Sign In

Remember Me

Cacher c'est trop cher

Cacher c'est trop cher

לצרפתים יש אינסטינקט מוזר, לומר לי איך שאני אומרת להם שאני מישראל, "Cacher c'est trop cher" (כשר זה ממש יקר) ולגחך. בהתחלה לא הבנתי מה הקטע של המשפט הזה, וזה גם די עצבן אותי ; ואז מישהו סיפר לי שיש סרט קומדיה צרפתי ממש מוכר ואהוב בצרפת [שמעתי עליו] בשם הרבי ג'אקוב אם אני לא טועה, ושם נאמר המשפט הזה. אז כן מישהו סיפר לי ממש בהתלהבות שזה הסרט האהוב עליו ושהבדיחות שם גאוניות, ושחבל שלא מוציאים סרטים כאלו טובים היום. מי חשב שסרט על רב יהיה כל כך אהוב בצרפת, מדינה נוצרית במקורה?

בארץ הסביבה כל הזמן התלוננה עד כמה שצרפת זאת מדינה אנטישמית שליהודים מסוכן שם, ושמאות יהודים בורחים בפחד לחייהם לארץ המובטחת. וכמובן איך שאמרתי "אני אוהבת את צרפת" כולם יצאו עליי שאיך אני יכולה לאהוב מדינה כל כך נוראית. עוד שנייה ביצעו בי לינץ' בגלל הפשע הנתעב שלי, לאהוב את צרפת, ואפילו מישהי אמרה לי, "בשביל מה את יודעת צרפתית, אולי גם תלמדי אמהרית?"
נו באמת, גם אז, חשבתי שזה מוגזם. הרי כמעט כל אחד היה בפריז, וגם החברים שלי שהיו שם, סיפרו לי שזה שטויות ושהאנשים שם ממש נחמדים. אני מודה כשהגעתי לצרפת ממש פחדתי, אם כולם אומרים את זה, יש מצב שזה נכון, לא?
בצרפת הבנתי שכל הפיגועים נגד יהודים נעשים תמיד ע"י ערבי ומוסלמי, ושהצרפתים מגנים אותם בכל כוחם. למשל מי שלא שמע על הרצח של ניצולת השואה בפריז שהרעיד את המדינה, שנעשה ע"י איך לא, מוסלמי, שצרח "אללה אכבר" ורצח אותה ללא רחמים. כמובן שהתקשורת הוצפה בארץ שזה היה רצח אנטישמי, וזה כן, אבל הם לא ציינו שזה מוסלמי, כי אם להמשיך ללכלך על הצרפתים שהם כאלו גזענים ופרימיטיביים, למה לא? כי המוסלמים המהגרים שאין להם שום כוונה בכלל להשתלב בחברה הצרפתית, ושאפילו צרפתית לא מדברים, הם ממש מייצגים את האומה הצרפתית.
מה שלא סיפרו לכם, זאת על צעדת ההזדהות והhommage שנערכה לכבודה, בה השתתפו אלפי צרפתים שהביאו צער והזדהות ומחו כנגד האנטישמיות. מדינה אנטישמית או לא?

כמו שאני אומרת, אני יהודייה רק על הנייר. אני מבחינתי חסרת דת ואתאיסטית, ובצרפת זה לפתע נורמאלי. אפילו בכתבה אחת רשמו, "יהודים, נוצרים, מוסלמים ו*אתאיסטים* התאחדו יחדיו והפגינו כנגד האנטישמיות". אתאיסטים. זה גרם לי לחייך. לפתע חסר דת זה נחשב מקובל ונורמאלי, ואף אחד לא בא אלייך במשפטים כמו, "יהודי תמיד נשאר יהודי", "יהודי זה לא רק דת זה לאום" ועוד בלבולי שכל. זה גם לא מעניין אותם מה הדת ובמה אני מאמינה, הצרפתים מוודאים שבכל מקום תהיה הפרדה מ-ו-ח-ל-ט-ת בין דת למדינה, ומזכירים בכל פעם שדת זה עניינו האישי של הפרט ושאין שום סיבה שסממני דת יופיעו בציבור. למרות הכל, אני רואה מידי פעם אנשים עם שרשרת צלב, בחורים עם כיפה וכמובן בנות עם כיסוי ראש מוסלמי. ואם אתה אתאיסט, אז יופי. אתה אתאיסט. אף אחד לא מכריח אותך להיות בדת מסויימת רק כי נולדת אלייה. לא חסר מוסלמים שהתנצרו, למשל. וזה מקובל לשנות דת (וגם לצאת ממנה).

אנה פרנק היא דמות מאוד נערצת ומוערכת בצרפת, אני זוכרת שבתחילת שנה הקדישו לה פינה בחנות ספרים והיו שם גרסאות שונות של יומנה של אנה פרנק, קומיקסים, גרסא מעובדת, גרסא מקורית … גם בהתחלה, גרתי צמוד לרחוב אנה פרנק. וביום השואה הבינלאומי הפייסבוק שלי היה מוצף בפרסומים על אנה פרנק וכולם קראו לה גיבורה וגם שמו תמונה שלה בפרופיל.
לאחרונה שמתי בהגירה של חרדים אמריקאים לצרפת, כמעט כל יום אני מבחינה ברכבת בכמה חרדים נכנסים ומתיישבים. באחד מהמקרים, יצא לי לשבת במושב מול קבוצת חרדים, בפורים, וצרפתי אחד התיישב לידם והתחיל ממש לשאול אותם שאלות, מהתעניינות. הם דיברו איתו באנגלית וסיפרו לו שהם באו מניו-יורק, שהם כבר חצי שנה בצרפת ושהם לומדים צרפתית. הצרפתי התלהב וממש התחיל להתעניין ושאל אותם מה זה המתנות האלו והם הסבירו לו שזה משלוח מנות וכד' וכד'.
זה מהדברים שלא תשמעו בחיים בתקשורת. ואפילו אין לי כל כך הסבר למה מלא חרדים עוזבים את ניו יורק ובאים לצרפת.

לא פעם דיברתי בעברית בטלפון עם אימא שלי בסופר, וגם פעם אחת פטפטתי עם אחותי בעברית כשעמדתי בתור ארוך בפרימרק לאחר שבחרנו לה יחד מתנת יום הולדת. לא הסתכלו עליי אפילו, כל אחד היה עסוק בענייניו. לאף אחד לא באמת אכפת מאיפה אתה, ואם יש לכם מראה אירופאי, גם יכולים לחשוב שאתם מקומיים. אלו שמתעניינים, ישאלו אותך.
לאנשים אין ראדאר שמזהה עברית ויהודים, כמו שלימדו אותנו בבית ספר. באירופה אף אחד לא אומר לי להפסיק לדבר בטלפון כי זה מפריע, או שנועצים בי מבטים. פעם אחת, בארץ, התחלתי לריב עם מישהי כי זה ממש הפריעה לה שאני מדברת בטלפון, ואני אמרתי לה שיש לי זכות לעשות מה שבא לי ואם לא יאה לה שתלך. והיא מנסה להמשיך את הריב ואני פשוט הולכת משם וממשיכה בשלי. לדבר בטלפון. יש פה מה שנקרא פרטיות. לאף אחד לא אכפת מהחיים שלך, מה אתה עושה ואנשים לא דוחפים את האף. פרפקט.

בקיצור, כל פעם שאני רואה כתבה על האנטישמיות הגואה באירופה, אני מבינה כבר שהכל בולשיט. באמת. שזאת רק דרך של התקשורת הישראלית למנוע הגירת מוחות מהארץ, בדרך ההפחדה. לאחר שאני קוראת את הגרסא של הכתבה בצרפתית, אני רואה עד כמה התקשורת הישראלית מעוותת את המציאות ומקצינה. כפי שמתאים לה.
אני די מתביישת לומר שאני מישראל, ולרוב אני אומרת את מדינת המוצא של ההורים שלי, כששואלים אותי מאיפה אני. אם אני מתקרבת לבן אדם אני מספרת לו שאני גרה בישראל, אך שזאת לא ארץ המוצא שלי ושההורים שלי עלו לשם בתחילת שנות ה90. אני גם מעדיפה לא להכיר ישראלים, כי בפעם האחרונה שדיברתי עם ישראלים שחיים בפריז, הם תקפו אותי ממש בשאלות, "מה את עושה פה?!" "למה את פה בלי דרכון אירופאי" "מה תחדשי ויזה כל פעם" "איך את יודעת צרפתית שוטף!" וממש הרגשתי מאויימת ואף לא רצוייה. מאז, אני מתרחקת מישראלים, ומשתלבת רק עם מקומיים.
כעת כשאנשים אומרים לי שבצרפת יש פיגועים נגד יהודים, אני אומרת להם שישראל זאת המדינה הכי מסוכנת ליהודים, ושכמעט כל יום בן אדם נדקר ע"י ערבי על רקע גזעני, שכמעט כל שנה יש מלחמה ופיגועים ; ושיש מקומות בישראל שמסוכן ליהודים להסתובב. זה בדר"כ משתיק אותם (:

מאת
אני לא באה להראות את הצדדים היפים בסיפור ההגירה כפי שרבים נוהגים לעשות. אני באה להראות לכם מנקודת מבט של מישהי צעירה, עד כמה זה קשה ומאתגר להגר. אני רוצה לתת את התקווה לעוד אנשים בגילי וגם צעירים יותר, שלא רואים את עתידם בארץ וחולמים להגר בעתיד.

Subscribe
Notify of

22 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
אדי
Guest
5 years ago

הי וונוס. אני בן 35 ואני מת על אירופה אבל אין לי אפילו מקצוע. אני עשיתי עכשיו איבחון דרך ביטוח לאומי וזה אמור לעזור לי עם מקצוע. אני רוצה מאוד להגר לאירופה או לארצות הברית אבל אני מפחד כי בארץ לא הצלחתי אז מי אמר שבאירופה אצליח. אני מחכה לגרין קארד מארצות הברית דרך אבא שלי שגר שם. אמור לקבל אותו עוד שנה

נתי
Guest
5 years ago

אני כל כך מזדהה איתך בנוגע למערכות יחסים עם ישראלים. הם זוועה גם בתור לקוחות. זורקים במבה על הרצפה. מגיעים עם ערימות של ילדים ולא מתנהגים בצורה נעימה. גם אני עליתי בשנות ה90 ואם שואלים אני בכלל מאוקראינה. חשבתי שאגיע לאמריקה ואשמח להיות ישראלי. פאדיחה. זו מדינה שחוק הלאום נוצל על ידי עדות מסריחות. מסוכן היום בארץ יש יותר דוסים וערבים מבני אדם "נורמטיביים". כל המוחות עזבו.

תודה על הכתבה צחקתי בקול רם

Bar
5 years ago

תודה רבה על הכתבה ונוס.
הנחתי שהתקשורת בישראל מגזימה בנושאי האנטישמיות כהרגלה, אבל כיף לשמוע את זה ממישהי מקומית שממש חיה שם והשתלבה בחברה.
שוב תודה, תמיד כיף לקרוא את הכתבות שלך 🙂

משה זיו
Guest
5 years ago

אני מבין שהפיגועים נעשים בידי מוסלמים ולא נוצרים.אבל הם בעלי זהות צרפתית.ויהודים נמצאים על הכוונת.ולדעתי זאת בעיה קשה.ויהודים צרפתים עלו לארץ או היגרו בתוך צרפת
למקום אחר.אז כן יש בעיה ליהודים בצרפת.

רן
Guest
Reply to  Venus
5 years ago

אני מחזק את דברייך.ויש בערים גדולות כשיש בה כל מיני סוגי אוכלוסיה.לפעמים יש בה חוסר ביטחון.וזה מטריד וכתוצאה מכך אנשים מהגרים לעיר אחרת.קצת לא נעים לקבל מכות בליווי צעקות יהודי מלוכלך.

Admin
5 years ago

מאמר מקורי וכתיבה יפיפה 🙂 התחברתי לחוויה האתאיסטית ובזה אני מעריץ את הצרפתים שאולי היו הראשונים להפריד את הדת מהמדינה.

אם זכור לי נכון, לאחרונה פסל בית המשפט הצרפתי מאישה מוסלמית לקבל אזרחות צרפתית שעמדה בכל התנאים רק משום שסירבה ללחוץ את היד של הפקיד במשרד הפנים. הנימוק היה שהיא לא השתלבה בתרבות הצרפתית בכך שנמנעה ללחוץ את היד לפקיד שהוא גבר זר. כל הכבוד!

Vive la France

רן
Guest
Reply to  Venus
5 years ago

את עושה הכללה גסה ומשווה בין מוסלמים לחרדים זה על גבול ההסתה.חרדים הם כמו כולם.טובים.בינונים.רעים.מנומסים.גסים.בדיוק כמו החילונים.החרדים לא עושים פיגועים כפי שהחילונים לא עושים.אז חאלס עם התגובות הנלוזות והמשמיצות.לעשות השוואה זה דבר כל כך לא נכון ולא מדויק.עם כל הביקורת על החרדים זה לא מתקרב למה שעושים מוסלמים בעולם.אז תתעשתי.

Bar
Reply to  רן
5 years ago

הכוונה שלה הייתה שהם לא משתלבים בחברה.

Reply to  רן
5 years ago

רן – נכון, יש חרדים טובים, בינוניים, רעים, מנומסים וגסים בדיוק כמו החילונים, אבל מה שמבדיל אותם מחילונים זה שחלקם דוקרים במצעדי הגאווה, אחרים אונסים ילדים במקווה ומשטרת יד לאחים נותנת מכות לחוזרים בשאלה. אבל אתה מתרעם על ההשוואה הלא הוגנת למוסלמים, רק שאני רוצה להזכיר לך שיש גם מוסלמים טובים, בינוניים, רעים, מנומסים וגסים בדיוק כמו החילונים… דבר נוסף, הסיבה שהחרדים (עדיין) לא יורים בחילונים ולא מפוצצים אוטובוסים בתל אביב היא כי החברה החילונית השפיעה עליהם, ערכים כמו זכויות אדם שזרים לחלוטין ליהדות חילחלו אפילו למוחות הגזעניים ביותר בבני ברק ומאה שערים. במילים אחרות, אילו היית נותן לחרדים חופש… Read more »

רן
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
5 years ago

מצטער.אתה כותב שטויות במיץ עגבניות.אני מבין שאתה בור ועם הארץ בנושא חרדים.אני חושש שאתה יותר מגמתי ויש לך עניין בהכפשה זדונית וזה חמור יותר.אתה כל כך מפריז שאין טעם לנסות להבהיר לך את פני הדברים.בדרך כלל נערים מדברים ככה.לא אדם בוגר פיקח שלא מקבל כל חתול בשק שמוכרים לו.צר לי עליך.

Reply to  רן
5 years ago

החרדי כאדם פרטי יכול להיות אדם טוב, משכיל ומנומס, אבל כאשר זה מתחבר לאידאולוגיה הדתית אז הוא הולך ורוצח ראש ממשלה כי זה צו דתי (ולא עשב שוטה). ככל שהאדם שקוע עמוק יותר באמונה הדתית, בין אם הוא יהודי, נוצרי או מוסלמי כך גדלים הסיכויים לאלימות. הרבה חרדים התמתנו בעקבות ההשפעה החילונית, אבל כקבוצה הם בעלי פוטנציאל להפוך לחמאס שאגב מאוד דומים מבחינת התמיכה החברתית שהם מעניקים לקהילה שלהם. זכויות אדם לא היו קיימים בתקופת התנ"ך ועד למהפכה הצרפתית. דתי אמיתי לא יכול להסכים לזכויות אדם, אחרת הוא לא דתי, אלא סוג של קומבינציה בין דתי לחילוני שאלו אגב רוב… Read more »

רן
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
5 years ago

אין לך מושג ביהדות.ובחרדים.וכבר הקדימו אותך.אנשים שדיברו כמוך בתקופת השואה ולפני.יש לך רעיונות זהים.יש לך ממה ללמוד.אתה אדם מסוכן.ונקווה שלא יהיו רבים כמוך ואחריך.

Reply to  רן
5 years ago

בהרבה מקרים אני טועה ואולי גם במקרה הזה, אז אולי תוכל להאיר את עיניי ולהסביר את הפירוש של פסוק יג בספר ויקרא פרק כ:

"וְאִישׁ אֲשֶׁר יִשְׁכַּב אֶת זָכָר מִשְׁכְּבֵי אִשָּׁה תּוֹעֵבָה עָשׂוּ שְׁנֵיהֶם מוֹת יוּמָתוּ דְּמֵיהֶם בָּם".

כהומניסט אני בעד אנשים ונגד אידיאולוגיה נגד אנשים. אם אדם מסויים מאמין בתורה, אז מן הסתם הוא תומך בהוצאה להורג של הומואים. האם אני טועה?

אגב, בתקופה השואה, אותם אנשים שרצחו יהודים רצחו גם הומואים. האם יש מכנה משותף בין התורה לבין הנאצים? נדמה לי שאני ההיפך הגמור, התבלבלת בהשוואה!

רן
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
5 years ago

אני כאדם מחפש את המחבר ולא את המפלג.אדם נורמלי צריך לחפש איך למצוא את המשותף ולא להגביה את החומות.לצערי המדינה שלנו כיתות כיתות וקשה לגשר על הפערים במיוחד כשיש פרובוקטורים המסתובבים עם דליי בנזין לשפוך על המדורה ולהגביה את הלהבות.אמנם אנשים אלו מרויחים מכך.אבל רוב העם סובל מכך.אז בהצלחה.

Reply to  רן
5 years ago

בהצלחה 🙂 אתה נשמע בחור חביב.

רן
Guest
Reply to  Venus
5 years ago

לא כל החרדים מדברים אידיש.החרדים זה מיגזר הכולל.חסידים.ליטאים.מזרחיים.חוזרים בתשובה.חלק כן משרתים.חלק כן עובדים.חלק גרים בשכונות חילוניות.חלק חוזרים בשאלה.חלק הופכים לדתיים מודרנים או לייטים.הם מעורים בחברה.מטיילים בכל מקום.טסים לחול.יש להם סמרטפונים.עושים קרוז.מתלבשים יפה ואופנתי.חלקם בדעות שמאל חלקית למשל שטחים בעד שלום אם יש פרטנר אמיתי.חלקם לא מעוניינים בכפיה דתית.החרדים הבעייתים הם סטאמר.והפלג הליטאי.שניהם מוקצים מחמת מיאוס בחברה החרדית

אלעד
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
5 years ago

הישראלי הנודד , בהמשך לדיון פה ובהמשך להשוואה שלך לכל דת ואידאולגיה , הרשה לי להגיד שאתה עושה לעניות דעתי השוואה לא נכונה ולא מושכלת . יש לנו הוכח כי המציאות מראה בבירור כי האדאולגיה היהודית אינה כופה על עמים אחרים את עצמה . ללא צל של ספק . כמו האמונות הנוצריות והאיסלמאיות . אי אפשר לקחת מדגם של קבוצה חרדית ולהשליך אותה על הכלל או לקחת את המיעוט הקיצוני שבדת מסוימת ולהשליך על הכלל . זה לא נכון ולא מציג ומשקף את המציאות . אפשר להגיד כי דתיים לא מתגייסים לצבא ואילו בפועל הציבור הדתי לאומי בעל שיעור אחוז… Read more »

Reply to  אלעד
5 years ago

אתה צודק מנקודת המבט שלך. אני רואה את הדברים בצורה "מוחלטת" – כלומר, לצורך העניין, אם בתורה רשום שיש להרוג אנשים על משכב זכר ואני מזהה אדם שמקבל עליו את עול תורה ומצוות, אז בעיניי הוא איש בעל רוע אידאולוגי, גם אם הוא בחיים לא יהרוג אדם בגלל נטייתו המינית. יש לנו תאוריות הפיזיקה, ואם קיים מקרה אחד בודד שמפריך את התאוריה אז היא כבר לא שווה כלום ומחפשים תיאוריה אחרת. ככה אני חושב, אם אדם מגדל שהאיסור בתורה על משכב זכר פוגע לו בערך זכויות האדם, אז כל התאוריה של התורה שווה לאפס, יש להתנגד לתאוריה ולחפש משהו יותר… Read more »