Sign In

Remember Me

הפער בין עשירים לעניים (חלק ב')

הפער בין עשירים לעניים (חלק ב')

במאמר הקודם כתבתי על הסיבות ליוקר המחיה הגבוה בישראל ומהם הפתרונות הנדרשים שיורידו אותו לעשירית מהיום, כלומר, אנחנו ניהיה עשירים פי עשר יותר כי באותה המשכורת נוכל לקנות הרבה יותר בגלל מטבע חזק.

יוקר המחיה הוא נושא מטריד ומעצבן, אך במאמר הזה אכתוב על נושא מלהיב ומעורר שמעסיק את הציבור, העיתונות והפוליטיקאים ברמה היומיומית והוא הפער בין עשירים ועניים.

המהפכה הצרפתית

בשנת 1789 התחוללה המהפכה הצרפתית בגלל שההמון מאס מזכויות היתר שקיבלו המקורבים למלך שהיו פטורים מתשלום מסים וקיבלו הטבות. פשוטי העם דרשו שוויון אזרחי וחוקה. ב-14 ביולי 1789 יצא ההמון בפריז לרחובות וכבש את הבסטיליה. שלוש שנים מאוחר יותר, בשנת 1793, המלך לואי הוצא להורג אך המלחמות הפנמיות בין הפלגים המשיכו עד 1804 אז תפס נפוליון את השלטון ואיחד את צרפת.

המהפכה הצרפתית היא ציון דרך בהתפתחות זכויות האדם והגבלת כוחה של המדינה באמצעות חוקה. היא מלמדת אותנו שבין אם זה מלך או ממשלה הם תמיד רוצים להגדיל את כוחם על חשבונם ודרך רמיסת זכויותיהם של אנשים. לכן, דרש ההמון לפני יותר ממאתיים שנה זכות בחירה, שוויון מעמדי, הפרדת רשויות ומערכת בלמים ואיזונים במערכת השלטון.

זה אחד מהישגי האנושות בתולדות העולם המודרני, אך לרוע המזל יש אנשים שמקשרים בין המהפכה הצרפתית לבין הפערים בין העשירים לעניים. הם טועים. העם הצרפתי העריץ את המלוכה, היא היתה חלק מזהותו העצמית. בדיוק כפי שכיום האנגלים מעריצים את בית המלוכה הבריטי. הסיבה שההמון הצרפתי יצא לרחובות היא כי המלך הטיל עליהם מסים גבוהים בעוד מקורביו זכו להקלות. ההמון עבד קשה אך חלק מפרנסתו נגזלה ממנו למען קבוצות מקורבים למלך שחיו על חשבונם, בלי לעבוד. הפער בין העשירים לעניים בצרפת נבע בגלל המעמד של ההורים שלך. גורלך נקבע בלידתך בלי אפשרות להתקדם. זה מקומם אך לא יכלת לעשות דבר, כי אילו התנגדת היית חוטף אגרוף לפרצוף וחייך היו בסכנה.

הסיבות האמיתיות לפערים כיום

הפער בין עשירים לעניים כיום, לפחות במדינות המערביות שמקיימות כלכלה חופשית יחסית, נובע מסיבות שונות לחלוטין, הפוכות מימיי המהפכה בצרפת. בעידן הנוכחי, אנשים מתעשרים משני סיבות: העיקרית היא הצלחה עיסקית והמשנית היא ירושה, אך בדרך כלל ההון מירושה מתמוסס עם הזמן משום שהדור השלישי לא יודע איך להגדיל אותו. המעמד וחוסן הפיננסי של המשפחה שלך יכולים לתת לך נקודת התחלה טובה יותר, אך הם לא מבטיחים הצלחה עתידית (ראו המתעשרים בלוטו שרובם מאבדים את רוב כספם תוך שנים ספורות).

במילים אחרות עשירים בימנו אינם התעשרו על חשבון אנשים עניים, אין זה משחק סכום אפס שאחד מרוויח והשני מפסיד, ההיפך:

הדרך היחידה להתעשר היא להציע ערך גבוה ככל האפשר לכמה שיותר אנשים.

הסיבה העיקרית לעושר היא הצלחה כלכלית. יזמים מוכרים מוצר או שירות שנותן ערך גבוה יותר מהמחיר שאנשים מוכנים לשלם עבורו. כשאנשים קונים אייפון X כדי להשוויץ שיש להם כסף או את הגלקסי 9 החזק והיפה הם מתגמלים את היצרן עבור הערך שהטלפונים האלו מעניקים להם, אחרת לא היו קונים אותם.

כשאנחנו רוצים לבלות אנחנו יוצאים למסעדות, לאירועים ולאטרקציות שונות. אנחנו קונים בגדים חדשים למרות שאפשר להשתמש בישנים, אנחנו רוצים להנות. ובכל פעם שהלקוח מבצע עסקת חליפין מרצון, כלומר משלם למוכר, הוא ניהיה "עני" יותר והמוכר "עשיר" יותר – כך הפער גדל.

יש אנשים שמתמקדים ביצירה של ערך גבוה יותר, לכן הם עוסקים ביצירה ומתוגמלים בכסף (או מפסידים ופושטים את הרגל), אך אחרים לא יוצרים ערך רב מסיבות שלהם, הם עובדים כשכירים בשביל מישהו אחר כי זה נוח. למה?
כי בני האדם בעלי נתונים, איטלגנציה, צרכים ושאיפות שונות – לכן, אהוד מרעננה בחר להקים מיזם רפואי לטיפול בחולי אלצהיימר כי אביו סבל מכך ואהוד החליט בליבו שזה מה שהוא רוצה לעשות. שירן, החליטה ללמד יוגה בסטודיו בת"א כי מה שמניע אותה זה אורח חיים בריא, ואילו אביתר קנה בקצבת האבטלה שקיבל מהמדינה טלוויזה סינית זולה כדי לצפות במשחקי כדורגל של ביתר ירושלים בעודו מעשן ליד ילדיו.
בני אדם שונים, חושבים ועושים אחרת ולכן ותוצאותיהם שונות, זה טבע היקום – אהוד עשוי להרוויח מיליונים ולהתחתן עם שירן, בחורה איטלגנטית ובריאה. אביתר ימשיך לצפות במשחקי כדורגל בטלויזיה החדשה שקנה עם שאר חבריו בשכונה.

אנשים שהתעשרו בשוק החופשי העניקו ערך גבוה לקהילה ולכן תוגמלו בכסף (הוגן).
+
אחרים העדיפו להתמקד בדברים אחרים שלא מכניסים רווח גבוה, למה? כי בני אדם שונים מטבעם.
=
כך נגרם פער טבעי ובריא בין עשירים לעניים.

אז למה (כמעט) כולם רוצים להקטין את אי השיוויון בחברה?

הסיבה היחידה לכך היא, שימו לב: קנאה!

זהו, שום הסבר מלומד אחר לא יכול להסביר את הטירוף שאוחז בהמון להילחם בפערים הכלכליים שמהם כולם יוצאים נשכרים.

קנאה ששואבת את עוצמתה ביחס הפוך לבינוניות, לבטלנות ולוותרנות של ההמון. למה הם עשירים יותר ממני? בגלל שהם עבדו קשה בזמן שאתה צפית בכל הסדרות של האח הגדול.

היזמים שפיתחו רעיון בניגוד לרוח זמנם, המשקיעים שסיכנו את כספם, היצרנים שניהלו למופת את תהליך הייצור כדי שללקוח יהיה מוצר שיקל עליו את החיים – להם, כולנו צריכים למחוא כפיים, להריע, להודות ולדבר בשבחם. אלו החלוצים שכישוריהם ואומץ ליבם לקחת רעיון ולהפוך אותו למציאות שינה את חיינו ללא היכר.

האנשים העשירים ביותר בעולם מתגלים כיעילים ביותר. קחו את מייסד ומנכ"ל אמזון שממנו אני קונה לפחות פעם בשבוע מהדירה שלי בלונדון. איזה יעילות! איזה שמחה! אני מזמין בבוקר ומקבל אותם בערב! בכל פעם שהשליח מצלצל בדלת אני יורד למטה בריצה לפתוח את הדלת עם חיוך רחב על פניי, אפילו הקופסאות הופכת למגרש משחקים לחתולה. השירים שאני רואה ביוטיוב או הסרטים שאני צופה דרך האייפד פרו מהמיטה בנפליקס. איזו חוויה! המונית Uber שלקחתי לשדה התעופה והטיסה הזולה בחברת WizzAir לישראל וחזרה. גם הדירה ב Airbnb היתה גדולה וזולה יותר מכל מלון אחר בפיקוח המדינה. כל החברות שציינתי בפסקה הקודמת הן חברות ענק, עשירות ומצליחות מאוד – למה? כי הן מעניקות ערך עצום למשתמשים שלהם, חלק מהכסף שהם מרוויחים מושקע לפיתוח שירותים ומוצרים נוספים.

כך הגדלת עושרו של העשיר עוזרת לו ליצור עוד מוצרים, להעניק עוד ערך ולעשות עוד אנשים שמחים.

כאשר המדינה מענישה את העשיר באמצעות מס כדי להקטין את האי-שיוויון היא בעצם פוגעת לו במוטיבציה לשפר את המוצר או להשקיע במוצר חדש.

כל בסיסה של ההתעשרות נובע ממתן ערך ללקוחות. יש אפילו עסקים שמתמחים בלקוחות מהעשירונים הנמוכים דלי העשייה. כמו למשל, הרשת המצליחה primark בבריטניה, גרמניה וארה"ב. הם מוכרים מוצרים זולים וההמון נוהר אליהם כמו עדר כבשים. בעיסקה זו כולם מרווחים, הרשת מרוויחה מיליונים אך גם מעלה את איכות חייהם של הלקוחות שבלעדיהם לא היו יכולים להרשות לעצמם לקנות מוצרים יקרים יותר.

מה שהשמאל הכלכלי מתכחש הוא שעם הגדלת הפער בין עשירים לעניים גם איכות החיים של העניים עלתה באופן עקבי. כלומר, כולם הרוויחו, עניים שיפרו במעט את איכות חייהם בעוד עשירים באופן דרמטי, אז על מה המהומה? על כך שעני שיפר את איכות חייו פי שתים בעוד העשיר שיפר אותו פי עשרים, אז? זה לא הוגן? אבל כבר אמרנו שאהוד ואביתר לא שווים. בברית המועצות, בסין הקומנסטית ואפילו בקיבוצים ניסו לכפות שוויון על כולם, אבל בכל מקום זה נכשל, כי טבעם של אנשים שונה. מה שחשוב שכולם הרוויחו, ענים ועשירים נהפכו לעשירים יותר ולא ובכלל לא משנה הפער בינהם.

אם כך, מאיפה מגיעה ההתעסקות האובססית בפער בין עשירים לעניים? 

מקנאה לא נשלטת שהאחר עשיר יותר ממני, משולבת בשנאה עצמית שנכשלתי ובהכרה העצובה שאני חסר כישורים.
מכאן נובע צורך כוחני ונקמני להעניש את החזק, המצליח והעשיר.

אך קהילה חזקה, בריאה ומשגשגת ששומרת על זכויות הפרט היא מקום בו מתגמלים אנשים יצרנים בכסף תמורת חיים נוחים יותר. כך בעלי המניות והמנכ"לים מתעשרים ובתמורה הציבור מקבל שואבי אבק רובטים שעובדים כל יום, כל היום ולא מתלוננים. מקדונלס הצילה מרעב מליוני תיירים ברחבי העולם ובדרך חילקה מיליוני צעצועים קטנים לילדים. בורסות ברחבי העולם מציעות מסחר באופציות PUT שמגנים על משקיעים מפני הפסד או גורמים להתעשרות מהירה כשווק המניות התרסק.

האם לתנין הנילוס איכפת שהתנין בגן החיות באוסטרליה מקבל שלושה ארוחות בלי מאמץ וחייו מוגנים? לא! העושר של אחר אינו רלוונטי. אז למה לבני האדם זה רלוונטי? יש רק סיבה אחת – קנאה, ואלף תירוצים לא ישנו אותה.

עושר משמע אי שוויון כלכלי. שוויון מוביל לעוני מחפיר.

במדינות הכי לא שוויניות יש צמיחה נהדרת, אנשים שרוצים להתעשר ולקנות עשרה בתים ושלושה מכוניות צריכים לעבוד קשה יותר כדי להציע לנו ערך גבוה יותר מהמתחרים שלהם. בכסף שירוויחו יקנו לעצמם מטוס פרטי אבל אנחנו "העניים יותר" נזכה בשיפור ניכר באיכות חיינו. כמות הכסף גדלה בכל שכבות האוכלוסיה, גם השכבות החלשות נהנות ממנו, יש להן גישה למוצרים או שירותים שנועדו למעמד גבוה יותר (כמו מנוע החיפוש גוגל, תוכנת הדואר gmail, יוטיוב וכדומה), ולאנשים מהמעמד הבינוני יכולים להשכיר מכונית פרארי באלף דולר ליום ובמקום לקנות אותה במיליון. אלו חיים נפלאים שתוצרם הוא פער הולך וגדל בין עשירים לעניים. ככל שיהיה לנו טוב יותר – כך הפער יגדל. ככלל שלאנשים יהיה יותר חופש לעשות את הדברים שהם באמת אוהבים לעשות מבחירה חופשית – כך יגדל הפער. לאחד טוב להתבודד בטבע, לגור בבית מקש ולאכול דגים מהנהר ולשני מתאים לבנות מגדלי יוקרה ולהרוויח מיליונים, הפער גדול מאוד אך שניהם מאושרים. הרגשה טובה לקום בבוקר ולגלות שהשכן שלך קנה מכונית חדשה, היא בטוחה יותר וחיו של הולך רגל עשויים להינצל בזכות המכונית הזאת שקיבלה ציון גבוה במבחני הריסוק. את מחכה למבצעים של Victoria's Secret וברגע שהם מופיעים את קופצת לביקור בחנות, בוחרת מה שבא וניגשת לקופה, בשניה שאת משלמת ההון שלך קטן בסכום ששילמת וההון של המוכר גדל באותו הסכום – כך גדלה רמת אי השוויון בעולם ואת מאושרת יש לך בשקית את הסט החדש שרצית. אנחנו קונים מתנות, נהנים לבזבז כסף, אוהבים לאכול, ללכת למסעדות, מחפשים ריגושים וחוויות, אנחנו רוצים לחיות ורמת האי שוויון מאפשרת את כל אלו, אחרת היינו גרים בצפון קוריאה או בונצואלה, שם אין פער בין עשירים לעניים כי כולם עניים.

אז תגידו לפוליטקאים, לעיתונאים ולכלכלנים בעלי שם עולמי – "אי השיוויון לא מפריע לי, אני שמח שאנשים מתוגמלים על הצלחתם". אי השוויון הוא ניצחון החופש על הכפייה, הטוב על הרע, ההגיון על הרגש. אי שוויון הוא סיבה למסיבה.

בנימה אישית…

ודבר אישי לסיום למי שלא מכיר אותי – לפני ארבע וחצי שנים היגרתי ללונדון. מדינה זרה, שפה חדשה, בלי משפחה, בלי חברים, בלי בית או מכונית – לא היה לי כלום חוץ משלושת אלפים פאונד, מוטיבציה ואמונה בעצמי.

לאחר שהתאקלמתי הייתי קונה בשר אצל הקצב חזרזירים. יום אחד שיצאתי משם עם שתי שקיות עמוסות בבשר אדום שמן וטרי ניגשה אלי הומלסית צעירה וביקשה נדבה. אני לא נותן כסף להומלסים, אלו אנשים עם ערך שלילי גבוה, רק עבריינים גרועים מהם, קיומם הוא נטל על הקהילה, הם לא עובדים ולא מייצרים דבר חיובי ולכן הם עניים.

אבל רציתי לעזור להומלסית הצעירה. הצעתי לה לבוא אליי לביתי תמורת שיעור באנגלית. היא הסכימה. אני קיבלתי שיעור אנגלית והיא קיבלה קפה ממכונת נספרסו עם חלב מלא ותשלום של עשר פאונד. מהי האלטרנטיבה? לקבץ נדבות ברחוב? לתת לה חצי פאונד ולהנציח את העוני? הרווח שלי היה שיעור אנגלית בשלישי מחיר ממחיר מורה מקצועית, והרווח שלה מעבר לכסף היתה תחושת חשיבות שהיא מעניקה ערך אמיתי ולא הומלסית מסכנה ברחוב שמרחמים עליה. כל הכבוד לי. מחיאות כפיים, אפשר בתגובות. (כמה סוצאילסטים אתם מכירים שיזמינו הומלסית עליהם הביתה? תשובה: אפס).

אני מעדיף עולם שבו כולם עשירים, זה בעצם העולם שלנו היום בהשוואה לעולם לפני חמש מאות שנה 🙂 הייתי גם רוצה שכולנו ניהיה עוד יותר עשירים אבל תמיד, גם אם נכפיל את כמות העושר הפרטי פי מאה, תמיד יהיה עניים ועשירים בגלל השוני בין אנשים, זו יופיה של סטטיסטיקה, זהו חוק טבע.

כן לחופש – לא לשיוויון.

אני מקווה שהפוסטים שלי יעודדו אותכם ויעניקו לכם השראה להגר וגם למצוא את האושר האישי שלכם :) קריאה נעימה.

Subscribe
Notify of

34 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Member
5 years ago

אני לא מסכים עם כל מה שרשמת, אבל בהחלט מעניין מה שכתבת וזה נתן לי לחשוב על הדברים הפרספקטיבה שונה. אני מסכים איתך שלא צריך לעודד בטלנות ולתת לאנשים לשבת בבית חוסר מעש, אבל כדי שאנשים כמו הומלסים או מיעוטי יכולת יוכלו לעבוד ולעשות משהו עם עצמם, הם צריכים לקהל תנאי מחייה מינימאליים וקורת גג, לדעתי לפחות. אני כמובן לא בעד כל מיני שלטונות קומוניזם למיניהם, אבל אני כן חושב שתנאים סוציאליים כמו לימודים בחינם, עזרה בדיור מוגן להומלסים זה דבר הכרחי כדי לתת לאנשים הזדמנות להשתלב בחברה ולממש את היכולות שלהם.

Editor
5 years ago

אני דווקא אהבתי את שני המאמרים, מציגים נקודת מבט שונה על העניין. אני כמוך נגד שיוויון ובעד חירות. מי כמוני יודעת, שהורייה חיו בשלטון קומוניסטי, כמה זה חרא שכופים עלייך שיוויון. תחשוב שאתה עשיר, שהתעשרת בדרכים הוגנות לגמריי בעזרת עבודה קשה והממשלה לוקחת לך את כל הכסף כדי שתהיה שווה לכולם. אני בעד חופש כלכלי לכל אדם ונגד כל האנשים האלו שלא רוצים לעבוד אלא רק לשבת בבית על חשבון משלמי המיסים. אני גם שונאת אותם. למה אני צריכה לקרוע את התחת ולממן אותם מהכסף שלי ? כל עוד הם לא נכים או חולים (שהם באמת לא יכולים לעבוד ועם… Read more »

Me too
Guest
5 years ago

כאישה קראתי את הפוסט והזדעזעתי, מדוע כאשר החלטת לתת דוגמא נשית לעניין חוסר השיוון ציינת את העדפת האישה לקניות של חזיות? אומנם אתה חותר לחוסר שיוון בעניין הכלכלי בין אנשים אבל בעניין שבין הנשים לגברים יש לתקן את העיוות המתמשך ולדאוג לשיוון. הדברים הללו מתחילים וממשיכים אפילו מדוגמאות קטנות ונלוזות כמו שרשמת בפוסט.

ארז
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
5 years ago

חחחחחח חזקק,חוץ מזה אני אוהב תחתונים בצבעים שונים ולא רק שחור/לבן.

פוקהונטס
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
5 years ago

צודק,בויקטוריה סיקרט יש מגוון גדול של הלבשה תחתונה לנשים מאוד יפים וסקסים. בכל הזדמנות שאני בחו"ל נכנסת לחנות לקנות תחתונים , חזיות וכו

Hans
Guest
Reply to  פוקהונטס
5 years ago

על מה המהומה? יש גם גברים שאוהבים קניות ולהתגנדר זאת לא בושה
אין שום בעיה במה שרשמת כי באמת רוב הנשים אוהבות קניות ואפילו רוצות שההלבשה התחתונה תהייה יפה ואיכותית… סתם ריב על דבר שולי וטיפשי

שני
Guest
5 years ago

פוסט מהמם ומרומם. במה עבדת תחילה?

מיקי
Guest
5 years ago

אם תתעלם מהעוני אז הוא יהיה נצחי.ובטח זה לא יועיל לכלכלה.לכן צריך להשקיע בילדי העניים לתת להם את המירב כדי שיהיו עצמאיים ובלתי תלויים.ואז דור העוני מהם והלאה יפסק.תרבות העוני יכולה להיות נכחדת.לגבי ההורים העניים צריך לתת אופציות לעבוד ועידוד ורשת ביטחון.אבל זה לא צריך לבוא על ידי הענשת העשירים ממש לא.יש למדינה משרדים עם תקציבים ומשם יבוא התקצוב.מהאוצר- ביטוח לאומי ומשרד הרווחה.

Kek
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
5 years ago

ישנו דבר כזה כ-עוני אבסולוטי

ארז
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
5 years ago

בישראל של היום משכורת מינימום של 5500 ש"ח לא מספיקה לכלום,כמעט 50% ממנה הולך לשכירות חזירית של דירת חדר בפריפריה(ת"א זה לעשירים) והיתרה מתחלקת בין הוצאות מזון חשמל וקצת דלק לקטנוע זקן וגוסס.אז נכון שליד מדינות עניות באפריקה ובדרום אמריקה אנחנו עוד חיים ברווחה אבל ליד המדינות המפותחות יש המון עניים בישראל-אינני מדבר על הומלסים שכן זוהי תחתית המדרגה,אפילו לאסירים בבתי הכלא בישראל יש תנאים בסיסיים טובים יותר משל ההומלסים.לו היה המשיח מגיע ולא היה צריך ויזות להגירה הרבה היו עוזבים.

Editor
Reply to  ארז
5 years ago

בצרפת יש תופעה מעניינת שנקראת לעבוד בשוויץ ולגור בצרפת. בשוויץ אפילו אם אתה מרוויח מינימום זה איזה 3000 יורו ובצרפת זו נחשבת משכורת גבוהה. צריך להעלות את המינימום, בצרפת המינימום אומנם הרבה יותר גבוה מהארץ אבל בשביל להאכיל משפחה זה לא מספיק. בן אדם אחד יכול לחיות בכבוד ממינימום אם הוא לא גר בפריז, אבל אם הוא צריך להאכיל משפחה זה בלתי אפשרי. יש לי שכנה גרמנייה שעובדת כמורה לגרמנית בתיכון צרפתי ומרוויחה 800 יורו בחודש [סוג של סטאז'] והיא חיה ממש טוב, לא מפסיקה לצאת ואפילו טסה בקרוב לתאילנד. עם שכר דירה של 300 ומשהו יורו בחודש והעובדה שהיא… Read more »

וטרן
Guest
Reply to  מיקי
5 years ago

כל מה שכתבת נכון במדינות כמו יפן שבהן האזרחים כולם בני עם אחד, אבל במדינות כמו ישראל איך בדיוק אתה אמור להשקיע ב"עניים"? סוציאליזם עובד במדינות נורמאליות, ממש לא במזרח התיכון. כאן רק תקבל דור חדש שמתרבה עד קצה גבול היכולת בכל הכסף שהוא יכול להוציא מהמדינה בשביל שבסוף הוא ישלוט בלעדית על משאבי המדינה. צריך להיות עיוור בשביל לא לראות שזה בדיוק מה שקרה בישראל – ה"ימין" לא התעניין מעולם באידאולוגיה אבל השתמש בפוליטיקה בשביל לבסס עצמו בעמדות הכח, כך שהדור שהקים את המדינה וצאצאיהם מודרים כיום מכל המגזר הציבורי כמעט, וגם מחלקים גדולים מהמגזר הפרטי, ובמקומם באו שבטים… Read more »

ארז
Guest
Reply to  וטרן
5 years ago

כל כך צודק במה שכתבת.

מיקי
Guest
Reply to  מיקי
5 years ago

חיסול תרבות העוני אפשרי על ידי מתן כלים לילדי העניים.רשת ביטחון סביבם סיוע להם בחוגים.קייטנות.שיעורי פרטיים.ליווי.חונך.שינוי דפוסי חשיבה.מילגות.כל זה קיים ומאוד מועיל.
ואז המעגל של תרבות העוני נקטע.זה קיים ואפשרי.אפילו את דור ההורים ניתן להחזיר למעגל עבודה.אבל להתמקד בדור הצעיר.ולגבי העשירים זכותם לחיות בעושר וראוותנות.ואין מה לפגוע בהם.אולי כדאי להגדיל את סך ההכרה במס בתרומות.נגיד מחצי מליון למליון.בהתניה בסיוע לשכבות חלשות.כך תרומתם לעניים תגדל.אין צורך לעודד שינאת עניים.ובטח עשירים.ההומלסים זה אנשים שאיבדו יכולת תפקודית.שינאת החלש בזויה ומכוערת.אתה לא חייב לתרום ולא לעודד שינאה.

מיקי
Guest
Reply to  מיקי
5 years ago

בנוסף על המדינה לכפות על מקבלי הבטחת הכנסה ואבטלה לתרום שעות מזמנם להתנדבות בעמותות וכדומה.כחלק מטיפוח תרבות של נתינה לחברה ולא רק קבלה.

וטרן
Guest
Reply to  מיקי
5 years ago

הממשלה לא מעוניינת להילחם בעוני כי הוא מבטיח את המשך קיומה.

ערן
Guest
5 years ago

אני חייב לומר שמאוד קשה לי עם הטון האליטיסטי של מה שכתבת. לדעתי, אתה רואה את היחס בין עשיר לעני באופן מאוד "שחור או לבן". כתבת שעניים הם לא עשירים בגלל שהם לא עובדים מספיק או בכלל ("למה הם עשירים יותר ממני? בגלל שהם עבדו קשה בזמן שאתה צפית בכל הסדרות של האח הגדול") או בגלל שהם חסרי כישורים. אבל האמת רחוקה מזה שנות אור. הסוג שעליהם כתבת כמובן קיים, אבל זוהי לא האמת האקסקלוסיבית. תמיד יהיו עשירים שלא עשו יותר מדי וישנה כמות מאוד משמעותית של עניים שקורעים את עצמם יום יום בשביל להצליח לחיות כמו שצריך.

אייל
Guest
5 years ago

כל כך הרבה שנאה וחוסר חמלה

וטרן
Guest
Reply to  אייל
5 years ago

הדבר היחיד שממשלות הימין מוכרות זו שנאה עד שכולם היום בישראל שונאים ומסוכסכים עם לפחות חצי מהעם. זה מעין הצד השני של המטבע של סוציאליזם שתמיד אופיין באופטימיות לגבי העתיד, והימין בישראל, שהוא לא קפיטליסטי, רק שונא את כל מי ששונה ממנו, ומאופיין בפסימיות לגבי העתיד ואופטימיות לגבי ההווה (אנחנו העם הנבחר\השבט העליון\עשירים כקורח – עכשיו) – לא שזה משנה הרבה, כי ישראל כבר הרבה שנים פועלת כמסננת מצויינת שמפרידה את המוץ מהתבן – כל מי ששווה משהו כבר עזב מזמן, אפילו אנשים חסרי השכלה מהמקומות הכי נידחים בישראל כבר לא מנסים להגיע "לעיר הגדולה" וישר הולכים למצוא עתיד בחו"ל.

Kek
Guest
Reply to  וטרן
5 years ago

הצד השני של סוציאליזם? עזבת את הארץ בכלל?

אייל
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
5 years ago

יש בך שנאה לכל מי שעני, הומלס, אין לך טיפת חמלה. אגואיסט.

Kek
Guest
Reply to  אייל
5 years ago

זה נקרא אגואיזם רציונאלי https://en.wikipedia.org/wiki/Rational_egoism

Kek
Guest
5 years ago

מעניין. השאלה עד כמה הפער והריכוז של עושר בין האנשים אינו פוגע במרקם החברתי והכלכלי . ודרך אגב חוק הפארטו הינו כלל אצבע לא "חוק טבע". בלי קשר כל כך למאמר אתה מאמין בדארווניזם חברתי ? מאיפה השנאה לעניים? חלק הגיעו למצבם אולי בגלל סיבות אישיות או שאולי חיצוניות.

Kek
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
5 years ago

העובדים יכלו לעבוד בשביל עצמם , או שלהקים קופראטיו. השאלה גם האם האדם העשיר לא לקח מהעובדים את ה ערך המוסף שהעובדים יצרו , והל התנהל ביושר ואתי. אם כן סבבה. אבל עוד פכם דוגמך הייתה די קצונית . אבל מצד שני אני יודע שאתה אנארכו- קפטליסט(אף על פי שגם אני מחשיב את עצמי לאנרכיסט אך באה מזרם אחר ).

Kek
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
5 years ago

דווקא אני שמעתי את ההיפך על קופארטיבים , המטרה בלהכניס קצת דמוקרטיה לארגונים כדי שיהיו פחות סמוכתנים והיררכים עד כמה שאפשר . ולגבי הערך המוסף https://en.wikipedia.org/wiki/Surplus_value . לזה התכוונתי אף על פי שאני יודע שתצא נגד זה . אני לא סוציאליסט או קומוניסט או סוג כזה או אחר של קולקטביסט אני אנארכו – אינדווידואליסט https://en.wikipedia.org/wiki/Individualist_anarchism