Sign In

Remember Me

למה ישראל מכל המקומות?

למה ישראל מכל המקומות?

לפעמים אני מוצא את עצמי בלבו של דיון סוחף וגועש אודות מקומו הטבעי של עם ישראל, הבוז והפחד כלפי מי שמהגר, והטענה הניצחת לפיה אין מקום טוב בעולם מאשר פיסת האדמה הזאת. אני נקלע לשיחות כאלה בטעות, בדרך כלל. מעיר איזו הערה, שנתפסת תמוהה בידי הצד השני, מעודד את אלמונית לדרבן את בתה ללמוד בהארוורד ולא בבינתחומי, או סתם מדפדף בעיתון בקול רם ומותח ביקורת על מלחמת הכיסאות החדשה בפארק מים. אני לא מחפש את הדיונים האלה, הם מוצאים אותי.

נראה שזה קורה בגלל שיש איזו רגישות של הציבור לכל אמירה שקצת מתנגדת או מאתגרת את השיח המקובל בדבר מקומנו הטבעי. ואכן, מיד מוטחות לעברי האמירות: "מה יש לך לחפש בחו"ל?", "מה אתה חושב, שבחו"ל יותר טוב?". "אתם המצקצקים, כל הזמן מחפשים סיבות מה לא טוב".

פעם ניסיתי להציג טיעונים כאלה ואחרים כדי להסביר שהמציאות אינה שחור ולבן, ושאפשר גם לראות צדדים פחות טובים במדינה הזאת. אפשר אפילו גם לבקר. ואפשר גם אפשר לחשוב על לעזוב.

אבל מה שלא יהיו הביקורות של אלו שמתרעמים על כך שמעזים לקרוא תיגר, יש דבר אחד שפשוט קשה להתווכח איתו: כשמשנים את הכיוון של השאלה מ-מה יש לך לחפש בחו"ל ל-מה יש לך לחפש דווקא בישראל התמונה נהיית הרבה פחות חד משמעית.

מה אם נכפיתם להתחיל מחדש?

נניח שהייתם נכפים להיוולד מחדש, למשפחה אחרת, לשורשים אחרים, ולהתחיל הכל מההתחלה. הזיכרון שלכם היה נמחק, הידע שלכם היה "מתאפס", ואת כל מערכת הקשרים שלכם הייתם צריכים לבנות מחדש. הפלוס הוא, שהיו נותנים לכם לבחור באיזה מקום להיוולד: באיזו מדינה, כשכל נקודה על פני הגלובוס באה בחשבון. כמה מכם הייתם בוחרים להיוולד, מכל המקומות בעולם, דווקא בישראל?

ההגיון אומר שלמעט מי שמחשיב את עצמו כיהודי עמוק, כולם צריכים לבחור בשורה של מדינות אחרות לפני ישראל. הרי, מבחינה סטטיסטית גרידא, הסיכוי שהמקום הטוב ביותר בעולם עבורכם הוא דווקא בישראל נמוך מאוד. יש מאות מדינות בעולם. מתוכן יש כמה עשרות טובות של מדינות שאפשר להחשיב אותן די בקלות כאיכותיות יותר מאשר ישראל, פחות או יותר מכל הבחינות. לכן, מלכתחילה הסיכוי שהמקום הטוב ביותר עבורכם הוא בישראל הוא מאוד נמוך.

אז איך זה שאנשים בטוחים שישראל זה המקום הטוב ביותר עבורם?

אם ישראל לא היתה הבחירה הראשונית שלכם, כלומר אתם מבינים שמבחינה טבעית ישנם מקומות טובים יותר, אז אתם צריכים להסכים איתי שאם אתם חושבים כיום שישראל היא המקום הטוב ביותר עבורכם, זה נובע מתוך פשרה, אילוץ, כורח המציאות, ולא משום שזה באמת המקום הטוב ביותר. כלומר, אתם מסכימים שלהישאר פה, זה פשוט ברירת המחדל. תוצר של נסיבות החיים. לא יותר מזה.

זה די דומה לאנשים ש"תקועים" שנים באותו מקום עבודה השנוא עליהם. הם מבואסים בכל מוצאי שבת. לא מתקדמים. מתמרמרים על ההוא מכספים ועל זאת שקודמה לפניהם לתפקיד הנחשק. סופרים את הרגע עד הפנסיה. כולם יודעים – וגם הם מודים בזה – שההישארות שלהם באותו מקום עבודה היא פשוט ברירת מחדל רעה שנגזרה עליהם. הם פשוט לא אמיצים מספיק לעשות את השינוי.

בשונה מאנשים שנשארים שנים באותו מקום עבודה ממוצע, אשר מודים זאת בפה מלא על עצמם, בכל הנוגע למדינה בה אנשים גרים, הם הרבה פחות פתוחים וכנים. הם מרגישים נחיצות גבוהה יותר ללכת במסלול המקובל ולא להטיל ספק. אפילו, שמה לעשות, לפעמים זה עדיין מקום די ממוצע ובינוני לחיות בו. לכן, אנשים ממשיכים לשכנע את עצמם ואת סביבתם שישראל זה המקום הטוב ביותר עבורם. ולא בהכרח בגלל שזה הדבר הנכון.

להסתכל על הדברים בצורה מפוכחת

כשאני בוחן את שאלת הרילוקיישן של עצמי – כן או לא ומתי – אני מסתכל על כך בצורה מפוכחת ככל הניתן. אני מקווה לפחות. אני שם את השיקולים השונים לכאן או לכאן. מתחשב בכל האלמנטים. אבל הכי הכי חשוב, משתדל להימנע ככל הניתן מקונספציות. לא מאמין בזה שאנחנו "עם נבחר". או בזה שיש לנו את המוח הטוב בעולם. או שכאן פיסת האדמה החשובה ביותר עבורנו. אני מסתכל על כך בצורה כמה שיותר אובייקטיבית ומנותקת מהנחות קודמות (אי אפשר ממש אובייקטיבי מן הסתם, אבל אפשר לשאוף לשם). ברור לי לגמרי שלו הייתי מתחיל מחדש, הייתי בוחר בשלל מדינות אחרות לפני ישראל. לכן גם ברור לי לגמרי שישראל זו ברירת מחדל. סבירה אולי, יותר או פחות, אבל עדיין ברירת מחדל. נקודת המוצא שלי.

לכן, אני לא שואל את עצמי למה דווקא לחו"ל, אלא למה דווקא ישראל מכל המקומות. וזו כבר נקודת מבט אחרת לגמרי.

אני יזם הייטק, נוסע מתמיד שטס מסביב לעולם, בעל בלוג "המתמידים" בו אני משתף תובנות מנסיעותיי. כיום אני חי בישראל, אבל נערך לעזיבה. אני איש מרכז-שמאל, קפיטליסט, שמאמין בחירות מוחלטת ובהתערבות מינימלית (אך לא אפסית) של המדינה בחיי הפרט. כבר שנים שאני מרגיש זר בישראל, ומחכה ומצפה כבר ליום שיבשילו התנאים לעזיבתי.

Subscribe
Notify of

32 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
עודד יערי
Guest
1 year ago

יפה כתבת, לדעתי אנחנו העם שנבחר לסבול..

Admin
2 years ago

כרגיל, אני מאוד אוהב את סגנון הכתיבה שלך. אני חושב שרוב האנשים (כולל אותי) לא בהכרח חושבים תמיד, אלא יותר מרגישים. קניתי שבוע שעבר פלייסטיישן 5, משיקולים רגשיים, אני לא בטוח שיש הצדקה רציונלית מאחורי הקנייה הזאת, כי אני כמעט ולא משחק. רוצה לומר, שרמת חוסר ההגיון והכשלים הלוגים שבני האדם חיים איתם תבהיל כל חוצן תבוני שיבקר בכדור הארץ. ויחד עם זאת אני מנסה להיות הגיוני בדברים הגדולים וכאן אנחנו יותר ממסכימים. כי שאני מסתכל על ישראל באופן אובייקטיבי אז כפי שכתבת, היא לא במקומות הראשונים ויש מקומות שווים יותר, אז למה דווקא בישראל? מאותה סיבה שלפני כמה שנים… Read more »

Last edited 2 years ago by הישראלי הנודד
הישראלי הער
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
2 years ago

אני חושב שאפשר וצריך לעשות את ההפרדה בין עיר ובין מדינה. ייתכן מאוד שקאבול, מבחינתו של הבחור שהזכרת, אכן אפשרות לא רעה למגורים. ושלונדון (שוב, מבחינתו), באמת רק "קצת" יותר טובה. הוא התרגל לסביבה מסויימת ולדרך מסויימת ולתקשורת מסויימת וההעדפות שלו יהיו בהתאם. למרות שלונדון להבנתי עיר מדהימה עם אנשים מעולים וקשה לי להבין, בתור איש שרגיל למדינות מערב, איך היא "רק קצת" יותר טובה מקאבול. ובכל זאת, אני מכיר בעובדה שיש יותר מ-רק עובדות אובייקטיביות על הנייר, ושיש עוד מימדים שלפיהם הוא רואה את הדברים כפי שהוא רואה אותם. מבחינתי למשל, ישראל היא מדינה שאת רוב מקומותיה איני אוהב,… Read more »

עודד יערי
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
1 year ago

ויושביה אוכלים אחד את השני..יש כאן המון אנשים טובים והמון חארות..

Tomer
Guest
2 years ago

העלית כאן סוגיה עמוקה, ודווקא כמהגר אני מרגיש צורך לקחת על עצמי את תפקיד פרקליטו של השטן. לדעתי רובנו נטולים כל פרספקטיבה, ולא מעריכים נכונה איזה מקום דפוק הוא העולם: אילו באמת היה ניתן לחזור לנקודת ההתחלה, הרי ש-"להגריל" את ישראל מכל המקומות לגדול בהם בעולם, משול ללא פחות מנס. מדינה עשירה כקורח שמציעה חינוך טוב יחסית (אם כי ההתדרדרות בעשורים האחרונים בחזית הזאת מצמררת) ושירותים בריאותיים שיכולים בקלות להחשב לטובים בעולם (בשקלול של איכות ונגישות). מוסדות אקדמיים מעולים במחירי ריצפה, בטחון אישי (כן כן, כולל הקסאמים) טוב בהרבה מרוב העולם ותשתית כבישים מודרנית (וכורעת תחת נטל היעדר התחבורה הציבורית).… Read more »

Tomer
Guest
Reply to  Tomer
2 years ago

רק כדי להמחיש את כוונתי, אתן כדוגמא זוג חברים מאחת ממדינות הבלקן – לא הלכתי עד אפריקה, כן? – שברחו ממדינה קטנה (מאז התפרקות יוגוסלביה) שבה חי כל מי שלא השכיל להמלט, כמאמר המשורר: בלי עתיד, בלי תקווה, בלי חלום. כלכלה שמוגבלת לשירותים לאוכלוסיה, אוניברסיטאות אנכרוניסטיות שמייצרות בוגרים שהפנטזיה שלהם היא לעבוד עבור ממשלה מושחתת שמסיחה את דעת ההמון הנבער והרעב באמצעות סיסמאות לאומניות והצבת פסלים בכיכרות שימחישו את "תהילת" העבר שלהם. אל מול זה, הקולגה האיראני שברח לפני 13 שנה ממשטר אימים תיאוקרטי, יכול להרגיש בר מזל: הוא לפחות צמח לתוך תרבות עשירה ומערכת חינוך עם תפקוד גבוה. לא… Read more »

Tomer
Guest
Reply to  Tomer
2 years ago

אז למה בכל זאת *לא* ישראל? – כי בתור אדם אגנוסטי שלא מאמין בדיבורי הסרק על אלוקים שמלוקים והארץ המובטחת, אני לא מוצא סיבה להלחם. – כי אותן שתי דתות נחשלות גרמו למלחמת רחם שהביאו את המדינה בגודל סיכה לפיצוץ אוכלוסין, והמגמה רק מחריפה. – כי האוכלוסיות שמתרבות הכי מהר הן הנחשלות ביותר, ולא צריך לעבוד בנאס"א כדי לדעת שמזב לא יצמח טוב. אולי המגמה תתהפך, אולי החילוניות תגבור על החשיכה כנגד כל התחזיות, אולי באורך נסי תצטמצם האוכלוסיה ב-50% והטמפרטורה תרד ב-10 מעלות ואפשר יהיה לנשום, אולי ואולי… יותר סביר שתקום גרסא יהודית לאיראן בשם "רפובליקת יהודה" שתכפה לימודי… Read more »

Tomer
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
2 years ago

אז אני פוסל קטגורית את יפן וקוריאה (עם כל הכבוד לאקזוטיקה, לא הייתי רוצה לחיות בתרבויות האלה), ונשאר עם מספר חד ספרתי של מדינות שסך תושביהן זעיר. אני חי בבריטיש קולומביה, קנדה, וזה שדרוג של 2000% ביחס לישראל, אבל גרתי גם בחלקים אחרים, ושם זה כבר הרבה פחות חד צדדי.

ארצות הברית זה טינופת של הומלסים ומחופפים מהסוג שרק אידיאולוגיות כמו של הליברטריאנים כאן באתר יכולות לייצר. לוקח את ישראל על פני כל סטייט חוץ מאורגון\וושינגטון כל יום בשבוע.

הישראלי הער
Guest
Reply to  Tomer
2 years ago

אתה צודק שיש בעיה של חמורה של הומלסים בארה"ב, אבל אתה טועה לגבי מקור הבעיה (שאם כבר, הוא בגלל מדיניות "ליברלית"/"פרוגרסיבית" ולא "ליברטריאנית").

לגמרי מסכים איתך לגבי מדינות וושינגטון ואורגון (שם אגב יש לא מעט ליברטריאנים ואנרכיסטים לעומת מדינות אחרות).

ויפה לך שהתמקמת ב-BC!

אני
Guest
Reply to  Tomer
2 years ago

"אם כי ההתדרדרות בעשורים האחרונים בחזית הזאת מצמררת", וזאת התשובה למה לא, זה רק ילך וימשיך. כל התשתיות הטובות שאתה מדבר עליהן ירדו לטמיון, כי הדורות החדשים שיצמחו פה לא יהיו מספיק מוכשרים לתחזק ולמנף אותן וכבר עכשיו אתה רואה את ההידרדרות – "וכורעת תחת נטל היעדר התחבורה הציבורית", זה לא מקרי, זה בגלל שכבר הדור הנוכחי של מי שאמור להוביל את המדינה לא מספיק אכפתי/מוכשר להשאיר את מגמת ההתפתחות הבאמת מטאורית של ישראל מאז הקמתה, ונכון בהקשר הזה אתה רואה את זה בחוסר היכולת והיצירתיות למנוע עליה של כמות מטורפת של כלי רכב על הכבישים ובו בזמן (חוסר היכולת… Read more »

הישראלי הער
Guest
Reply to  Tomer
2 years ago

אכן מבחינת עובדות על הנייר, ישראל נמצאת במיקום ממש לא רע לעומת מקומות אחרים בעולם. מבחינה מאקרו-כלכלית, אפילו במיקום מעולה (לפחות עד לפני 2020). להפתעת רבים במיקום הרבה יותר טוב מהרבה מדינות באירופה, ובטח יותר מארה"ב.

עודד יערי
Guest
Reply to  Tomer
1 year ago

ישראל מדינה עשירה עם המוני אזרחים עניים.רמת חיים גבוהה לא תהיה לך אם אתה חי משכר מינימום.הכל בנוי כאן כדי לשעבד אותך בהלוואות ומשכנאות לעשרות שנים כדי שלא תוכל לברוח מפה.

צודק
Guest
Reply to  עודד יערי
1 year ago

יש כתבה בפורבס
שישראל עשירה מצרפת וגרמניה
אבל תושביה עניים יותר.

אני
Guest
2 years ago

אני רואה שמצאת תשובה לחלק מהשאלה שלך לפי נקודת הסתכלות חדשה ומעניינת ללמה אנשים רוצים להישאר פה. עדיין מעניין אותי למה אנשים רוצים לחזור..
מאמר מרתק, ממש משקף את המחשבות שלי, גם אני מנסה להישאר אובייקטיבית. עד שלא נעבור לא נדע 🙂

אלי
Guest
Reply to  אני
2 years ago

לישראלי ממוצע הכי נח בישראל.מהסיבה הפשוטה.
שכל מהגר שהיגר בגיל מתקדם בחיים.תמיד ירגיש
במולדת שלו בבית.קשים חיי המהגר כשאול.
מהגרים רבים נוטים ללכת לשכונה בה יש מהגרים
מהמולדת.כולל ישראלים.כי מה לעשות אתה ישראלי.
עולים מרוסיה צעירים התקשו להסתגל בארץ והיגרו
חזרה לרוסיה או לקנדה או לארהב ושם הם חיים
בסביבה רוסית.נח להם במדינה מערבית יותר
מאשר בישראל.רוב המהגרים חיים עם העבר שלהם.
השפה.המאכלים.הקשרים המשפחתיים.הארץ שלהם.
הם לא מתכחשים למולדת.ועדיין נאחזים במציאות
החדשה.איני סבור שמהגר לא ישראלי יתכחש
למולדת שלו ההיפך הוא יהיה גאה בה.רק ישראלים
מתכחשים ושונאים ומטיפים נגד ארצם.קצת מוזר.
אין לי בעיה עם הגירה אלא עם שינאת המולדת.

Last edited 2 years ago by אלי
Kek
Guest
Reply to  אלי
2 years ago

ואתה היגרת ?

אלי
Guest
Reply to  Kek
2 years ago

לתקופה קצרה.שלצערי לא הבשילה.
אבל איני שונא את המולדת.זה עניין של התאמה.
אני כן בעד הגירה.אבל לא משינאה.אני אהבתי
את היתרונות שיש בחול שאין בארץ.מרחב.
פרטיות.אנונימיות.חופש.רבגוניות.שפע תרבותי.
אבל טוב לי בארץ.אם תלמד להתעלם מרעשי
הרקע אז החיים יהיו יפים.

Kek
Guest
Reply to  אלי
2 years ago

אתה רציני? זה עניין של פרגמטיות,ואתה ויתרת בלי לנסות בגלל עקרונות לאמיים מעוותים את יכול לאהוב את הארץ גם בחול.

אלי
Guest
Reply to  Kek
2 years ago

לא ויתרתי.פשוט לא הצלחתי.בגלל סיבות שונות.
ולא רציתי להישאר מעבר לזמן כדי לא לשהות
לא חוקי.אבל זה עדיין על הפרק.המשך יבוא.
ולא זה לא קשור לשום עקרון לאומי " מעוות".
זה עניין טכני נטול רגשות.קהה לחלוטין.
אין זה סותר את זה.לאהוב את הארץ לא
בהכרח הופך אותך ללאומן.ההקשר חסר שחר.
אלא אם כן הדעה האישית של הפרט מנסה
להכפיף את כולם תחת אותו דעה.אז לא
בבית ספרנו.אני לא כופה דעות או מסיונר.
אני לא שם איש ודעתו והלך חייו.איש לדרכו.

אני
Guest
Reply to  אלי
2 years ago

לפני 10-15 שנים גם אני אהבתי את הארץ, ישראליות מבחינתי היא משהו שכבר בקושי רואים היום. אני לא שונאת את ישראל, המשפחה והחברים שלי נמצאים פה והם חלק מהישראליות שלי, שאבדה. היום ישראל מורכבת בעיקר מאנשים אגואיסטיים (כל אחד מסיבותיו ובמסגרתו שלו) ומתנשאים. מעטים הישראלים שאפשר להגיד עליהם שהם מלח הארץ, הם רק הולכים ומתמעטים והישראלי המכוער משתלט על המרחב הציבורי ומכתיב את התרבות. אני לא יכולה ולא רוצה להתעלם מרעשי הרקע כמו שהצעת בתגובה למטה. להתעלם מהם זה להשלים עם זה שאני והם נאמרים בנשימה אחת, ואני גאה להגיד שאני מהחריגים בנוף הישראלי הנוכחי. אם טוב לך פה ואתה… Read more »

אלי
Guest
Reply to  אני
2 years ago

מה אעשה? אני פה.כרגע אין לי אופציה אחרת. לא כולם יכולים להגר.ולא כולם רוצים. ולא כולם רעים.ולא כולם אגואיסטים. הכללה זה דבר שגוי ובמבחן המציאות לא עומד. יש המון אנשים טובים בכל מקום בעולם יש טובים רעים ובינונים. אבל אני בעד להגר.כי קשה להתעלם או לתקן. לפעמים זה לא הולך אז מתייאשים ומהגרים. וזה בסדר אני אין לי כח להתעמק בבעיות שלנו אני קטן מדי מלשנות את המצב.גדולים ממני ניסו וזה לא הולך.כיוון שכרגע איני יכול להגר. אז לא אשקע בדיפרסיה ואתלונן כל היום. אני מנסה להיות אדם טוב ביום יום ולא להיות אגואיסט אני מבקר את עצמי כדי לא… Read more »

Last edited 2 years ago by אלי
אני
Guest
Reply to  אלי
2 years ago

אתה צודק בזה שצריך להימנע מהכללות וזה באמת לא נכון שכולם מתנהגים ככה, אבל די לצאת אל הרחוב לצערי ולהיתקל בהתנהגות הזאת בכל מובן. אי אפשר להתעלם מזה שההרגשה היא שונה כשאתה מסתובב בוינה למשל או כשאתה מסתובב בתל אביב, החוויה מדברת בעד עצמה, ויש לזה גם ביסוס – מערכת החינוך בישראל היא הגרועה מבין מדינות המערב והאיי קיו הממוצע פה הוא נמוך. כשלא מלמדים אנשים איך להתנהג נכון ולכבד את הזולת (עוד אפילו לפני שמלמדים אותם כראוי מתמטיקה ואנגלית לפחות ברמה בסיסית כי התנהגות זה א-ב), אז אין להם דרך להתנהג אחרת, וזה רק כדור שלג שהולך וגדל כי… Read more »

אלי
Guest
Reply to  אני
2 years ago

אני מסכים איתך.אני לא חושב שחינוך יועיל. כי חלק גדול מהאנשים הבעייתיים ההורים שלהם הם אנשים נחמדים מאוד.ובבתי הספר לא מחנכים להיות בעייתיים.אלא שיש אנשים שהם כביכול נחותים שאין הרבה מה לצפות מהם.החברה הישראלית היא ברברית המונית שטוחה וגועלית אומרים שהחרא צף.והרוב הדומם שותק וקולו נדם. אני המון פעמים נגעל מאנשים פה בישראל.ומצדיק לגמרי הגירה.אבל אי אפשר שכל המדינה יהגרו. ולכן המעטים בעלי אפשרות להגר והשאר לא. אין מצב שכולם יהגרו גם אם רע.וכנראה לא מספיק רע כדי שיברחו ההמונים.בכל אופן אני מחזיק אצבעות למי שהיגר.יש להבדיל בין אהבת הארץ לבין התנהגות אנשים הארץ לא עושה רע לאנשים.האנשים עושים רע… Read more »

אלי
Guest
Reply to  אני
2 years ago

אם הייתי גר בחול עשר שנים אז הייתי מפתח
חיבה להיכן שאני גר בארץ החדשה.
וישראל היתה נדחקת למקום אחר.
אז זה די טבעי.כיוון שאת שייכת למקום אחר.
הלוואי עלי בכל אופן.

עודד יערי
Guest
Reply to  אני
1 year ago

זה לא רעשי רקע לחיות ליד ובצד ישראלים מכוערים זה רעשי רקע.להיות כבול בהלוואות ומשכנתאות שזו שיטת המדינה כדי שלא תוכלי לברוח מפה זה לא רעשי רקע.

צודק
Guest
Reply to  עודד יערי
1 year ago

אני בעד הגירה אבל
לא לכל אדם יש תנאים להגר
מהמון סיבות.אני מעריץ אנשים שמהגרים.
לוקחים סיכון קופצים למים.
בעיני אנשים אמיצים.

צודק
Guest
Reply to  אני
1 year ago

יש עניין של זה מה יש לפעמים.
זה לא שאתה רוצה
זה נכפה עליך.
מה לעשות שהחיים לא פיקניק.
אני אוהב את הארץ פחות מתחבר לאנשים.
אבל זה לא סיבה לא להגר.
בתנאים מסוימים אקפוץ על הרכבת
של ההגירה.ורק לקנדה.
וונקובר היא הכי ממוזגת בקנדה
לכן היעד יהיה לשם.

אני
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
2 years ago

העיקר שתגיע להחלטה הנכונה מבחינך, ותמיד אפשר לחזור בך 🙂