Sign In

Remember Me

מי שואל אתכם אם לסגור את המדינה בשבת?!

מי שואל אתכם אם לסגור את המדינה בשבת?!

דני נוחת במדינה זרה

דני נוחת במדינה זרה. במדינה הזרה נוהגת תרבות שונה ומשונה. לפיה, 3 פעמים ביום כולם צריכים לצאת אל הרחוב, להסתובב במקום ולשיר תפילה בהלל המלך:

"המלך שלנו הוד רוממותו, נועדנו כולנו למצוות קיומו.

הו אדוננו מלך המלכים, אנחנו שלך לנצח נצחים".

כשדני נוחת במדינה הזרה הוא נדהם מהטקס ההזוי והוא עוד יותר נדהם שהטקס הזה מעוגן בחוק. וזה כולל חובה גם על תיירים וזרים. כולם כולל כולם צריכים להלל ולשבח את מלך המקום. אז אמנם דני לא אוהב את החוק ההזוי, אבל דני חייב לציית לו. אף אחד הרי לא הכריח את דני להגיע. אם החליט להגיע – שיתכבד ויהלל את המלך. דני הרי מבין היטב את ההגיון הבא – במדינה הזרה אני מיעוט. מיעוט קיצוני אפילו. דעתי אינה נחשבת כאן. יש כאן תרבות שמעוגנת בחקיקה ברורה. כך צריך לנהוג כאן. בתור מיעוט עליי לכבד את החלטת הריבון. ולכן – כל זמן שאני פה, אני צריך, כמו כולם, לצאת לרחוב 3 פעמים ביום ולהתפלל. אז כך הוא עושה.

דני חוזר לישראל

דני חוזר לישראל. כשהוא מגיע, הוא שומע ברדיו שהכנסת החליטה שמעתה, בימי שבת, חלה חובה על כל בן מעל גיל 12 לפקוד את בית הכנסת. בנוסף, אין יותר עבודות תשתית, אין יותר משחקי כדורגל, וכל בתי העסק צריכים להיות סגורים.

דני נדהם מההחלטה ההזויה ועוד יותר נדהם שזה מעוגן בחוק. הוא לא מאמין שזה המצב. הוא נסער וזועם – הוא כותב פוסט בפייסבוק שמגיע ל-40 שיתופים ו-128 לייקים. כל החברים שלו כותבים לו "צודק" ו-"כל הכבוד, אומר את האמת!", אבל אחרי שעה שעתיים הכל נרגע וחוזר לקדמותו. דני מתעצבן עוד יותר, הוא קונה בריסטול גדול וצובע עליו בענק: "די לכפיה!". הוא קורא לכמאה אנשים להצטרף אליו והוא יוצא לרחובות להפגין. הקהל מסביב מגיב בפיהוק. דני מתעצבן והוא מחליט לחסום את הצומת. הוא יורד לכביש וחוסם בגופו את תנועת הרכבים, מסב נזק לאנשים אקראיים שלא עשו לו שום דבר. אנשים מנופפים אליו בעצבים ומבקשים שיזוז. אך דני ממשיך בשלו: "די לכפיה!".

בסוף היום דני חוזר הביתה. הוא מאוכזב אבל נחוש להמשיך להפגין ולהאבק על דרכו. הוא נערך למחרת לחסום את איילון. להראות להם מה זה. מי הם שיחליטו לי מה לעשות בשבת?!

דני לא מבין שזה בדיוק אותו הדבר

כשדני נכנס למדינה זרה, הוא בוחר לקבל על עצמו בתור מיעוט את החלטת הרוב באותה מדינה זרה. איך הוא בוחר זאת? מעצם כניסתו.

כשדני נשאר במדינת ישראל, הוא בוחר לקבל על עצמו בתור מיעוט את החלטת הרוב במדינת ישראל. איך הוא בוחר זאת? מעצם הישארותו.

אין הבדל בין להחליט להיכנס למקום לבין להחליט להישאר במקום. די דומה לאמירה הקלישאתית: "אני בוחר את אשתי כל בוקר מחדש".

בראש של דני העובדה שפעם במדינת ישראל נהגה תרבות אחרת היא כשלעצמה מצדיקה שיחסום את איילון. אבל היא לא. התרבות משתנה כפועל יוצא של שינוי הרכב האוכלוסיה ושינוי התרבות שמגיעה איתה. אין לאף אחד בעלות על התרבות הנוהגת במקום. רק הרוב יחליט מהי התרבות שהוא רוצה לפעול על-פיה. לא דני.

אבל דני, לא מבין את הצביעות שבהתנהגותו. כשהוא מגיע למדינה זרה הוא מכבד את רצון הרוב. אבל כשהוא חוזר למדינה שבה הוא נולד הוא מפסיק לכבד את רצון הרוב. ולמה? בגלל שהוא משייך את המדינה לעצמו. רואה את הבעלות שלו עליה. זו צביעות, ובעיקר – זה דבר מסוכן מאוד.

מי שואל אותך?!

מי שואל את דני אם לסגור את המדינה בשבת? כיום במדינה רוב מסורתי-דתי שרוצה לסגור את ישראל בשבתות. הוא רוצה שאנשים ילכו לבית כנסת. הוא רוצה שנשים ישמרו על צניעות. זה מה שהרוב החליט וזו התרבות שתהיה. באיזו חוצפה ויוהרה אתה מעז בכלל לפצות פה ולדרוש דרישות? מי אתה בכלל?! ממש היית מעז לפצות פה במדינה הזרה שהרגע חזרת ממנה. צבוע!

אז מה אתה מצפה מדני?

אני ליברל. אני נגד כפיה מכל סוג. אני מאמין גדול בחופש. ואני מאמין גדול מאוד בבחירות של אנשים. לכן, אני מסתכל על מדינות כמו סופרמרקט שמציע את מרכולתו, כמו מעסיק שמציע עבודה או כמו מכר שמזמין אותי לראות משחק כדורגל. אני בוחר מה לעשות, מתי לבצע ואיפה להיות. ההחלטה היא שלי ואני אבחר להיות איפה שאני מוצא שהכי טוב לי, טעים לי ונוח לי. אף אחד לא מכריח אותי להגיע לשום מקום ואף אחד לא כופה עליי כלום. אם אני נמצא במדינה שבה יש תרבות שאינני מזדהה איתה עליי לקום וללכת למדינה הבאה או להישאר ולכבד את הכללים כלשונם. וכך גם בהמשך – אם השתנו הכללים, מכל סיבה שלא תהיה, אני צריך לכבד את הכללים החדשים – או לעזוב.

זה עד כדי כך פשוט.

אני יזם הייטק, נוסע מתמיד שטס מסביב לעולם, בעל בלוג "המתמידים" בו אני משתף תובנות מנסיעותיי. כיום אני חי בישראל, אבל נערך לעזיבה. אני איש מרכז-שמאל, קפיטליסט, שמאמין בחירות מוחלטת ובהתערבות מינימלית (אך לא אפסית) של המדינה בחיי הפרט. כבר שנים שאני מרגיש זר בישראל, ומחכה ומצפה כבר ליום שיבשילו התנאים לעזיבתי.

Subscribe
Notify of

57 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דורון
Guest
10 months ago

ועל זה נאמר: אם כולם יקפצו מהגג גם אתה תקפוץ?
הרוב לא תמיד צודק ופעולות של מיעוט דווקא הובילו שינויים גדולים בהיסטוריה.

דורון
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
9 months ago

ואתה כתבת התחכמויות.
אם הרוב קובע שאין דמוקרטיה, זה אנטי דמוקרטי. מתי כבר תבין את זה אני תוהה לעצמי.

Admin
10 months ago

יש הבדל – זכותך, אם לא חובתך, לרדוף אחר אושרך ולהגן על חייך, חירותך ורכושך במדינתך. להרים ידים כפי שאתה מתאר נשמע לי שיוביל את האנושות לתהום. אנשים צריכים להילחם עבור עצמם, זה כעיקרון.

בקשר לישראל – אני מסכים שהדרך הטובה ביותר היא להגר, משום שעם התרבות הג'וקייה בישראל אין שום סיכוי לשנות, בטח לא בעשרים השנים הבאות.

אלון
Guest
11 months ago

הפוסט הזה הוא בדיוק הסיבה שאני ואני מניח שלא רק אני, נכנס בזמן האחרון הרבה פחות לאתר הזה. משום מה מאתר עם הרבה פוסטים מעניינים וחשובים על אנשים שהיגרו ומספרים על החוויות שלהם, נהיה פה בזמן האחרון ספאם של פוסטים פוליטיים, שרובם חפירות על אותו הרעיון המטופש שדמוקרטיה מסתכמת בהרוב קובע ותו לא. אז זהו שלא. כל הפוסטים האחרונים שעולים פה הם אותו הניסיון המגוחך לעשות רציונליזציה לרעיון הזה רק בניסוחים שונים.

אלף
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
9 months ago

יש סיבה שאתה מתבכיין על דעות של אנשים? לול

איציק
Guest
11 months ago

הייתי יכול להסכים איתך רק אם כל מי שרוצה לעזוב היה יכול לעשות זאת. בוא נניח לצורך הדיון שדני נהג מונית. נהג מונית זה לא מקצוע מבוקש באף אחת מהמדינות קולטות ההגירה. נניח גם לצורך הדיון שדני ממוצא איראני ולא זכאי לדרכון אירופי כלשהו. נניח גם שדני בן 45 ושהוא לא מסוגל להגר באמצעות לימודים, הוא לא בשיאו והוא מעולם לא היה טוב בלימודים, אפילו לא כשהיה צעיר. בקיצור, לדני אין אפשרות להגר לאף מדינה. דני תקוע לצערו הרב במדינת IsraHell. לכן, אני יכול להצדיק כל מה שיעשה דני כדי לשפר את חייו. אתה אומר לדני ״אם אתה לא יכול… Read more »

איציק
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
10 months ago

היית אומר זאת גם אם 80% היו מחליטים שיש להשמיד את ה20% האחרים (אפילו כתבת זאת), לשיטתך יש לקבל כל הכרעת רוב גם אם זה אומר להתעלם מכל אמת מידה מוסרית. שיטתך למעשה מצדיקה את הנאצים. הרי רוב אזרחי גרמניה ב1933 בחרו בנאצים להנהיגם והמשיכו לתמוך בנאצים עד סוף מלחמת העולם השנייה (1945). אתה מצדיק את השואה, לכן אני לא יכול לקבל את דעתך.

איציק
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
10 months ago

המפלגה הנאצית עלתה לשלטון בהכרעת רוב בבחירות דמוקראטיות. מיד לאחר עלייתה לשלטון ביטלה את הדמוקראטיה.

שוב טענת שזכותה של כל מדינה לקבל כל החלטה בהכרעת רוב, גם אם אינה מוסרית, אז איך אתה יכול לטעון שאינך מצדיק את השואה?

גם יהודים שעזבו את גרמניה נרצחו בשואה, הנאצים תפסו ורצחו יהודים בכל אירופה. אתה מצדיק זאת, כי הגרמנים נתנו להם מנדט לעשות זאת.

Tomer
Guest
11 months ago

פוסט זחוח ומנותק. "מדינות הן כמו סופרמרקט" – באיזה יקום בדיוק? הצלחתי להמלט באמצע שנות השלושים לחיי, אחרי שגירדתי מלמעלה את סף הנקודות הנדרש (עם מקסימום נקודות על שפה, השכלה ונסיון תעסוקתי) כדי להגר למדינתי המאמצת. לא היו ברשותי דרכון זר או הזדמנות לרילוקיישן. אלמלא הסתדרו לי הכוכבים בצורה משולמת, הייתי תקוע בישמעאל על אפי ועל חמתי.

בדבר אחד אתה צודק: אותם אזרחים שחוסמים כבישים טועים באסטרטגיה שבחרו: הם צריכים להקים תנועת גרילה ולפתוח במאבק מזוין למען התנתקות של הציבור החילוני ממדינת ישראל.

Member
11 months ago

דבורה שאלה פעם זבוב: 
מדוע אתם הזבובים מתעקשים לאכול חרא? נסו פעם לאכול דבש. 

ענה הזבוב: 
אולי אתן הדבורים חושבות שדבש יותר טוב מחרא,
 אבל אנחנו הרוב .

Lone Wolf
Guest
11 months ago

אוקיי ו? חלאס עם כל הדברים האלה. רוצה לעזוב כי השקפת העולם שלך אומרת שאתה במיעוט? תעזוב. רוצה לעזוב כי סתם נשבר לך הז*ן? תעזוב. רוצה לעזוב כי אתה לא רואה עתיד? אין בעיה, תעזוב. רוצה לעזוב כי אתה לא סובל את המזג אוויר הנוראי ואת לוחיות הרישוי הצהובות? לגיטימי. תעזוב. כל סיבה לגיטימית כי זאת החלטה אינדבידואלית. ומי שרוצה להשאר מאיזו סיבה שהיא, שישאר. אני למשל כבר בתהליך לבנות לעצמי את הדרך החוצה ברגע שאשתחרר מהצבא כי זה החלום שלי מאז שהייתי בן 8, ועשיתי את החושבים שלי והגעתי למסקנה שזה הצעד הנכון בשבילי, אבל עדיין הולך להפגין כי… Read more »

Kek
Guest
Reply to  Lone Wolf
11 months ago

רק רגע…על מה אתה מפגין? על זה שבמשאלת הלב שלך ישראל תהפוך למדינה חילונית ליברלית ואף פרוגרסיבית? במילים אחרות למדינה מערבית תקנית? אם זה המצב, שיהיה לך טוב… אתם רק מפריעים לי להגיע למשמרת הלילה שלי בסופי שבוע.

Tomer
Guest
Reply to  Kek
11 months ago

ישראל לא תהפוך למדינה מערבית לגיטימית לעולם, אבל הפלג הליברלי מתוכה גילה עכשיו שהוא עדיין מסוגל להתאחד רעיונית סביב משהו מהותי, ואולי זאת תהיה תחילתה של היפרדות (עקובה מדם) מהרפובליקה.

Kek
Guest
Reply to  Tomer
11 months ago

למה לך אכפת? לא עזבת את הארץ כבר?

Tomer
Guest
Reply to  Kek
11 months ago

אכפת לי בשביל כל האנשים היקרים ללבי שתקועים שם בעל כורחם.

Kek
Guest
Reply to  Tomer
11 months ago

את זה אני מבין ומצטער, אני רק מקווה לאותם אנשים שקרובים לליבך שהם גם יעזבו בכל דרך אפשרית.וסליחה.

Lone Wolf
Guest
Reply to  Kek
11 months ago

ישראל בחיים לא תהיה מדינה כזאת. אי אפשר להפריד את הדת מהמדינה כי אי אפשר להפריד את העם היהודי מהדת היהודית (שהם שונים אבל מאוד קשורים). וגם אם היא הייתה כזאת מדינת אידיאל חילונית הייתי עוזב. זה לא העניין.
אני מאמין אנשים יש דברים שונים שגורמים להם ללכת להפגין, אבל בשבילי זה פשוט מה שבעיני שומר על חוקים מסוימים מלעבור שיכולים להפריע לי ולמשפחה שלי, ומפעיל לחץ על הממשלה הנוראית הזאת שלא רק שלא שמה ז*ן על האזרחים (כי לא ציפיתי אחרת מממשלה ישראלית) אלא פוגעת בהם במכוון.

Lone Wolf
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
11 months ago

אז אסביר איך אני רואה את זה. אני הייתי איתך בדיוק באותה דעה, ואפילו לא טרחתי להצביע בחירות הקודמות בטענה ש"אין מה לעשות כי הדמוגרפיה בסוף תנצח". מה שאני למדתי מתנועת המחאה (שאני גם הצטרפתי ממש מאוחר והייתי באותה דעה כמוך עד לפני חודש בערך), זה שזה משפיע. המחאה משפיעה – עובדה שעצרו את החקיקה. אז נכון, בסופו של דבר את הדמוגרפיה אי אפשר לנצח. ונניח ש"הם" באמת כזה רוב גדול ומוחלט שאין עליו עוררין. האם אפשר לדחות את החוקים האלו (זמנית)? כן. עובדה. אז מה שאני בזמנו אמרתי למשפחה וחברים ששאלו אותי למה אני לא מצטרף להפגנות זה ש"אוקיי,… Read more »

דויד
Guest
11 months ago

הנה שוב פעם אתה מקשקש זה לא יאמן!, אעשה את זה קצר כי אין טעם להשקיע בהרבה מלל עבורך, אתה בעצם אומר שמספיקה פעם אחת שגוש מסוים מנצח בבחירות בתוצאה מעט גבוהה בשביל שכל השאר שבמבחינה מספרית זה ממש עומד על החצי ויש עוד מלא שלא הצביעו פשוט יורידו את הראש ולא יאבקו בדבר או במקרה אחר פשוט יקומו ויעזבו, אתה מבין מה אתה בכלל אומר?! אתה רוצה שמעל ל2 מיליון אנשים יעזבו את המדינה בגלל שהם "הפסידו והם צריכים לקבל את זה?!"
מה שאני חושב עליך שאתה אדם הזוי ורוצה שמדינת ישראל תגיע לסופה בשביל להגיד לכולם "אמרתי לכם!"

תמיר
Guest
Reply to  דויד
11 months ago

"אתה רוצה שמעל ל2 מיליון אנשים יעזבו את המדינה בגלל שהם "הפסידו והם צריכים לקבל את זה?!"

חד משמעית כן !
הנוסע המתמיד – אני נהנה מהמאמרים שלך, יישר כוח !

תמיר
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
11 months ago

הנוסע המתמיד,
אני מקווה שאתה טועה. הדרך היחידה להביא לשינוי המיוחל היא לעזוב. למשבר כלכלי חמור ומתמשך בשילוב עם בריחת מוחות המונית, יש לדעתי סיכוי סביר לשנות את התמונה לטובה וזה תוך שיתוף פעולה עם הגורמים הסחטניים והמזיקים למיניהם. הפגנות לא יעזרו. מחאות לא יועילו. רק בכוח זה ילך – הכוח לפגוע קשות בכיס של הנבלות שאחראים לכל זה.

Last edited 11 months ago by תמיר
משה מ
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
11 months ago

בוודאי שיש איום של בריחת מוחות ופגיעה כלכלית משמעותית.
אתה מוזמן לראות את הכתבה הזו שמראה שהחילונים שהם הציבור הכי חזק כלכלית במדינת ישראל (בפער מאוד גדול).
https://www.ynet.co.il/economy/article/r1Hf11BMW00

משה מ
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
11 months ago

מסורתיים אינם חילונים, הם מסורתיים.
אם תקרא את הכתבה שצירפתי אז תיווכח שמפרידים שם בין מסורתיים לחילונים והפערים בהכנסה נטו הם של 30%.
האם זה אומר שאין מסורתיים בעמדות מפתח? בוודאי שלא, זה פשוט אומר שסטטיסטיקה עושים על סמך נתונים ולא על סמך היכרות אישית.

משה מ
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
11 months ago

אני מאמין שבעוד 10-15 שנים תתחיל הגירה חילונית משמעותית החוצה מישראל.
האם החרדים, הדתיים הלאומיים והמסורתיים יצליחו להדביק את הפער ולהחזיק פה מדינת עולם ראשון? הניחוש שלי הוא שלא (זו גם חלק מהסיבה שאנחנו מנסים לעזוב) אבל לחזות את העתיד זה מאוד קשה.

אגב, אנקדוטלית אני יכול לספר שאנחנו משק בית חילוני שמכניס בערך 100k ברוטו בחודש ואנחנו מנסים להגר, אני מניח שאנו לא היחידים.

Tomer
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
11 months ago

באיראן עד היום השתמרה מערכת חינוך (יסודי, תיכון ואוניברסיטה) מצויינת שמספקת סטודנטים ואקדמאים לכל האוניברסיטאות הטובות בעולם. איראן איננה מדינה עשירה (רחוק מזה), בעיקר בגלל הסנקציות החונקות מבחוץ, אף על פי שהיא עשירה בנוסף במשאבי טבע.

אף מדינה מערבית לא תרצה לסחור עם מדינה משיחית דתית. גם הברית שמספקת הגנה לישראל נגד אויביה בסכנה בתרחיש (סביר) כזה – סיכוי לא רע שאפילו נראה אותה אותה שימוש בארסנל הגרעין שלה בשלב כלשהו. אתה מניח שמה שהיה הוא שיהיה מבחינת יחסי החוץ באופן בלתי תלוי בשינויים הפנימיים.

Tomer
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
11 months ago

באילו מדינות מדובר? אני לא מדבר על מדינות לא דמוקרטיות, אלא כאלה שבהן הדת מושלת בכיפה. כמובן שאפשר לדבר על הסעודים וכו', אבל לישראל אין משאבי טבע יקרים מפז בקנה מידה כזה, והמשאב האנושי אינו נדיר כפי שמנסים לצייר אותו.

משה מ
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
11 months ago

הבדל אחד שאני יכול לחשוב עליו הוא שבמדינות הדתיות המצליחות כלכלית הדת אינה מעודדת בערות כמו במגזר החרדי אצלנו.
החרדים מתרבים אקספוננציאלית ובעוד עשרים שנה כל יהודי שלישי בישראל יהיה חרדי, אם החילונים יעזבו זה יקרה מהר יותר.

תמיר
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
11 months ago

חבל מאוד שהתגובה העניינית שלי להודעה הזאת סוננה – אכן השתמשתי בתיאור הולם אך לא גס בכדי לתאר את הנהגת המדינה – אסור?

Last edited 11 months ago by תמיר
הנחסם לפרקים.
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
11 months ago

אכן תודה שאתה מצנזר אותי
לפי החשק.למרות שאיני ממתנגדי האתר.
ותודה שמידי פעם אתה כן מפרסם
את תגובתי.אז תודה על הכל.

Flying Dutchman
Guest
11 months ago

זה לא מדויק. כאשר דני נוחת במדינה זרה שהיא לא שלו, אז הוא חייב לכבד את מנהגי המקום. אבל במדינה של דני, המדינה שהוא שייך אליה, שמתיימרת להיות דמוקרטית ושיוויונית, יש לו זכות מלאה לחיות את חייו כפי שהוא רוצה, כל עוד הוא אינו פוגע באחרים. במדינה דמוקרטית אמיתית יש מה שנקרא זכויות מיעוטים. המקרה שאתה מתאר במאמר שלך הוא מקרה שבו קבוצה מסוימת, גדולה ככל שתהיה, כופה את אורח חייה על קבוצות אחרות שזה לא מתאים להן, קבוצות של אזרחים שגם הם שייכים למדינה והמדינה שייכת גם להם. אז לדני יש זכות מלאה למחות כנגד העוולות שהמדינה שלו עושה… Read more »

Flying Dutchman
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
11 months ago

מאיפה אתה מגיע למסקנה שדני בוחר להמשיך להישאר שמצב שבו הוא נמצא? אולי הוא אוהב את המדינה שלו? אולי הוא לא רוצה לעזוב אותה למרות הכל? ואולי הוא כן רוצה לעזוב אבל לא יכול ואז אין לו ברירה אלא להישאר? אם לצורך העניין אנחנו מדברים על מדינת ישראל, אז ישראל נחשבת למדינה דמוקרטית ובמדינה דמוקרטית אין באמת דבר כזה "הרוב מחליט" וזהו זה. הרוב קובע והרוב בוחר, כל עוד זה לא פוגע באף אחד. בדמוקרטיה יש גבולות וברגע שנחצים הגבולות והאזרח דני מרגיש שנעשה נגדו עוול, הוא מוחה. אין פה שום צביעות, זה עיקרון מאוד פשוט. ומי שלצורך העניין רוצה… Read more »