Sign In

Remember Me

ישראליות = תינוקיות

ישראליות = תינוקיות

כבר הרבה זמן מקננת בי התהיה מה גורם לישראלי המצוי להתנהג כפי שהוא מתנהג. אני מתכוון כאן לתופעת הישראלי הממוצע, המכוער, כזה שמתנהל באגרסיביות, דורסניות, התנשאות וזלזול בכל אדם ובכל דבר. מתעלם מכל מה שקורה מסביב. חושב ומרוכז אך ורק בעצמו. אלים, קולני, בוטה. נו, הישראלי הזה שאתם רואים בסופר, בדואר, בשדה התעופה ועוד. פעם הייתם מצקצקים כשנתקלים בו, אבל היום הוא חלק מהנוף. פעם רק במקומות חלשים סוציו-אקונומית, היום תוכלו להיתקל בו גם במשרדים מפוארים ויוקרתיים (ראו למשל את הפוסט הזה שפרסמתי כאן על הישראלי המכוער שטס איתי בביזנס).

מה גורם לו, לישראלי הזה, להתנהג כך? איך התרבות שלי ושלו כל כך שונה? מדוע אני משתדל להיות מרוכז ומתחשב בסביבה שלי, והוא כל כך מרוכז ומתחשב רק בעצמו?

נדמה לי שיש לי את ההסבר לכך: הישראלי הממוצע הוא ילד מגודל. הוא פשוט לא בוגר. לא עבר את שלב ההתפתחות מילדות לבגרות. הישראלי הממוצע נותר תודעתית בשלב מקדמי של חייו.

איך חושב ילד?

חזרו רגע לגן. ההורים מסמנים לכם לשלום ומשאירים אתכם בדלת הכניסה. אתם עצובים. כבר מתגעגעים למגע החם שלהם. אתם בוכים וצורחים.

במהלך היום אתם מתרוצצים לכם בגן לכל הכיוונים. זורקים צעצועים, מושכים בשערות של חבריכם, עושים קקי ופיפי לפני כולם, צורחים, צוחקים, בוכים. עושים מלא רעש.

בארוחת הבוקר אתם אוכלים כמה שמתחשק לכם ומה שלא אוכלים זורקים הצידה. אם לא טעים לכם אתם פשוט צועקים לחלל האויר "לא טעים", ואם אתם עוד קצת רעבים אתם תצרחו ותבכו.

לקראת סוף היום אתם גמורים ומותשים. כואבות לכם הרגליים אז אתם צועקים ובוכים. כמו כן אין לכם שום בעיה פשוט לעצום עיניים איפה שלא תהיו. ואם מישהו צריך לקחת אתכם בידיים הביתה בזמן שאתם ישנים? שום בעיה. שיתאמץ.

בגדול – כילדים – אתם יצורים אגואיסטים בצורה קיצונית. שום דבר חוץ מכם לא מעניין אתכם. פשוט כלום. לא הרעש שאתם גורמים, לא ההפרעות שאתם מסבים לאחרים, לא הצרכים של אף אחד אחר. רק אתם. אתם ואפסכם עוד.

זו בדיוק הישראליות

אין דרך אחרת להסביר את הישראליות ואת ההתנהגות הישראלית למעט כילדים מגודלים. תחשבו על ישראלים שמתהלכים סביבנו, חיים, עובדים, נוהגים, טסים, כמו אל ילדים בגיל הגן. הם מרוכזים בעצמם בצורה מוחלטת. הם אמנם פיזית נמצאים בסביבה פתוחה, לצד אנשים, אבל תודעתית הם בטוחים שרק הם נמצאים בעולם ושהעולם סובב רק סביבם.

כשההוא עוקף אותך בתור בסופר, הוא בכלל לא רואה את הבעיה כאן. בדיוק כמו ילד, הוא מרוכז רק בעצמו והוא חושב איך הוא יוכל לסיים לעמוד כבר בתור כי כואבות לו הרגליים. זה מרגיז אותו. הוא מתעצבן מזה. וזה לא נעים לו. לא כל כך אכפת לו שגם לך כואבות הרגליים ולא נעים. כואב לו וזה הדבר היחיד שחשוב.

כשההיא מאחורה צופרת לך כשאתה בסך הכל חונה ומרימה ידיים בתנועת "יאללה סע!" היא בכלל לא מבינה שהיא מתנהגת כמו חיה. בדיוק כמו ילדה, היא מרוכזת רק בעצמה והיא חושבת איך היא יכולה כבר לנסוע לתור לרופא שהיא קבעה ורק בגלל שיצאה מאוחר מהבית היא עלולה לפספס אותו. היא עצבנית ורגזנית כי היא זוכרת שהרופא האשכנזי הזה לא מוכן לתת לה להיכנס כשהיא מאחרת והוא תמיד דוחה אותה לסוף התור.

כשההוא גונב מהמלון את החלוקים הוא בכלל לא מבין את הפסול במעשיו. בדיוק כמו ילד, הוא רוצה את החלוק. הוא רך ונעים, והכי טוב – הוא בחינם. למה לשלם כסף על משהו אם אפשר פשוט לקחת אותו? לא ממש חשוב שזה פוגע ברכוש של מישהו אחר.

הישראלי הממוצע הוא ילד מגודל. לא התבגר ולא התפתח. הוא נתקע אי שם בשלב הבגרות המוקדם – ונעצר שם. זה הדבר היחיד שיכול להסביר את האישיות הבלתי נסבלת שלו. את ההתעלמות מכל מה שמסביב. ואת הטרלול שכרוך בהתנהגותו.

אני יזם הייטק, נוסע מתמיד שטס מסביב לעולם. כיום אני חי בישראל, אבל נמצא על הקוים, בעיקר לארה"ב. נערך לעזיבה, אבל עוד לא יכול להשלים את התהליך מסיבות משפחתיות. אני איש מרכז-שמאל, קפיטליסט, שמאמין בחירות מוחלטת ובהתערבות מינימלית (אך לא אפסית) של המדינה בחיי הפרט. כבר שנים שאני מרגיש זר בישראל, ומחכה ומצפה כבר ליום שיבשילו התנאים לעזיבתי.

Subscribe
Notify of

9 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
ירון לונדון
Guest
11 months ago

תשמע הרבה זמן לא ראיתי מישהו עם כל כך הרבה שנאה עצמית. מקווה שתמצא מזור בטיפול מקצועי או כל דרך אחרת.

Tomer
Guest
1 year ago

אבחנה נכונה, וליחס של המדינה כלפי תושביה יש חלק נכבד בזה. אפרט: – החלטות שנעשות בידי מדינת ישראל עבור תושביה שלא מתקיימות בצפון אמריקה: הפקדות לפנסיה (רוצה? תפקיד ותקבל גם זיכוי במס. לא רוצה? אל תפקיד), טסט שנתי לרכב (ההחלטה האם לבחון את כשירות הרכב ומתי היא על הבעלים), קרן השתלמות (לא קיימת בשום מקום אחר בעולם), מסגרות חינוכיות לילדים לפני גיל 5 (קיימות רק באופן פרטי, לא חובה). כמו כן כל ההטבות הנלוות לשכר למועסק (רכב, הוצאות נסיעה וארוחות) לא קיימות (הנה המשכורת, השתמש בה כרצונך). – חובות שחלות על תושבי צפון אמריקה ואינן מתקיימות בישראל: הגשת דו"ח שנתי… Read more »

Editor
1 year ago

הכתבה הזאת כלכך גאונית. זה כלכך נכון, כשחושבים על זה. ובכדי להוסיף, אספר בשם חברה הכי טובה שלי שכרגע חיה בארץ (אבל גם רוצה לעזוב, אני מנסה למצוא לה דרכים להגר כי כמוני היא נדפקה רק עם דרכון ישראלי). היא הייתה בקורס וסיפרה לי שאנשים בגילאי 40 + התנהגו כמו תינוקות. התנקלו אלייה, הציקו לה, לא הפסיקו להטיף לה מוסר. זה הגיע למצב שהיא פשוט פרצה בבכי. זה בול מה שעברתי כשעבדתי בעבודה מועדפת אחרי השירות לאומי, קולגות בגילאים של ההורים שלי לא הפסיקו להתנקל בי, ואני הרגשתי שמשהו בי לא בסדר. ובידיוק דיברנו על זה לפני כמה ימים, והיא… Read more »

Flying Dutchman
Guest
Reply to  Venus
1 year ago

בזמנו כשלמדתי במכללה, גם אני נתקלתי בדיוק בתופעה הזאת. אנשים מבוגרים התנהגו כמו ילדים בגנון. מדובר באנשים בני 30, 40 פלוס, חלקם הורים לילדים.

Admin
1 year ago

יש דבר נוסף, החינוך והלך הרוח שאנחנו העם הנבחר, משל הגזע היהודי העליון, מעודד ישראלים להרגיש בוז כללי על כל מי שזר ושונה מהם.

Flying Dutchman
Guest
1 year ago

לא הייתי מסביר זאת טוב יותר.

...
Guest
1 year ago

הסיבה היא שכולם אוכלים טראומות בצבא, מאז שנכנסים אליו צועקים עליהם והמפקדים מנצלים אותם עבור רווח אישי. ומזה הם לומדים וכשהם משתחררים לאזרחות הם למדו לפתח סביבה ברברית אלימה צעקנית ונצלנית

Reply to  ...
1 year ago

לא חשבתי על זה, אבל ייתכן ששירות בצה"ל הוא גורם מעכב התפתחות, שבו לומד החייל הטרי, שקומבינות, חוסר מקצועיות וגחמות אישיות זה לחמם של קציני צה"ל שפחדו לצאת לאזרחות ונתקעו בצה"ל.
יש מיתוס שצה"ל הוא גורם מאחד, כור היתוך, שם המתגייס מתבגר מהר יותר ממקבילו באירופה וארה"ב, אבל את זה אפשר לומר גם על המתגייסים לצבא הרוסי, או לאסירים בכלא. זה שנותנים לך מכות בצבא, לא רק מחשל אותך, אלא הופך אותך לברברי.