Sign In

Remember Me

למצוא את עצמי בארץ חדשה

למצוא את עצמי בארץ חדשה

ישראל זכתה באירוויזיון. ישראל זכתה באירוויזיון! שמעו אותי על המאדים? ישראל זכתה באירוויזיון! הישג עצום, גאווה לאומית ויאדה יאדה יאדה. מיום ראשון בבוקר ועד לרגעי כתיבת שורות אלה אני מופצצת באיחולים לרגל הזכייה בתחרות הנחשקת. האירוויזיון ממש, אבל ממש לא מעניין אותי, אבל אני מגיבה, בעל כרחי כמעט, בתודה מנומסת לכל המברכים.
למה אני טורחת בכלל לכתוב טור על תחרות שלפני רגע אמרתי שלא מעניינת אותי? הזכייה, והאיחולים שאני מקבלת בעקבותיה, עוררו אצלי מחדש שאלות לגבי זהות לאומית. נתקלתי בתהיות האלה לפני כשנה, כשהשתתפתי בקורס אינטגרציה למהגרים שכל המהגרים לפינלנד חייבים להשתתף בו, ולא משנה מאיפה הם הגיעו. בשיעור הראשון של הקורס המורה ביקשה מכל התלמידים להציג את עצמם. "אני x ואני רוסייה", "אני y ואני סומלית", "אני z ואני סורי".
כשהגיע התור שלי להציג את עצמי, הבנתי לפתע שממש לא בא לי להגיד "אני ישראלית". לפני שהצלחתי לחשוב על משהו חכם לומר התור שלי אכן הגיע, אז אמרתי פשוט שאני a ואני גרה בפינלנד כמעט שנתיים. האם אני מתביישת להגדיר את עצמי כישראלית? חד משמעית כן. לא בגלל  השחיתות והפוליטיקה, לא בגלל מדיניות החוץ, לא בגלל המצב הכלכלי, אלא בגלל תסמונת הישראלי המכוער שמוכרת ברחבי אירופה הכר היטב. "זה לא בושה להתבייש", אם אני זוכרת נכון זה שם של סיפור קצר מאת אתגר קרת, שאני תמיד נזכרת בו כששואלים אותי אם אני מתביישת לומר שאני ישראלית.
מסתבר שהמורה חיכתה שמישהו ישמיט מהשיחה את המדינה שממנה הוא הגיע, כי השיעור עוסק בהגדרה עצמית וזהות לאומית. היא הסבירה שאף אחד לא מצפה מן המהגרים לפינלנד לבטל את זהותם הלאומית ולוותר עליה, אבל יש אנשים שבוחרים לעשות את זה וגם זה בסדר גמור. כן מצופה מכולם להכיר את התרבות ולדעת את השפה, אבל אף אחד לא מכריח את המהגר לשכוח את שפתו ולהתכחש לתרבותו, אבל מי שרוצה- גם זה בסדר.
מתי בעצם מהגר הופך להיות בן המדינה שאליה הוא היגר, אם כמובן הוא ירצה בכך? לדוגמה, מי אני? אני לא רואה בעצמי ישראלית כי עזבתי את ישראל ואין לי כוונה לחזור. האם אני יכולה להגדיר את עצמי כפינית? עדיין לא. מה מגדיר את זהותו הלאומית של אדם? האם המדינה שבה הוא נולד, המדינה שבה הוא גדל, או שמא המדינה שבה הוא בוחר לחיות? כרגע אני מגדירה את עצמי כ"עוד מעט פינית" (בפינית זה נשמע יותר טוב), ואם מתעקשים לדעת מאיפה הגעתי אני אומרת "ישראלית לשעבר". החלטתי שאגדיר את עצמי כפינית כשאקבל אזרחות פינית, וזה מקובל על כולם. גם אמרתי את זה בכיתה ונרשמו הנהוני הסכמה כלליים, אבל המורה אמרה שאם אני רוצה אני יכולה להגדיר את עצמי כפינית כבר עכשיו, זה לא יפריע לאף אחד. אז מה עוצר אותי? בעיקר השפה. כל עוד הפינית שלי עילגת (ולצערי היא עדיין עילגת), לא אוכל לקרוא לעצמי פינית בלב שלם וגם אם אוכל, מי יאמין לי? טוב נו, עד שאקבל אזרחות זו כבר לא תהיה בעיה, כי צריך לעבור מבחן שליטה בשפה כדי לקבל אזרחות. היגרתי בגיל יחסית מאוחר אז סביר להניח שתמיד יהיה לי מבטא זר. עם אותה הבעיה התמודדתי גם בישראל (נולדתי במדינה אחרת) וגם בישראל לא היו לי חיים קלים בגלל זה, אבל לפחות העניין הזה לא חדש לי ואני יודעת למה לצפות.
בחזרה לעניין הזכייה של ישראל באירוויזיון (על הירח שמעו?), האם האיחולים לרגל זכיית המדינה שלי מגיעים לי, אם אני כבר לא רואה אותה כמדינה שלי? מסופקני, אבל אני חייבת להודות בנימוס לכל המברכים, סתם כי אין לי כוח או חשק להסביר לכולם את הרהורי ההגדרה העצמית שלי. למזלי לאיחולים במדיה חברתית אפשר לענות בצורה יחסית נייטראלית, יבורכו ממציאי האימוג'י. האם התבאסתי כי הנציגה הפינית לא זכתה? לא ממש. כבר אמרתי שהאירוויזיון לא מעניין אותי. רמת העניין שלי היא דומה לזו של רוב הפינים, הספיק לנו לורדי, תודה רבה. מי זוכר את Hard rock hallelujah? כאן זה לעולם לא יישכח. מישהו אמר לי פעם שב2006 הוא ממש התבייש להיות פיני כי כל העולם צחק על חבורת הליצנים הזאת, מדברים על גאווה לאומית. אמרתי לו שזה לא אשמתו שחבורת ליצנים עושה בושות למולדת, כמו שאין זו אשמתי שישראלים מתנהגים כמו שהם מתנהגים. אמנם לא הייתי כאן ב2006, אבל לפי מה שסיפרו לי דעתו של אותו אחד בזמן אמת היתה מיעוט שבמיעוט. רוב הפינים התגאו והתנאו בזכיית בני ארצם בתחרות בינלאומית חשובה ואפילו שינו את השם של הכיכר המרכזית של רובניימי לכיכר לורדי, אבל לפי הלך הרוח עכשיו נדמה ששאר העם יישר קו עם הגישה הזאת. אני מקווה בשביל הזוכה הישראלית שהיא לא תזכה לגורל דומה. אמנם עכשיו כולנו תרנגולות והכל כיף, אבל כנראה שגם על זה יצחקו בשנה הבאה מאותה הסיבה שצחקו על לורדי, ומאותה הסיבה שהאירוויזיון מעצבן אותי: גימיק רודף גימיק, שוב תודה לורדי.
בחזרה לאותו שיעור בקורס אינטגרציה למהגרים, שעסק רובו ככולו בהגדרה עצמית: המורה אמרה עוד שבעולם מושלם כל אחד יהיה זכאי להגדיר את עצמו כראות עיניו ולפי רגשי ההזדהות וההשתייכות הפרטיים שלו. לפי מה שזכור לי, לאורך ההיסטוריה היהודים נאבקו ונלחמו על זכותם להגדרה עצמית. למרבה האירוניה דווקא מדינת ישראל, שהוקמה כדי לשמש בית לאומי לאותם יהודים, מפרה את הזכות הזאת בצורה גסה. כתבתי בפוסט הראשון שלי על איך הלכתי למשרד הפנים הפיני, שם הוצע לי להגדיר את עצמי באופן רשמי מבחינת ייחוס דתי. בקטגוריה הזאת בפינלנד החופש הוא מוחלט. נניח שאדם רוצה להגדיר את עצמו כנוצרי. הוא צריך להביא מסמך מהכנסייה שמאשר כי הדת הנוצרית מכירה בו כנוצרי, ונגמר הסיפור. אותי שאלו אם אני רוצה להיות רשומה כיהודייה, כי במסמכים הישראליים שלי כתוב שאני יהודייה. בפעם הראשונה בחיי הוצעה לי בכלל האפשרות לבחור, כי הרי בישראל אם נולדתי יהודייה אני גם אמות יהודייה, ולא יעזור כלום. לא מעניין את הרשויות אם אני מגדירה את עצמי כאתאיסטית, מבחינת היהדות אני עדיין יהודייה וכך גם אהיה רשומה. מצד שני, הדת היהודית (או כל דת אחרת לצורך העניין) ממש לא מעניינת אותי ומבחינתי חוקיה אינם חלים עליי. האם אני יהודייה? מבחינתי ממש לא וגם נרשמתי בפינלנד כאתאיסטית, אבל הפרדוקס הזה עושה לי כאב ראש כבר שנים…

ברכות לזמרת הישראלית על הזכייה באירוויזיון! לדעתי איחולי הזכייה מגיעים לה, ולה בלבד. כל מה שכתבתי לא בא להפחית מההישג האישי העצום שלה כזמרת, גם אם הגאווה הלאומית המתלווה אליו אינה רלוונטית כלפיי וגם אם המוזיקה שלה אינה לטעמי. ברכות גם לישראלים שכן מתגאים בהישג הלאומי, לכל מי שהצביע בעדה ולכל מי שרצה שהיא תזכה.

מאת
יום אחד ארזתי חתול, המון ציפיות ואת כל החיים שלי בשתי מזוודות ועברתי לחיות במדינה אחרת. היא די קטנה, מנומנמת ויש מי שיאמר משעממת, שלה אני קוראת הבית החדש שלי. אני מקווה שהבלוג שלי יתן השראה לאנשים שהיגרו או מתכננים להגר, או סתם יעניין את הקוראים.

Subscribe
Notify of

31 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
ילד צרפתי
Guest
1 year ago

שלום לך,
קודם כל תודה על הכתבה הזאת, היא עניינה אותי מאוד.
אם במקרה תקראי את זה, מה הדבר הכי חשוב בלמידת הפינית? האם כל הדקדוק המסובך הזה באמת שווה ללמוד בעומק או האם להתמקד באוצר מילים?

חרדית הייטקסטית
Guest
2 years ago

היי,

יש שם שרותי דת יהודים (אורטודוכסים) מנימלים?
(אוכל כשר, בית כנסת)

תמיר
Guest
Reply to  חרדית הייטקסטית
2 years ago

אם זה מה שאת צריכה ומחפשת, יותר טוב שתשארי בישראל (בהנחה שאת שם)….

חרדית הייטקסטית
Guest
Reply to  תמיר
2 years ago

כמה שאתה מרובע 🙂 בדיוק כמו שאתה לא רוצה ל"ממן" חרדים, אני לא רוצה ל"ממן" חילונים. אני רוצה לגור במדינה בה יש הפרדה *מוחלטת* בין דת למדינה. כשאני אומרת "כשר" מבחינתי זה יכול להיות שוחט שומר כשרות שמוכר ישירות בלי כשרויות, או עם כשרות פרטית ללא התערבות מדינית. כלומר שרב פרטי אמר שזה כשר ולא מערכת שכפופה לפוליטקאי כזה או אחר (ש"ס, ג', מר"צ, ליכוד, ימינה, כחול לבן, עבודה – כולם אותו דבר מבחינתי – פוליטקאים! לא אנשי דת). זה אומר שהחילוני שיפגוש אותי ברחוב יהיה בדיוק כמו הלא יהודי שיפגוש אותי ברחוב, שיהיה בדיוק כמו הדתי או החרדי שיפגוש… Read more »

תמיר
Guest
Reply to  חרדית הייטקסטית
2 years ago

גבירתי היקרה,
אני לא מכיר אותך ולפיכך אין לי סיבה לשנוא אותך, גם אם לשיטתי את פרימיטיבית באופן שאת חיה את חייך, אבל זו בעיה שלך (אני לא גר בישראל יותר משני עשורים דרך אגב).
תתרחקי מאירופה, בה שחיטה כשרה לא חוקית (במדינות מסוימות). ארה"ב נשמעת לי יעד מוצלח יותר בשבילך, או אולי איזה כפר נידח בסהרה…..

Last edited 2 years ago by תמיר
ברלינאית
Guest
Reply to  חרדית הייטקסטית
2 years ago

חרדית הייטקיסטית בוקר טוב, כפי שתמיר ציין, באירופה באופן כללי שחיטה כשרה הולכת ויוצאת מחוץ לחוק, והסיבות לא רלוונטיות. במדינות סקנדינביה אין קהילות יהודיות גדולות, ולכן אין גם מערכות כשרות משלהן. הם מייבאים כמעט הכל ממדינות מרכזיות כמו בלגיה, למיטב ידיעתי, ולכן גם הרבה יותר יקר לחיות באופן "כשר".
במקרה הזה, כדאי לשקול מדינות יותר "יהודיות" באירופה, או ארה"ב. בהצלחה!

Editor
Reply to  חרדית הייטקסטית
2 years ago

חרדית הייטקיסטית, אל תתייחסי לתגובות נאצה. אני מכירה חרדי שהיגר לצרפת והוא חיי שם כמו מלך. הוא בעצמו אמר שהוא לא רוצה לחזור לישראל ושצרפת מציעה לו כל מה שהוא צריך בתוך חרדי. יש בצרפת חיי קהילה יהודיים תוססים, יש מלא יהודים ובפריז עצמה כמעט בכל מקום תמצאי מחלקת כשר, יש סופרים כשרים מיוחדים ויש קהילה יהודית ענקית שעוזרת לישראלים וליהודים. אני לא יודעת מה את חושבת על צרפת ואם את אוהבת את התרבות וזה אבל אני חושבת שבאופן אישי אם להיות יהודי באירופה אז רק בצרפת. בגלל שיש פה את הקהילה היהודית הכי גדולה באירופה, מלא יהודים נמצאים בעמדות… Read more »

Last edited 2 years ago by Venus
אנטי ישראלי גאה
Guest
Reply to  Venus
2 years ago

מקסימום אפשר לשקול צמחונות או טבעונות:)

Kek
Guest
Reply to  Venus
2 years ago

מה שלומך את תחזרי לכתוב? הכל בסדר אצלך?

Kek
Guest
Reply to  חרדית הייטקסטית
2 years ago

אף לא שמעתי על "מימון" של תוכניות חילוניות בארץ ….

תמיר
Guest
Reply to  חרדית הייטקסטית
2 years ago

יש לך פרופיל מעניין.
מצד אחד את מנסה להציג את עצמך כליברלית עם נטיות פמיניסטיות, אבל באותו זמן את מהווה חלק מממסד דתי קיצוני שהוא הכל חוץ מליברלי, שמכתיב לנשים אין להתנהג ומה ללבוש, מתי להתחתן ועם מי ועוד כהנה וכהנה.
לא פלא שאת רוצה לברוח 🙂

לחרדית
Guest
Reply to  חרדית הייטקסטית
2 years ago

היי לך
אני מציע שתהגרי לקנדה
טורונטו.מונטריאול.וונקובר.
קלגרי.ויניפינג.אלברטה.אדמונטון.
יש בטורונטו 200 אלף תושבים.
ליטאים חסידים.ספרדים.רוסים.ישראלים.
הכל מהכל.גם חבד.יש כשרות מקומית ומוצרים
מהארץ.החיים נוחים ורגועים.
צאי לדרך
גם קל להגר

סופיה
Guest
5 years ago

הי, האם יש הדרדרות בפינלנד עקב גל פליטים? האם הממשלה רואה בפליטים סכנה, או כמו שוודיה מקבלת פליטים ללא יכולת לטפל בהם?

Reply to  סופיה
5 years ago

אין להם מושג מן הסתם…. אין להם ניסיון ולמה שיקשיבו לטראמפ ולישראל

אירופה זו שאלה של זמן
רק החכמים ישרדו שם
פולין בדרך נכונה
הונגריה
השאר לא ממש

כבשה שחורה
Guest
5 years ago

מקנא בכל מי שמהגר.לצערי סבלתי פה כל חיי.מהמשפחה.מהתלמידים.מהחברים.השכנים.ממי לא? לפחות בחול לא מציקים.שם יש שלווה ורוגע.לא הכל קל אמנם אבל יש לך נינוחות.מקווה שאצטרף בקרוב למהגרים.

Shoval
Guest
Reply to  כבשה שחורה
5 years ago

איך אפשר להגר?

משה
Guest
Reply to  כבשה שחורה
4 years ago

כל כך מצטער לקרוא זאת ולהזדהות . אכן הסבל בישראל הוא אין סופי בגלל חוסר החינוך והתרבות שרובץ כאן

Yosef
Guest
5 years ago

מצאתי את עצמי באמריקה. אלוהים יברך את אמריקה ואת העם האמריקני. אָמֵן.

אנני
Guest
5 years ago

היי לומי, העלית נקודה שמאוד מציקה גם לי, ותודה רבה על הצגתה. יש לך טיפים נוספים ספציפית למהגרים ישראלים לפינלנד? בעיקר אלו שחוסכים ללמוד במדינה?

קופר
Guest
5 years ago

היי Lumi, כתבת יפה מאוד ואני מזדהה איתך לגמרי. מרכיבי הזהות של אדם הם עניינו האישי ולבחירתו בלבד, כשגוף כלשהו כמו מדינה או מוסד כופה עליך מרכיבי זהות שעליך להזדהות איתם זה רע מאוד. אני גם באמת חושב שהיחידה שצריכה לשמוח מהזכייה הזו היא נטע בעצמה, ואני כמובן שמח בשבילה כי הגיע לה אבל כל הלאומיות שמכניסים לעניין די פתטית.

פינלנד נשמעת לי מקום מעולה על אף הקור וה-so called נמנום. אני מתכנן להגר לשם גם. אשמח מאוד להתייעץ איתך קצת לגבי כמה נקודות בהגירה לשם אם תוכלי 🙂

קופר
Guest
Reply to  Lumi
5 years ago

תודה לך גם את ממליצה על דרך כלשהי ללמוד פינית עוד מהארץ? אני פחות מעדיף קורסים כי אני אוטו דידקט ואני לא מאמין שיש בארץ מספיק דוברי פינית שפת אם כדי להעביר קורס ברמה גבוהה, אבל אם זו הדרך היחידה הטובה אז אין בעיה. מקריאה של הפוסטים שלך אני מבין שאת מקבלת מהפינים תמיכה מקיפה בכל הנושא של אינטגרציה כולל קורסים וקצבה (אין צורך לציין שזה מעורר קנאה כי בארץ הדבר היחידי שאתה מקבל בתור אזרח זה כתבות הפחדה על איראן), וגם שהיגרת על סמך בן זוג ולא עם דרכון אירופי. את יודעת במקרה האם גם בעלי דרכון אירופי (שבאים… Read more »

קופר
Guest
Reply to  Lumi
5 years ago

אז קודם כל תודה 🙂 וסליחה על העיכוב הקל. יש הרבה אפליקציות תחת השם הזה שהזכרת, לא יודע לאיזו מהן התכוונת ספציפית אבל אני אלך בשיטת ניסוי וטעייה. האזורים הפריפריאליים שהתכוונת אליהם הם ממש חור או שבמרחק סביר מהעיר, ברכב כמובן? לגבי השאלה אם הייתי שם בעונה הקרה אז התשובה היא לא. לגבי השאלה אם אני אסתדר עם קור הכלבים, אני יכול להגיד לך שאני כותב לך עכשיו כשבחוץ מעל שלושים מעלות חום וכל הגוף שלי שורף וזה סבל. אפשר להגיד שהיתרון היחידי בזה הוא שאפשר ללכת הרבה לים, אבל אני בכלל לא מהטיפוסים האלה של הים. אני לא הולך… Read more »

Jonathan
Guest
5 years ago

הפוסט שלך מזכיר לי משהו שקרה לי כשהייתי בארצות הברית לאחרונה:
כששאלו אותי מאיפה אני, האינסטינקט שלי היה להגיד את ארץ המוצא של אמא שלי (צרפת) ולא ישראל.
זה קרה ללא כל מחשבה מראש, החלטה של מעכשיו לעכשיו, באיזשהו מקום התביישתי להגיד שאני ישראלי בגלל שלא רציתי שיראו בי מה ש"ישראלי" מייצג.
לפעמים כשהיה משתחרר לי בטעות "ישראלי", הייתי מתרץ ב"אבל המשפחה שלי הגיע לשם מצרפת".

כן, עצוב שדווקא מדינת ישראל, כשהעם שבאנו ממנו עבד כל כך קשה בשביל להקים, הגיעה למצב הזה שאנשים מתביישים להגיד שהם משם.

Editor
5 years ago

מזדהה איתך לגמריי ! כששואלים אותי מאיפה אני אני פשוט משנה נושא. אני פשוט לא מרגישה ישראלית, בדיוק בגלל כל הדברים שאמרת. אפילו לומר את ארץ המוצא של ההורים שלי מרגיש לי לא נכון, כי גם משם אני לא מרגישה, אפילו לא נולדתי שם ואת השפה אני בקושי מדברת … כך שאני לא יודעת איך להגדיר את עצמי … בקטע של היהדות, בצרפת אפילו לא מתעניינים בדתות. כמובן שהייתי שמחה שיגדירו אותי כחסרת דת. בשבילי יהודי זה דת, ולא שום לאום כמו שהציונים המציאו. יש לי מלא להגיד על זה אבל זה לא לכרגע … שמחתי שישראל זכתה באורווזיון. לא… Read more »

נתי
Guest
Reply to  Venus
5 years ago

אני לא חושב שכדאי להתבייש
אני לא אוהב להגיד שאני ישראלי כי אני לא מתגאה בישראל
אני אוהב להגיד שאני מתל אביב
ושנולדתי בברית המועצות
ושברחתי בלית ברירה ושאני ברחתי שוב בלית ברירה

אני גאה להיות ישראלי כי זה עם מיוחד
אבל אני שונה
ישראלי ממוצא סובייטי

לא כמו כל ישראלי כמו שלא כמו כל אמריקאי, הרי יש אמריקאי מאלבמה ויש אמריקאי ממנהטן ניו יורק 🙂