Sign In

Remember Me

עזיבת ישראל: לא באג, פיצ'ר

עזיבת ישראל: לא באג, פיצ'ר

על האיוולת ועל עצלות אינטלקטואלית

תיאוריות פוליטיות על היסטוריה, לוקות לעיתים בהנחת מוצא שאכנה אותה להלן בשם: "הנחת הכסילו·ת". אחת הנציגות המפורסמות של הגישה היא פרופ' ברברה טוכמן בסדרת ספריה, כאשר בין הידועים נמצא את "מצעד האיוולת". זה איננו נושא הפוסט ומי שמעוניין בכך יוכל למצוא את הכותרים גם בעברית. הנושא הוא הגישה, אשר מציעה לפרש את מהלך ההיסטוריה באמצעות ייחוס של איוולת, או שרשרת של טעויות בקנה מידה קולוסאלי, למקבלי ההחלטות. לדעתי, גישה זו יכולה להצביע דווקא על עצלות אינטלקטואלית של החוקר, אם לא על האיוולת שלו-עצמו.

אני טוען כי כברירת מחדל, חוקר ראוי לשמו צריך להניח כי מקבל ההחלטות יודע את אשר לפניו.

כמובן תמיד יכולות להיות טעויות, ובראייה שבדיעבד ניתן כמובן גם לזהות אותן. אבל כנקודת מוצא מחקרית, צריך להניח כי מקבל ההחלטות מכיר את המציאות שבה הוא פועל. לגבי המטרות – התוצאות הרצויות, בקונטקסט ההיסטורי שבו פועל מקבל ההחלטות, הן פונקציה של השקפת העולם של מקבל ההחלטות, והיא איננה בהכרח זהה להשקפת עולמו של החוקר.

"הנחת הכסילו·ת" הופכת שימושית בימים אלה, כאשר כותבי טורים בעיתונים משתוממים למראה עיניהם. ניתן היה לצפות במידה רבה של וודאות, את העלייה ברצון להגר מישראל. ולא רק רצון: זינוק במספר האנשים הנוקטים צעדים מעשיים לקראת הגירה, ומהגרים בפועל. הפרשנות המוצעת: איוולתה של ממשלת ישראל מובילה לאסון.

מה פה לא ברור?

שואלים כותבי הטורים: האם אין ממשלת ישראל מבינה לאן הדברים הולכים? הממשלה פוגעת בציבורים רחבים, ומתבטאת כלפיהם במונחים פוגעניים. שירותים חיוניים יידרדרו לרמת עולם שלישי בלי אותם אנשים הנפגעים ממדיניות הממשלה ומהתבטאויותיה. הדברים מתרחשים בימים אלה ממש, אין המדובר באיום ריק מצד אנשי מחאה. רוב העוזבים אינם עוסקים – כפי שכתבה ויטה קיירס בבלוג בעיתון הארץ – בהשלכת בוץ על הנשארים ובקריאות "תחזיקו אותי". להיפך, רובם עוזבים בשקט. זה קצת כמו שירות לקוחות: סַפָּק טוב מבין כי תלונת לקוח היא רבת ערך, ומהווה לעיתים קצה קרחון של רבים אחרים שאינם טורחים להתלונן אלא פשוט לא באים יותר. כל זה כמובן בתנאי, שהספק דווקא מעוניין לשמור על לקוחותיו, וזה לא בהכרח היחס של מדינת ישראל לאזרחיה.

הגירה איננה צעד צעד קל

שלא תהיה טעות: הגירה, לרוב איננה צעד קל. אני חולק על דעתם של כותבים מוערכים ומכובדים באתר זה, אשר מתפלאים דווקא מדוע אין יותר אנשים שנוקטים צעדים מעשיים בכיוון. זוהי גלות לכל דבר, וגלות היא קשה. הקשיים ביישומה מורכבים מאוד. לאנשים רבים יש הורים זקנים שמבחינה פרקטית אינם יכולים לעזוב. לאחרים יש ילדים שלומדים במסגרות חינוכיות בעברית, ואשר עניין השפה יקר לליבם. יש רבים שעבורם פשוט, אין פרנסה מובטחת בקצה השני.

אבל מעל לכל – רוב בני האדם אינם "אזרחי העולם". לרובם יש זיקה נפשית, תרבותית – שלא לומר משפחתית וכלכלית, למקום שבו הם גרים. הזיקה הזו היא אותנטית, אי אפשר לנפנף אותה בזלזול. מולדת איננה רק שיעור בבי"ס יסודי או רשימה לכנסת. להיפך: ככל שנימי נפשו של אדם עשירים יותר, ככל שיש לו יותר קוגניציות והקשרים תרבותיים ואינטלקטואליים רבים יותר, כך ייתכן דווקא שעזיבת המקום בו נולד וגדל, תהיה לו קשה יותר מבחינה נפשית – גם אם מול זה, קל לו יותר להזדהות תרבותית עם סביבה אחרת, בזכות אותה הכרות עם תרבויות שונות.

תמיד יש חריגים – צריך לזכור שתיאור של תופעה, נזקק בהכרח להכללות. אני מניח שבהכללה, רוב הכותבים לאתר זה הם דווקא חריגים, כלומר ההקשרים התרבותיים שלהם דווקא עוזרים להם להרגיש בבית מחוץ לישראל. אולי בגלל זה הם כותבים כאן.

ובכל זאת, למרות כל הקשיים רבים מהגרים

אני חוזר לתמיהה של אותם כותבי טורים שאינם מבינים את מערכת השיקולים של ממשלת ישראל: ברור לכל מי שעיניו בראשו, מה המגמה של מה שמתחולל בזירה הפוליטית בישראל. כמו כן ברור מהן ההשלכות של הדברים, על כל מי שיכול למצוא פרנסה מכבדת וסביבה מקצועית תומכת, מחוץ לישראל. ברור כשמש כי אחוז ניכר של אותם אנשים – מי שיש לו ברירה – יעדיף שלא להישאר עד לרגע החורבן עצמו.

זה גם איננו סוד מדינה, כי ממדי עזיבת ההיי-טק (היי טק של ממש, לא כותבי אפליקציות לפרסומות או תכנה לניהול תקציב משק הבית) הם כאלה שעוד מעט ניתן יהיה לדבר על ההיי טק הישראלי בלשון עבר. כספם של משקיעים, לרוב הולך למקום שבו הסיכוי להפסיד אותו הוא קטן יותר. לטעון כי ממשלת ישראל איננה מבינה זאת? תרשו לי פה להיות סקפטי.

מהנדס ישראלי שיכול לפתח קריירה בתחומו ומקבל הצעה מפתה ממעסיק לא ישראלי – מה יעשה? אין אחידות בתשובה לשאלה כזו, הכל עניין של אחוזים. כשקשה יותר בישראל, אחוז גבוה יותר יעזוב. כשמפחיד יותר בישראל, יותר אנשים יעזבו. וכשמפחיד מאוד? הרבה יותר עוזבים.

אלה אינם דברים שאי אפשר לצפות אותם. מדברים על המחסור ברופאים בעולם המפותח, אבל גם אנשי צוות פארא-רפואי, החל מקלינאי תקשורת, פרמדיקים, אחיות, ועד לאופטומטריסטים וטכנאי רנטגן: נכון, ברוב המקרים תידרש התאמה מקצועית של התעודה הישראלית, אבל זה כבר לא משנה: המשבר מגיע לממדים כאלה שאנשים מוכנים לשלם את המחיר.

והנה העניין: התפלגות האינטלקט בקרב מקבלי ההחלטות בישראל איננה בלתי נורמלית. יש שם אותו אחוז של חכמים, טפשים, חכמים-מאוד וטפשים-מאוד, כמו בשאר האוכלוסיה. איך אני יודע? כי ככה מתגלה גם בסקר הכי קטן של אנשים ברחוב. ככה ראיתי גם בין הורים של ילדים במערכות חינוך שעבדתי בהן, במערכות אחרות שבהן הייתי מעורב. רוב האנשים הם רגילים – מוזר שצריך לומר זאת. אם דבר-מה ברור כשמש לכל מי שעיניו בראשו, הוא ברור כשמש גם לשר ממוצע בממשלת ישראל. הדמוניזציה של דמות פוליטית, רק משום שהיא פוליטית – זה דבר שעוזר למכור פרסומות בשעת שידור חדשות בטלוויזיה, אבל אין לזה קשר למציאות כלשהי.

אז מה מניע את ממשלת ישראל? איפה הטעות?

בראייתה של ההנהגה הישראלית, עזיבת האינטליגנציה איננה "מחיר" אלא הצלחה

שוב: אני לא מזלזל במשקלה של האיוולת כגורם מסייע. אבל אני טוען כי עזיבת האינטליגנציה הישראלית היא לכל הפחות תופעת לוואי ברוכה מבחינת ניהול המדיניות בישראל בשבעת החודשים האחרונים.

היזכרו בהשקפת עולמם של מי שנבחרו לכהן כשרים. היזכרו בהתבטאויות שלהם. הביטו בסדר העדיפויות התקציבי: כל אלה, וסימנים מעידים אחרים, אינם משקפים ערכים מודרניים.

אני מציע לא לזלזל באותנטיות של התבטאויות ההנהגה החרדית, החרד"לית והמתנחלית: אם הם היו תומכים של חברה אנושית מודרנית, המביטה בחיוב על ערכים כגון שיוויון בין גבר לאישה, שיוויון בין יהודי לבין ערבי, שיוויון בין שליט לבין נשלט, חופש הדת והמצפון וקדושת חיי אדם – אולי אז הם היו מוטרדים מעזיבת התשתית האנושית המקיימת ומקדמת את יישום הערכים הללו, בפועל-ממש.

אבל הם לא מוטרדים, כי בעיניהם אלה אינם ערכים שעומדים בראש סדר העדיפויות. חברה אנושית מפגרת ברמה אפגניסטאנית איננה "סוף העולם" בעיניהם. המנהיגים ומשפחותיהם, תמיד יקבלו טיפול רפואי ממשרתים נרצעים שיקבלו פיצוי הולם. עזיבה המונית של רופאים ישראליים איננה באמת מטרידה איש ממקבלי ההחלטות. זה צריך להטריד את מי שהצביע עבורם, אבל לשם כך קיים מנגנון התעמולה, שממשיך לשטוף את המוח ולהאשים את הרופאים בהעדר סולידריות (האירוניה מתאבדת).

יותר מזה: עזיבת האינטליגנציה טומנת בחובה יתרון נוסף עבור ממשלת ישראל: הנשארים יהיו קלים הרבה יותר למניפולציה. לא כי הנשארים טיפשים חלילה, אלא כי החיים יהיו הרבה יותר קשים – יהיו  פחות הכנסות לאוצר המדינה ולא ניתן יהיה להמשיך לממן את אותה רמת שירותים. רמות הפשע וחוסר הביטחון הלאומי – פונקציות נוספות של מצוקה פיסית ומתיחות אתנית – יצדיקו מישטור אלים יותר ורחב היקף יותר של אורחות החיים.

כשהחיים קשים, דבר אחד נעשה יותר קל: מלאכת השלטון, ועל זה כתבתי כשציטטתי את הקרדינל רישליה (תרגום חופשי שלי מאנגלית): "כל המדינאים מסכימים, כי כאשר העם שרוי ברווחה יתר על המידה, בלתי אפשרי לשמור עליהם בגבולות חובותיהם."

בערות היא כוח פוליטי, מצוקה היא נכס שלטוני, עזיבת האינטליגנציה הישראלית איננה באג – היא פיצ'ר, ומבחינת ההנהגה הישראלית היא סיפור הצלחה.

קיכלי הסהרון היה – לא לפי הסדר – יזם, חבר קיבוץ, מנהל הנדסה, מדריך טיולים, מפקד בצבא, פקח ברשות שמורות הטבע, חקלאי, צולל, צפר, ועוד כל מיני.  הוא אב לשלוש בנות מחוננות, עובד וכותב במקום רחוק וקר.

Subscribe
Notify of

58 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Admin
8 months ago

בדיוק מה שכתבת במילים אחרות: האנשים שמהגרים מהארץ הם בהכללה, חופשיים וליברלים יותר. האנשים שמהגרים לארץ ישראל הם שמרנים עם נטייה כלשהי לדת היהודית. הרי רק יהודים עוברים לישראל. שלא כמו ערים קומופוליטיות בעולם: לונדון, טוקיו, ניו-יורק – שם מהגרים מכל העולם. בת"א, תמצאו ישראלים, יהודים (ופיליפינים) בלבד. זהו. אין סיבה להגר לישראל אלא אם אתה שמרן יהודי שמפחד מהקידמה. כל ישראלי "חופשי" שמהגר לחו"ל מחזק את ממשלת הטאליבנים יהודית, ומרחיק את ישראל ממדינה חופשית, קפיטליסטית שמכירה בזכויות האדם. לכן, הטאליבנים היהודים בירושלים, חוגגים פעמים: את הריבוי הדמוגרפי של השרצת הזאטוטים ללא השכלה וערכים ליברלים, ואת ההגירה של ישראלים חופשים… Read more »

Last edited 8 months ago by הישראלי הנודד
...
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
8 months ago

אולי הגיע הזמן לרענן את האתר הזה עם מדריכי הגירה איכותיים לכל מדינה, בסוף הרבה אנשים חושבים שזה בלתי אפשרי וצריך לחשוף את המידע הזה ולהנגיש אותו בחינם ובאופן מרוכז.

Reply to  ...
8 months ago

היה לנו מדריכים בתשלום שמכרנו, אבל הם זקוקים לעידכונים שנתיים ולכן הפסקתי עם זה, אבל אם אמצא שותף לאתר, אשמח לחזור לזה.

ddkong
Guest
8 months ago

לאורך כל ההיסטוריה של העם היהודי, מעגל הזהב ועד לשואה, המאפיין הבולט ביותר של היהודים היה תלונות וקיטורים עם 0 מאמץ לשנות את מצבם.
גם הפעם זה יהיה כך. כשהחילונים סוף סוף יתעוררו (וזה יהיה כבר בתוך "המקלחות" אחרי שיתברר להם שמהברז לא יוצא קולה) הם עדיין יתלוננו ויקטרו לאיזו יישות דמיונית "דמוקרטית" שתציל אותם. בזה הם לא שונים מהדתיים – הדתיים פשוט מקטרים ליישות רוחנית.
במדינה דמוקרטית, באופן אירוני, מה שמטה את הכף היא הדמוגרפיה ופה הדתיים ניצחו.

Tomer
Guest
Reply to  ddkong
8 months ago

אתה צודק, אבל זאת לא היתה (אוי האירוניה) גדירה משמיים: ללא קצבאות (ילדים, אברכים), הם לעולם לא היו מגיעים לקצב ריבוי כזה. ללא סטטוס קוו הם לא היו מרימים את ראשם לעולם. עם חוקה שמקבעת את הפרדת הדת מהמדינה מיד בתחילת הדרך, הנושא לא היה עולה בכלל על הפרק. עם הפקעת החינוך מהמוסדות שלהם כנראה שקצב ההתפקרות היה כזה שחרדים היו קוריוז היום. עם שיטה פוליטית שאינה מחייבת הקמת קואליציית טלאים, מעולם לא היו זוכים לכח לא פרופורציונלי כלשון מאזניים.
כל כך הרבה גולים עצמיים.

Tomer
Guest
Reply to  Tomer
8 months ago

גזירה* משמיים.

ddkong
Guest
Reply to  Tomer
8 months ago

נו, אז אולי הדתיים צודקים? אולי האלוהים שלהם גרם לחילונים לישון על האף ולאשר קיצבאות ולא לראות את העתיד שעכשיו אנחנו מתמודדים איתו בחוסר הצלחה?
בסופו של דבר אלוהים ניצח והדמוקרטיה הפסידה לעצמה

תמיר
Guest
Reply to  ddkong
8 months ago

כמעט קראת לנו "תינוקות שנשבו!

תמיר
Guest
Reply to  קיכלי הסהרון
8 months ago

אני מסכים שזו תגובה בעייתית, אבל טכנית היא לא שגויה: אנחנו חולקים כ 99% מהגנים הפעילים עם אבותינו האבולוציוניים….
אז כולנו בעצם "בבונים"?

Reply to  קיכלי הסהרון
8 months ago

פוסט שלך – החוקים שלך, אבל אני נגד מישטור השיח. שכל אחד יתבטא ויביע את שעל ליבו וכל אחד אחר יחליט אם להמשיך לקרוא או לא. לא יודע מה במה שהיא כתבה הפריע לך אבל לדעתי שום דבר לא צריך לצנזר. גם אם מישהו מעלה לפה את המיין קאמפף.

Reply to  הנוסע המתמיד
8 months ago

"הנוסע המתמיד" – באופן אישי אני מסכים איתך, אבל באתר הזה כפי שכתבת "פוסט שלך – החוקים שלך". אתה תקבע את החוקים למאמרים שלך.

נדמה לי שבסך הכל 99% מהתגובות של הכותבים מאושרות על ידי המחברים (חוץ מתגובות טרול שאני מוחק), ומכל התגובות של המחבר במאמר הזה, אולי היא הראשונה שהוא מחק.

Reply to  קיכלי הסהרון
8 months ago

כמנהל האתר, ולא כאדם פרטי, אני תומך בקיכלי הסהרון, זה לא אתר ציבורי שמחוייב בשקיפות והצגת כל הדעות. ליב ישראל הוא אתר פרטי, וככזה הוא רשאי להחליט מה נכון עבורו, אלו תגובות יאשרו ואלו לא. אני מוחק כמדיניות תגובות אישיות נגד הכותבים, כי זה לא תורם לדיונים כאן. כולנו כותבים בהתנדבות וטרולים שלא מתאים להם, שיכתבו תגובות באתרים אחרים.

בנוגע לקטע של "הקופים", אז זו לא תגובה אישית נגד המחבר ולכן היא נתונה לשיקול דעתו. אם ככותב המאמר הוא בחר למחוק את התגובה, אני תומך בו, משום שחשוב שהכותבים ירגישו שמכבדים אותם, בלעדי הכותבים, אין לאתר הזה חיים.

איתי
Guest
Reply to  קיכלי הסהרון
8 months ago

אבל זו האמת לאמיתה, גם אם זה לא pc.

Reply to  איתי
8 months ago

ההומוספיאנס (האדם) אינו בבון או קוף ומעולם לא היה. יש לאדם ולקוף אב קדמון משותף, אבל אף אחד מאיתנו לא צאצא ישיר של הקופים שקיימים כיום, לכן, גם מבחינה ביולוגית-עובדתית זה לא נכון.
ההשוואה בין בני אדם (מסויימים) לקופים נובעת משנאה.

Editor
Reply to  קיכלי הסהרון
8 months ago

אני רואה שמשטרת המורל הגיעה גם לליב ישראל. באמת שאין לי כוח כבר. האתר הזה השתנה. פעם היה אפשר להתבטא כפי שרוצים. היום כל מילה לא במקום, ישר "את ככה, ואת ככה, ואם מתייחסים אלייך ככה במציאות אז כניראה זה בגלל של…"
אני מטצערת אבל אני הכי שונאת מתייפים וPC. אני בעד חופש ביטוי אמיתי.
בכל מקרה, מרגיש לי שמקומי לא פה יותר. בואו נתחיל מזה, שאני הכותבת היחידה שלא הייטיקטסית, והאישה היחידה. השאר עזבו. כניראה שהגיע זמני.

Reply to  Venus
8 months ago

ונוס, אני משתדל להסיר את התגובות הפוגעניות והאישיות, אם ראית תגובת טרול שפורסמה תחת המאמר שלך, את יכולה להסיר אותה.
זה משום שחשוב שכותבי המאמרים באתר ירגישו בנוח לכתוב בחופשיות. כותבים שרוצים לאפשר דיון חופשי, ללא מישטור השיח במאמרים שלהם מוזמנים (אני מוחק רק תגובות טרול), אחרת זכותם למחוק תגובות שאינם לרוחם.

אני, כמנהל האתר, מקבל את טענתו על קיכלי הסהרון משום שהתגובה שנכתבה היא תחת המאמר שלו ואני מחוייב לכבד אותו. כאדם פרטי, דעתי על סוגיית הקופים לא רלוונטית כרגע כי מה שאני חושב נכתב במאמרים שלי.

Reply to  קיכלי הסהרון
8 months ago

פשוט מאוד: חופש ביטוי כולל את הזכות להגיד מה שרוצים איך שרוצים ומתי שרוצים. לצד השני יש חופש גדול מאוד: הוא יכול פשוט להפסיק לקרוא מה שלא מוצא חן בעיניו. כלומר – האיזון (המוסרי) הוא בחופש של הכותב לכתוב הכל ובחופש של הקורא לקרוא או לא לקרוא. כדי להמחיש לך את האבסורד שבצנזורה- אם אתה מצנזר את חופש הביטוי, למה שלא תצנזר גם מהצד השני, ותקשור את הקורא הפוטנציאלי שלא יוכל להזיז את עיניו מהטקסט? הרי הטקסט עבר את ״הניקיון״ שעשית לו ונבחר רק טקסט ראוי. לכן לדעתי חופש הביטוי צריך להיות מוחלט. הדבר היחיד שצריך להגביל וגם זה במשורה… Read more »

Reply to  הנוסע המתמיד
8 months ago

כשמדברים על חופש ביטוי ציבורי אני יותר ממסכים – אל למדינה לצנזר תכנים שאינם לרוחה, אבל האתר הזה, יוטיוב, טיקטוק ואחרים הם בבעלות פרטית והחוקים נקבעים על ידי הבעלים. עכשיו שאלה – האם תגובות ספאם מסוג "דףלגחדןלחףהנם" תאפשר לפרסם במאמר שלך? (בעיניי, צריך להסיר) או תגובות טרול או תגובות משמיצות. תגובות שאינם קשורות לתוכן – האם נכון לאפשר דיון מכבד על מיין קאמפף: אני סבור שלא, מאותה סיבה שבאתר הזה אין שום מקום לאפשר דיון על החזרה בתשובה (אלא אם המאמר מתעסק בכך). יש לאתר ליב ישראל נושא לעסוק בו, ולא לקשקש על גדולתה של הדת היהודית או כל דת… Read more »

Reply to  הישראלי הנודד
8 months ago

אין לי טענה או דרישה כלשהי.
אני פשוט מביע את דעתי ולפיה לא ראוי לצנזר כלום. ויחד עם זה אני שב ומדגיש – פוסט שלו – זכותו לצנזר כפי שעולה על רוחו.
מותר – אבל לדעתי פסול.

Reply to  הנוסע המתמיד
8 months ago

שאלה: ואם זו תגובת טרול או תגובה משמיצה לא רק נגד הכותב, אלא גם נגד תגובות אחרות.
איך תנהג?

Reply to  הישראלי הנודד
8 months ago

סתם שרבוט אותיות – זה פשוט לא אסטתי אז ברור להסיר. אין בתגובה כלום. אלא אם הכותב יגיד לי שזה איכשהו דרך לבטא את עצמו ואז יש לזה מקום. אבל סטטיסטית רוב השרבוטים האלה של אותיות אקראיות זה בוטים. תגובה משמיצה נגד הכותב – זה טיפשי אבל שיתמודד ולא ייעלב. שיענה ויגיד למה זה אד הומינם טיפשי ויענה לגוף העניין. תגובה משמיצה נגד העולם/תגובות אחרות – כנ״ל. מותר לאנשים להשמיץ ולהגיד דברים מכוערים ומותר לקוראים להתעלם ולא לקחת ללב. צריך ללמוד לא להיפגע ולא להיעלב. להתנהג בבגרות ולא להתרגש מכל טרול או סתם דעות טיפשיות משוללות יסוד. אבל זה לא… Read more »

Reply to  קיכלי הסהרון
8 months ago

סתם שרבוט אותיות בסגנון: cneiw/;-״&&)odbsjaj&2737 אין בזה כלום, זה סתם קשקוש שבוט כתב אין פה תגובה אין כלום, זה סתם מכוער ברצף התגובות. זה לא חופש ביטוי, זה סתם בוט יצר משהו אקראי. אפשר להשאיר את זה אבל זה לא אסטתי אז אני אסיר תגובה שכזו. שוב, אלא אם כן באמת מדובר בכותב אמיתי שהביע את עצמו באמצעות הקשקוש הזה. ואז לא אסיר. זה לא קשור לשיקול ערכי. אני לא מסיר אף תגובה שיצר אדם שבאמצעותה הוא ביקש להביע את עצמו ואת עמדותיו. גם דברים מכוערים ולא אסתטיים. ו…אני בדרך כלל חושב לפני שאני כותב. אני מאתגר אותך למצוא משהו… Read more »

Reply to  Venus
8 months ago

ונוס, אישית אני נהנה מאוד מהכתיבה שלך ומקומך לגמרי כאן. לדעתי לא נכון למשטר את השיח הכל כולל הכל אפשר לומר וצריך חופש ביטוי מוחלט. יחד עם זה, זהו הפוסט שכתב קיכלי ולכן אני חושב שהוא צריך להיות עצמאי להחליט אם לקבל או לשלול חלק מהתגובות ואולי אפילו להסיר תגובות בכלל. אני מציע שאת התגובה שכתבת לו תעלי כפוסט עצמאי ואני אהיה הראשון לקרוא!
אגב בפוסטים שלי כל אחד יכול להגיב מה שהוא רוצה – לרבות על זני חיות 🙂

תמיר
Guest
Reply to  Venus
8 months ago

לפעמים אני מאוד לא אוהב חלק מהדברים שאת כותבת כאן, אבל אני מעדיף שלא תלכי. דרך אגב, מישהו צינזר את ההצעה שלך שאחזור לכתה ה'? לא, למיטב ידיעתי, אז אין כאן צנזורה אמיתית…..

Reply to  Venus
8 months ago

מצד אחד את טוענת שמשמיצים, מצד שני בעד חופש ביטוי מלא. אני מבולבל. וונוס, אני תמיד מעניק למאמרים ולתגובות שלך יחס מיוחד, אם התגובה שכתבו אישית מדיי, אני מסיר אותה. ייתכן שהאומץ שלך להגר לארץ אחרת בגיל צעיר, גרם לחלק מהקוראים לקנאה והם הגיבו בהשמצה. חופש ביטוי מלא כפי שאת מתארת כוללת גם את הזכות של אנשים להשמיץ, אבל זה לא לעניין. לכן, אם אנחנו מסכימים להסיר תגובות טרול או תגובות משמיצות, אז נעשה את זה לכולם. שום דבר לא אישי נגדך, הטרולים שכותבים תחת זהות בדוייה אינם צריכים להטריד אותך. כמו אחרים שהגיבו, גם אני אוהב את המאמרים שלך.… Read more »

תמיר
Guest
8 months ago

תראו את הזוועה שמחכה למסכנים שלא רואים את הכתובת על הקיר:

https://www.calcalist.co.il/local_news/article/SyNZiJ8n00

50% חרדים, רחמנא ליצלן….

"בהקשר זה ציין טל את הצורך להתמקד במערכות החינוך והבריאות: "ילד שלומד במערכת חינוך צפופה ואלימה, אי אפשר להחזיר לו את השנים האלו וזה נזק לכל חייו. במערכת הבריאות, מי שמגיע לחדר מיון, מקבל טיפול לא נכון ומת זה בלתי-הפיך כמובן. בתוך המחלקות יודעים שצפיפות יוצרת מחלות זיהומיות קשות. הביקושים מבחינת בריאות פשוט מטורפים. צריך להתחיל לחשוב איך אנחנו מתמודדים עם האתגר הזה, להבין שצמיחה אינסופית היא בלתי אפשרית".

Tomer
Guest
Reply to  תמיר
8 months ago

אם רק היה אפשר לשים כאן אמוג'י של שלושת הקופים…
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001410996

Member
8 months ago

נכון מאוד ותוסיף לכל העניין עוד קצת קורטוב של השיקול הבא: על מנת שפופוליזם יתפוס – הוא צריך קהל בור. קהל כזה נשאב למעמקי הקונספירציות. קשירות קשר אימתניות של ׳אליטות׳ זדוניות שמחפשות לקחת לעצמן יותר ויותר כוח. אדם משכיל שואל, חוקר ומטיל ספקות. אדם בור נשאב לתיאוריות קשר מופרכות. ולכן – בורות היא כר פורה לפופוליזם. יותר בורים כאחוז מהאוכלוסיה עקב עזיבת מוחות? מה טוב.

Tomer
Guest
8 months ago

אחלה של פוסט, כרגיל.
ממש כפי שכשצופים בטלסקופ חלל במותו של כוכב שהתרחש לפני מיליארדי שנים (ורק כעת האור הגיע אלינו), כך אפשר להתבונן באיראן ולדעת בדיוק מה צפוי לישראל. שם כבר 44 שנה שהטובים והמבריקים ביותר בורחים אל העולם החופשי, והשלטונות – שמעדיפים אותם רחוקים לבל יתסיסו את האחרים – שולחים אותם עם ברכת הדרך. שם מחכים לשובו של האימאם הנעלם, ובישראל מנסים להחיש את בואו של משיח בן דוד.

ברוכים הבאים לרפובליקת יהודה.

מאור
Guest
8 months ago

לדעתי "המהפכה המשטרית" היא לא יותר מתעמולה מנופחת של השמאל-מרכז החבוט שאחרי 5 מערכות בחירות שבהם הוא חיפש את עצמו ולא מצא, סוף סוף הוא מבשל את הטיקט שעליו הוא ירוץ בבחירות הבאות. תרשמו לפניכם את הסיסמה של השמאל-מרכז לבחירות הבאות: "מתקנים את הנזק של הליכוד!" בתכלס, מישהו מבין מה זה בכלל המהפכה המשטרית? אם הייתי חייזר הייתי מסתכל בהשתוממות על העובדות: מערכת המשפט מושחתת (אפי נווה, אתי כרייף, השופטת מ"אני אראה מופתעת" לא זוכר מה שמה) הפוליטיקאים מושחתים (מקווה שאני לא צריך להביא דוגמאות) המשטרה מושחתת (פגסוס, הטרדות מיניות, סרסור בשב"ס) אז מה כל כך אכפת לאנשים בישראל אם… Read more »

תמיר
Guest
Reply to  קיכלי הסהרון
8 months ago

יפה אמרת.
במילים אחרות – "צרת רבים נחמת טיפשים !"

Reply to  קיכלי הסהרון
8 months ago

מסכים עם כמעט כל מילה. במיוחד אני מסכים עם זה שעובדות לא יכולות לשכנע איש. עובדות הן אובר רייטד. דוגמה: אם אני מבחינה אידיאולוגית לא מאמין בהתחממות הגלובלית אז אם יהיה שנה אחת קר אני אגיד הנה אתם רואים – אין התחממות גלובלית. אבל אם תהיה שנה אחת חמה אני אגיד – כן אבל אם באמת היתה התחממות גלובלית היה הרבה יותר חם. זאת אומרת שהפוזיציה מכתיבה את פרשנות העובדות ולא יעזור כלום. מה שאני לא מסכים אתך קיכלי ולמעשה עם הרבה אנשים – הוא על סוגיית ההכרעה באמצעות רוב. הנקודה שלי היא זו ואשמח שתתייחס: אם הרוב לא יקבע,… Read more »

Reply to  קיכלי הסהרון
8 months ago

לא ממש ענית. רק גלשת לדיון תיאורטי. אנסה למקד רגע מה שמפריע לי. אני ליברל גדול. אני מאמין בחירות. חלק מהחירות זו אוטונומיה של הפרט לעצב את אורחות חייו כפי שהוא מאמין. כלומר, אני חושב שצריך לתת לכל אחד את מקסימום החופש לעשות ככל העולה על רוחו – להוציא פגיעה בחירות או בשלומם של אחרים. עכשיו, אם אנחנו נמצאים בתוך שכונה, אני חושב שכל בית בשכונה צריך להיות סוברני לעשות ככל העולה על רוחו בתוך הבית שלו – לרקוד, לשיר, לבשל, לעשות סקס, להניח תפילין, וואטאבר, כל אחד רשאי לעשות בתוך ביתו כפי שעולה על רוחו. ובלבד שהוא לא פוגע… Read more »

Tomer
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
8 months ago

אתה מתעלם מזה שכמעט כל יחידה אוטונומית כזאת בשלב זה או אחר בהיסטוריה שלה נטלה לעצמה את החירות בכוח הזרוע, כולל כמובן המייצגת המובהקת של החירות מאז 1776. אז כן, לכורדים מותר להלחם עבור העצמאות שלהם בשטח שבו הם ההגמוניה, וכך גם לחילוניים בכל מדינה שבה רוב פונדמנטליסטי ינסה לכפות עליהם חיי סיגוף.

מאור
Guest
Reply to  קיכלי הסהרון
8 months ago

אני טוען שה"עובדות" שאתה מדבר עליהן מגיעות מאמצעי התקשורת ואין לך או לי למעשה אף עובדה אמיתית. הכי קרוב שיש לנו זה נתוני הלמ"ס ולא מצאתי שם נתונים לגבי הגירה שלילית מישראל. אני מסכים, כנראה שאף פעם לא נחזה בעובדות אלא רק בדיעבד. נגיד – אם הכנסות המדינה ממיסים יתמעטו ואז הלמ"ס יעשו סקר שבו יימצא שמספר השכירים במדינה שמגיעים לרף מס הכנסה של 48% יירד החל מאוגוסט 2023, אז אני אשתכנע שטעיתי ובאמת היתה הגירה ואלה לא היו איומי סרק. אבל, במבט רחב יותר, בלי קשר לאירועי ההפיכה המשפטית, אני מזהה שהציבור בישראל שרוי במצב צבירה תמידי של היסטריה.… Read more »

Reply to  מאור
8 months ago

אי אפשר להתנתק מכך שהנראטיב מכתיב כיצד יפורשו העובדות. כל עובדה ניתן להציג באור חיובי או שלילי כתלות במוטביציה של הפרשן. למשל, אם אתה איש ימין, ועלתה ממשלת ימין שלא יישמה שום מדיניות ימין 'באמת', אז מתוך הפוזיציה שלך אתה תגיד – נכון שלא יישמו מספיק, אבל אם היתה פה ממשלת שמאל שנשענת על התנועה האיסלאמית היה פה הרבה פחות יישום של ממשלת ימין. כלומר, לא משנה מה יקרה במציאות – אתה תפרש את העובדות בהתאם לפוזיציה שלך. לכן, אני בכלל לא הולך עם אנשים לויכוחים עובדתיים. אני לא מאמין בויכוחים עובדתיים. אני הולך רק על הקו האידיאולוגי ומנסה להבין… Read more »

מאור
Guest
Reply to  קיכלי הסהרון
8 months ago

אה, נזכרתי במשהו לגבי מחנות ריכוז. זוכר שלפני כמה חודשים מנכ"ל רשות שדות התעופה או משהו סגר את שדה התעופה לטיסות יוצאות על דעת עצמו? סתם ככה כי הוא התנגד/תמך במשהו פוליטי? אז זה מבחינתי מחנה ריכוז. המדינה הייתה, לכמה שעות, במצב שבו נאסר על כלל האזרחים לצאת את גבולותיה. מדינת ישראל נהפכה למחנה ריכוז בהחלטה פרטנית של איזה פונקציונר, אפילו לא שר, והוא נשאר בתפקידו עד היום. אז למה לא מדברים על זה עכשיו? זה ה-ד-ב-ר שהיה אמור להדליק לאנשים נורה בוהקת מעל לראש. אם גרמניה היתה עושה דבר כזה ישר היו אומרים עליה שהיא דיקטטורה. לא מדברים על… Read more »

מאור
Guest
Reply to  קיכלי הסהרון
8 months ago

בסדר, לא אני ולא אתה למדנו על מה הוביל לאירוע הזה אלא רק דרך אמצעי התקשורת.
אני מסתכל על השורה התחתונה: איכשהו, במערכת שאמורה לאפשר חופש תנועה, בלי סיבה בטחונית/בריאותית/טכנית מוצדקת, נגרם מצב שחופש התנועה הזה הוגבל.

אתה אומר שאוסף של אנשים הוביל להחלטה? אם כן אז אני מסכים איתך וזה מחזק את טיעון המחנה ריכוז שלי. קבוצה של אנשים החליטה לא לאפשר לקבוצה אחרת של אנשים חופש תנועה בלי כל סיבה הגיונית.
גם יהודים באירופה התעוררו יום אחד ואז בלי שום סיבה הגיונית נאמר להם: "מהיום אתם כאן ולא יכולים לצאת".

מאור
Guest
Reply to  קיכלי הסהרון
8 months ago

תודה, אני כבר רחוק מספיק 🙂 לא יודע לגביך, אבל אותי לא מטרידות כבר שאלות כמו:

  1. האם עוד שבוע אני אוכל לטוס לחו"ל או שתהיה שביתה בשדה תעופה?
  2. האם הנהג שמלפני יתן לי להשתלב כי אותתי יפה או שהוא יהיה מנייאק ויאיץ בשביל לדפוק אותי סתם?
  3. אם אני טועה בפניה ונכנס לכפר/שכונה של אזרחי המדינה שלי, אני אקבל אבנים על האוטו או שיהיה בסדר?
  4. האם אני אגיע לעבודה כרגיל תוך 20 דקות או שאיזה מיעוט שטוען לקיפוח יחסום את הכבישים/רכבות/השד יודע

מקווה בשבילך שעברת כבר למדינה נוחה יותר ושאתה לא מבזבז עוד רגע במדינת ישראל

תמיר
Guest
Reply to  מאור
8 months ago

שטויות במיץ עגבניות!
השבר עמוק ונראה לי שלהמון אנשים (משכילים) נשבר הז– מהמקום הארור הזה ששמו ישראל. אבל תמשיך להבטיח לכולם ש"יהיה בסדר" ושהכל תוצאה של מצבי רוח משתנים.
בדיחת החודש באתר!

Tomer
Guest
Reply to  תמיר
8 months ago

נשמע לי יותר שמה שמאור אומר זה "גם ככה הכל הלך פייפן, מה זה משנה כבר עוד כמה חוקים? כאילו שלא ידענו שלשם זה הולך".

מאור
Guest
Reply to  Tomer
8 months ago

בדיוק. אני ממש לא טוען שיהיה בסדר. אני טוען שחרא, כבר הרבה זמן שחרא ושלאט לאט יהיה יותר חרא לא בגלל מהפכה משפטית אלא בגלל דמוגרפיה שמובילה לצפיפות ומלחמה מתגברת על משאבים מתמעטים. זה קורה ויקרה בכל level של החיים היומיומיים בישראל – בכביש, בעבודה, בסופר, בבתי ספר, במקומות בילוי. בראייה הכי רחבה שלי, אני טוען שהישראלים ויתרו על יכולת החשיבה העצמאית שלהם לטובת אמצעי התקשורת והם לא יכולים לחשוב מעבר ל"עובדות" שהתקשורת מאכילה אותם. המצב בישראל די פח בלי קשר להפיכה המשפטית ויש אלטרנטיבות לחיים בישראל וזה כך כבר יותר מעשור. אני לא רואה באירועים האחרונים משהו שמשנה כל… Read more »

Tomer
Guest
Reply to  מאור
8 months ago

בגדול אני מסכים איתך – ממקום מגוריי אני צופה בהשתוממות בישראלים שהולכים כאן להפגנות בכל סופ"ש לאות הזדהות. לפני עשור, כשנמלטנו, דמיינתי את עצמי משליך גפרור בוער אחורה, צועד אל האופק וזורק חיוך נונשאלנטי בהשמע הפיצוץ מאחורי. ההתרחשויות הנוכחיות הן לא הטריגר הבלתי צפוי שיזכר בהסטוריה כסיבה להפיכת ישראל לרפובליקה יהודית הלכתית, אלא עוד התפתחות שאפשר היה לחזות עשורים אחורה.

Editor
Reply to  Tomer
8 months ago

מסכימה. כל המפגינים האלו כאלו פתטים, שיתעוררו כבר. זה אפילו מרגיז אותי. למה אני צריכה להפגין ולהילחם בשביל שמדינה שמעולם לא קיבלה אותי? שבמדינת היהודים מגיל קטן אמרו לי דברים כמו "את לא נראת יהודיה" ו"חבל שהיטלר לא סיים את העבודה?" במדינת היהודית ! ולא רק שנכפה עליי לחיות במדינה הזאת, כי אם אמא שלי הייתה מחליטה לעבור לגרמניה, צרפת או ארצות הברית, והייתה לה את האופציה, כל זה לא היה קורה. שהתייחסו אליי כמו אל סוג ב' רק כי הפשע היחידי שלי היה להיות אתאיטסית וחילונית אמיתית, שלא חוגגת חגים ואוכלת חזיר ושרימפס. וזה לא אומר שאני "לא מכבדת"… Read more »

Last edited 8 months ago by Venus
תמיר
Guest
Reply to  Venus
8 months ago

קונטקסט הוא הכל.
אני חילוני יותר ממך ולא סובל את כל הדתות ללא יוצא מהכלל, אבל משתדל לא להעליב אנשים דתיים בפומבי (למרות שבא לי).
מה אמרת לאנשים שתקפו אותך מילולית בצורה נוראית כל כך? אל תתעצבני. אם העלבת אנשים במכוון יכול להיות שהתגובתם הייתה מגעילה ולא הולמת. לא מאמין שהם ראו איזו בלונדינית וסתם כך איחלו לה את מה שאיחלו. בשום פנים ואופן לא!

Maya
Guest
Reply to  תמיר
8 months ago

קוראת באתר הרבה ומעולם לא הגבתי, אבל פה הרגשתי צורך לכך-איני יודעת באיזה שלב עזבת את ישראל, אבל כפי שכמעט כל אחד שעלה לפה בעליה הגדולה מברה"מ לשעבר (ואני ביניהם) יכול להעיד:לא צריך להגיד שום דבר כדי לזכות בהערות כאלה, ואף גרועות הרבה יותר, מהעם שמתגאה כ"כ בהיותו אור לגויים. הקללות, הצחוק וההתנכלות שספגתי פה כילדה קטנה, שכל חטאה היה מראה "בהיר מדי" ומוצא "לא נכון" הביאו אותי בעל כורחי לפתח סלידה, שלא לאמר שנאה, למדינה הזו, לתושביה ולכל דבר שקשור בדת היהודית. בכללי, ההתנהגות של ישראלי מצוי במדינה הזו הוא כנראה הדבר המוצלח ביותר בליבוי אנטישמיות בכל מי שזוכה… Read more »

תמיר
Guest
Reply to  Maya
8 months ago

אני מצטער מאוד שזה קרה לך. תמיד חשבתי שהעליה מברית המועצות הייתה אחד הדברים הכי טובים שקרו לישראל אי פעם.
גם אני נתקלתי בתופעות נוראיות שמזכירות את מה שתואר כאן, אבל בנסיבות אחרות (אני מעדיף לא לפרט). העצה הכי טובה שאני יכול לתת לך כרגע: עזבי את ישראל כמה שיותר מהר.

Kek
Guest
Reply to  Maya
8 months ago

עזבת את הארץ?

Reply to  מאור
8 months ago

אה הא

Reply to  תמיר
8 months ago

אני דווקא מסכים איתו מאוד. רוב עצום מבין אלו שמאיימים לעזוב לא יעזבו. פשוט מאוד – כי רוב האנשים בתוך תוכם, יהודים יותר משהם דמוקרטיים. זו האמת.

תמיר
Guest
8 months ago

פוסט יוצא מהכלל !