Sign In

Remember Me

כך תתעשר! המדריך הרעיוני

כך תתעשר! המדריך הרעיוני

כקורא אתה עשוי לשאול אם אני התעשרתי בכוחות עצמי, אחרת זה עשוי להיות עוד מאמר שלא שווה את הטרחה לקרוא. בין אם אני עשיר, עני או איפשהו באמצע, אני מתערב איתך שלא תצליח לסתור את הטענות שלי. בחרתי להתמקד היבט הרעיוני של ההתעשרות, כי יש אינסוף דרכים מעשיות להתעשר ואני בספק אם העשיר המצוי יכול לכתוב על יותר מדרך אחת שהוא סלל בעצמו (ואולי עם גם קצת מזל).

החלטתי לכתוב את המדריך כי חלק מהפניות שאני מקבל הם מאנשים שמשתוקקים להתעשר בגדול, החלום לטייל בעולם ולעשות מה שבא להם מהפנט אותם. מעניין שכל הפונים הם גברים ורובם המכריע הם בגילאי העשרים. עם הניסיון העסקי והכישלונות שצברתי אני נזכר בעצמי בגיל עשרים וחמש אז גם רציתי להיות מיליונר, להיות חופשי ובדרך לכבוש את העולם. כל כך רציתי שהלהט היה בוער בעצמות, ממש היית יכול להבחין בו אילו היית פוגש אותי כי הייתי מדבר שעות על היציאה ממרוץ העכברים ועד כמה כסף חשוב בחיינו.

בפועל, חלומות היו בשפע, אבל תוכנית עסקית לא הייתה ועל הכנסה פסיבית יכולתי רק לחלום. ככה עברו שלוש שנים עד שהתחלתי לעבוד בחברת השקעות בהרצליה שם רכשתי מיומנות בסיסית בהשקעות ולמדתי ששוק ההון הוא אקראי ולכן לא ניתן לחזות אותו לטווח של עד חמש שנים.

התובנות שלמדתי בחיי יכולים לחסוך ממך את השנים האבודות שהיו לי במרדף אחר העושר ולמקד אותך בעשייה ופחות בחלומות. אך שלא יהיה לך ספק, בעיניי, חירות פיננסית היא דבר הכרחי כדי להגשים את עצמך, אחרת תישאר עבד למערכת.

מהי המטרה שלך בחיים?

המטרה כנראה לא תהייה שונה בהרבה מאנשים שעשו הון רב. אם נבדוק את סגנון החיים שלהם נגלה שכולם נשואים (חוץ מהגייז), הם הקימו משפחה ויש להם ילדים. כלומר, חיים נורמליים למדיי.

גם אתה, בבוא היום, אחרי שתעשה את הכסף הגדול, תטייל בעולם, תכיר חברים, תעשה אהבה ותהייה חופשי מבחינה כלכלית, תמצא את עצמך כמהה למשפחה, זה הטבע שלנו. התובנה הזאת יכולה לחסוך ממך הרבה שנים של פנטזיות שבעבר כתבתי עליהם והיום אני חושב שהקמת משפחה היא מטרה חיונית בדרך שלך להצלחה ואחריה.

אם כך, המטרה העיקרית שלך היא להקים משפחה ולא להתעשר!

אחרי שהשתכנעת שזוגיות והקמת משפחה היא סדר העדיפות הראשון תגלה שהחיים המודרניים התובעניים דורשים ממך להרוויח הרבה כסף כדי לפרנס את משפחתך.

לכן, המטרה המשנית שלך היא להתעשר כדי שתוכל לתמוך במשפחה שלך.

למה הסדר הזה חשוב? כי המשפחה תכריח אותך להתמקד, לקחת אחריות על החיים ולקבל החלטות נכונות בהמשך. אתה יכול לבזבז שנים רבות עד שתמצא את הדרך להרוויח סכומי כסף גדולים, ואם תחכה תגלה שפספסת כמה הזדמנויות להתחתן בגיל צעיר יותר.

למרות שהקמת משפחה היא המטרה העיקרית, רצוי שתבנה את התוכנית העסקית שלך עוד לפני שנכנסת לזוגיות. נסה להגשים את שני המטרות במקביל. כלומר, נסה להכיר את בת הזוג שלך לחיים עוד לפני המיליון הראשון, כלומר, אל תגביל את צעדיך להתעשר רק בגלל שאין לך זוגיות.

כדי להקל עליך לבחור תחום עסקי אני רוצה לנפץ מיתוס. הרבה אנשים יגידו לך לבחור במקצוע שאתה אוהב כי הם חושבים "כשכירים". אכן, כשכיר באמת חשוב לעשות מה שאוהבים, אחרת העבודה משעממת, אבל בעסקים זה קצת שונה.

מיתוס שגוי: תעשה מה שאתה אוהב!

אני אוהב לנגן בכינור, אבל אני בינוני למדיי. לא יעזרו שעות של אימונים, השיפור יהיה איטי וגם אם אתמיד שנים רבות לא אגיע למעמד שארוויח ממנו כסף. גם בשפות זרות אני חלש, ולכן כל מה שקשור לשפות, אני פשוט מעביר למישהו שמוכשר ממני. אין טעם להילחם בחולשות שלי, אלא להכיר בהם.

גלה במה אתה טוב יותר מאחרים. תלמד, תתמקד ותשפר את המיומנות שלך שתהייה ברמה גבוהה מהממוצע. בתחום הזה אתה צריך לבנות את העסק שלך. יהיה לך ערך מוסף ניכר אם גם תאהב את מה שאתה עושה. הרבה עשירים אוהבים את מה שהם עושים, אבל הסיבה שהם הצליחו זה לא בגלל האהבה, אלא בגלל הכישורים. (אם אתה לא בטוח במה אתה טוב, נסה דברים שמושכים אותך, עד שתגלה מיומנויות גבוהות מהרגיל)


שלב ראשון: התמקד בתחום אחד

יש כל כך הרבה אפשרויות עסקיות שזה מבלבל. אתה כבר יודע שעליך לבחור בתחום שבו תהפוך למומחה עסקי, אבל איזה?

ישנם ארבע תחומי פעילות:

1. עסקים  2. שוק ההון  3. נדל"ן  4. אינטרנט

עסקים

רוב העשירים עשו את הכסף שלהם מעסקים שהקימו, זו הדרך המועדפת משום שיש לך שליטה גבוהה בתוצאות העסקיות שלך (בניגוד, למשל לשוק ההון שאתה עשויי להיות חשוף לסיכונים קיצוניים ותנודות חריפות). הקמה של עסק לוקחת זמן רב והסטטיסטיקה מציינת שתשעה מתוך עשרה עסקים נסגרים בשנים הראשונות לפעילותם, אז צפה לכישלונות בתחילת הדרך ואל תתייאש, זו יכולה להיות דרך מצוינת להתחיל.

בזמנו הקמתי חברה למכירת תכשיטים בפרנקפורט, גרמניה. השותף העסקי היה גרוע (מאז אני אדון לעצמי), התחרות הייתה חזקה מאוד, הרווח הגולמי היה נמוך, אבל למדתי מאז. אין דרך אחרת להצליח.
רמת סיכון ממוצעת ביחס לתחומים אחרים: בינונית

שוק ההון

הרבה צעירים מתלהבים משוק ההון, זה קורץ להם כי הם מחפשים לעשות כסף קל ומפסידים את רובו. שהייתי צעיר חשבתי שאני יותר חכם מכולם, השקעתי במניה הראשונה שלי ביוטכנולוגיה, כי זה נשמע העתיד והפסדתי ביום המסחר הראשון 4000 ₪, אחרי חצי שנה המניה המשיכה לרדת וההפסד גדל ל- 24 אלף ₪ שהתאדו להם בגלל יהירות וטיפשות.

הבנתי שהדרך היחידה ללמוד היא ללכת לעבוד בחברת השקעות פרטית וזה מה שעשיתי, אם קצת מזל התקבלתי ועבדתי שם שלוש שנים.

אזהרה: תתרחק מאופציות בינריות, ניתוח טכני ובלופים מהסוג הזה (תפנים שאתה לא יותר חכם מאחרים "וכסף קל" זה מיתוס של עניים).
רמת סיכון ממוצעת ביחס לתחומים אחרים: גבוהה

נדל"ן

זו השקעה חכמה ובטוחה לטווח ארוך, הבעיה שלמרבית הצעירים אין בכלל כסף לשלם שכירות חודשית, אז לקנות דירה?

אני זוכר שנרשמתי לקורס נדל"ן בסיסי והמורה הציע לבקר בדירות שמוצעות למכירה. נסעתי לרמת אביב ונכנסתי לשני דירות. חטפתי כאב ראש והבנתי שנדל"ן הוא לא בשבילי. הרגולציה, הבירוקרטיה, המסים וכל הדברים הנלווים לא התאימו לי. אילו גדלתי בארה"ב, שם השוק יותר חופשי, הייתי עשוי לחשוב אחרת, אבל בארץ לא התאים לי.

מצד שני, אם התחום מרתק אותך, אפשר להתחיל בקטן, למשל, בשיפוץ דירות. רוצה להיות מיליונר? למד קבלנות (ברצינות!). אפשרות נוספת היא ללמוד תיווך ולאחר כמה שנים תגיע ההזדמנות לה חיכת…
רמת סיכון ממוצעת ביחס לתחומים אחרים: נמוכה

אינטרנט

אתה יכול להרוויח באינטרנט, אבל יש עוד מיליונים כמוך שמנסים ותצא מנקודת הנחה שתמיד יהיו אנשים חכמים יותר ממך, שחשבו על הדברים שאתה חושב לפניך והדרך היחידה לנצח תלויה יותר באישיות ובצוות העסקי שלך מאשר ברעיון, כי רעיון טוב הוא לא יותר 5% מההצלחה.

טיפ: תיזהר מאנשים שמתלהבים מהרעיון שלהם. מי שמתלהב מרעיון כנראה שאין לו ניסיון עסקי והוא לא מבין את המשמעות הכוללת של בניית עסק. כדי להקים עסק צריך הרבה יותר מרעיון טוב, גם רעיון בינוני למדיי יכול לעבוד היטב, ראה למשל את רוב העסקים שפועלים סביבך.
רמת סיכון ממוצעת ביחס לתחומים אחרים: נמוכה


שלב 2: הצע ערך

ישנם שלושה דרכים נפוצות להתעשר:

  1. התעשרות בסגנון סובייטי: אתה מארגן קבוצה של בריונים, שותה איתם וודקה זולה, נכנס בברוטליות לכל החנויות בכיכר האדומה ודורש פרוטקשן (דמי חסות). אם בעל החנות ולדמיר מסרב, אתה משחק איתו רולטה רוסית, מצמיד אקדח לראשו ויורה. בפעם הבאה הוא ישלם ואתה תתעשר.
  2. התעשרות בסגנון ערבי: אתה מארגן חפלה בכפר, מזמין את הפקיד הבכיר מוסטפה ומשדך לו כמה נערות בתולות בנות שש עשרה מהכפר שרוקדות סביבו ריקודי בטן מחרמנים עד שהוא מאשר לך זיכיון בלעדי למכירת מוצר באיכות ז' בכל המחוז. הלקוחות שלך קונים רק ממך כי אין להם חלופה ואתה מתעשר.
  3. התעשרות בסגנון קפיטליסטי: אתה מקים דוכן לימונדה, מתחרה עם עוד חמישה דוכנים באזור ומתעשר רק אם הלימונדה שלך טעימה, בריאה, זולה או בקיצור מעניקה ערך גבוה יותר לג'ון שמשלם לך מבחירה.

הדרך הסובייטית דוגלת באלימות ושימוש בכוח (קומוניזם), הדרך הערבית דוגלת בקשרי הון – שלטון ורגולציה (סוציאליזם) והדרך השלישית היא עסקת חליפין מרצון (קפיטליזם).

השלב השני, הצעת ערך ללקוח, תקף רק בשוק חופשי. אתה לא צריך להמציא את הגלגל, משום שהסיכויים שלך, לא נעים לומר, קלושים. מה שאמור להוביל אותך הוא התובנה שבשוק חופשי הדרך היחידה להתעשר היא באמצעות מסחר חליפין ברצון, כלומר באמצעות מכירה של מוצר או שירות שהלקוחות יהיו מוכנים לשלם תמורתם משום שהם עונים להם על צורך כלשהו.

בשוק חופשי הדרך היחידה להתעשר היא באמצעות יצירת ערך ללקוח. ככל שתעניק ערך רב יותר וליותר אנשים, כך תהיה עשיר יותר.

בין אם בחרת בהקמה של עסק למכירת לימונדה, בבנייה של גורד שחקים או בפיתוח של אפליקציית חתולים לנייד, אתה תמיד צריך לחשוב על הערך שהלקוחות שלך מקבלים מהמוצר או השירות של העסק שלך. אין בעיה שיהיה יקר בטירוף עם מראה מכוער (המפרץ באייפון X), או מתקדם ויפה (סמסונג S9) – מה שחשוב שהלקוחות שלך יקבלו ממנו ערך מוסף, כך שיסכמו לשלם עליו ברצון.

כשסדר העדיפויות שלך הוא למקסם את הערך ללקוחות, העסק שלך יתאים את עצמו לצורת החשיבה הזאת ובמקודם או במאוחר, עם הרבה התמדה, נחישות, אמונה וקצת מזל אתה תתעשר ולצידך משפחה מאושרת וחתול.

בבוא היום שיהיה לך בחשבון הבנק מליון דולר במזומן, ללא התחייבויות, תוכל להתפרס על תחומי פעילות נוספים ולהנות מהיתרונות של כל אחד מהם, למשל, אם יצרת הון עודף מעסק, תוכל להשקיע אותו בנדל"ן מניב או בהשקעות ארוכות טווח בניירות ערך.

יש הרבה ספרים, תיאוריות ואנשים שמתיימרים ללמוד להתעשר, אך העובדה שרוב האנשים שלומדים מהם לא מתעשרים. הסיבה לכך בעיניי שכל אדם עליו למצוא את דרכו לעושר. ישנם כל כך הרבה גורמים שמעורבים בתהליך שאף אחד לא יכול לתת לך נוסחה מפורטת. מה שכתבתי במאמר הוא מנקודת המבט האישית המצומצמת שלי. מה שעבד לי לא בהכרח יעבוד לך וההיפך. חפש את הדרך שלך…

המלצות לסיום:

שני הספרים המשפיעים ביותר שקראתי:

חשוב התעשר של נפוליאון היל – עד גיל 15 חשבתי שהחיים שלי תלויים בגורל, אחרי שקראתי אותו הבנתי שיש לי שליטה מסוימת בהם.

כיצד תרכוש ידידים והשפעה של דייל קארנגי – קיימת דרך בדוקה איך לגרום לאנשים לחבב אותך, אחרי שתקרא אותו כמה פעמים הוא יכנס לד.נ.א שלך ותוכל ליישם אותו בטבעיות.

אני גם ממליץ לעשות את מבחן האישיות החינמי בקישור הזה. כך תוכל לזהות איזה טיפוס אישיות אתה, כי לא כולם, גברים ונשים, בעלי האישיות המתאימה להקים עסק ולהתעשר.

בהצלחה! 🙂

אני מקווה שהפוסטים שלי יעודדו אותכם ויעניקו לכם השראה להגר וגם למצוא את האושר האישי שלכם :) קריאה נעימה.

Subscribe
Notify of

2 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
הרשי
Guest
3 years ago

ממש אהבתי את הפוסט
נותן השראה…

נ.ב. אהבתי את מבחן האישיות
שיתפתי

Tom
Guest
5 years ago

אני ממש אוהב את הפוסט הזה. אפשר לעבוד אצלך ? (שואל ברצינות)