Sign In

Remember Me

הישראלי המכוער בטיסת הפנים באירופה

הישראלי המכוער בטיסת הפנים באירופה

לא אחת יוצא לי להיתקל בהתנהגויות לא סימפטיות בלשון המעטה של ישראלים בחו"ל. ההתנהגויות האלה מביישות אותי כישראלי, עד שלפעמים בא לי לעצום את העיניים והאזניים מרוב מבוכה.

סיפור (אחד מני רבים…)

לפני כמה שנים עליתי על טיסת פנים באירופה. טיסה קצרה של כשעה שלאחריה המתינה לי טיסת אל על לתל-אביב. התיישבתי במטוס במחלקת עסקים בשורה 1, כשבמושבים המקבילים אליי באותה שורה, מעבר למסדרון, התיישב אדם שכבר מהשניה הראשונה שראיתי אותו ידעתי שהוא ישראלי.

ראשית כל, הוא היה קולני עוד מתוך השרוול בדרך למטוס. אני ישבתי במושב שלי עסוק בענייני וניתן היה לשמוע קולות צחוק בוטים וצעקות מהאדם שעמד להיכנס לבטן המטוס. שנית, ועוד לפני שהוא התיישב, הוא נותר לעמוד במסדרון כשבידיו טרולי ושני תיקי יד גדולים, כשהוא מעכב מספר נוסעים שעומדים מאחוריו, בזמן שהוא מחייג למישהו. הוא פשוט עיכב אותם ככה בעמידה כחצי דקה, כשהם מנסים להבין למה הוא נתקע כך באמצע הדרך מבלי שאף אחד חוסם אותו. מיותר לציין ששני האירועים הקטנים הללו, היוו רק את יריית הפתיחה לחווית טיסה מביכה במיוחד שעתידה לבוא.

בתמצית, ומבלי להלאות יותר מידי בפרטים, הנוסע המהולל הצליח בטיסה אחת לריב עם כל הדיילים במטוס, הוא התנהג בצורה גסה, מזלזלת ואפילו אלימה, ובכלל, הוא שכח שהוא נמצא במקום ציבורי וחשב כנראה שהוא בבית הפרטי שלו. בין היתר, הוא המשיך לשוחח בטלפון עמוק לאחר ההמראה למרות שהוזהר אולי 5 פעמים ממספר דיילים שונים שינתק את השיחה, הוא הוריד נעליים והניח את כפות הרגליים שלו על המחיצה שמפרידה בין המחלקה לבין המטבח, הוא צעק בקולי קולות כשהוא רצה דברים מהדיילים, הוא הניח תיקים על המסדרון ומנע מעבר של אנשים בזמן שהוא הסתדר לו במהלך הטיסה, הוא הניח את מגש האוכל שלו על אחד הכיסאות שלידו כשהוא סיים לאכול בלי להמתין שיאספו אותו ממנו ועוד ועוד. זהו רק לקט משלל התנהגויות מובחרות של האיש הזה.

כמובן שאחר כך פגשתי אותו גם בטיסת ההמשך לתל-אביב. למזלי הוא ישב בחלק האחורי של המחלקה ולא בסמיכות אליי, אבל אי אפשר היה שלא להרגיש בנוכוחותו המאיימת והפוגענית גם בטיסה זו.

אוקיי, אז עוד ישראלי מכוער, מה אכפת לך?

בזמן טיסת הפנים הייתי כל כך נבוך ומבויש שרק רציתי שהטיסה הזאת תסתיים כבר. השתדלתי בכל כוחי שלא יסתכל אליי או יבחין בי וינסה לפתוח איתי בטעות שיחה בעברית, שמא יחשבו שאנחנו מכירים. הרגשתי כאילו האיש הזה מייצג מבחינתי בדיוק את ההיפך מכל מה שאני מאמין בו וגדלתי עליו בארץ.

לכאורה, מה כבר אכפת לי מאותו בחור. שיחיה את חייו כפי שהוא רוצה, ואני יכול לחיות את חיי כפי שאני רוצה. למה זה כל כך משנה לי בכלל?

העניין הוא שאני חושב שהאיש הזה הוא סממן לתופעה הרבה יותר רחבה, שבהחלט משפיעה גם עליי. אנשים שכאלה מתנהגים בצורה כל כך מבישה וחריגה, שזה פשוט מזין יחס חסר סבלנות גם כלפיי. זה פוגע בי כישראלי.

יש שיגידו שהכל נובע מאנטישמיות. יש כאלה שיגידו שרק את היהודים כולם אוהבים לשנוא. עכשיו, אני כמובן לא אחלוק עם אף אחד על התחושות שלו בהקשר הזה, אבל לדעתי, להטיל את כל הסיבות שבעולם רק על אלמנטים סטריאוטיפיים זו התכחשות למציאות. לדעתי, התנהגויות אלו של "ישראלים מכוערים" בהחלט מסייעות להגברת העוינות וחוסר הסבלנות כלפי ישראלים בחו"ל, וודאי שלא תורמות לנו תדמיתית.

עד כמה זה נפוץ וייחודי רק לישראלים?

זאת שאלה מאוד חשובה לדעתי. לא מעט אנשים חושבים שאנחנו ערים לתופעות האלה על-ידי ישראלים רק בגלל שאנחנו ישראלים, ושאם היינו בריטים או צרפתים, היינו מחפשים – ומוצאים באותה קלות – שפע התנהגויות כאלה גם שם. זו טענה סוציולוגית פילוסופית מעט, אך אני בכלל לא בטוח שהיא נכונה.

באופן אישי, אני במובן מסוים דווקא "שואב הנאה" כשאני רואה התנהגות כזאת על-ידי זרים שאינם ישראלים, כי זה מפחית מרגשות המבוכה שלי כישראלי שנתקל בהתנהגות כזאת על-ידי ישראלים. לכן אני בהחלט מחפש ובשבע עיניים התנהגויות כאלה אצל נוסעים אחרים. והעובדה המצערת היא, שאני כמעט ולא נתקל בהתנהגויות כאלה על-ידי נוסעים שאינם ישראלים. אני לא אגיד שאני אף פעם לא נתקל בכך, אבל בוודאי, בהשוואה יחסית, כמות הישראלים שמתנהגים כך היא בעשרות מונים גדולה יותר מאשר נוסעים אחרים. אלה הנתונים שלי בכל אופן.

אבל מעבר לזה, אני חושב שלפעמים גם כאשר אני רואה ישראלים "נורמטיביים" יותר בטיסות בחו"ל, גם אז סטנדרט ההתנהגות הממוצע שלהם הוא הרבה יותר לכיוון הרועש, המזלזל וחסר ההתחשבות מנוסעים אחרים. כלומר, הישראלי הממוצע בחו"ל מורגש הרבה יותר, לרעה, מאשר כל נוסע ממוצע אחר. זה לא שאני רוצה או מחפש את התוצאה הזאת (ההיפך אם כבר) זה פשוט מה שזה. לפחות מניסיוני.

האם אפשר לשנות את זה?

מפוסט שכזה אי אפשר לעשות שום שינוי כמובן, ואני לא משלה את עצמי. אבל הוא לפחות הזדמנות לפתוח את הסוגיה הזאת לדיון. אני חושב שמדובר בתופעה רחבה, שדי מאפיינת ישראלים רבים, ולא תמיד נוח או כיף לדבר עליה.

כישראלים, בהחלט צריך להיות לנו אכפת מדברים כאלה. זה בהחלט רלוונטי ומשפיע עלינו, גם אם לא נודה בזה. היחס שישראלים מקבלים בחו"ל נובע מהרבה סיבות, שאני מוכן להניח שרובן גזעניות ומפלות. אבל אי אפשר לומר שכולם רק גזענים ואנטישמיים, מבלי לקחת אחריות ולו מינימלית על ההתנהגות האינדיבידואלית של כל אחד מאיתנו. צריך לדעת לפעמים להסתכל במראה ולהתמודד עם הביקורת, ולקבל את העובדה שיש דברים שצריך לתקן.

למה זה קורה דווקא כשמדובר בישראלים, ולמה התופעה הזאת כל כך נפוצה, אין לי מושג. אבל לדעתי אי אפשר להתכחש אליה.

מה דעתכם?

אני יזם הייטק, נוסע מתמיד שטס מסביב לעולם, בעל בלוג "המתמידים" בו אני משתף תובנות מנסיעותיי. כיום אני חי בישראל, אבל נערך לעזיבה. אני איש מרכז-שמאל, קפיטליסט, שמאמין בחירות מוחלטת ובהתערבות מינימלית (אך לא אפסית) של המדינה בחיי הפרט. כבר שנים שאני מרגיש זר בישראל, ומחכה ומצפה כבר ליום שיבשילו התנאים לעזיבתי.

Subscribe
Notify of

12 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
שלומי
Guest
1 year ago

נשמע כמו עוד בבון אפרו אסייתי מהלבנט.

מישהו
Guest
1 year ago

וואו כותב הפוסט הוא ממש מתנשא

Whatsinaname
Guest
Reply to  מישהו
11 months ago

זו לא התנשאות אם הם נחותים

Matt Gee
Guest
2 years ago

לו הייתי במקומך, לא היה אכפת לי מההוא. ממש לא. וזה כי הוא ישראלי ואני לא, ואני לא משרד החינוך.
עזבתי את ישראל ואין לי כוונה לחזור אליה? מבחינתי גם טיפוסים שכאלה הם נחלת העבר.

אני
Guest
2 years ago

זאת תופעה מאוד מעניינת, הגישה הזו של ישראלים. ההתנהגות הזו נובעת מכך שהישראלי חושב שמגיע לו הכל, ואני חושבת ששורש הבעיה הוא דווקא בסיבה מאוד עצובה – העובדה שאנשים בישראל פשוט "שורדים" ולא חיים, וההתנהגות הזו היא סימפטום לאינסטינקט החייתי שקיים אצל כל אדם, לשרוד ולקחת בכוח כ"כשאין לך ברירה" ותיכף אסביר את המירכאות. פעם הייתה לזה כמובן הצדקה ממשית, המדינה קמה עם מיעוט יהודי שהוא עצמו, חלקו לפחות, ברח מתופת וניצל בעור שיניו, ועוד לא תמו כל תלאותיו, והיה צריך להגן על עצמו מול המון ערבי, ולאחר קום המדינה מהאויבים מסביב. תוסיף לזה את כור ההיתוך הבלתי נסבל, אנשים… Read more »

תוהה לרגע
Guest
Reply to  אני
2 years ago

אני לא יודע מה יותר גרוע התנהגות ברברית פוגענית
ואלימה לפעמים מילולית או אף פיזית
או התנהגות מתנשאת ומבטלת ומלגלגת.
לפעמים היחס המתנשא מכאיב יותר
כי אתה יכול להתמודד עם בריון טיפש ולהכיל.
ופחות עם נורמטיבי מתנשא שמבטל אותך
רק בגלל עליונות לבנה כזאת או אחרת.
דרך אגב יש ערסים לבנים גם מהצד הנאור
זה לא עניין של שחור ולבן

Last edited 2 years ago by תוהה לרגע
אני
Guest
Reply to  תוהה לרגע
2 years ago

ברור, לשתי הגישות אין מקום והתקווה הייתה, ואולי עדיין, שכור היתוך בחברה ששואפת להיות בעלת אופי וחינוך מערבי יבטל אותן ויצור תרבות אחידה חדשה, ולצערי זה נראה שהתרבות הערסית דווקא השתתלטה על המרחב. אני לא בטוחה אגב, לגבי ההתנשאות האשכנזית, אותה דווקא לא יוצא לי כל כך לראות יותר, אבל אולי זה בגלל שזה משהו שהביטוי שלו הרבה יותר שקט מצפירות, צעקות, התלהמות ומה שמתואר פה במאמר.

המצב גרוע
Guest
Reply to  אני
2 years ago

נוצר למזרחים סטיגמה של תרבות ערבית ערבית אי אפשר להכחיש שיש בזה גרעין אמת גדול מאוד. אבל לא ניתן לשים את כל המזרחיים בצד אחד. כמו כן בצד המקביל האשכנזי יש סטיגמה של גזענות וביטול המזרחי ( זה נפוץ בעיקר אצל הגברים בעיקר ויחסית פחות ושולי אצל נשים)וגם בזה יש גרעין של אמת גדול ורחב.לצערי התפתחה תגובת נגד של מזרחיים העוינים אשכנזים ניתן וקל לטאטא את האבק מתחת לשטיח ולהתעלם מכך זה קל ומתבקש.אבל הארץ שלנו מקוטבת ללא תקנה. אשכנזים- מזרחיים.שמאל- ימין.חרדים.דתיים.מסורתים.רפורמים.קונסרבטיבים.להטבים.כיתות כיתות.גדולי הגזענים נמצאים במיגזר החרדי ובמיגזר השמאל.זה קיים אצל שני מגזרים שהם אמורים להיות הכי נגד גזענות.אצל החרדים… Read more »

gar
Guest
Reply to  אני
2 years ago

ח"כים כמו אמסלם ומארק ובעתיד גם כרייף ולבייב הושמו במיוחד בשביל הגאווה השבטית הזאת של "הנה. ניצחנו.”

היהודי הסובל
Guest
Reply to  gar
1 year ago

אם זאת הסיבה אז המצב די גרוע.
עם מקוטב מפולג אנשים לא אוהבים אחד את השני.
יש שינאה ניכור וממילא יחס נבזי גרוע.
אנשים חיים מהיד לפה וזה מביא למרמור כעס
ושינאת אחים.אחד נגד השני.
ימין מול שמאל.שמאל מול ימין.
אשכנזים מול מזרחיים.
עניים מול עשירים
משכילים מול בורים.
ערסים מול תרבותיים.
דתיים וחרדים מול חילונים וההיפך.
פראי אדם מול בני אדם.
המדינה גמורה.
אין מספיק כח מאוחד להלחם במצב.
יש גם את החרב המתהפכת
של מזרחיים שרוצים לנקום באשכנזים.
של אתיופים שרוצים לנקום במזרחיים.
ושל אשכנזים שרוצים לדחוק את המזרחיים.
מלחמת עדות.שכבות.מיגזרים.
מדינה בהפרעה.
סטייט מנייה.

Last edited 1 year ago by היהודי הסובל
Admin
2 years ago

אני מזדהה לחלוטין. הישראלי המכוער חושב שמגיע לו הכל, הוא בז לכולם, לא איכפת לו משום דבר, והוא חושב שהוא מרכז העולם וכולם צריכים לקרקר סביבו. הוא יכול למכור דגים בשוק מחנה יהודה, או להיות ראש הממשלה לשעבר שחושב שהוא מעל החוק. זה יכול להיות החרדי שמגיע עם החמולה שלו לשדות התעופה הזרים ומחליט להתפלל באמצע הרחבה כדי שכולם יראו שהם יהודים (לעשות דווקא). הוא יעצור את המכונית שלו באמצע הכביש כדי לקפוץ רגע לחנות, כי מה איכפת לו מאחרים. אני רואה התנהגות כזאת גם אצל ערבים, אבל הם לפחות מקפידים לשמור אותה לקהילה שלהם, בעוד הישראלי המכוער מרגיש גאווה… Read more »

Last edited 2 years ago by הישראלי הנודד
ברלינאית
Guest
2 years ago

ברוב המקרים של התנהגות כזו, שאינה מצד ישראלים, הם שיכורים. ישראלים בד"כ מתנהגים ככה גם בלי אלכוהול.