Sign In

Remember Me

עזרו לחתול, לא לציפור!

עזרו לחתול, לא לציפור!

לכל תקופה בהיסטוריה היו את הדעות המקובלות של זמנה. בעבר אף אחד לא פקפק בקיומו של האל, זה היה ברור מאליו. פעם אנשים סברו שכדור הארץ שטוח או שהשמש סובבת סביבו וכל דעה אחרת הייתה כפירה.

כיום, למרות הפלורליזם עדיין יש נושאים שהם טאבו, אם תאמר אותם בקול אתה עשוי להיחשב כבעל אינטרס או סתם איש רע אבל ברור שאתה טועה – כי אתה במיעוט. אמנם תירוץ קלוש, אבל רוב האנשים מאמינים שדעה במיעוט היא בהכרח שגוייה.

כתבתי בפוסט הקודם שקהילה חולה מתאפיינת בעזרה לעני החלש בעזרת הטבות, ונלחמת בעשיר החזק באמצעות מסים.

אני רוצה להרחיב ולהבהיר את העיקרון הזה עם מספר דוגמאות:

ילדים

יש ילדים שמשיגים ציונים נמוכים במבחנים בבית הספר, לחלקם רמת משכל נמוכה מהממוצע או פיגור קל. לילדים אלו יש מסגרות "לילדים עם צרכים מיוחדים". הם מקבלים שיעורי עזר, מורים פרטיים, הכיתות שלהם מצוידות במיטב אביזרי ההוראה. בפועל, מושקעים משאבים אדירים בילדים האלו כשכל המטרה להפוך אותם ל… בינוניים.

ילדים אחרים, גם הם בקבוצת מיעוט של 2% מהאוכלוסייה, היו קצת יותר ברי מזל ולהם רמת משכל גבוהה מ- 130 איי-קיו. באופן טבעי, הילדים המחוננים משיגים ציונים טובים ואף גבוהים מהממוצע, אז אותם משאירים במסגרות הרגילות כי בשביל מה לטרוח?

כך הקהילה מפסידה פעמים: המשאבים שהושקעו בילדים "החלשים" ירדו לטמיון. והילדים "החזקים" שלא קיבלו מסגרת שהתאימה ליכולותיהם הגבוהות, הסתפקו בתוצאות גבוהות, אבל לא מצוינות.

בקהילה בריאה, רוב המשאבים מופנים לילדים החזקים כדי שישיגו תוצאות מצוינות, אלו ילדים שבעתיד יגלו את התרופה לסרטן או טכנולוגיה חדשה. אבל לאנשים קשה לראות את ההפסד העתידי שהוא לא מוחשי. הם רואים את הילד "המפגר" וששים לעזור. אך עובדה היא שמאה ילדים רגילים לעולם לא יגיעו לתוצאות של ילד מחונן אחד. את החזק יש לעודד ולהרים מעלה ועל החלש אפשר לוותר.

אמנם קיימים כיתות מחוננים ויש מסגרות העשרה אבל בעיקר בזכות ההורים. אילו זה היה תלוי בממסד החינוכי, הילדים המחוננים היו בעדיפות אחרונה. בנוסף, יש את הילדים המחוננים התת-משיגים, אלו ילדים שמקבלים ציונים בינוניים וכל מערכת ההוראה כולל הוריהם מפספסים – אלו הילדים שסובלים הכי הרבה כי הרעב האינטלקטואלי שלהם לעולם לא בא לסיפוקו.


מסים

מדיניות המס בעולם היא פרוגרסיבית, משמע, ככל שאתה מרוויח יותר, כך המס שתשלם יהיה גבוה יותר. זה נשמע צודק כי כך התרגלנו לחשוב.

אבל בפועל מערכת מס כזו מעבירה מסר ברור: אנחנו מענישים את המצליח ומעודדים את הבטלן. טמטום, רוע לב וקנאה.

מה אם הקהילה הייתה מעודדת אנשים להצליח, מושכת אותם למעלה ואומרת להם: ככל שתצליחו יותר כך תשלמו פחות מס. התוצאה הייתה – פחות בטלנים, יותר מצליחנים.
יישום אפשרי למדיניות המס החדשה תהייה: העניים ישלמו מס גבוה, העשירים לא ישלמו מס בכלל. גן עדן, אבל לא בימנו.

אז הנה אפשרות שלישית: כולם ישלמו מס אחיד, בלי קשר לרמת הכנסה. הידד!


עישון

מה לעשות שיש אנשים מעשנים, זכותם. דיי צורם כשהסרטן מופיע להם בלבלב או באשך הם מקבלים טיפול רפואי באותו המחיר כמו אלו שלא עישנו מעולם, כי הם צריכים לשלם יותר. הרבה יותר, אבל לא על זה אני רוצה לכתוב.

בקהילה בריאה אנשים מעשנים היו מוקעים ממנה לאלתר, העשן המחניק, הריח מהבגדים והשיניים הצהובות. אך בקהילה שלנו אנשים מעשנים נתפסים כחלשים ומסכנים שיש להם דחפים בלתי נשלטים והם חייבים לשאוף אדי רעל לתוך גופם. זו לא ההחלטה שלהם חלילה, זה כנראה משהו ביולוגי – כימי שלא ניתן לבחירה אישית. זו התמכרות ולכן הקהילה סולחת.

בתור המסכנים הם רשאים לעשן בכל המקומות הפתוחים, ברחוב, בפארק וגם בחוף הים. זה מפריע ומציק אבל מגיע להם כי הם מכורים.

בחברה בריאה, כל המקומות הפתוחים יהיו אסורים לעישון; ברחוב, בספסל בפארק או אפילו על הדשא. כשאנשים האלו מעשנים הם כופים את עשן הסיגריות לאנשים אחרים. יתרה מזאת, בשנים האחרונות נכנסו סיגריות אלקטרוניות שיוצרים ענן עשן מסיבי, זה דוחה ולא נעים, אבל הקהילה שותקת ובמסווה של חירות הפרט היא פוגעת בבריאות הציבור.

בחברה שמקדשת את ערך האדם יהיו אזורים ציבוריים מסומנים היכן שמותר לעשן וברוב המקומות יהיה אסור, כי למה שתפריע לי עם עשן הסיגריות שלך? בסינגפור זה קורה.


קולוניאליזם ואימפריאליזם

סיפרו לנו בבית הספר שזה רע. הבריטים הרעים השתלטו על עמים נחשלים ובזזו את אוצרות הטבע שלהם, את חלקם הפכו לעבדים. אותו מוטיב שחוזר על עצמו, החזק הוא רשע, החלש הוא התגלמות הטוב.

לדוגמה הונג-קונג: מכפר דייגים עלוב ועני הפכה הונג קונג בחסות הקולוניאליזם הבריטי לאחד האזורים העשירים ביותר בעולם. ללא הקולוניאליזם "הנצלני" כביכול, אף אחד לא היה שומע עליה.

אוסטרליה – עוד מדינה שהקולוניאליזם "החריב" והתוצאה למופת.

ארה"ב – הרעים מאירופה הגיעו לאמריקה הצפונית, הרגו את האינדיאנים והתיישבו בה. אילו לא הייתה קמה ארה"ב, אני בספק אם היה לנו היום את השגשוג והשפע שארה"ב הביאה לעולם. ללא ארה"ב, כנראה שברית המועצות הייתה משתלטת על העולם עם מדיניות סוציאליסטית – קומוניסטית וראינו מה קרה.

רגע מה עם אפריקה? אתם שואלים. לרוע המזל, הקולוניאליזם נגמר לפני הזמן. המדינות האפריקאיות קיבלו עצמאות וכך במשך יותר מיובל הם לא השכילו לפתח את עצמם, נשארו בפיגור ועוני מחפיר. למזלם של האפריקאים שלא ניחנו בחוכמה עילאית הגיעו בשנים האחרונות הסינים עם מדיניות קולוניאליסטית כלכלית שעשויה לשפר את מצבם.

מילה על ישראל, למרות שלמדנו "לשנוא" את הבריטים ששלטו בארץ לפני קום המדינה, אנחנו צריכים להודות להם שהנחילו למדינה הצעירה והסוציאליסטית חוקים ותובנות שהקלו עליה בראשית דרכה.

מוסר השכל: החזק הוא הטוב.
העולם של היום סוגד לחלש, למסכן, לחסר הכישורים ולנתמך. אילו הטבע היה מתנהל כך, הוא היה נכחד.
החתול אכל את הציפור בלי רגשות אשם וחרטה, אחרת היה גווע ברעב.

תהיו גאים בהצלחתכם בגו זקוף!

אני מקווה שהפוסטים שלי יעודדו אותכם ויעניקו לכם השראה להגר וגם למצוא את האושר האישי שלכם :) קריאה נעימה.

Subscribe
Notify of

20 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
קפיטליסט
Guest
1 year ago

אני יכול להסכים בנושא העישון והילדים אבל לא בנושא הילדים והקולוניאליזם.

Tomer
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
1 year ago

זאת הצגה מאוד מוטה של הדברים, ואי אפשר לחשוד בי בשום צורה כבעל חיבה יתרה לתקינות פוליטית. אם כבר העלית את נושא רצח העם ברואנדה, למה שלא תזכיר את מה שבאמת הביא לאיבה הרצחנית בין השבטים: טיפוח מיעוט הטוטסי במשך עשורים על חשבון ההוטו, על מנת שישמשו עושי דברם של השלטון הבלגי (החלאות הכי גדולות מכל הקולוניאליסטים)? האם קראת על ההשפלה שהם העבירו אותם כל אותן השנים? שום דבר לא מצדיק טבח עם (הכרתי מקרוב ילדים של נרצחים), אבל בוא לא נציג את האירוע הזה כאילו מה שהניע אותו זו תאוות רצח מקודדת בגנים של קופי אדם ברבריים. ולא פחות… Read more »

Tomer
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
1 year ago

אתה צודק, טעות מביכה שלי, אבל עדיין: בריטניה מפיקה פחות מ-17% מהאנרגיה של עצמה, בעוד שצרפת מפיקה למעלה מ-70%. מצב הדברים הנוכחי בבריטניה מביך ממש (אני מקווה שישתפר במהרה ומאחל לכם כל טוב כמובן), ואני לא אתפלא אם לפחות לחלק מזה אחראית מדיניות רווחה ששורשיה בתקופת השפע הקולוניאליסטי, והקושי להגמל ממנו. כמןך, אני חושב שצריך לקבל את העבר כפי שהוא ולא להמשיך לנבור בו בלי סוף, אבל בוא לא ננסה לייפות אותו גם. קראתי בעבר שבעת סיום הששלטון הבריטים בהודו ב-1947, תוחלת החיים בהודו היתה כ-35 שנה (!). הודו מדינה מחורבנת בכל קנה מידה (וגם כתבו על זה כאן), אבל… Read more »

אין אמת אחת
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
1 year ago

השחורים באפריקה נלחמו זה בזה
ורצחו זה את זה.
במשך אלפי שנים.
להציג את הלבן כשד ושטן
ואת שאר העולם כמלאכים צחורי כנפיים
זה גובל בבורות עד טמטום.
כל עם היה לו הסטוריה של שפיכות דמים.
סינים.יפנים.וכדומה.
השחורים אינם מלאכים.
הם כמו כולם לטוב ולרע.
ראוונדה היא שיא הרוע בעידן המודרני
אני מאמין שגם בעבר היו באפריקה
טבח ורצח עם.לא מזמן בדארפור.
ועד היום מוסלמים שוחטים נוצרים
באפריקה.ולמרבה הפלא שניהם שחורים.

קפיטליסט
Guest
Reply to  אין אמת אחת
1 year ago

זה לא עניין של צבע.
אני מסכים שיש המון ששונאים לבנים אבל זה תקף לכל עם ולא רק לניגרס

קפיטליסט
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
1 year ago

גם אם היו בו דברים טובים זה לא מוסרי כי לכל עם יש את הזכות למדינה עצמאית

קפיטליסט
Guest
Reply to  קפיטליסט
1 year ago

ובנוגע לרצח העם ברואנדה:זה מאוד מצער אבל דברים כאלה תמיד יקרו בכל העולם.

אני
Guest
6 years ago

תראה אין טוב מושלם
בכל מדינה יש מגזרים ודעות שונות
ותמיד צד לא יהיה מרוצה.
אני נגד סוציאליזם.בעד הפרטה.
ובעד סיוע לחלש.אבל גם בעד לשלב את החלש.בנושא המס הגבוה לעשירים
אני בעד לתגמל עשירים.ולעודד הצלחה.
אבל צריך גם לתמוך בחלש ולא להפקירו.
ולכן צריך למצוא את האיזון בין עזרה לחלש.וסיוע גדול יותר להצלחה ומצליחנים.
בדרך כלל החלשים הם מיעוט באוכלוסיה כך שהתקצוב שלהם קטן מסך האוכלוסיה.
אני מסכים איתך ברוח הדברים אבל בישום קצת חלוק.

אני
Guest
6 years ago

נכון שצריך לתגמל מצליחים
והמדינה עושה זאת היא נותנת הטבות רבות למשל לאינטל.ולחברות כדי שיגיעו לארץ.אבל עדיין צריך להיטיב עם העובדים.וכן לסייע לחלש.לגבי המובטלים הכרוניים יש לחוקק חוק שהם יהיו חייבים לתרום שעות בהתנדבות לקהילה.ולהתמקד בילדי העניים ולתת להם את מיטב החינוך כדי שיצאו ממעגל העוני.וכן לתת תקצוב למחוננים וכל מי שיכול לתרום יותר לחברה.
זה לא סותר זה את זה.
ולנסות להגיע למשוואה מסוימת כדי שלא יהיה פערים מקוממים בחברה.
לסיכום חברה שמתנכרת לחלש אינה ראויה לקיום.ולכן חברה שפויה מבינה את צרכי החלש.

אני
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
6 years ago

להישראלי הנודד
כנראה שאתה מאמץ את משנתו של ביבי
המזגזג פעם ימין ופעם שמאל.אז גם אתה כל פעם אומר משהוא אחר.
להבא תפרט בדיוק מה כוונתך.ולא אחרי זה תסביר שהתכוונת כך ולא כך.הניסוח שלך מעורפל ונתון לפרשנות מסוימת.כשנדע מה אתה רוצה אז נתייחס לדבריך.בנתיים זה לדבר למנורה..

סקאי
Guest
6 years ago

תני, שיטת השכנוע שלך היא הצגת דעה, ואז מבסס את מצע האידיאולוגיה שלך ע"י דוגמאות. בפוסט הזה, חלקן היו נכונות וחלקן שגויות. מה שמעניין אותי וחשוב שיעניין אותך. בראיה הנפשית, כל דבר אשר אדם כותב עליו בצורה נשנית, ומנסה להפיץ את המסר הלאה.. סימן שהעיסוק בעניין הזה מאוד חשוב לנפשו שלו. אני שם לב שהנושא הבא חוזר עליו רבות בפוסטים שלך. לפי דעתך צריך לסגוד ולתת תמריצים לחזק/לחכם/ליפה/למוכשר/לעשיר ולהוקיע את העני/המסכן/הטיפש/ החלש. ככה יצמחו בינינו יותר איינשטיינים/ג'ובסים/בטהובנים/טייקונים. האידיאולוגיה שלך, חשבו עליה אלפי שנים לפנייך. אלי מצריים/מלכות בבל/אשור/שלמה המלך- הגיע לו 1000 נשים כי הוא כזה חכם/ אלכסנדר מוקדון/ האימפרייה הרומית..… Read more »

סקאי
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
6 years ago

תני, ישנם דברים מעבר לחוכמה והראייה המיוחדת שלך על החיים שעדיין לא קראת. גוב'ס העסיק סינים בדולר ליום במפעל שלו בסין, שחלקם קפצו מקומה 8 של המפעל להתאבד, אז הוא שם ברזלים על כל חלון במפעל. כדי שאתה תוכל להנות ותקבל אייפון. לפי מה שזכור לי טוב. ואני גם צודק ואתה מוזמן לבדוק. גוגל, פייסבוק, טבע, כל אותן חברות שתורמות לכולנו בחוכמתם ואצילותן משלמות 0 שקל מס בשנה. אני משלם יותר מהם מס. ועוד עשרות אלפי טייקונים בעולם. ממש התעללות לשמה בעשירים. ישנם דברים שעדיין לא קראת כמו "למה החרדים חיים חינם"? או "למה הגיעו מיליונים של פרימיטיביים מוסלמים ממדינות… Read more »

נתי
Guest
Reply to  סקאי
6 years ago

בעיה של הסיני שקפץ מהחלון.
אם הוא היה נכה לא הייתי אומר את זה.