Sign In

Remember Me

ישראל השלישית

ישראל השלישית

התגובות למאמר שפורסם כאן היום, מעניקות הזדמנות מצוינת לדייק בזיהוי הבעיה שהתבטאה באופן ההצבעה בבחירות בישראל. היו פה תגובות שפשוט שמחתי לקרוא, לא כי זה נחמד לקרוא – זה מהפך קרביים, אלא כי זה מאפשר זיהוי. אני מרגיש קצת כמו פתולוג שמאבחן מחלה קשה, וחש מעין שמחה מקצועית על כך שפיצח בעיה. עד כדי כך.

איפה פה העניין, באמת?

הבעיה היא הסתירה המהותית בין העיקרון המכונן של הציביליזציה המערבית המודרנית, לבין המסרים שבשמם נבחרו בני אדם לייצוג במוסד המחוקקים הישראלי, מתוך כוונה מפורשת ליישם אותם בזרוע המבצעת. מילים קצת גדולות? תיכף נהיה יותר פשוטים.

שיוויון בין בני אדם הוא הבסיס של הציביליזציה המערבית.

אה – ברור, יש פרשנויות מגוונות על העיקרון הזה. יש שיאמרו "שיוויון משמעו שכר שווה", ולעומתם יש שיאמרו להד"ם, שיוויון משמעו שיוויון בהזדמנויות הכלכליות ובאפשרויות היזמות, ועוד אי הסכמות ו- וויכוחים קשים, והדברים ידועים.

אלא שאיש לא יעז לומר בגלוי, א-פריורי, כי אין שיוויון בערכו של אדם באשר הוא אדם, בזכותו לביטוי עצמי ולחיפוש אחר אושר, בגלל דבר-מה שקשור למוצאו, מינו, צבע עורו או העדפותיו המיניות. "לא יעז" גם אם בסתר ליבו איננו מאמין בעיקרון השיוויון, מכיוון שמדובר כאמור, באבן הראשה של הציביליזציה. זה עומד בסתירה להצהרת זכויות האדם של האו"ם ("ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם"). כפירה בעיקרון שיוויון ערך האדם, יש בה משום שבירת טאבו בחברה ליברלית מודרנית.

עכשיו פוליטיקה: נכון לומר שפוליטיקה איננה מתנהלת רק במישור בו קיימת הסכמה בין אנשים, אלא לעיתים – ואולי דווקא תמיד, במקום שבו יש מאבק, או אי הסכמות על עקרונות מרכזיים. אם יש הסכמה על משהו, אז אין לגביו פוליטיקה אלא פשוט מבצעים.

אבל המשחק מתנהל לפי כללים מסויימים. כמובן, גם עליהם יש ויכוח! אלא ש, כפי שהזכרתי קודם, עיקרון השיוויון הוא עיקרון שאף אחד לא העז לכפור בו בגלוי, בישראל. עד לאחרונה.

אין ואי אפשר למצוא פשרה ברוח טובה, בין מערכת הכללים וההסכמות שעיצבה את האנושות בשבעים וכמה השנים האחרונות, לבין מה שהתחולל בישראל בעשרים וארבע השעות האחרונות.

אותה מערכת הסכמות איננה פרק בנימוסים והליכות. לא מדובר בשאלה "מאיזה קצה מתחילים לאכול את הביצה". התרבות שהביאה את המין האנושי לטוס בין יבשות, למצוא מרפא למחלות, להאכיל ולהלביש ולשכן בני אדם, להאריך את משך החיים וגם את איכותם היא התרבות שעומדת על כך שייצוג בני אדם – לפחות הייצוג שלהם, יהיה שווה. זה אינהרנטי, זה לא איזה מאפיין שולי שאפשר גם בלעדיו. בין אלה לבין הממשלה הבאה של ישראל אין קו מקשר אלא יש עימות.

ונכון: הכפירה בעקרונות הקידמה מכרסמת את עמוד השידרה של המודרנה, לא מאתמול. המחשבה הפוסט מודרנית, הכפירה בערכים באשר הם, הריקבון המתפשט במחלקות למדעי החברה ובמגמות הומניסטיות באוניברסיטאות, אותו ריקבון שבוגד בעקרונות עליהם מבוססת האוניברסיטה – אוניברסליזם, אמפיריציזם, תפקידן של ראיות – כל אלה הם רק חלק קטן ולא מייצג של המחלה הממארת.

אבל מול כל אלה, האתוס המכונן שניצח את הבחירות, כופר בעיקרון הקידמה באופן שאיננו מאפשר גם אפולוגטיקה. כי זה פחות משנה מי שונא את מי יותר. אנשים הם אנשים, ואני לא קונה את זה שמה שקובע זה "איפה יש יותר נחמדים" או "מי שונא את מי יותר". אלה הבלים, זה קצף על הגלים שמסווה את זרמי העומק. מי שכתב את הדברים הבאים: "היהדות והציונות הדתית היא האויב הכי גדול של המדינה הליברלית", איננו פרשן חילוני על יהדות וציונות ליברלית אלא ראש ישיבת הסדר, ממבשריה של ההגמוניה החדשה. אני לא ממשיך להביא מובאות כי זה יהיה מתיש, וגם עצוב מאוד.

תוצאות הבחירות האחרונות לא יאפשרו קיום חברה ליברלית מודרנית. המנצחים אומרים כי אינם מעוניינים לקיים חברה ליברלית מודרנית. ולכן מי שאומר לי "לא טוב לך – תישאר בחו"ל" – צודק פשוטו כמשמעו.

קיכלי הסהרון היה – לא לפי הסדר – יזם, חבר קיבוץ, מנהל הנדסה, מדריך טיולים, מפקד בצבא, פקח ברשות שמורות הטבע, חקלאי, צולל, צפר, ועוד כל מיני.  הוא אב לשלוש בנות מחוננות, עובד וכותב במקום רחוק וקר.

Subscribe
Notify of

27 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Admin
1 year ago

ניתוח מעניין שדורש תגובה 🙂 אתחיל באידיאל "השיוויון" עליו כתבת: אני חולק עם ההנחה שכתבת באופן כמעט מוחלט "שיוויון בין בני אדם הוא הבסיס של הציביליזציה המערבית." הציביליזציה המערבית בנוייה על בסיס החשיבה הרציונלית וכתוצאה מכך על הכרה בזכויות האדם הטבעיות שהם: הזכות לחיים, הזכות לחירות והזכות לקניין פרטי. שום מילה על שיוויון. הדבר הנכון, שכולנו שווים בעיניי החוק. וזהו. הצרפתים דחפו את "השיוויון" למוטו שלהם שהיה מתאים בזמנו לתקופה, אבל קשה מאוד לטעון ששיוויון הוא רכיב מרכזי בציביליזציה המערבית. בני אדם לא שווים (רק בעיניי החוק) ולא אמור להיות שיוויון, לא בשכר, לא בהזדמנויות ולא בשום היבט אחר, מלבד… Read more »

Last edited 1 year ago by הישראלי הנודד
Reply to  קיכלי הסהרון
1 year ago

ההכרזה היא אבן דרך של התפתחות המוסר האנושי, אין ספק שזו צעד לקראת הכרה בזכויות האדם, אבל רגע, מהם זכויות אדם? לפי מה שאני מבין מההכרזה, זכויות אדם הם זכותם השיווינית למים, מזון, תעסוקה וכדומה. עם כל הערכה להכרזה, אני חולק עליה במידה מסוימת. זכויות אדם הם לא הזכות שלי למים או מזון, אין להם נגיעה לזכויות. הם משאבים שאני נזקק להם כדי לחיות/לשרוד ועליהם אני צריך לשלם תמורה, כלומר, הם לא ניתנים בחינם והזכות שלי למים, חינוך או בריאות קשורה בקשר ישיר ליכולת שלי לשלם עליהם. הזכויות האדם הטבעיות של כל אדם באשר הוא הם בעיניי (גון לוק) –… Read more »

Admin
1 year ago

והמפלגה הנאצית היתה לגיטימית בעינך? הרי הם נבחרו באופן דמוקרטי.
מה אתה עושה באתר הזה? לך לבית הכנסת ותרביץ תורה.

עידו
Guest
1 year ago

לדעתי אנחנו (חילונים/נאורים/ליברלים/וואטאבר) כבר 40 שנה במצב של צפרדע מתחממת לאיטה בסיר בלי לשים לב. מדי פעם אנחנו מקבלים דיווח "מישהו מעלה את הטמפרטורה" בדמות תוצאות של בחירות או איזשהו אירוע שתופס כותרות אבל מיד נרגעים וחוזרים למנטרת ה"זה לא כל כך נורא, גם אחרי רצח רבין חשבו שהלכה המדינה והינה הכל טוב!" וממשיכים בחיינו. לכל מי שחושב שזה סוף המדינה רק בכלל שיש כמה אנשים שהתקשורת מקרינה לנו את פניהם על המסכים כל הזמן – אתם טועים. תנסו להיזכר כמה שמחה היתה פה כשביבי הפסיד בבחירות הקודמות, וכמה שזה לא שינה שום דבר בחיים של אף אחד. אתם נותנים… Read more »

Kek
Guest
Reply to  עידו
1 year ago

אז לעזוב וזהו זה ! מה לגבייך?

עידו
Guest
Reply to  Kek
1 year ago

אני עזבתי בלי קשר לפוליטיקה. החלטתי שאני רוצה להעביר את יתרת החיים שלי בלי ערבים וערסים 🙂 לא אכפת לי ביבי/לא ביבי, מסורת, שמאל, ימין, דת, תחבורה ציבורית בשבת – גם אם הדברים האלה היו נפתרים איכשהו במדינת ישראל, זה לא היה משנה את האוכלוסיה בסופו של דבר גם הישראלים הם ערסים וגם הערבים הם ערסים. שלום ולא להתראות!

עוזב בקרוב
Guest
1 year ago

באופן כללי מסכים עם הסנטימנט. כמה נקודות שצורמות לי: "עיקרון השיוויון הוא עיקרון שאף אחד לא העז לכפור בו בגלוי, בישראל" – ההיפך הוא הנכון. הראיה הבסיסית ביותר לכך היא חוק יסוד (במרכאות ממש גדולות) "כבוד האדם וחירותו" שלא מכיל אפילו פעם אחת המילה "שוויון" (כמובן לא הדבר היחיד שחסר). המדינה – והפוליטיקה בפרט – מושתתת על שנאה. עדתית, דתית, לאומנית, פוליטית וכו' וכו'. אולי ההבדל הוא שבעבר המפלגות (בעיקר הגדולות) עשו לזה Sugarcoat, ועכשיו הן בכלל לא טורחות. "המחשבה הפוסט מודרנית" – לא הכי קשור. פוסט-מודרניזם אמנם מהווה דחייה של עקרונות חברתיים "קלאסיים" ו"ודאיים", אבל הוא לא בהכרח נוגד… Read more »

מישהו
Guest
Reply to  קיכלי הסהרון
1 year ago

לא הבנתי את הטענה. אם אין עקרונות אוניברסליים, אז אפשר לקפוץ עד מחר מעצבים, אבל פשוט אין. מה לעשות? נמציא עקרונות שקריים? מה הטיעון פה נגד המחשבה הפוסטמודרנית?

מישהו
Guest
Reply to  קיכלי הסהרון
1 year ago

כעת הסתבכתי עוד יותר. לפי הגירסא העדכנית, אתה טוען שמוסר אוניברסלי הוא חיוני לחברה ליברלית, אך חלק חשוב של המחשבה הפוסטמודרנית הוא בקביעה כי לא ניתן לקבוע מוסר אוניברסלי. לפי זה, המחשבה הפוסטמודרנית קובעת כי לא ניתן לקיים חברה ליברלית. הבנתי נכון?
בכל אופן נחכה למאמר המסודר. תודה על כל מאמריך.

מישהו
Guest
Reply to  קיכלי הסהרון
1 year ago

אז מה אתה מציע? להמציא מוסר אוניברסלי שקרי כדי שיהיה ניתן לקיים חברה ליברלית?

Whatsinaname
Guest
Reply to  מישהו
1 year ago

מה גורם לך להניח שמוסר אוניברסלי, הוא בהכרח שקרי?
אולי הייתי צריך לשאול אם אתה מעדיף שיחתכו לילדות קטנות במקום לעדכן את השקפת עולמך. אבל אני חושב שזה לא יפה להניח הנחות על עמדת בן שיחי, במקום פשוט לשאול באופן פתוח.

Last edited 1 year ago by Whatsinaname
מישהו
Guest
Reply to  Whatsinaname
1 year ago

לא טענתי שמוסר אוניברסלי הוא שקרי. ודאי לא שבהכרח כך.
דבריי באו בתגובה לקיכלי הסהרון שקבל על כך שהמחשבה הפוסטמודרנית דוחה את המוסר האוניברסלי ובכך שומטת את הקרקע מתחת קיומה של חברה ליברלית. על כך הגבתי כי תוצאה, גרועה ואיומה ככל שתהיה, אינה מצדיקה להחזיק בעמדה לא נכונה. אם הפוסטמודרניזם צודק שאין מוסר אוניברסלי, אז אין מנוס מלהחזיק בעמדה זו גם אם בגינה לא תכול להתקיים חברה ליברלית. אם הפוסטמודרניזם טועה ויש מוסר אוניברסלי, צריך להחזיק בעמדה זו גם בלי התוצאה המבורכת שלה שהיא מאפשרת את קיומה של חברה ליברלית.

Reply to  קיכלי הסהרון
1 year ago

מילת נשים זה פשע (כבר ראיתי) לרוע המזל התאהבתי באישה מוסלמית שחורה שעברה מילה, זה היה לפני שש שנים. בלונדון המשפחות המוסלמיות השחורות עדיין כורתים לילדותיהן בחשאי, ואת הנשים האלו פגשתי והן הצדיקו מה שעשו הוריהן, אמרו בגאווה שיעשו אותו הדבר לילדותיהן בעתיד.
בעיניי גם ברית לבנים תינוקות או ילדים הוא פשע. ההורים צריכים להיכנס לכלא, והעניין התרבותי חסר משמעות כי זכויות האדם הטבעיות תקפות תמיד ובכל מצב בכל תרבות וקהילה.

רצח אחות (או אח) בגלל כבוד המשפחה זה רצח שדינו הוא מאסר עולם.

Last edited 1 year ago by הישראלי הנודד
ימני קיצוני אבל נחמד
Guest
1 year ago

בולשיט

יואב
Guest
1 year ago

זה פשוט לא נכון. בשום מקום לא אמרו חברי הציונות הדתית או חברי שס שהם לא ימשיכו בקיום חברה ליברלית מודרנית, כל אחד פשוט יחיה איך שהוא רוצה, כמו שהיה ב12 שנות שלטון נתניהו הקודמות. מה זה הגוואעלד המיותר הזה, כאילו שהם הולכים עכשיו לשנות משהו

Tomer
Guest
Reply to  יואב
1 year ago

לימודי תורה חובה בבתי הספר, איסור על תחבורה ציבורית בשבת, מכירת חמץ בפסח או פתיחת עסקים ביום כיפור (שם כבר מסתכנים בפגיעה בנפש מהציבור). "כל אחד יחיה איך שהוא רוצה" מעולם לא התקיים בישראל. אם נדמה לך שהברברים האלה לא חולמים על כינון רפובליקת יהודה (בנוסח הרפובליקה האיסלאמית של אירן), לדעתי אתה נאיבי.