Sign In

Remember Me

הגירה לברלין, לונדון, ניו-יורק או אולי לתל אביב? מבחן השוואה

ברלין ולונדון הם ערי הבירה הגדולות באירופה, ערים קוסמופוליטיות, בעלות כלכלות חזקות, אוכלוסיה מגוונת, תרבות עשירה, וככאלו מושכות אליהן מיליוני מהגרים.

למתעניינים להגר לאירופה ולבעלי דרכונים של האיחוד האירופי בפרט, קיימת התלבטות לאיזה עיר להגר ובסקירה הזאת אכתוב מניסיוני המועט לגבי היתרונות והחסרונות של הערים האלו.

רק להזכיר שאירופה היא גם: אמסטרדם, ברצלונה, מינכן, רומא או אפילו עיר קטנה איפשהו ביבשת שעשויות להעניק לך שלווה, אוויר נקי והזדמנויות שאין בערים הגדולת. הערים המרכזיות מושכות אליהן את מרבית המהגרים שמוצאים בהן עבודה טובה וחיי קהילה שוקקים, ולאחרים הן משמשות כתחנה ראשונה עד למציאת עיר מתאימה יותר.

ארה"ב היא עולם בפני עצמו, היא מחולקת לחמישה אזורים מרכזיים בעלי מאפיינים שונים. סקירה זו תתייחס לניו-יורק בלבד, הממוקמת בצפון מזרח ארה"ב, כאל עיר הגירה או כתחנה ראשונה.

new-york-berlin-london-telaviv

מספר תושבים רשומים בכל הערים:
ברלין – 3.5 מיליון תושבים. במטרופולין: 5 מיליון תושבים.
לונדון – 8 מיליון תושבים. במטרופולין: 15 מיליון תושבים.
ניו-יורק – 8 מיליון תושבים. במטרופולין: 18 מיליון תושבים.
תל אביב – 0.4 מיליון תושבים. במטרופולין: 1.5 מיליון תושבים.

שפה

שליטה טובה בשפה המקומית היא גורם מכריע בהצלחת השתלבותך כמהגר.

היות ובישראל מלמדים אנגלית בבתי הספר סביר להניח שיש לך רקע כלשהו באנגלית, ולכן לונדון וניו יורק קורצות יותר למהגר הישראלי שם לשפה האנגלית יתרון. בנוסף, אנגלית היא שפה בינלאומית וככזאת היא שפה מועדפת על הגרמנית.

הערות: בהגירה לברלין אין מנוס מלימוד השפה הגרמנית. בעיר תמצא שפע של מוסדות לימוד לשפה הגרמנית, ולבעלי אזרחות גרמנית הלימודים הם בחינם.

מספר דוברי השפה בעולם:
דוברי השפה הגרמנית: 200 מיליון איש
דוברי השפה האנגלית: קרוב ל- 2,000 מיליון איש (2 מיליארד איש, שליש מאוכלוסיית העולם)
דוברי השפה העברית: 12 מיליון איש (פחות מ- 0.2% מאוכלוסיית העולם דוברת עברית)

ניקוד:
ברלין – 60 נקודות
לונדון – 100 נקודות
ניו-יורק – 100 נקודות
תל אביב – 50 נקודות (אתה תסתדר בגלל שעברית היא שפת האם שלך)

תעסוקה ושכר

השיקול הכלכלי מהווה גורם מרכזי להגירה. מגוון אפשרויות תעסוקה מצומצם, שכר נמוך בשילוב עם יוקר מחיה גבוה גורם לישראלים רבים וטובים להגר ולחפש את מזלם בחו"ל.

ערי ענק כמו לונדון וניו יורק מציעות, לצד מגוון אפשרויות התעסוקה, גם אינספור הזדמנויות שצצות כתוצאה מקשרים אישים ממגוון של אנשים מעניינים מכל העולם.
יתרון נוסף במעבר לערים גדולות הוא אפשרות להתפרנס מהתמחויות נישה שאין להן ביקוש גבוה בעיר קטנה כמו תל אביב.

ניקוד:
ברלין – 90 נקודות
לונדון – 100 נקודות
ניו-יורק – 100 נקודות
תל אביב – 30 נקודות

יוקר המחייה

הסיבה המרכזית להגר היא על מנת לשפר את הרווחה האישית. יוקר המחייה בישראל הוא מהגבוהים בעולם, הרבה יותר מלונדון וניו יורק. בכל הערים המרכזיות הביקוש למגורים עולה על ההיצע ולכן מחירי הדיור גבוהים, אך ברוב הפרמטרים, כל הערים בסקירה זולות יותר מבתל אביב.

ברלין – 90 נקודות
לונדון – 80 נקודות
ניו-יורק – 85 נקודות
תל אביב – 40 נקודות (היקרה ביותר)

חופש אישי

הזכות לחירות היא אחת משלוש זכויות האדם הטבעיות (השתיים האחרות הן הזכות לחיים ולקניין פרטי). במדינה שמגנה על הזכויות שלנו יש לנו סיכוי גבוה יותר להגשים את עצמנו וכך להיות מאושרים יותר.

בישראל, אין הפרדה בין הדת למדינה. המשמעות: חוקי כשרות, סגירת עסקים והפסקת התחבורה הציבורית בשבת, חתונה וקבורה שנשלטים בידי המדינה ועוד שלל חוקי דת פוגעים בחופש האישי שלנו, האזרחים. בנוסף, איסור עישון מריחואנה, גיוס בכפייה לצבא, חוק המאגר הביומטרי ועוד מציבים את החופש האישי בישראל בתחתית.

ניקוד:
ברלין – 90 נקודות
לונדון – 90 נקודות
ניו-יורק – 90 נקודות
תל אביב – 60 נקודות

חופש עסקי

האווירה הכלכלית והקלות לעשות עסקים הן פרמטר חשוב ליזמים שרוצים לפתוח עסק. מבנה המשק הישראלי מאופיין באלמנטים סוציאלסטיים רבים, שריד מימי קום המדינה, דבר שמקשה על היזם והמשקיע לעשות עסקים בישראל. בנוסף, מיקומה במזרח התיכון מייקר את עלויות המשלוח בעסקים בינלאומיים.

הרגולציה בישראל חונקת יוזמה ויצירתיות עסקית, ההוצאות החד-פעמיות והעלויות השוטפות בהקמת עסק, בישראל בכלל ובת"א בפרט, מרקיעות שחקים ואחוז הלקוחות התחמנים בישראל, מצער לומר, גבוה למדיי. לכן, מקבלת תל אביב ציון נמוך בחופש העסקי ביחס לערים אחרות.

ניקוד:
ברלין – 80 נקודות
לונדון – 90 נקודות
ניו-יורק – 90 נקודות
תל אביב – 65 נקודות (אמנם כר פורה ליזמות עסקית וסטרט-אפים, אבל הרגולציות חונקות)

מזג האוויר

מזג אוויר נעים ונוח הוא משאלת לבו של אדם. בקטגוריה זו לתל אביב יתרון: מזג האוויר בברלין מושלג וקר מאוד בחורץ, בלונדון נעים יותר אבל קר, אך כמעט שלא מושלג. בניו יורק מזג האוויר קיצוני, קיפאון אימים בחורץ וחום ולחות שמזכירים את תל אביב בקיץ. בת"א אמנם חם מדיי בקיץ, אבל בשאר השנה מזג האוויר נוח.

ניקוד:
ברלין – 60
לונדון – 70
ניו-יורק – 50
תל אביב – 80

חיי חברה, תרבות ופנאי

ברלין, לונדון וניו-יורק הן ערי ענק קוסמופוליטיות שמקיימות עולמות עצמאיים משלהן. כוח השפעתן הכלכלי והתרבותי חוצה גבולות. מתקיימים בהם חיי קהילה תוססים ועשירים, ואפשר למצוא הכול: מופעים, השקות, אירועים, תערוכות, סיורים, סרטים, מסיבות וחברים מכל המינים, צבעים וגוונים.

ניקוד:
ברלין – 90 נקודות

לונדון – 100 נקודות
ניו-יורק – 100 נקודות
תל אביב – 70 נקודות

מצב פוליטי-ביטחוני

לאזרח המצוי יש מספיק דאגות במישור הכלכלי והחברתי והוא מצפה שממשלתו תקיים את מחויבותה ליציבות פוליטית וביטחונית. לרוע המזל, ישראל נמצאת במצב מלחמה מתמשך מאז יום הקמתה ולא השכילה (או לא רוצה) להגיע לסיום הסכסוך הערבי-ישראלי שמשפיע על אורח החיים בישראל כמעט בכל היבט אזרחי.

ניקוד:
ברלין – 100 נקודות

לונדון – 90 נקודות       
ניו-יורק – 90 נקודות
תל- אביב – 25 נקודות (לאחרונה הופגזה בחודש יולי 2014)

סיכום

למקום הראשון [1] הגיעו לונדון וניו יורק, שתיהן ערי עולם מסוג אלפא ++ בעלות השפעה כלכלית, חברתית, תרבותית ופוליטית על הזירה הבינלאומית. המהגרים שנוהרים אליהן זוכים לשפע שערי ענק אלו מציעות לתושביהן.

למקום השני [2] הגיעה ברלין. זו עיר כיפית, חופשית, תוססת והזולה ביותר מן הערים בסקירה. היא מתאימה למהגרים חילונים וליברלים שמוכנים לאמץ את השפה והתרבות הגרמנית.

למרות שברלין זולה יותר מערים אחרות, השכר הממוצע בלונדון גבוה מהשכר הממוצע בברלין, ולכן, גם אם יוקר המחיה גבוה מעט, הוא מתקזז בגלל פערי ההכנסות.

עם זאת, באירופה ישנם ערים נוספים אטרקטיביות להגירה, לדוגמא: אמסטרדם, קופנהגן ופראג.

ולמקום הארבעים ושמונה [48] הגיעה העיר שמתהדרת בסיסמה "עיר ללא הפסקה" – תל אביב, שבה התחבורה הציבורית מפסיקה לעבוד בשבת ואפילו החנויות נסגרות, ועל רכבות תחתיות אין מה לדבר, באמצע העיר תקוע מחנה צבאי מכוער, יוקר המחיה מחניק, בסופרים יש הפרדה מוזרה בין בשר לחלב, ועל אריזות המזון יש סימן משונה בכיתוב "כשר למהדרין בהשגחת הרב מחפוד". אך בהתחשב בכך שבעולם יש עשרות אלפי ערים, מקום ארבעים ושמונה זה בהחלט מכובד. אני לא ציני, אני סובייקטיבי – נולדתי וגרתי בת"א, לכן יש לי סימפטיה לעיר הולדתי. היא קיבלה ניקוד גבוה משהיא ראויה לו.

אתכם הסליחה.

אני מקווה שהפוסטים שלי יעודדו אותכם ויעניקו לכם השראה להגר וגם למצוא את האושר האישי שלכם :) קריאה נעימה.

Subscribe
Notify of

14 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments