Sign In

Remember Me

הציונות לא ידעה לעצור בזמן

הציונות לא ידעה לעצור בזמן

רבים מהישראלים רואים בציונות סיפור הצלחה: מדינת ישראל, בית לעם היהודי, תחיית השפה העברית, ארץ האבות, צבא הגנה לישראל, תקיעת שופר בירושלים, וכו' – כל אחד מאותם סמלים אייקונים שמייצגים את החזון הציוני הטהור. וכל אלה, לכאורה, התגשמו מעל ומעבר לציפיות.

אלא שהפרויקט הציוני כשל לראות צעד אחד קדימה. הרצון לממש את החזון הציוני היה מסובך כל כך, מאתגר כל כך, בלתי סביר בעליל בנסיבות של אירופה של תחילת המאה הקודמת, עד כדי כך שהוגיו חשבו רק על הטאקט הראשון. מה שהם לא שקלו בחישובים שלהם, הוא מה יקרה אם הפרויקט הציוני – בטעות – יצליח. מה אם כנגד כל הסיכויים מדינת ישראל אכן תוקם. מה יהיה השלב הבא?

ופה – למרבה הצער – טמון מנגנון ההשמדה העצמית של הפרויקט הציוני.

הציונות לא עצרה בזמן

קנית מניה. השקעת. האמנת. המניה מתחילה לעלות. 10%, 15%, 30%… אתה מתרגש. 50,000 ש"ח רווח. בחודש אחד. מדהים! ואז מתחילות התהיות – רגע, מתי להפסיק? האם היא עוד תעלה? האם לעצור? אתה מנסה עוד יום, היא ממשיכה לעלות, אתה נרגש, החלטה טובה! כבר 45% רווח! ואז אתה שוב מתלבט. האם להמשיך? מה אם היא עוד תכפיל את ערכה? בוא ננסה עוד יום. ואז ירידה של 15%. מכה קלה בכנף. בטח מחר יבוא תיקון והמשך עליות. ואז 10% ירידה נוספת. ואז אתה מתחיל להזיע. האם למכור? כבר הייתי מורווח 45% עכשיו אני רק ב-25% רווח. בוא ניתן עוד יום אחד, רק עוד אחד ונראה מה יהיה. אלא שאז, המניה צוללת 35%! אתה מוכר, בורח על נפשך. הפסדת 20% על ההשקעה הראשונית. איבדת עשרות אלפי שקלים.

כמו השקעה גם תנועה וחזון מדיני צריך לדעת מתי לממש. צריך לדעת לעצור. אי אפשר לפעול לנצח באותו כיוון. צריך להתאים את החשיבה לרוח התקופה, לשינויים הטכנולוגיים, להתפתחות התרבותית. אי אפשר לחיות כל הזמן תחת אינרציית ההצלחה. צריך לדעת לעצור.

הפרויקט הציוני, בדיעבד, נכשל כישלון חרוץ. הוא לא נכשל מלכתחילה. הציונות לא היתה רעיון רע. היא דווקא היתה רעיון חכם, והיא גם התחילה את היישום שלה בצורה מופלאה. נס אחרי נס. כנגד כל הסיכויים.

הפרויקט הציוני נכשל בעיקר בגלל שהוא לא ידע שובע. הוא לא ידע לעצור בזמן. ולפעמים – כשמניה עולה ועולה – צריך לדעת למכור.

הציונות היתה צריכה להיפסק ביום הקמת המדינה. החזון הציוני הצליח. הבאנו למדינת ישראל את יהודי התפוצות. עכשיו – שיגנו על הבית ויקימו לעצמם את המדינה שחלמו. אבל זהו. צריך לעצור כאן.

איפה היתה הטעות?

הציונות הלכה על הטיקט של בית מגן ל'יהודי כל העולם'. זהו סלוגן נחמד לתקופה של תחילת המאה הקודמת. זה שובה לב. היהודים נרדפו. הם היו מטרה נייחת לכל פשיסט פופוליסט תורן. הרי, כמה קל להאשים את היהודים בכל מה שרע. יש שעיר לעזאזל. כוח פוליטי קל. 'יהודי כל העולם' זה מותג. זה מכיר. קל ליהודים להזדהות איתו. לכן, הציונות הלכה על הקלף הזה.

אבל מותגים צריך לרענן. מה שמתאים ל-1920 כבר לא מתאים ל-1950 (בימינו מה שמתאים ל-2023 כבר לא יתאים ל-2024). אבל הציונות נתקעה על הסלוגן הזה. 'בית לעם היהודי'. יהודי כל העולם – התפקדו.

מה שהיה שגוי בטיקט הזה הוא שאחרי הקמת המדינה, אחרי שהחזון הציוני פרץ את הסכר, היה צריך להחליף דיסקט. היה צריך ללכת על קו אחר. משהו חדש. אי אפשר להמשיך באותו מסר שיווקי. המניה עלתה יפה, זמן לממש.

בית לכל יהודי = תעודת הביטוח של נדכאי העולם

הציונות הבטיחה לכל היהודים בית מגן בארץ ישראל. אלא שהיא התעלמה מכך שיש פה מנגנון של ביטוח. זאת אופציה שיש ליהודים, אבל כמו כל אופציה לא חובה לממש אותה. זאת זכות – אבל לא חובה. וכשמציעים לי משהו בחינם (זכות לעלות לארץ ישראל) מה אכפת לי לשמור אותה במגירה, לעת מצוא? אני לא חייב להשתמש בה, אבל אם ממש אצטרך, אם יקרה משהו נורא, אוכל תמיד לשלוף אותה מהמגירה בהתלהבות.

כך יצא, שבאורח פלא, כל מי שמימש את הזכות הזאת, הוא מישהו שהיה צריך את המעבר הזה ולא מישהו שאנחנו היינו צריכים אותו.

תנועת מהגרים בכל העולם עובדת מלמטה למעלה – אנשים עוברים כדי לשפר את רמת החיים שלהם ולא כדי להרע אותה. אלו שטוב להם בארצות המוצא שלהם – לא יעשו דאונגרייד. דווקא אלו הנדכאים, אלו שלא טוב להם, יקפצו על המציאה. וכמה טוב שיש את הסלוגן 'יהודי כל העולם' ככרטיס כניסה למדינה הזאת.

ואכן עם השנים, חלה תנועת הגירה משמעותית לארץ ישראל – ממדינות חלשות בעיקר. מעט (יחסית) מיהודי ארצות הברית, אנגליה ומערב אירופה, ובעיקר יהודים ממדינות אפריקה ומזרח אירופה. כאמור, בעיקר אנשים שרצו שדרוג – חלילה לא מישהו שחיפש שנמוך.

אבל פה לא תמו הבעיות. הסלוגן 'בית לכל יהודי' נפל בעוד היבט: מיהו בכלל אותו 'יהודי' לצורך ההגדרה? איך קובעים מי זכאי? איך יודעים על אילו יהודים דיבר החזון הציוני? אז כמו כל דבר בחיים, כשנותנים לאנשים הטבות ישר קופצים שכנים וחברים ואומרים – גם לי מגיע. ואז כל אחד ממציא איזו סבתא יהודיה, איזו ראיה מופרכת לשושלת בת מאה שנה. הדוד היהודי הרחוק שעבד בחצר המלך. הבת דודה שהתחתנה עם מישהו ספק יהודי. כל אחד פתאום טען בנחרצות – גם אני הוא יהודי. וגם אני קורבן של החיים. אז אנא – קבלו אותי בזרועות פתוחות עם סלסלת שוקולדים.

הציונות היתה צריכה להסתיים ב-1948

אם הציונות היתה עוצרת ומממשת את המניה ב-1948, מדינת ישראל היתה היום פלא אנושי. בירת יזמות, חדשנות, טכנולוגיה. אחת הכלכלות המשגשגות בעולם. הון אנושי אדיר. מעוז לליברליות, חשיבה חופשית והשכלה.

במקום זאת, הפכנו לאט לאט לארץ מהגרים.

בדיוק כמו השקעה, התחלנו טוב, אבל לאט לאט המגמה התהפכה. ולפי כל הערכה סבירה, בתוך כמה עשורים מהיום, אם המדינה לא תושמד במחלמה קשה, היא לכל היותר תלך ותהפוך למדינה דתית סגורה, ענייה ובורה.

הפרויקט הציוני נכשל. היינו כבר מורווחים. אבל לא ידענו לממש בזמן.

אני יזם הייטק, נוסע מתמיד שטס מסביב לעולם, בעל בלוג "המתמידים" בו אני משתף תובנות מנסיעותיי. כיום אני חי בישראל, אבל נערך לעזיבה. אני איש מרכז-שמאל, קפיטליסט, שמאמין בחירות מוחלטת ובהתערבות מינימלית (אך לא אפסית) של המדינה בחיי הפרט. כבר שנים שאני מרגיש זר בישראל, ומחכה ומצפה כבר ליום שיבשילו התנאים לעזיבתי.

Subscribe
Notify of

21 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
לא ישנתי
Guest
7 months ago

״בית לעם היהודי״ הפך למגרש של כרישי נדל״ן ומכונת כסף. מחפשים אויבים זרים ואנטישמיות כדי ללכד עם שמילא מפולג מעצם היסוד.. ההומור הגזעני מול מוצאות שונים שקראנו להם ״עדות״ הוא צחוק עם בסיס עצוב שמהווה רק עוד מאפיין ״בתרבות״ הישראלית.. וזה מראה כמה אנחנו שונים במדינה שכביכול ״מאחדת״.. פעם אמרה לי :״ ברוסיה קוראים לנו יהודים בישראל קוראים לנו רוסיים״.

Editor
Reply to  לא ישנתי
7 months ago

כמובן "עם" יהודי… עוד המצאה של הציונות

ירבעם
Guest
9 months ago

"אם הציונות היתה עוצרת ומממשת את המניה ב-1948, מדינת ישראל היתה היום פלא אנושי. בירת יזמות, חדשנות, טכנולוגיה. אחת הכלכלות המשגשגות בעולם. הון אנושי אדיר. מעוז לליברליות, חשיבה חופשית והשכלה. במקום זאת, הפכנו לאט לאט לארץ מהגרים". חח אתה מסתלבט? מדינת ישראל היא בדיוק כל התכונות שכתבת למעלה. נכון להיום תמ"ג לנפש של מדינת ישראל גבוה יותר משל רוב מדינות אירופה, כולל צפוניות איכותיות כמו בריטניה, גרמניה, בלגיה, פינלנד וכו – וזאת נטו בגלל איכות ההשכלה והתעשייה כאן, החדשנות, היזמות וכיו"ב, ולמרות התנאים הגרועים בהרבה שלנו שנובעים מהאזור האלים שאנו חיים בו. אתה גם אשכרה מתאר את היותנו ארץ מהגרים… Read more »

SID
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
9 months ago

אתה ברצינות שם באותה קבוצה את המהגרים מהרי האטלס ומחרסון? מהגרים ממזרח אירופה הם אלה שבנו את המדינה הזאת.
מעניין לדעת מאיפה המשפחה שלך היגרה.

SID
Guest
9 months ago

כמה התנשאות מגעילה יש בפוסט הזה. הכותב חושב שהוא שיא הליברליות הפרוגרסיבית ואנחנו (המגרים הנחשלים מאפריקה ומזרח אירופה) תתי אדם שצריכים לשאוב ממנו השראה. אתה הרי הישות האלוהית שהיתה קיימת פה מאז ומעולם, ואז אנחנו היגרנו לפה ב- 70 השנה האחרונות והרסנו לך את הכל.
תסלח לנו בבקשה… ותודה לך אדון "הנוסע המתמיד" שאתה קיים!!

SID
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
9 months ago

אני אותו המהגר "הנחשל", "הספק יהודי" מאפריקה/מזרח אירופה. אז אתה אומר שאני פוסל את עצמי?
בלתי אפשרי להבין מה לעזאזל כתבת. מה שכן אפשר להבין מהפוסטים שלך זה שיש לך בעיות נפשיות. אתה יכול להמשיך להוציא את הרקבון שלך על העולם, זה לא יפתור אותן.
אני מקווה שיש אנשים קרובים שיכולים לעזור לך. אני לא מנסה להיות ציני, אני באמת מקווה שתקבל את העזרה שאתה צריך.

ירבעם
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
9 months ago

ההגירה ההמונית של אנשים מרקעים ותרבויות שונות שהתרחשה כאן מאז קום המדינה הצליחה בגלל המכנה המשותף שהיה בין כל האוכלוסיות הללו ושימש כדבק (למרות הקשיים) – היהודיות. כשמתבצעת הגירה בהיקפים מאסיביים ללא דבק כזה – מקבלים חוסר השתלבות וכאוס – כמו שקורה בימים אלו במדינות רבות באירופה, שתוך 25 שנה של הגירה בלבד הופכת לאט לאט מכמעט אוטופיה לכמעט המזרח התיכון (ועם הזמן המצב יחמיר). לכן התנגדות שיהגרו לפה לא יהודים אינה נובעת מגזענות אלא מפרגמטיות. דוגמא מצוינת היא העלייה מאתיופיה – בשנות ה-80 תוך שנים מעטות הגרו למדינה 100,000 אתיופים, לתוך אוכלוסייה יהודית זעירה שמנתה רק כ-3 מיליון. העולים… Read more »

דניאל
Guest
9 months ago

אני מסכים שאנשים מהגרים כלפי מעלה, אבל האמנם בישראל רק נשאר רק הזבל? והאמנם כל הזבל זה מהגירה?
קל להכליל, אבל לא חסר אנשים משכילים יחסית שחובשים כיפה או תומכים במלואם במסורת/הדת היהודית.

Admin
9 months ago

היי הנוסע המתמיד! מרתק לקרוא את המאמר החדש שלך. אני שותף לדעתך שהציונות היתה רעיון מעניין במאה הקודמת, אבל נכשלה כיום, כי ציונות זו = התנחלות, ואני לא מביע דעה פוליטית, אלא אם זו לא התנחלות אז מהי ציונות? כובע טמבל או אכילת סברס? אולי בשביל השמאל, שלא טורח לבחון את ערכיו, הציונות היא צה"ל, או ליתר דיוק גיוס (בכפייה) לכולם (חוץ מערבים וחרדים). יש שיגידו שציונות היא אהבת הארץ. אבל אף אחד לא טורח להרהר לעומק ולהחליף את "דיסקט". בעיני, גם אילו הציונות היתה נגמרת ביום הקמת המדינה, גם זה לא היה מבטיח שישראל תיהיה מדינה משגשגת. מה שהיה… Read more »

SID
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
9 months ago

אם ציונות זו התנחלות אז מה אתה עדיין עושה פה?
אתה קורא לעצמך ישראלי, לפי הגישה שלך זה אומר שאתה מתנחל.
מרוב החרטוטים אתה כבר לא שם לב שאתה סותר את עצמך.

Reply to  SID
9 months ago

תודה חרטטן. אכן אני ישראלי כי יש לי אזרחות ישראלית וזו עובדה.
בהמשך לכינוי אם לא שמת לב, אני גם 'נודד', שזה אומר שאני גר כיום בלונדון, בעצם בתשע השנים האחרונות.

יש לך הגדרה טובה יותר לציונות?

SID
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
9 months ago

בבקשה חרטטן. יש לך אזרחות ישראלית, אתה קורא לעצמך ישראלי ואתה נוהג לכתוב הרבה בעברית באתר הזה. אתה מתנחל בדיוק כמו כל השאר. זה שאתה גר שנים במדינה אחרת ועדיין לא מסוגל להתנתק רק מכיח את זה. הוספת "נודד" לשם שלך? כל הכבוד, עכשיו אתה מרגיש מעל כולם?
אל תחרבן לאנשים על הראש, אתה לא יותר טוב מהם.

Virgil
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
9 months ago

הטענות הללו הן כבר מעט מרחיקות לכת לטעמי. עם זאת, אני מסכים שאחד מהאיומים הגדולים ביותר לעתיד ישראל, הינו המגמות הדמוגרפיות שמעודדות בריחת מוחות ומוהלות את האוכלוסייה הכללית בהגירה לא אחראית וחסרת סינון ראוי. כמובן שלפעמים זה יוצא טוב (ההגירה מברית המועצות לשעבר), אבל בהיעדר מדיניות הגירה מסודרת ופרמטרים נוקשים שיבטיחו הגירה איכותית (ראה ערך: קנדה, ניו זילנד, אוסטרליה וכו'), זה רק עניין של זמן עד שהמדינה תוצף במהגרים שמטרתם היחידה תהיה ליהנות מההטבות הסוציאליות שהמדינה מציעה וליפול כנטל על משלם המסים (מזכיר לך משהו?). אם יש משהו שמשבר הפליטים באירופה לימד אותנו, הוא שעיקרון ה-"רב תרבותיות" לא עובד בפועל… Read more »

Last edited 9 months ago by Virgil
Reply to  Virgil
9 months ago

היי Virgil, אתה כותב נפלא, ולתגובותך ערך רב – אני מזמין אותך להצטרף לצוות הכותבים באתר.
שלח לי מייל אם אתה מעוניין: leaveisrael@gmail.com