Sign In

Remember Me

ניכור וזרות של ישראלים בחו"ל

ניכור וזרות של ישראלים בחו"ל

יש שאלה שמציקה לי זמן רב. שאלתי עשרות ישראלים שעשו רילוקיישן ולא קיבלתי עליה מענה ברור. אשמח לשמוע מישראלים שחיים בחו"ל התייחסות עניינית לנקודה הזאת, כדי להבין מה אני מפספס.

ישראלים רבים מצביעים על ניכור וזרות בחו"ל, מעצם פערי תרבות שקיימים בינם לבין המקומיים. הטענה היא שישראלי שגדל בישראל וחי כל חייו בישראל לעולם לא יצליח להבין את האמריקאים או האנגלים או הצ'כים, שגדלו במדינות שלהם וספגו מגיל 0 את התרבות והנוהגים המקומיים. לכן, כשהוא עובר לחו"ל, הוא מרגיש פער תרבותי מהמקומיים. הטענה הזאת ברורה לי לחלוטין. מה שלא ברור לי הוא איפה קיים כאן קושי.

אני יכול להבין אם הייתם תקועים במדינה זרה, ישראלים בודדים, בתוך מקום הומוגני לחלוטין, למה הדבר מייצר ניכור. אבל השאלה שלי היא איך זה שקיים קושי כאשר מדובר במציאות של 2023, שבה:

– אם מדובר במעבר לעיר גדולה, מטרופולין גדול כמו למשל ניו-יורק, לונדון, אמסטרדם וכו' – ממילא מדובר במקום מאוד גלובליסטי, שחיים בו אנשים מכל כך הרבה מדינות ועל פניו לא קיימת רק תרבות אחת ודרך חיים אחת לחיות בה. במקום כזה, העובדה שאתם זרים בכלל לא חריגה ולא אמורה לייצר ניכור. כי כולם בעצם הם "ניו-יורקים", גם אם הם במקור מהונג קונג, ריו דה ז'נרו, תל-אביב או פיניקס אריזונה.

– גם אם מדובר במעבר לעיר קטנה או ישוב קטן, ניתן בהחלט לבחור באותו מקום שיש בו קהילה ישראלית גדולה, שבה ניתן בקלות לשמור על ציביון ישראלי וחברותא ישראלית, אפילו אם לא נמצאים בישראל.

כך שמשתי הסיבות האלה נותרה אצלי התהיה – איך זה שעדיין קיים קושי של ניכור וזרות?

אני יזם הייטק, נוסע מתמיד שטס מסביב לעולם, בעל בלוג "המתמידים" בו אני משתף תובנות מנסיעותיי. כיום אני חי בישראל, אבל נערך לעזיבה. אני איש מרכז-שמאל, קפיטליסט, שמאמין בחירות מוחלטת ובהתערבות מינימלית (אך לא אפסית) של המדינה בחיי הפרט. כבר שנים שאני מרגיש זר בישראל, ומחכה ומצפה כבר ליום שיבשילו התנאים לעזיבתי.

Subscribe
Notify of

7 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Member
8 months ago

תודה על הפוסט, לא כל המהגרים מגיעים למקום גדול וגלובליסטי. חלקם מגיע לאיזה חור במערב התיכון, או לאוניברסיטה מקומית במערב אנגליה, ואם הם לא מתערבבים עם כולם – אם הם לא מתעניינים ברוגבי או בייסבול או מה שזה לא יהיה – לא בהכרח יהיה קל להם ליצור קשרים חברתיים חדשים. יש בעיה עם חלק מהישראלים – לא נעים לומר, שבטוחים שהחברה המקומית צריכה להתאים את מנהגיה אליהם ולא להיפך. המקומיים אוכלים יותר מדי דונאטס ופחות מדי ירקות עלים, הקפה שלהם מגעיל והבירה שהם שותים היא בהירה וחלשה מדי, הם משחקים גולף ולא טאקי ועוד כל מיני – ואז אומר הישראלי… Read more »

LoneWolf
Guest
10 months ago

קודם כל אני חושב שזה נושא מאוד מעניין, וזה מזכיר לי על סרטון של שאול אמסטרדמסקי שראיתי לפני כמה זמן (אצרף קישור), והוא מסביר את התופעה הזאת בצורה טובה מאוד. חוץ מזה, גם לערים הגדולות האלו יש מנטליות ולדעתי איך שבן אדם מצליח להסתגל אליהן מאחד קשור בסביבה הקודמת ממנה הוא הגיע. אני אקח לדוגמה חבר טוב שלי שלומד עכשיו באוניברסיטה בברצלונה שהיא עיר קוסמופוליטית ענקית. הוא גדל בארץ עד גיל 10 בערך, והם עברו עם המשפחה להונג קונג לכמה שנים (בגלל זה הוא לא היה חייב להתגייס), הוא למד בבית ספר בינלאומי ואפשר ממש להגיד שהוא "אזרח העולם" כזה,… Read more »

Editor
10 months ago

לא מסכימה עם האמירה הזאת. תחושת של ניקור זה תחושה כל כך סובייקטיבית שתלוייה בהרבה פרמטרים : מדינת המוצא של הבן אדם : למשל שמתי לב שרוב האנשים שהתלוננו על תחושת ניקור בצרפת היו ממוצא מזרחי או גדלו בסביבה עם מלא מזרחים. אנשים עם תרבות אשכנזית משתלבים יותר בקלות, או מזרחים צרפתים, שעלו לארץ וחזרו לצרפת, כי הם ספגו מגיל 0 את התרבות הצרפתית.תרבות וערכים : לבן אדם ששומר כשרות יהיה יותר קשה "להסתדר" באירופה בהתחלה כי ירגיש לא בנוח שמוכרים חזיר בכל מקום, שאם הוא הולך למסעדה הסיכוי הגדול שהעוף שירצה להזמין בושל בחמאה הוא גדול. אבל עובדה שיש… Read more »

Last edited 10 months ago by Venus
Admin
10 months ago

אני מתגורר כיום בבנגקוק, ובהחלט מרגיש "זר", ראשית המראה שלי אינו אסייאתי, ולכן ישר אני מתוייג "כזר מערבי". אני מרגיש את הזרות, אבל לא את הניכור. אף אחד ואחת לא מתנכרים אלי, להיפך, בתאילנד התרבות ידידותי לזרים. בלונדון גרתי 9 שנים (ואשוב אליה ביוני השנה). וגם שם הרגשתי שקיים פער תרבותי שאליו אתה מסכים, אבל אתה שואל מה הקושי? השפה, היא המכשול הראשון. (כמובן בתאילנד המכשול הרבה יותר משמעותי כי אני לא דובר תאילנדית). אז אחזור ללונדון, עיר בירה, 50% מהגרים ממדינות זרות, והקושי, במיוחד בשנים הראשונות להבין איך המערכת עובדת. אני זוכר שניסתי בשנים הראשונות להיאבק במערכת, לכופף אותה,… Read more »

אין לזה פתרון
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
10 months ago

אמנם יותר נח לחיות במדינות מהגרים אבל עדיין המהגרים הראשונים תמיד ירגישו זרים לילדיהם שנולדו בארץ החדשה יהיה יותר טבעי ישנם כאלה שמתייאשים מראש והולכים לחיות בקהילה של ארץ מולדתם. וישנם המתערים עם המקומיים. ככה או ככה אתה תמיד תהיה זר השאלה עד כמה תחווה תחושת זרות. האם זר לגמרי שחי בקהילה שלך ומנותק. ( ישנם רבים החיים בבועה וניתוק גמור עד כדי אי ידיעת השפה.וחיים בקהילה סגורה. ואפילו ללא מסמכים.זה קיים במדינות המערב). או שתצליח למזער את הזרות על ידי התחברות עם מקומיים ותחיה בחברה מקומית ומגוונת. אפילו הילידים המקוריים מרגישים זרים. למשל אינדיאנים בקנדה וארהב. הם מיעוט זר… Read more »

אפרת
Guest
Reply to  אין לזה פתרון
5 months ago

צודק מאה אחוז! אני התגוררתי בלונדון שנה, עבדתי, היה לי חבר אנגלי, ובכל זאת אני לא אשכח כששפגשתי מישהי מישראל ברכבת , שאמרה לי הכל טוב ויפה אבל רובם רואים אותך כ"בלאדי פורנר" כלומר זרה מסריחה או משהו כזה! אתה תמיד תמיד תרגיש זר, לעולם לא תרגיש בריטי! ולכן הבדיחות, הניואנסים הקטנים, המסורות, הריחות, ההרגלים יהו תמיד שונים.

Kek
Guest
Reply to  אפרת
5 months ago

ו?..את הגדרת לאנגליה או למדינה אחרת?