Sign In

Remember Me

אני לומדת גרמנית

אני לומדת גרמנית

תמיד היה לי פטיש לשפה הגרמנית, אתם יכולים לשאול את אימא שלי, שסובלת מזה הכי הרבה, היות שהיא דיברה גרמנית שוטף בעבר [המבטא נשאר חח]. אבל בחיים לא לקחתי את זה ברצינות, השקעתי בלימודי אנגלית וצרפתית. והגרמנית, תמיד נשארה בצד. מדי פעם למדתי לומר מילה או שתיים ונטשתי את העניין. תמיד הרגשתי משיכה לשפה הזו ולתרבות הגרמנית, אך היות וגדלתי בישראל גרמו לי להרגיש שזה לא בסדר לאהוב את המדינה שיזמה את השואה. עם השנים גדלתי והבנתי שהכל הבל הבלים ושטיפות מוח, ושבגרמניה יש דור צעיר ונקי שלא אשם במעללי אבות אבותיו, ושיש לי שם אפילו קרובי משפחה.

שמתי לב שיש באתר הרבה ביקוש למידע בנושא הגירה לגרמניה ולכן החלטתי לשתף אתכם במסע שלי בשפה הגרמנית.

Auf geht's!

לאחר שהבנתי שאין דרך "לברוח" מהגרמנית, במה שאני רוצה לעסוק בעתיד נדרש ממני צרפתית וגרמנית ברמה גבוהה; צרפתית כבר יש לי בכיס, הבנתי שזהו, נגמרו התירוצים. כרגע, אני תמיד מגרדת את רמת A1.2 בקושי, יודעת לומר כמה משפטים, מילים ארוכות ולספור מ-1 עד טריליון. אני בעיקר מתרגלת את הבסיס שיש לי עם אימא שלי, אני שולחת לה בווטסאפ הודעות בגרמנית … אבל היא פשוט חייבת לענות לי בעברית. פעם אחת, היא אפילו תיקנה אותי! אבל רוב הזמן, היא משיבה ישר ובעברית. מבאסת חח

אז איך לומדים שפה חדשה לבד, כשמוקפים בדוברים עקשניים שלא מוכנים להוציא מילה בגרמנית או מכחישים ששכחו, במקרה שלי, שאין עם מי לדבר ושאין כל כך זמן או אמצעים לקחת קורס? ובכן, היום אנחנו בעידן האינטרנט. וזה יתרון עצום שלעיתים חוסך גם הרבה כסף.
אז פיתחתי לעצמי תוכנית לימודים אישית בגרמנית.
אני יודעת שלא תמיד יש זמן, שכולנו עסוקים במטלות, בחיים שלנו ובדרכים כיצד להגר. אני למשל עסוקה כרגע כל היום עם אחותי הקטנה [חופש גדול, אין לה הרבה חברות ולכן אני זו שמעסיקה אותה] ולא תמיד אני מוצאת זמן, לכן אני משתדלת לפחות לתרגל פעם בשבוע או במהלך היום ללמוד כמה מילים חדשות, לפחות להתקדם מעט.

לכל שפה יש תבנית מסויימת שחוזרת על עצמה. ברגע שאתם עולים על התבנית, השפה תהיה לכם הרבה יותר קלה ללמידה ותבינו אותה הרבה יותר טוב. תנסו למצוא את התבנית, והשפה בכיס שלכם.
גרמנית היא שפה שבאה מקבוצת השפות הגרמניות שמדוברות בצפון אירופה ובהם נכללות גם שוודית, דנית, הולנדית, יידיש וגם אנגלית; מה שאומר שהשפות האלו חולקות מכנה משותף. לכן, בתור דוברי אנגלית, ואני מאמינה שרובכם פה דוברי אנגלית ברמה גבוהה, השפה הגרמנית תהיה לכם הרבה יותר קלה ללמידה. בגרמנית יש מילים רבות שדומות לאנגלית, וכאלו ממוצא סקנדינבי ימצאו לפתע הרבה מילים תאומות שנמצאות גם בדנית ובשוודית. השפה הגרמנית די דומה לדנית, ובתור אחת שלמדה קצת דנית, אני מזהה מילים פה ושם בזכות הידע הזעום שלי בשפה הזו.
אם אתם יודעים יידיש, בכלל הרווחתם. יידיש זה כמעט קופי-פייסט של גרמנית, ולמעשה, זה בעצם סוג של דיאלקט.

ועכשיו, אני אשתף אתכם בתוכנית הלימודים הזו. כל מה שנדרש לכם הוא בסה"כ מחברת ועט, אינטרנט והרבה מוטיביציה. 
למתחילים גמורים אני ממליצה לצפות בסרטון הזה – קישור.

היוטיובר הזה מסביר בצורה קלה וכיפית את החומר בגרמנית ופותח לכם חלון לשפה. בזכותו למדתי תוך חצי שעה לספור בגרמנית מ-1 עד טריליון. יש לו עוד סרטונים רבים בנושא גרמנית ותרבות גרמניה, הוא מדבר באופן ישיר וקליט אל הצופים. אני לומדת דרך הסרטונים שלו בצורה הבאה: בכל שלב, אני רושמת את המילים החדשות במחברת, אומרת אותן בקול [עד כמה שזה מביך] ורושמת אותן אפילו כמה פעמים כדי לזכור אותן. מאוחר יותר, אני פשוט קוראת את כל מה שרשמתי, משננת, אומרת בקול, בקיצור, כמו שעושים בבית ספר. חוזרים על החומר מאוחר יותר. אני מתקדמת עם הסרטון כל פעם קצת, לאחר שהבנתי את החומר הקיים. ככה החומר נכנס לראש ולא בורח ישר. כיוון שהוא גם מדבר באנגלית, אני על הדרך גם מתרגלת אנגלית. למידה כפולה!
ביוטיוב קיימים עוד מאות יוטיוברים וסרטונים דומים, שאתם יכולים למצוא בקלות ותוך שניות.

  • לתרגול אוצר מילים דקדוק ובניית משפטים, אני משתמשת באפליקציה/אתר טוב ומאוד מומלץ – Duolingo. אפליקציה מעולה וחינמית שבאמת עוזרת יחד עם ינשוף ירוק וחמוד שמלמד אתכם את השפה לאט לאט ובקצב שלכם. אני עושה כל שלב שם כמה פעמים עד שזה נעשה זהב, כך שאני אקלוט את החומר טוב יותר. אפילו תרגול של כמה דקות ביום מספיק. לאחר מכן, אני מרכיבה משפטים בראש או במחברת [או בווטסאפ לאימא שלי]. אם יש לכם את האפליקציה לטלפון, זה שולח לכם תזכורות כל יום באותה השאלה לתרגול.
  • בנוסף, באתר הזה תוכלו ללמוד גרמנית אונליין ובחינם – קישור.
  • אני דוברת צרפתית ברמה גבוהה ואני משתמש באתר טוב מאוד שמסביר היטב את החומר ונותן תרגול נהדר אונליין, מבחנים עם בדיקה והסברים מעולים. אם אתם יודעים צרפתית אז הוא מושלם בשבילכם – קישור.
    אני אישית מאוד אוהבת אותו ונעזרת בו גם בתרגול צרפתית.
  • לאחר ששולטים היטב ברמה בסיסית אפשר להתקדם וכאן מתחיל הכיף האמיתי. ללמוד גרמנית דרך התרבות זו הדרך הכי מהנה ושווה שיש לפי דעתי. ללמוד דרך סרטים, סדרות, שירים וספרים.
    הסדרה Deutsch für Anfänger היא סדרה שמיועדת במיוחד ללומדי גרמנית, אך לצערי אני בעצמי כרגע בחיפושים של צפייה ישירה באינטרנט אז אין לי קישור שלה.
  • יש מיליוני שירים בגרמנית, דרך מעולה וכיפית ללמוד אוצר מילים. לא חסר אתרים שמספקים כתוביות לשירים, ואפילו לעיתים בשירים עצמם תמצאו כתוביות. תתרגמו אותם, תקראו את השורות לאט לאט ותרשמו את המילים שאתם לא מבינים. לאט לאט עם הזמן תגלו שמספר המילים הלא ידועות קטן ושלפתע שיר שלא הבנתם בכלל נעשה הרבה יותר מובן. אני אישית אוהבת מאוד את הלהקה Die Ärtze, להקה לא כל כך מוכרת, שמנגנת בסגנונות שונים ויש להם שירים יפים ומשעשעים. כמו למשל, meine ex(plodierte) Freundin

אפשר לשלב תחביבים בלימוד השפה, וגם מומלץ. למשל אני אוהבת לאפות לכן אני מכינה קינוחים גרמניים ולומדת על הדרך איך קוראים להם בגרמנית. בהמשך, אני אקרא את המתכונים עצמם בגרמנית! למשל, המאכל האהוב עליי תמיד היה ויהיה Kartoffelpuffer – לביבות תפוחי אדמה. אני כלכך אוהבת Brezel אבל זה ממש יקר בארץ, ניסיתי להכין בעצמי אבל יצא מוטציה.
גדלתי על Spitzbuben, שהיו העוגיות האהובות עליי בילדות, אלו בעצם פשוט העוגיות סנדוויץ ריבה עם החור באמצע שעולות 20 שקל לקופסא פיצקית ומסכנה, שהיא במקרה גם פרווה ומכילה מרגרינה רעילה. אני הכנתי בבית עוגיות אמיתיות, על בסיס חמאה ועם ריבת אוכמניות. יצא מאוד טעים והזכיר לי טעמים של ילדות, גם אם היו בטעמים האלו מרגרינה…
בילדות שלי חיכיתי תמיד לכל סוף שבוע כי אימא שלי תמיד הייתה מכינה Apfelstrudel.

לאחר שתהיה לי רמה בסיסית טובה אני מתכוונת להתחיל לקרוא ספרונים בגרמנית, קומיקסים ולהתחיל לראות סדרות עם כתוביות בגרמנית. הכתוביות הכרחיות מאוד כיוון שכאשר שומעים מילה לא מוכרת הכיתוב שלה מופיע מיד וכך זה נקלט בצורה הטובה ביותר. אנסה לכתוב קטעים קצרים בגרמנית ולאחר מכן יומן, אנסה למצוא אולי גם חבר לעט גרמני/אוסטרי.

לאחר שיש לכם גרמנית ברמה טובה, הגיע הזמן לשפץ אותה. וזה אומר – קורס או מורה פרטי. החיסרון בלמידה עצמאית זה שלא תמיד יש מי שמתקן אתכם ואת השגיאות שלכם, לכן קורס/מורה יכולים לשפצר לכם את השפה, לתקן לכם טעויות שלא ידעתם אפילו על קיומם ולחסוך לכם הרבה פאדיחות. וכמובן, לשפר אותה ברמה יותר מקצועית וטובה. היתרון בלמידה עצמאית זה שאתם לומדים ומבינים בדרך שלכם, כמו תינוק שלומד לבד מהסביבה, ולכן השפה תהיה לכם הרבה יותר קלה ואולי אפילו תצטיינו.

תמיד תזכרו שהמפתח זה תרגול ומוטיבציה, הרבה מוטיבציה. לצערי, עוד לא המציאו דרך ללמוד שליטה בשפה תוך זמן קצר, והכל בעצם תלוי בכם עצמכם. כמובן שהדרך הכי טובה ובטוחה זה לקפוץ למים וללמוד גרמנית בגרמניה או באוסטריה, אך לא תמיד הדבר הזה מתאפשר. לכן, מזל שיש לנו את האינטרנט.

מקווה שהמדריך שלי עזר לכם איכשהוא 🙂

מאת
אני לא באה להראות את הצדדים היפים בסיפור ההגירה כפי שרבים נוהגים לעשות. אני באה להראות לכם מנקודת מבט של מישהי צעירה, עד כמה זה קשה ומאתגר להגר. אני רוצה לתת את התקווה לעוד אנשים בגילי וגם צעירים יותר, שלא רואים את עתידם בארץ וחולמים להגר בעתיד.

Subscribe
Notify of

7 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
שרה
Guest
3 years ago

תודה רבה עזרת לי מאוד !!!!

The Lost European
Guest
6 years ago

Viel Glück mit deine Deutsch studium!

Admin
6 years ago

בתור דיסלקט שבקושי הצליח ללמוד את השפה האנגלית, אני מעריץ את היכולת שלך ללמוד שפות זרות ואת המשמעת להשקיע בהם. כל הכבוד.

מעניין איך נראה מוטציה של Brezel 🙂

6 years ago

והתמדה. אם לא מתמידים, הכל הולך לאיבוד, תאמינו לי 🙁