Sign In

Remember Me

היתרונות בדרכון ישראלי

היתרונות בדרכון ישראלי

הדבר הראשון שאתם קוראים בטח גורם לכם לחשוב "היא התחלקה על השכל? מה פתאום היא מפרסמת כתבה על היתרונות בדרכון ישראלי?" ובכן אתם צודקים. אם כמה שאני שונאת את המדינה ועדיין מרגישה כלכך כעס על כמה שהיא גרמה לי לעבור, במיוחד שבגלל מדינת ישראל אמא שלי ויתרה על האופציה לקבל אזרחות גרמנית, וזה מאוחר מידי, ושכל חיים סבלתי מגזענות כי אני "לבנה מידי בשביל להיות יהודיה", יש בכל מקרה כמה יתרונות בדרכון ישראלי.

מטרת הכתבה היא לא לערוך השוואה בין דרכונים זרים ודרכון ישראלי, והיא כלל לא מדברת על ביוקרטיה וחוקי הגירה, אלא על קשיים שכל מהגר ייתקל בהם, ללא קשר האזרחות שלו.

הפוסט הזה מיועד לאנשים כמוני, שיש להם אזרחות ישראלית בלבד. זה ש"נדפקתם" לא אומר שהכל אבוד. אפשר להגר עם דרכון ישראלי. זה יהיה יותר קשה, אבל זה לא אומר שזה בלתי אפשרי.

תחשבו על כמות המהגרים שבאים לאירופה, ממדינות עולם שני כמו סרביה, ברזיל, ואפילו ממדינות עולם שלישי כמו מדינות אפריקה וצפון אפריקה. אין להם אזרחות אירופאית, והם לא נותנים לזה לעצור בעדם. אם הם יכולים, למה אנחנו כישראלים לא ?

ראשית, ישראל היא מדינת עולם ראשון. היא חלק מהOCDE, אירגון בילאומי שמאחד את כל המדינות המפותחות והמתקדמות בעולם. למרות ההתנהלות המזעזעת של המדינה ומה שקורה בה, ולמרות מה שיגרמו לכם לחשוב, לישראל יש מבט טוב בעולם. ישראל נחשבת כמעצמת ההייטק והטכנולוגיה, ולא מעט פעמים יצא לי שכשאמרתי לצרפתים שאני מישראל, הדבר הראשון שאמרו לי, "יואו בטח מפותח ממש אצלכם, יותר מפה". מערכת הבריאות בארץ היא מפותחת בידיוק כמו מערכת הבריאות בארצות הברית, קנדה ואירופה.

סיפור אישי : הלכתי לרופא בצרפת והוא ביקש ממני פנקס חיסונים. אמרתי לו שאמא שלי איבדה את הפנקס (מה שנכון). הוא אמר לי לעשות חדש והסביר לי איך, אבל אז אמרתי לו שלא גדלתי בצרפת, אלא בישראל. הוא היה בהלם, ואמר שהיה בטוח שנולדתי פה כי אני מדברת צרפתית כלכך טובה כמעט בלי מבטא. ואז הוא הוסיף, "אה ישראל, טוב זה בידיוק אותה מערכת בריאות ואותם החיסונים כמו פה, מה שאומר שקיבלת כל מה שצריך כשהיית ילדה".

לישראלים יהיה הרבה יותר קל לקבל ויזה מאשר אזרח של מדינת עולם שני ושלישי. ראשית, כפי ששמתם לב, רוב הישראלים הם לאומנים ולא רוצים להגר, מה שאומר שמדינות אחרות לא רואות אזרחים ישראלים כמהגרים לא חוקיים פונטציאלים, או כאנשים שבאים לעשות בלאגן ולחיות על חשבון האזרח. שנית, אין כמעט בקשות מקלט פוליטי מישראל. זה למה אזרח ישראלי יכול להיכנס לאירופה בלי לבקש ויזה מראש, ובקרוב, גם לארצות הברית.

דרכון חזק. אילולא מדינות ערב, הדרכון הישראלי היה יכול להיות חזק בידיוק כמו דרכון אירופאי. החוזק של הדרכון מתבטא בכמות המדינות שבעל הדרכון יכול לבקר בלי לבקש ויזה מראש. וישראלי יכול לבקר מלא מדינות כך. בקרוב, גם את ארצות הברית.

הדרכון שלנו נחשב כל כך טוב עד שאזרח סורי רצה דווקא לזייף אותו.

הסטיגמה של ה"יהודי העשיר". הסטיגמה הזאת נוצרה בימי הביניים באירופה, כשליהודים היה אסור לעבוד את האדמה. לפי האמונה הנוצרית, לעבוד את האדמה זה מקצוע אצילי שמיועד רק לנוצרים, אולם, לעבוד במקצועות של מניפולציה של כספים, זה נחשב חטא. ולכן, נתנו ליהודים להתעסק בזה. אבל היהודים התעשרו מזה, הם הקימו בנקים, החלו להלוות לבני אצולה ואפילו למלכים, וכך נוצרה הסטיגמה של היהודי העשיר. אם תפתחו מילון של המאה ה-17 (כן זה קיים) ותחפשו את המילה "יהודי" זה יתן לכם את ההגדרה הבאה : "יהודי נקרא אדם שמתעסק בכספים ובריביות. הפתגם "אדם עשיר כמו יהודי", נאמר על אדם בשביל לציין שהוא עשיר מאוד. וזה נאמר רק על סוחר מצליח או בנקאי" (מקור)

הסטיגמה הזאת באה לטובתינו. כי כשרואים מהגר ישראלי בחו"ל, ישר לאנשים צץ משהו בראש שאומר "יש לו כסף, אז הוא לא בא בשביל לחיות על חשבון המדינה" כמובן שיש מקרים יוצאי דופן. נגיד קרה לי מקרה שהבאתי הצהרה מהחשבון בנק הישראלי והיה חסר קצת כסף בשביל הסכום שביקשו במשרד הפנים הצרפתי, כי הלוותי לאמא שלי. הפקיד ליטרלי התקשר אליי ושאל אם ישלי הוכחות נוספות של הכנסות. אמרתי לו שהלוותי כסף לאמא שלי (מדובר על סכום גדול) ושהיא מחזירה לי לאט לאט, ושיש לי חשבון בישראל ובצרפת, ושאני עובדת פה ושם לצד הלימודים, ואם צריך, ההורים עוזרים. אז הוא שאל "למה את לא מעבירה את הכספים בישראל לצרפת?" עניתי לו "אני לא רוצה שהבנק האירופאי והישראלי יגנוב לי חצי מהכסף, בגלל הריביות הגדולות שהם גובים על החלפת שקל יורו, ועל העברה בנקאית מישראל לאיחוד האירופאי. יוצא לי הרבה יותר זול לשלם עם הכרטיס אשראי הישראלי אם אני צריכה לקחת כסף מהארץ" הפקיד אמר אוקיי ואישר את הויזה.

מערכת חינוך שנחשבת טובה. הבגרות הישראלית מתקבלת בקלות במוסדות לימודים בחו"ל. לא צריך שום הוכחות נוספות, כמו למשל, שהתעודה הזאת מספיקה בכדי להתקבל למוסד אקדמאי בארץ, והמוסדות הללו אפילו לא מבקשים פסיכומטרי. רק מוסד אחד ביקש ממני, כשנרשמתי ללימודי צרפתית באוניברסיטה, אמרתי שמעולם לא עשיתי את המבחן הזה, אמרו לי "טוב" ועברנו לשלב הבא. כשנרשמתי לפקולטה למשפטים, מעולם לא ביקשו ממני פסיכומטרי, התעודת הבגרות הספיקה, ואפילו הציעו לי לעבור לתואר משולב של משפטים עם מדעי המחשב, בגלל הציון הגבוה שלי במתמטיקה (3 יחידות) אבל לא רציתי חח.

ישראל חתמה אמנות עם מדינות רבות. מה שמקל מאוד על החיים של המהגר הישראלי. ישראל זאת המדינה היחידה בעולם שיש לה אמנות מסחר עם ארצות הברית והאיחוד האירופאי ביחד. ישראל חתמה על אמנות של זכויות סוציאליות עם מלא מדינות, מה שאומר כשאם אתם עובדים בישראל, ואחר כך עובדים למשל לצרפת או גרמניה, זה ייחשב לכם בחישוב של הזכויות לפנסיה. תשמרו היטב על התלושי המשכורת שלכם.

רגשות אשם מהשואה. אני לא אשכח כשבאתי לצרפת ומישהי אמרה לי "אם את יהודייה, אנשים יזהרו מאוד לא "להציק" לך". האירופאים, בעיקר, מרגישים מאוד אשמים על מה שקרה במלחמת העולם השנייה, והם ינסו לעזור ליהודים כמה שיותר. גרמניה למשל מחלקת אזרחות בקלות רבה יותר לישראלים. אני לא יודעת איך זה בצפון אמריקה, אבל אני יודעת שאם בצרפת ובגרמניה מישהו מעיז לומר משהו רע על יהודים, זה גורם למלא בלאגן. קודם כל יש את כל הקהילה היהודית שיוצאת עליו ועושה לו את המוות. לפני 4 שנים היה בית דפוס שרצה להוציא לאור את הספר "מיין קאמפ" של היטלר. הקהילה היהודית תבעה אותו ובית המשפט אסר עליו להוציא את הספר. מצד שני, יש גם את הצרפתים הלא יהודים שמנסים להילחם נגד גזענות ואנטישמיות. יש למשל עמותות, וכשיש מקרה של רצח של יהודי, זה מגיע לכל התקשורת ועושים מזה מלא רעש. בנוסף, כמעט בכל עיר צרפתית תמצאו אנדרטה לזכר החיילים שהקריבו את עצמם בשביל צרפת במלחמת העולם הראשונה והשנייה והקורבנות היהודים של העיר שנספו בשואה. בבתי ספר ובאוניברסיטאות בצרפת, מביאים ניצולי שואה שירצו לתלמידים ולסטודנטים, ראיתי את זה במו עיניי. עושים מלא הרצאות על השואה וביום השואה הבינלאומי, ה-27 לינואר, באמת לוקחים את זה ברצינות. אפילו יותר מהארץ. זה לעיתים גורם לי בושה שלא יהודים מציינים את יום השואה ונלחמים נגד אנטישמיות, הרבה יותר טוב מיהודים בארץ. לדבר רע על יהודים זה נושא טאבו, זה כמו לדבר רע על שחורים בארצות הברית.

דרכון זר לא באמת מקל לכם על החיים. כן, הוא מקל לכם על החיים בקטע שאתם לא צריכים לבקש ויזת הגירה לאירופה (אם זה דרכון אירופאי) או גרין קארד אם אתם אזרחים אמריקאים שרוצים לחזור. אתם פשוט אורזים מזוודות, באים ולא צריכים דין וחשבון למשרד ההגירה.

אבל הרבה אנשים שמהגרים, ואני אציין כדוגמא בעלי דרכון אירופאי שמהגרים לאירופה, לא מבינים שהם חיים בסרט. דבר ראשון, הם סבורים שהדרכון האירופאי יפרוש להם שטיח אדום. טעות. אם אין לכם את הדרכון של המדינה שאתם גרים בה (רוב האנשים מהגרים למדינות מערב אירופה עם דרכון פורטוגלי. בצרפת, אזרחים פורטוגזים נחשבים כפועלים ומהגרי עבודה, אגב), אתם תתקלו באותן הבעיות של מהגר שבא עם ויזת שהייה.

  • לא מעט אני נתקלת בישראלים שרושמים בקבוצות בפייסבוק "יש לי אזרחות אירופאית וסירבו לי את הקופת חולים הצרפתית. באיזה זכות?" ובכן, זה כיוון שהבן אדם לא מילה את התנאים, וזה לא קשור לדרכון. אני זוכרת שבהתחלה, הייתי מנסה לעזור להם, אבל רוב הפעמים זה היה כאילו ללכת ראש בקיר. אני מסבירה לבן אדם שיש חוק בצרפת, ושבשביל לקבל ביטוח רפואי ממלכתי בצרפת, צריך לעבוד בצרפת, או להוכיח שגרים באופן קבוע (מסמך מרשות המיסים שאתה משכיר במשך יותר 3 חודשים, או שיש לך נכס, מספיק). אבל אני תמיד קיבלתי אותה תשובה "אבל יש לי אזרחות אירופאית!" נו ו? חוק זה חוק. אני מנסה להסביר להם בנימוס שככה החוק הצרפתי פועל, והם מתחילים עוד לזלזל בי ואומרים "תראי לי את החוק". אני מראה את הסעיף ואני מקבלת אותה תשובה, כמו תוכי "אבל יש לי דרכון אירופאי!". נו ו? זה נותן לך פריווילגיות ? זה נותן לך זכות להיות מעל החוק הצרפתי ? אפילו אזרח צרפתי שלא עובד ושמעולם לא גר בצרפת, לא יתנו לו קופת חולים. חוק זה חוק. לא אני החלטתי. וטוב שכך. כי כל אדם, ללא קשר לאזרחות, יכול להירשם לקופת חולים הממלכתית בצרפת, שהיא בחינם, אם הוא עובד וגר בצרפת
  • לפי החוק של האיחוד האירופאי, אזרח אירופאי ממדינה א' ששוהה במדינה ב', יותר מ-3 חודשים, צריך להוכיח שיש לו ביטוח רפואי מקומי ועבודה (סטודנט נחשב) בשביל להישאר, אחרת, הוא צריך לעזוב. בפועל לא בודקים, זה נכון. אבל קרו מקרים, למשל בצרפת, שגירשו אזרחים אירופאים. לדוגמא, גירשו לרומניה אזרחית רומנייה, כי היא ביצעה פשע. גם במהלך ההפגנות הגדולות של Gilets jeunes, היו לא מעט אזרחים אירופאים שגורשו למדינות שלהם בגלל שהם, מה שאומרים בצרפתית, ont constitué un trouble à l'ordre public. ובתרגום פשוט, הם עשו בלאגן, הם פגעו בסדר הציבורי – הביתה. מה שכן, אילו אלו היו אזרחים צרפתיים, היו פשוט שולחים אותם לכלא.
  • חיפוש עבודה ופתיחת חשבון בנק : גם אזרח אירופאי שמגיע בפעם הראשונה למדינה זרה, שהיא לא מדינת המוצא של האזרחות שלו, ייתקל בקשיים בכדי להשכיר ולפתוח חשבון בנק. המשכיר המקומי יעדיף אזרח ממדינה שלישית לאיחוד עם עבודה מסודרת ותלושי משכורת, שמדבר את השפה המקומית שוטף, מאשר אזרח אירופאי ללא עבודה, ללא תלושי משכורת, שבקושי מדבר מילה בשפה המקומית.
    • המשכיר הוא בן אדם פרטי, לרוב. כל מה שמעניין אותו זה שתשלם את השכר דירה. לא אכפת לו אם אתה בלגי, רוסי, ישראלי או בריטי.
    • כנ"ל לבנקים, מה שמעניין אותם זה שתשקיע, שתשים כסף בחשבון ושלא תיכנס לחובות

בקיצור, אזרחות אירופאית מקלה את החיים בשביל לעבור למדינה, כי לא צריך להתחיל לחפש להוציא ויזת עבודה או ויזת לימודים, שזה לא כזה פשוט. אבל אם אתם באים בלי כלום, ובמיוחד אם אתם בקושי מדברים שתי מילים בשפת המקום, יהיו לכם חיים קשים בידיוק לכל מהגר אחר. הדרכון האירופאי זה מקפצה גדולה, אבל זה לא אומר שזה פוטר אתכם מהדברים האחרים. זה לא נותן לכם פריווילגיה.

ולסיכום, הדרכון הישראלי גם יכול לשמש כמיטה נוחה לחתולים.

מאת
אני לא באה להראות את הצדדים היפים בסיפור ההגירה כפי שרבים נוהגים לעשות. אני באה להראות לכם מנקודת מבט של מישהי צעירה, עד כמה זה קשה ומאתגר להגר. אני רוצה לתת את התקווה לעוד אנשים בגילי וגם צעירים יותר, שלא רואים את עתידם בארץ וחולמים להגר בעתיד.

Subscribe
Notify of

11 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
איתי
Guest
9 months ago

הישראלים הם ברובם טפשים ובטוחים שהדרכון עושה את האדם, כלומר אם יש לך דרכון זר (למשל אירופאי), אבל נולדת מטומטם וחסר כישורים אז הדרכון הזר יעלים את הפגמים האלה. הם לא מבינים את זה שדרכון נועד להקבל על תהליכים בירוקרטיים כמו שכתבת ותו לא. צריך ברמת לחיות כמה שנים בחו"ל על ויזה כדי להבין דבר כל כך פשוט.

Admin
11 months ago

לדרכון ישראלי בהחלט יתרונות, זו הסיבה שאני לא מבטל את האזרחות הישראלית. הדרכון מאפשר לי לבקר את המשפחה בישראל ואולי יהיו לו יתרונות נוספים.

Flying Dutchman
Guest
11 months ago

יש אמת במה שכתבת מצד אחד. אבל מצד שני, אני חושב שבכל זאת עדיף יותר שיהיה לך דרכון אירופאי מאשר דרכון ישראלי מפני שלדרכון אירופאי יש הרבה יותר יתרונות: דרכון ישראלי אינו מורשה כניסה להרבה מדינות, כמו למשל אינדונזיה, מלזיה ומדינות מוסלמיות אחרות. בשביל לנסוע לארה"ב למשל, את חייבת ויזת תייר, שדרכון אירופאי פותר אותך ממנה וכל ההבטחות שבקרוב לא יהיה צורך בויזה לבעלי דרכון ישראלי, הן כרגע לפחות רק בגדר הבטחות ולא נראה שייצא מזה משהו ממשי בטווח הנראה לעין. וכמובן, דרכון אירופאי מאפשר מעבר חופשי במדינות האיחוד האירופי עם הרבה פחות בירוקרטיה. עם דרכון ישראלי זה הרבה יותר… Read more »

Flying Dutchman
Guest
Reply to  Venus
11 months ago

אני מסכים איתך שזה נכון מה שאת טוענת, שמי שרוצה להגר יכול לעשות זאת גם אם יש לו רק דרכון ישראלי. קשיים תמיד יהיו לכל אחד ולא משנה איזה דרכון יש לו. ולגבי מדינות מוסלמיות, כמו מלזיה ואינדונזיה לדוגמה, יש הרבה אנשים שהיו רוצים לטייל שם ואומרים שיש הרבה מה לראות ולחוות שם, אבל זה בלתי אפשרי עם דרכון ישראלי. ולגבי ארה"ב, אני חוזר ואומר שדרכון אירופאי לדוגמה פותר את הצורך בהוצאת ויזה וחוסך את הביורוקרטיה ואת העלות הכרוכות בזה.

Member
11 months ago

עוד לפני שאני קורא את הפוסט העשיר בערך שנראה לי שהוא, אני חייב לצין שאני בשוק שאין לך דרכון צרפתי! הייתי בטוח שאת צרפתיה!

רוח
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
6 months ago

צרפת צרפת, בטח יותר יפה שם, אבל יהודי צרפתי עלה לישראל, קנה פנטהאוז באשדוד, משקיף לים, בית הכנסת מטר לידו, כל החנויות שהוא צריך מסביבו, מזג אויר נפלא רוב השנה, והוא אומר מה רע לי פה? יותר טוב מלקנות בית בדרום ספרד (כמו שעושים רוב האנגלים) בשביל קצת שמש וים, וגם אף אחד לא מאיים עלי שאני יהודי.

Kek
Guest
Reply to  רוח
6 months ago

אז אתה רוצה לחיות בחצי תיאוקרטיה. מאשר במדינה חילונית וליברלית.

מישהי
Guest
Reply to  רוח
6 months ago

לא כולם אוהבים שמש וים. יש כאלו שמעדיפים קור ושלג/גשם כן כן
ולא כולם מאמינים ביהדות. מעדיפה שיהיה ליד הבית שלי מישורים וטירות וסופרמרקט לא כשר שמוכר חזיר וקר רוב השנה
עוד אחד קומוניסט שחושב שהוא יודע מה טוב לכולם