Sign In

Remember Me

מדינת ישראל כבר ניצחה – הציבור הישראלי כבר הפסיד

מדינת ישראל כבר ניצחה – הציבור הישראלי כבר הפסיד

אני הולך לכתוב כאן דברים קשים ולא נעימים לקריאה. מי שיש לו בטן רגישה, או שחושב שעדיף לדחות טקסטים בשלב הזה ולהתרכז בהכרעה – מוזמן להפסיק לקרוא.

אבל האמת צריכה להיאמר. והאמת היא – וכך חשבתי גם תוך כדי האירועים באותה שבת איומה ונוראה של ה-7 באוקטובר – שמדינת ישראל ניצחה. אבל הציבור הישראלי – כל אחד ואחד ממנו – הפסיד. וכל זאת מבלי קשר בכלל לתוצאת המלחמה בעזה.

המדינה, כמדינה, ניצחה. הצידוק המוסרי והערכי להעצים את כוחה של מדינת ישראל זכה לתמיכה ציבורית חסרת תקדים לפחות ב-50 השנים האחרונות. מבלי שהבנתם – המדינה, על זרועותיה ושלוחותיה, נמצאת באחד מרגעי השיא שלה מאז הקמתה. הציבור הישראלי מאוחד סביבה. ההירתמות לטובתה חוצת מגזרים. מאות אלפי אבות לילדים קטנים עולים על מדים ירוקים ושרים במעגלים לכבודה (רגע לפני שהם יוצאים למשימת התאבדות עבורה). המדינה השיגה את מטרות המבצע בעזה. והיופי בכל הסיפור הזה – מבחינתה – הוא שהמטרות הושגו עוד לפני שצה"ל הזניק F16 אחד.

לא רק זאת, אלא שמעבר להעצמת כוחה של מדינת ישראל, התווסף לארסנל הכלים שלה יצר נקם טרי. היצר הזה מוכוון כלפי גופים גדולים יותר מאשר החמאס בעזה. ביניהם חיזבאללה, איראן, רוסיה ועוד. גופים אלו אינם ברי הכרעה ולא יהיו ברי הכרעה דורות קדימה. ולכן האתוס של מדינת ישראל קיבל נופך נקמה נוסף וחדש, שיוכוון אל עבר מלחמת העולם העתידית שבוא תבוא – כנגד ציר רשע איום ונורא. הדבר יחזק לא רק את מבנה המדינה כמדינה, אלא בעיקר את היות המדינה מיליטריסטית, אוטוקרטית ופשיסטית. והכל? למרבה מזלה של המדינה – מתוקף צידוק מוסרי מאין כמוהו – שואה שניה שזה עתה התרחשה עלינו.

עכשיו, שלא תבינו לא נכון, אין בי גרם ביקורת כלפי מי שרואה עצמו – בבורותו – חלק מן הציבור הישראלי על כך שהוא מעצים את כוחה של המדינה. האירועים שחווה הם מבחינה אובייקטיבית בלתי נסבלים, וקשה מאוד להכילם. ומי שרואה עצמו משתייך למקום הזה (מסיבותיו המטומטמות ככל שיהיו), בהחלט צריך לקבל בהכנעה את העצמת כוח המדינה. אין לו ברירה אחרת.

אבל, וזה אבל גדול מאוד, כל ניצחון של מדינת ישראל, הוא הפסד של האזרחים שלה. כל העצמה של המדינה – משמעה בהכרח החלשה של האזרח. הציבור הישראלי הגיע בלי ידיים ורגליים למלחמה הזאת – אחרי עשרות שנים של בזיזה ורמיסת זכויותיו – ועכשיו הוא יישאר גם בלי הראש. בשל בורות אנושית, קולקטיביזם אידיוטי להחריד ותעמולה ארסית של אנשים מרושעים, הציבור הישראלי לא היה ברצינות בן חורין אבל עכשיו גם לא יהיה יותר בן חורין באמת בעשרות השנים הקרובות. הוא יישאב למלחמה פנימית, ויכוחים, הפגנות, ריבים, ובינתיים – בטיפשותו – יוסיף וידלל את זכויות הפרט של עצמו. ימשיך להקריב את חייו, זמנו וחירותו לטובת מטרה נעלה מדומיינת שלא רק שלעולם לא תושג, אלא גם – מבלי שהוא מרגיש – הולכת ומתרחקת מיום ליום.

ובמישור הפוליטי: הליכוד יהיה חזק יותר מאי פעם. נתניהו – האב והבן – ישבו על כס ראש ממשלת ישראל שנים קדימה. מפלגות הימין, על כל צורותיהן, יתחזקו בצורה חסרת תקדים. המשיחיסטים והדתיים יעלו בכוחם. וכל ביטוי ליברלי, קטן שבקטנים, אם לא יוצא מחוץ לחוק, יוסר מהזירה הפוליטית מחמת מיאוס. אף אחד לא ידבר על חירויות פרט. אף אחד לא יעז לצמצם את כוח הממשלה. אף אחד לא יפצה פיו לעבר קריאה לצבא מקצועי. איש לא ידמיין שהפיתרון לכל הצרות שלנו – כולן ללא יוצא מהכלל – הוא פחות כוח למדינה.

ולכן, המסקנה היחידה היא שהציבור הישראלי – אם היה לו שכל – היה עושה, סוף סוף, את מה שבאמת היה הכי פחות משרת את אוייביו: היה קם ועוזב. הולך מכאן. משאיר את חבל הארץ המכוער, המהביל והחם הזה להיכבש על-ידי ציבור בור, קולקטיביסטי ומוטרף דעת אחר, שהיה תופס את מקומה של ישראל, ונלחם בכל השכונה באותה נחישות מטומטמת, עד אשר היה מתפכח ועוזב גם הוא. וחוזר חלילה.

אני יזם הייטק, נוסע מתמיד שטס מסביב לעולם, בעל בלוג "המתמידים" בו אני משתף תובנות מנסיעותיי. כיום אני חי בישראל, אבל נערך לעזיבה. אני איש מרכז-שמאל, קפיטליסט, שמאמין בחירות מוחלטת ובהתערבות מינימלית (אך לא אפסית) של המדינה בחיי הפרט. כבר שנים שאני מרגיש זר בישראל, ומחכה ומצפה כבר ליום שיבשילו התנאים לעזיבתי.

Subscribe
Notify of

22 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
איתי
Guest
5 months ago

כמעט אף פעם לא ראיתי שמישהו שואל את השאלות: – למה ישראל הוקמה היכן שהיא הוקמה? -את מי זה בדיוק משרת? המיקום הנוכחי של ישראל הוא חסר כל ערך הן כלכלי (כמעט שום משאבי טבע) והן גיאו- פוליטי (מדינה יחידה מוקפת במאות מיליוני מוסלמים מכל הצדדים עם נוף לים). גם למדינות שיש איתן "שלום"- זהו שלום של בואו לא נעשה מלחמה ולא שלום אמיתי (שלום שהושג במחיר עשרות אלפי הרוגים). לראייה ההפגנות בירדן ובמצרים במלחמה הנוכחית. מאז הקמתה ישראל היא קולונייה אמריקאית במזרח התיכון, שמטרתה לשרת וליישם אינטרסים אמריקאים, היא 100% ממומנת ע"י ארה"ב ולא יכולה לשרוד דקה בלעדיה. הסיוע… Read more »

Admin
6 months ago

אנחנו חלוקים, בעיניי ישראל הפסידה בגדול. איך היא ניצחה או תנצח עם מעל לאלף נרצחים ומאות שבויים? אל פי אמות המידה הישראליות – הפסדנו בענק. גם הריסת בתים מנקמה לא תסייע, להיפך.

Tomer
Guest
6 months ago

רגע, אני לא מבין את הטענה המרכזית: יותר חירות וקפיטליזם היו מונעים את המצב הזה? פחות כוח למדינה היה בהכרח הופך את ישראל לחסונה יותר מבחינה בטחונית? אני סבור שהמגורים ב-"שכונה" הזאת מעולם לא יכלו להוביל למציאות אחרת, ואם כבר העובדה שההרתעה של ישראל (אוקיי, אמריקה) החזיקה מעמד עד עכשיו היא בפני עצמה סוג של נס. עוד לא הגיעו ל-10 מיליון איש וכבר מצויים במצב של פיצוץ אוכלוסין, ומספר החיילים שנגזר מאוכלוסיה כזו לא מספיק יותר להחזיק את כל הגזרות שישראל "מתחזקת" (וראה זה פלא, האמריקאים שולחים כוחות לטובת החזית הצפונית). אפשר להתווכח על בחירות מסויימות (פוליטיות, כלכליות, מדיניות) שנעשו… Read more »

Tomer
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
6 months ago

זה ה-wishful thinking הכי מופרך שקראתי מזה הרבה זמן. אם נדמה לך שצה"ל היה איכותי יותר אם מאגר החיילים הפוטנציאלי שלו היה מצומצם לאסירים משוחררים כמו בארה"ב, כנראה שהתמכרת למשחקים ב-"נדמה לי". תפישה כל כל בינארית של העולם מאפיינת ילדים בני חמש.

משה מ
Guest
Reply to  Tomer
6 months ago

לא הייתי מתבטא כ"כ בבוטות אבל בגדול אתה צודק.
צבא מקצועי יקטין בצורה משמעותית את מאגר הכשרונות שצה"ל יכול לשאוב ממנו (אני לדוגמא עובד הייטק שמרוויח x וגם תמורת 2x לא הייתי חוזר לצבא אפילו ליום אחד).
באותה נשימה אני אציין שגם המכניזם הנוכחי שבונה על הפראיירים החילונים שיתגייסו ובמקביל פוטר חלק גדל והולך ממחזור הגיוס על סמך סעיף תורתו אומנותו לא ישרוד לאורך הרבה זמן לדעתי.

משה מ
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
6 months ago

הנוסע המתמיד, קראת לי דתי בעבר אבל דווקא העמדה שלך בנוגע לשוק החופשי נשמעת קצת כמו דת. אני אישית מאמין בנתונים ובמידע אמפירי, המחקרים הכלכליים נוטים למדל את ההתנהגות האנושית בצורה לא טובה (מניחים רציונליות לדוגמא) ולכן טועים הרבה פעמים בתחזיות התיאורטיות שלהן. לכן, בכל נושא (חינוך, בריאות, בטחון וכו) אני סבור שצריך לבחון מדינות שונות שמנסות גישות שונות ולראות אמפירית מה עובד מבלי המרכיב של האמונה שהשוק החופשי הוא הפתרון להכל. אגב 2, גם אותה גישה כלכלית בדיוק יכולה לעבוד מצויין בדנמרק (אוכלוסיה הומוגנית יחסית) ולהכשל בישראל (בגלל אחוז גבוה של חרדים), המציאות הרבה יותר מורכבת מפשוט להגיד "שוק… Read more »

משה מ
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
6 months ago

אני עוסק במדע וקורא מאמרים למחייתי בניגוד אליך וגם מודע לכך שבכלכלה אין אמיתות מוחלטות.
אגב, אני ממליץ לך לקרוא על מושג בשם הומו אקונומיקוס ולהבין את החסרונות במחקר תיאורטי כלכלי.
בכל מקרה, לשוחח עם בורים שמלאים בהמון (באמת המון) בטחון עצמי זה לא מאוד מעניין בעיני אז אפרוש בשלב זה.

Reply to  הנוסע המתמיד
6 months ago

לא ברור למה כיום אנחנו צריכים להגן על השוק החופשי, משום שהמציאות, כלומר העובדות ברורות באופן מובהק: קפליטליזם = חירות ועושר לפרט. גם בלי להבין בכלכלה, אלא פשוט להסתכל על העובדות אפשר להבחין בעקרונות שהקפיטליזם מנחיל הם השיטה המוסרית היחידה למען האינדיבידואל, חירותו, עושרו ואושרו. אין דבר כזה שמודל כלכלי שעובד בדנמרק לא יעבוד טוב בישראל, כפי שתיאר משה. משום שעקרונות עובדים בכל מקום, ובכל מדינה, אפילו בישראל עם אחוז חרדים גבוה, כי ברגע שתבטל את מדינת הרווחה, הם יצאו לעבוד (או לגנוב), אבל ככלל, השוק החופשי יעשה טוב לכולם. נקודה שאנחנו עשויים מלפספס, היא ההצדקה של הקפיטליזם היא לא… Read more »

Reply to  הנוסע המתמיד
6 months ago

תודה.
משה "עוסק במדע וקורא מאמרים" זה לא הופך אותו למדען 🙂 זה כמו שאני עוסק בתורה ומצטט פסוקי יהוה, ועדיין אני לא רב, על אף שאני צדיק.

SID
Guest
6 months ago

הציבור הישראלי היה בן חורין כאשר עשה את הבחירות שלו, גם בקלפי וגם בבחירות אחרות בחייו. להגיד אחרת זה להעביר אחראיות. אף אחד לא הכריח אותם להצביע למי שהצביעו, ואף אחד לא הכריח אותם לתמוך בדתיים המטורללים שרוצים לשלול מהם את הזכויות הבסיסיות שלהם. הציבור הישראלי הביא את כל זה על עצמו ויש לי אפס אמפתיה אליהם עכשיו. יודעים למה? כי בכל ההזדמנות שניתנה לו הציבור הישראלי דאג לקדם אותנו לעבר המצב בו אנחנו נמצאים כעת. אהדה עיוורת לדת על חשבון כל דבר אחר והסתמכות על מדינת ישראל כאל יישות אלוהית שתציל אותנו מכל דבר. למען הסר ספק, כשאני מתכוון… Read more »

SID
Guest
6 months ago

הציבור הישראלי היה בן חורין כאשר עשה את הבחירות שלו, גם בקלפי וגם בבחירות אחרות בחייו. להגיד אחרת זה להעביר אחראיות. אף אחד לא הכריח אותם להצביע למי שהצביעו, ואף אחד לא הכריח אותם לתמוך בדתיים המטורללים שרוצים לשלול מהם את הזכויות הבסיסיות שלהם. הציבור הישראלי הביא את כל זה על עצמו ויש לי אפס אמפתיה אליהם עכשיו. יודעים למה? כי בכל ההזדמנות שניתנה לו הציבור הישראלי דאג לקדם אותנו לעבר המצב בו אנחנו נמצאים כעת. אהדה עיוורת לדת על חשבון כל דבר אחר והסתמכות על מדינת ישראל כאל יישות אלוהית שתציל אותנו מכל דבר. למען הסר ספק, כשאני מתכוון… Read more »

Reply to  SID
6 months ago

יפה כתבת. מה שעשה החמאס לישראל, אף מדינה ערבית לא הצליחה, הניצחון המפואר שלו, בעינייו, הוא שיאו.
זה עצוב, כי ישראל הייתה חייבת להגן על אזרחיה, תושביה ומבקריה הזרים ונכשלה בכך, בגלל יהירות והאהדתה לאינפטליות של הדת. זה הכל קשור ביחד, דת=ביבי=חמאס=רוסיה, אבל אולי רק אנשים בעלי מנת משכל מסויימת ומעלה מסוגלים לראות ולהבין את הקשרים ויחסי הגומלין בינהם.

איך אני יכול להרגיש אמפתיה לישראלים שתומכים בפיפי וגוץ? זה קשה, אבל כואב, וגם משפיע. הביקור השנתי שלי בישראל ב- 20 לאוקטובר עוד יומיים, בוטל, אז קניתי כרטיס טיסה לתאילנד (החורף מגיע לבריטניה).

תמיר
Guest
6 months ago

הנוסע המתמיד,
מאמר מפחיד במיוחד, על סף הניהיליזם. אני מסכים בהחלט שבטווח הארוך הטירוף ההזוי הזה, שכלל וכלל לא פוגע במפגעים ברצינות אלא בעיקר באזרחים, יפרום את שנותר מהאופי הדמוקרטי של ישראל. אני לא בטוח, אם זאת, שהליכוד הוא זה שיסיים את מה שהממשלה המטורללת הזאת התחילה…