Sign In

Remember Me

אינדיבידואליזם והגירה | או: למה אני אינדיבידואליסט?

אינדיבידואליזם והגירה | או: למה אני אינדיבידואליסט?

לא אחת יוצא לי לתהות על עצמי. מה מניע אותי, למה אני פועל כפי שאני פועל, מה מנגנון קבלת ההחלטות שלי, וכיוצא בכך. אני מנסה ללמוד על מערכת השיקולים שלי כדי להבין למה בכל כך הרבה נושאים אני חושב כל כך שונה מכל כך הרבה אנשים? למה אני לא הולך בתלם? למה אני מפקפק בעניינים שלאחרים נראים כמובנים מאליהם. למה, למשל, אני חפץ כל כך לעזוב את הארץ המכוערת הזו ולהגר למקום אחר – בעוד מרבית קרוביי וחבריי הם פטריוטים, אוהבי הארץ ומגיני המולדת.

לאורך שנים מסתמנת אצלי ההפנמה שהכל נובע מהיותי אינדיבידואליסט.

אינדיבידואליסט הוא מי שרואה עצמו ריבון על חייו באופן מוחלט ומלא. הוא לא מאפשר לשום דבר חיצוני להגדיר אותו, לסווג אותו, או לשייך אותו. אינדיבידואליסט הוא ההיפך מקולקטיביסט, כאשר האחרון מוגדר כמי שמשתייך לקהילה, לקבוצה מוגדרת, והיא זו שמגדירה את זהות כל אחד מיחידיה.

למה אני אינדיבידואליסט?

משום שאני כופר בצורה מוחלטת בהשתייכות שלי לאיזשהו קולקטיב. אני בז, בכל מובן של המילה, לשיוך קבוצתי כלשהו. זה נובע בין היתר מכך שאני לא מאמין בערך הסגולי של קבוצה על פני הערך שלי כיחיד ביחס לעצמי. אני לא חושב שאף אחד אחר רשאי להגדיר אותי או לסווג אותי בצורה כלשהי ואני מתנגד לכל סוג של שיוך כלפיי, בוודאי לא שיוך חיצוני.

למשל, אני לא רואה עצמי כ"יהודי" או כ"ישראלי". אני לא מרגיש חלק משום קולקטיב שנשען לא על הרקע שלי או המוצא שלי, ובוודאי לא על המקום האקראי שבו נולדתי.

אני מוכן להסכים אך ורק לעובדות היבשות הבאות:

– אני חלק משושלת של אנשים שהגדירו את עצמם כיהודים (מסיבותיהם המטומטמות שלהם, שאין להם שום השלכה עליי).

– אני נולדתי וגדלתי פיזית בישראל (טעות היסטורית שאני מצר עליה וחבל שלא יכולתי להיוולד ולגדול במקום אחר).

לבד משתי העובדות האלה אין שום דבר שגוזר מכך חובה עליי להשתייך ל"עם" כלשהו, למוצא כלשהו, לזהות כלשהי או לאומה כלשהי. שום דבר.

כאינדיבידואליסט, אני לא מגדיר את עצמי כנגזרת של איזשהו קולקטיב. אני פשוט אדם כלשהו שעומד בפני עצמו, שנמצא פיזית על הכדור הזה כרגע בישראל, אבל לא שייך לשום מקום. אין לי "שייכות" במובן הזה שאין מקום שיכול לכפות עליי או לצפות ממני למשהו יותר מאשר מקום שאני אבחר, כאקט נקודתי תועלתני, לשלם לו מיסים. [גם על תועלתנות מתישהו אכתוב].

בגדול, ובלי להעליב, קולקטיביסטים – אתם די מטומטמים, או לכל הפחות שטופי מוח

סורי. לא מתכוון להעליב אף אחד, אבל חשבו על זה רגע בהגיון.

מה בחיווט המוחי שלכם לא עבד כדי להוביל אתכם ללכת עיוור כמו עדר?

מה גורם לכם לאמץ בצורה מוחלטת וטוטאלית פעולות מטומטמות שאנשים אחרים לימדו אתכם שצריך לעשות?

מה הניע אתכם לקבל כמובן מאליו שיש לחבק דגל כחול לבן או לשיר שירי הלל למקום מסוים במקום לעשות משהו אחר מועיל בזמנכם הפנוי?

איזו אונה נלקחה לכם מהמוח כשהחלטתם לצום 24 שעות ביום כיפור או להפסיק לאכול קמח בפסח?

קשה לתת על זה תשובות רציניות. רוב התשובות הן מעגליות – "אני שייך לכאן כי כאן נולדתי" או: "אני ממשיך את המסורת של הסבא והסבתא רבה" (מבלי לזכור שאולי הם גם היו עושים מין אנאלי עם סוסים, אבל דווקא את המסורת הזאת לא אימצתם). כל אלה הסברים שהקשר בינם לבין הגיון מקרי בהחלט. וזו לא טעות: קולקטיביסטים הם אנשים מטומטמים, או לכל הפחות שטופי מוח.

ושלא במפתיע, רוב מוחלט, אולי 80%-75% מהאנשים הם יותר קולקטיביסטיים מאינדיבידואליסטים (מתיישב כהלכה עם התפלגות האייקיו באוכלוסיה).

ההסבר החצי-לוגי היחיד כאן, וגם הוא לוקה בטמטום עמוק, הוא ההסבר ש"טובים השניים מן האחד". כלומר, שאם אהיה חלק מקבוצה אהיה מוגן ובטוח יותר. ובכן, ההסבר הזה מניח שקיים קשר בין בריתות לבין קולקטיביזם – ואין שום קשר כזה. אתם יכולים לעשות בריתות עם מי שתרצו – ברית הגנה, ברית שמירה וכו', אבל אתם ממש לא חייבים לנשק את המזוזה ב-OCD מטורלל בכניסה לדירה שלכם לשם כך. תעשו בכאילו כשהם מסתכלים אליכם…

בקיצור – אין נימוק טוב. קולקטיביסטים הם כסילים. מ.ש.ל.

מה הקשר בין אינדיבידואליזם להגירה?

אין לי שייכות לשום מקום. ולכן מכאן נגזר שמשהו אחר, לבד משייכות, צריך להנחות את המקום שבו אמצא.

איך בוחרים מקום? יש הרבה דרכים. יש כאלה שנשארים במקום מכוח האינרציה. גם אני, במובן מסוים, עד גילי המתקדם, נותרתי באינרציה המקורית. עד שקלטתי שאני אינדיבידואליסט ועד שהחלטתי לעשות משהו בעניין כבר נשאבתי לגלגל החיים שהשאיר אותי במקום המבחיל הזה שנקרא ישראל. אבל הרבה היגיון אין כאן.

אם זו אינה אינרציה, יכולה להיות סיבה אחרת, למשל, איפה אני יכול לעשות יותר כסף – זהו כבר שיקול יותר תועלתני. וזה מה שמניע הרבה אנשים. איפה אפשר לעשות יותר כסף בעולם? חלק יגידו בארה"ב, חלק יגידו בתאילנד וחלק יגידו שמזרח אירופה. לא חשוב איפה זה יהיה, בטוח שישראל הוא כמעט המקום הגרוע ביותר לעשות בו כסף. כמעט בלתי אפשרי להצליח פה.

במקרה שלי, למרבה המזל וכנגד כמעט כל הסיכויים, הצלחתי בחיי די טוב. למרות המקום המזעזע הזה והאנשים פה, הצלחתי להתגבר על המכשולים ולעשות כאן לביתי די טוב. אני אדם מבוסס אפילו ביחס לישראלים, ומכאן שאני מבוסס ברמה אוניברסלית. לא ברמת אלפיון עליון אבל בהחלט מבוסס למדי. אז כסף זה לא העניין.

השיקול הבא הוא איפה יהיה יותר נוח ונעים – וזהו בגדול המקום אליו אני מכוון. איפה אוכל לחיות את חיי בצורה השלווה, הרגועה, הבטוחה והנעימה ביותר. כל העולם פרוש לפניי.

כאינדיבידואליסט, אין לי שום מגבלה. אני לא שייך לשום מקום ולכן קל לי מאוד למצוא את עצמי בכל מקום על פני הגלובוס. לכן, מבחינתי הגירה היא לא שאלה בכלל. היא עובדה גמורה ומוחלטת. אין לי שום רגש או זיקה למקום הזה. ההיפך. פיתחתי עם השנים רגשות שנאה עזים לישראל. אני סולד מכל כך הרבה דברים, עד כדי כך שאני כמעט לא מצליח למצוא דבר אחד טוב כאן. בוודאי ובוודאי שאני לא מוצא כאן אפילו דבר אחד ייחודי שמצדיק אפילו להישאר פה עוד דקה אחת (ופעם תהיתי בקול רם באתר הזה האם יש דבר אחד(!) טוב בישראל – דוגמה למשהו אחד כזה, אגב, עדיין לא קיבלתי מאיש.)

כדי להגר לא חובה להיות אינדיבידואליסט – אבל הרבה יותר קל אם אתה כזה

כדי לקום וללכת ממקום שבו גדלת, צריך הרבה כוח ומוטיבציה. על אחת כמה וכמה נכון הדבר, כאשר אתה חלק מקולקטיב. אם אתה שטוף מוח אתה חייב ממש לסבול כדי לעזוב. דווקא אני, כאדם חופשי ומשוחרר יכול פשוט לקום וללכת. בלי להסתכל אחורה ובלי לשאול שאלות.

הסיבה היחידה שאני תקוע פה היא בגלל שאני מחויב לגרעין המשפחתי המעגלי שמקיף אותי. גם זה סוג של קולקטיביזם, אבל נסכים שהוא במעגל מצומצם יותר. ואכן, מתישהו בעתיד הקרוב כבר אוכל לצאת מפה סוף סוף.

אבל, בינתיים זה מייצר עבורנו פרדוקס מעניין:

אם אתה קולקטיביסט, אתה אמנם כסיל, אבל אתה מרגיש טוב עם הישארותך בחור הזה.

אם אתה אינדיבידואליסט, אתה חכם מאוד, אבל אם נתקעת כאן מסיבות שונות רע לך להישאר פה.

לכן, הסטטוס שלי כרגע הוא סובל. פשוט סופר לאחור את השניות עד שאוכל לברוח אל החופש. ממש כמו אסיר. אז מצד אחד טוב לי להיות אינדיבידואליסט – כי אני חופשי מכל מגבלה כופה של אחרים, אבל מצד שני רע לי מעצם ההבנה הזאת כשאני תקוע פה. הרבה יותר קל לך להגר אם אתה אינדיבידואליסט, אבל הרבה יותר קל לך להישאר אם אתה קולקטיביסט. אלו שתקועים לא פה ולא פה הם אלו שסובלים. לכן, קיים מכנה משותף ביני, לבין אנשים טיפשים שמרגישים ישראלים וחיים בחו"ל. למרות הפער באייקיו, קיים מכנה משותף בכך שכמוהם, גם אני לא יכול כבר לחכות לעשות את המעבר.

כך או אחרת, אני אינדיבידואליסט, וגאה להיות כזה.

אני יזם הייטק, נוסע מתמיד שטס מסביב לעולם. כיום אני חי בישראל, אבל נמצא על הקוים, בעיקר לארה"ב. נערך לעזיבה, אבל עוד לא יכול להשלים את התהליך מסיבות משפחתיות. אני איש מרכז-שמאל, קפיטליסט, שמאמין בחירות מוחלטת ובהתערבות מינימלית (אך לא אפסית) של המדינה בחיי הפרט. כבר שנים שאני מרגיש זר בישראל, ומחכה ומצפה כבר ליום שיבשילו התנאים לעזיבתי.

Subscribe
Notify of

23 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Admin
8 months ago

מאמר נהדר על ערכה של האינדיבידואליות. התחברתי מאוד, מזכיר את הפילוסופיה האובייקטיסטית של איין ראנד. קולקטיביסטים – אתם די מטומטמים, או לכל הפחות שטופי מוח משפט מחץ שקולקטיבסטים לעולם לא יבינו, ראשית, הם לא בהכרח מזהים את עצמם ככאלו, ואם כן, הם לא יבנו מה רע להיות שייך לקבוצה שנכפתה עליהם, רק בשל מוצאם, מינם, דתם וכדומה. הם גם לא יבינו את ההבדל בין אובייקטיביזם לאינדיבידואליזם, לכן, הם יטענו בבורתם, שהם גם אינדיבידואלים וגם קולקטיביסטים ואין סתירה בינהם. אהבתי את המאמר משום שהוא מוצא מכנה משותף לאנשים "חושבים", אנשים שרוצים לשפר את חייהם, בניהם גם מהגרים. הם כולם אינדיבידואלים בתפיסת… Read more »

Last edited 8 months ago by הישראלי הנודד
pessimist
Guest
8 months ago

בין אם אינדיבידואליסט או לא, לכמה מאיתנו אין אפשרות להגר כי לא רכשנו מקצוע מסיבה כזאת או אחרת. מאמין שלאנשים כאלו אין פתרון קונקרטי חוץ מלבחור בקפידה חבל עבה ולתלות את עצמנו, דבר שאני מתכנן ברגע שהאופציות האלטרנטיביות יהיו בוודאות חסומים.
האם גורלנו למות?

Editor
Reply to  הנוסע המתמיד
8 months ago

ואוסיף לזה שהגירה עם אזרחות ישראלית בלבד היא אפשרית לחלוטין. צריך לדעת לצאת מאיזור הנוחות ולוותר על איכות החיים שהייתה לנו בהתחלה, אחר כך האיכות חיים תהיה ליותר גבוהה מהארץ

bog
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
8 months ago

כמה מהיר זה יכול להיות? המלחמה הזאת שברה בי משהו ומאדם לא רואה עתיד במקום אחר הפכתי לאחד שקשה לו לראות עתיד כאן, אבל אין לי מושג איך אפילו להתחיל משהו כזה ואפילו דרכון בתוקף אין לי.

bog
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
8 months ago

זה ברור, אבל מן הסתם גם לפני העלייה על המטוס צריך משהו. הרי אי אפשר סתם לעלות על טיסה, לנחות במדינה אחרת ולהגיד "שלום, אני רוצה לגור כאן.". אני מניח שהדרך דורשת הוצאת ויזת לימודים או עבודה, ורק זה יכול לקחת חודשים, לא?

bog
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
8 months ago

אפשר להוציא ויזה כזאת כרגע? ועוד בלי דרכון בתוקף? נכנסתי לאתר השגרירות האמריקאית, ואם אני מבין נכון את הכתוב שם, הם לא מטפלים כרגע בבקשות ויזה בגלל המלחמה…

bog
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
8 months ago

מתנצל, אנסה להסביר את עצמי טוב יותר.
הייתי כבר במשרד הפנים, אבל לדרכון לוקח 6 שבועות עד שהוא מגיע, שבמצב הנוכחי זה לא מעט זמן.
השאלה היא האם מוכרת לך דרך יציאה מהירה יותר. על הנייר אמורה להיות אפשרות להוציא דרכון חירום זמני בשדה התעופה, אבל לא ברור לי אם זה יכול לעזור במצב כזה. כמובן שברור לי שיכול להיות שלך אין את התשובות, או שאין כזו דרך. תודה בכל מקרה.

SID
Guest
Reply to  pessimist
8 months ago

לרוב המהגרים למדינות המפותחות אין מקצוע מיוחד וזה ממש לא עוצר אותם. אם אתה רוצה לרכוש השכלה ולהגר, בהרבה מדינות מערביות זה יכול להיות קומבו מנצח. לדוגמא בקנדה אתה יכול להוציא ויזת לימודים, ללמוד לתואר (במקביל מותר לעבוד). לאחר התואר אתה תקבל ויזת עבודה פתוחה לעוד שלוש שנים, תצבור נסיון קנדי ובמקביל תגיש לתושבות קבע. לא רוצה ללמוד? יש אופציות לעבודות ללא השכלה בתחומים ספציפיים בפרובינציות ספציפיות (לדוגמא נהגי משאיות). הבאתי דוגמאות מקנדה כי זה התחום שאני מתעניין בו עכשיו, אבל אני בטוח שבמדינות אחרות יש גם המון אופציות. הגירה זה עניין שצריך להתייחס אליו בצורה פרטנית. זה תלוי ברקע… Read more »

Editor
8 months ago

מסכימה עם המאמר ב-100 אחוז. בכל מקרה הצביעות חוגגת. כשפרסמתי אותו מאמר רק כתוב אחרת (אני מחפשת את השורשים שלי בתור בן אדם, ולפי המדינות בהם חיו אבות אבותיי, ולא לפי הדת) קיבלתי מלא תגובות נאצה. אם אני רושמת שאני אינדווידואליסטית אז אני אגואיסטית וגזענית, אבל אם אתה רושם זאת, זה בסדר. ואני לא משנה את דעתי, לא אכפת לי מהחברה הישראלית, אלו לא הערכים שלי. כפי שרשמת, "נתקעתי" שמה במשך 20 שנה. וכפי שרשמת טוב מאוד, אני לא מתחכשת לעובדה שבמשך דורות אבות אבותיי הגדירו את עצמם "יהודים" מסיבה מפגרת כלשהיא, למרות שאפילו סבתא רבא שלי הייתה אוכלת חזיר.… Read more »

תמיר
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
8 months ago

אשמח לשמוע איך הגעת למסקנה שמבקריה של הגברת הנכבדה לוקים במנת משכל נמוכה. אנא נמק, אני יושב בקצה הכסא שלי בחוסר סבלנות בהמתנה למענה !

תמיר
Guest
Reply to  Venus
8 months ago

לא ידעתי שקביעה אינדיבידואליסטית שלדעתי, דעתי הפרטית, את אכן גזענית, נחשבת "דברי נאצה"!
נו באמת.

משהו
Guest
8 months ago

אני חושב שהרבה מאוד ישראלים הם בעצם כמוך וכמוני אבל נדחקו לגישת הקולקטיביזם והפטריוטיות מחוסר יכולת קונקרטית להגר.
If u can’t beat it, join it = Suffer less
As simple as that

תרגיל מחשבתי פשוט; כמה אנשים יעזבו לארה״ב או מדינה דומה באיכות החיים בהינתן האופציה לכך?

Reply to  הנוסע המתמיד
8 months ago

‎כל מילה בסלע. ‎ לאחרונה ראיתי ישראלית שאני די מחזיק ממנה כאדם אינטליגנט ואינטלקטואלי שרשמה משפט מאכזב בעיניי ״המצב כאן יהיה רע יותר, הבעיה שלא נראה שיש יותר מדי מקומות לעבור אליהם כיהודים״. ‎כלומר המסקנה שלך נכונה- רוב הישראלים וביניהם גם הליברלים ״החילוניים״ שבהם – הם הרבה יותר יהודיים מאשר הם חילוניים, ולכן רובם לא יעזבו או נרתעים מלעזוב בגלל שטיפת מוח על ״אנטישמיות״ והרגשה של מחוייבות לקולקטיב היהודי. עובדה שגם אנשים לכאורה אינטליגנטיים בישראל מושפעים מזה והציונות הצליחה להטמיע בהם את הזהות היהודית באופן עמוק עד כדי כך שהם חוששים לעזוב, פן יקרה להם משהו רע בחו״ל, גם כאלה… Read more »

Editor
Reply to  משהו
8 months ago

מניסיון אישי, אנשים שנדחקו לגישת הולקטיביזם והפטריוטיות הם פשוט חלשים ו/או עצלנים. אין להם את הכוח הנפשי להתמודד ולצאת דרך העדר, לצאת מאיזור הנוחות. אני עשיתי את זה מגיל קטן כי לא סבלתי את החיים והחברה בה חייתי, ונידנתי לחרם ונידוי מהחברה. עד עכשיו, החברה היחידה שיש לי מישראל, היא בכלל גרה בפולין, והיא חושבת כמוני. מי שרוצה יכול להגר. חוסר דרכון זר וכל מיני "התחיבויות" זה רק תירוצים. תסתכלו על כל המהגרים הסינים, האפריקאים והבריזליאים באירופה ובארצות הברית. אין להם שום דרכון זר, אבל הם פשוט קמו והלכו בכדי לחפש חיים טובים יותר. למה להם מותר ולישראלים אסור ?… Read more »

Reply to  Venus
8 months ago

אולי המדינה היהודית חוששת שטובי בניה ובנותיה (המשכילים והחילונים) יעזבו בהמוניהם לאחר שיתפקחו… לכן, הם מתייחסים למהגרים "כנפולת של נמושות", הרי בלעדינו המדינה היהודית תקרוס לתוך עצמה ותהפוך (או שכבר הפכה) לעוד מדינה בעלת מנטליות ערבית דוברת עברית.

Last edited 8 months ago by הישראלי הנודד