Sign In

Remember Me

אין לי מקום בעולם הזה?

אין לי מקום בעולם הזה?

מאז שאני קטנה, אין לי חשק לחיות בעולם הזה. אני ממש לא מתכוונת להתאבד, וזה ממש לא פוסט דכאוני. אם תמשיכו לקרוא, גם תבינו על מה אני מדברת.

חשבתם באיזה עולם אנחנו חיים? אפילו הזכות הבסיסית ביותר של האדם, לנוע בחופשיות ולבחור את מקום מגוריו, הוגבלה. ובמילים אחרות, ויזה. עד 1914, העולם היה שונה לחלוטין. אמנם חופשות ונסיעות היו נחלת העשירים בלבד, אבל לפחות אנשים יכלו לנוע בחופשיות, דרכונים וויזות לא היו קיימים. בא לכם לנסוע לארה"ב, פשוט תעלו על אונייה או תקחו מטוס ואתם שם. לא צריך להמציא שום מסמך, לא צריך לשלם כלום מלבד עלות הנסיעה. בא לכם לקפוץ להודו? לכו על זה. רוצים לעבור לגור בקנדה? תארזו מזוודות ותעברו. העולם היה פשוט יותר.

ומה היום? אין לנו זכות יותר על כדור הארץ, איפה שנולדנו? אין לי זכות לגור בשוויץ, רק כי לא נולדתי שם? אני צריכה להוכיח שיש לי כסף, בית וסיבה שבשבילה אני צריכה להיות בצרפת, כדי לשהות במדינה? ורק בגלל זה שאין לי פנקס אדום, זה אומר שצריך להתייחס אליי באופן שונה?

מה פשר האזרחויות האלו, מה פשר הדרכונים והויזות, אם בסופו של דבר זה יוצא חוסר שיוויון בין אנשים ומגביל עוד יותר את החופש. אני בעד שמירת תרבויות, אני בעד שמירת השפה ושלכל עם תהיה השפה שלו, אני בעד המצב באירופה לפני המהפכה הצרפתית. ממלכות, אבל עם גבולות פתוחים. אנשים יכלו לעבור בקלות לגור באוסטריה, בצרפת, ברוסיה, איפה שהם רצו. אבל כמובן, היה צריך ללמוד את השפה. למרות שאנשים טוענים אחרת, אני מאמינה כשהעולם היה מורכב מממלכות, בסופו של דבר, אנשים היו מעט יותר חופשיים ואכלו אוכל טבעי.

כן, באירופה שלפני המהפכה הצרפתית, עינויים נחשבו כדבר לגיטימי כדי להוציא מידע מפושע או להעניש כופרים דתיים. באירופה שלפני המהפכה הצרפתית לא הכירו את המושג מקלחת ורק אם היית אציל או בורגני, חיית טוב. המהפכה הצרפתית שינתה זאת והפכה אותנו לשווים. וזה הישג מעולה. אבל לדעתי, זה היה צריך להיעצר ב-1791. אנחנו שווים, אין יותר מעמדות, אין יותר מעמד שלישי, אצולה, כמורה. שיוויון מול החוק, שוויון בעונשים. איסור על עינויים, איסור על עבדות. כולם משלמים אותם מיסים, ומסייה הדוכס ממישהו שגר בוורסאי לצד המלך הוא לא יותר שווה ממאדם דופונט שחיה בבית קטן בטולוז.

ולדעתי, זאת הייתה נקודת ההרמוניה המושלמת באירופה. אבל כמובן, שבעולם הזה, שום דבר טוב לא נמשך הרבה זמן. ולמי שמכיר את ההיסטוריה, במהרה השלטון החדש נהפך לטרור והוציא להורג מאות חפים מפשע. המהפכה הצרפתית שינתה את העולם שלנו לעד. בעקבות המהפכה הצרפתית, בא נפוליאון, שב-1799 בעזרת סייס, הפך את השלטון ונהפך לקונסול הראשון. ואז, כשהיה כבר קיסר, הוא מכר את לואיזאנה מה שגרם לארה"ב של ימינו להיווצר. בזכות נפוליאון, קם אוטו פון ביסמרק שאיחד את גרמניה בדם ובברזל, ואז הגרמנים החלו לדרוש יותר זכויות ויותר סממנים לאומיים, מה שגרם לפרוץ מלחמת העולם הראשונה, ואז מלחמת העולם השניה. ואז הייתה השואה, 6 מיליון יהודים נהרגו, ואז כל מה שהמהפכה הצרפתית הוקיעה, עבדות, עינויים, חוסר שיוויון, שב לפתע. ובבום! כמעט כל הממלכות נעלמו, ואז החוזה האטלנטי, ואז האיחוד האירופאי … ומאנשים חופשיים, שוב נהפכנו למשועבדים, והפעם לא למלך, אלא לבירוקרטיה.

אבל לא באתי לעשות לכם כאן שיעור בהיסטוריה, אלא לדבר איתכם על העולם שלנו, ולמה מעולם לא הרגשתי שייכת. אף פעם לא הייתי כמו כולם. במקום לשחק בבובות העדפתי לאסוף דינוזאורים מפלסטיק ומכוניות. במקום לשחק בחוץ עם כולם, העדפתי לשבת בפינה ולקרוא אנציקלופדיות וספרים. מעולם לא חיבבו אותי בבית ספר, קראו לי החייזר ממאדים ואפילו פאקצה, רק כי הייתי ביישנית אז חשבו שאני סנובית. גם בגיל ההתבגרות, במקום לצאת למועדונים ולבלות כמו אחרים בגילי, ישבתי בבית וכתבתי סיפורים, ציירתי ולמדתי שפות. לוקסמבורגית, גרמנית, שוודית, הולנדית וצרפתית. מתוך השפות האלו, רק לצרפתית הייתה לי מספיק מוטביציה חח.

ובאיזה עולם אנחנו חיים היום? שבו כולם מתעניינים במה שחושבים עליהם ברשתות החברתיות, שהאנשים בשלטון לא חושבים עוד על טובת האזרחים אלה על הכסף בחשבון שלכם, ושכל האוכל היום מהונדס גנטית, חסר טעם ומפוצץ בחומרי הדברה? אין לנו אפילו זכות לאכול אוכל אמיתי.

באיזה עולם אנחנו חיים, שאם אתה לא כולם, אתה נידון לנידוי? שאם אתה לא עובד בהייטק או בהנדסה, אתה נידון לחיי שבהם אתה משועבד לחשבון הבנק שלך ונאלץ לעבוד כמו חמור כדי שיהיה לך איך לשלם שכר דירה? עולם שבו רק העשירים חיים טובים, יכולים לנצל את החיים שלהם, ואם אתם חיים במדינת רווחה, מצטרפים אליהם האנשים באבטלה שמקבלים עזרה מהמדינה.

ועם ה-5G שעומד לצאת בקרוב, העולם שלנו נעשה למסוכן יותר. ולמי אכפת שזה מסרטן, רק ה-כ-ס-ף מעניין אותם! אנשים לא מסוגלים להסתפק בבית, רכב וחופשות בחו"ל ? עם כל תעשיית הפחם והנפט, והמפעלים שמזהמים, העולם מתחמם יותר ויותר. האוויר נעשה מזוהם יותר. אין לי זכות לנשום אוויר נקי? אין לי זכות לאכול אוכל אמיתי ולא מהונדס גנטית? אין לי זכות להנות מהכסף שלי, לחיות במקום טוב בלי לשבור את הגב ולקרוס? אין לי זכות לא להיות לחוצה?

אני לא רוצה לחיות בעולם הזה. אני רוצה לחיות בעולם שבו אנשים לא חושבים רק על הכסף שלהם. בעולם שבו אנשים לא חושבים רק על להכריח אנשים לחיות כמוהם, בעולם שכל אחד יכול לקחת את הזמן שלו, ושלא מאלצים אותך להיות מהיר ולחוץ. אני רוצה לחיות בעולם, שבו האוויר נקי, הטמפרטורות לא עולות את ה-30 מעלות. עולם שבו איסלאם הוא לא חוקי, עולם שבו המחירים של האוכל שפויים, עולם שבו כל זוג שעובד יכול להרשות לעצמו לקנות דירה ואפילו בית, ושבעיקרון עולם שבו אפשר להנות מפרי עבודתם, בלי שהמדינה שודדת את אזרחיה דרך מה שנקרא מיסים. כל עוד זה לא המצב, אני פשוט בדיכאון.

בצרפת לא הכל ורוד, ואני לא יודעת איפה יותר טוב, בצרפת או בישראל. האם בכלל קיימת מדינה שבה הכל מושלם? אני בספק. נדמה שכל המדינות פועלות באותו האופן, רק מה שמשתנה זו השפה ולעיתים גם צבע העור של האנשים.

מאת
אני לא באה להראות את הצדדים היפים בסיפור ההגירה כפי שרבים נוהגים לעשות. אני באה להראות לכם מנקודת מבט של מישהי צעירה, עד כמה זה קשה ומאתגר להגר. אני רוצה לתת את התקווה לעוד אנשים בגילי וגם צעירים יותר, שלא רואים את עתידם בארץ וחולמים להגר בעתיד.

Subscribe
Notify of

17 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
אני
Guest
2 years ago

אני דווקא מסכימה עם אזרחויות, כמו שאמרת פעם נסיעות היו נחלת העשירים בלבד, ולכן לא היה צורך בשמירה על מדינה מפני מהגרים לא הגונים (רוצחים, פושעים וכו'). היום כשכל אחד יכול לנסוע מכל מקום לכל מקום יש צורך בהגנה על הגבולות. בטוח שלא תרצי שכל אחד יוכל להגיע לצרפת ולפריז, זה יפגע בכם התושבים 🙂

צבר
Guest
4 years ago

בשנים האחרונות יוצא לי במסגרת הלימודים לצאת לסיורים באירופה עם סטודנטים אירופאיים.
לכולם יש תלונות על דברים במדינה שלהם. הגרמנים, האוסטרים, הפורטוגלים, הפולנים, האיטלקים, הבולגרים – מכולם שמעתי תלונות וחסרונות שהיו רוצים שיתוקנו. כך שלי תמיד יש רושם שבכל מקום יש יתרונות וחסרונות.

מישהו אמר פעם "Home is wherever I'm with you".

אני יכול לקבל אזרחות ליטאית ולעבור לאירופה, אבל כרגע עצם המחשבה לבקש אזרחות ממדינה שבה הושמדה משפחתי בשואה עושה לי חלחלה.

יניב
Guest
4 years ago

אנחנ זוג עם 2 בנות, מזדהה עם כל מילה שכתבת. גרנו בתאילנד, ניו זילנד, איטליה, וכרגע מחפשים מקום טפאמיתי שאין בו את מה שאת. תיארת (בעיות עם ויזה, רדיפה אחרי הכסף וכו) לצערי לא מצאנו עוד מקום נורמלי שאפשר להישאר בו ברגוע. אם יש לך עצות נשמח לשמוע, יותר נכון, לקרוא.. כמובן רצוי מקום חם, חוף ים, שקט, ותאילנד כבר לא מה שהיתה…

רחל
Guest
4 years ago

בעוד עשרות שנים לא יהיו יותר אזרחויות טריטוריאליות אלא אזרחויות פרסונליות. תאזרי בסבלנות.

Flying Dutchman
Guest
Reply to  רחל
4 years ago

מה זה אומר?

ראיית הנולד
Guest
4 years ago

אם נחזור שלוש שנים אחורה בזמן ונוס,
אמרתי לך שצרפת תהיה בחירה רעה

Reply to  ראיית הנולד
4 years ago

אני לא מסכים איתך. ונוס היא כנראה פרנקופילית עוד לפני שעברה לצרפת (אני מכיר אותה רק מהמאמרים באתר, לא באופן אישי). היא אוהבת את התרבות, האוכל, ההיסטוריה וכמובן את השפה. בשביל פרנקופילים צרפת היא מקום נפלא, והם רק צריכים למצוא את המקום שלהם בתוך המדינה הענקית הזאת – אולי בעיירה קטנה עם בתי קפה מקומיים או ממש במרכז פריז. יתרון נוסף שיש לצרפת הוא שהיא באירופה. על גבול איטליה, גרמניה, שוויץ, ספרד ושעתיים נסיעה ביורו סטאר ללונדון.

צרפת למרות הקשיים, עדיפה מבחינתה על ישראל. כך שזו היתה החלטה נכונה בין אם היא תישאר בצרפת לתמיד או באופן זמני…

משה
Guest
4 years ago

אני חושב שאני אוהב אותך. נפש תאומה שלי

אורלי
Guest
4 years ago

תבדקי את הנושא של קהילות אלטרנטיביות, כמו אלה לדוגמה: https://gen-europe.org/about-us/ecovillages/index.htm

Flying Dutchman
Guest
4 years ago

אין ספק שאת בחורה מיוחדת. יש בך משהו שאין לרוב האנשים. לגבי העולם, אני כבר מזמן השלמתי עם העובדה שהעולם הזה חרא, ככה הוא תמיד היה וככה גם יישאר עד שהאנושות תגמור את עצמה יום אחד. אנחנו צריכים להשתדל להנות מהדברים הטובים שמדי פעם החיים נותנים. לגבי ויזות ודרכונים, מצד אחד אני מבין אותך אבל מצד שני, אני מתאר לעצמי שלא היית רוצה לרטות איך כל דכפין נכנס לצרפת בלי הגבלה, כי אז צרפת כבר לא תהיה צרפת ויותר מזה אני מתאר לי שאת כבר מבינה לבד.

ישראלי ישראלי חח
Guest
4 years ago

סחתיין באמת ! אני מאד מתחבר לדעות שלך ומזדהה איתם, אני גם תמיד חשבתי ככה. תמיד ידעתי שהמוכר במכולת לא באמת רוצה שאני יאכל ושהרפואה האלטרנטיבית בקופות חולים לא צמחה מתוך מאבק נגד הרפואה הקונבנציונלית, התרופות וכל הבולשיט, ושום מיטלטל אחר שמוכרים לא בכל חנות בכל תחום אוור לא באמת חדיש יותר, מתוחכם יותר, חזק, עמיד וכן הלאה וכן הלאה. תמיד עבדתי קשה, השוואתי מחירים, ראיתי סיקורים ביוטיוב ועשיתי מחקרי עומק, אבל אז התאכזבתי שוב כי הסוקר ביוטיוב בדיוק קיבל ג'ובות כדי לשווק ומתברר שגם באתר השוואת מחירים היה איזה קומבינה. אי אפשר כמובן שלא לשייך את מנטליות הקומבינות למדינת… Read more »

Member
4 years ago

ונוס, אני מבין על מה את מדברת אך יש כמה דברים שעלייך להשלים בשביל שחייך יהיו קלים יותר. + לחיות בעולם שלנו זה לא פייר + אנחנו יוצרים ומכתיבים את המציאות שאנחנו חיים בה + כמו שאת כותבת, לא כולם מעוניינים בחיים שקטים ורגעים – בית,משפחה, כלב וכו'. + נקודת הפתיחה של כולנו היא שונה, אך לא היעד. כל אחד יכול להציב לעצמו יעד ולהגיע לשם. אפשרויות הבחירה הן אינסופיות וזה כל הכייף, את צריכה רק לבחור. + הבעיה היא לא בעולם ואיך שהוא נראה, אלא בגישה שלך והמשקפיים שאת מסתכלת עליו. אני נמצא בניו זילנד היום, יש לי עוד… Read more »