Sign In

Remember Me

במדינת הגנבים

במדינת הגנבים

בואו נשים את זה על השולחן. לא נשקר, לא נלך סחור וסחור. נסתכל על המציאות בעיניים ונודה באמת. כולם גונבים. אהה, כן, גם כולן. זה לא נעים, נכון? אולי גורם לכם להתפתל מעט, אבל אם תבחנו את עצמכם ותשאלו מתי בפעם האחרונה פתחתם אתר לא חוקי למוזיקה, לסרטים ואם אתם בעלי עסקים, מתי "עיגלתם פינות" עם מע"מ ושאר השטויות. נזכרתם? כן? גם לכם כבר יצא לגנוב?

לא יצא לכם לגנוב?

אם עוד לא יצא לכם לגנוב וחייתם תקופה זו או אחרת בחייכם בישראל, ייתכן שיגידו עליכם שאתם פראיירים. אם הגיע אליכם אינסטלטור ולא עלה בדעתכם לשאול כמה עם וכמה בלי, אז או שנתקלתם באדם הכי ישר בעולם או שאתם פשוט צדיקים אמתיים. בישראל, ייתכן שמכנים אתכם פראיירים.

אבל רגע, בואו נגדיר מהי גניבה, לפני שאתם באמת סוגרים את הפוסט המתנשא שלי. גניבה היא… להוריד מוזיקה מאתרים באופן לא חוקי. להעתיק תוכן ללא קבלת אישור מהמקור או ללא שיתוף (מורכב העניין אבל אפשר להפעיל היגיון). להשתמש בתמונה שלא צילמתם רק כי חשבתם שזה נחמד. גניבה היא גם לא לשלם מע"מ, להעלים מס, להעמיס עלויות על העסק אבל כאלה שאין בהן שום ספק…

אהה… מה עוד? גניבה זה גם להמשיך להישאר בעבודה כדי שהשעון יחשיב שעות נוספות וכיוון שאין בוסים לגלוש לפייסבוק. גניבה זה גם לקחת מהעבודה עטים, דפים ולעגל פינות כי למי אכפת ואף אחד לא נפגע מזה. גניבה זה גם לא לשלם למישהו על משהו שהוא עשה עבורכם ואפילו לשלם באיחור. בישראל יש לזה שם, שוטף+. רק שאין שום פלוס בשוטף הזה ומשלושים הוא עובר לשישים שעובר להתפלל לרחמים.

אעצור רגע ואכתוב שאם לא יצא לכם לעשות אף אחד מכל אלה, קבלו את התנצלותי ופנו לקבלת צל"ש.

להיות עסק בישראל

הייתי עצמאית בישראל מגיל 26. ניהלתי והקמתי עסקים שונים ואת כולם סגרתי עם חובות כלפי. חובות שרובם ככל הנראה לא ישלמו לי. המון "התנהגויות קטנות" של אנשים שהבטיחו כסף, אמרו שעוד רגע, הזמינו מוצר ושכחו להיות בבית ברגע המשלוח ועוד. אגב, מצבי היה טוב כי לא עבדתי (כמעט) מול עיריות ומוסדות גדולים. מי שזוכה לכך צריך אורך רוח והרבה כסף. נשמע הזוי? הנה סיפור:

חמי עבד למען כל מיני עיריות. אחת מהן ביקשה ממנו לעשות הגברה באירוע וכך היה. האירוע הסתיים, עבר השוטף ואיתו כל המספרים הסבירים (30,60,90). עברה שנה והחלטנו לשים לזה סוף. בן הזוג שלי ניגש בשמו עם מכתב מעורכת הדין שלנו, שהיא גם אמא שלי. הנהלת החשבונות הסתכלה על המכתב, נעה בכיסא באי נוחות ואמרה: "בסדר גמור, נשלם לך. יש לך שתי אפשרויות, לקבל שוטף +60 או לקבל עכשיו מזומן בהפחתה של 5%". איך זה נגמר? כל הסכום שולם על אותו היום ללא כל הנחה בחשבון. לחוצפה מסתבר אין מנוחה.

כל מי שהגיע לכאן והיה עצמאי לפני כן יספר סיפורים דומים לאלו שלי. עזבו אתכם מע"מ, עזבו מס הכנסה, עזבו את הארגונים הגדולים. כולנו חווינו גניבות בעסק שלנו. אגב, זה לא רק השוטף ועכשיו אפנה לכתוב על עצמי. זה התכנים שנגנבים, הלקוחות שמושכים את יום התשלום כאילו לא קיבלו מזמן את התוכן ואפילו הרוויחו ממנו ובסוף, לקינוח, ישנם גם את האנשים שרק מתייעצים במשך שעות ובסוף לאחר שקיבלו את כל הרעיונות וההצעות יודו שהם ילכו לספק יותר זול (אבל על זה אני לא ממש כועסת). העצמאיים בישראל מרגישים את מכת הגניבות בעוצמה והיא לטעמי קשה יותר מרשויות המסים.

כולם גונבים וכולם נפגעים

הבעיה האמתית של הגניבה היא שאנחנו לא מבינים שאנחנו פוגעים בעצמנו. על פניו, המע"מ שאנחנו משלמים אמור לשרת את כולנו. זה נשמע "פשוט" לשלם בלי חשבונית, בפועל זה מורכב. אי אפשר לבוא בטענות למוצר או לשירות ואנחנו משלמים גם כספים אשר אמורים לחזור אלינו בצורת מס, אך זה לא קורה.

עוד פעולה שמתרחשת היא תרבות ה"בסדר". זה הופך להיות בסדר לגנוב. פעם זה מבעל עסק, פעם זה ממע"מ ופעם זה מהעירייה. לפעמים זה לרמות רק בקצת כשאנחנו אומרים שהילדים שלנו צעירים יותר כדי שיכנסו בכרטיס מוזל, לפעמים זה להתחפף לתוך הופעה. זה יכול להיות מבלבל, כי לפעמים אנחנו מסתכלים על הגופים הגדולים ואומרים לעצמנו "אבל יש להם מספיק". ייתכן שזה נכון, אך בפועל, זו לא סיבה מוצדקת לגנוב מהם. ממש כפי שהחלטתי לעבור מישראל, גם כאן, יש מחיר. טוב לנו, אנחנו יכולים לקנות, לא טוב לנו, אז לא.

הנה עוד סיפור מקרה: ישנו נער חמוד שאני מלווה. הוא ישר, יצירתי ומאד מוכשר. סיכמנו שהוא ימצא עבודה ואני אלווה אותו בדרכו. המטרה שלו היא ללמוד להרוויח כסף מהאינטרנט, תוך כדי לימודים והוא מוכן להשקיע את כל הכסף שיקבל בעבודות הראשונות שלו ולתת לי אותו. כלומר, לעבוד בלי להרוויח, כל מה שהוא אמור לקבל הולך לייעוץ מולי. הוא מחשב את השעות שיש לכל פרויקט ואומר לי מראש כמה זמן יש לי ללמד אותו. הבחור גאון, לא פחות וגורם לי לשמחה עצומה.

התחלנו בקטנה, פרויקט של 200 ש"ח. הבחור עשה עבודה טובה ועבד קשה. תיקנתי עבורו את התכנים, הסברתי לו איך לכתוב יותר טוב, איך ליצור עניין ועברנו על דקויות. הוא עשה שינויים ואני שוב עברתי על החומר. איך נגמר הסיפור אתם שואלים? ברור, הוא לא יקבל את הכסף. מי שהזמין ממנו את העבודה הודיע לו שהוא לא יקבל תשלום כי… (כל מיני תירוצים). אבל, הבחור ישר והחליט לשלם לי את מלוא הסכום כך שאני הפעם לא הפסדתי. יש בי עצבות על המקרה הזה. אני לא אתעשר מאותם 200 שקלים אבל אותו נער ילך ויעבוד קשה, שוב, בלי ליווי שלי, כי הוא לא מוכן לא לשלם לי על העבודה שעשיתי.

במילים אחרות, כולם מפסידים כשכולם גונבים.

אפשר לחיות אחרת

טוב, כנראה שכבר חפרתי קצת יותר מדי, אבל אני יכולה להגיד שאפשר אחרת. לא חייבים לגנוב תכנים. אפשר לקנות מוזיקה או להשתמש באתרים חוקיים (יוטיוב למשל). אפשר להירשם לאמזון פריים או נטפליקס, שהם לא מציעים מגוון ענק, אבל זה עולה פחות מכבלים. אההה… אפשר גם לשלם כמו שהבטחנו. לא למשוך תשלומים ולא לנסות לעגל פינות.

אני יודעת שזה אפשרי כי זה מה שאני עושה ומסביבי, יש המון קנדים שהם בכלל לא פראיירים, למרות שהם לא גנבים.

בהזדמנות זו, אני אפרסם את עצמי ואכתוב שאם ישנם בעלי עסקים שזקוקים לתוכן ומוכנים לשלם מחיר הוגן ובזמן, הם מוזמנים (ומוזמנות) ליצור איתי קשר.

 

שתהיה שנה טובה וישרה, מיטל.

מאת

Subscribe
Notify of

21 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
מיכה
Guest
1 year ago

וואו. קראתי די הרבה – מהעמוד האחרון עד לכאן, בדירתי בניו פאונדלנד, עד שהגעתי לפוסט הזה. תודה על כתיבה בקול שקט וענייני. נהניתי מאוד. בהתחלה קראתי שאת בסנט ג'ון ובדקתי שמא מדובר בסינט ג'ונס, עד שהבנתי שאת בניו ברנסוויק. מישהו שאני מכיר, כמעט טס לשם בטעות פעם. כן – הייתי עצמאי בישראל. היה לי לקוח בשירות הציבורי שדחה שכר עבודה של חודש במשך שנה שלמה. והייתי יועץ, ונתקלתי בכמה מקרים של כאלה "שרק מתייעצים במשך שעות", ואחר כך הולכים עם מה שנתת להם ולא משלמים מאומה. קראתי שאת לא כועסת, ונדמה לי שאת אישה שלא כל כך כועסת. וזה יפה,… Read more »

Last edited 1 year ago by קיכלי הסהרון
גרשון
Guest
4 years ago

בגדול את צודקת . כולם (כנראה ) גונבים . אם את חושבת שיש מקום בעולם "התרבותי" מקום שלא גונבים בו אז את טועה . אבל בכל אופן אני מחלק את האנשים בעולם ל-2 סוגים . אחד שיודע לתת והשני שיודע לקחת . בשקלול מעשיו של אדם ניבחן האם הוא טיפס לוקח או נותן . מעבר לכך מאז שחר ההיסטוריה אנשים לקחו את מה שלא שייך להם . לא פעם אנחנו אפילו מעריצים אנשים כאלה . דוגמאות יש בוודאי רבות אז אסתפק באחת . אלכסנדר "הגדול" . יוצא בחור בראש צבא וכובש את אחת מהממלכות הגדולות בעולם העתיק . ואז יש… Read more »

5 years ago

במדינת הגנבים רעש מהומה
הצבא לבוש מדים יוצא למלחמה
ובראש הגדוד צועד אריה דרעי המפקד,
הוא חבוש כובע פלדה ובידו סיכה חדה
לה לה לה לה…

להישראלי הנודד
Guest
5 years ago

צר לי שהבנת אותי בצורה מוטעית.אתה מתפרץ לחדר בלי דלת.אני נגד סוציאליזם וקומוניזם.ולעולם לא תמכתי בהם לרגע אחד.ההיפך הוא הנכון.מה שאמרתי שקפטליזם חזירי הוא לא טוב.אלא עדיף קפטיליזם שאינו חזירי.האם זה אפשרי? אשמח לשמוע ממך.בגדול אני מתמקד בחזירות האישית שאינה חייבת להיות במשטר קפיטליסטי.עושק.גזל.הונאה.מרמה זה לא קפיטיליזם.זה סתם דבר שלילי.
אשמח לתגובתך.

Reply to  להישראלי הנודד
5 years ago

מהי המשמעות של המונח ׳חזירי׳ בהקשר של קפיטליזם בעינייך? נדמה לי שהחזירי בה לציין שלא יהיה יותר מדיי קפיטליסטי אלא שיטה כלכלית כמו מדינת הרווחה, יצור כלאיים בין קפיטליזם לסוציאליזם וכאן טמונה הבעיה, כי האלמנט הסוציאליסטי מעוות ופוגע בשוק וגורם לבעיות, כמו ליוקר מחירים גבוה, אבטלה גבוהה ועוד חולות רעות שאנשים בטעות מייחסים לאלמנט הקפיטליסטי, ולכן שאיפתם אמנם לא לבטל את השוק החופשי אלא להגביל אותו. דבר שני, אתה מתייחס לעבירות. גזל, הונאה ומרמה לא קשור לשום שיטה כלכלית. בכל חברה יהיו אנשים שיאנסו, יגנבו וירצחו. במקרים אלו אתה פועל באמצעים משפטיים נגד העבריין. אחת היתרונות בשוק החופשי זה שאין… Read more »

לנודד
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
5 years ago

בטא נתמקד בישראל
לדעתי פתיחת השוק והפרטת כל ענפי המשק.ואפשרות יבוא מקביל.ויבוא אישי עצמי.והקלות במס ליבוא.הורדת המס על יבוא רכב.ועוד הקלות במס.יתנו לאזרח הרבה יותר תנאי מחיה טובים ואפשרות לחיות טוב יותר.

לנודד
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
5 years ago

פתיחת השוק לצרכן תאפשר שיהיו יותר חברות וכך התחרות תוזיל את המחיר.כפי שההפרטה הפחיתה מחירים.וברגע שיש לך אופציות לבחור אתה תוכל תמיד לעבור לחברה אחרת.ופה בישראל לא הכל מופרט או תחרותי ויש דברים שעדיין קשורים לשיטה הישנה הסוציאלית שיש לעקור מהשורש.ותחרות אמיתית היא הפתרון.
אמנם לא כל דבר אפשר להפריט אבל את הרוב כן.ותחרות מוזילה את המחיר.וכן אפשרות ליבוא עצמי שכרגע הוא מוגבל.ולדעתי שם הפתרון הגדול.

Admin
5 years ago

המאמר שלך מעורר מחשבה, אבל הוא בעייתי מהנחת הבסיס שלו: 'כולם גונבים', זה עובדתית לא נכון. ואז את עוצרת ושואלת "מהי גניבה?" וזה מתחיל להיות מעניין. התשובה לשאלה היא בדוגמאות שאת כותבת וגם הן בעייתיות אז אני אתייחס למשהו מאוד מסויים בהבחנה בין גניבה "חיובית"/"חלקית" לבין גניבה "שלילית": 1. כשמישהו מכייס את הארנק ברחוב, גונב את הרכב או פורץ לבית זה פגיעה בזכות לקניין פרטי. זו גניבה. מעט אנשים עושים את זה, לא כולם. לכן, כתבתי שעובדתית זה לא נכון. 2. כשהמאפיה דורשת דמי חסות (פרוטקשן), אחרת הם יפוצצו למוכר את החנות אז הוא משלם כי אין לו ברירה ולכן… Read more »

ציבור
Guest
5 years ago

המילה ציבור מורכבת מצדיקים בינונים ורשעים.בכל חברה נורמלית תמיד יש מ3 קצווי הקשת.אין מציאות שכולם גנבים.רמאים.אלא מה אנחנו חיים בארץ הפרטאץ.והחאפלאפ.והכל שכונתי.קהילתי.ולכן הכל זה חארבודאר.אין סדר.אין צדק.
לצערי הממשלות הם תמיד נגועות בשחיתות ויוצרת השחיתות היא מפאי ואחריה היו ממשלות שמאל וימין.אין מציאות שגנב או רמאי הינו ימני.החמדנות קיימת אצל כל אדם מפועל ניקיון ועד ראש ממשלה.נשיא.ושופט עליון.בכולם יש את היצר של החמדנות.אלא מאי? יש אנשים מעטים שיש להם ערכים.מצפון.והוא המונע מהם לחטוא.שים אדם ליד כסף הוא עלול למעוד.להפוך את הימין לגנב ואת השמאל לישר.זה בדיחה.כולם מועדים ליפול.

ציבור
Guest
Reply to  ציבור
5 years ago

ונוסיף לכך את הקפיטליזם החזירי.כשהוא בפני עצמו ניחא,אבל כשהוא חזירי אז יש בעיה.לכן האנשים נאנקים תחת קשיי הפרנסה.ומכאן הדרך לעגל פינות.יחד עם החזירות האישית של כל אדם.לכן כך המצב.

Reply to  ציבור
5 years ago

על מה אתה מדבר? שמעת את זה מהתעמולה הקומוניסטית ואתה מצטט? בדקת את העובדות? מי הם המדינות הסוציאליסטיות שאתה מעריץ? מדינות דרום אמריקה? ונצואלה? שם אין קפיטליזם חזירי. צפון קוריאה? שם כולם שווים ועניים באותה המידה. אקסיומה מדעית בשבילך: ככל שהמדינה סוציאליסטית יותר כך המדינה מושחתת יותר, או במילים אחרות, ככל שהשלטון מתערב יותר, אז יש את מי לשחד. במדינות קפיטליסטיות אין שחיתות כי אין את מי לשחד ואין על מה = הממשלה קטנה ולא מתערבת. בישראל, מסתבר המצב טוב יותר לעומת מדינות דרום אמריקה, אפריקה ואסיה הסוציאליסטיות יותר, אבל פחות טוב מגרמניה, בריטניה, ארה"ב, קנדה ואוסטרליה החזיריות יותר. להיות… Read more »

נתי
Guest
5 years ago

תברחי מהארץ

אני הייתי עצמאי בישראל מגיל 21 עד גיל 26

הגעתי בחו"ל לתוצאות הרבה יותר מהירות בשנה אחת!

מדינת ישראל מדינת פח אוכלת יושביה.
מע"מ גנבים
ביטוח לאומי גנבים
מס הכנסה גנבים
וכל מי שלוקח כסף מביטוח לאומי כי הוא עצלן וכי הוא בן ….

5 years ago

אני לחלוטין (שוב) מסכימה איתך. לגנוב ולעגל פינות הפכו מזמן לנורמה בישראל, וכל מי שלא משתתף ב"חגיגה" מקבל על הראש שהוא חננה פראייר. מזל שבגרמניה יש חוקים ונורמות, שלפחות האדם הפשוט מחויב להן (יש שערוריות של שחיתות עם תעשיות הרכב ונמל התעופה של ברלין-ברנדנבורג, אבל זה בטח לא ברמת היומיום ושגרת החיים.

רחל
Guest
5 years ago

השחיתות בישראל פשוט מזעזעת, והיא נטועה עמוק עמוק בפוליטיקה עד שאי-אפשר בכלל להבחין בה. מתקיימות כאן שתי כלכלות במקביל, אחת קפיטליסטית לעובדים הלא מחוברים לשלטון, והשנייה סוציאליסטית בסגנון חברי הקואליציה שכוללת למעשה הכנסה בסיסית אוניברסלית ששמורה רק לחרדים, מתנחלים, מקורבים למאפיית הליכוד (קצרה היריעה מלפרט אבל לדוגמה הנמלים), ולקבוצות פריבילגיות שמקומבנות בכל משרה ציבורית כמעט וגם במגזר הפרטי בענפים מסויימים.

Reply to  רחל
5 years ago

לא רוצה להרוס, אבל לא כל ועדי העובדים החזקים משתייכים לליכוד, ויש גם כאלו (ואפילו די הרבה) שהם מקומבנים לפריימריז של מפלגת העבודה. נמל אשדוד, לדוגמה, נחשב לזרוע מסורתית של מפלגת העבודה, או מפא"י – יהיה נכון יותר לומר.
אבל לגמרי מסכימה שישראל היא מדינת שחיתות, וגם מתגאה בזה, שזה אולי יותר עצוב.

רחל
Guest
Reply to  ברלינאית
5 years ago

מצד אחד אולי בגלל שאני ירושלמית הרושם הוא שכל המדינה היא מאפיה אחת גדולה של הליכוד, אבל מצד שני אחוז גדול ממשרדי הממשלה הגדולים ממוקמים כאן והעירייה הגדולה בישראל, וממה שנתקלתי הם נשלטים על ידי מאפיה מרוקאית שהשיקול היחיד שעומד לנגד עיניה הוא לקדם את עצמה כקבוצה, לא משנה המחיר לכלל המדינה, ולשם כך ממש כמו באירופה הם משתמשים באנטישמיות נגד אשכנזים (עוד לא נתקלתי בהסבר לאנטישמיות שלא נועד לשנות חלוקת משאבים).

Reply to  ברלינאית
5 years ago

ישראל הוקמה על טהרת הסוציאליסטים והמפלגת העבודה בזמנו הייתה אחראית לעוני עד שנות השמונים. דווקא הליכוד שעלה לשלטון בסוף שנות השבעים החל תהליך תהליך הדרגתי של פתיחת השוק קומוניסטי בישראל ובשנות התשעים ישראל החלה לשגשג: מכוניות יפניות הגיעו לארץ, רשתות אופנה ומזון חדשות, ישראל נפתחה לעולם ויצאה מהעוני.

ככלל, השמאל נוטה לסוציאליזם, לממשלה גדולה ולשחיתות. אז אין אפשר להאשים את הימין יותר מאשר את השמאל שאוטומטית תומך בוועדי עובדים, הטלת מכסי מגן, שכר מינימום ועוד רעות חלות אחרות שפוגעות דווקא בעניים יותר מכולם.

Bar
5 years ago

תודה על הכתבה מיטל 🙂
אני זוכר שחיפשתי בעבר איך להסביר לחבר מחו"ל מה המילה 'פרייאר' אומרת.
ההגדרה מויקיפדיה אומרת הכל (אדגיש את המשפט הרלוונטי): "בסלנג הישראלי, המילה פראייר מתארת אדם המאפשר את ניצולו בידי אחרים. זהו מושג מפתח בחברה הישראלית, והרצון לא להיות "פראייר" מהווה מוטיב מרכזי בהוויה הישראלית – צברית."
זה מתחיל ממיכוחים על דברים קטנים, ונגמר ביכולות של הוט לא לנתק לקוח מהשירות או חוסר העדכון של חברות סלולר על הנחה בחבילת הגלישה שלך. חבל שזה מוטיב מרכזי בחברה, הגורם לכולם להיות חשדניים ולא לבטוח באף אחד. זה לא בריא לחברה.