Sign In

Remember Me

תצעק זה לא יעזור – האתוס (האמיתי) של הציונות

פוסט אורח מאת ירוא

בשנת 98, כחלק מחגיגות היובל למדינה, עלתה לאוויר הסדרה "תקומה" בערוץ הראשון. הסדרה, בת 22 פרקים, סוקרת את חמישים השנים הראשונות של מדינת ישראל. הפרקים מסודרים בסדר כרונולוגי פחות או יותר כאשר רוב הפרקים מוקדשים לסיקורן של שנים ספורות, למעט כמה שבוחרים להתמקד בנושא מסויים על פני פרק זמן ארוך יותר של כמה עשורים. בעיני זאת סדרה די מומלצת לחובבי ההסטוריה שביניכם ובכלל. אני רוצה להתחיל מהקטע הזה שלקוח מתוך פרק 12 של אותה סדרה, "ישראל השנייה". הפרק עוסק בקרע שבין מזרחים ואשכנזים בישראל.

קצת רקע הסטורי לאלה מכם שלא זוכרים/מכירים. הדובר (זה שאומר לליכודניקים "המזרחים" שהצעקות לא יעזרו) הוא מרדכי (מוטה) גור, הרמטכ"ל העשירי של צה"ל והאיש שפיקד על חטיבת הצנחנים  ש"שחררה" את ירושלים המזרחית במלחמת ששת הימים. הימים הם ימי מערכת הבחירות הסוערת של 81. עשר שנים אחרי הפגנות הפנתרים השחורים, ארבע שנים אחרי "המהפך". השסע העדתי היה נושא חם הרבה יותר מעכשיו. בעצם עד היום הנושא הזה לא הספיק להתקרר. לדעתי בצדק, אבל אני לא אדבר על כך היום.

אני לא אתפלא אם רוב מוחלט של האנשים שחיים היום בארץ בכלל לא שמעו על ההתבטאות הנדירה הזאת. איכשהו היא הצליחה להימחק כמעט לחלוטין מהתודעה ההסטורית. התבטאות אחרת מאותה מערכת בחירות של 81, זאת של דודו טופז על הצ'חצ'חים שמצביעים לליכוד, נצרבה עמוק בתודעה ההסטורית-קולקטיבית הישראלית. עובדה שעד היום מזכירים אותה. יש כאן שתי אמירות בוטות, שתיהן כוונו נגד ה"מזרחים", שנאמרו בהפרש של שבועות/חודשים אחת מהשנייה. אחת זוכרים, השניה כאילו לא קרתה. אני לא יודע איך זה קרה, איך זה שלדודו טופז זוכרים עד היום מה שלמוטה גור כבר מזמן הספיקו לשכוח. אולי זה בגלל הנאום המפורסם של בגין שבא בעקבות ההתבטאות של טופז, אולי זה בגלל ה"זכויות" הרבות של מוטה גור, רמטכ"ל ולוחם נערץ, האיש ששחרר את הכותל וכו'. בכל אופן, לדעתי זה מאוד חבל שלא זוכרים אותה כי בעיני זאת אמירה מאוד חשובה. כזאת שמצריכה דיון וניתוח מעמיק.

אני רוצה לטעון טענה שתישמע אולי מופרכת בהתחלה, אבל אנסה לבסס אותה בהמשך. אני חושב שהאמירה של גור, לא רק שאינה ראויה להיקרא פליטת פה (טוב זה די ברור שהוא התכוון לדברים שאמר) אלא שהיא גם מהווה חלק בלתי נפרד מהאתוס הציוני. אתוס אשר אין חולק על כך שגור הינו אחד מנציגיו הבולטים.

אבל מה זה בעצם אתוס? אתוס, כפי שניתן לקרוא בויקיפדיה העברית, היא "מונח המשמש לתיאור מכלול האמונות והרעיונות המנחים ומשקפים את התנהלותה של חברה מסוימת, אומה, אידיאולוגיה או תרבות, וכן את התנהלותה הפרטים המרכיבים את אותה קבוצה.

על מנת לבסס את מה שטענתי אצטרך להראות שהאמירה של גור אכן מקיימת את ההגדרה של אתוס. כלומר מהווה חלק (בלתי נפרד) מהרעיונות המנחים והמשקפים את ההתנהלות של האידיאולוגיה והחברה הציונים והפרטים שמרכיבים אותה.

התנועה הציונית החלה דרכה בקהילות היהודיות הנרדפות של מרכז ומזרח אירופה. היהודים של אותה תקופה, עייפים ממאות שנים של רדיפות, החליטו, בהשפעת התנועות הלאומיות שאליהן נחשפו באירופה שגם להם מגיעה מדינה. הם מונחים על ידי הבנה שנסיונות ההיטמעות לא יעזרו והם חייבים לעזור לעצמם. אני יכול לדמיין, את אותם ציונים ראשונים אומרים איש לרעהו "תצעק, זה לא יעזור". ההסטוריה הוכיחה את צדקתם.

אז מה עושים כשזה לא עוזר לצעוק? מקימים מדינה. "ניקח גורלנו בידינו" אמרו הציונים הראשונים. "ארץ ללא עם מחכה לעם ללא ארץ", הארץ היא כמובן ישראל (אלא מה) אלא שהיה לה עם. קראו להם ערבים, וכמו שמוטה גור אמר, "לא עזרו להם הצעקות". הסיפור ידוע: "הם" הפסידו במלחמה, התבצע טיהור אתני (בניגוד למה שמלמדים בשיעורי ההסטוריה) והמדינה היהודית קמה על אפם ועל חמתם.

אחר כך באה הצעקה של המזרחים. באיחור של דור אחרי שתקעו אותם ביחד עם ההורים שלהם במעברות ואחר כך בעיירות פיתוח הם החלו צועקים לעזרה. האם זה עזר להם במשהו? לדעתי לא ממש. מספיק להסתכל מי נמצא בפריפריה ומי במרכז. מי לא מסיים בגרות ומי הולך לאוניברסיטאות (כל סטודנט יכול להעיד על כך שיש הרבה יותר פרופסורים אשכנזים ממזרחים) ולמי יש שירותי בריאות יותר טובים? תוחלת החיים קצרה יותר בפריפריה (קישור לדוח). צריכים עוד הוכחה? נכון ל-2012 אשכנזים משתכרים ב-30% יותר ממזרחים (קישור). כבר עברו שנות דור מאז אותה אסיפת בחירות של 81 והנבואה של מוטה גור ממשיכה להתקיים. "דור הולך ודור בא והארץ לעולם עומדת". אצל הערבים המצב הרבה יותר גרוע. הם צועקים עד היום על הקיפוח. מישהו מקשיב להם? לא! האם זה בגלל שהם ערבים? כן, אבל לדעתי לא רק בגלל זה.

הסיפור חזר על עצמו לא מזמן עם "המחאה החברתית". הפעם זאת הייתה השדרה המרכזית של החברה הישראלית שיצאה לרחובות וצעקה לעזרה. האם מישהו התייחס אליהם? לא ממש. כן היה את החוק חינוך חינם לגיל הרך, שבינתיים נשמעים דיבורים על לבטל אותו. חוץ מזה הסיבה שהמחאה החלה הייתה מחירי הדיור והמזון המאמירים, מה שקרוי "יוקר המחייה". מה קרה? מחירי הדיור רק עלו מאז (קישור). אני מפחד לבדוק מה קרה למחירי המזון אבל אני בטוח שהם לא ירדו (ואם כן אתם מוזמנים לתקן אותי). למה זה קורה? הממשלה אומרת שזה עניין של ביקוש מול היצע- כוחות השוק. אני רואה כאן שיטה.

כל אימת שמישהו מבקש שיעזרו לו, ישר מאשימים אותו בכל הצרות שלו ושל המדינה. הערבים מתלוננים על קיפוח? תשלמו ארנונה! החרדים עניים מרודים? לכו לעבוד, פרזיטים! מזרחים מופלים לעומת אשכנזים? הכל בסדר אין אפליה! (ואם כבר מוכנים להודות שהמצב לא בסדר אז כמובן שהמזרחים אשמים). למה? כי זה האתוס!

פירוש המילה אתוס ביוונית זה מנהג, ומנהגים אינם משתנים על נקלה. לכן זה לא מפתיע שגם כאשר אשכנזים טובים ממעמד הביניים שעובדים קשה צועקים שהם לא מצליחים לגמור את החודש, מכנים אותם "מפונקים-בכיינים" ו"אוכלי סושי".  ובצדק, הרי זה המנהג של המקום הזה ודווקא הם בתור דור שני ושלישי למייסדים צריכים היו לדעת זאת יותר טוב מכולם. זאת הסיבה שבכל פעם שפוליטיקאי ישראלי מבטיח שהוא "בא לשנות", אסור להאמין לו. כי כמעט תמיד השינוי שאליו הוא מתכוון זה בעצם שהוא יחיל את ה"אתוס" על יותר אנשים: הוא ישית עוד מסים, "יגביר" את ה"שיוויון בנטל", ידפוק עוד קצת את הערבים, ויקצץ לעניים ולכל השאר בקצבאות ובשירותים. בקיצור לגרום לעוד אנשים לצעוק יותר חזק, ולא לעזור לאף אחד.

למה? כי זה המנהג של המקום הזה. כי זה האתוס, ואתוס לא משנים! לציונות יש אתוס, וקוראים לו "תצעק זה לא יעזור". ראינו כיצד האתוס הזה מלווה את הציונות מראשית דרכה, דרך קום המדינה, מלחמת העצמאות, קליטת המזרחים והמאבקים החברתיים שהיו מאז  ועד ימי המחאה החברתית של קיץ 2011. הרעיון חוזר על עצמו בצורות שונות אבל המסקנה היא ברורה. החברה הציונית איננה מקבלת יפה צעקות. מי שצועק הוא או בכיין, כלומר אחד שאין לו צרות אמיתיות וסתם אוהב לעשות מהומה-על-לא-כלום או שהוא אשם בצרות שלו ואז אין לו מה לבוא בתלונות ובכל מקרה אנחנו לא צריכים לעזור לו. זה הקו המחשבתי המנחה של הציונות.

אז אל תהיו תמימים וגם אל תצעקו לעזרה. אין טעם. זה לא יעזור. היו חכמים והבינו היכן אתם חיים והכי חשוב תפעלו בהתאם לכך. לפעול בהתאם זה אומר קודם כל להפסיק להאמין למנהיגים שאומרים שהם הולכים לשנות. במיוחד אם הם ציונים. כי זה כמעט תמיד בא ביחד עם האתוס המאוס, ואם אתם יכולים, עשו מה שעשו אבותיכם הציונים לפניכם ותתחילו לחשוב ברצינות על הגירה.

אני מקווה שהפוסטים שלי יעודדו אותכם ויעניקו לכם השראה להגר וגם למצוא את האושר האישי שלכם :) קריאה נעימה.

Subscribe
Notify of

8 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments