי, זה יכול להיות אמנם, אם אתם רוצים לקחת פחות סיכונים, תקחו את ההחלטות הללו באיטיות. כל קיץ חודש- חודשיים אשכור דירה באחד מהאיים ואראה לאן הרוח נושבת.

ההכנה שלי היא ממש איטית, אני בתחילת שנות השלושים לחיי והילדים שלי כנראה ויעזבו את הבית עוד כ-15-20 שנים. עד אז אני משתדל לקרוא חדשות ולהיות מעורה בכל מה שמתרחש באזור האנטילים ההולנדים, עוקב אחר מחירי הבתים והכי חשוב מנסה לטפטף לאשתי על בסיס שבועי שאנחנו נעבור לשם בשלב מסויים.

הבדל בין חופשה לחיים

אני סבור ובטוח שאחרי תקופה מסויימת יתגלו לי גם החסרונות של לגור על אי קטן. היצע נמוך של עסקים ומקומות עבודה, לדוג' באי בונייר יש קולנוע אחד, בערך 4 סופרים, חנות אלקטרוניקה אחת ואם תרצו להזמין משהו מהאינטרנט כנראה שזה לא יגיע למחרת אלא בין שבועיים לשלושה.
בונייר הוא אי קטן המונה 20 אלף תושבים לעומת ארובה עם 108 אלף תושבים שהוא אי הרבה יותר מפותח תודות לתיירות הרבה מארה"ב.

הרחוב המרכזי- קראלנדייק, בונייר

מבחינה שהות חוקית באיים, כל הולנדי או אזרח אירופאי רשאי לגור בהאיים הללו, מדובר בעניין של להגיע ולהירשם בעירייה המקומית עם כתובת מקום השהייה שלכם.

לסיכום, אם אתם יכולים לחלום את זה, סביר להניח שאתם יכולים גם לממש את זה. אבל כשאתם ממשים, תעשו את זה בצעדים קטנים.

לוחית רישוי- קוראסאו
לוחית רישוי- ווילמסטאד, קוראסאו
מאת
בבלוג זה אשתף אותכם בסיפור ההגירה שלי להולנד שהתחיל ב-2011 על מנת לשפר את איכות החיים שלי. אספר לכם על חוויותי ,כשלונותיי ואתן לכם טיפים שיעזרו לכם להתאקלם למצוא את האושר והעושר בחיים בחו״ל. כמו כן אדבר על האספקט הפרקטי, אבצע השוואות לישראל, אגע בפן הפסיכולוגי של מעבר לחו״ל ואנסה לתת לכם כלים להתמודדות עם קשיי מהגרים נפוצים.

Subscribe
Notify of

6 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
ליאור
Guest
3 years ago

ההולנדים הם לא אנשים חמים?

Steve
Guest
Reply to  ליאור
3 years ago

יש ויש, רובנו חמים

אמיר
Guest
3 years ago

היי סטיב, מאוד נהנה מהפוסטים שלך! ממש מרגישים את הכאב שעברת וחווית והתחושות הקשות בחזרה לישראל. מקווה שבעתיד אזכה גם לחזור לישראל רק כביקור כתייר ולא כתושב. רציתי להתייעץ איתך במידה ואתה מבין משהו בזה, אני מתחיל כרגע תואר ראשון בפיזקה מדמח ומעוניין להמשיך לשני גם בפיזיקה ועוד לא סגור אם גם לדוקטורט, אני מאוהב בהולנד מאז הטיול בר מצווה שלי מגיל 13 וחזרתי לשם כבר פעמיים מאז(פעם אחרונה גרנו בweesp וממש אהבתי את העיירה) התחלתי ללמוד הולנדית גם מאז הטיול האחרון לפני חצי שנה בדואלינגו ואני מתקדם לא רע ורציתי רק לשאול לאיזה רמה לדעתך כדאי לי להגיע על… Read more »

Steve
Guest
Reply to  אמיר
3 years ago

היי שמח לשמוע שנהנת לקרוא את הפוסטים. מדינת ישראל היא תופעה מוזרה, הבנתי את זה אחרי כמה שנים בהולנד. למידת שפה זה נורא חשוב על מנת להשתלב ולהבין מה קורה מסביבך. עבדתי עם אנשים רבים שגרים בהולנד עשרות שנים אך לא דוברים את השפה ומסתדרים באנגלית. זה ממש מבייש אם אתה שואל אותי, זה מראה חוסר רצון להשתלב למקום אליו הם היגרו. השםה תשים אותך תמיד בעמדת יתרון למול כאלה שאינם דוברים את השפה. לא יודע אם מבחנים זה בעמדת חיוני, רק אם אתה צריך את זה לאוניברסיטה, התאזרחות וכו' לגבי ויזות עבודה לזרים, זה במקצועות מבוקשים בהם יש מחסור-… Read more »

Admin
3 years ago

הופתעתי, לא הכרתי את האיים האלו ובטח לא ידעתי שהם שייכים להולנד – נשמע חוויה מיוחדת לבקר ולפגוש את התרבות שלהם. אני מניח שהפשיעה שם נמוכה והקהילות הקטנות מגובשות וידידותיות.
 
כל עוד יש שם אינטרנט מהיר, זה יכול להיות מקום טוב לנוודים דיגיטלים, אבל אני לא יודע אם למגורי קבע, לפחות לא בשבילי – אבל הייתי שמח לטייל.
 
תודה על המאמר המעניין 🙂

אבי
Guest
3 years ago

תודה על השיתוף,גם אני חושב שצריך להתכונן טוב להגירה/מעבר אם אינך בן 20