Sign In

Remember Me

לאומיות היא ערך מטופש להחריד

לאומיות היא ערך מטופש להחריד

אני תמיד חושד ולא מקבל כמובנות מאליהן מוסכמות חברתיות. לא מתוך עצם הפקפוק, אלא משום שיש משהו במה שמוסכם ומקובל על הרוב שעושה לי תחושה של עדריות מסוימת. אחד הדברים שאני הכי מפקפק ובז להם הוא ערך הלאומיות.

נולדת צהוב

דני אוהד מכבי. הוא היה מגיל מאוד צעיר הולך למשחקים ולא מפספס אף משחק בית של קבוצתו האהובה.

מאז שהוא זוכר את עצמו, דני לובש צהוב בימי שבת. הוא עוטה על עצמו צעיף ועושה את הדרך לאצטדיון לראות את נמני ועטר או כל כוכב תורן אחר כובשים שער בדרבי.

אם תשאלו את דני, הוא יגיד לכם שהוא "נולד צהוב" ושהאהבה למכבי זה הייעוד שלו בחיים.

דני לא ממש חשב על זה אף פעם, והוא בוודאי לא יודה בזה אם תסבו את תשומת לבו לכך, אבל הסיבה היחידה שבגללה דני אוהד את מכבי היא בגלל שאביו אוהד את מכבי.

אתה יהודי בדם

קובי מאמין שיש לו דם יהודי. מגיל מאוד צעיר הוא מרגיש יהודי והוא לא מפספס אף מפגן ביום העצמאות.

מאז שהוא זוכר את עצמו, קובי מרגיש מוקף בהילה יהודית. כשהוא טס לחו"ל הוא מרגיש נעלה והוא בטוח שזה בגלל שהוא חלק מהעם הנבחר.

אם תשאלו את קבי, הוא יגיד לכם שאתם אנטישמים אם אתם לא מעריצים את היהדות, ושהיהדות היא היעוד שלו בחיים.

קובי לא ממש חשב על זה אף פעם, והוא בוודאי לא יודה בזה אם תסבו את תשומת לבו לכך, אבל הסיבה היידה שבגללה קובי מגדיר עצמו כחלק מהלאום היהודי היא בגלל שאביו הגדיר עצמו כך.

שתלו לך צ'יפ בוריד

שמוליק מאמין ששתלו לו צ'יפ בוריד. מגיל מאוד צעיר הוא היה משתתף באירועי וכנסי מחאה ולא מפספס אף מפגש של אנשים שמאמינים בכך.

מאז שהוא זוכר את עצמו, שמוליק מרגיש שיש לו צ'יפ בוריד. פעם כשהוא נסע באוטובוס הוא הרגיש עקצוץ ביד והוא היה בטוח שזה הצ'יפ שמגרד לו.

אם תשאלו את שמוליק, הוא יגיד לכם שאתם הוזים אם אתם חושבים שאין לכם צ'יפים בוריד, ושלספר לכם ששתלו לכם צ'יפ בוריד זה הייעוד שלו בחיים.

שמוליק לא ממש חשב על זה אף פעם, והוא בוודאי לא יודה בזה אם תסבו אם תשומת לבו לכך, אבל הסיבה היחידה שבגללה שמוליק מאמין ששתלו לו צ'יפ בוריד היא בגלל שאביו האמין בכך.

לאומיות היא תופעה מטומטמת להחריד

אדם חושב, נבון ומשכיל, לא יכול באמת לקבל ולהאמין בלאומיות. כי אדם כזה חייב לשאול את עצמו – אבל למה, למה אני חלק מאותו לאום? למה זהו הייעוד שלי? למה?

בעודו מנסה לענות לעצמו על השאלה הזאת, הוא חייב יהיה להתמודד עם האלטרנטיבה – רגע, למה בעצם דווקא הלאום הזה ולא לאום אחר? מה הופך את הלאום הזה ללאום היחידי שאני יכול להשתייך אליו?

בן אדם חושב באמת חייב להגיע אז למסקנה – שכל הקשר שלו ללאום הספציפי הוא די מקרי. סט נסיבות אקראי שלו אין שום קשר אליו (לפחות סטטיסטית).

כשהוא יחקור קצת הוא יגלה שמה שגרם לו לחשוב שהוא בן אותו לאום, הוא ככל הנראה בגלל אביו או אמו. כלומר מישהו אחר, שאינו הוא, "העביר לו" את הלאומיות הזו.

ואם ימשיך לחקור הוא יגלה שגם הם ירשו את הלאומיות הזו מהוריהם. וכך הלאה.

אנשים שבכלל לא הכרת ושלא היית מזהה אפילו ברחוב, דורות רבים לפני שבכלל חשבו עליך, "העבירו לך" את הלאומיות שאתה כל כך מעריץ באדיקות. חוסר הגיון מוחלט.

לאומיות זה כמו לאהוד את מכבי. לאומיות זה כמו להאמין ששתלו לך צ'יפ בוריד. לאומיות זה ערך שאתה מקדש בגלל שמישהו אחר החליט עבורך שאתה צריך לקדש אותו.

אני יזם הייטק, נוסע מתמיד שטס מסביב לעולם, בעל בלוג "המתמידים" בו אני משתף תובנות מנסיעותיי. כיום אני חי בישראל, אבל נערך לעזיבה. אני איש מרכז-שמאל, קפיטליסט, שמאמין בחירות מוחלטת ובהתערבות מינימלית (אך לא אפסית) של המדינה בחיי הפרט. כבר שנים שאני מרגיש זר בישראל, ומחכה ומצפה כבר ליום שיבשילו התנאים לעזיבתי.

Subscribe
Notify of

14 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
בנאדם
Guest
10 months ago

לאומנות זה כלי מצויין שהרבה רודנים משחקים עליו, התחושת שייכות האוטומטית הזאת – עליונות על בסיס כלום. (נראה לי לג׳ורג׳ קרליין יש אפילו מערכון על זה) אני חושב שאתה מתעלם מפקטור קטן, חינוך. כמהגר אשר חי עם בת לאום אחר אירופאית במדינת צד שלישי, קשה לי להתעלם מהחינוך שהיא קיבלה והחינוך של כל מי שסובב אותנו קיבל. אני כבר נושא את תעודת המקום, ועדיין כמה שאני לא אנסה לדחוף את עצמי קדימה בחברה – השנים הקריטיות של חיי היו בישראל. הצ׳יפ הזה כביכול שאתה מדבר עליו הוא חינוך וכל מדינה עושה זאת! למעשה הרעיון המופשט הזה של מדינה(דגל שפה מנהגים… Read more »

Tomer
Guest
10 months ago

אני אאמץ כאן את תפקיד פרקליט השטן, ואצדד במידה *סבירה* של לאומיות (בניגוד ללאומנות).

מה זאת אומרת "סבירה"? פולקלור, מאכלים, מיתולוגיה, היסטוריה משותפת, חגים, שפה, כל מה שעוזר לייצר את התחושה החמקמקה של "בית". טני חי במדינה רב-לאומית, ולעניות דעתי כשלא נעשה מאמץ לגבש זהות וסממנים לאומיים משותפים, כולם אומנם חיים בשלום זה לצד זה, אבל אין תחושה של "בית".

איזו מידה של לאומיות (לאומנות) חורגת מגבול הסביר? כשההיסטוריה הופכת להיות חזות הכל, מפלים ומדירים אוכלוסיות, מאמצים שפה וחוקים גזעניים ומפתחים שגעון גדלות. נדמה לי שיש לי דוגמא מצויינת לנגד עיני.

Tomer
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
10 months ago

אני צופה גם בכדורגל ואוהד קבוצה… אין פסול בזה או בזה, כל זמן שהכל מבחירה ומתפתח בצורה אורגנית. בסוף מדינה היא יחידה לוגיסטית ומגוחך לייחס ליחידה לוגיסטית ערך רגשי. רגש מתקשר לתרבות, ותרבות ולאום אינם בהכרח חופפים (שאל את כל תושבי המזרח התיכון שגנרלים אירופאים קבעו להם גבולות שרירותיים על מפה).

נחמד לשחק בנדמה לי ולהעמיד פנים שכולנו ראציונליים 100% מהזמן, אבל רובנו מרגישים קרבה למי שדומה לנו וחולק איתנו רקע וחוויות. ההגדרה לא כוללת דווקא את אלה שמחזיקים באותו הדרכון כמונו.

דני
Guest
10 months ago

יהודים שחשבו ככה וראו עצמם גרמנים נרצחו בשואה.

תמיר
Guest
Reply to  דני
10 months ago

אם הטפשות והרוע שלך היו מחלה כואבת, אתה כל החיים היית בגבס….

Last edited 10 months ago by תמיר
דני
Guest
10 months ago

מאמר זהה כתב ב 1931 יהודי גרמני בברלין והחליט לשנות את הלאומיות ולהפסיק להזדהות כיהודי ולהזדהות כגרמני. ב 1942 הוא הושמד בגז יחד עם אשתו וילדיו בתאי הגזים ע"י הגרמנים שבחר להיות אחד כמוהם. פחות הצליח לו התיאוריה הזאת.

Editor
Reply to  דני
10 months ago

יש גם יהודי אחד בברית המועצות מגיל קטן הזדהה כאמריקאי ואהב מאוד את התרבות ואת הערכים. הוא התחתן עם אוקראינית נוצרייה, ובגיל 24 עם ילדה בת 4 ואישה, שהם מדברים בקושי רמה B2 באנגלית, הם קיבלו גרין קארד ועברו לאמריקה. הבחור הקים עסק, הצליח, התקדם, ועדיין אהב כלכך את ארצות הברית והזדהה עם ערכיהם. לאחר 10 שנים הוא קיבל אזרחות, ונעשה לאמריקאי רשמית. זה דוד שלי. מוסר השכל : לאומיות זאת המצאה של המאה ה-19. אנשים תמיד היגרו ותמיד יהגרו, וכל אדם הוא עולם ממלואו, ואם אדם מתחבר לערכים של מדינה אחרת, ובאמת ובאמת מאמין בהם ומזדהה איתה, יקבלו אותו… Read more »

Editor
Reply to  הנוסע המתמיד
10 months ago

בול. לאומיות יהודית זאת המצאה של המאה ה-19, כמו כל כל התיאוריות של הלאמויות, פאשיזם, קומוניזם. המאה ה-19 זאת מאה נוראית. עד המהפכה הצרפתית כל אירופה הייתה מלאה באימפריות, ותאימנו או לא, ההגירה הייתה קלה רצח. למדתי באוניברסיטה על ההיסטוריה של דיני זרים ועל ההיסטוריה של ההגירה בצרפת. זה ממש מעניין. לא היו ויזות, לא כלום. פשוט לוקחים את המזוודות ועוברים למקום אחר. אנשים חושבים שפעם אנשים היו סגורים ולאומיים, אבל הם טועים בגדול. זה רק במאה ה-19. לפני זה, אנשים היו פתוחים להגירה, כמו היום ! זה היה אפילו הרבה יותר קל להגר, והרבה יותר קל להתאזרח. נגיד בגרמניה,… Read more »

Last edited 10 months ago by Venus
Editor
10 months ago

מסכימה בהחלט. למה יש בעצם לאומיים? כי הם נולדו להורים כאלו. מה אתה חושב שאם בן אדם היה נולד בפקיסטן הוא היה חש לאומיות עצומה לארץ ? לא ! וכל המדינות הם מעורבבות, אין דבר כזה עם טהור. גם מדינות אירופה, אפילו כמו פולין, שנחשבת כאילו "טהורה" יש שם ערבובים של כל מיני עמי סלבים, עמי הבלקן ואפילו גרמנים, כאילו כל המדינות מסביב… ומה בעצם, הלאומיות טוענת שאם נולדתי למדינה X אני צריכה להישאר בה כל חיי ? ואם אני אוהבת את מדינה Y, מתחברת יותר לערכים שלה ולתרבות שלה, אסור לי ? להודות בכך, זה גם לתמוך בזה שאירניות… Read more »

Last edited 10 months ago by Venus
Admin
10 months ago

מאמר (נוסף) ומעורר מחשבה! זה מעניין לבחון את התופעה הזאת במזרח אסיה – מדוע פיליפנים הם נוצרים? הרי סביבתם היא בודהיסטית או שינְטוֹ ושאר הדתות המזרח אסיאתיות. אז רק בגלל שהספרדים כבשו את פיליפנים הם נוצרים, אבל שהמוסלמים כבשו את מלאזיה או אינדינזיה (או שלחו מסיונרים לשם), אז פתאום הדת "הנכונה" היא איסלם? אם חושבים על זה, מוחמד, הנביא שכתבתי עליו רבות, בכלל לא ידע שיש את מלאזיה או אינדינוזיה (אחרת היה מוותר על הרעיונות הנוראיים שלו ומקדיש את חייו לנסיעה למזרח הרחוק כדי לשכב עם כמה שיותר אסיאתיות צעירות, כי מי רוצה לשכב עם סעודיות בחום הזה??!), וזה מקרה… Read more »

Last edited 10 months ago by הישראלי הנודד