Sign In

Remember Me

מיסוי ללא ייצוג

מיסוי ללא ייצוג

לאחרונה נשמעים קולות הקוראים לאפשר הצבעה של ישראלים המתגוררים בחו"ל, בבחירות לכנסת. בין יתר הנימוקים עולה גם נימוק המיסוי. העיקרון ידוע בכינויו: "אין מיסוי ללא ייצוג" no taxation without representation – סיסמה פוליטית שמקורה במהפכה האמריקאית.

השימוש בנימוק זה איננו חדש. המיסוי בישראל איננו טריטוריאלי אלא פרסונלי. מי שלא ניתק תושבות בישראל יצטרך לשלם בה מיסים ודמי ביטוח לאומי גם אם הוא עובד בחו"ל. מי שמבקשים לאפשר לישראלים להצביע בבחירות, טוענים בין היתר כי לא סביר שלצורך תשלום מיסים – מדינת ישראל קובעת היכן נמצא "מרכז החיים" של ישראלים, אבל כאשר מדובר בהצבעה בבחירות, היא טוענת שאי אפשר לקבוע את מרכז החיים.

מס ההכנסה הישראלי בדרך כלל גבוה יותר (לא במקרה של קנדה, אבל זה סיפור לפוסט אחר) ולכן ישראלי המשלם מס הכנסה בארצות הברית (למשל), ייתכן שיחויב בהשלמת תשלום לשיעור המס המקובל בישראל עבור אותה הכנסה. תושבי ישראל ששוהים בחו"ל בשנת שבתון, שליחים של חברות ישראליות וכן סטודנטים ופוסט-דוקטורנטים נחשבים כמעט תמיד כמי שמרכז חייהם בישראל, וככאלה הם חייבים בתשלום מס הכנסה על הכנסותיהם בחו"ל, וכן בדמי ביטוח לאומי.

"מיסוי ללא ייצוג הינו עריצות" – כך מצטטים המחייבים את זכות ההצבעה בחו"ל את אבות המהפיכה האמריקנית, וכמובן קיימים נימוקים נוספים בעניין זה.

אני רוצה להעלות טיעון נגדי. אני מתנגד למתן זכות הצבעה לישראלים בחו"ל, מכיוון שהיא תעשה להם עוול.

ישראלי שנמצא בחו"ל זוכה במנה של שלוות נפש. מי שלא יכול לממש אפשרות כזו גם אם היה רוצה, זוכה בעוד איזושהי מנת שלווה – כזו שבמידה מסוימת, היתה נמנעת אם אפשרות ההצבעה היתה קיימת.

בביתי השעה היא כעת עשר בערב. אני מתכוון לקחת עוד חצי שוט של ויסקי, לצחצח שיניים וללכת לישון. החדשות הקנדיות מעניינות אותי! אבל אפשר לקרוא אותן גם מחר. האירועים אינם מתנהלים בקצב של זירת-קורידה.

לגבי עבודה, אף אחד לא יתקשר אלי בערב בענייני עבודה (לפני כמה שבועות הייתי בארץ ונכנסתי למשרדי החברה שעבדתי בה בעבר, לאסוף כמה דברים שהשארתי. אחר כך הם התקשרו למעסיק הקנדי שלי ושאלו אם אפשר להעלות אותי לישיבה משותפת. התשובה היתה: "אנחנו חושבים שלא הבנתם את הקונספט של חופש!").

זכיתי בשלווה ביושר, שילמתי עבורה בעשרות שנים של מתח בלתי פוסק, חדשות מתפרצות, טוקבקים וריאיונות, אותות פתיחה של מהדורות חדשות, קריינים המבשרים בטון מקפיא על אירועים שאין כאן המקום להזכירם.

ונכון – אני עדיין משלם דמי ביטוח לאומי בישראל, טרם בדקתי את הבטי האמנה בין שתי המדינות. אבל אין לי סימפטיה לטיעון לפיו אני צריך לרצות להצביע כי שילמתי עבור זה. לי, זה מזכיר יותר את הרציונל לפיו אצטרך לאכול את הדגים *וגם* לשלם עבורם.

אל תעניקו לי אפשרות לבחור לכנסת ישראל. יש סיבות טובות שבגללן אני כאן. הבחירות שלי, כבר נעשו. תנו לשחרר.

קיכלי הסהרון היה – לא לפי הסדר – יזם, חבר קיבוץ, מנהל הנדסה, מדריך טיולים, מפקד בצבא, פקח ברשות שמורות הטבע, חקלאי, צולל, צפר, ועוד כל מיני.  הוא אב לשלוש בנות מחוננות, עובד וכותב במקום רחוק וקר.

Subscribe
Notify of

8 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Admin
1 year ago

לכתיבה שלך יש אופי ואני תמיד נהנה לקרוא את המאמרים והרעיונות שלך. זה עוד נושא שלא ממש התעמקתי בו, אבל אם אני חושב באופן שטחי הייתי שמח אילו הייתי יכול להצביע בעודי מתגורר בחו"ל. קודם כל, זה יאזן את הטאליבנים היהודים שטסים במיוחד לישראל ומצביעים "יהדות התורה", להם יש את הלהט לטוס לישראל מה שאין לרוב החילונים שרוצים לשכוח את ישראל, בעוד שלחרדים יש קשר מיסטי לארץ הקודש ובעיקר הרבה תמיכות ממשלתיות שחבל להפסיד… אבל אני שואל: למה בכלל לשלם מס? מס הוא פשע. אילו (אני יודע שזה לא יקרה, אז לשם הדיון) היית מבקש ממני לתרום לטיפחו של השביל… Read more »

דניאל
Guest
1 year ago

מהפוסט שלך אולי שווא לדבר על ההפוך: אם אני לא רשאי להצביע לכנסת בישראל, אז למה אני צריך לשלם מס ישראלי?

דניאל
Guest
Reply to  קיכלי הסהרון
1 year ago

ברור. אבל יותר קשה לוותר על זה ולשכוח (רגשית), כשהממשלה הישראלית מזכירה לך את קיומה בצורת מס, שאתה בהחלט מרגיש כשיורד לך מהכיס.
אז, אתה מתחיל לשאול שאלות כמו "למה אני צריך לשלם את זה?", או "מה אני מקבל תמורת הקנס הזה?"

Kek
Guest
Reply to  קיכלי הסהרון
1 year ago

וזה תקף מבחינתך ,בעיקר המשפט האחרון שכתבת בכל מדינה? חוץ מאשר המונופול על אלימות של המדינה, כן יש עניין אידאולוגי ו-פוליטי עד כמה מיסים בצורה כזאת או אחרת לקחת ממך בכך או אחרת.

Reply to  קיכלי הסהרון
1 year ago

אני יותר ממסכים איתך, המס שאזרחי ישראל (והרבה אזרחים ממדינות אחרות) משלמים הוא כסף אבוד. וכל מנגנון המס מעוות בכך שהוא מעניש את היצרן (העשיר) באמצעות מס גבוה, ומתגמל את הבטלן (העני) באמצעות מס נמוך. לכן, מס צריך להיות אחיד לכולם ללא קשר לרמת הכנסתם. אם כבר מס, אז מס גולגולת (תשלום זהה לכולם) או מס אחיד של 5% בלבד (במקום 50% כיום) יאפשר למדינה לקיים את חובתה לשמור על זכויות האדם, ולא להתערב בעניינים אחרים – לא חינוך, לא בריאות, לא תעסוקה או רווחה, לא תקשורת, מדע או ספורט. 5% מס בלבד, היא רמה שמעודדת אנשים לשלם ברצון ולא… Read more »

Last edited 1 year ago by הישראלי הנודד