Sign In

Remember Me

"חכו שתיתקלו באנטישמיות", או: "ברווזים, ברווזים"

"חכו שתיתקלו באנטישמיות", או: "ברווזים, ברווזים"

בשיח על ההגירה מישראל, משהו חוזר בלי יוצא מן הכלל כמעט, בכל שטח שנתפס על המסך: איומים באנטישמיות. אני כבר לא מדבר על אותם כותבים שמאשימים ישראלים באנטישמיות. כלומר, ביקורת על ממשלת ישראל היא-היא, לדבריהם, מקור האנטישמיות. לא, אני לא הולך לשם: אני מדבר על "תחזיות", על "איחולים" ועל איומים. להלן ציטוטים שהפסקתי להעתיק מהר מאוד, כשראיתי שהדברים פשוט חוזרים על עצמם:

"יחזירו אתכם לגטו \ האנטישמיות ושנאת יהודים חיה וקיימת \ שם עוד ילוו אתכם בקריאות אנטישמיות", וכמובן אי אפשר בלי ידידתנו הוותיקה (לצורך ארגומנטציה, כמובן) – השואה: "גם לפני מלחמת העולם השניה אנשים חשבו שכיף להם בגרמניה".

כשלעצמי אני מוצא עניין מיוחד באיום "אירופה מלאה בערבים".

אולי, אני שואל את עצמי לפעמים, אולי עלה על דעתו של מי מאותם "שומרים על החומה", שמזהירים אותי כמו איזו דודה טובה – אולי עלה על דעתם שחלק גדול של אותם ערבים היגרו מסיבות דומות לסיבות שבגללן עוזבים את ישראל? הווה אומר, אולי-אולי יש גם ערבים שקצה נפשם באותו גיהינום-בחסות-הדת, בצרות האופקים, צרות המוחין וצרות המחשבה?

אני לא מתיימר לערוך סקרים, אבל פגשתי כמה מאותם ערבים. יש ביניהם כל מיני, כמו כל קבוצת אוכלוסייה. רובם רוצים שיעזבו אותם בשקט. שיתנו להם לעבוד, שינהגו בהם בנימוס ובהגינות, שלא ייכנסו להם לצלחת או לחיים, שלא יאמרו להם לכסות את הפנים בציבור או את הלחם בפסח, שייתנו להם לחיות בין ד' אמות כמו שהם מבינים. בקיצור – הם פשוט אנשים כמו רוב האנשים, לא כמו אותם טוקבקיסטים שמאיימים עלי באנטישמיות.

ויש עוד משהו מגוחך.

בשום מקום בעולם לא שונאים אותי כל כך כמו בישראל, בגלל מי שאני, בגלל הבחירות האישיות שלי, בגלל הדיעות שלי שהתרגלתי להסתיר או להשתיק. בשום מקום בעולם המפותח המשטרה לא תהיה כל כך חסרת אונים מול אלימות של ארגוני פשע שמשתוללים בחסות ממשלתית. במקום בו אני גר היום, הזהות הפוליטית שלי איננה מהווה מקור כזה של סכנה.

אני כבר לא מדבר על גייז, אני לא מדבר על ערבים, אני לא מדבר על קבוצות מיעוט נרדפות. אני מיינסטרים ברוב המובנים האפשריים. אני מכיר את הארץ, את ההיסטוריה שלה, את החי והצומח ואת "ארון הספרים היהודי" יותר מהממוצע. אני יודע לְנַקֵּד עברית.

אבל אני הומניסט: אני מאמין בשיוויון זכותם של בני אדם – לא רק לחיות, אלא גם ליהנות מהחיים, איכשהו. אני סבור שאושרנו צריך להיות מושפע ממעשינו לאחר היוולדנו, ולא מצבע של תעודת זהות, משכונה בה נולדנו או ממה שיש או אין לנו בין הרגליים. בנוסף אני מאמין בקדושת חיי אדם. אני מאמין שערכם של חיי אדם גדול מדברים אחרים. וזה מוזר, אני יודע. בישראל של ימינו זו דיעה חתרנית.

ובישראל שונאים אותי, בישראל הדיעות שלי מסוכנות לי. שונאים אותי, מטפחים את השנאה הזו, כותבים אותה, מטיפים לה, משלמים עבורה, נואמים אותה ושואגים אותה בקצב.

אז מפחידים אותי באנטישמיות בחו"ל? פחחחח.

קיכלי הסהרון היה – לא לפי הסדר – יזם, חבר קיבוץ, מנהל הנדסה, מדריך טיולים, מפקד בצבא, פקח ברשות שמורות הטבע, חקלאי, צולל, צפר, ועוד כל מיני.  הוא אב לשלוש בנות מחוננות, עובד וכותב במקום רחוק וקר.

Subscribe
Notify of

40 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Flying Dutchman
Guest
11 months ago

יש עוד עניין אחד שלדעתי ראוי לציין בעניין הטאבו הישראלי על נושא הירידה מהארץ. ואני מתכוון באופן פרטני לנושא ההגירה לגרמניה. אני שם לב שכלפי אנשים שמהגרים למקומות אחרים כמו למשל קנדה, ארה"ב, בריטניה, צרפת או כל מדינה אחרת הוא הרבה יותר סלחני בהשוואה למי שמהגר לגרמניה. מצד אחד אני מבין שיש מן הסתם מטען היסטורי שמעיב על רעיון ההגירה לגרמניה ואני מתאר לעצמי שיש גם לא מעט ישראלים שהיגרו לגרמניה והתחבטו בינם לבין עצמם בסוגיית העבר ההיסטורי. פעם גם מי שסתם נסע לגרמניה היו מסתכלים עליו בעין עקומה והגירה לשם הייתה בגדר מעשה שלא ייעשה. כיום אין לאף אחד… Read more »

צביקה
Guest
1 year ago

ראשית, אני מכיר כמה אנשים שחוו התנכלות ואנטישמיות בזמן שחיו בחו״ל ולכן אני לא טוען שזו המצאה ולא מזלזל בכאב של מי שכן חווה את זה, עם זאת – אנשים חווים בעיות מסוגים שונים, חלקן קשורות להיותם יהודים וחלקן לא. (או בשפת העם – ״בלי עין הרע יש מספיק צרות בעולם״) כמי שחי בארה״ב כבר כמה שנים – מדהים איך ישראל תכנתה אותנו (טוב, האמת שמגיע קרדיט לא רק לישראל, זה גם המדיה והפוליטיקה הבינ״ל) להיבהל כשאנחנו שומעים שיחה בערבית ולהניח שמי שמדבר ערבית רוצה לפגוע בנו. יצא לי להיפגש/לדבר/לצחוק עם אנשים דוברי ערבית פה, שהגיעו מכל מיני מדינות, וראה… Read more »

Editor
1 year ago

אני מסכימה לחלוטין. זה מגיע למצב שאנשים אומרים בחדשות כשהם ביקרו בחו"ל וחזרו לארץ בעקבות "אנטישמיות". זה פשוט נעשה לכלי תעמולה פוליטי בכדי למנוע ירידה מהארץ. אבל תודה לאל, אני גרה מספיק שנים בחו"ל כדי לדעת שזה בולשיט. ישראל מגעילה אותי מיום ליום, ואני מנסה כמה שיותר להתנתק. אני סבלתי מגזענות הרבה יותר בארץ מכל מה שסבלתי בצרפת. ואני בצרפת הולכת לטיפול פסיכולוגי, ואני מדברת על מה שעברתי בארץ 21 שנה. זה באמת הרס לי את החיים. אני באתי כבן אדם עם טראומה, עם בעיות אכילה, ביטחון עצמי נמוך ועם הרגשה ששונאים אותי בכל מקום. לאט לאט זה משתפר, בארץ… Read more »

Editor
Reply to  קיכלי הסהרון
1 year ago

בהחלט. אנשים משתמשים בטענה של "גזענות" בכדי להפחיד ולהרתיע אנשים שרוצים לעזוב את הארץ, אפילו מאנשים סתם ככה לטייל. אני בעצמי נתקלתי בזה, שילדים פשוט שואלים בפורומים "אני ממש רוצה לטוס ל X אבל כולם אמרו לי שממש אנטישמים, מה לעשות?". המצב חמור. אנשים לא שמים לב בכלל שהם בעצמם מוקפים בגזענות חריפה במהלך חיי היום יום. פילוג בין אשכנזים למזרחים, שפיטה של אנשים על צבע העור = גזענות שנאה של לא יהודים (בעיקר ערבים) = גזענות רוב ההומור הישראלי זה בדיחות על עדות (ובעיקר על אשכנזים) = גזענות אבל זה בסדר, אחרי הכל "כולנו אחים". כמובן, שגזענות נגד אשכנים… Read more »

Last edited 1 year ago by Venus
Editor
Reply to  קיכלי הסהרון
1 year ago

*אני לא מבינה למה נמחקה לי התגובה, כולה ערכתי אותה וזה הראה לי תגובת זבל בהחלט. אנשים משתמשים בטענה של "גזענות" בכדי להפחיד ולהרתיע אנשים שרוצים לעזוב את הארץ, אפילו מאנשים סתם ככה לטייל. אני בעצמי נתקלתי בזה, שילדים פשוט שואלים בפורומים "אני ממש רוצה לטוס ל X אבל כולם אמרו לי שממש אנטישמים, מה לעשות?". המצב חמור. אנשים לא שמים לב בכלל שהם בעצמם מוקפים בגזענות חריפה במהלך חיי היום יום. פילוג בין אשכנזים למזרחים, שפיטה של אנשים על צבע העור = גזענות שנאה של לא יהודים (בעיקר ערבים) = גזענות רוב ההומור הישראלי זה בדיחות על עדות (ובעיקר… Read more »

Kek
Guest
Reply to  Venus
1 year ago

הבלוג שלך עוד קיים?

Editor
Reply to  Kek
1 year ago

כן. לא כתבתי בו מלא זמן. הלימודים מאוד קשים ומוציאים ממני את כל האנרגיות… ובזמני הפנוי אני מעדיפה לקרוא ספרים בצרפתית ולהעשיר את השפה

Kek
Guest
Reply to  Venus
11 months ago

יש לך קישור?

Reply to  Venus
1 year ago

היי ונוס, התגובות שלך לא נמחקו, אלא שתים עברו לתקיית "המתנה" לאישור אדמין ותגובה אחת לתקיית זבל. אני בודק את התגובות פעמיים ביום, ואז אני מאשר את התגובות הלגיטמיות.
זה מנגנון למניעת תגובות ספאם של וורדפרס, לאחר ששולחים הודעה אם וורדפרס מזהה אותה כתגובה לגיטימית היא תפורסם מייד, אחרת היא תעבור לתייקת "המתנה" או לתגובות זבל ושם אני בודק.

שום דבר לא אישי. ברוכה הבאה 🙂

Flying Dutchman
Guest
Reply to  קיכלי הסהרון
11 months ago

להפחיד אנשים מפני הגירה באופן כזה כפי שתואר כאן זה משהו שמאפיין מדינות עולם שלישי טוטליטריות.

Editor
Reply to  Flying Dutchman
11 months ago

זה בידיוק מה שהיה בברית המועצות. מגיל קטן הכניסו להם לראש שהם חיים במדינה הכי טובה בעולם. ומי שרוצה לעזוב – בוגד, מטומטם.
אבא שלי סיפר לי שהמשפחה שלו כמעט היגרה לארצות הברית בשנות ה-80, אבל כשהם התכונו לעלות למטוס הסבא הקומוניסטי ההדוק שלו איים עליהם באקדח וקרא להם בוגדים. זה נפלא קומוניזם לא ? ולא רק זה, הוא עוד עלה לארץ ישראל 10 שנים אחרי. מזעזע.
זה לא שונה מישראל בסופו של דבר, וזה גם לא מפתיע, הרי ישראל במקום הוקמה על עקרונות קומוניסטים.

Last edited 11 months ago by Venus
Flying Dutchman
Guest
Reply to  Venus
11 months ago

לכן זו אחת הסיבות שבגללן אנשים שרוצים להגר צריכים להיות חזקים ואיתנים בדעתם ולא ליפול למניפולציות רגשיות מהסוג הזה.
אחרי שטיפת מוח של שנים כאן בישראל, זה מאוד קשה לעשות את הסוויטש הזה בראש, בעיקר בגלל הקטע של "מה יגידו", שזה דבר שהורס את החיים להרבה אנשים ולא רק בנושאי הגירה. אני עכשיו מחפש תשובות לאיך להגר באופן מעשי אחרי שכבר החלטתי את ההחלטות שלי.

Editor
Reply to  Flying Dutchman
11 months ago

עצם העובדה שלמדתי לא ליפול למניפוליצות רגשיות בארץ ולפתח חוות דעת משל עצמי בלי להיכנע לשטיפת מוח, אחרי הכל זה נועז להגיד שציונות זה בולשיט בהתחשב בעובדה שחפרו לי על זה מגיל 0 ושטפו לי את המוח. זה גם עוזר לא ליפול על אנשים מניפולטיבים בחו"ל, ולזהות אותם מיד. הכוונה, לכאלו שישתמשו בסיטואציה החולשה שלך בכדי לנצל אותך, בכדי שתישאר בסיטואצית חולשה מולם והם יוכלו לעשות מה שבה להם. מהגרים, במיוחד בהתחלה, הם יעד חלש וקל לאנשים כאלו. זה למה אסור להראות שנמצאים בסיטואציה של חולשה, בכדי להימנע מליפול על אנשים רעים. אם צריך עזרה, יש עמותות שעוזרות למהגרים. אבל… Read more »

Reply to  קיכלי הסהרון
1 year ago

חזק ואמץ 🙂 קבל גיבוי מלא ממני.

ניר
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
1 year ago

אין בעיה. אבל שתבין שמה שאתה עושה בשביל "לא לרדת לרמה שלי כי אני יותר טוב מזה" זה בדיוק מה שמונע מהחלק הנאור באוכלוסיה מלהילחם בחזרה בחלק הפרימיטיבי שהולך ומתחזק. זה לא רק עניין של מספרים.
החלק הנאור שבוי בתוך התנשאות שהחלק הפרימיטיבי מנצל בשביל להשליט את רצונו.
הנאורים אומרים לעצמם "אני מוכן להילחם בכל הכוח! אבל אני לעולם לא אנקט באלימות כי זה של הפרימיטיבים ואם אני יורד לרמה שלהם אז הם ניצחו"

well, ברכותיי. מדינת ישראל והאוכלוסיה שבה מנצחת בגדול.

Admin
1 year ago

בשדה התעופה בן גוריון עובדים של אנשי ביטחון אנטי-ישראליים. מכיוון שמשעמם להם מצד אחד, והם חסרי ביטחון עצמי מצד שני, הם בוחרים אקראית אזרחים ישראלים "לרדת" עליהם כי זה גורם להם לתחושה של שיכרון כוח זמני עד לקורבן הישראלי הבא.
אותי הם כלאו שעתיים בגלל בדיקת קורונה, חלאות. הם צריכים לעשות חילופי משמרות עם אנשי הביטחון באירן, יש להם גישה זהה נגד אזרחיהם. משרד הפנים לא שונה אגב, גם שם מתייחסים לאזרחי ישראל כאויבים הממשלה.

Last edited 1 year ago by הישראלי הנודד
אבי
Guest
1 year ago

התגעגעתי לכתיבה שלך!

הקיכלי.jpg
Member
1 year ago

יופי של מאמר ואני מאוד מתחבר. כל פעם שאני רק מצייץ את המילה "רילוקיישן" ישר יש את הנודניק התורן שאומר: "חכה תראה כמה האנטישמים האלה באמת נחמדים כמו שאתה חושב". ואיך אפשר לשכוח את האיחול: "אתה תחזור לארץ על ארבע ותתחנן שיקבלו אותך בחזרה" והוא תמיד מוסיף עם חיוך מתנשא: "אבל אל תדאג – אנחנו תמיד נקבל אותך חזרה בזרועות פתוחות כי זה העם שלנו". לא יודע למה זה. אולי בגלל שמי שאומר את זה מוצא בכך נחמה – אולי מקנא בטירוף אבל לא יכול להודות בזה? אולי זה בגלל שהוא באמת מאמין בזה וחושב שאם רק יזהיר הוא יוכל… Read more »

Reply to  קיכלי הסהרון
1 year ago

הייתי קורא למקום שמתודלק בשנאה: מקום דתי, ככל שהוא דתי יותר, כך השנאה מבעבעת עמוק יותר.
לא רק דתיים שונאים, גם פשיסטים – אבל הפילוסופיה הדתית היא הגרועה מכולם, במובנים רבים יותר מהקומניזם.

Tomer
Guest
1 year ago

החזרה שלך היא דבר מבורך, וגם הטור מדויק. בזמן שהותי כאן, הבחנתי בשתי תבניות (לא נפוצות, אמנם) בקרב ישראלים החיים בעיר מגורי (בקבוצת הפייסבוק המקומית): 1) חיפוש כפייתי אחר סימני אנטישמיות: צלב קרס שרוסס על קיר שבור ברובע העוני של העיר, הפגנת תמיכה בפלסטין. עשור אני כאן ומעולם לא נתקלתי אפילו ברמז לעוינות. 2) הקמת מהומה בעקבות אינטרקציות עם מהגרים פלסטינאים (יש בטח כמה בודדים בכל המחוז): "אמרתי לו – 'היי, אני מישראל, והחצוף סובב אלי את הגב ולא הסכים לדבר איתי!'". דמיין סיטואציה שבה מישהו אומר לניצול שואה "איזה קטע – גם אני הייתי באושוויץ! שמרתי במגדל המזרחי…". ככה… Read more »

ניר
Guest
Reply to  Tomer
1 year ago

ביד אחת מאכילים ב: "כל העולם נגדנו ובכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו"
ביד השניה : "אנחנו אור לגויים, העם הנבחר, שפוך חמתך על עמלק"

ומה שיפה זה ששני הרעיונות האלה מתקיימים זה לצד זה במוח השטוף של הישראלי הממוצע בלי שום סתירה. ממש כמאמר "גר זאב עם כבש"

Reply to  קיכלי הסהרון
1 year ago

לא הבנתי למה היא שאלה אותך בן כמה אתה?

אבי
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
1 year ago

מצטרף לשאלה.

Tomer
Guest
Reply to  אבי
1 year ago

מוזר לי שזה דורש הסבר. היא יודעת שהוא ישראלי ועושה את החשבון האם הוא מבוגר מספיק כדי להיות מהלוחמים שפלשו לה לעיר במלחמת לבנון הראשונה.

Kek
Guest
Reply to  Tomer
1 year ago

למה אתה אפילו מסתכל על קבוצה זאת?!

Tomer
Guest
Reply to  Kek
1 year ago

אני אוהב ישראלים (כשהם טובים – הם מדהימים), וכברירת מחדל תמיד אעדיף את חברתם. פייסבוק טוב בדיוק כדי לעקוב אחרי אירועים, מפגשים וכו'. רוב המהגרים רוצים לברוח מכל השטויות, אבל בדיוק כפי שלקהילה האיראנית הגדולה כאן השתחלו כמה נאמני משטר (ילדים של, שבאו לבזבז את כספי העושק), גם אצלנו תמיד יהיו כמה לאומנים מתלהמים.

Kek
Guest
Reply to  Tomer
1 year ago

אז אתה לא מנסה להיטמע אל תוך האוכלוסייה? לי נראה שאתה רוצה להיות ב-"גטו".

Tomer
Guest
Reply to  Kek
1 year ago

אני עובד כל היום באנגלית, בשכונה ובבית הספר של הילדים אין דובר עברית נוסף אחד, ובכלל כאן אין "גטו" ישראלי בשום מקום. זה המצב מזה עשור, כך שבין אם ארצה או לא, נטמעתי כבר מזמן (לא שיש פערי תרבות גדולים: העולם, והמערב בפרט, כפר גלובאלי מאז תחילת האינטרנט).
אם אתה שואל אותי מה האידאל מבחינתי? להקיף את עצמי בישראלים מהסוג החילוני-ליברלי, לשמוע עברית כל היום ולחיות את החלום כאן, רחוק מהמזרח התיכון, במזג אוויר קריר אל מול נוף ירוק ויפה.

Reply to  Tomer
1 year ago

למה להקיף את עצמך דווקא בישראלים, אפילו אם הם "מהסוג החילוני-ליברלי ולשמוע עברית כל היום". מה רע בלאומים אחרים?

Tomer
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
1 year ago

אין שום דבר רע, אבל עברתי לכאן באמצע שנות השלושים לחיי ואני לא משלה את עצמי שאי פעם אגיע לאותה רמת תקשורת (מעבר לשפה, שתודה לאל לא מהווה מגבלה) עם מי שאינו ישראלי. נוח לי כשמי שאיתי מבין את הרפרנסים התרבותיים וההומור ואני לא צריך לחשוב פעמיים מה אפשר להגיד ומה עשוי לסבך אותי.

כבר לא מדובר בטיול אחרי צבא – הסקרנות התרבותית הסתיימה מזמן – אלה החיים עצמם.

Kek
Guest
Reply to  Tomer
1 year ago

נראה לי ..שאתה די כן רוצה… לפחות להיות קרוב לקהילה ישראלית קרובה. אך בסדר יש ויש קהילה. לפחות אתה פתוח אפילו לצאת עם מישהי לא יהודיה וכדומה.

Editor
Reply to  Tomer
1 year ago

מסכימה במאה אחוז.
הפעם היחידה שקיבלתי הערה "אנטישמית" הייתה ממישהי שרבתי איתה שאמרה לי "תחזרי לישראל מפגרת" וכשהכרנו והיא הזמינה אותי אליי היא אמרה לי "הכנתי משהו בלי חזיר וזה, אל תדאגי, אם צריך אפשר גם לא לאכול משהו חלבי לקינוח", ממש הערכתי את זה ואמרתי לי שזה יפה מצידה, אבל אני לא שומרת כשרות. בעקבות כך, הבנתי שהיא צעקה את זה בגלל כעס ולא בגלל אנטישמיות. בכל מקרה ניתקתי איתה את הקשר כי היא הגיבה באופן לא פרופורציונלי, היא הייתה חולה בראשה וזה היה מאוד פוגע.

Last edited 1 year ago by Venus