Sign In

Remember Me

אני אשכנזייה משני הצדדים ואני מסרבת להיות "אקטביסטית" של השואה

אני אשכנזייה משני הצדדים ואני מסרבת להיות "אקטביסטית" של השואה

בואו נדבר נושא טאבו ורגיש בארץ ובאירופה, השואה. כמו בארץ, גם באירופה, כשמגלים שאתה יהודי אשכנזי, יש איזשהיא ציפיה שתתעניין בשואה ושתהפוך למעין אקטיביסט בשביל זכרון השואה. יש את הסטיגמה הזאת שדבוקה לאשכנזים, שאנחנו אובססיבים לשואה וכל הזמן מחפשים בקטנות לציין את זה. וזה מרגיז.

זה למה אני לא מציינת זאת בפעם הראשונה, רק לאנשים שאני מכירה ממש ממש טוב. נמאס לי מסטיגמות. וזאת באמת סטיגמה. בנוסף, אני שמתי לב למכנה משותף לרוב היהודים שאני פוגשת בצרפת, כמעט לכולם, אם לא לכולם, יש מלא ספרים על השואה. הספריות לעיתים מלאות רק בזה, ומידי פעם רומנים שלא קשורים. לי אין ולו ספר אחד על השואה.

זה לא אומר שאני מזלזלת. ההפך הוא הנכון, זה מרגש אותי כשצרפתים באמת לוקחים ברצינות את הזיכרון של השואה (יותר מישראלים), מביאים ניצולי שואה להרצות בבתי ספר ובאוניברסיטאות ומפרסמים בפייסבוק ובעיתונים עם האמרה "לזכור ולא לשכוח!". זה מרגש, כן, בתור צאצאית לניצולי שואה, זה עושה לי טוב בלב. במיוחד שבזכות הצרפתים, יותר משני שלישי מיהודי צרפת ניצלו.

אבל, זה לא אומר שאני צריכה להקדיש את החיים שלי לזה ! אני לא רוצה. כן אני מאוד אוהבת היסטוריה, אבל תקופות שהתרחשו הרבה לפני מלחמת העולם השנייה. אני מודה שזה אפילו מתחיל להרגיז אותי שכל חצי שנה יוצאים לפחות שני סרטים שמתרחשים רק במלחמת העולם השנייה. התקופה הזאת כלכך חרושה שזה נעשה כבר מעצבן. כאילו לתסירטאים אין רעיון אחר, בואו נעשה עוד סרט על 1940 !

מרגיש לי שהשואה זה כלי תעמולה של הציונות. מציינים ומציינים את השואה כדי להגיד אחרי "חשוב שתהיה לנו מדינה". פחחח. ויותר גרוע "אין ליהודי מה לחפש מחוץ לארץ". זה ממש נוגד לכל מה שאני מאמינה בו, כלומר, נולדתי על כדור האתר, והכל שייך לי, בתור בת אנוש. זאת אומרת שאם בא לי לחיות בחור באוזבקיסטן ולהחליט שזה הבית שלי, זאת זכותי, והבית שלי זה איפה שאני מחליטה. ולא אף אדיאולוגיה פשיסטית מהמאה ה-19 תחליט בשבילי את גורלי !

להגיד "שואת העם היהודי" זה לתמוך בציונות ובנאציזם. כי היטלר החליט שיש דבר כזה עם יהודי, יותר נכון, גזע יהודי, שהוא גזע נחות. יש לומר "שואת היהודים", ורדיפת אנשים בגלל דתם ובגלל שהם נולדו לדת מסויימת. היהודים הם לא היחידים שנרדפו. הם הקורבן שהכי סבל, כן.

זה פשוט מגעיל שמשתמשים ככה בחלק כלכך אכזרי ולא אנושי בהיסטוריה, כדי לעושת מניפולציות לאנשים ולגרום להם להעלות לארץ ישראל, שם הם ידונו לסבול עד לסוף חייהם (אם הם לא יעזרו אומץ ויעופו משם). למדינה אכפת בכלל מניצולי השואה שמתים מקור ומרעב ? האירופאים מטפלים בהם כמו שצריך ! מבחינת פיצויים, מבחינת עזרה, ומראיינים אותם כדי שיזכרו כמה שיותר את מה שקרה, וכדי לחנך את הצעירים למה אסור לשנוא את השונא, ולמה צריך לקבל את כולם !

מרגיש לי שמצפים מאיתנו להיות אובססיבים לנושא הזה. כאילו אין לי זכות להתעניין בתקופתו של לואי ה-14, בימי הביניים. בגלל שנולדתי יהודיה, אני צריכה להתעניין רק בשואה ! ואוי ואבוי, לא אכפת לי מה"ההיסטוריה של המשפחה שלי"…

ישלי התקפי חרדה קשים מהצפירה ביום השואה. עד היום ישלי חרדות מהצפירה. מגיל קטן זה גרם לי להתקפי חרדה קשים. ומה היה לפסיכולוגים ולהגיד לי "שאני צריכה ללמוד לכבד". כאילו מה הקשר. עד עכשיו זה מפחיד אותי.

הצפירה, אלמנט של מדינה קומוניסטית. הצפירה מטרתה במקור זה לציין את ארוחת הצהריים במדינות קומוניסטיות. ובאופן מפתיע, זה הגיע לישראל, כי אחרי הכל, המדינה הוקמה על ערכים קומוניסטים.

ילדים מתחת לגיל 10 לא צריכים להיחשף לשואה. תנו לילדים להנות מהילדות שלהם, למה צריך ללמד ילדים בני 4 שרצו להשמיד אותם ושכל העולם "שונא אותם"? אותי חשפו לשואה בגן בגיל 4. עד עכשיו יש לי טראומות וחרדות מזה. וכמובן שעיוותו קצת את ההיסטוריה "שרפו יהודים חיים" (מעולם לא שרפו אותם חיים, שרפו את הגופות) ואז היו מתארים את הזוועות "עשו להם ככה, ככה, מנגלה… הימלר…" למה לספר את זה לילדים בני 4 ?! כאילו למה ?! זה מזעזע. למה לא לחשוף את הילדים לשואה לאט לאט החל מגיל 10-11, כמו שעושים באירופה ובאמריקה ?

אסור לסלוח ואסור לשכוח, אבל צריך להתקדם ולא להיות שקועים בעבר. זה שאני כאן זה כבר ניצחון. לא הצליחו להשמיד "אותנו", אני פה. יופי, בואו נמשיך לחיות את החיים כרגיל. לא נשכח, לא נסלח, נשתמש בשואה כדוגמא למה שקורה אם לא מלמדים את הילדים מגיל קטן לקבל את האחר ונמשיך להילחם באנטישמיות ובגזענות.

מה אתם חושבים ? גם לכם יש את התחושה שמצפים מכם להיות "אקטיביסט" של השואה ?

מאת
אני לא באה להראות את הצדדים היפים בסיפור ההגירה כפי שרבים נוהגים לעשות. אני באה להראות לכם מנקודת מבט של מישהי צעירה, עד כמה זה קשה ומאתגר להגר. אני רוצה לתת את התקווה לעוד אנשים בגילי וגם צעירים יותר, שלא רואים את עתידם בארץ וחולמים להגר בעתיד.

Subscribe
Notify of

19 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
הטיעון
Guest
11 months ago

אני חושב שצריך לזכור על מאורע טרגי שקרה בהסטוריה ולהנציח אותו. לכל עם ולכל ארץ ומדינה. לצורך כך מקימים יום זיכרון.ומוזיאון. ומדברים ומזכירים בתקשורת. היום נקבע כדי שהתקשורת תזכיר לעם את המאורע. הזדהות עם הקורבנות זה דבר הומני ביותר. בהסטוריה אירעו המוני אירועים טרגיים. רצח עם.חיסול מליוני מתנגדי שלטון. הרעבת עמים.דיכוי.עבדות.וכל מיני דברים מצערים. לצערי ההסטוריה רוויה אסונות עדיין חווה ותחווה בעתיד.האם העבר מלמד את העתיד האם העולם כולו נרתם למניעת מעשים כאלה התשובה חד משמעית לא! זה נעשה בחלקו או שהמאמץ למנוע כשל.או שהעם המקומי לא בשל- ראוי- יכול- מסוגל – רוצה שינוי אמיתי. המערב כשל במקומות רבים. ארהב… Read more »

Kek
Guest
Reply to  הטיעון
11 months ago

אוקיי ו…? זה לא הזכות למדינה , אלא אופייה שלה זה מה שחשוב! קונקסט חשוב ביותר כאן.

נכון אבל
Guest
Reply to  Kek
11 months ago

בכל מדינה יש חילופי שלטון
לכאן ולכאן
המחלוקת על אופי המשטר
אינו מבטל את המדינה לכשעצמה.
ממילא השלטון מתחלף
כל כמה שנים.
גם משטר צבאי הוחלף בדמוקרטיה.
לא צריך לשפוך את התינוק עם המים.

Kek
Guest
Reply to  נכון אבל
11 months ago

אז מה? מדובר כאן על עקרונות ו-אידיאלוגיה.כך זה תמיד היה ויהיה,ואנשים הרגו אחד את השני על זה(וימשיכו כך). למה לי לחיות במדינה עם רוב/צביון יהודי -עברי אם מדובר במדינת הלכה/או משטר סמכותני אחר?! רק כי זו מדינה ליהודים ?!!

Kek
Guest
Reply to  Kek
11 months ago

*קונטקסט

מגיבה
Guest
11 months ago

טוב, נתקלתי במאמר הזה באמת במקרה (אני ימנית וציונית אז אני ממש לא קהל היעד של הבלוג הזה, מסתבר, למרות שאני כן מחפשת מידע על הגירה). אני לא מסכימה עם המון ממה שכתבת אבל היה חשוב לי לתקן עובדה בקשר לשואה, אולי כי אני כן אקטיביסטית של שואה? לא בטוחה. בכל מקרה, אכן שרפו יהודים חיים, ולא רק יהודים (המקרה של הסוכנת Diana Rowden מוכר יחסית) – וגם עשו דברים נוראיים הרבה יותר. מסכימה מאוד שאין מה לחשוף ילדים לשואה, בטח לא לעובדות האלה ובטח שלא בצורה אלימה כמו שהיו נוהגים לעשות את זה פעם. אני חושבת שהרבה מהחשיפה הלא… Read more »

Reply to  מגיבה
11 months ago

רגע! את מגדירה את עצמך ימנית שזה בסדר, אבל למה את רוצה להגר כציונית? ישראל היא הבית שלך, או שאת מחפשת מידע על הגירה מתוך סקרנות גרידא? אני לא ממעיט בשואה, זה בהחלט היה אירוע יוצא דופן מבחינת הצורך להשמיד "עם" רק בגלל שהוא עמלק, אופסס, סליחה, בגלל שהוא יהודי. אבל כל עוד מתחולל "שואה" מסוג קצת שונה, או פשעים נגד האנושות באוקראניה, אבל הישראלים ממשיכים לברבר על איזה פיגוע בהתנחלות מפגרת – אני מאבד את האמפטיה. אילו לישראלים היה איכפת מהשואה, אילו היה להם טיפת כבוד ליהודים שנרצחו, כאנשים, כבני אדם, הם לא היו עוצמים את העיניים למראה הפשעים… Read more »

Admin
11 months ago

כן, נכון בהחלט. גם לי נמאס מהעיסוק האובססבי בשואה. זה נרטיב של המדינה היהודית והממשלה בישראל כדי לבדל את עצמם ולהזכיר "למה כולם נגדנו", דבר שהוא לא נכון ביסודו. ישראל ניכסה את השואה לעצמה, הפכה אותה "לסימן רשום", שלאף אחד אסור להשתמש, היא שייכת לממשלה בירושלים והיא משתמשת בה כדי להסתיר או להצדיק פשעים אחרים שישראל מבצעת. הרעיון שישראל תיהיה מדינה "נורמלית" מפחיד את הישראלים (בעיקר את הדתיים והלאומניים), ולכן צריך לחפור בשואה של העם היהודי כדי שחלילה לא נהפוך למדינה מקובלת. נוח להאמין שכולם נגדנו. לא עמדתי בשואה ביום הצפירה, זה אקט פשיסטי של מדינה סמכותנית. כמו שכתבת, הגיע… Read more »

Tomer
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
11 months ago

לא צריך להרחיק עד אוקראינה: עוד ועוד ניצולי שואה ממשיכים לתבוע את רכושם (בצדק) מממשלת פולין (לדוגמא), זאת על אף שגבר 70 שנה הם מקבלים שילומים מממשלת גרמניה. מה יקבל פלסטינאי שאיבד את כל עולמו (ורכושו) במלחמת העצמאות (הנכבה)? ז' בעין. ואיך בדיוק מדובר בסיטואציות שונות? העם היהודי הוא ההוכחה שמודעות עצמית אינה הכרחית (ואולי אף מזיקה) לשרידות. ואגב, קשה לחשוב על משהו פחות סקסי מהתעטפות אינסופית בגלימת הקורבן.

מגיבה
Guest
Reply to  Tomer
11 months ago

אתה ההוכחה שצריך להגר ממדינת ישראל כי לא מלמדים היסטוריה כמו שצריך… ואולי שצריך גם קצת יותר לימודי שואה כדי שתבין מה ההבדל בין "הנכבה" לבין השואה.

Tomer
Guest
Reply to  מגיבה
11 months ago

בן אדם חי לו את חייו בשקט בביתו עם משפחתו, לא פדאיון ולא עז א-דין אל קסאם. יום אחד הוא נאלץ להמלט על חייו ולהשאיר את כל חייו ורכושו מאחוריו, לחיות במחנה פליטים, משם כבר לא יוכל לחזור ורכושו יופקע. אבל לא, לא שואה – שואה יש רק ליהודים.

Reply to  Tomer
11 months ago

הבעיה היא לא איתו, שיהיה לו לבריאות, אבל לרוע מזלו הוא נולד מוסלמי, והקהילה שלו בארץ כנען היא מוסלמית, שאלימות מבעבעת דרך שפתה. הוא חלק ממארג של קשרים, התחייבויות ותרבות שמרנית שמאלצת אותו לבחור בין היהודים שרוצים להקים מדינה לבין תמיכה לקהילתו ומשפחתו, והוא לא שובר מוסכמות, ולא יוצא נגד הזרם, אלא הולך עם החמולה ולכן נאלץ להימלט על חייו ולהשאיר את כל רכושו מאחור. זה עדיין לא משתווה לשואה. מה היה לאינדיאנדים באמריקה? ולרוב העמים בעולם. אנחנו לא מדברים על 2023, אלא על הקמת המדינה היהודית ב- 1948 ובאותה התקופה זה מה שהיה מקובל, גם אם לא צודק. כל… Read more »

Last edited 11 months ago by הישראלי הנודד
Tomer
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
11 months ago

האמריקאים, הקנדים, הבריטים, הגרמנים וכל היתר כבר מזמן אמרו "מצטערים, זאת היתה הפרקטיקה בזמננו, אבל טעינו, גרמנו עוול". הם מנסים לכפר בכל מיני דרכים, אם באמצעים כספיים, תכני לימוד או ויזות הגירה. הגברת המשיחית כאן טוענת שלא מלמדים מספיק את נושא השואה בישראל – מה מלמדים בכלל על הנכבה? ההכחשה שלה בציבור מזכירה את ההתנערות של הטורקים מהשואה הארמנית. אפשר להכנס לנקודות ספציפיות ולהתפלפל משפטית האם הנכבה שקולה לשואה (כמו שמתעקשים שביו"ש אין אפרטהייד, אף על פי שיש שם אוכלוסיה סוג א' ואוכלוסיה סוג ב'), אבל בחוויה של אותו פליט פלסטיני, זו היתה שואה par excellence, גם אם המוטיבציה של… Read more »

Reply to  הישראלי הנודד
9 months ago

אתה ממש צודק. נתקלתי בפורום ישראלי(במקרה הזה רוטר שמלא בדתיים וחרדים לאומניים שבחלקם שונאים ממש כל מי שלא יהודי ומאחלים להם רע), בתגובות שטנה ממש נגד אוקראינים ואירופה. כמה ״אנשים טובים״ ו״יהודים חמים״ הם הרבה מהישראלים- בעיקר הלאומניים והגזעניים שביניהם (חלקם אנשים ״מאמינים״ ודתיים ולא במפתיע). וכמה חלק גדול בישראל תומך ברוסים וישנם אפילו כאלה שמייחלים לחורבן אוקראינה! או אירופה(במה אשמים הנכדים של אנשים שעזרו לנאצים?) איזה חוסר אנושיות ובהמות אדם חיות בישראל. ביניהם כאלה שרושמים בגלוי שהם מעוניינים בהשמדת מיליוני חפים מפשע. איזה תגובות שנאה ותועבה, כמה שנאה עיוורת לאירופה, למערב ולעמים שלמים! העיקר ש״כולם אנטישמים״. שוב מתברר עד… Read more »

BC8FAB2B-7768-456E-AF9F-413DB7135AE8.jpeg
Reply to  The Individual
9 months ago

וזאת התגובה הכי מזעזעת שראיתי של ישראלים לאומניים לסיטואציה בצרפת(מהומות שיירגעו בסופו של יום) ובאוקראינה, פאשיסטים זה מחמאה בשבילם:

(לא הצלחתי לערוך את ההודעה ולהוסיף את התמונה אז הוספתי כתגובה נפרדת)

09138BEA-6106-40D7-9AFA-B7A79B7E2C22.jpeg
Member
11 months ago

מסכים מאוד עם רוח הדברים, כדור המשך של ניצולים וכקרוב של נרצחי שואה רבים. הנסיבות שהובילו לשואה וששררו בעת השואה השתנו לחלוטין. שום דבר לא דומה במציאות של ימינו למה שהיה אז וניתן בהחלט לראות את השואה כאירוע חד פעמי שלא יחזור. זכר השואה וההנצחה בהחלט היו חשובים, אבל החשיבות שלהם הלכה ופחתה עם השנים, ובפרט במציאות של היום, כהעולם כל כך גלובליסטי ופתוח. בשנים הראשונות של המדינה, כשאמצעי התקשורת והתיעוד היו מוגבלים היה צורך לזכור ולהזכיר את הנושא בצורות שונות, טקסים, אנדרטאות וכו'. במציאות של היום הדברים האלה איבדו את החשיבות שלהם, וכבר לא נחוצה הנצחה, ודאי לא ממוסדת.… Read more »

Tomer
Guest
11 months ago

מלחמת העולם השנייה הסתיימה לפני 78 שנה. בהחלט הגיע הזמן להתקדם ולאמץ נראטיב פחות מתקרבן.
כמעט כתבתי שהשימוש העיקרי בזכרון השואה בישראל הוא בתדלוק מנטליות המצור בקרב הציבור, אבל אז נזכרתי שהחלק הכי מיליטנטי באוכלוסיה דווקא חושב ש-"חבל שהיטלר לא גמר את העבודה". מדינה עקומה.