Sign In

Remember Me

הקם להורגך – השכם וברח

הקם להורגך – השכם וברח

בגדול, זהו פוסט המשך לפוסט הקודם שכתבתי (רוצים לצאת מעבדות לחירות? תפסיקו להיות 'יהודיים'), והוא נובע מהתגובות שהתקבלו.

דווקא ביום השואה אני חושב שראוי לכל מי שמגדיר את עצמו 'יהודי' להרהר באחת השאלות המקדמיות שאיש לא נוהג לדון בהן. במקום לשאול את עצמו – למה זה קרה לנו, היהודים, שטבחו והשמידו אותנו – צריך לשאול – למה בכלל להטריח את עצמי בשאלות כאלה, ולא פשוט לעזוב את השיוך ליהדות. למה להיטבח ולנסות לקום לתחיה במקום, פשוט, לא להיטבח to begin with?

נתחיל קצת בהאשמת קורבן

לפעמים קורבנות אשמים. נכון, הם לא אשמים בכך שפגעו בהם, ביזו אותם, רצחו אותם או עשו להם כך או אחרת. אבל כן יש להם מרכיב אשמה, או אחריות מסוימת, בכך שבכלל הביאו את עצמם למצב שבו הם נמצאים.

קחו למשל תרמילאי שמטייל בנחלים בימי חורף. התחזית מדברת על שיטפון אבל הוא בשלו. בשלב מסוים מגיע ענן ושוטף את הנחל. התרמילאי מתחיל לרוץ במעלה הנחל, אבל, למרבה ההפתעה (?), לא מצליח להתמודד עם זרם המים. הוא מקפח את חייו בטביעה אכזרית ונמצא רק למחרת. כולם כועסים וזועמים – הכיצד קרה דבר כזה שהוא התקשר למד"א ולקח להם 40 דקות להעלות מסוק לאויר? "את המוות הזה אפשר היה למנוע!".

אבל האמת היא, ופה אני חושב דווקא שיהיו שיסכימו איתי, לא כל כך בטוח שאני מבין על מה הצעקה הגדולה. מישהו מחליט להתעלם מהאזהרות והסיכונים ויוצא לטיול נחלים בלב סערה – כאילו, מה חשבת לעצמך?!

ניקח את זה צעד אחד (פרובוקטיבי) קדימה

אנשים שגרים באיזורים שנחשבים 'מסוכנים', כמו, למשל, באיזורים הסמוכים למתקנים מסרטנים, או באיזורים מוכי אסונות טבע וכולי, אנשים כאלה – האם אין להם ולו בדל אחריות לכך שבכלל הביאו את עצמם למצב הבעייתי שאליו נקלעו? נניח, אדם גר כל חייו מעל תחנת כוח מזהמת. בוקר אחד מתגלה, חס וחלילה, גוש סרטני. האם אין לאותו אדם ולו שמץ אחריות לכך? עכשיו, ברור שתחנת הכוח היא האחראית העיקרית. אבל האם לקורבן עצמו – אין בכלל ולו במקצת, אחריות מסוימת למצב שאליו נקלע? הרי אף אחד לא הצמיד לך אקדח בראש לגור דווקא מעל תחנת הכוח.

ועכשיו לאמת הכואבת ביותר

הדוגמאות מחריפות. וכאן כבר צריך להתחיל לזוז באי נוחות. אבל לדעתי, זה לא הופך את מה שאני כותב לפחות אמת ממה שהוא: האם ליהודים שנטבחו ונשרפו במחנות ההשמדה, האם להם לא היתה ולו אפילו קצת אשמה בכך שהביאו את עצמם לסיטואציה? שוב, דבר לא יצדיק את המעשים השפלים והאיומים שבוצעו בהם. אבל, האם מלכתחילה, לא היה נכון פשוט לקום ולעזוב? (הדם עוד טרי והעצב הוא גדול, אז אשתדל להימנע מהדוגמה העכשווית של ה-7 באוקטובר, אבל אתם מסוגלים להבין את הכיוון…)

בשורה התחתונה – 'יהדות' זה לא סתם קשקוש, זה קשקוש שאשכרה מסכן את החיים שלכם

ניחא הייתם עושים כישופים או מחליטים לרוץ במעגל ולהלל פסלים. ניחא המנהג האידיוטי שלכם היה ללכת לכנסיה או מסגד ולשכב על הרצפה עם הפנים לאיזשהו כיוון שהמחוג במצפן הראה ולבקש מהקיר שיעזור לכם בצרותיכם. ניחא הייתם משתייכים לכל דת או כת מקושקשות אחרות, אבל בחייאת, אתם לא קולטים ש'היהדות' הזאת שאתם משתייכים אליה היא לא רק טירוף OCD פסיכוטי, אלא משהו שממש מסכן את החיים שלכם? כאילו, במה זה פאקינג טוב? יש כל כך הרבה שטויות להאמין בהם מה נתקעתם דווקא בקשקוש הזה על תיבת נוח?! לא חבל למות על שטויות?

כשאתם בוחרים להשתייך לשטות הזאת, אתם מביאים על עצמכם את הסיכון. נכון, זה לא אומר שמי שטובח בכם חף מאשמה. הוא האשם העיקרי ואין מחלוקת על כך. אבל צריך להודות ביושר, גם לכם יש אחריות. אז למה בכלל להשתייך לדבר הזה מלכתחילה?!

אני יזם הייטק, נוסע מתמיד שטס מסביב לעולם. כיום אני חי בישראל, אבל נמצא על הקוים, בעיקר לארה"ב. נערך לעזיבה, אבל עוד לא יכול להשלים את התהליך מסיבות משפחתיות. אני איש מרכז-שמאל, קפיטליסט, שמאמין בחירות מוחלטת ובהתערבות מינימלית (אך לא אפסית) של המדינה בחיי הפרט. כבר שנים שאני מרגיש זר בישראל, ומחכה ומצפה כבר ליום שיבשילו התנאים לעזיבתי.

Subscribe
Notify of

18 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Alone
Guest
5 days ago

בימי הזיכרון אני נזכר כמה מחליאים אותי הטקסים האלה. ילדי בית ספר החל מגיל 6 ועד תיכון מהללים בטקסים האלו את הצבא. מהללים את הילדים שבזכות פרופוגנדה עוצמתית והורמונים גבוהים הקריבו את החיים שלהם למען מדינה – יישות מומצאת שמטרתה לשרת את האזרח ולא ההפך. הם מתים אולי מתאונות אולי רשלנות אובדנות או בקרב ולבתי הספר והחברה הכללית יש עוד את החוצפה להטיף לגיוס בייחוד לקרבי ולהעריך הקרבה כזו כערך עליון. חברה בריאה לא מבקשת מס דם מילדיה. אם כדי שישראל תתקיים צריך להקריב ילדים על מזבח מוטב שלא תהיה קיימת כלל. מי שהפרופוגנדה לא שכנעה מוטב שימצא דרך לשפר… Read more »

זוהר
Guest
5 days ago

שמע, אני לא מכירה אותך וזו פעם ראשונה שאני מגיבה בבלוג/ אתר הזה, אבל חשוב לי להגיד משהו, שמופנה אליך וגם לכותבים והכותבות האחרות. אין לי שום בעיה שלקחתם החלטה לעזוב את ישראל, אין ספק שיש פה המון חרא וזה לא מתאים לכולםן לחיות במדינה הזו ואני מאוד מאמינה בלעזוב איפה שלא טוב לך, ממש כמו מקום עבודה או כל מסגרת שלא מתאימה. יחד עם זאת, אחרי קריאה של כמה פוסטים, שנכתבו על ידי כמה כותבים וכותבות, זה נשמע שישראל (והאנשים בה) אולי פגעה בכם, אבל דווקא כן חשובה לכם. מכירים את המשפט ״מי שרב, מאוהב״? אני מאמינה שכעס או… Read more »

Reply to  זוהר
5 days ago

אכן, אני הפוסט טראומה חלקי, החלמתי מאז שהיגרתי והכתיבה כאן מסייעת לי להתגבר על סיוטי העבר: לימודי יהדות בבית הספר, צה"ל, תשלומי מסים למדינה הבוזזת ועוד. אבל הזיכרונות עדיין איתי, החתול שלי, למשל, לא היה יכול לאכול בשר ארנבות בפסח כי הקופאית טענה שהקופסת שימורים לחתולים אינה כשרה לפסח. עכשיו יש לי יעוד – לנתק את הקשר הריגשי לכל ישראלי/ת צעיר חילוני ומשכיל לישראל. ברגע שהקשר הרגשי, אהבת המולדת, ביטחון ישראל ועוד הבלים אחרים ינותק אנחנו נראה כיצד רבבות ישראלים צעירים עוזבים את הארץ המובטחת בטריקת דלת. זו המטרה, האתר הזה מסייע לכל אותם ישראלים שפקחו את העיניים, שהיגרו לחו"ל… Read more »

זוהר
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
5 days ago

הייעוד שלך הוא לנתק קשר רגשי לישראל? כל הבלוג הזה הוא קשר רגשי לישראל, כאמור, גם אם הוא שלילי, יש פה ערימות של רגש.
וגם – אם זה הייעוד שלך, למה שלא תתעמק במה שחיובי ומדהים מחוץ לישראל ולא בכמה שחרא בישראל ובלהיות יהודים?
אני מרגישה שזה ממש כמו מערכת יחסים שהייתה לך עם אקסית ובמקום להמשיך הלאה, אתה מלכלך עליה בלי סוף.
המשכת הלאה, אחלה. מה דחוף לך שגם אנחנו נמשיך הלאה?

Last edited 5 days ago by זוהר
Reply to  זוהר
5 days ago

זו נקודה מעניינת, כי אני מסכים שהתמקדות בחיובי מחוץ לישראל יכול לקרוץ להרבה אנשים. ובאתר יש הרבה כתבות על החיים מחוץ לישראל שוונוס ואחרים כתבו. ולמרות זאת, אני חושב שמי שמחפש ימצא אינסוף סיבות טובות להגר, ולא חסר מידע חיובי ( ושלילי) על ארצות מעבר לים, אבל… אף אחד לא מדבר על הבעיות השורשיות שיש בישראל, וזה ייחודי לאתר. זה יכול לפקוח לישראלים את העיניים בדרך שמידע חיובי לא יכול לעשות. ב- 14 השנים שהאתר קיים, קיבלתי כל כך הרבה תגובות חיוביות מאנשים שהגישה שלו הוכיחה את עצמה. מי שרוצה לקרוא כמה מדהימים החיים מחוץ לישראל, שיפתח יוטיוב או שיקרא… Read more »

Last edited 5 days ago by הישראלי הנודד
זוהר
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
5 days ago

אתה יכול למסור לקורא הנבון שלא מעניין אותי מה הוא מסיק

דויד
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
5 days ago

שאין מה לענות אז זה "מקרי"?

Kek
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
5 days ago

אז מה את עושה באתר זה? אם את לא מעוניינת בהגירה.

זוהר
Guest
Reply to  Kek
11 hours ago

לא ידעתי שאסור לי להיות באתר הזה. אני צעירה ומשכילה ובמקרה גם חילונית וניסיתי לבדוק אם תעשו לי חשק לעזוב את ישראל, אך לשמחתי זכיתי להבין שאנשים שמאוד חשוב להם להדגיש שהם "משכילים" עסוקים בליכלוך על האקסית שהם עדיין לא התגברו עליה בטענה שהם רוצים לעזור לאחרים, כבר 14 שנה מסתבר.
בהצלחה, נשמע שאתם לגמרי התגברתם.

Kek
Guest
Reply to  זוהר
11 hours ago

לא יודע לגביהם אך את באמת בראש ה"נכון" אם את באמת מי שאת אומרת שאת,ועדיין חיה בארץ…

ליאם
Guest
11 days ago

תשמע אני מסכים עם רוב המאמרים שלך אבל מה שאתה מתאר זה כמו להשוות שבחורה נאנסה כי התלבשה חשוף או שילד מת בעזה מהפצצה כי המשפחה שלו תומכת חמאס.

Admin
12 days ago

אתה מכיר אותי אידיאולוגית מהמאמרים והתגובות ואתה יודע שאני מהראשונים שמסכימים ומתייצבים להגנתך, אך אתחיל מהביקורת – המונח "אשמה" שבחרת הוא בעייתי בעיניי, היהודי לא אשם שנולד להורים יהודים (ואחרים מגדירים אותו ככזה), הוא או היא לא אשמים במינם, בצבע עורם או בנטייתם המינית וכדומה, ולכן, הייתי מעדיף להשתמש במילה "אחריות" שאותה דווקא ציינת בסוף המאמר "גם לכם יש אחריות". והאחריות הזאת מובילה אותי לסעיף השני. יש הבדל בין בחירה מרצון, התרמילאי שמטייל בנחלים בימי שיטפונות, לבין אי בחירה כפי שציינתי בסעיף הראשון. אני לא אשם בנטייתי המינית למשל, אז אני רוצה ליצור הפרדה. מי שמעשן סיגריות מוזמן לחטוף סרטן… Read more »

Last edited 12 days ago by הישראלי הנודד
Editor
Reply to  הישראלי הנודד
11 days ago

צודק. אנחנו לא אשמים שנולדנו יהודים, אבל זכותינו לא להגדיר את עצמנו ככה. ואף אחד לא יכפה עלינו זהות. כן יצא לי בבדיקת דנא 70% אשכנזיה והשאר ערבוב של עמים באירופה, וכן אמא שלי יהודייה. אבל אני לא רוצה להיות. מה זה גילדה? אני חייבת להיות כמו ההורים שלי? אם אמא שלי רואת חשבון אני גם צריכה להיות? דיי, בצרפת הדת מופרדת מהמדינה כבר מ1905, וגם אז,אפילו לפני, מי שנולד יהודי ורצה לשנות דת קיבלו את זה ולא קראו לו יותר יהודי. אפילו ראיתי שאלה בקבוצה צרפתית איפה למצןא מידע על יהודים שהתנצרו במאה ה19, כי מישהו עשה מחקר שורשים… Read more »

Last edited 11 days ago by Venus
Editor
12 days ago

שתי מילים: תודה רבה
שוב חשבתי שאני היחידה שחושבת ככה, ואתה הסברת את זה כלכך טוב