Sign In

Remember Me

למה אתה לא יכול פשוט להגר מבלי לבלבל לנו את המוח?

למה אתה לא יכול פשוט להגר מבלי לבלבל לנו את המוח?

בניגוד ליורדים רבים, סיפור ההגירה שלי מישראל מתחיל הרבה שנים לפני ההגירה עצמה. אני למעשה עוד רק בראשיתו. טרם עזבתי את ישראל. אבל אני כבר לא יכול לחכות לעזוב.

קודם לכן יש לי כל מיני משימות לעשות – בין היתר להיות כאן בשביל ההורים שלי שכבר די מבוגרים. בגילם הם לא יוכלו להצטרף אליי לשום מקום, ולעזוב אותם כאן זה לא אפשרי.

מעבר לזה יש לי כאן עסקים, משפחה, חברים – אבל לכל זה עוד אוכל למצוא פתרונות יצירתיים גם מחו"ל.

כך או אחרת, לעזוב את ישראל בשנים המיידיות לא יהיה אפשרי מבחינתי. זה ייאלץ להידחות.

אבל אני מנצל את הזמן כדי להטיל ספקות ולשאול שאלות, ובכלל לא לקבל כמובן מאליו כלום. אני כותב פוסטים שונים, מדבר עם מאות אנשים, מתייעץ, לומד, חוקר, מה לא. הכל כדי לקבל החלטה מושכלת וברורה ככל הניתן. גם ככה אין לי משהו אחר לעשות בעניין עד שאעזוב.

למה אתה מבלבל לנו את המוח בהתלבטויות שלך?

נושא ההגירה הוא אינדיבידואלי. את זה ידקלם לכם כל מי שעזב או חזר. גם אם אשאל את כולם, ללא יוצא מן הכלל, את כל השאלות בעולם, עדיין לא אקבל את התשובות החד משמעיות שנכונות לגביי פשוט משום שאלו יתבררו רק כאשר אהגר בעצמי. לכן הרבה אנשים לא מבינים למה אני חוקר את הנושא כל כך לעומק במקום פשוט להגר וללמוד ברגליים.

מה שעוד הם לא מבינים, הוא למה בד בבד עם תכנון הירידה מישראל אני טורח לבקר אותה ולהתנגח בה? שהרי מה יש לי להתעסק במדינה כל כך הרבה, אם כבר החלטתי לעזוב?

אחרי שחשבתי לעומק על השאלה הזאת הגעתי למסקנה שיש הסבר מאוד טוב לכך שמסתבר שהוא עמוק יותר מכפי שנדמה – אני פשוט לא מצליח להבין איך אנשים אחרים חושבים.

ניקח את הסוגיות הפוליטיות העכשיויות לדוגמה. מה שקורה כאן נראה בעיניי די ברור. אף שאני מתנגד לממשלה, לאנשים שעומדים בראשה, ולכל מה שהיא מייצגת, אני מקבל את המציאות הדמוגרפית והחברתית שבה יש רוב מסורתי ימני משמעותי שמצביע ורק יוסיף ויצביע בשנים הבאות למלפגות ימין ומפלגות דתיות. מבלי להיכנס שוב לויכוח של גודל הרוב הזה, לי לפחות אין כל ספק שמדובר ברוב משמעותי כבר כיום, אבל אני חושב שיש קונצנזוס ברור שבעוד עשור-שניים הרוב הזה יהפוך לבטון מוצק. בהביני את העניין הזה – אני מבין שהמדינה הולכת רק לכיוון אחד. כיוון שאני לא מאמין בו ולא מקבל אותו. אבל מסביבי, כל כך הרבה אנשים מטילים ספק במציאות הזאת. הם טוענים שניסים קורים, ואולי, אולי, יצליחו לגרום למשפחה דתית להביא פחות מ-4.5 ילדים בממוצע ולמשפחה חילונית להביא יותר מ-1.5 ילדים בממוצע. אז מה אני בסך הכל טוען? שיש כאן אנומליה לוגית מסוימת – איך אנשים חכמים ומשכלים רבים כל כך מסביבי מחזיקים בדעה כל כך משוללת יסוד. מה אני מפספס? וכשאני מעמת אותם עם זה, מתוך מטרה לקיים דיון ענייני בנושא, הם מתחמקים בכל מיני תשובות לא רלוונטיות. למעשה עוד לא קיבלתי אפילו תשובה אחת טובה לטענה שלי. אפילו אחת!

אבל לא רק הסוגיות הפוליטיות מטרידות אותי. גם המציאות החברתית תרבותית בישראל. הרי, לפי הבנתי את המציאות, ישנה הידרדרות תרבותית הולכת וגדלה כאן. אנשים נהיים יותר ויותר אטומים לסביבה שלהם. לא סופרים אף אחד חוץ מאת עצמם. וזה דבר שהולך ומחריף בשנים האחרונות (ורק יוסיף ויחריף). תוסיפו לזה את מצב הכבישים, בתי הספר, הניקיון ברחובות וכו' וכו', ותקבלו את המתכון לסיר הלחץ הישראלי המצוי בניחוח שווארמה, סלט קצוץ ועמבה. גם כאן, אני שואל חברים, מכרים ואנשים שאני מעריך מאוד את דעתם וחושיהם, והם מצדם מתחמקים מהסוגיה, מניפים ידיים לצדדים ואומרים זה מה יש. גם מהם לא קיבלתי התייחסות עניינית אחת לתחושות שלי.

קיימות סוגיות רבות נוספות שמטרידות אותי בארץ, כמו הסוציאל פופוליזם המטופש שחולש פה על הכל, השחיתות, הקומבינות ועוד, וגם בנושא הזה בני שיחי לא מספקים לי תשובות טובות להתלבטויות שלי.

מה הייתי רוצה להבין

כל מה שהייתי רוצה להבין בשפה פשוטה, הוא איך אנשים משכילים, נבונים, חכמים, תרבותיים, שאני מחשיב את עצמי כנמנה עליהם, וכך גם את חבריי הקרובים, איך כל אלה מסתכלים על המציאות בישראל ובכל זאת מחליטים להישאר בה ולא כמוני להוטים לעזוב אותה. איך זה שהם מנסים לשנות אותה מבפנים, במאבק חסר כל סיכוי לחלוטין, במקום לעזוב ולמצוא את עצמם במקום טוב יותר אובייקטיבית ללא כל צל של ספק. מה אני מפספס שכל כך הרבה אנשים אחרים רואים?

לשם הפשטות אעשה לכם את החיים קלים ואומר שלרבים מחבריי אכן יש דרכונים זרים של מדינות רבות בעולם או שיש להם עבודה שמאפשרת להם לגור במקומות שונים, כמו ארה"ב, קנדה, אירופה וכו'. למה למרות האפשרות שלהם לעזוב, בשונה מהם אני כל כך אובססיבי עם הרצון להגר והם כל כך אובססיביים עם הרצון להיאבק על הדמוקרטיה המקושקשת במדינה הנבערת, הבוערת והנחותה הזאת?

אני יזם הייטק, נוסע מתמיד שטס מסביב לעולם, בעל בלוג "המתמידים" בו אני משתף תובנות מנסיעותיי. כיום אני חי בישראל, אבל נערך לעזיבה. אני איש מרכז-שמאל, קפיטליסט, שמאמין בחירות מוחלטת ובהתערבות מינימלית (אך לא אפסית) של המדינה בחיי הפרט. כבר שנים שאני מרגיש זר בישראל, ומחכה ומצפה כבר ליום שיבשילו התנאים לעזיבתי.

Subscribe
Notify of

54 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
אלון
Guest
9 months ago

אני לא מאלו הרוצים לעזוב. ממש לא. אבל אולי יש לי תשובות בשלבך ללמה גם מי שחושב אחרת לא רוצה לעזוב. כי יש סיבות שונות לאנשים שונים: 1) ערכים, נדוש אבל נכון. בישביל לא מעט אנשים גם אטאיסטים, פטריוטיות זה ערך. 2) בפועל מרוויחים פה. נניח שבאמת דרעי יהיה רהמ. אז מה בפועל? כן, יעצבן את הקבוצה שלחרדיות מותר לשיר בלבוש מלא לנשים אם הן ירצו. יעצבן שמותר לדתיים וחרדים ללמוד בהפרדה מגדרית-כמו שהם מאמינים. הרי אותם מעצבנים ירוויחו יותר כסף בגלל זה, וישלמו יותר מיסים. האטאיסטים יצקצקו אבל ביפנים ישמחו על הכסף. איך זה ישפיע על חייך באופן אישי… Read more »

עידית
Guest
9 months ago

1. מסורתיים/ ימנים /מזרחים לא נחשבים נחותים, אלא אם כן אתה מפאייניק ואז שכח מזה אין לי איך לשכנע אותך… אם היית עובד בחברת הייטק נורמלית מגוונת היית נתקל במסורתיים/ ימנים משכילים. נשמע שאתה מטייל בעולם במקום בישראל ולכן פספסת מה שטוב בה. אך אל דאגה יהיו מקומות בעולם שיסבירו לך למה יהודים הם המקור לכל הרוע בעולם ואז תבין למה אנשים בוחרים לגור פה ולא שם. 2. להגר למקום זה לא כמו לטייל בו, ולכן ברגע שנגמר הירח דבש מגלים שלכל מקום יש יתרונות וחסרונות וכל אחד עושה את החישובים המאוד ספציפיים שלו. למרות המסרים האגרסיביים של מקורות ממומנים… Read more »

Reply to  עידית
9 months ago

"ישראל עדין דמוקרטיה חיה ובועטת" – תודה שטרחת לכתוב בדיחה, אבל לא צחקתי. היה יותר משעשע אם היית כותבת: "טורקיה עדין דמוקרטיה חיה ובועטת", כי בגלל שנולדתי בארץ שפעם אהבתי, אני מתעצב לראות את המדינה שלי (לשעבר) הופכת למודל טורקי, מחבקת את הונגריה ומחזרת אחר רוסיה.

תמיר
Guest
Reply to  עידית
9 months ago

Gaslighting………

Tomer
Guest
Reply to  עידית
9 months ago

אכן, לכל מקום יתרונות וחסרונות: אחרי עשור של חיים באחד המקומות האידיליים על כדור הארץ אני יכול לאשר את האמירה הזאת. רק שיש חסרונות ויש חסרונות. יש "הירקות קצת יקרים" ויש "איסור הפעלת תחבורה ציבורית בסוף השבוע". יש "צריך לקבוע playdate כדי להפגיש את הילד עם חברים" ויש "ירגמו אותך באבנים אם תזיז את האוטו ביום כיפור". החסרונות של ישראל קרובים יותר ל-"סעודיה דווקא מקום טוב לרילוקיישן, אבל תשב בכלא אם תתפס אם אלכוהול" מאשר למדינות שאליה נדמה לך שהיא דומה. נראה לי שלא הבנת את הלך הרוח כאן: את הקוראים באתר הזה אי אפשר לשמן באינטרנט מהיר או סלולרי… Read more »

Reply to  עידית
9 months ago

טוב – אני אעשה משהו כתחביב: אגיב על תוכן בצורה מסודרת, וכנראה אשקיע בתגובה, הרבה יותר מאשר בתוכן שעורר אותה. מוכנה? שלוש-ארבע: 1.    מפא"י איננה קיימת מאז 1965, שנת ייסוד "המערך". רוב הכותבים והמגיבים באתר, אם לא כולם – לא היו בחיים במשך שנות קיומה. 2.    ההנחה לפיה מזרחים או ימנים או מסורתיים, נחשבים נחותים אוטומטית בעיני מי שמזוהה כמפא"יניק, מעידה בעיקר על מי שמדברר את המניפולציה הזו. אמא שלי נולדה במדינה דוברת ערבית, והיא תמיד התקוממה על השימוש במוצאה, לצורך מניפולציות פוליטיות. אבל זה מהותו של השקר: הוא מוגדר כשקר, רק אם הוא מסופר למי שמאמין בו. בחרת להאמין לשקר –… Read more »

Last edited 9 months ago by קיכלי הסהרון
מוניקה
Guest
9 months ago

יש אנשים שרואים בישראל את הבית שלהם וזה לא יעזור,כמה קשה,כמה כואב,זה הבית שלהם לטוב ולרע,הם גם מפחדים בסתר ליבם ללכת ללא מוכר,זה הכי טבעי שיש.קשה להם לראות התחלה חדשה,הם לא יכולים לראות זוגיות או משפחה עם מישהו זר שלא בשפה שלהם.לקפוץ למים זה לוותר על כל מה שהיה לפני ללכת עם אמת הפנימית,שכן יש לי ארץ אחרת,חלומות אחרים להגשים חלומות,וחלומות האילו מדגדגים כל כך חזק,שרצון גובר על הפחד.זה בסדר להיות עוד מעט עם רגל בחוץ וזה בסדר להיות עם 2 רגלים על הקרקע ועדיין לשקול את העניין.אם אתה מוכן להשים מאחוריך את הכל,אז ברוך הבאה לעולם החדש הלא מוכר… Read more »

מוניקה
Guest
9 months ago

להגר זה עסק,במיוחד עם מהגרים ללא נודע,לזר והלא מוכר.וזה עדיין לא מונע מאלפי מהגרים מחבר עמים (רוסיה/ אוקראינה ) לעלות לישראל ההבדל היחידי זה שמדינת ישראל ממנת אולפן ו6 חודשי מגורים.בנוסף אתה מקבל כסף מהמדינה על כך שבחרת להגיע אליה,פטור של 5 שנים ממס הכנסה ובשנים אחרונות הבנתי שנוסף תואר ראשון על חשבון מדינת ישראל,האם תהגר? התשובה היא כן! כי החיים שלך בארץ בהשוואה למדינות האלה הם דבש.עכשיו בו נגיד שזה היה קורה בכל מדינה אחרת בעולם,יכולת להגר לצרפת והיית מקבל את אותם תנאים ?.האם הייתה מהגר? כנראה שכן אולפן חינם על חשבון משלם המיסים,25,000 יורו מענק.היתה רץ לשם מחר,יותר… Read more »

Kek
Guest
Reply to  מוניקה
9 months ago

עזבת את הארץ?

אנונימית
Guest
9 months ago

אתה לא מהגר כי אתה עסוק בשאלה של: אם אנשים נבונים, משכילים ואמידים בעלי דרכון זר שיש להם את כל האופציות להגר- לא מהגרים- אז אתה חושב שהם כנראה שהם צודקים ואין למה להגר. במקום להתעסק ברצון שלך להגר ופשוט לעזוב את הארץ, אתה מתעסק בסירוב שלהם להגר, וחושב שלהגר זאת החלטה שגוייה.

תמיר
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
9 months ago

אתה מוזמן להמשיך לבלבל לנו את המוח! תתעלם ותעשה מה שטוב לך. אני כבר 22 שנה במקום אחר, אין יום שאני לא מברך על ההחלטה לעזוב.

Admin
10 months ago

הלהט שלך שמתבטא גם במאמרים באתר הזה, הם סממן מובהק לכך שאתה בניגוד לאחרים שונה מהם, ומה מוביל את הלהט הזה? הרגשות שלך (או שלנו, כי אני חושב שיש לנו הרבה מהמשותף). הסיבה היא רגשית, כמובן שהתובנות השכלתניות והתמיכה הרציונלית היא הבסיס, אבל שאלת "איך אנשים חכמים ומשכלים רבים כל כך מסביבי מחזיקים בדעה כל כך משוללת יסוד. מה אני מפספס?" הרגשות של האנשים מסביבך, גם אם הם משכילים, מונעים מהם להגיע למסקנות המתבקשות שהגעת אליהם. הם מפחדים להגיע למצב שלך (שלנו), כי אחרת הם ירגישו ממש רע עם עצמם. הרגשות שלילים של פחד וחוסר שליטה עשויים להציף אותם עם… Read more »

Last edited 10 months ago by הישראלי הנודד
Tomer
Guest
10 months ago

סיבות לא להגר (ואפילו לגיטימיות) לא חסרות: 1. ריחוק מהמשפחה עבור חלק גדול מהישראלים הוא מכה ניצחת (ובעצמך ציינת את עניין ההורים המזדקנים). 2. פגיעה כלכלית קשה: אל תשליך מהגירה דרך רילוקיישן להגירה עצמאית – חוויתי את זה בעצמי. במדינה חדשה מתחילים מאפס או קרוב לזה. מי שעוסק במקצוע שנתון לרגולציה נוקשה (רפואה, משפטים, חשבונאות) לעולם לא יעסוק יותר במקצוע שבו השקיע שנים רבות. 3. בהמשך ל-2, פגיעה חמורה במעמד החברתי ובדימוי העצמי ("ברוסיה הייתי רופא, פה מנקה רחובות" מצלצל מוכר?). היום ממרחק השנים לא הייתי משנה את ההחלטה שקיבלנו, אבל אני יכול לספר לך שנשארו צלקות וגם פצעים מדממים… Read more »

Kek
Guest
Reply to  Tomer
10 months ago

זה אומר יותר עליהם ועל האופי שלהם ושלך.

Tomer
Guest
Reply to  Kek
10 months ago

לזרוק הערה ולברוח כל אחד יכול. פרט, נמק והדגם.

Kek
Guest
Reply to  Tomer
10 months ago

מה יש לי להדגים. אתה כבר נתת דוגמאות שאין להם את החוסן הנפשי ללכת בכנות גם בראש ובשכל ל-עבר עתיד טוב יותר רק בגלל משפחה או מצב כלכלי ( שאני לא מוריד מערכם ) אך עדיין אלה חייך והחיים שלך הם רק פעם אחת.

Tomer
Guest
Reply to  Kek
10 months ago

אני לא חושב שמדובר בהכרח בחוסן נפשי, אלא יותר בנוסחא פנימית אחרת למשקול הגורמים השונים בפונקציית המטרה הקרויה "אושר".

Kek
Guest
Reply to  Tomer
10 months ago

אם זה ה-"אושר" שלהם אז שוב פעם אומר עליהם מספיק ,לטעמי .

Tomer
Guest
Reply to  Kek
10 months ago

אבל זה אושר אמיתי, לא במרכאות. עבורם הנזק שבהתרחקות מהמשפחה או אבדן כושר הפרנסה או תחושת הזרות והניכור, גדול מהתועלת. אף אחד מהשיקולים האלה לא נכנס לקטגוריית "שטחי". היחידים שאין לי סבלנות אליהם הם אלה שמשווים את המטרז' המרובע שהכסף שלהם יקנה להם בשני המקומות.

אישית, תמיד "סבלתי" מאישיות על גבול האנרכיזם והמחשבה שמישהו מכתיב לי מתי לנהוג או לקחת רכבת, מה לאכול ואיפה להתחתן הטריפה אותי הרבה מעבר להשלכות המעשיות שלה על חיי. אני זוכר שקראתי את "למי צלצלו הפעמונים" והרגשתי בעצמות איך הייתי בלי היסוס לוקח רובה ונלחם על החופש שלי. לשמחתי מצאתי פתרון פחות מסוכן.

Kek
Guest
Reply to  Tomer
10 months ago

אני אנארכיסט ובוחר בחופש שלי. אני יודע מה האמת, ומבחינתי זה לא קונפורמיזם, ובהחלט שלא שללכת בדרך שלי אפילו שהמשפחה לא תבין או שיפגע בפרנסה שלי , נקודה.

משה מ
Guest
Reply to  Tomer
10 months ago

אלה סיבות לגיטימיות לגמרי.
הבעיה היא שהאנשים האלה לא מציגים את הסיבות האלה אלא טוענים שישראל פשוט לא תהפוך ל"אוטוקרטיה פסיאודו דמוקרטית" ושהשינוי הדמוגרפי עם החרדים והחרד"לים לא יקרה.

Tomer
Guest
Reply to  משה מ
10 months ago

משה, אני מסכים איתך, יש הרבה הדחקה. במשפחה המורחבת שלי עדיין רצה חזק הבדותא עתיקת היומין "ציונות" והם ממשיכים להתנדב ולתרום כאילו יש עדיין טעם.
אני מניח שמי שהשלים עם גורלו והבין שיזקן וימות שם מנסה אולי לדחות גם את הקץ או לשפר את תנאי הבסיס למשא ומתן שאחרי המפלה שבוא תבוא.

עידן
Guest
Reply to  Tomer
10 months ago

אנחנו כישראלים מכירים הגירה רק מהצדדים השליליים שלה, וזה כי ככה זה כשמהגרים למקום כמו ישראל. יש לי חברים שעלו בשנות ה 90 מבריה"מ וגם חברים שעלו מצרפת בגיל יחסית מבוגר, מתוך בחירה, והסיפורים של שני המחנות מתארים מציאות שבה היו להם תקוות גדולות בעליה לישראל כי ככה הסוכנות היהודית "מכרה" להם את מדינת ישראל ורק אחר כך הם גילו לאיזה בור הם נפלו אבל אז כבר היה מאוחר מדי. חלקם היגרו שוב לארצות מערביות (ספציפית ארה"ב, אוסטרליה ואנגליה) ותיארו חוויה שונה לגמרי, אף אחד לא קורא לילדים שלהם רוסים מסריחים בבית ספר, אין התנשאות מצד המקומיים, יש תשתיות הרבה… Read more »

Tomer
Guest
Reply to  עידן
10 months ago

עידן, ישראל היא מדינה שעשתה לגזענות נורמליזציה. תוכניות קומיות במיינסטרים כמו "ארץ נהדרת" גורפות את מירב הרייטינג מלגלוג על מבטא של אנשים שעושים מאמץ כביר להשתלב ולדבר שפה זרה איזוטרית. לא הבנתי את גודל החרפה עד שעברתי למדינה מתוקנת שבה שבועות לפני שמגיע ילד חדש מארץ זרה לכיתה של הילדים, הכיתה רועשת ורוגשת ולכל אחד יש תפקיד מוגדר איך לעזור לו להשתלב. אבל גם בתנאים האידיאלים האלה לכאורה, הקשיים שמניתי עדיין קיימים. לא נותר לי אלא להצדיע לאלה שעלו לישראל על החוסן הנפשי שהפגינו מול ברבריות לבנטינית. לא פלא שחצי מהם המשיכו לקנדה.

Virgil
Guest
Reply to  Tomer
10 months ago

לא יכולתי לנסח זאת טוב יותר. הגזענות בישראל כל כך מושרשת וקז'ואלית בחיי היום יום של האוכלוסייה הכללית שזה בלתי נתפש עבור מי שחי בישראל כל חייו.

דורות שלמים כאן גדלו עם הלך הרוח שהתנהלויות פוגעניות (שלא מוגבלות לגזענות בלבד) הן לגיטימיות, תוך חוסר מודעות (או אדישות) לנזק האדיר שהן עלולות לגרום.

לא סתם נטמע הביטוי "ארץ אוכלת יושביה" בלקסיקון של הרבה ישראלים. כשאמפתיה וחמלה נתפשות כהפגנת חולשה, כל אחד מנסה להראות כמה שהוא חזק על חשבון האחר והתוצאה היא אוכלוסייה שבטית, צרת עין ושוחרת מדון לאויבים הדמיוניים שהיא רואה בכל מי ששונה ממנה.

היורד המתמיד
Guest
10 months ago

אצלי זה התחיל כאשר נפל לי האסימון ש״הכל יהיה בסדר״ אומר בדיוק ההפך שכל פעם שהדרום הותקף, אשדוד התחרדה, ביבי זכה בעוד קדנציה, עוד התנחלות נבנתה והכל תמיד יהיה בסדר אז כמוך הבנתי שאני לא חלק מהנרטיב הנוראי הזה רק שההפך ממך עזבתי לפני שבע שנים והכל נהיה בסדר:) הזמן אוזל, היכולת שלך להסתגל למדינה חדשה ללמוד שפה חדשה רק פוחתת. אתה לא מבלבל את המוח, אתה פשוט חושש כי זה וואחד צעד עדיף שתנסה עכשיו לראות איך זה מאשר שתמשיך לחיות בספק ולכתוב לנו פה בבלוג על עד כמה אתה לא מזדהה עם הכיוון שישראל הולכת אליו. אגב, כמוך… Read more »

sigal
Guest
10 months ago

נראה לי קלטתי איך זה עובד אצלך: אתה מחכה שכולם סביבך יהגרו רק בשביל שתוכל להגיד לעצמך "הנה! צדקתי! רואים?! אמרתי את זה כל הזמן ורק עכשיו נפל לכם האסימון!" ואז תוכל להגר בשקט.
אתה מה שנקרא בשפת פסיכולוגיה "אקסטרוברט" – אתה מעתיק את מה שהסביבה שלך עושה.
מי שמהגר עושה את זה בשקט, בלי לחפש לעצמו קבוצת תמיכה. רק אומרת…