Sign In

Remember Me

אז נגיד שתושג פשרה ביחס לרפורמה המשפטית

אז נגיד שתושג פשרה ביחס לרפורמה המשפטית

מה שמדהים אותי בויכוח הציבורי סביב הרפורמה המשפטית זה שהוא מתעלם מהתמונה הרחבה האמיתית ביחס למדינת ישראל ועתידה ולכן הוא לא יותר מאשר זריית חול בעיניים.

הרפורמה היא בסך הכל רכיב אחד

הרפורמה המשפטית היא צעד אחד, קטן מאוד, בשרשרת תהליכים ארוכת שנים ורחבת היקף (שכבר החלה, אגב) שמטרתה היא שינוי אופיה וצביונה של מדינת ישראל כפי שזו הוקמה לפני 75 שנים והתאמתה לרוח אלו שמרכיבים אותה כיום – רוב גדול של יהודיים מסורתיים (כ-75%-85% מהמדינה בקרב הציבור היהודי) החפצים במדינה יהודית תחילה ורק אחר כך, אם בכלל, במתן ביטוי לערכים נוספים, ביניהם חירות וחופש.

הרפורמה לפיכך היא לא איזה תקלה במערכת או איזו סטיה מעקרונות ורעיונות חזקים שמרחפים מעל מדינת ישראל. הרפורמה היא פועל יוצא של שינוי הרכב האוכלוסיה. היא בסך הכל עוד ביטוי אחד לרצון העם האמיתי.

המהלכים המתוחכמים של המיעוט

המיעוט בישראל חכם, אבל הוא גם תמים. תיכף אסביר על התמימות. אבל המיעוט החילוני ליברלי, זה שרוצה כאן כלכלה משגשגת, חירות והגנה חזקה על הקניין, פועל כיום בכל החזיתות כדי להכניע את הרוב לרצונותיו. הוא מפעיל מחאות, חותם על עצומות, מסרב לעלות על מדים, מגייס את דעת הקהל העולמית, יוצא לרחובות, מכריז על מות הדמוקרטיה, וכו'. בנוסף המיעוט מחזיק עדיין בקלף הג'וקר של הרגע האחרון כך שתמיד יוכל לפסול את כל הרפורמה בהיותה בלתי חוקית בבג"ץ. כל הדרכים הללו אכן יצירתיות מאוד, וגם די מתחכמות. הרי המיעוט עושה את כל הדברים האלה כדי ליצור מנופי לחץ שיעזרו לו לשנות את רוע הגזירה. ונראה שזה הולך לו בסך הכל. יש סיכוי לא רע שהרפורמה תיבלם או תתמתן, ואז המיעוט יצליח לשמור על כוחו ולמנוע מהרוב למשול ולפעול כאן בצורה חופשית.

המיעוט מפספס את הבעיה המהותית יותר

אלא שהמיעוט בישראל, אותו קומץ קטנטן של ציבור חילוני ליברלי, הוא נאיבי ותמים מידי. הוא שרוי באופטימיות עצומה. הוא מאוהב בחזון המדינה לעם היהודי כפי שזו הוקמה. על-ידי אנשי עמל ציוניים, מלח הארץ, חלקם שורדי שואה, שנלחמו ומתו כדי להשאיר לאחריהם מקום מוגן ובטוח לחיות בו. הוא לא הבין שבינתיים המדינה השתנתה, האנשים השתנו, המציאות השתנתה – והכל מקצה לקצה.

אז נגיד שתצליחו למתן את הרפורמה

כשמבינים שהרפורמה המשפטית היא אינה פועל יוצא של ממשלה גחמתית רגעית אלא משנה סדורה שהיא בסך הכל חלק קטנטן ממהלך שלם שעליו חתומים להערכתי כ-75%-85% מהמדינה, אז אי אפשר שלא לראות את המיעוט בישראל כילד אופטימי ונאיבי מידי שתוקע את האצבע בסכר. סתימת פירצה קטנה. נקודתית. חסרת חשיבות אמיתית. המים ממשיכים בינתיים להציף את הנהר. הסכר לא יחזיק באמת. האצבע רק דוחה את הקץ.

לכן, גם אם המיעוט יצליח בתעלולים כאלה ואחרים להשפיע על הרפורמה, מדובר בסך הכל בעיכוב קל. הרוב המוחלט בעם מעוניין גם מעוניין בעוצמה סמכותנית יהודית ובמתן כוח, כבוד וכסף לקומץ אנשים נבחרים שמייצגים אותו ומובילים אותו לאן שלדעתו צריך ללכת. הרוב המוחלט נגד החופש, נגד החירות, נגד הקפטיליזם. הרוב המוחלט רוצה להיות נשלט, ומתעב חשיבה עצמאית.

אז דחיתם בכמה שנים. עוד כנסת, פחות כנסת. פיהוק. הרפורמה המשפטית המלאה ועוד שלל רפורמות משמעותיות יעברו גם יעברו. והמיעוט החילוני הקטנטן ישאר כזה ואף יוסיף ויקטן לאורך השנים. ספק ניצחון קל שבקלים למיעוט, אבל who cares. המיעוט נותר מיעוט.

באופן אישי

כשלעצמי, אני חלק מאותו מיעוט קיצוני ומרוחק, שמרגיש כבר לפחות עשור או שניים שהוא הולך ונהיה זר כאן. הסביבה השתנתה לבלי היכר, התפיסות השתנו, התרבות השתנתה, והמציאות כפי שהכרתי וגדלתי עליה נשמטה מתחת לפני הקרקע. מה שהיה הוא לא מה שיהיה. אף שאני הייתי שמח שהמדינה תהיה ליברלית, חופשית ומשוחררת מכפיה מכל סוג, אני פוקח את עיני היטב ורואה עד כמה דעתי "חשוכה" כאן. עד כמה אני רחוק מממוצע הדעות. שנות אור כמעט. לכן, אין לי באמת מקום כאן. ובניגוד לכל עמיתיי הליברלים היקרים אך התמימים, אני לא יוצא לרחובות. אין בזה שום טעם. תילחמו, תצעקו. גם ככה אתם מיעוט קיצוני, אבל עכשיו אתם כבר נראים מיעוט קיצוני דמנטי. תפקחו את העיניים ותבינו שאתם במיעוט גדול. והאלכסון רק מתרחב.

גם אם נחזיק עוד כמה שנים כאן, אין לנו באמת עתיד במדינה הזאת.

אני יזם הייטק, נוסע מתמיד שטס מסביב לעולם, בעל בלוג "המתמידים" בו אני משתף תובנות מנסיעותיי. כיום אני חי בישראל, אבל נערך לעזיבה. אני איש מרכז-שמאל, קפיטליסט, שמאמין בחירות מוחלטת ובהתערבות מינימלית (אך לא אפסית) של המדינה בחיי הפרט. כבר שנים שאני מרגיש זר בישראל, ומחכה ומצפה כבר ליום שיבשילו התנאים לעזיבתי.

Subscribe
Notify of

18 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דורון
Guest
1 year ago

החישוב שלך לגבי הרוב עניין אותי אז בדקתי את נתוני ועדת הבחירות המרכזית לגבי אחוזי ההצבעה של כל המפלגות היהודיות (למעט אלו שקיבלו פחות מ-0.1% מהקולות) ובחישוב מעט גס הגעתי לכך: 57% מהיהודים הצביעו למפלגות ימין ו-43% הצביעו למפלגות מרכז-שמאל.   סער התאחד עם גנץ אז אפשר להגיד שהוא מרכז או מרכז-ימין וליברמן הוא אמנם ימין אבל לא הציבור המסורתי הוא זה שמצביע לו בימינו.   אז 75%-85% של מסורתיים זאת הערכה מוגזמת, אולי זה 60%. ואני אצרף את נתוני הלמ"ס מסוף שנת 2016 כדי לתמוך במספר הזה: בקרב היהודים, כ-45% הגדירו את אורח חייהם חילוני, כ-25% מסורתי, כ-16% דתי… Read more »

אריק1
Guest
1 year ago

כשהקימו את המדינה היו אולי יותר חילונים אבל בהחלט לא היה יותר חופש או קפיטליזם. גם בהיבט של חוקים בהשראה דתית המדובר ברוב המקרים בחוקים שמקורם בסטטוס קוו מקום המדינה (נישואים במסגרת דתית, אין תחבורה ציבורית בשבת ומגבלות על פתיחת עסקים בשבת).

Admin
1 year ago

אני כל כך מסכים איתך, ובאותה נשימה, אני גם "מאוכזב" מהחילונים (המזוייפים). אני זוכר שבשנות העשרים שלי נלחמתי למען המדינה שאהבתי, למען מדינה חופשית, חילונית ומשגשגת. האמנתי שאפשר לשנות, אבל אותה קבוצה אלימה שכיום חוסמת כבישים, מפגינה ומברברת – לא הבינה אז ולא הבינה היום את הבעיה שאתה כותב עליה. החילונים (המזוייפים) בישראל הפכו את הגוף הכי מושחת בישראל – צה"ל, לאלוהים שלהם, הפכו את השירות הצבאי למיתוס, וזנחו את הפילוסופיה ההומניסטית-רציונלית-קפיטליסטית. אותם אנשים שמברברים היום על דמוקרטיה ולא מבינים דבר על זכויות אדם (ראה מפלגת מר"צ ז"ל), אותם אנשים שמנסים להגן על ישראל החופשית, תומכים במדינת רווחה סוצאליסטית, ואני… Read more »

Last edited 1 year ago by הישראלי הנודד
ניר
Guest
1 year ago

מסכים עם רוח הדברים. מה שאני לא מבין, זה למה המפגינים בעצם מפגינים? האם המטרה שלהם היא לדחות את הקץ או לכפות איזו מציאות שלא מייצגת את הרוב במדינה? הרי בסופו של דבר הדמוגרפיה תנצח כמו שאמרת, ובמדינה דמוקרטית הרוב המספרי נותן את הטון, לא? וגם מה שווים האיומים של המפגינים? "אם לא תתנו לנו מה שאנחנו רוצים אז נעזוב ואתם תתגעגעו אלינו" – נו, אז למה שלא כל אחד יעשה מה שטוב לו ויעזוב למקום שבו הוא חושב שיוכל לחיות את חייו יותר טוב וככה לכולם יהיה יותר טוב! אם הם צודקים, ובאמת מי שיישאר במדינה יתגעגע כל כך… Read more »

המגיב
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
1 year ago

סיבה נוספת להפגנות יכולה להיות דחיית הקץ מסיבות של מועד העזיבה הרצוי (העזיבה דורשת התארגנות)

Tal
Guest
1 year ago

אפשר לשבור את המראה אבל אי אפשר לשנות את הפרצוף. פרצופה של המדינה דתית משיחית ושום פשרה או הפגנה לא תשנה את זה

מיעוט
Guest
1 year ago

אני מסכים על חלק מהדברים וברור שדמוגרפית אנחנו נהיה במיעוט עוד 20-30 שנה אבל בהחלט לא מסכים איתך על לא לצאת להפגין ולהשמיע את קולנו, אתה טועה בגדול ועושה נזק לעצמך ובטח לשאר האנשים שחושבים כמוך ולילדים שלהם ועל זה חבל מאד. יש גם פתרונות שיכולים לעבוד כמו פיצול לישראל ויהודה, גם הרצל היה לו חלום שנראה לא מציאותי אבל הצליח.

אלי
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
1 year ago

זה כמו בפינוי ובינוי שמספיק רוב נגיד שישים
אחוז לעשות פינוי ובינוי גם כשהשאר
מתנגדים בתוקף.גם בית משפט יתמוך בפינוי
ויגבה את הרוב.יתירה מזאת.אם המתנגדים
יגרמו לביטול החוזה הם יאלצו לשלם סכומי
עתק כקנס.היה מקרה שאישה התנגדה
והפרוייקט בוטל בגללה והיא נתבעה וחויבה
ב750 אלף שקל פיצוי.

Last edited 1 year ago by אלי
דויד
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
1 year ago

אתה ממשיך לקשקש ולהגיד שהם הרוב אה? תסתכל על ההפגנות! תסתכל על הסקרים **הרוב** כפי שאתה אוהב לכתוב לא רוצה את מה שקורה עכשיו והם נגד בצורה מוחלטת!, ולפני שתנפנף לי עם 64 מנדטים שהם השיגו בגלל מספר קולות חסרים של מרץ לעבור את אחוז החסימה ואז היה 60 60 בגוש המנדטים, אז איפה בדיוק הרוב איזה רוב?!

ניר
Guest
Reply to  מיעוט
1 year ago

למה אתה צריך להשמיע את קולך? לא מספיק להצביע בקלפי? נראה לך שהקואליציה תגיד לעצמה "אה רגע, הם מפגינים נגד החוקים שאנחנו רוצים לחוקק אז בואו נבטל אותם ונתנצל כי לא התכוונו לעצבן. טוב שהם הפגינו כי אחרת לא היינו יודעים"? איפה אתה חי? בתור מי שהיגר לפני שנה לאירופה, אני יכול רק לאחל לך שתתפכח לפני שתשרוף עוד זמן יקר במדינה הזו. תחייה חצי שנה באירופה ויום אחד אתה תצחק על עצמך שנתת משקל כל כך גדול לחיים במדינת ישראל כשבקלות יחסית אתה יכול לחיות חיים הרבה יותר טובים ולפנות מקום בראש לדברים יותר מועילים מאשר "ביבי עשה ככה,… Read more »

דויד
Guest
1 year ago

הייתי מסכים עם כל מה שאתה אומר אם הם היו נכונים, מיעוט? איפה בדיוק? א.בבחירות האחרונות זה נגמר כמעט בתיקו ורק בגלל גובה אחוז ההצבעה וכמה קולות לפה ולשם זה לא נגמר 61 59, ב. כל הסקרים מדי שבוע מראים כמה שרוב הציבור נגד "הרפורמה" הזאת האחוזים רק עולים מדי שבוע מי שבעד זה אנשים אנטי דמוקרטים שלמזלנו הם לא הרוב כרגע במדינה, 3. כל שבוע כל הפגנה המספרים רק עולים ועולים אם זה התחיל באלפים עכשיו זה במאות אלפים וזה רק ימשיך לעלות בכל רחבי הארץ. אז תרשה לי לא לשחק איתך את המשחק של "אני אנסה לשכנע אותם… Read more »

Last edited 1 year ago by דויד
דויד
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
1 year ago

אני מזמין אותך לקרוא שוב את מה שכתבתי, לא אמרתי שאולי בעתיד זה לא יהיה המצב אבל כרגע לנוכח ההפגנות והמחאת נגד שאני רואה אני מופתע לטובה, וזה שאני רואה שעוד ועוד אנשים יצטרפו אז בכלל יותר טוב, ועוד נקודה שלא נגעת בה שאני אכתוב, אם ההון האנושי יתחיל לעזוב את המדינה כמו שאנחנו רואים עכשיו אבל אחרי שזה יעבור אז יהיה גלים הרבה יותר גדולים ורחבים המקום הזה יקרוס ולא רק כלכלית גם ביטחונית אתה רואה את כל המחאות של כל היחידיות הכי מובחרות, מי ילחם באויבים מסביב? נערי הגבעות? give me a break.

צחי
Guest
Reply to  דויד
1 year ago

סליחה אבל אתה נשמע כמו סוכן bds.
אם המדינה עוברת להנהגה שהיא לא לרוחך אז שורפים אותה?
דבר נוסף, מה גורם לך לחשוב שדוקא השמאל הוא הנאור והוא בלבד מסוגל להוביל את המדינה?
אכן יש בשמאל אנשי עשייה וחכמים אבל אגלה לך סוד, גם בימין יש ואפילו יותר בכמות.
לגבי ההפגנות והמחאות, נראה לי שקצת הגזמת בעוצמה ובכמות. זה לא באמת כמו שאתה מתאר, מה גם שהרבה מתוכם מקבל כסף כדי להשתתף.