Sign In

Remember Me

די כבר עם הבולשיט הזה של 'המסורת'

די כבר עם הבולשיט הזה של 'המסורת'

אין מילה שמדליקה ישראלים יותר מאשר 'המסורת'. איך הם אוהבים את 'המסורת'. כמה הם מקדשים אותה.

אלא שהמילה 'מסורת' מתעתעת. היא משקפת תמונה שקרית של המציאות.

האמת היא – שישראלים לא באמת אוהבים את 'המסורת'. הם פשוט אוהבים את 'הדת' אבל מאוד קשה להם להודות בזה.

הפרעה טורדנית-כפייתית

מתוך ויקיפדיה:

הפרעה טורדנית-כפייתית או טורדנות כפייתית (באנגליתObsessive Compulsive Disorder; או בקיצור: OCD) היא הפרעה נפשית המאופיינת בחוזרניות יום יומית של מחשבות פולשניות והתמודדות איתן כך שהתפקוד היום יומי נפגע קשות – או מחרדה מתוכן המחשבות, או מהזמן והאנרגיה שמופסדים מההתמודדות איתן, או משני אלה יחדיו.

אדם שסובל מ-OCD הוא אדם שמתמודד עם סוג של חרדה מפני מעשה רע שיאונה לו מתישהו – אם לא יפעל כך וכך. הוא לא רוצה לעשות מעשה מסוים באמת, אבל הוא מרגיש שהוא מוכרח לבצע את המעשה הזה, פן יקרה לו משהו נורא. והדבר הנורא ממנו הוא חושש עלול להיות הדבר החמור מכל!

דוגמא קלאסית ל-OCD הם אנשים שחייבים לבצע פעולה מסוימת כמה פעמים ברצף כדי לא להסתכן במשהו נורא. למשל, אנשים שצריכים להקיש עם היד על השולחן כמה פעמים או אנשים שמסובבים את מפתח הבית שלהם הלוך חזור לכל צד לפני שהם יוצאים מהבית. דוגמה נוספת היא אנשים שמרגישים חייבים להיכנס לחדרים ברגל מסוימת (למשל ימין) ולכן אם נכנסו בטעות עם הרגל 'השגויה', הם יצאו ויכנסו חזרה.

אלא שהעניין עם OCD הוא שזה נורא מביך. אנשים מבינים בינם לבין עצמם שזה קצת משונה למשוך פעמיים את ידית הדלת לפני שיוצאים מהחדר. לכן, אנשים לא אוהבים להודות שיש להם הפרעת OCD. הם יעדיפו להכחיש את העניין ולהשאיר את זה לעצמם.

פעולות 'דתיות' הן OCD

פעולות ומעשים 'דתיים' שאיזה קשקשן המציא שצריך לעשות אינם שונים משום OCD אחר. לצום יממה ולספור כוכבים בשמיים לא שונה בשום צורה מאשר להתאמץ לא לדרוך על קוים שמפרידים בין מרצפות. לא לאכול קמח שבוע שלם לא פחות מטומטם מאשר לשטוף ידיים באובססיביות שוב ושוב אחרי שהן כבר נקיות. אין שום הבדל בין ישיבה בסוכה ב-30 מעלות לבין הקשה על השיש חמש פעמים לפני שמתחילים להכין חביתה.

ההמצאות של שרלטני הדת, יהיו אלו המצאות עתיקות יותר או פחות, לא שונות מההמצאות OCD שרצות במוח של אנשים שגורמות להם לעשות פעולות בצורה אובססיבית חסרת כל הגיון. מה שמניע בכל אותם מקרים הוא החשש מפני רע שעלול לקרות. שום דבר אחר אין כאן.

ובחזרה ל'מסורת'

הישראלים אוהבים להתרפק על 'המסורת'. הם נהנים להגיד שכל מה שהם עושים זה כדי לשמר אי איזו מסורת תרבותית עתיקת יומין. אבל, במחילה, זה קשקוש מוחלט.

לא המסורת היא העניין כאן. אלא הפרעה טורדנית-כפייתית שמקורה באמונה ב'דת' יהודית. כל אותם שומרי 'מסורת' הם פשוט הרבה יותר דתיים מכפי שהם מודים בעצמם. הם הרבה יותר אובססיביים למנהגים ששרלטני הדת הכתיבו להם. הם מפחדים מההשלכות שיקרו להם אם לא יעשו את הפעולות המיותרות האלה.

קחו את הצום ביום כיפור. כמה אנשים 'חילוניים' בעיני עצמם צמים ביום כיפור? אני מכיר עשרות. כשאני שואל אותם הם עונים את הנימוק המטופש: "זו מסורת!". אבל זו שטות. האמת היא שזה OCD. והמקור של ה-OCD הזה הוא הרבי ששכנע את ההורים שלך ואת ההורים שלהם שאוי ואבוי אם לא יצומו ביום כיפור. הפחד גורם לך לצום, לא 'המסורת'.

ואיך אני יודע שזו 'הדת' ולא 'המסורת'? פשוט מאוד. חישבו כמה מתוך המסורות המשפחתיות שלכם שימרתם. כמה פעולות שהוריכם והורי הוריכם עשו אתם חיקיתם ושימרתם דור אחרי דור. בדקו את כולם ותגלו עד מהרה שמרבית 'המסורות' האלה מקורן באורח פלא בדת. בצירוף מקרים מדהים – החלטתם לשמר דווקא את הצום ביום כיפור אבל לחלוב פרות שסבתא רבה שלכם חלבה בפולין או לשאוב מים מהנהר שכל המשפחה שלכם שאבה במרוקו זה לא מספיק חשוב לשמר. מעניין שלהדליק נרות בשבת – פעולה מטומטמת להחריד – זה כן. אבל ללכת עם נעלי עץ כמו של סבא מרוטרדם זה לא. ריקודים איריים כמו של המשפוחה במאה ה-18? זה מגוחך! אבל לא להדליק אור בשבת? מובן לגמרי.

בקיצור – אל תבלבלו את המוח. זו לא מסורת. זה OCD. וזה לא סתם OCD, זה OCD מטומטם שהדת הנחילה לכם.

זו זכותכם, הכל בסדר, אבל די כבר עם הבולשיט הזה של 'המסורת'.

אני יזם הייטק, נוסע מתמיד שטס מסביב לעולם, בעל בלוג "המתמידים" בו אני משתף תובנות מנסיעותיי. כיום אני חי בישראל, אבל נערך לעזיבה. אני איש מרכז-שמאל, קפיטליסט, שמאמין בחירות מוחלטת ובהתערבות מינימלית (אך לא אפסית) של המדינה בחיי הפרט. כבר שנים שאני מרגיש זר בישראל, ומחכה ומצפה כבר ליום שיבשילו התנאים לעזיבתי.

Subscribe
Notify of

32 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Admin
6 months ago

יפה מאוד, מעולם לא קשרתי בין דת להפרעה טורדנית-כפייתית ומסתבר שאתה צודק.
להתפלל 3 פעמים ביום את אותם הברכות המטומטמות האלו במשך כל החיים זה הדבר הכי טורדני שיש. דת היא הפרעת נפש, ואם ישראל לא הפרידה את הדת מהמדינה, משמע שישראל חולה במחלת טורדנית-כפייתית.

זה מחמיר שאתה מצרף את ההפרעה שצה"ל ומערכת הביטחון מוסיפים לחיים האזרחיים.

Editor
6 months ago

המאמר הזה גאוני וכלכך נכון !!! לא מזמן התנתק קשר עם החברה האחרונה שלי מהארץ (שחיה בארץ, החברה השנייה היגרה לפולין), והיא גם מהאנשים האלו שאומרים "אני לא מגדירה את עצמי כיהודייה, אלא כעברייה" אבל מצד שני, היא צמה ביום כיפור כי זאת "מסורת". אני לא הבנתי את הקטע של השטויות האלו. זאת הסיבה העיקרית למה אני מתרחקת מהקהילה הישראלית והיהודית בחו"ל (כמובן שנפלתי על כמה ישראלים בראש שלי, חילוניים אמיתיים, אני לא סוגרת את עצמי בפני ישראלים שאימצו את התרבות המקומית). הם כל הזמן שואלים אותי, בנחמדות, "יש לך עם מי לחגוג את החג?" מי אמר שאני חוגגת, או… Read more »

משה מ
Guest
6 months ago

אני אתאיסט ואני שומר חלק מהמסורות אבל רק את מה שבא לי.
אנחנו עושים לדוגמא ליל סדר, מקריאים קצת מההגדה ושרים שירים אבל למחרת אוכלים לחם.
בחנוכה מדליקים נרות ושרים שירים כי זה נחמד.
בסוכות יש לנו סוכה מתקפלת שיושבת במרפסת והילדים נהנים לאכול בה מידי פעם (השנה קיפלנו אותה אחרי שלושה ימים כי נמאס להם).
בצומות כמובן שלא צמים כי זה לא כיף (למרות שעשיתי צום לסירוגין תקופה לא קצרה בשביל האפקט הבריאותי).
לסיכום, אני אישית לא רואה בעיה עקרונית עם חגים ומסורת כל עוד לא לוקחים אותם יותר מידי ברצינות.

משה מ
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
6 months ago

מבלי להעליב, אני תוהה לעצמי כמה יוהרה אדם צריך בכדי להכריז בפני אדם שהוא לא מכיר כלל ומצהיר על עצמו כאתאיסט שהוא בעצם דתי. ספציפית אני עוסק בסוגיית קיום האל בערך מגיל 13 ובערך מגיל 15 אני אתאיסט. אני אתאיסט ממוצא יהודי ולכן אני שומר מסורות יהודיות מסויימות כשבא לי וכשזה נוח לי, איך זה הופך אותי לדתי? תיכף גם תגיד שיש לי ocd. אגב, אני גם שומר מסורות משפחתיות אחרות שלא קשורות לדת, אני אדם חופשי ואני לוקח איזה מנהג שבא לי מאיפה שבא לי באיזה מינון שבא לי ואני לא חייב דין וחשבון לאף אחד, לא לאלוהי היהדות… Read more »

משה מ
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
6 months ago

אוקי, ננסה שוב, הפעם באריכות. אתה צופה בתופעה: אדם שטוען שהוא אתאיסט מספר לך שהוא מקיים מידי פעם מסורות יהודיות. יש לתופעה הנ"ל מספר הסברים אפשריים: 1. האדם הזה הוא בעצם יהודי מאמין בהכחשה שמאמין שעליו לקיים את המצוות הנ"ל. 2. הסיבה שאותו אדם מקיים דווקא את המסורות הנ"ל מתוך כלל המסורות האפשריות היא כי אלו הן המסורות שאותן הוא מכיר מהבית וכי הסביבה שלו מקיימת אותן ותומכת בהן (ימי חופשה מותאמים וכו). את סעיף 1 קל לסתור כי במידה והיה פה רכיב אמוני (או אפילו של ocd) הייתי מקפיד לפחות לקיים את אותן המצוות מידי שנה אבל אני לא,… Read more »

Asaf
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
6 months ago

אני זוכר שראיתי את הסרט 21 והייתה שם חידה בשם מונטי הול. זה נראה מאוד דומה – אתה כל הזמן מנסה לחשב סטטיסטית מחדש לגבי אדם שנולד בישראל . זה מאוחר מדי כי נתון שיש לו חוויות ילדות לגבי הדברים הללו נניח. סטטיסטית זה מאוד גבוה. אני חלש מאוד במתמטיקה אבל מה שאתה מעלה עושה לי אסוציאציה חריפה לדבר. הוא לא מאמין ואיננו דתי. אם יש גשם בהכרח יש עננים אבל אם יש עננים לא אומר שיש גשם.

Kek
Guest
Reply to  משה מ
6 months ago

ומה יחסיך בין דת למדינה? הפרדה מוחלטת?

משה מ
Guest
Reply to  Kek
6 months ago

ברור, כאמור, אני אתאיסט.
אנחנו גם מתכוונים לעבור למדינה שבה יש הפרדה כזו בעוד פחות משנה.

SID
Guest
6 months ago

לגבי "החילונים" שלטענתם שומרים "מסורת", אני שם לב שהרבה מהם עושים את זה נטו מתוך מפחד. הם מפחדים שלא יקבלו אותם בתוך החברה שהיא ברובה דתית. כמו כבשים חסרי מוח הם רואים את מה שכולם עושים וחוזרים על אותן הפעולות. קל מאוד לזהות אותם, הם תמיד ידאגו לספר לכולם שהם צמו ביום כיפור, שהם לא מערבבים בשר וחלב וכמובן יכניסו למשפטים לא קשורים את הביטוי "בע"ה" בכמות מספקת, שאף אחד לא יפספס חלילה את יהדותם.

Editor
Reply to  SID
6 months ago

בול כמו המנטליות של רוב הצרפתים החילוניים במאה ה-18, עם גל החילוניות שהכה את הממלכה, כי הם פחדו שיאשימו אותם בפשעים נגד הדת וחילול השם וישרפו אותם בכיכר העיר. ההבדל בין צרפת של המאה ה-18 וישראל, שבישראל אין פשעי דת למיטב ידיעתי, ואין עונש מוות ועינויים.

Tomer
Guest
6 months ago

נחמד לקום בבוקר חג מולד לבן לעץ ולמצוא מתחתיו מתנה עבורך, ונחמד גם להדליק נרות חנוכה ולשיר שירים בימים קצרים וחשוכים של חורף (צפונה יותר). "נחמד" מגדיר היטב את המסורות האלה, אבל רק בישראל ובמדינות שהשריעה חוקתן, לוקחים אותן ברצינות תהומית. אין לי בעיה עם "מסורת" במובן "המסורתי" שלה: מי שזה עוזר לו למשל להרגיש חיבור להוריו שנפטרו, יבורך. בסוף זה תמיד חוזר לכפייה במרחב הציבורי. במקום שפוי (כמו זה שבו אני חי) מזקקים את החלק המהנה מכל זה, וגם (רחמנא ליצלן) שואלים מסורות מהנות מהגויים ימ"ש (תחפושות וגילוף דלעות בהאלווין, ארוחת ת'אנקסגיווינג, רכישת מתנות לעמיתים וחברים בכריסמס). אין ברקע… Read more »

Tomer
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
6 months ago

הסיבות שבגינן המסורות האלה התקבעו כבר מזמן לא רלווונטיות (במקומות שפויים). אתה יכול כמובן להמציא לך מסורות משלך, אבל מבחינה פרקטית בימים האלה הציבור זוכה לחופשה ממלכתית ולכן נוח לחגוג דווקא בהם, ויש בהם בדרך כלל מגוון אירועים לילדים ולמשפחה. יש אווירה חגיגית, הכל בחוץ מקושט ומואר (עוזר למצב הרוח כששעות האור הן 8:00-15:00 במקרה הטוב) ואנשים עושים מחוות נחמדות אחד לשני.

גם אני זוכר חופשות ציבוריות עם צפיפות בלתי נסבלת, כבישים עמוסים, ארוחות חג מעיקות גדושות בריטואלים, אתוס קולקטיבי שטוחבים לך לגרון. זה לא חייב להיות ככה, ואין צורך לחפש בעיות בכח במקומות שבהם הן אינן קיימות.

Tomer
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
6 months ago

בהחלט, אפשר לייצר מסורות משפחתיות ואפילו אינדיבידואליות, ואפשר גם להנות ממסורות קולקטיביות. אין שום הכרח להקריא טקסטים פאגאנים בארמית או אשורית – אתה יכול לבחור כל חלק שתרצה או לבחור שלא לבחור בכלל. נראה לי ששורש אי ההבנה בינינו נעוץ בזה שאתה משתמש במילים כמו "צריך" או "מצדיק" ואני אומר "נחמד". בעולם שלי, אין שום דבר חשוב או טעון רצינות בכל מה שקשור לפולקלור.

אגב, למיטב ידיעתי ההאלווין והת'אנקסגיווינג אינן מסורות דתיות (לא שהיה ניתן לדעת את זה גם אילו הן היו).

רונה
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
23 days ago

ההבדל הוא ההקשר כמובן, מי שלא חי בהודו וסין ולא גדל על מנהגים כאלה ואחרים לא יבצע אותם. המון אספקטים בתרבות התחילו מאמונה בדת (אמנות,מוסיקה וכו) והתגלגלו לנכסים תרבותיים שאין להם קשר לדת בכלל. אין אפשרות להיות דתי אם אתה לא מאמין באל או חוגג מתוך חשש. הדת היא אמנם דימיון אבל הרבה מהמסורות הקיימות עד היום מושרשות בה למרות שאין בהם סממן דתי. לאוכל, בגדים או פעולות נטו אין הקשר לדת כשלעצמם גם אם ההיסטוריה קשורה.

רונה
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
23 days ago

נראה שההגדרה שלך לדת היא נטייה לקולקטיביזם ולא אמונה באל, אם כך גם לאומיות היא סוג של דת

Editor
Reply to  Tomer
6 months ago

עצם זה שאתה רשמת בתגובה "גויי ימ"ש" מונע ממני לעשות לייק, כי עד זה הסכמתי בכל מילה.
אני לא מסוגלת להבין אנשים שמתנשאים על אחרים רק כי הם לא יהודים ולא נולדו ל"עם הנבחר". אילו הייתי יכולה, הייתי מעדיפה להיוולד למשפחה צרפתית ממוצאת, ממוצא איכרי מפיקארדי, מאשר לזוג הורים "יהודי לפי דעתי" שעלו מברית המועצות לישראל, כי חפרו להם בשכל על ציונות ב-1992.

משה מ
Guest
Reply to  Venus
6 months ago

הוא היה ציני כשהוא כתב את זה.

Tomer
Guest
Reply to  Venus
6 months ago

לא מתאים לך לפספס אירוניה.

Editor
Reply to  Tomer
6 months ago

כן פספסתי, מצטערת. אני עייפה

תמיר
Guest
6 months ago

הנוסע המתמיד,
תודה על המאמר המשובח הזה, אם כי שכחת את המנהג המחליא מכל: מנשקי המזוזות למיניהם…
אני לא בטוח שהדברים הבאים רלוונטיים, אבל אפשר גם לומר משהו על חלאות ששמות כיפות לבנות בבית משפט………..

Editor
Reply to  הנוסע המתמיד
6 months ago

"אני מודה שחשתי בחילה קלה כשקראתי את המאמר שלך" ו"רגישות היא לא הצד החזק שלך" וגם "מאמר גזעני" הם לא הבעת דעה באופן שמכבד את הכותב. להעיז לקרוא לי גזענית כשאני מעודדת "התתבוללות" ואומרת בסוף המאמר ש"אין דבר רע בלהיות ערבי"… מוכיח שאפילו לא טרח לקרוא את המאמר שלי. דיברתי על חיפוש השורשים של המשפחה שלי, לפי המדינות שבהן חיו ובלי להסתכל על הדת, ושזה כל מה שאדם שרואה את עצמו חילוני ואתאיסט צריך לעשות, ולא לחפש את ה"יהדות". לא רואה איך זה מעורר בחילה. לא ידעתי שלחפש את השורשים שלי זה גזעני. הדבר היחידי שכתבתי שהיה אולי יכול לגרום… Read more »

תמיר
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
6 months ago

Fair enough

תמיר
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
6 months ago

גברת וונוס היקרה, אין לי שום בעיה עם דעותייך למרות שאני לא מצדד בחלק מהן ואני חוזר וטוען בתוקף שבחלקן הן גזעניות ובלתי נסבלות לחלוטין. למרות זאת אגן בחירוף נפש לתת לך במה כאן ובכל מקום אחר (זוכרת שעודדתי אותך לא לעזוב את האתר? את רואה, יש לי קבלות!). ההיסטוריה האישית של כולנו מעצבת את האישיות וההחלטות בחיינו. אני מצטער שנתקלת בגועל נפש הישראלי באופן שזה קרה לך, וזו סיבה מצויינת לעזוב, כמו גם סיבות אחרות שנדונות כאן לעיתים קרובות. אני שותף לחלק מהביקורת הקשה שאת מטיחה בחברה בישראל, ויש לי הרבה מה להוסיף. אבל לכל דבר יש זמן ומקום.… Read more »