Sign In

Remember Me

רוצים לצאת מעבדות לחירות? תפסיקו להיות 'יהודיים'

רוצים לצאת מעבדות לחירות? תפסיקו להיות 'יהודיים'

שבתי לאחרונה לארץ אחרי שהות עבודה בחו"ל. אני נערך לעזיבה המלאה שלי את ישראל, אבל עוד נאלץ לחזור לפה לעת עתה (לצערי הרב). יש לי כאן עוד מחויבויות לדאוג להן ובלתי אפשרי כרגע לנתק לחלוטין. כשחזרתי לארץ יצא לי לשוחח עם קולגה די ממושכות על המדינה, על 'עם ישראל' ועל 'יהדות'. בקיצור, נוכחתי שוב לגלות כמה אנשים לכאורה משכילים הם כל כך בורים ושטופי מוח בכל הקשור ל'זהות' שלהם. השיחה ארכה כמה שעות טובות וכללה קושיות וטענות מסוגים שונים, אבל היא ללא ספק היתה שיחה מאוד מעניינת. וגם אקטואלית: הסברתי לבן שיחי שכדי לצאת באמת מעבדות לחירות, כל מה שהוא צריך לעשות זה להפסיק להגדיר את עצמו בהגדרה המקושקשת הזו 'יהודי'. זה עד כדי כך פשוט.

את השיחה הארוכה תמצתתי לכמה שאלות ותשובות מרכזיות ששאל בן שיחי לאורך הדיון. הוא ניסה להקשות ואני ניסיתי להתגבר. עשיתי כמיטב יכולתי, אבל כמובן שאשמח לשמוע גם דעות נוגדות/מתחרות. אבקש רק, כתמיד, להגיב עניינית, ולגוף הטענות, ולא טענות אישיות (שהן אך ורק מוכיחות אודות טיפשות המגיב, אם עד אליהן היה עוד ספק מסוים).

מה זאת אומרת אתה לא יהודי?

אני לא מגדיר את עצמי כשייך לזהות קולקטיביסטית כלשהי. אני לא שייך לדת, לאום, גזע, עם או כל דבר אחר. לכן, אני גם לא 'יהודי', לא שייך לדבר הזה.

אבל אמא שלך יהודיה, לא?

לא יודע מה זה 'יהודיה'. וגם אם אניח שהיא הרגישה שייכת לדת או לאום כלשהם, למה שזה ישליך עליי?

רגע, לאט לאט, אתה מסכים שאתה נולדת כיהודי?

לא.

אבל עשית ברית מילה, עלית לתורה, וחגגת את חגי ישראל.

כעניין עובדתי גרידא, אכן עשיתי את כל אלה, אבל זה נכפה עליי, ולא ממש בחרתי את זה. אבל הטענה שלי היא עמוקה יותר: עשיתי הרבה דברים בחיים. גם עשיתי מדורה בלב יער עם חברים – שזהו מנהג שבטי, האם זה אומר שאני משתייך לשבט כלשהו?

לא הבנתי מה הקשר

הקשר הוא, שזה שכעניין עובדתי עשיתי פעולות שהן בגדר מנהגים של 'דת' מסוימת, או 'כת' כלשהי, זה לא אומר שאני משתייך לאותה 'דת' או 'כת'. ההשתייכות היא הרבה יותר ממנהגים שעושים, בוודאי ובוודאי כשאלו נכפים עליך.

הלכתי לאיבוד. עזוב את המנהגים הדתיים, אתה מסכים שהמשפחה שלך והשורשים שלך יהודיים?

אני מסכים שבקרב בני המשפחה שלי היו אלו שהגדירו את עצמם – מסיבותיהם המטומטמות שלא יהיו – כיהודיים. זו זכותם. מה זה קשור אליי?

הם השורשים שלך, אתה צאצא לשושלת יהודית.

נניח שההורים שלך היו קניבליים. והיו משתייכים לכת של אוכלי אדם. האם אתה קניבל?

זה לא אותו הדבר!

כי?

כי יהדות זה לאום, זה חלק מהמורשת והתרבות שלך

תרבות ומורשת נבחנים באמצעות מנהגים. גם קניבליזם זה סוג של מנהג. אבל אתה עדיין מתעלם ממה שאני שואל בדבר הקפיצה הישירה בין ההורים לילד.

מה השאלה?

מדוע אתה עושה קישור והשלכה ישירות מההורים אל הילד. נניח שאתה צודק שההורים 'יהודיים', למה זה אמור להשליך על הילד?

זה טבוע בדם שלך

אתה יודע שהאחרון שאמר את זה היה היטלר.

טוב, עזוב שטויות, בוא נדבר תכל'ס – מה מפריע לך להיות 'יהודי'?

זה לא עניין של מפריע או לא, זה עניין של השתייכות. אני לא מרגיש צורך פסיכולוגי להיות שייך לאיזשהו דת, כת או כל קשקוש אחר כדי להרגיש שלם עם עצמי.

די כבר עם החיבור בין דת לכת. היהדות היא לא כת.

היא די סוג של. לצופה מהצד, שלא מחובר למה שקורה בעולם, לא יהיה שום הבדל חזותי בין דת לכת אחרת. גם שם עומד איזה יזם מחונן על הבמה, נואם לכולם ומשלהב את ההמונים בשטויות שהוא מגבב – ואלו מריעים או בוכים (כתלות בהחלטה שלו). דת היא פשוט כת שתפסה ממש חזק בעולם.

מה הקשר יזם?

כשיזם הולך מפתח אפליקציה שעושים עם האצבע ימינה שמאלה ומוצאים דייט להערב, אז הוא הולך משווק ומוכר את האפליקציה הזאת וסוחף אחריו את ההמונים. כשיזמים פעם חיפשו איזה סטארטאפ לפתח הם המציאו סיפור מקושקש על יציאת מצרים וקריעת ים סוף וההמונים הטיפשים קנו את זה בשקיקה. היום עושים אקזיטים כשמוכרים אפליקציות. פעם עשו אקזיטים כשמכרו סיפורי בדיות לאנשים.

דת זו אמונה

גם על כת אומרים את זה. זה מה שהופך את יזמי ה'דת' לחכמים במיוחד. הם גרמו להבדלה השיווקית בין כת רגילה לדת.

לא. ההבדל מכת הוא שהיהדות עונה על השאלה הקיומית הבסיסית ביותר – איך הכל נוצר פה.

מכל קשת האפשרויות שיכולות להיות לאיך היקום נוצר, שזו שאלה שאותי לא יותר מידי מעניינת ומעסיקה יש לומר, בחרת דווקא באפשרות אחת. למה דווקא היא? לכן, זה קשקוש ולא זו הסיבה שהחלטת אתה שאתה יהודי. אתה עושה כמו שעושים בכתות – מתחילים למצוא צידוקים לעמדה התמהונית שלהם.

בקיצור, אתה לא אוהב את המנהגים הדתיים ובגלל זה אתה לא רוצה להשתייך ליהדות?

לא. הטיעון שלי הרבה יותר עמוק מזה. הוא למעשה בדיוק ההיפך ממה שאמרת. הטיעון שלי, הוא שכדי שאני אשתייך לאיזשהו לאום, דת, גזע או שקר כלשהו אחר, אני צריך להחליט על השתייכות אליו, אני צריך לרצות להשתייך אליו. באופן אישי, אין לי שום צורך להשתייך לשום קבוצה כלשהי. אני מרגיש שלם גם בלי הקשקוש הזה.

למה אתה מתכוון ב'צורך', על איזה 'צורך' אתה מדבר?

פסיכולוגית, אנשים שרואים עצמם כשייכים לקולקטיב כלשהו, עושים את זה כדי למלא כנראה חלל כלשהו אצלם. חלל רגשי, צורך בחיבור לאיזשהי קבוצה ודבוקה או צורך פסיכולוגי אחר. אני מרגיש שלם גם בלי זה.

אז אתה טוען שכל מיליוני היהודים בעולם וכל מיליארדי בני הדתות האחרות עושים את זה בגלל צורך פסיכולוגי?!

חלק כן, וחלק פשוט הולך כעדר ולא מפעיל יותר מידי שיקול דעת. כמו שאמרת בעצמך: "ההורים יהודיים, אז גם אני". זה די טמטום אבל זה מה שזה.

למה כל כך הרבה רעל בכל הקשור לאמונה של אנשים?

ראשית, זה לא רעל, זה יותר כעס. והכעס מכוון אל מנהיגי הכתות/דתות למיניהם, על הציניות הרשעית, שמעשירה את כיסיהם ופוגעת במיליארדי אנשים ברחבי העולם. הם יודעים היטב מה הם עושים.

מה הם כבר עושים? יש מנהיגים רוחניים כל כך נפלאים.

לא. אין. לנצל אנשים, לעשוק אותם, להפחיד אותם, להשתלט עליהם. והכל לצרכי בצע וציניות מוחלטת. אלו הן פעולות זדוניות ורשעיות. אין הבדל בין זה לבין כל יזם שבונה עסקים שבנויים על ניצול ונישול.

יש רב בשכונה שלי שלא לוקח מאף אחד כסף ומגיעים אליו הרבה אנשים לעצה טובה, לקבל כתף וגם ברכה. זה לא מזיק ויכול רק להועיל – אז מה בדיוק כואב לך?

אני כועס על הניצול הציני של הבורות ושטיפת המוח של האנשים. בין אם הוא לוקח כסף (והוא כנראה לוקח בלי שאתה מבין) ובין אם לא, גם ערכים חברתיים יכולים להועיל לאנשים. אותו 'רב' סו קולד, מנכס לעצמו סגולות ותכונות 'אלוהיות' כדי לשכנע אנשים תמימים לתת לו בחינם משאבים חברתיים (או כסף ממש), וזהו ניצול זדוני ומרושע לדעתי.

טוב, טוב, כמה שטויות אתה מדבר.

כשאין מה להגיב לגופו של עניין עוברים לגופו של טוען.

עזוב, נניח שאני מסכים איתך שאתה לא מגדיר את עצמך כיהודי, אבל מה זה משנה – אתה הרי עובר לארה"ב, שם יתייגו אותך בשניה כיהודי.

בכלל לא בטוח שאתה צודק. אבל גם אם כן – so?

מה so? יתייגו אותך כיהודי ולא תוכל לצאת מזה.

so? כל אחד שיתייג אותי איך שהוא רוצה. מה אכפת לי?

תגיד אתה חי בעולם הזה? על אנטישמיות שמעת?

עוד כת. אבל מה זה שייך אליי? מי יודע מי אני בכלל? את מי אני מעניין? אהיה אדם רגיל שחי את החיים שלו. מה לי ולתיוגים האלה? אין לי שום סממן או זהות גלויה אחרת.

אל תיתמם. יודעים מאיפה באת. בגרמניה הלכו 4 דורות אחורה.

אז מה אתה רוצה להגיד לי? שבגלל שבורים ושטופי מוח מטומטמים מחליטים לתייג אותי כ'יהודי' וללכת 4 דורות אחורה, אני צריך ליישר איתם קו? מה בדיוק אתה מציע?

לא, אבל כשישמידו את כל היהודים, יגיעו גם אליך

אז אתה טוען שבגלל תרחיש היפוטתי לחלוטין, שבו השואה תחזור פתאום, בבת אחת, ויחליטו להשמיד את כל מי שיש לו סבתא רבה יהודיה, אני צריך להגדיר את עצמי כיהודי כל חיי? אני אתן לך את המקבילה של זה: מנהיג הכת אמר, שאם תצא מהאי שאתה נמצא בו כרגע, יאכלו אותך דינוזאורים באי הסמוך. ולכן, מהחשש הזה אסור לעזוב את האי.

מה אני אגיד לך, אתה בכוח רוצה לא להיות 'יהודי' בבקשה. לא מכריחים.

אותו הדבר רק הפוך. ההגיון צריך להיות בדיוק להיפך – אדם לא שייך לשום מקום, ואם דווקא במיוחד, ובכוונה הוא רוצה להשתייך לקולקטיב מסוים, זה צריך להיות בחירה מאוד מאוד מודעת. כל מה שאתה מציג כאן הוא שאתה משתייך ככה סתם לאיזשהו קולקטיב, בלי שבחרת, בלי שניתחת את הדברים. אני אשאל אותך הפוך: האם אי פעם חשבת על למה דווקא להשתייך ליהדות? למה לא להיות בודהיסט? למה לא להיות דווקא שייך לכת שמאמינה שבתנין יש סגולות אלוהיות? למה לא למשל ללבוש על עצמך בגדי ליצן כל פעם כשאתה יוצא מהבית כי ליצנים הם הלא שליחיהם של אל הליצנים? למה דווקא יהדות מכל הקשקושים שאפשר לבחור בהם?

תתפלא! אני דווקא חשבתי, ועדיין החלטתי להיות יהודי. כי אני יהודי. זה מי שאני.

אה הא. ולמה בדיוק?

כי ככה נולדתי.

אכן החלטת ובחרת בלב שלם ופתוח. זה מה שאני אוהב בויכוחים עם אנשים. שהם בסוף בסוף מגיעים לזה שאין פה החלטה. זה הכל 'מולד'. זה הכל 'מי שאני'.

אתה יהיר. ואין לי מה להמשיך את הדיון.

חזרת לטיעונים האישיים כשנגמר מה לומר. אבל אני אגיד לך יותר מזה: לא אני היהיר פה, אלא דווקא אתה. אני דווקא צנוע מאוד. אני לא מצאתי לי זהות כלשהי להשתייך אליה. מכל הזהויות האפשריות, ההחלטה שלי היא לשבת על הגדר ולא להשתייך. כרגע לא צריך ולא מחפש להשתייך לאיזשהי זהות. אבל אם אחליט אני אצטרך ללמוד ממש חזק איזו זהות הכי טובה להשתייך אליה. אתה, לעומת זאת, ביהירות בלתי נתפסת בחרת דווקא בזהות אחת, ולכל החיים. ועשית את כל זה בלי בכלל ללמוד או לבחור. פשוט השתייכת לך. ולמה? כי ככה נולדת. כי זה בדם שלך. זו ידידי יהירות בצורתה המזוקקת ביותר. ואכן, אין טעם להמשיך מכאן את הדיון.

אני יזם הייטק, נוסע מתמיד שטס מסביב לעולם. כיום אני חי בישראל, אבל נמצא על הקוים, בעיקר לארה"ב. נערך לעזיבה, אבל עוד לא יכול להשלים את התהליך מסיבות משפחתיות. אני איש מרכז-שמאל, קפיטליסט, שמאמין בחירות מוחלטת ובהתערבות מינימלית (אך לא אפסית) של המדינה בחיי הפרט. כבר שנים שאני מרגיש זר בישראל, ומחכה ומצפה כבר ליום שיבשילו התנאים לעזיבתי.

Subscribe
Notify of

41 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דויד
Guest
6 days ago

טוב יש משהו שתפס אותי שנורא עצבן אותי ובגלל זה בחרתי להגיב, "מה שהוא צריך לעשות זה להפסיק להגדיר את עצמו בהגדרה המקושקשת הזו 'יהודי'. זה עד כדי כך פשוט." מקושקשת?! תגיד אתה שכחת מה עברו קרוב ל7 מיליון אנשים שהיו מוגדרים בתור יהודים בגלל שהם יהודים? איך אתה מעז להגיד שזה משהו מקושקש?! אני יכול להבין אם תעביר ביקורת על הדת עצמה אני גם עושה את זה על כל הדתות ועל רוב הדברים שכתבת פה אני מסכים, אבל הזלזול הזה ביהדות בתור הגדרה של אדם היא מכעיסה וזו הביקורת שלי אליך.

רונה
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
2 days ago

יותר מזה הוא הוכיח שהשתייכות לזהות יהודית נולדה מתוך טראומת דורות ותחושת רדיפה ולא בגלל חיבור אמיתי לערכים. למה שתיתן כוח למי שרצח אנשים? למה שתגדיר את עצמך כמו שהנאצים הגדירו אותך? למה אי אפשר לתמוך פשוט בזכות של כל בני האדם לחיות בחיים וביטחון בלי קשר לשיוך שלהם או לזהות היהודית? גזענות היא פשוט מאוד מקרה פרטי של שנאת אדם, להגדיר את עצמך לפי הגדרת הגזען רק בשל פחד ממנו רק משרתת את הנרטיב שלו. כל עוד נגדיר את עצמנו כיהודים מתוך עיוורון נמשיך את המעגל… לעומת זאת, אם נשתחרר מזהויות כפויות ונחייה ונגדיר את עצמנו לפי הערכים שלנו… Read more »

Editor
Reply to  רונה
2 days ago

ואו.
הוצאת לי את המילים מהפה

ליאם
Guest
8 days ago

מאמר יפה מאוד. אוסיף ואומר שכמו שעל אנשים נכפתה היהדות והם הולכים אחריה שטופי מוח, כך נכפתה על עוד יותר אנשים הציונות, אהבת המדינה ומוות עבורה שלא ישנה דבר. אני מקווה שאנשים רציונליים ואינדיבידואליסטים יבחרו לא רק להתנתק מההגדרה של יהודי אלא גם של ציוני.
ומי שנותן לי דיסלייקים רק מחזק את הנקודה שלי.

Rock N' Roll Will Never Die
Guest
Reply to  ליאם
7 days ago

+1

Rock N' Roll Will Never Die
Guest
8 days ago

היי אני לא מצליח להגיב לתגובה המקורית שלך, אז אכתוב אחת חדשה.
אני כרגע בתהליכים של ההכנה להגירה, אני משקיע באנגלית שלי לקראת ה-IELTS ובחיפוש העבודה בחו"ל במקצוע שלי, כדי לקחת את ההחלטה המושכלת ביותר שאני יכול. מתייעץ גם עם קרובי משפחה שגרים בחוץ לארץ. תהליך מאוד מורכב, אבל התמיכה של האתר הזה וגם השיתוף שלך מאוד עוזרים לי 🙂

Last edited 8 days ago by Rock N' Roll Will Never Die
Editor
9 days ago

ואו. הוצאת לי את המילים מהפה. זה בול מה שאני חושבת. במיוחד שציונות נעשתה לחלק מהיהדות זה פשוט הזוי, עוד דיברתי עם אמא שלי השבוע בטלפון וזה היה ככה : "תמיד יש לך לאן לחזור אם קורה משהו" "אבל הכל שקט פה, אין פה כלום. אין מלחמה, אין טילים, אין חמאס" "אם חס וחלילה קורה משהו, את תמיד יכולה לחזור לבית שלך" "אבל אי אפשר לחזור לאוקראינה, יש מלחמה" "הכוונה היא לישראל, כי את יהודייה וזאת המדינה שלנו" "מי החליט זאת ? אה?" "זאת המדינה שבה אנחנו בטוחים" "רואים ששטפו לך את המוח. בצרפת אני רואה הרבה אנשים עם כיפה,… Read more »

אחד שיודע
Guest
Reply to  Venus
6 days ago

אם את צרפתייה כפי שאת טוענת, אם מחר רוסיה פולשת לצרפת האם תברחי או שתלחמי עבור צרפת?
לדעתי, זה ההבדל בין בעלים (זו המדינה שלנו) לבין מי שתופס טרמפ.

אחד שיודע
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
5 days ago

זה בסדר גמור, כלומר אתה אינך מרגיש שייך לאף לאום.
אני לא נגד זה, אבל ניכר כי כותבת הפוסט מרגישה צרפתיה. רוב הצרפתים יילחמו.

משה מ
Guest
Reply to  אחד שיודע
5 days ago

האמת שעלית פה על דבר מעניין, זו שהגבת לה כותבת המון על לאומנות ושייכות ללאום הצרפתי וגם ללאום האוקראיני (כי היא בלונדינית ויש לה נימוסי שולחן אירופאיים או ווטאבר) וגם על נפלאות הנצרות הקתולית.
למרות זאת, היא מקבלת המון לייקים ותמיכה כי להערכתי למרבית הכותבים פה אין באמת עמדות נחרצות נגד דת ולאום אלא פשוט יש להם דעות נחרצות ספציפית נגד ישראל והיהדות.
אגב, אני אתאיסט שעוזב את ישראל אבל איני שונא לא את ישראל ולא את היהדות.

Reply to  אחד שיודע
5 days ago

איך אתה מגדיר להילחם? אתה רוצה שהכותבת, תחזיק נשק אוטמטי ותרוץ בשדה מוקשים?
היא ורבות אחרות, יכולות להילחם עבור צרפת בדרכים אחרות, במתן סיוע אזרחי, משפטי או אחר.

Reply to  הנוסע המתמיד
5 days ago

אני מסכים ומסתייג, מצד אחד זה תלוי מאוד מהי מדינה המדוברת. אני לא אלחם עבור ישראל, איטליה או בריטניה (שיש לי אזרחויות שלהם), אבל אני בהחלט אלחם למען אוקראניה ואני אתמוך בסינגפור וטאיוואן. כלומר, זה תלוי איזו מדינה ונגד מי היא נלחמת. וכשמדברים על להילחם, אף אחד לא צריך אותי כחייל, אבל תרמתי המון לאוקראינה בדרכים אחרות. רוצה לומר שיש מלחמות שצריך להילחם בהם. במקרה של ישראל, לא אנקוף אצבע. ממליץ לכל חייל שיכול – פשוט תהגר. חבל על הזמן והמאמץ, ובנוסף אתם בסיכון של פציעה או חלילה מוות לשווא.. אתם לא נלחמים עבור הערכים שלכם, עבור מדינה חופשית, שוחרת… Read more »

Editor
Reply to  הישראלי הנודד
5 days ago

איך אני אוהבת אנשים שמרשים לעצמם לשפוט אותי בלי להכיר אותי. מי אמר שאני לא נלחמת בשביל צרפת ? כמה אני מגינה על שמה הטוב מול ישראלים שאומרים שהיא ככה וככה… ומול צרפתים שמתלוננים כמה "רע להם" פה. צרפת נתנה לי הכל, והיא לא הייתה חייבת לי כלום. זה בזכות צרפת שהצלחתי לברוח מהחור הזה שנקרא ישראל, כי אין לי אזרחות זרה ואני לא מתכוונת להתחתן עם מישהו בשביל לברוח למדינה אחרת. אני מתנדבת בעמותה שאוספת אוכל למשפחות נזקקות, ואני גם עשיתי ציורים לעוד עמותה שמארחת חברה לקשישים מבודדים. במהלך הקורונה, בזמן שכל הסטודנטים הזרים חזרו לארצות שלהם, אני נשארתי… Read more »

אחד שיודע
Guest
Reply to  Venus
4 days ago

הבנתי אז תלחמי עבורה.
עבור ישראלים ויהודים רבים (כולל כאלה שחיים דורות רבים בצרפת), ישראל היא מקום ששווה להילחם עבורו.

אין הבדל גדול בין לאומנות צרפתית ללאומנות ישראלית (ציונות), גם אם עבורך עדיפה הלאומנות הצרפתית.

Kek
Guest
Reply to  אחד שיודע
4 days ago

אתה בכלל מתכנן להגר?

אחד שיודע
Guest
Reply to  Kek
1 day ago

זמנית בגלל העבודה.

Kek
Guest
Reply to  אחד שיודע
15 hours ago

למה לא לתמיד?

משה מ
Guest
Reply to  Venus
4 days ago

אני חושב שלא הבנת מה שניסיתי להגיד ולכן אסביר שוב.
בוודאי שזכותך להתלהב מהנצרות, מהאיסלאם, מגלגול נשמות מהלאום הצרפתי, מהעובדה שאת בלונדינית ומכל שאר הדברים שאת מתלהבת מהם.
אני ליברל, אין לי בעיה לא עם פטריוטים צרפתיים ולא עם פטריוטים ישראלים.
העניין הוא שאם מישהו היה כותב את אותן אמירות מהללות על היהדות ועל ישראל אנשים פה היו קוטלים אותו ואילו אותך לא קוטלים בכלל ואף מזדהים איתך.
האנשים שקוטלים מתיימרים להיות נגד לאומיות ונגד דת אבל הם לא באמת, הם בסהכ מתנגדים ספציפית לדת היהודית ומתנגדים ספציפית לישראל.
יש פה קצת צביעות בעיני, זה הכל.

Editor
Reply to  משה מ
4 days ago

נכון ולא נכון. נכון, כי אם מישהו היה כותב שהוא מתלהב מהלאומיות הישראלית, כולם היו קוטלים אותו. לא נכון, כי האתר הזה נבנה בשביל אנשים כמונו, שלא מרגישים זיכה ליהדות ובטח שלא לציונות. הציונות הרסה את היהדות, כמו פטריית מרול שאוכל באיטיות בית מעץ. אני חושבת שהקהילות היהודיות צריכות להישאר בחו"ל ולא לעלות לישראל, למה לרצות להרוס בכוח את יהדות התפוצות ? שיפסיקו כבר להציק ליהודים בעולם, הקהילות היהודיות חשובות מאוד בעולם, מצד אחד בשביל להילחם נגד אנטישמיות, ומצד שני, זה גורם לאנשים ללמוד לחיות עם אחרים ולקבל את השונה. ונראה לכם שמדינה פיצית במזרח התיכון יכולה להכיל עוד 7… Read more »

Last edited 4 days ago by Venus
אחד שיודע
Guest
Reply to  Venus
1 day ago

הציונות היא אותה גרסה חילונית של היהדות שאת מוצאת כמתקדמת בנצרות. נולדה מאותה תנועת השכלה ולאומיות באירופה שממנה נולד הלאום הצרפתי.
אין שום הבדל בין השניים מלבד העדפה שלך ספציפית של הלאום הצרפתי.

Editor
Reply to  אחד שיודע
10 hours ago

ההבדל בלאומיות צרפתית בין לאומיות ציונית שצרפת לא מאמינה בתורת הגזע ובערכים שלה היא נגד כל גזע אנושי עליון ונחות ומקבלת את כולם… מעניין אותי אם הציונות היהודית תקבל אלייה ערבי פלסטיני שתומך במדינת ישראל ורוצה להיות יהודי

משה מ
Guest
Reply to  Venus
11 hours ago

תודה על התשובה הכנה. אני לתומי חשבתי שהאתר נועד עבור אנשים שמהגרים מישראל אבל מהתשובה שלך "האתר נועד עבור אנשים שלא מרגישים זיקה ליהדות ובטח לא לציונות" אני מבין שיש עוד תנאי קדם שצריך לעמוד בהם. זה לגמרי מסביר למה אתם מפעילים פה צנזורה מחשבתית ורעיונית על אנשים שמעזים לכתוב משהו חיובי על ישראל ו/או על היהדות. אני פשוט חושב שלברבר עד אין קץ על חופש ועל פלורליזם ומצד שני להציב צנזורה כזו זה לא ככ מסתדר אבל אם עבורכם זה עובד אז אחלה. בכל מקרה, אני מסכים שמקומי כסתם מהגר שלא שונא את היהדות והציונות כנראה לא פה ולכן… Read more »

Kek
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
4 days ago

היי מה המייל שלך?

Rock N' Roll Will Never Die
Guest
9 days ago

כרגיל, כתבת בצורה מאוד עניינת ומדויקת. אני נהנה לקרוא את החוויות שלך 🙂 אומנם הגישות שלי מעט שונות בקשר לדת, אבל אני לגמרי מבין את התסכול שלך באופן כללי. היו לי שיחות מאוד דומות עם קרובים ומכרים, על החיים בישראל ועל להיות ישראלי, והשיחות הללו לרוב התנהלו ונגמרו באותו האופן כמו שאתה מתאר. אחד לאחד. נושא שונה, אבל בדיוק אותה שיחה. אנשים שבאים בגישה הזו, כמו הקולגה שציינת, אצלם הכל בסוף מסתכם ב"זאת ישראל ואתה תמיד תהיה שייך לישראל / ליהדות / שקר-כלשהו ולכן אין טעם להתכחש / לעזוב". התבוסתנות הזאת מדכאת אותי ומתסכלת אותי. זה רק גורם לי לרצות… Read more »

Reply to  Rock N' Roll Will Never Die
9 days ago

אתה מתכנן להגר? רצון לבדו אינו מספיק, מה התוכנית שלך?

Admin
10 days ago

ברוך שובך לאתר, המאמרים שלך תמיד מרתקים! אני חושב ששורש הבעיה נעוץ כפי שרמזת במאמר בתפיסה הקולקטיביסטית של רוב הישראלים שרואים עצמם חלק מהקבוצה, במקרה הזה לעם היהודי. זה כל כך מושרש ועמוק כבר מגיל הילדות, שגם אנשים אינטליגנטים לכאורה, אינם מצליחים להשתחרר מלפיתת התמנון של הדת. גם אם הם מקיימים אורח חיים "חילוני", ברגע האמת הם כורתים לתינוק שלהם את הבולבול שזה אומר שהשפעת הקבוצה חזקה מכוחם האינדיבדואלי. בסוף הם בוחרים ללכת שבי אחר פולחן שבטי חולני למדיי. התחוור לי שישראל בנסיגה לא בגלל המוסלמים מסביבה, אלא בשל הסרטן הדתי שגורם לישראלים להידמות למוסלמים הברברים, רק בשפה העברית. מאז… Read more »

Last edited 10 days ago by הישראלי הנודד
תמיר
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
10 days ago

הישראלי הנודד,
אני מסכים עם כל מה שכתבת, אבל אני רוצה לחזור ולהדגיש שישראל לא דמוקרטית היא מדינה גמורה. רוב הישראלים לא מבינים זאת, אבל זה יגיע כשהכלכלה תתמוטט והדת הרצחנית והקיצונית תשתלט על הכל.
זה קרה כבר יותר מפעם אחת, וזה יקרה שוב.
Leaveisrael!

Reply to  תמיר
9 days ago

כשמדברים על דמוקרטיה, מתייחסים לרכיב מאוד מסויים במכלול של מה שמאפיין מדינה.
כמובן שדמוקרטיה היא רכיב חשוב, אבל לא עיקרי בעיניי (אני בדעת מיעוט), משום שאם תיקח את הפלסטינים, הישראלים, העירקים או הרוסים, תגלה שרובם תומכים במשטרים איומים.

אם הרוב רוצה לשלוח נערות בתולות לנילוס שאותם יאכלו התנינים כפי שהיה בתקופת מצרים הקדומה, האם זה בסדר? רוצה לומר, שהגנה על זכויות האדם הטבעיות, הם בעיניי הערך הראשון שהמדינה צריכה להגן עליו, או למעשה להגן על הפרט מפני כוחה (הברוטלי) של המדינה.

כסיפטום לחברה בריאה, משגשגת ושוחרת שלום, תמצא גם את ההליך הדמוקרטי, אבל הוא לא העיקר כפי שציינתי.

Alone
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
8 days ago

מסכים לחלוטין. ישראל תידרדר לתהום לא על אף אלא בגלל הדמוקרטיה. תלוי כמובן איך נגדיר את המושג – יש כאלה שיאמרו שדמוקרטיה היא שלטון הרוב ויש כאלה שיאמרו שהמגבלות היותר ליברליות על השלטון אינהרנטיות לדמוקרטיה. כך או כך הדמוגרפיה בישראל נוטה לאוכלוסיות הכי פחות ליברליות – החרדים והערבים. גם מתוך האליטה הליברלית שלכאורה מתנגדת להן לאף אחד לא באמת אכפת מחופש כי הם בשמחה יגייסו אזרחים ל3 שנות עבדות, מילואים נצחיים, מיסים עצומים לתעשייה הבטחונית או כל צורך אחר שיראה להם מתאים בשביל הניצחון המוחלט שלהם. אין בישראל אפילו סיכוי לדיון פוליטי מוסרי באמת שמטרתו חופש ושגשוג האזרח עד אולי… Read more »

Kek
Guest
10 days ago

ומה לגבי משפחתך? הם גם יעזבו בעיקבותיך?

The European Boy
Guest
11 days ago

וואו, מאמר מדויק מאוד. בתור מישהו שמחזיק בדעות דומות אך שונות משלך, מרגיש שקלעת כאן בול. אשמח לתת את הזווית שלי. אני באופן אישי מאוד מאמין באלוהים, ועם זאת מגדיר עצמי כרגע כחילוני גמור. בנוסף אני מעדיף מודל של מדינת לאום על פני מדינת כל אזרחיה. הבעיה שלי מתחילה ונגמרת בכך שאני לא מרגיש שייכות לא ללאום הישראלי ולא לדת היהודית. בצבא ניסיתי להשתייך בכוח ללא הצלחה ונהייתי מאוד מתוסכל בגלל זה, לקראת הסוף כבר הבנתי את המקום שלי (יותר נכון את חוסר המקום) ובאתי פשוט לעשות את העבודה וללכת הביתה (שלא תטעו כאן, היה לי אחלה של תפקיד, התעסקתי… Read more »

Kek
Guest
Reply to  The European Boy
10 days ago

גם אם זה אומר להכיל פרקטיקות כמו -מילה? או לקבל ערכים אי-ליברלים של המדינה החדשה?

Editor
Reply to  The European Boy
9 days ago

אני ממש מזדהה, מעולם לא הרגשתי שייכת ליהדות וגם תמיד הגלו אותי כי אני "לבנה מידי כדי להיות יהודיה…" אבל אני כן מאמינה בישות עליונה, ולמרות שאני תמיד הייתי אנטידת, דווקא הרגשתי שכן חסרה לי מסגרת וערכים… אבל לא משהו דתי דתי. ובצרפת יצא שהתחברתי לצרפתים קתולים שהם קצת מסורתיים, כי משום מה הם חושבים בול כמוני ויש לנו ליטרלי אותו חינוך, אותם ערכים. זה הזוי חח. הכוונה לקתולים שכאילו חוגגים חגים, הולכים מידי פעם לכנסייה. יעני כמו ה"חילונים" בארץ. והייתי בזוגיות עם קתולי שהלך לכנסייה כל יום ראשון וזה היה הבן אדם הכי ליברלי, פתוח, ומקבל שפגשתי בחיים שלי.… Read more »

Kek
Guest
Reply to  Venus
9 days ago

היי יש לך מייל במקרה? או דרך התקשרות?

Editor
Reply to  Kek
5 days ago

תשלח הודעה לכותב האתר כדי שיביא לי את המייל שלך, אני מעדיפה לא לשים אותו פה בציבורי

Reply to  Kek
4 days ago

Kek, תכתוב לי למייל: leaveisrael@gmail.com

תמיר
Guest
11 days ago

קשה לצאת מעבדות לחירות כשהתקשורת המאורגנת מזינה את כלל האוכלוסייה בתכנים שקריים ומגמתיים שתכליתם שטיפת מוח. להערכתי כחצי, ואולי אף יותר, מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל שוללת את שיטת המשטר הדמוקרטית, שמייסדי המדינה וראשיה לדורותיהם עמלו קשות לשמר.
לצערי, הסיפור של ישראל הדמוקרטית והליברלית נגמר. כשבית המשפט העליון דוחה ברוב של קול אחד, כמדומני, את ביטול עילת הסבירות, אתם יודעים מה השעה. צו השעה הוא לעזוב, לפני שיהיה מאוחר מדי.