Sign In

Remember Me

מהו יום שבת בכלל ולמה השבת שלכם כל כך מיוחדת?

פוסט אורח מאת דורון

בכל אזור זמן בעולם השבת נכנסת ויוצאת בשעות שונות לחלוטין.
בצד השני של כדוה"א לעומת ישראל השבת נכנסת 14 שעות לפני (או 10 שעות אחרי) ויוצאת 14 שעות לפני (או 10 שעות אחרי) תלוי באיזה צד אתם נמצאים, בזה של הפלוס 10 שעות או בזה של המינוס 14.

אם אין שבת אחת אוניברסלית אז לפי איזו שבת עובדים? לפי השבת של ישראל? למה?
ואם כך הדבר, אז בצד השני של כדוה"א באזור המינוס 14 שעות תדליקו נרות בשישי ב-5 בבוקר וצאת השבת שלכם תהיה בשבת ב-5 בבוקר בערך. ואני סמוך ובטוח ששאר האנשים בקהילה היהודית באותו מקום (בהנחה שיש באותו מקום קהילה יהודית) יחשבו שאתם מחללים שבת כי לפי מה שאני יודע הם משתמשים בשעון השבת המקומי.

אבל גם עם שבתות מקומיות יש בעיה.
דבר ראשון מי החליט שהשבת המקומית היא הנכונה? ואיך היא יכולה להיות נכונה אם יש עוד 23 שבתות שונות ממנה? זה לא קצת מוריד מהערך של כל הרעיון הזה שנקרא שבת?
ודבר שני, מבחינה פרקטית, נניח שאתם טסים במטוס סמוך לכניסת השבת וחוצים כמה אזורי זמן, נניח אזור זמן אחד כל שעת טיסה. מה תעשו?

אם אתם טסים לכיוון מערב תקבלו את כניסת השבת ולאחר מכן תקבלו אותה שנית עוד שעה ושלישית עוד שעתיים? או במקרה ההפוך של טיסה לכיוון מזרח תקבלו את השבת למרות שהיא כבר נכנסה ביעד שלכם?
אז נניח שלא תסתבכו עם זה שהעולם עגול ותחליטו לא לנסוע, לטוס, לשוט או לטייל לשום מקום (אפשר גם לחצות אזור זמן ברגל) בשבת או בקרבת השבת.

זה עדיין אומר שתהיו בתחום הזמן של שבת כלשהי בעולם בזמן שאצלכם השבת עוד לא נכנסה או כבר יצאה ולמעשה תחללו את השבת האחרת. ושוב, למה אתם חושבים שהשבת ההיא לא נחשבת ושלכם כן?
אז מה אפשר לעשות?
אולי לשמור את כל השבתות משישי ב-5 בבוקר ועד ראשון ב-5 בבוקר (שעון ישראל) בערך כדי לכסות את כל 24 האפשרויות של השבת הקדושה?
זה אומר שהשבוע שלכם יצטמצם מ-6 ימי חול ל-5 ימי חול, או אם להחשיב את מוצאי השבת אז מ-5.5 ל-4.5 ימי חול בערך. אתם בטוחים שאתם רוצים לעשות את זה?

יש כמובן גם את העניין של השעון חורף וקיץ שהפוכים זה לזה בחצי כדוה"א הדרומי ובחצי הצפוני אבל לא רציתי לסבך אתכם עם יותר מידי שבתות (:
ונקודות נוספות למחשבה,
מהו יום שבת או יום כלשהו בשביל האסטרונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית כשהם סובבים במהירות סביב כדוה"א ורואים בערך 15 זריחות ושקיעות ב-24 שעות?

ואם נלך מעט יותר רחוק, יום אחד בעתיד ניישב את מאדים.
במקרה הזה מה תהיה השבת במושבה הראשונה במאדים? אותה שבת כמו אחת השבתות כאן? אבל לאור לוקח יותר זמן להגיע מהשמש למאדים ויום שם גם ארוך יותר מיום בכדוה"א (בערך ב-39 דקות) ולכן אין כל סנכרון בין השקיעות והזריחות שם עם אלו כאן.
ועזבו לרגע את השבת, מה יהיה היום הראשון על מאדים שממנו תתחילו את הספירה?

מוגש ב- 3> לאחיי ואחיותיי הנבערים והנבערות שלא באשמתם.

דורון

אני מקווה שהפוסטים שלי יעודדו אותכם ויעניקו לכם השראה להגר וגם למצוא את האושר האישי שלכם :) קריאה נעימה.

Subscribe
Notify of

8 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments