Sign In

Remember Me

האם יש דבר אחד(!) טוב בישראל?

האם יש דבר אחד(!) טוב בישראל?

בשנים האחרונות התחלתי לתכנן בראש את ההגירה מכאן. יש כמה אילוצים שמעכבים אותי ועוד יעכבו אותי בעתיד הנראה לעין (בין היתר שני זקנים שצריך לטפל בהם…). בינתיים אני חוקר ולומד לאן להגר ואיפה אני רוצה להקים את עצמי מחדש. בנוסף אני מדבר עם הרבה אנשים על התכנית שלי. חלקם מפרגנים וחלקם מגיבים (מתוך קנאה לדעתי) שאני חלק מאותה "נפולת של נמושות". שויין.

מה שכן, שבה וחוזרת האמירה הכל כך ישראלית לטעמי (ולכן – כל כך פייק): "אין על ישראל. המקום הכי טוב בעולם". מאחר שכל כך הרבה אנשים אומרים לי שאני סתם שופט את ישראל בקיצוניות – ושלא כדאי לי להיות כל כך נחרץ נגדה, ושאילו הייתי בגדר תייר כאן הייתי רואה את הדברים אחרת לגמרי ("כל מקום נראה טוב בעיניים של תייר"), אני תוהה אם אני באמת מפספס כאן משהו או שאני רואה את הדברים לאשורם. אז הייתי שמח לעזרת הקהל.

כל פעם כשאני שואל את בני שיחי מה כל כך טוב כאן, הם עונים שלל תשובות מגוונות. אני לא מסכים עם אף אחת מהן. פשוט מאוד. אפילו דבר אחד טוב בצורה ייחודית בישראל לא מצאתי. אחד! הנה התשובות שאני שומע:

– האנשים הכי אמפתיים, סולידריים וחמים. שטויות. אני לא יודע איך בוחנים את זה בכלל, אבל מעולם לא הרגשתי בארץ אמפטיות, סולידריות או חום מיוחד של אנשים או איזשהי הירתמות מיוחדת לעזור למישהו, למעט כשיש איזה משהו פופוליסטי רדוד שמצטלם טוב. אני כמובן מחריג כאן תרומות או סיוע בשעת חירום, שזו כמובן תופעה אנושית עולמית ואין שום הבדל בין ישראל לשום מקום אחר בהקשר הזה.

– ישירות וכנות. תכונה נוראה. לא מבין איך בכלל מקטלגים את זה כמשהו חיובי. אבל גם אם אניח שזה איכשהו חיובי, אז יש ישירות וכנות גם במדינות ערביות רבות ברחבי העולם. אין שום דבר מיוחד בישראל בהקשר הזה.

– שמש, חוף וים. שום דבר מיוחד. ישראל אינה שונה ממדינות הים התיכון או ממדינות חמות אחרות שטופות שמש וחום. מזג האויר כאן דומה מאוד למדינות אחרות ואין שום הבדל. החופים בישראל לא יפים, נוחים, או איכותיים יותר משום חוף אחר בעולם – ויעיד על כך שובל המטוסים היוצאים מישראל לחופשת בטן גב בחודשי הקיץ.

– חום גם בחורף. בלתי נסבל. זה יותר עניין של העדפה ואני באופן מובהק מעדיף מזג אויר קר על חם, אבל גם אם אלך לשיטתכם ואגיד שמזג אויר חם בחורף זה איכשהו נחמד אז גם כאן ישראל אינה שונה משום מדינה חמה אחרת שבה מזג האויר חם גם בחורף. רק שבישראל תוסיפו לזה גם לחות בלתי נסבלת.

– ארבע עונות. לא נכון. אין בישראל ארבע עונות. יש רק קיץ, עם הפוגות קטנות של סתיו.

– טבע, נופים. נו באמת. עזבו שאפשר לראות את כל הארץ בערך בשלושה וחצי ימים, אבל להגיד שיש כאן טבע ייחודי זה לא רציני. ושוב, יעיד על כך שובל המטוסים היוצאים לשוויץ, אוסטריה, קנדה וכו'.

– הייטק ניישן. קשקוש. קודם כל, זה שיש ישראלים מוצלחים ועשירים זה נחמד מאוד. להם. אני בתור הייטקיסט עשיר בהחלט מרוצה מהעושר שלי. אבל למי זה מועיל חוץ ממני? מעבר לזה, גם אם נניח שזה מועיל למישהו, מי אמר שישראל כל כך מיוחדת בהקשר הזה? יש הרבה מדינות קטנות שהן יצואניות של הייטק לא פחות מוצלח מישראל. ושוב, למי בכלל אכפת מזה שמטה החברה בישראל? אף פעם לא הבנתי את העניין הזה.

– המדינה הכי טובה ליהודים. הפוך גוטה. אם יש מקום להיות יהודי זה בדיוק לא בישראל. ישראל המדינה הגרועה ביותר ליהודים מפני שהיא כופה רק דרך יהדות אחת ולא מאפשרת גיוון ליברלי של יהדויות שונות. אם כבר OCD אז לפחות שתהיה לך את הברירה איזה OCD לאמץ ולא כפיה של OCD מסוג אחד בלבד.

– אין אנטישמיות. אולי, אבל יש איומים גדולים מזה. טוב. אז אולי בישראל האנטישמיות פחות חזקה (אף על פי שלפעמים השנאה בין ישראלי אחד לשכנו לא פחות חזקה), אולי אין אנטשימיות עוצמתית, אבל יש, אתם יודעים, איזה איום קיומי קל שמרחף מעל הראש של המדינה בערך מיום היווסדה. אז למי אכפת שאין אנטישמים? אחת לכמה חודשים אנשים יורדים לפאקינג מקלט בגלל טילים. כאילו איפה אנחנו חיים? שנת 2023! אבל העיקר שאין אנטישמיות. מה גם, שכמו שכתב קיכלי הסהרון, במאמרו "חכו שתיקלו באנטישמיות" (כאן), האנטישמיות לא באמת מורגשת במדינות רבות בעולם (גם אם איני חולק שהיא קיימת).

– המקום שבו גדלנו. לא רלוונטי. אז מה אם גדלתי פה. מי אמר שחובה לחיות כל חיי במקום שבו גדלתי? אולי רק אקפוץ לבקר אחת לכמה שנים את המקום הזה? מה אני צריך להתרפק יום יום על זכרון הילדות ולהיתקע כאן רק בגלל שפה גדלתי?

– האוכל הכי טעים. דווקא בטענה הזאת יש משהו, אבל לא צריך להפריז. האוכל בישראל טעים לי מאוד. ויצא לי לאכול כבר בעשרות רבות של מדינות בעולם. באמת טעים לי בצורה מיוחדת כאן. אבל אי אפשר לומר שהכי טעים לי כאן. טעים לי מאוד גם באיטליה, וגם בהולנד אני מאוד אוהב את האוכל. ובכלל, כבר מזמן המטבח הוא גלובלי ואפשר למצוא מסעדות טובות בכל מקום. כך שגם הטיעון הזה לא מחזיק מים.

עד כאן הטענות הנפוצות שאני שומע.

מה דעתכם? האם יש דבר אחד(!) טוב בישראל? משהו אחד שאתם מוצאים אותו כחיובי וייחודי בצורה בולטת על-פני מדינות אחרות בעולם? האם אני מפספס משהו?

אני יזם הייטק, נוסע מתמיד שטס מסביב לעולם. כיום אני חי בישראל, אבל נמצא על הקוים, בעיקר לארה"ב. נערך לעזיבה, אבל עוד לא יכול להשלים את התהליך מסיבות משפחתיות. אני איש מרכז-שמאל, קפיטליסט, שמאמין בחירות מוחלטת ובהתערבות מינימלית (אך לא אפסית) של המדינה בחיי הפרט. כבר שנים שאני מרגיש זר בישראל, ומחכה ומצפה כבר ליום שיבשילו התנאים לעזיבתי.

Subscribe
Notify of

32 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
איריס
Guest
1 year ago

אחת הדוגמאות הטובות שלא בטוח קורות במחוזות אחרים

https://www.facebook.com/reel/776277420544002?sfnsn=mo&s=F5x8gs&fs=e&mibextid=9imq16

ניר
Guest
Reply to  איריס
1 year ago

זה משהו שהרבה ישראלים מתגאים בו, כאילו שזה מעיד על ההתנהגות הכללית של העם. לדעתי, התופעה הזו של "עזרה לזולת בעקבות המצב" מצטרפת למגוון התנהגויות שאני מגדיר כ"רחיצת ידיים מן הדם". זה כמו שאנשים מושחתים (בסתר) הם הפילנתרופים הכי גדולים. הם תמיד אלו שתורמים הכי הרבה לזולת ודואגים שכולם יראו את זה. זו הדרך שלהם להמשיך לשקר לעצמם ולהגיד "הנה, אני לא בנאדם רע. עובדה, אני הרי תורם את הכסף שלי לנזקקים!" אבל אותם אנשים שפותחים את דלת ביתם לזוגות מסכנים (מי ישמע איזה קטסטרופה קוסמית, נדפקה לכם החתונה, זה לא שאיבדתם יד או רגל. לאנשים נדפקת חתונה גם בגלל… Read more »

Reply to  איריס
1 year ago

תודה על המובאה, מה את לומדת ממנה? מה אפשר ללמוד ממנה?
אני מציע ללמוד ממנה: שישראל חוזרת להיות שטעטל, שבמקומות בהם נדרשת התערבות מדינה – אין מדינה, היא לא קיימת, לא נוכחת כשצריך אותה.
ישראל העלימה את הצדק, מי שזקוק לתמיכה פונה לצדקה. צדקה היא התרומה שהשודד מואיל בטובו לתרום לעניים כנדבת ידו, אחרי שהפך אותם לעניים. צדקה היא הפיצוי הקמעוני שחברה לא צודקת מעניקה לעניים, אחרי ששדדה אותם בסיטונות.

Last edited 1 year ago by קיכלי הסהרון
Flying Dutchman
Guest
1 year ago

זה עניין מאוד אינדיבידואלי. אני למשל מסכים עם רוב הטענות שהעלית, אם כי יש דברים מסוימים שלדעתי כן יכולים להיות טובים: אני למשל אוהב מאוד את הטבע בישראל, בעיקר באזור שבו אני גר. לגבי סולידריות, הסולידריות הישראלית באה לידי ביטוי בעיקר במקלטים וכשיש צרה גדולה אחרת כלשהי שמאיימת על כולם. אבל כן, פה ושם יש אקטים של סולידריות. לדוגמה: לפני כמה חודשים חוויתי התעלפות במקום ציבורי. כל מי שהיה בסביבה חש מהר לעזור לי ולפנות אותי לטיפול רפואי למרות שבדיעבד מצבי לא היה כל כך חמור. לעומת זאת, הייתי בברלין לא מזמן וישבתי במסעדה. פתאום משום מקום הגיע בחור אלמוני,… Read more »

Editor
Reply to  Flying Dutchman
1 year ago

זה גם תלוי באיזור בישראל. אני זוכרת שהייתי בתיכון לקחתי אוטובוס בשביל לנסוע לקניון, והייתי עם האצבע פצועה וחבושה. ישבתי באוטובוס במושב הקדמי וקיבלתי מבטים לא לעניין ועוד מישהי צעקה עליי "מה את יושבת פה, זה מקום לזקנים. תעמדי". האוטובוס היה כבר מלא והיו אנשים שעמדו ואני פשוט עניתי לה "את לא רואה שאני פצועה?" לא הרגשתי כמעט מעולם סולידריות בארץ. רק היו צועקים עליי שאני מעיזה לשבת באוטובוס מפוצץ. כאילו שאני צעירה, לא מגיע לי. ישלי ברכיים חלשות בעקבות וירוס בילדות, וקשה לי לעמוד הרבה. אני לא צריכה לתת דין וחשבון לאף אחד על עברי הרפואי, אבל רק בארץ… Read more »

Flying Dutchman
Guest
Reply to  Venus
1 year ago

בישראל, אם חס וחלילה לא קורה לך "משהו רציני" כמו התעלפות, התקף לב או תאונה או שאת חצי מתה, אז את לא נחשבת לחולה או לפצועה. זה כמו שתמיד אומרים משפטים מעצבנים כמו למשל "37.5 זה לא חום, תפסיק להתבכיין" וכדומה. גם אנשים מבוגרים (לא בהכרח זקנים) משחקים על הקטע הזה של הגיל שלהם ונעשים רודפי כבוד. זה דבר שיכול להיות בכל מקום, כמו בדוגמה עם האשה במטרו, אבל אני חושב שבישראל זה הרבה יותר מקובל ונפוץ. אם יש לך בעיה רפואית שאינה נראית לעין, אנשים לרוב לא מגלים אמפתיה כי לדעתם את בריאה כמו שור.

Editor
Reply to  Flying Dutchman
1 year ago

לפי לא מעט רופאים בצרפת : החל מ-37 זה חום קטן, זה לא מסוכן, פשוט לנוח ולקחת אקמול. אפשר ללכת לרופא אבל לרוב זה נובע מצינון. מ-38 זה מתחיל להיות באמת חום שדורש לראות רופא, ואם אחרי אקמול זה לא יורד וממשיך לעלות, לגשת מיד למיון אז כן 37,5 זה חום וצריך לנוח, שלא יעלה החום ! זה בכל מקום, זה מה שאני קוראת לו מניפולציות רגישיות. אנשים מנסים בכל כוחם להרגיש עליון עלייך, וימצאו כל תירוץ לכך (גיל / אני גדלתי פה / יש לי נכס…) נתקלתי בהרבה הזויים פה. פשוט צריך לדעת לאתר את נקודת החולשה שלהם, ואם… Read more »

Kek
Guest
Reply to  Venus
1 year ago

גם בצרפת היו הזויים כאלה?

Editor
Reply to  Kek
1 year ago

הזויים כאלה תמצא בכל מקום בו יש סיווילזציה אנושית, לצערי. מה שכן, יחסית לארץ, יש מהם הרבה פחות. אבל כן, צריך להיזהר ולא להיות תמים.

Kek
Guest
Reply to  Flying Dutchman
1 year ago

לא עזבת את הארץ?

Flying Dutchman
Guest
Reply to  Kek
1 year ago

לצערי עוד לא. אבל זה בתכנון

אורח לרגע
Guest
1 year ago

בני האדם הם לא באמת יצורים רציונליים  .אנחנו חשים אהבה או שנאה לאדם או למקום בגלל משהו שלרוב לא ניתן לניתוח רציונלי. ואז מוצאים סיבות להצדקת הרגש. ככה זה, קודם רגש, ואחר כך רציונליזציה שלו. לכן אין טעם להתווכח על ישראל. אלה שרע להם בה ימצאו אלף סיבות לעזוב. ולהיפך. מה שמוזר זה כמות הרעש שהישראלים עושים בעניין ההגירה, לפניה ואחריה. רע לך במקום מסויים -עבור למקום אחר. אנשים עושים את זה  כל הזמן, בכל העולם, בלי סימפוזיונים שלמים בנושא. אבל הישראלים משום מה חייבים לשכנע אחרים שישראל מקום רע, כדי שהם יוכלו לעזוב בלב שקט. והם ממשיכים לקטר על… Read more »

Reply to  אורח לרגע
1 year ago

הסיבה היא שבישראל, בניגוד למדינות אחרות שהגירה היא דבר מקובל. בישראל הלך הרוח היה ונשאר "נפולת של נמושות". השקר שישראלים מספרים לעצמם על המדינה היהודית והעם הנבחר הוא סיבה מצויינת להיאבק. ועוד הבדל, בניגוד לגישתך שלא מתערבת שמזכירה מאוד משטרים אפלים שלא רוצים שיתערבו להם במדינה, אני רואה שליחות לנפץ את הקשר הרגשי בין הישראלי החילוני הצעיר והמשכיל לבין המדינה הבוזזת שמגדירה עצמה כמדינה דתית וכך קושרת את עצמה לאירן, סעודיה, סודן וחברותיה הטובות מסביב. אני חושב שאילו הייתי נחשף לאתר כזה לפני שירותי הצבאי, בכלל לא הייתי מתגייס לצבא. הישראלים מזכירים לי את העם הרוסי הלאומן והבור, אילו הייתי… Read more »

אורח לרגע
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
1 year ago

תודה על התשובה. אני כאמור לא נוטה לסימפוזיון בנושא. בהצלחה לך בכל אשר תפנה.

Kek
Guest
Reply to  אורח לרגע
1 year ago

אז מה אתה עושה באתר זה? או שאתה חי באשליה לגבי המדינה הזאת?

אין לזה פתרון
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
1 year ago

יש הגירה בקרב כל המגזרים בישראל.
לא כל העם נגד הגירה.
יש הגירה אצל חרדים ודתיים ומסורתים
וחילונים וימנים ושמאלנים וגם אצל ערבים.
זה כבר לא כמו בעבר
הגירה נפוצה גם לפני קום המדינה.
מי שטבע את המונח זה רבין המנוח
שהיה ישראלי גאה ולחם למען המדינה.
אבל זה היה בעבר ובהתחלה
ועכשיו זה דבר נורמלי לגמרי.
כנס לקהילות היהודיות
ותראה מהגרים מישראל
מכל הסוגים והמינים.

איל
Guest
1 year ago

לנוסע המתמיד – התשובה לשאלה שלך בעיני המתבונן מן סתם. ובעיני לצערי גם אין איזה דבר אחד שבו ישראל טובה יותר מכל מדינה אחרת. אני בן 55 וכבר המון שנים מרגיש לא שייך, עייף ממה שישראל הפכה להיות, מהחום, מהצפיפות, שמאל ימין, כיבוש, שינאה, התלהמות ולא יכול כבר לראות את אותם הכבישים והפקקים והחגים . גם אני מוצא את עצמי פשוט מקנא באנשים שאני רואה בשדות תעופה בחו״ל שממתינים בגייט אחר ליעד אחר כלשהו ולא בגייט לטיסה חזרה לארץ. גייט שעמוס באותם הפרצופים שנראים בדיוק כמוני, כל כך ישראלים, כל כך זועפים ומלאי סלידה אחד מהשני. וכמה אני רוצה להמריא… Read more »

ניר
Guest
Reply to  איל
1 year ago

מזדהה עם התחושה בגייט לישראל וכל ה"עם" המוכר והשנוא עלי… עם זאת, לדעתי אין שום חדש תחת השמש מבחינת התהליכים שקורים לכל קבוצה אתנית (או דתית או אידאולוגית) שנעקרת ממקום אחד ומתרכזת במקום אחר: הקבוצה מושפעת מהסביבה שאליה היא הגיעה. קרי, קח את ה"עם" היהודי, תרכז אותו בשטח אדמה מוקף בערביי הסביבה ואחרי כמה דורות תקבל את מה שאנחנו חיים בו כרגע: יהודים שהפכו לערבים לאט לאט. ערסים, אם זה לא ברור, הם יהודים ערבים. אם אתה לא חלק מהתרבות הערבית, אין לך מה לחפש במדינת ישראל, לא משנה אם אתה נוצרי יהודי או מוסלמי. אנחנו מדינה ערבית יהודית וזה… Read more »

איל
Guest
Reply to  ניר
1 year ago

מסכים לגבי הפיכתה ההדרגתית של ישראל לעוד מדינה ערבית הדומה במנטליות השלטת לשכנותיה. אני שם לב לזה כבר זמן רב וזה אכן מייצר אצלי תחושת חוסר שייכות, ייאוש ומחשבות מסוג "על מה בעצם הסיכסוך ההסטורי עם הערבים?". גם הרצון של רוב הציבור בחלשת בג"ץ ו"מנהיג חזק" הוא חלק מהמגמה הזאת. מצד שני, יש בי איזה מאבק פנימי בתחושה הזאת. הרציונאל שבי אומר לי שאני מקולקל בכל מה שקשור ליחס לתרבות הערבית בגלל שמילדות אני גדל לתוך סיכסוך אלים איתם. כולנו גדלנו תחת התחושה (המוצדקת) שערבים שונאים אותנו, רוצים להשמיד אותנו, הם אוייב וגם המאבק הלאומי שלהם, צודק ככל שיהיה בעיניהם,… Read more »

SID
Guest
1 year ago

הנה הטייק שלי בנושא. האנשים הכי אמפתיים, סולידריים וחמים: פירוש- ערסים שנדחפים למרחב האישי שלך, נכנסים לך לצלחת/ למי הצבעת/כמה ילדים הבאת וכו'. ישירות וכנות: מהניסיון שלי זה בדיוק ההיפך. הישראלים ככלל (כמובן שלא כולם) צבועים, מרכלים מאחורי הגב ותמיד יפחדו להגיד דברים בפנים. שמש, חוף וים: המזג אוויר בישראל מזעזע. רוב השנה חם בצורה בלתי נסבלת ובמישור החוף בנוסף גם לח מאוד. כולם מכירים את תחושת "המדבקה" כשמורידים חולצה בקיץ. חופי הים מאוד צפופים ולרוב די מלוכלכים. וכמובן יש את שחקני המטקות החביבים שישחקו 2 ס"מ מהפנים שלך. חום גם בחורף: למה זה חיובי? החורף בישראל מאוד לא נוח.… Read more »

אבי
Guest
1 year ago

כל כך מסכים איתך,מבחינתי בישראל הכל אבל הכל רע,אני פה כי אין לי אפשרות אחרת,הלוואי שהיתה לא הייתי נשאר כאן דקה.

שמיל
Guest
1 year ago

העניין עם החום והסולידריות זזה שטות גמורה. יצא לי להתרסק עם אופניים מול ה מ ו ן אנשים, וכשאני אומר להתרסק אז אני מדבר על לעוף מהאופניים כמו סופרמן קדימה ולהתגלגל בקטע הכי רע שיש (שברתי אצבע). אף אחד לא ניגש אלי, אף אחד!!! נשכבתי שבור על הדשא למשך דקה ואף אדם לא ניגש אלי. התחושה שהרגשתי הייתה מזעזעת ולא בגלל המכות שחטפתי, רק בגלל חוסר האמפטיה. עליתי על האופניים והמשכתי לרכוב הביתה עם חור ענק בלב.

Tomer
Guest
1 year ago

אכן, ארץ קטנה, חמה, צפופה ומכוערת, והאנשים? חרא ברובם: ערסים בהמות, וגם ה-"אליטות" חרא: איך מיררנו לעליות שלמות את החיים לטובת הומור סוג ז' על המבטא שלהם? צא מישראל ותראה איזו אמפטיה אנשים מגלים כלפי מהגרים: עוזרים, תומכים, ובעיקר – נמנעים מללעוג. מאיפה הם שואבים את כל האמפטיה הזאת מבלי שחוו על בשרם הגירה מעולם? ככה גידלו אותם, לא כמו בישראל – בהמות לבנטיניות. רק בנוגע דבר אחד אני חולק עליך (באופן מוגבל): נוסטלגיה כלפי המקום בו גדלת בשום אופן לא צריכה להשאיר אותך בגהינום הישמעלי, אבל לא הייתי מזלזל בחשיבות תחושת בעל הבית שאתה חווה בארץ מולדתך (מתודלקת ע"י… Read more »

1 year ago

מסכים איתך בכל מילה ומילה. בגדול מנקודת מבטי כצעיר בן 28- רוב מוחלט מהישראלים יישארו כאן- או שלא יכולים לעזוב, או שלא מתכוונים להגר(בגלל ״פטריוטיות״ וציונות) ולכן חייבים למצוא צידוקים להישארות שלהם פה. תוסיף לזה ששוטפים כאן את המוח מגיל קטן מאוד ש״יש רק מדינה אחת, מדינת היהודים, אין ארץ אחרת, אין על צה״ל״ וכו׳ וכו׳ וקשה מאוד לצאת מהקיבעון המחשבתי הזה ששיקרו לך כל השנים וישראל לא כזאת מציאה ו״הבית״ זה דבר סובייקטיבי. אבל האמת הפוכה: המדינה הכי ׳אנטישמית׳ בראייתי היא מדינת ישראל. המקום המסוכן ביותר ליהודים הוא ישראל(פיגועי טרור כל יומיים, מלחמות כל שנה-שנתיים, טילים מכל עבר). זאת… Read more »

Tomer
Guest
Reply to  The Individual
1 year ago

שירות תרגום (מהסוג שלא תקבל מ-ChatGPT): "חום אנושי" = הולכים מכות במרחב הציבורי. אחחחח האירופאים האנטישמים לא יודעים מה הם מפסידים שהם קרים כל כך. "סולידריות" = משפיל אותי שיש לך דברים שאין לי, לכן אטוס גם אני לתאילנד עם כל המשפחה, למרות שכולם יודעים שעם משכורת השוטר שלי אני לא באמת יכול להרשות לעצמי, בטח עם ארבעת הצאצאים המכוערים שהעמדתי כי אני ברברי שלא יודע להשתמש באמצעי מניעה במאה ה-21. אולי בגלל ששיא הטבע שהארץ יכולה להציע לי זה נחל הבשור, אני מעדיף כבר להשאר בבית ולצפות בילדים רבים. "ישירות וכנות" = משום מה נראה לי סביר לשאול אדם… Read more »

Admin
1 year ago

כן, שכחת דבר אחד – ים המלח! 😀

Reply to  הישראלי הנודד
1 year ago

כמעט שכחתי מים המלח אחד מפלאי עולם שהולך ונעלם. זכור לי המאמר באתר שכתבת על זה לפני יותר מעשור-
https://leaveisrael.com/blog/%d7%99%d7%9d-%d7%94%d7%9e%d7%9c%d7%97-%d7%94%d7%a4%d7%9c%d7%90-%d7%94%d7%90%d7%91%d7%95%d7%93/

זה היה המקום האהוב ביותר בארץ של סבא שלי ז״ל, אם כי אני עצמי לא ביקרתי שם מעולם.