Sign In

Remember Me

המיתוס השגוי על החילונים בישראל

המיתוס השגוי על החילונים בישראל

כתבתי כבר מספר מאמרים באתר, וכל הזמן חוזרת ועולה אותה התגובה בצורות שונות על-ידי קוראים שונים ונדמה לי שאני יודע מאיפה היא נובעת. ישראלים רבים שמתוסכלים מהמצב בישראל חושבים שהסיבה לכל מה שקורה במדינה היא בורות, פופוליזם, טיפשות וכו'. אני מסכים שיש גם את אלה. אבל העניין הוא שאני חושב שישראלים רבים מפספסים את הנקודה המהותית יותר שנמצאת מתחת לפני השטח: החילוניות הליברלית בישראל היא מיעוט קיצון שבקיצוניים. רוב גדול מהישראלים לא שם. וזה דבר שקשה להבחין בו ממבט ראשון.

ממה מורכבת ישראל?

כדי להבין את הטיעון שלי צריך להסתכל על המבנה הדמוגרפי של הישראלים היהודים באמת (או לפחות כפי שאני חושב שכדאי להסתכל עליו). ישראל מורכבת ממספר קבוצות מובחנות ושונות זו מזו, וגם יש בתוך הקבוצות זרמים שונים, אבל בכל זאת קיים מכנה משותף משמעותי שלא תמיד מבחינים בו.

הקבוצות הבולטות של הציבור היהודי בישראל הן בגדול חרדים, דתיים לאומיים וחילוניים. החלוקה הזו היא חלוקה גסה וברור שיש הרבה תחומים חופפים/אפורים, אבל בגדול אם תבקשו מהישראלי הממוצע לחלק את ישראל היהודית לזרמים, סביר להניח שרובם המוחלט יסמנו את שלוש הקבוצות האלה כבולטות ביותר.

האם אלה הקבוצות באמת? אז זהו, שממש לא. אני מציע חלוקה שונה לגמרי.

ממה מורכבת ישראל באמת?

אם משנים מעט את השאלה לשאלה הבאה – כמה מבין הישראלים רואים את עצמם כיהודים – מקבלים תשובה שונה לגמרי.

מבין הישראלים היהודים (כלומר להוציא את הערבים ומיעוטים אחרים) החלוקה היא אם כן לקבוצה של כאלה שרואים את עצמם כיהודים (או אדישים לעניין) וכאלה שלא רואים את עצמם ככאלה. וכשמסתכלים על זה כך מתקבלת התמונה הבאה: רוב מוחלט מהיהודים בישראל רואים את עצמם כיהודים או לכל הפחות אדישים לכך. זה כולל כמובן את החרדים, והכיפות הסרוגות, ודתיים ציוניים ודתיים לאומיים אבל זה כולל גם נתח עצום בגודלו של "חילוניים" סו קולד, שהם בעצם מסורתיים, כלומר הם מגדירים את עצמם כיהודים ואת ישראל כמדינה יהודית וחשובה להם המוסרת היהודית והמורשת היהודית. תוסיפו לזה קבוצה לא מבוטלת של אדישים, שמקבלים בהכנעה את העובדה שהם "יהודיים" ולא עוסקים בזה ביום יום אבל לא ממש מתנגדים למה שקורה מסביב. במילים אחרות, החלק היחסי של אלו שרואים את עצמם כיהודים בישראל הוא לדעתי רוב מוחלט – אולי 75%-85% מהמדינה.

הרוב לא בור. אתה פשוט במיעוט.

כשמבינים את הנתון הנ"ל, אפשר להבין למה רוב גדול בציבור, כמעט רוב מוחלט, מצביע למפגלות שהן לכל הפחות לא חילוניות. למה רוב גדול מקבל שלטון יותר דתי, יותר כופה, ופחות חילוני. ולמה כשיש חקיקה דתית יש מעט מאוד מתנגדים ברחובות. נכון שיש כאלה שמרימים את קולם, שזה מאוד מפריע להם, אבל הרוב הגדול לא ממש מתרגש מכך. למעשה, אלו שזה ממש מפריע להם הם סוג של מיעוט שוטה, מיעוט קיצוני שלא ממש שייך לכאן בלאו הכי. הרוב הגדול מאוד של הישראלים חפץ ביהודיות, חפץ בשמירה על המסורת ושמירה על הערכים היהודיים.

צריך להודות באמת. מדינת ישראל האמיתית היא מדינה יהודית. הרוב המוחלט של הישראלים רואים את עצמם ככאלה או לכל הפחות אדישים להגדרתם כיהודים. ולכן, אין כל פלא שהחילונים הליברליים לא מוצאים את עצמם כאן. הם פשוט מיעוט קיצוני.

לכן, חילוניות ישראלית היא מיתוס

חילוניות ישראלית היא מיתוס. שכן רבים מהחילוניים הם בכלל לא כאלה. הם למעשה מסורתיים, שמעדיפים לשמור ולשמר את הזהות היהודית שלהם, לחגוג את החגים, לשמור על השבת, לצום ביום כיפור, לערוך חתונה אורטודוקסית ולימול את בנם. הם אולי לא שומרים על כל המצוות אבל הם לפחות שומרים על חלק. נכון שיש כאן גם פעולה על "אוטומט", תהליך טבעי של שמירה על מורשת ותרבות, ושמירה על מנהגים שעוברים בין דורות, אבל עדיין, מבחינת רבים מ"החילוניים" הללו, הם רואים עצמם קודם כל כיהודיים וחשובה להם היהדות הרבה יותר מכפי שהם מודים בכך. רבים מהישראלים הם קודם כל יהודיים לפני שהם ליברליים ושוחרי חופש. ולכן אין באמת חילוניות גדולה כל כך בישראל כפי שנדמה. יש מעט מאוד חילוניים אמיתיים.

אני יזם הייטק, נוסע מתמיד שטס מסביב לעולם, בעל בלוג "המתמידים" בו אני משתף תובנות מנסיעותיי. כיום אני חי בישראל, אבל נערך לעזיבה. אני איש מרכז-שמאל, קפיטליסט, שמאמין בחירות מוחלטת ובהתערבות מינימלית (אך לא אפסית) של המדינה בחיי הפרט. כבר שנים שאני מרגיש זר בישראל, ומחכה ומצפה כבר ליום שיבשילו התנאים לעזיבתי.

Subscribe
Notify of

52 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
ליאור
Guest
4 days ago

יהודי זה אדם שהוא חלק מהעם היהודי, נולד למשפחה יהודית וזהו. אין שום קשר לאמונות שלו, למנהגים שלו וכולי… יהודים זה עם שרובו לא דתי

ליאור
Guest
4 days ago

שטויות במיץ עגבניות, אין שום קשר בית דת ליהדות, אנשים הם מהעם היהודי ולכן מגדירים עצמם כיהודים. החילוניות מציינת בפירוש שמדובר ביהודים לא דתיים, כלומר שלא מקיימים מצוות מהעם היהודי
כתבה הזויה ומטעם המסיונרים

שלומי
Guest
11 months ago

אין קשר בין יהדות , לבין חילוניות ליברלית . אני מגדיר את עצמי כיהודי , אבל לא שומר שבת , לא שומר כשרות . כן חוגג חגים , יחד עם המשפחה כדי שתיהיה מורשת , קהילה משפחתיות . אבל אני רוצה לנסוע בתחבורה ציבורית בשבת , אני רוצה אפשרות לאכול חזיר. אני רוצה ליבלריות!! שכל יהודי , יהיה יהודי כמה שבא לו . מעבר לכפיה, יש בעיית חוסר השיוויון , שברור שיש אנשים שלא רוצים לשרת , לא רוצים לעבוד כמו בכל מקום בעולם . אבל כשמאפשרים למגזר שלם , לא להיות חלק תורם ומשמעותי במדינה על חשבון המגזרים האחרים… Read more »

ליאור
Guest
Reply to  שלומי
4 days ago

בול

Editor
1 year ago

חילוניות היא באמת מיתוס, וכשגרים במדינה כמו צרפת שמקדשת את החילוניות במרחב הציבורי ושמפרידה דת ממדינה, מבינים עד כמה ישראל זאת אשליה. מצד אחד, מעולם לא קיבלתי שום תגובה על כך שקניתי באגט עם נקניק חזיר וחמאה, לאף אחד לא אכפת, גם אם היו מאחורי בתור מוסלמים. אפילו מוסלמים מכבדים פה. מצד שני, בארץ הרגשתי באמת שאני היחידה שבאמת חילונית. דת מעולם לא עניינה אותי, את החגים שנאתי וכבר בתיכון הפסקתי לחגוג (אני שונאת את פסח, בעיקר בגלל האוכל האשכנזי הדוחה שלא ראוי בכלל להיקרא אוכל). מסורת לא אכפת לי, המסורת שלי זאת המסורת שלמשפחה שלי הייתה באירופה, הערכים שלי… Read more »

אריק1
Guest
1 year ago

רק 85% מגדירים את עצמם כיהודים? קיוויתי שלפחות 95%

Admin
1 year ago

"מדינת ישראל האמיתית היא מדינה יהודית" – לא רק מדינה יהודית, אלא גם עניה, מפגרת ואלימה – אלו שלושה מאפיינים שקשורים למדינות דתיות. אמנם ישראל לא נחשבת (עדיין) למדינה עניה ומפגרת, אבל היות ואני מסכים עם הכותב שרוב אזרחי ישראל נופלים תחת ההגדרה של מסורתיים-דתיים-חרדים ומדובר על 75% – 85%, כך שאני יכול להוכיח שישראל במהותה היא… ישראל היא מדינה מפגרת – למילה פיגור יש פרשנויות שונות, לכן אציין שבעיניי, מדינה שאין בה הפרדת דת ממדינה ושסוגדת לפולחן ברית המילה, היא בהכרח מדינה "מפגרת". אגב, רמת ההשכלה והערכים של הקבוצות האלו דומות לדתיים המוסלמים באירן (במקרה של חרדים-דתיים) או לטורקיה… Read more »

Last edited 1 year ago by הישראלי הנודד
ליאור
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
4 days ago

הכותב כתב שטויות. ישראל מדינה לא דתית בהגדרה עם רוב מוחץ של 70 אחוז מהיהודים שמגדירים עצמם לא דתיים אבל ממוצא יהודי שזו המשמעות של העם היהודי

Kek
Guest
Reply to  ליאור
2 days ago

אז למה מדינה זו אינה 100% חילונית וליברלית.

עמוס
Guest
1 year ago

ישראל היא מדינה נדירה במערב בשני נושאים: העדר הפרדת דת ומדינה וקיום מפלגות סקטוריאליות דתיות. כל עוד מספר הדתיים היה מוגבל, ההשפעה היתה מוגבלת. משהם הופכים לרוב, סביר שההשפעה תהיה הרסנית. הייתי מציע לכל אדם הגון בישראל לקבל החלטות קשות בעניין המשך החיים במדינה. פעולות מעשיות – פתיחת חשבון בנק בחו"ל והעברת חסכונות לשם. חינוך ילדים לעזיבת הארץ (לימוד שפה זרה, מקצועות נדרשים בחו"ל). ברגע שהמשבר נראה בפתח – מימוש נכסים והעברת התמורה לחו"ל. בשום אופן אין להשקיע בנכסים לא נזילים או לתרום למדינה באופן שאינו מסייע למהלך העזיבה.

אלי
Guest
Reply to  עמוס
1 year ago

כמה שטויות כתבת. להשקיע בארץ וכמה שיותר. לגבי שפה זרה, זה תמיד טוב לדעת.

Kek
Guest
Reply to  אלי
1 year ago

אז מה אתה עושה באתר הזה?!

צחי
Guest
Reply to  Kek
1 year ago

אשקיע במדינה גם אם אני לא מסכים איתה. למה? ערבות הדדית לעמי.
זה שאני אולי ארד מהארץ מסיבות השמורות עימי לא יהפוך אותי למפנה עורף לעמי, לארצי ולמולדתי.
זוהי פטריוטיות.
(במאמר מוסגר אגלה לך סוד. מי שמשקיע בארץ, לעולם, אבל לעולם לא יפסיד)

Kek
Guest
Reply to  צחי
1 year ago

את כספו כן. אולי תרגיע עם הפטריוטיות שלך! בסדר תחיה עם הסנטימטליות שלך ואפילו אתה , רואה שעדיף לעזוב את הארץ.או שאולי אתה משקר אך אמת שלא משנה כבר.

צחי
Guest
1 year ago

המיעוט שאתה מדבר עליו למעשה שולט במדיה בישראל ולכן דעתם נשמעת הרבה יותר ומשפיעה על אחרים אשר אני מגדיר אותם כ'מוסתים', שלמעשה זה רוב ככל המגדירים עצמם כחילונים בישראל. תיקח את אותם 'מוסתים' ותתן להם לגור בחו"ל תקופה ואז תראה איך לאט לאט הם מתנקים מהרפש של התקשורת ומתחילים לפקוד את ביה"כ בשבתות וחגים, מניחים תפילין, מחבקים את רב הקהילה, וכו' וכו'.. ה'אנטי' שהתקשורת בארץ דחפה להם לשכל שלא ברצונם פשוט נעלם כמו קסם. אפשר לראות זאת גם אצל יהודים שנולדו וגדלו בחו"ל ומנהלים אורח חיים חילוני שנדיר ביותר, אם בכלל, למצוא בהם אנטי לדת. אפשר להרחיב עוד המון בנושא… Read more »

דויד
Guest
Reply to  צחי
1 year ago

קח תגובה, אתה קשקשן ונורא טיפש ואני עדין.

צחי
Guest
Reply to  דויד
1 year ago

אשמח לדעת למה

צחי
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
1 year ago

לא התכוונתי לומר שרוב החילונים מוסתים, אלא רוב המוסתים באים מהחברה החילונית, לא ניסחתי טוב.

צחי
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
1 year ago

לא באתי לדבר עליך באופן אישי אך הנקודה שאני מנסה להעביר היא כזאת: מדוע במדינת היהודים מנהלת יהודיה של תיכון יהודי תזמין משטרה לדוכן תפילין הנמצא מחוץ לתיכון? מדוע במדינת היהודים אדם חילוני יקח תפילין ויבזה אותם ע"י שהוא מצמיד אותם לאיבר מינו? מדוע במדינת היהודים תלמיד תיכון יושעה מהלימודים מחמת שהוא ביקש שתותקן מזוזה בכניסה לכיתה? ועוד עוד אלפי דוגמאות ואלו רק מהשנים האחרונות. שנינו מסכימים שיהודים בחו"ל לעולם לא יעשו דברים כאלו. חייתי בחו"ל בעבר בכמה מדינות ואני יודע על מה אני מדבר. יהודי הכי חילוני שיש לא יבזה תפילין בצורה כזאת. אז למה בארץ זה קורה? דברים… Read more »

הארה קטנה
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
1 year ago

הציבור הדתי כולו מתגייס.הדתי הרגיל לצבא רגיל.
כולל נשים דתיות.והדתי החרדלי מתגייס דרך הסדר.
כולם עובדים ומשלמים מיסים.
אצל החרדים רובם לא מתגייסים.
חלק קטן כן מתגייס.וכל הנשים עובדות
וכמובן משלמות מס הכנסה.
חלק מהחרדים לא מבוטל כן עובד.
דתיים וחרדים זה שתי עולמות נפרדים.

Last edited 1 year ago by הארה קטנה
נלי
Guest
Reply to  הארה קטנה
1 year ago

ממש לא מדויק. נשים דתיות רבות לא משרתות בצבא לעיתים מסיבות דתיות ולעיתים מטעמי נוחות המוסווים כסיבות דתיות. נשים חרדיות לא משרתות בצבא, לא תורמות בשירות לאומי וממש לא משלמות מס הכנסה כיוון שמקבלות מספר עצום של נקודות זיכוי על הילדים הרבים ועל הבעל שלא עובד

צחי
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
1 year ago

לעורך האתר:
כתבתי תגובה עיניינית ל'נוסע המתמיד' והוא אכן ענה טרח והשקיע מזמנו לענות עליה. מדוע התגובה הוסרה? האם אתר זה מתיימר להציג צד אחד? מין הראוי שהיא תוחזר. מקווה שדבריי יתקבלו עליך.

ניר
Guest
Reply to  צחי
1 year ago

אצל החילונים הרוב אולי מוסת, אבל אצל החרדים הרוב סוטה 🙂

Tomer
Guest
Reply to  צחי
1 year ago

אם תזכה לחיות פעם במקום מודרני וליברלי (מאחל לך), תראה שכולם שמים ז*ן כל בתי הכנסת, הכנסיות ושאר מקדשים ורעות חולות. כמו שהיטיב לנסח הנוסע המתמיד: אם לא אכפת לך – פשוט לא אכפת לך. זה לא תלוי מיקום ובטח שלא דורש התערבות של התקשורת. עצם המחשבה שלהתערבות של פולחן מיסטי בחיי הפרט יהיה תוקף חוקי הוא בלתי נתפס.

צחי
Guest
Reply to  Tomer
1 year ago

לא מגיב על ניבולי פה. ויש לי מה לענות.

Tomer
Guest
Reply to  צחי
1 year ago

אין לך מה לענות ואתה מתחמק באמתלה של עדינות נפש. לא היית כל כך מתיפיף כשקבעת שאנחנו לא מסוגלים לחשוב עצמאית.

Tomer
Guest
Reply to  צחי
1 year ago

ועוד משהו: אם אתה מחפש הסבר למה אחוז מסוים מגלה חיבה מחודשת ליהדות רק כשהם עוזבים את ישראל, במקום דמגוגיה אולי תחשוב איזו תגובה מעוררת כפיה לעומת בחירה חופשית, בכל דבר.

ערן
Guest
Reply to  צחי
1 year ago

"שולט במדיה בישראל"… פחחח. רוב העיתונאים בישראל מפוחדים על לשד עצמותיהם. "התקשורת"… זה מזכיר את הטענות לפיהן היהודים שולטים בתקשורת. מה שמדהים זה שלחזות את העתיד זה ממש קל מצד אחד, וממש מתקבל ב- סוג של זעם לא נשלט, ברגע שאתה – פשוט מדבר על זה. מה שקורה בישראל היום קרה בכל כך הרבה מקומות, כל כך הרבה פעמים. התוצאות היו דומות. והאנשים חיים בהכחשה עצמית מופלאה. מה פתאום, אצלנו זה לא יקרה. כמו אותם אנשים שמאמינים באלוהים שלהם, כי הוא מיוחד. ואם יש 5,000 דתות ואלוהויות שונות בעולם – זה לא משנה, שלנו החשוב והנכון והמוצדק, הוא בלבד, אין… Read more »

צחי
Guest
Reply to  ערן
1 year ago

כתבת הרבה אבל לא הבנתי מה הנקודה אותה אתה מנסה להעביר.

Whatsinaname
Guest
Reply to  צחי
1 year ago

הוא אומר שהטיעון המרכזי שלך – "התקשורת שולטת" – נשען על דימוי ולא על מציאות. הדימוי מטופח בין היתר על ידי כלי תקשורת – כמה אירוני – בעלי תפוצה רחבה.

תמיר
Guest
Reply to  צחי
1 year ago

עם כל הכבוד צחי, דברייך הם דברי הבל…

Last edited 1 year ago by תמיר
צחי
Guest
Reply to  תמיר
1 year ago

אשמח לתגובה עניינית.
מדוע לדעתך דבריי הם דברי הבל?

ערן
Guest
Reply to  צחי
1 year ago

מה *שאתה* אומר הוא: יש לא מעט ישראלים, שמגלים קשר ליהדות כשהם *עוזבים* את ישראל. ובזה אתה מאשים את *התקשורת*? אני חושב שתפיסת המציאות שלך לקויה.

צחי
Guest
Reply to  ערן
1 year ago

אני מדבר מתוך ידע אמיתי ומבוסס וניסיון. אני בא מחברה סופר ליברלית ומכיר גם את הצד השני מאוד מקרוב, וגם בכמה וכמה מקומות בחו"ל הייתי. הדת היהודית ורבניה באופן שיטתי מושפלים בתקשורת ע"מ שלא לתת להם חלילה כוח והשפעה על הציבור. לדוגמא: הם לוקחים רב ענק גאון שבגאונים וקוראים לו בשמו הפרטי או שמחקים אותו בתוכניות סאטירה ומבזים את דמותו וכו' וכו' דברים שבחו"ל בחיים לא יקרו אצל הקהילה היהודית. וככה הם עושים כבר מקום המדינה ולמעשה הם חילנו את הציבור שהיה ברובו אדוק בדת היהודית ברמה כזו או אחרת (עדות המזרח בעיקר). אבל אם האפיפיור יגיע לארץ, כבוד "קדושת"… Read more »

Whatsinaname
Guest
Reply to  צחי
1 year ago

תודה, זה נהדר. הרב הוא "ענק, גאון שבגאונים", ואילו האפיפיור לעומתו הוא "בסה"כ זקן שגר בותיקן ועסוק בטקסי עבודה-זרה וגיוס כספים מכל העולם".
תן לי עוד מהשוביניזם הדתי הנהדר הזה. תן לי עוד מצרות המוחין, צרות האופקים וצרות המחשבה האלה. אני מת על ישראלים.

צחי
Guest
Reply to  Whatsinaname
1 year ago

התגובה שלך משקפת בדיוק את מה שכתבתי.

Tomer
Guest
Reply to  Whatsinaname
1 year ago

אתה רציני?! איך אתה בכלל משווה דת בזויה שמאמינה בבתולה שילדה את בן האלוהים, לדת שגיבה ונעלה שמספרת על מקל שמוציא מים מהסלע וים שנבקע באמצע?? כנראה התשקורת שטפה לך את המוח.

צחי
Guest
Reply to  Tomer
1 year ago

נתפסת על נקודת אחת בדבריי ואתה מנסה לאחוז בה ולהוזיל אותה.
אני מבין שאין לך מענה ענייני על כל מה שכתבתי.
כשיהיה לך תגיב.

ניר
Guest
Reply to  צחי
1 year ago

אני דווקא התחלתי ללכת לכנסיות מדי פעם. יש כל מיני טקסים שלא הכרתי במועדים נוצריים שבישראל בחיים לא תחשף אליהם כי "ישו היה נאצי ואיך יכול להיות שאמא שלו בתולה איזה קישקוש הנצרות הזאת! (אבל לחצות את ים סוף לשניים זה דווקא מתקבל על הדעת)"

נלי
Guest
Reply to  צחי
1 year ago

האנטי מהדת התפתח והתעצם אצלי לפחות כתוצאה מהתנהגותם של החרדים , המתנחלים ואפילו המסורתיים שבשם הדת לוקחים את כספנו, כופים עלינו חוקים המנוגדים לאורח חיינו ואמונתנו, מעצימים את האפלייה ומרדדים את כל היבטי החיים לעיסוק בביאת המשיח, בדברי הרב או הנביא התורן. יכול להיות מאוד שכשמשתחררים מכל אלו מתחילים לראות גם את הצד היפה של היהדות. כרגע אני רואה בעיקר חושך והרבה

Bar
1 year ago

רוב האנשים לא מודעים לכך שהמונחים בעברית לא מייצגים. בהשוואה לחו"ל אין דבר כזה "מסורת" (trandition) לבד בה מבצעים הרבה טקסים דתיים כמו סדרי פסח ארוכים, ארוחת שישי, וקבורה דתית, חתונה דתית ועוד שכולם עם כיסוי ראש וברכות דתיות. דה פאקטו הזרמים של "חרדי", "דתי" ו-"מסורתי" נופלים תחת ההגדרה "religious" והאנשים חוגגים את החגים בצורה חילונית בלבד כמו קניית סופגניות בחנוכה ומצות בפסח "שיהיה", ארוחה רגילה, חתונה אזרחית, בלי "ערב שישי" וכדומה הם מיעוט מאוד קטן. כלומר רוב העם הוא דתי – במשמעות "religious". המצב הדמוגרפי יחמיר עד שב-2048 כל ילד שני יהיה חרדי והחצי האחר יהיה בעיקרו דתי-מסורתי. ישראל… Read more »

Tomer
Guest
Reply to  Bar
1 year ago

אחת התוצאות של מגורים ממושכים מחוץ לישראל הוא שהמרחק מאפשר לך להבין את עומק האבסורד שבציונות עבור אדם אתאיסטי או אגנוסטי: כל הרציונל שמאחורי הקמת המדינה הזאת מתפורר מרגע שהתשתית הדתית של המושג חדלה מלהתקיים.

עמוס
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
1 year ago

סיפור מקביל: בתקופת הקורונה יצרו חברי כיתת בית הספר היסודי שלי קבוצת ווטסאפ. השיח היה מדכא – לאומנות, גזענות, צרות אופקים תחת מעטה של מסורת ודת. הייתי יכול לכתוב ספר המתבסס על השרשור הזה.

לא עוד
Guest
Reply to  הנוסע המתמיד
1 year ago

זה לא החופש עצמו
אלא הזכות לבחור/ היכולת לבחור
the ability to choose
זה החופש

Editor
Reply to  Bar
1 year ago

אני מסכימה. אין דבר כזה דנ"א יהודי. אומנם אני עשיתי בדיקת דנ"א של שורשים אתנים ויצא לי 70 % אשכנזייה (ה-30 % לא יהודי מתחלק בין מדינות במערב וצפון אירופה), אבל הדנ"א הקרוב בין אשכנזים הוא בגלל שמשך מאות שנים הם כמעט ולא התערבבו עם אנשים לא יהודים, בגלל דת. כי "אסור לזהם את הדם היהודי" וכל מיני בולשיט כזה. ואפילו בתור מישהי שנולדה למשפחה אשכנזיה לשתי הצדדים, שבה כיביכול כולם "יהודים", מסתבר שמבחינה גנטית, אני רק רק 2 שליש "יהודיה", ושוב אין דבר כזה דנ"א יהודי כי האשכנזים הם קבוצה שנמצאת באירופה כבר 2000 שנה, ואז בעת העתיקה אירופה… Read more »

Last edited 1 year ago by Venus
Tomer
Guest
1 year ago

לדתיים השפעה מרחיקת לכת על סדר היום ה-"חילוני" בישראל. כשאני רואה את אובססיית הפרו ורבו בקרב החילונים – שלושה או ארבעה ילדים למשפחה במדינה יקרה להחריד שבה לא נותר מקום להכניס סיכה! – אני מבין בדיוק מהיכן זה מגיע. למעשה, צעד אחד לפני זה מגיעה האובססייה לחתונות יוקרתיות המונות מאות מוזמנים – עוד דבר בלי אח ורע בעולם המערבי. לאחרונה כשאני גולש באתרי אינטרנט ישראלים אני מגלה כל מיני "סלבס" דתיים וחרדים: אומנים, יוצרים, מגישי חדשות. נושא האמונה כשדנים בהם מעניק להם פתאום "עומק" – מעין תו תקן של איכות. על רשימת הסלבס ה-"מתחזקים" כבר אין צורך להכביר במילים: נראה… Read more »