Sign In

Remember Me

ואם היינו עושים את התהליך ההפוך של ה"עלייה" לארץ?

ואם היינו עושים את התהליך ההפוך של ה"עלייה" לארץ?

מגיל קטן מעודדים אותנו לערוך מחקר של השורשים של המשפחה, אבל בכדי להצדיק את מקומינו ב"מדינת ישראל" כיהודים, ולחזק את הקשר ל"עם" היהודי. אבל מה אם מחקר השורשים הזה, שבסופו של דבר, גורם לנו להבין שאין לנו שום קשר למדינת ישראל ?

לקח לי זמן לקלוט, רק אחרי 5 שנים בצרפת, שאני אשכרה גדלתי באדמה גנובה. אני לא שמלאנית ולא יודעת מה, והפוליטיקה בארץ מעניינת לי את ה… הבנתם. כל מה שאני רושמת פה זאת התחושה האישית שלי, והבנות שהגעתי אליהן לבד. אפילו ששמעתי שפרצה מלחמה בארץ, זה לא עשה לי כלום. שום תחושה, מעבר ל"איזה הורים מפגרים יש לי, מתי הם יתעוררו ויקלטו מה הולך סביבם, כשאיראן תזרוק עליהם פצצת אטום ויהיה מאוחר מידי??". ודאגות למשפחה הקרובה שלי שחיה שמה, עם כמה "תפילות" לאם יש איזה ישות שמה למעלה, שלמשפחה שלי תיפול האסימון.

כן אני אגואיסטית, אני חושבת רק על "התחת של עצמי" ולא על מדינה שאפילו מבחינה גנטית, אין לי שום קשר אלייה. אזרחות זה רק דף, שלא אומר כלום. זה כמו המהגרים המוסלמים בצרפת, שמחזיקים באזרחות צרפתית, אבל מבחינה גנטית ותרבותית, הקשר שלהם לצרפת הוא מקרי בהחלט. ואני מגדירה את עצמי כבת מהגרים. ההורים שלי לא עלו לישראל, הם היגרו לישראל. אני גדלתי בתרבות אירופאית-אשכנזית, וכשחיפשתי את התרבות ההכי קרובה לתרבות של המשפחה שלי, הייתי מופתעת – גרמניה. ולקח לי זמן להבין, זה יותר נכון האנשים מסביבים ששמו לב לזה. כי איך שהגעתי לצרפת, תמיד שאלו אותי אם אני באה מגרמניה (חלק גם חשבו שוויץ, פולין, פינלנד, אבל כן זה נשאר באירופה).

זה הגיע למצב כשהיה לי מבחן לפני שנתיים, והמרצה נכנסה באמצע כדי להזכיר למשגיחה ש"יש סטודנטית שיש לה את הזכות להשתמש במילון גרמני-צרפתי" תוך כדי שהיא מביטה בי ומחייכת. מעולם לא ביקשתי התאמה כזאת, ומעולם לא אמרתי שום מילה על זה שהיו לי קשיים עם השפה.

חלק מהמאמרים שפורסמו לאחרונה, בעיקר המאמר של הנוסע המתמיד, די כבר עם הבולשיט הזה של 'המסורת', גרמו לי להבין עד כמה התחושות הפנימיות שלי צדקו. תחושות שזילזלו בהן תמיד בארץ. כתבה שקראתי לא מזמן בעיתון צרפתי אפילו גרמה לי להרגיש בפעם הראשונה כצודקת, ולא כ"הכבשה השחורה". המאמר סיפר את סיפור של אחיו של זמר צרפתי מפורסם, ז'אן-ז'אק גולדמן, שהואשם ברצח של שני רוקחים בפריז. מה שתפס את עיניי היה דבר שלא היה קשור בכלל לפרשה. הכותב סיפר על הילדות של הנאשם, שהיה בן למהגרים "פולנים ויהודים". הוא אפילו ציין שפייר גולדמן אמר באחד הרעיונות ש"אמא שלו חזרה לפולין לאחר המלחמה בכדי לפתח את המדינה שלה, והוא העביר את הילדות שלו בין פולין וצרפת". המדינה שלה. פולין. לא ישראל. קודם כל, מה שגרם לי עוד יותר להעריץ את ז'אן-ז'אק גולדמן, זה העובדה שהוא לא ציוני, לא הוא, ולא המשפחה שלו. במקום לנטוש את המדינה שלהם שהייתה הרוסה אחרי המלחמה ו"לעלות" לארץ ישראל, האמא של החצי-אח של ז'אן-זאק חזרה ועזרה לפתח את המדינה שלהם. חלק כמובן היגרו לצרפת, ועוד מדינות, ועזרו גם לפתח.

מה המוסר בזה ? שבישראל לא מעודדים אותנו לשמר את השורשים שלנו, אלא לשכוח מאיפה באנו, עם אותו התירוץ שמשום מה עובד כמו שצריך, כי האוכלוסיה כבר באה מאירופה שטופת מוח ע"י פנאטיים ציונים : יהדות.

והמאמר של הנוסע המתמיד גרם לי להרגיש הרבה יותר טוב עם עצמי, שאני לא היחידה שחושבת ככה. המסורת של הישראלים-יהודים היא תמיד קשורה לדת. אבל בתור אדם חילוני ואתאיסט אמיתי, ולא "אתאיסט לפי דעתי", כשאין שום זיקה ליהדות, ושלא מבינים מה הטעם בלחכות ליום כיפור בכדי לבקש סליחה במקום להתנצל ישר אם טעינו ועשינו משהו רע, מבינים שבכלל, אין לנו מה לחפש בישראל. שלא רק זה, זאת אדמה גנובה שנמצאת במלחמה מאז 1948 !

דיי, נמאס. אני רוצה לחיות בשקט. עזבו אותי מהזיוני שכל על ציונות ועל יהדות. זה מעניין לי את ה…

אני רוצה להתקדם ולהתפתח. זה שאמא שלי יהודיה לא נותן לאף אידולואגיה וממשלה להחליט בשבילי איפה אני צריכה לגדול, מה הדת שלי ובמה אני צריכה להאמין. אני לא מאמינה בשום דת, זכותי !

וזה רק מוכיח שמגיל קטן אני מחפשת מאיפה אני באה, כי מגיל קטן לא הרגשתי שייכת בארץ, מגיל קטן לא האמנתי ביהדות ! זה הגיע למצב שאפילו עשיתי בדיקת דנא. ומה יצא לי… 70 אחוז אשכנזייה. 3 רבעים ! מה שאומר שמצד אחד, כן, היהודים חיו בקהילות סגורות במשך מאות שנים וזה למה יש להם דנא קרוב ודומה, אבל מצד שני, תקחו יהודי אשכנזי ותשוו אותו ליהודי מזרחי או ספרדי, זה כמו להשוות בין אירופאי לערבי מבחינת מראה, תרבות והתנהגות. כמו להשוות בין נוצרי קופטי מצרי ונוצרי קתולי צרפתי, אם אתם מחפשים את דוגמא מבוססת על הדת.

וזה לא דבר רע להיות ערבי. מה שמצחיק אותי, שהמזרחים בארץ הם הכי גזענים כלפי ערבים, שהם בעצמם בעלי תרבות ערבית. הם שוכחים שהמשפחה גדלה בעיראק, במרוקו, שהמימונה הוא העתק הדבק של הרמאדן, רק במקום לשבור את הצום, שוברים את האיסור אכילת חמץ.

וגם ב-70 אחוז "יהודיה אשכנזיה" יצא לי כמעט 90 אחוז יהדות גרמניה ופולין (ואפילו אלזס !). והמשפחה שלי עלתה מאוקראינה. הם בעצמם היגרו לשמה במאה ה-19 מסתבר ! ומצד שני, שהמשפחה שלי, התערבבו עם מקומיים : הונגרים, צרפתים, גרמנים, הולנדים ואפילו פינים ! מה שאומר שאני אירופאית ממוצעת, כי כל אירופאי הוא בעצם ערבוב של עמים !

אז כן, היה עם עברי שלפני 2000 שנה הוגלה. אבל אירופה הייתה תמיד מורכבת ממאות עמים. אתם חושבים שיש דבר כזה צרפתי וגרמני אמיתי ? אפילו צרפתי ממוצא,שעושה בדיקת דנא, מגלה שהוא למשל 15 אחוז סלטי, 60 אחוז צפון מערב אירופה ואפילו 10 אחוז יהודי אשכנזי (השוואה עם צרפתי "ממוצא צרפתי", שנולד בצרפת, ושעשה את הבדיקה). מה שאומר, שאנשים תמיד התערבבו.

כשמתאהבים במישהו באמת, ושלא שטופים מוח ע"י דת, לאף אחד לא אכפת אם אתה סלטי, גרמאני, רומאי או חייזר. אל תשכחו שהמדינות של היום באירופה אלו הגבולות כפי שהם היו אחרי מלחמת העולם השנייה. במשך מאות שנים היו אימפריות באירופה. והשורשים הגנטים שלי מותאמים בול לגבולות של האימפריה הרומית הקדושה (יעני גרמניה), פרוסיה, האימפריה האוסטרו-הונגרית (ואפילו קצת מצרפת !). מה שאומר, שמבחינתי, אני ממוצא גרמני. כשאין דת שתתן זיקה לאדמה, שגם ככה מעולם לא הייתה שייכת לי, אז מן הסתם שהבחירה הטבעית זה לחזור הביתה. לאירופה.

וכן אתם תגידו, "אבל היגרת לצרפת". זה כי אני אוהבת את התרבות הצרפתית מגיל קטן. וכפי שציינתי, גיליתי שורשים רחוקים באלזס וגם צפון צרפת (יצא לי בערך 15 אחוז צפון מערב אירופה, וזה הראה טוב מאוד את צרפת במפה, עם התאמות דנא של צרפתים שבזכותם הצלחתי לראות באופן מפורט את האיזורים, כי אצלי זה מעורבב ממש, וזה היה בעיקר אלזס לורן וצפון צרפת (פיאקרדי, Nord-pas-de-Calais… שמבחינה היסטורית זה גם נחשב פיקארדי). ומחקר על היהודים האשכנזים גילה לי שעד המאה ה-17, יהודים חיו גם בצפון צרפת, ואפילו בנורמונדי, עד שלואי ה-14 המטומטם הזה ביטל את Edit de Nantes והיהודים היגרו למזרח (נעצרו באלזס לורן, או הגיעו לפולין, גרמניה…).

ומה שהכי הפתיע אותי, השם נעורים של אמא שלי זה דייץ. מסתבר שזה השם של היידיש שדובר באלזס לורן על ידי היהודים ! כניראה המשפחה של אמא שלי מוצאה הוא מאלזס לורן לפני 300 שנה. אבל לא מצאתי שום דבר לפני 1857… ):

כשלומדים היסטוריה לבד, ולא מה שמכניסים לנו בחטיבה ובתיכון בארץ. מבינים הרבה יותר טוב מאיפה אנחנו באים.

וכפי שאמר הנוסע המתמיד במאמר שלו, לאנשים לא אכפת ממה שאבות אבותיהם עשו במרוקו, שהסבא רבא היה יועץ המלך, או שבפולין הסבתא חלבה פרות ומכרה בשוק חמאה תוצרת בית. לא אכפת להם מהשורשים שלהם. אכפת להם רק מה"מסורת היהודית". ואם צריך למחוק היסטוריה משפחתית של מאות שנים, מדינת ישראל מאחורי זה. כי זה בסדר למחוק 2000 שנה ולגרום לאנשים לשכוח מאיפה הם באמת באו !

ואין דבר רע בלהיות מרוקאי, עיראקי, פולני, רוסי. רק בישראל, והבדיחות הגזעניות של העדות, זה דבר רע ובושה. והכי אירוני, מגיל קטן אומרים לי ש"אני לא נראת יהודייה" (יהודי זה דת, למה יש דבר כזה מראה יהודי? אני מכירה אישית הרבה יותר יהודים בלונדינים עם עיניים כחולות, חלקם מהמשפחה שלי, מאשר לא יהודים עם המראה הזה) אבל מצד שני ש"חבל שהיטלר לא סיים את העבודה". מדינה עקומה.

ומה אם אנשים, במקום לחפש את הזיקה ליהדות ול"מסורת", היו באמת מתעניינים בהיסטוריה המשפחתית שלהם? כי אפילו בקבוצות של גיאינולוגיה ישראלית, האנשים תמיד מחפשים את "היהדות, יהדות", "רוצה לבקר רק מקומות שבהם החיו היהודים בספרד", כאילו השאר לא מעניין. זה מחליא אותי, אני גולשת מאז רק בקבוצות חקר צרפתיות. כי בשביל כל צרפתי ממוצא, יהודי זה דת. לא לאום.

*בתמונה ראשית : תמונה שמצאתי אצל אחד האלבומים של סבתא שלי, שצולמה בוינה. לצערי אין לי שום מידה על התקופה.

מאת
אני לא באה להראות את הצדדים היפים בסיפור ההגירה כפי שרבים נוהגים לעשות. אני באה להראות לכם מנקודת מבט של מישהי צעירה, עד כמה זה קשה ומאתגר להגר. אני רוצה לתת את התקווה לעוד אנשים בגילי וגם צעירים יותר, שלא רואים את עתידם בארץ וחולמים להגר בעתיד.

Subscribe
Notify of

25 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
צרפתי אמיתי
Guest
4 months ago

צרפת לצרפתים, ישראל או פלסטין (איך שתרצו) לישראלים (או ליהודים, איך שתרצו). 15 אחוז גנים צרפתים זה לא מספיק.

אווה מילר
Guest
5 months ago

את לא מבינה רק דבר אחר, שיהדות זה מזמן לא כבר דת. זה ממש מוצא אתני, ולא סתם בבדיקות דנא יש חלק נפרד ל׳׳יהודי׳׳. כמו שאת טוענת שחלק מסויים ממשפחתך גר בצרפת אי שם לפני שלוש מאות שנה, את גם יהודייה, בין אם תרצי או לא… את לא חייבת להתחבר לזה, אבל השפה שאת בוחרת לדבר בה היא מזעזעת, ממש. את יכולה לחיות באיזה בועה שתרצי כל עוד זה משרת אותך, אבל העובדות בשטח שאת עדיין ממשיכה לכתוב באתר הזה, בעברית שהיא השפה שלך (שאני לא אופתע אם את ׳׳בזה׳׳ לה) ורוצה לקבל תגובות מישראלים, אחרת מה הטעם? היית פותחת… Read more »

Kek
Guest
Reply to  אווה מילר
5 months ago

ומה הפואנטה שלך באתר זה? את עזבת את הארץ?

אווה מילר
Guest
Reply to  Kek
5 months ago

כן, עזבתי את הארץ ואני עדיין רואה עצמי כישראלית כי הזהות שהיתה לי במשך מספר עשורים לא משתנה ברגע שמשנים איזור גאוגרפי, וזה בסדר גם לא לרצות אף קשר לזהות הקודמת אגב. אבל ההתבטאות של הבחורה הזו כל כך בעייתית. אני מתארת לעצמי שאנשים כאן באותו הראש איתה, אחרת אני לא מבינה את תגובות האהדה. מתארת לעצמי שיש כאן עניין של אוטיזם כלשהו, כי אדם שמבין קודים חברתיים לא היה מתבטא ככה בחיים…

Kek
Guest
Reply to  אווה מילר
5 months ago

אז אפילו אחרי שעזבתי את הארץ ובתקווה שעברת למקום יותר טוב את עדיין תומכת במדינה הזאת עם כל הפוליטיקה שלה?! את לא ליברלית חילונית?

SID
Guest
Reply to  אווה מילר
5 months ago

הנה עוד פעם התחלנו עם "צייד היהודים". למה את בכוח מנסה לדחוף לאנשים משהו שאין להם שום זיקה אליו?
לפני שאת מחלקת טיפים לחיים תחקרי עמוק פנימה למה את נתקעת על האחוזון היהודי ולמה את מנסה לכפות את השקפת העולם שלך על אחרים.

אווה מילר
Guest
Reply to  SID
5 months ago

נראה לי שהיא בינתיים נתקעת על האחוזון הפיני הזה כשהיא כמה אחוזים טובים יהודיה, מילים שלה לא שלי. בכל מקרה הבעיה שלי היא לא איך היא מגדירה את עצמה ולמה יש לה זיקה ולמה לא, יש לה התבטאות מתריסה כזו, כמו של ילד בכיתה ו׳ שרוצה לעשות לך דווקא, לא של בן אדם מבוגר עם תובנות שאפילו אם אתה לא מסכים אפשר לקרוא ודווקא להנות מהטקסט. קראתי הרבה פוסטים שלה, לחלקם התחברתי יותר ולחלקם פחות. המשותף הוא שיש לה עניינים לא פתורים עם עצמה, ויש לה הרבה מה לומר – בעיקר שלילי. מין דפוס כזה, אז אני לא אומרת את… Read more »

Reply to  אווה מילר
5 months ago

אם בחרת בתפקיד הפסיכולוגית (או הסקסולוגית במקרה שלי), אולי תפרסמי את מספר הטלפון האישי שלך, שאנשים יתקשרו ויקבלו טיפול, כולל מחיר לשעה, והנחה לקוראי ליב ישראל ^_^

Last edited 5 months ago by הישראלי הנודד
Flying Dutchman
Guest
6 months ago

כרגיל, מדויק. כתבת כאן את כל מה שאני חושב כבר שנים, ונוס.

Admin
6 months ago

באוגוסט ביקרתי עשרה ימים בצרפת, נסעתי עם בת זוגתי וחבר ליישוב קטן מחוץ לפריז, גרנו באחוזה עם שבעה חדרי שינה, גינה ענקית ובריכת דגים. היתה חוויה מדהימה, ואני כבר מתגעגע – האוכל כל כך טעים! הצרפתים מאוד אדיבים וחביבים. למזלנו, אנחנו כבר גרים בארצות הניכר 🙂

Admin
6 months ago

אני מודה שיש לי ניגוד אינטרסים ואני חלוק. מצד אחד אני תומך בחופש הביטוי, מצד שני, כבעל האתר אני מכבד את הכותבים ולא מעוניין שיתקפו אותם באופן אישי, במיוחד את וונוס. בניגוד אליה, הנוסע המתמיד אישר לי לאשר תגובות פוגעניות נגדו, אז אני מאשר, זה תלוי בכותב.
במקרה של התגובה הנוכחית, מצטער, שלקח לי זמן לאשר תגובות, החיים שלי בחודשים האחרונים השתנו, והיה לי פחות זמן לבדוק. במקרה הזה, לא צינזרתי אבל השתהיתי. עימך הסליחה.

Last edited 6 months ago by הישראלי הנודד
תמיר
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
6 months ago

אין בעיה. כולנו מתנהגים קצת אחרת בימים טרופים אלה.

indifferent
Guest
6 months ago

אני מצטער אבל מה זה בכלל משנה? תחברי לאיזה צד שאת רוצה, תעברי לאיזה מדינה שאת רוצה מאיזה סיבות שאת רוצה, בין אם גנטית, תרבותית או כי את סתם אוהבת את הדגל. כל עוד זה חוקי – לאף אחד לא אכפת אם למשפחה שלך יש תרבות ערבית או מאלזס או מדרום אפריקה – כל עוד את מראה ניסיון או מאמץ להשתלב במדינה שאליה הגעת. יש ישראלים שהיגרו לישראל מתוקף חוק השבות והם כמעט בכלל לא יהודים מבחינה גנטית ולא שמרו על שום ערך דתי או תרבותי – עברי או יהודי בכל חייהם. במידה ויש להם תעודת זהות כחולה, חוץ מלחרדים… Read more »

Kek
Guest
Reply to  indifferent
6 months ago

אז רגע אתה לא מתכנן לעזוב את הארץ?

indifferent
Guest
Reply to  Kek
6 months ago

אני כן, גם כתבתי בתגובה. אני בתהליך הגירה לבריטניה שהתחלתי לפני כמה חודשים והיה אמור להסתיים כשאשתחרר מהצבא בקיץ, אפילו שבגלל השינוי הדרסטי במצב קצת קשה לצפות את העתיד כרגע – וגם עלו לי תהיות חדשות לגבי העניין וכמה זה נכון. אלו לקחים שאפיק כשהמצב יתבהר ויירגע טיפה. מה שאני רוצה להגיד זה שאי אפשר להתכחש למצב. אי אפשר להתכחש לעבר, אי אפשר להתכחש לזה שאנחנו יהודים וישראלים, ואולי יהדות זה דת אבל אנחנו גם קבוצה אתנית שיש לה מאפיינים גנטיים – שכל בן אדם שנולד אליה, בין אם ירצה או לא, הוא חלק ממנה. גם אם הוא מעורבב, וגם… Read more »

Kek
Guest
Reply to  indifferent
6 months ago

העיקר שתעזוב את הארץ.

Tomer
Guest
6 months ago

גם אני כמוך, לא רואה ביהדות שנכפתה עלי מלידה מרכיב זהות משמעותי (לא יכול להתעלם מזה שתרבותית, זה כל מה שהכרתי בשנותיי המוקדמות). התחושה (היום יותר מתמיד) היא שאין במרכיב הזה מספיק תוכן כדי להחזיק עם. כל זה מקבל חיזוק מהאירועים הנוכחיים, שמבהירים לי שהמדינה הזאת, שנבנתה על חורבותיו של עם אחר, מוטב היה אילו לא היתה נוסדת מלכתחילה. וגם אם מקבלים את התזה לפיה היהודים היו זקוקים למקום מפלט בו יוכלו להגן על עצמם, לא חסרות שממות בצפון אמריקה שמחכות שיפריחו אותן. איכשהו התקבע האתוס שהמדינה היתה חייבת לקום דווקא במקום בו הוקמה, ושהמלחמה על קיומה היא חלק בלתי… Read more »

SID
Guest
6 months ago

מתחבר מאוד למאמר. האוכלוסיה היהודית בישראל ברובה התבוללה בצורה כזאת או אחרת. יוצאי מדינות ערב נראים כמו ערבים, יוצאי מזרח ארופה נראים מזרח ארופאים, יוצאי אתיופיה נראים אתיופים וכו'. אבל איכשהו תמיד מקדמים את החלק היהודי, למרות שכנראה הוא החלק הכי קטן. אם מישהו עשירית יהודי יכתירו אותו כיהודי ויתעלמו מכל שאר ה- 90%. "צייד היהודים" הזה פשוט מחליא אותי. פשוט קובעים לאנשים בכוח מה הם צריכים להיות. אני בטוח שאם מישהו עשירית סקוטי אף אחד לא יקבע לו שהוא חייב ללבוש חצאית, לנגן בחמת חלילים ולהלחם באנגלים. והנה שאלת הבונוס: החרדים האשכנזים טוענים שהם חיו באירופה בקהילות סגורות, שמרו… Read more »

זאב
Guest
Reply to  SID
6 months ago

בזמן מאורעות ת"ח ת"ט (1648-1649) היו יהודיות שהרו לגוים
וייתכן שהיו גיורים (ידוע על כפר שלם של גוים בטרנסילבניה שהתגייר)

יש עוד אפשרויות והשפעות

Libertarian
Guest
6 months ago

נהניתי לקרוא

משה מ
Guest
6 months ago

אתאיזם מוגדר כדחיה של האמונה ביישויות על טבעיות (את מוזמנת לקרוא את הערך בויקיפדיה בעברית או בצרפתית).
את הצהרת פה שאינך יודעת אם קיימת יישות כזו או לא ולכן את נקראת אגנוסטית ולא "אתאיסטית אמיתית".
ההגדרה שלך ושל הכותב השני שכל אדם שמקיים צל צילה של איזשהי מסורת דתית אינו אתאיסט אינה הגדרה שמקובלת על ידי אף אחד בעולם פרט לשניכם ואולי לעוד כמה קוראים פה.

האם חלק ממי שמגדיר עצמו כמסורתי בישראל הוא בעצם דתי בתחפושת? בוודאי.
האם צריך לבנות על זה תילי תילים של פילוסופיות שאינן מעוגנות בכלום? לעניות דעתי לא.

Kek
Guest
Reply to  משה מ
6 months ago

ופוליטית? זה משפיע על חיינו

משה מ
Guest
Reply to  Kek
6 months ago

ההשפעות הפוליטיות מגיעות מצד אנשים שהם מסורתיים ממניעים דתיים, לא מצד אתאיסטים (או אגנוסטים) שמדליקים נרות בחנוכה עם הילדים.
מה שחשוב זה המניעים.