אני הולך לכתוב עמדה מאוד לא פופולרית. עמדה שיוצאת נגד כמעט כל מי שרואה עצמו "ישראלי" בשעה שכזו. כל מי שצופה בטלויזיה ומתמלא גאווה ענקית למשמע שלל סיפורי גבורה. לדעתי יש הרבה מקום לביקורת גם על חלק מסיפורים האלה – והאמת היא שהסיפורים האלה רק מאשררים שעתיד המדינה הזאת אבדון מוחלט. ותיכף תבינו למה אני מתכוון.
בחרתי להתמקד בסיפור "גבורה" אחד. אמנם נתקלתי בכמה סיפורים שונים בעלי אופי דומה, אבל הסיפור הזה מעיד אולי בצורה החזקה ביותר לטעמי על הכשל המוסרי העצום שקיים במקום הזה, ב"עם" הזה, במדינה הזאת.
ה"גיבור" תיבון
האלוף (במיל') נועם תיבון תוייג כגיבור ע"י הציבור הישראלי כבר בשעות הראשונות של המלחמה. הסיפור, בתמצית, הוא שתיבון יצא מתל-אביב בשעות הבוקר של שבת ה-7 באוקטובר לעבר עוטף עזה, על מנת להציל את בנו ונכדותיו שהתבצרו בממ"ד בקיבוץ נחל עוז. בשלב מסוים תיבון נכנס לקיבוץ, לחם במחבלים, השמיד את האויב, וחילץ מהבית את הבן והנכדים ללא פגע. הרגע ההרואי ביותר היה כאשר תיבון נקש על חלון הממ"ד מבחוץ ואמר: "אבא כאן".
תיבון התראיין בכל מקום. הוא זכה לסיקור תקשורתי עצום על הגבורה וההרואיות. הוא תיעד שלב אחרי שלב בסדרת כתבות שונות את מעשיו באותם רגעים של אומץ. הוא סומן כגיבור לאומי. הדמעות זלגו ללא לאות.
אבל אני – אולי כדרכי בקודש – תמיד בוחן את הדברים לעומקם. אני אף פעם לא מסתפק בשורות תחתונות אלא מעדיף ללמוד את פרטי המקרה. לא משום שאני חושד במשהו לא כשר, אלא בגלל שאני סקרן ולנוכח הרצון שלי להבין את כל מעטפת האירועים והנסיבות. זה עוזר לי להבין את היקף הגבורה ולהעריך אפילו יותר את הדמות. אלא שבמקרה הזה, כשלמדתי את המקרה קצת יותר לעומק – נראה לי שכל הסיפור הזה צריך להיות מסופר אחרת לגמרי. ולדעתי – עם כל הקושי שבדבר – גיבור אמיתי אין כאן. יש כאן, בעיקר, פושע.
עכשיו, בכל מה שאני הולך לכתוב אני ניזון מעדויות של אנשים, בין היתר תיבון עצמו (כפי שראיתי בכתבה בערוץ 12 ובכתבות נוספות שנעשו עליו). אני לא יודע אם העובדות המתוארות שגויות או לא מדויקות – ואם כן, אשמח שתאירו את עיניי ואתקן בהתאם. אבל חשוב להבין שהעד הראשי לסיפור הזה הוא תיבון שפשוט סיפר קבל עם ועולם, עלי מסך הטלויזיה, את הסיפור.
ה"גיבור" של הסיפור הזה, הוא אכן אדם אמיץ (אבל הוא ממש לא גיבור). הוא יצא מביתו בתל-אביב אל תוך התופת, בשעה שמסתובבים באיזור אלפי מחבלים חמושים, ללא נוכחות משמעותית של כוחות ביטחון. אבל מה שהוא עשה מכאן והלאה היה, לדעתי, בגדר פשע, לא פחות.
לפי המתואר (בין היתר על-ידו), תיבון הגיע לקיבוץ מפלסים כשהוא לובש מדי אלוף. הוא פגש במקום חיילים של אחת היחידות (מגלן כמדומני). הוא הורה (או רמז הוראה) לחיילים שהיו במקום להתלוות אליו לקיבוץ נחל עוז. אחד החיילים השיב את התשובה הנכונה (למרות שטעה בהמשך), וענה לו ש"יש בירוקרטיה" שצריך לעבור כדי שהוא יוכל להתלוות אליו. במילים אחרות, אותו חייל הבין את הבעיה. מפה לשם, תיבון ככל הנראה שכנע את החייל והמגבלה הוסרה. הנימוק היה "שבשעה כזאת אין בירוקרטיה". כמה נוח. הוא יצא עם החיילים שאסף אל עבר קיבוץ נחל עוז. מספר אנשים מספרים מעדות ישירה – שכאמור לא בדקתי אותה ואת נכונותה – שבשלב הזה הכוח הותקל, ויתכן שאפילו חטף פצועים/הרוגים. זה לא הספיק לתיבון והוא על-פי הנטען עבר לעבוד עם כוח אחר, צנחנים הפעם. הוא פיקד עליהם ופילס את הדרך בין הבתים אל עבר בית בנו. הוא נקש על החלון, שחרר את משפחתו ולאחר מכן שב אל הקיבוץ על מנת להמשיך להילחם במחבלים שהיו פזורים בשטח.
האיש גיבור! מה כואב לך?!
האמת היא שבימים האחרונים דיברתי עם הרבה אנשים על גבורתו של נועם תיבון. הדעה הנחרצת בקרב כולם – ואני מדגיש ממש כולם – היא שמדובר בגיבור ישראל. אלוף – על מלא מלא. אף לא אחד מהם – וביניהם גם כמה אנשים נבונים ומשכילים למדי – לא דיבר על הפגם המוסרי העצום שארע כאן, שלא לומר על הפשע שבמעשה.
ופה הבעיה שלי. הישראלי המצוי הוא בעצם קומוניסט. תפיסת השחיתות מושרשת עמוק בתוך העורקים שלו. הוא הפך אדיש לבזיזה, וגזל, גם כאשר מדובר על חיים ומוות. וזו הסיבה שבגללה איש אינו מבחין בפרצופו האמיתי של "גיבור" סיפורנו. איש אינו מבחין בכך שתיבון = ביבי. דרגות שונות ומשקפיים – אבל אותו DNA. אותם גנים שפלים של נפוטיזם כוחני ואלים, שלא יודע שובע גם בסיטואציה הנוראה מכל, כשמדובר בברירה בין דם לדם.
בואו ואסביר לכם מה הבעיה כאן. אולי אצליח לעורר מישהו מהתרדמת. תיבון, לפי הנטען ואפילו על-ידו, ניצל את דרגותיו, הגיע לשטח, והורה לחיילים (או רק ביקש מהם – זה בכלל לא משנה אגב) להצטרף אליו להציל את בנו. הוא לקח חיילים שמשרתים בצה"ל במשימה א', והסיט אותם למשימה ב', שהוא החליט שהיא חשובה ונעלה יותר. אדם אחד, החליט לתעדף את חיי בנו ונכדיו, על פני חיים של אנשים אחרים. וכדי שיהיה תוקף לתעדוף הזה, הוא השתמש בדרגות שלו.
אם היה לוקח את עצמו ואיזה חבר (אזרח) או שניים למשימת הצלה של בנו – אין עם זה שום בעיה. זהו אומץ וגבורה והייתי הראשון שמסיר את הכובע על המעשה. כמובן שאין לי גם שום ביקורת על האומץ והגבורה שהפגין – אם הפגין – לאחר ההצלה של בנו, אם נשאר להילחם ולהציל משפחות נוספות. הבעיה היא לקיחת חיילים אחרים שהיו באמצע משימה מבצעית אחרת, ותחת פיקוד של מפקדיהם, והצלה קונקרטית של היקר לו. הבעיה היא השימוש הציני בדרגותיו כדי להציל את מי שקרוב אל ליבו.
האם הנסיבות המקלות – באמת מקלות?
רבים מבני שיחי העירו לי שיש מספר אלמטים בסיפור שהם בבחינת "נסיבות מקלות":
– תיבון נלחם והרג מחבלים.
– הוא המשיך להילחם גם אחרי שחילץ את בנו.
– הוא סייע לחילוצם של אנשים נוספים בנחל עוז עוד לפני שחילץ את בנו.
– היה כאוס! היה בלאגן! לא היו הנחיות!
– הוא נלחם עם אקדח בלבד בתחילה.
– הוא גילה אומץ וגבורה כשאנשים אחרים ישבו בבית וצקצקו על המחדל. וכו'.
כל אלו – רבותיי – אינם משנים את המציאות. אינם משנים את העובדה שבוצע כאן פשע. אינם יכולים להפחית מחומרת המעשה. הם אולי "טיעונים לעונש", אבל הם בוודאי לא משנים את הפגם המוסרי העצום שבמעשה. ולמה? משום שכנגד הנסיבות המקלות האלה צריך לזכור שיש הרבה אולי שאנשים מתעלמים מהם:
– אולי החיילים שגייס לטובת חילוץ בנו היו יכולים להציל ילדים, זקנים ומשפחות אחרות מרצח/חטיפה?
– אולי המשימה שפיקד עליה היתה נמוכה בסדר התיעדוף – בגלל היקף הקורבנות הפוטנציאלי הנמוך?
– אולי היו עוד הרבה אנשים שהיו כלואים בממ"דים והתחננו לעזרה מהצבא – אבל איש עם דרגות לא היה שם כדי להציל אותם?
– אולי רמת הסיכון שבה היה נתון בית בנו של תיבון היה יותר נמוך מבתים/שכונות אחרים ברחבי העוטף?
למה אין שום עתיד לישראל?
הבעיה המהותית שניצבת מתחת לפני השטח, היא שרבים מהישראלים מזדהים עם נועם תיבון. הם בכלל לא מבינים – וגם לא מסוגלים להבין – מה הבעיה. הם טוענים בשצף קצף: "מה, אתה, לא היית מגן על הילדים שלך?!". אבל אני חושב שיש כאן שילוב של בורות, טמטום ותפיסה קומוניסטית. אנשים פשוט לא מסוגלים להבין מה זו שחיתות. מה זו אפליה. מה זה נפוטיזם. אנשים לא שמים את עצמם בנעליה של אותה אם של תינוק שאולי נחטף לעזה בגלל המעשה האנוכי והשפל של תיבון.
מנהיג הוא לא אדם שמנצל את המערכת לטובת משפחתו. אין שום הבדל בין ביבי, איש בזוי ושפל, שהמרחק בינו לבין מנהיג הוא כמזרח למערב, לבין תיבון. שניהם קורצו מאותו החומר. זה אותו החומר של כל שאר האינטרסנטים שעושים את עצמם גיבורים גדולים.
ביבי יום אחד לא יהיה יותר ראש ממשלה. ויבוא במקומו "מנהיג" אחר. תיבון לבטח יהיה אחד המועמדים הראויים ביותר לדעת רבים. אבל העובדה שאני כמעט היחיד שרואה את הפנים האמיתיות של "המנהיגים" הישראלים לא משנה את זה שאין שום עתיד לישראל.
ולמען הנוחות מצרף את המדריך לתגובות בפוסטים שלי: 1) ניתן להגיב כל תגובה שרוצים. אין צנזורה ואין מגבלה על כל טקסט שתעלו (למעט חרבושי אותיות או תגובות הונאה שמגייסות כסף לעוקץ ניגרי). עם זאת, מסיבות טכניות של אופן התגובות באתר – יש לאשר ידנית כל תגובה. מי שמוסמך לאשר ידנית הוא כותב הפוסט (אני) או סופר אדמין (הישראלי הנודד). על מנת לאשר תגובה צריך ידנית לאשר אותה ולכן יתכן שתגובה שכתבתם בפוסט לא הופיעה והיא ממתינה לאישור. תמתינו בסבלנות ואדאג שהיא תעלה. 2) אשתדל להתייחס לתגובות, אך אתייחס לתגובות ענייניות בלבד. תגובות שמופנות כלפיי באופן אישי או תגובות מסוג וואטאבאוטיזם… Read more »
אין לנו ארץ אחרת. נשאר ונלחם נגד הביביסטים ונגד הנפוטיזם והאדרתו של ״גיבור״ שניצל את כוחו לטובת משפחתו
"לנו"
לכם אין ארץ אחרת.
לנו יש.
למה בתור בת אדם, שנולדה על פלנטת "ארץ" במערכת השמש, בגלקסיית שביל החלב, אני צריכה לחיות בפיסת אדמה בוערת בין 5 מדינות אוייב וארגון טרוריסטי שיושב על העורף, כשיש כלכך הרבה מקומות יפים בעולם, עם אקלים נעים, אנשים שפויים ופרקפסטיבות להתקדמות ?
אני מתרשם מהאומץ שלך לחשוב מחוץ לקופסה זה מרענן. העניין שברגע האמת אנשים נוטים לדאוג למה שהכי חשוב להם. למשל אם אבד לך ארנק ולחבר גם ארנק אז כל אחד ישתדל לחפש קודם את הארנק שלו אחרי זה יעזור לשני.ככה הבן אדם בנוי לשרוד. גם עם קיצורי דרך וגם אם הוא נאלץ לפגוע בזולת מתוך הכרח או אונס.ולהרגיש לא נח עם כך אחר כך. זה מהות האדם.הוא קודם כל שם את עצמו לפני. כנראה שבמדינה שלא יודעת לדאוג לך בכל תחום. על האדם מוטלת חובה לדאוג לעצמו. ואיש איש לביתו. לצערי המדינה כבר לא קיימת מה יעזור הפיצויים למשפחות ההרוגים… Read more »
כשאני מחפש את הארנק שאבד לי – בעצמי – זה דבר אחד.
כשאני שם דרגות (למרות שאני כבר לא משרת) ומשתמש בכך כדי להורות (או רק לבקש בנימוס) לחיילים לעזור לי לחפש את הארנק שלי במקום את הארנק של חברי, זה כבר משהו אחר.
כשאני באמצעות כך מציל את חיי היקר לי ואולי גורם למותו של תינוק או אישה מבוגרת, אם של מישהו אחר, זה חמור ביותר.
ככה זה ישראלים, מעריצים גנרלים פושעים ואינטרסנטים. למעשה אני בכלל לא מופתע שהוא נהג ככה אך ורק למען האינטרסים שלו, כל אלופי צה"ל הם עם דם על הידיים בדרך כזו או אחרת ותמיד יהיו האנשים הסרוחים והבזויים במדינה מבחינתי. מגלגלים מליונים על דם יהודי ופלסטיני בעסקאות נשק. כל הצמרת שם שווה ליריקה על הרצפה בכל פעם שמזכירים את השם שלהם.
לא הייתי אומרת את זה יותר טוב.
קודם כל מי שמתגייס לצה"ל נלחם בשביל האינטסרסים של רבנים וגנרלים מושחתים, ובשביל לשמר את ה"עם" היהודי. וכמובן, מאחורי כל זה, הוא נלחם בשביל האינטרסים של ארצות הברית שרוצה לשמר את כוחה במזרח התיכון, בכך שהיא נותנת לזה שהקונפליקט הישראלי-פלסטיני נמשך שנים וגובה חיי אדם משני הצדדים. מצד אחד, הם יודעים טוב מאוד להיפטר מארגון טרור מסוכן באסיה ולהרוג את בן לאדן, אבל מארגון טרוריסטי בישראל הם לא מצליחים להיפטר, כאילו שיש להם אינטרס שהוא ימשיך להתקיים…
אני מבינה את דבריך – ואפילו חשבתי בעצמי משהו דומה כששמעתי את אחד הראיונות איתו. אני כן רוצה להאמין שהתמונה מאיך שהיא מצטיירת מהכתבות שפורסמו לא מדייקת בתיאור הדברים כפי שקרו במציאות. אני מאוד רוצה להאמין שהכוח שהוא אסף איתו היה מבולגן וללא מטרה ייעודית – והצלת אנשים מסויימים מקיבוץ מסויים היא כן מטרה ספציפית – ובנוסף הצילו רבים אחרים בדרך. אני מאוד רוצה להאמין שלקיחת כוח האדם ממקום אחד והעברתו למקום אחר נעשתה מתוך הבנה שבאותו מקום בו הם היו – לא היה ניתן להציל עוד/ שהמצב שם היה מורכב ובאמת לא היה נכון שיישארו שם. אם הדברים הם… Read more »
כן, צבא בכאוס, על מה ולמה תקציב הביטחון כזה גדול? העיקר שעושים רושם ומשווצים בנשק אמריקאי.
צה"ל = צבא רוסיה, אחים תאומים.
חייל צה"ל = שטוף מוח כמו החייל הרוסי, אבל גרוע יותר, כי הוא מתפלל 3 פעמים ביום. שילמד מהמוסלמי, מתפלל 5 פעמים!
לא שמעתי על הסיפור של "תיבון", אז חיפשתי באינטרנט וקראתי קצת. מבחינה אישית, אני מעריץ את יוזמתו להציל את משפחתו! כל הכבוד. מבחינה חוקתית, זה נשמע כמו מדינה של חאפרים, מגיע איזה קצין בכיר, פוגש חייל אקראי וסוחב אותו לאיזה אינטרס אישי. אילו החיילים, טיבון ומשפחתו היו מתים, צה"ל היה מוציא דו"ח חריף שהוא לקח את החוק לידיים וצריך להישמע להוראות, אבל כולנו ידענו עוד לפני שצה"ל ידע, שהצבא הוא נמר של נייר, גם החמאס ידע. בזמן שבכירי צה"ל מזלזלים באוקראינה ומייחלים להפסדו, החמאס למד מהם ושלח רחפים שניטרלו עמדות תקשורת צהליות. ישראל היא מדינה של חאפרים, אז מה שעשה… Read more »
לא לא, ממש לא.
יש שרשרת פיקוד, אי אפשר סתם לתפוס חייל בדרגה נמוכה יותר ולפקוד עליו.
אבל פה הסיפור הרבה יותר חמור: תיבון היה בכלל אזרח: הוא שוחרר מצה״ל והיה בגדר אזרח. אף אחד לא קרא לו למילואים וחייל אותו. הוא הגיע על דעת עצמו, כאזרח רגיל. רק שלבש מדים של אלוף. וזה נתן את התוקף להוראה לחיילים להתלוות אליו להציל את בנו ולא ילדים של הורים אחרים.
ההתנהלות חאפרית. מאיפה היה לו נשק? הרי צריך ללכת לבסיס, לחתום בנשקייה, ולעבור את כל התהליך עד שמקבלים נשק.
ומהבחינה האישית – הוא הציל את משפחתו, זה הדבר הכי מוסרי לעשות (וגם סרט הוליודי).
ברמה החוקתית – ייתכן שיש בעיה.
ברמה המנטלית – חבורה של חאפרים.
הוא הביא איתו אקדח אישי מהבית.
אכן אמיץ שהציל את משפחתו וכל הכבוד לו על זה.
אבל לקחת חיילים ולהסיט אותם מהמשימה שלהם כדי לתעדף את הצלת בנו שלו? זה חמור מאוד. אפילו עולה לרמת פשע במדינה דמוקרטית מתוקנת. הפרת אמונים או ניצול סמכות לרעה.
כן, אני מבין, ניצול סמכות בוודאי. כלומר, אם הייתי חייל ומילואמניק היה בא ופוקד עליי להתלוות אליו, יש סיכוי סביר שהייתי מתעלם ממנו.
למען האמת,שכשמעתי את תיבון מדבר יחד עם ישראל זיו,אמרתי שאין ספק שגם אני הייתי,עושה ככה ומציל או מנסה להציל את משפחתי,אבל אתם צריכים להבין שתיבון וזיו בני ה60,לקחו חיילים מבולבלים ללא שרשרת פיקוד,שנהרגה ברובה שהסתובבו כעדר ללא רועה,ולפחות ארגנו אותם להצלת חיים,של משפחותיהם,ואחר כך עזבו אותם,והחיילים לפי דברי הקיבוצניקים שהתחננו שיכנסו לקרב,בנחל עוז נשארו בחוץ.היתה פה פשלה ענקית,נכון שכל הזמן מדברים על גבורה של הקיבוצניקים,אבל לא ברור לי עד עכשיו,איך בקיבוצים שיושבים ממש על הגדר היו כיתות כוננות של 5 אנשים בלבד,עם נשקים תקולים,זה נשגב מבינתי כמו שאומרים.
הדברים שכתבתי צפו את התגובה שלך. פשוט כי שמעתי אותה מהרבה אנשים ששוחתי איתם (ואגב מאז שכתבתי שוחחתי עם עוד אנשים שונים – והדעה של כולם קונצזואלית). זה שיש קונצנזוס לא אומר שכולם צודקים. ופה יש טעות רבתי. ממש כך. והסיבה לטעות? כי אנשים לא חושבים. אנשים לא יודעים לדמיין. אפנה את השאלה אליך – אבקש ממך לחשוב על התרחיש הבא: הבן שלך נמצא עכשיו בקיבוץ מפלסים. מחבלים מקיפים לו את הבית. מתחילים להבעיר אותו. בחוץ יש כוח. הכוח אוטוטו מסתער ונלחם במחבלים שמעבירים את הבתים. בו בזמן, מגיע אותו תיבון ופשוט קוטף את החיילים ממפלסים להציל את הבן שלו… Read more »
הסיפור הרבה יותר מורכב…. נתחיל בזה שהשעות הראשונות היה כיאוס מוחלט! גופות בכל מקום כלי רכב שרופים ומלא מלא שרצים מחבלים עומדים ויורים בכולם כמו בשואה. מגיע נעם תיבון (נעם ולא נועם) ומתחיל להציל אנשים ועושה רונדלים להציל אנשים מהמסיבה נובה לכיוון בתי החולים הוא ואישתו. אישתו חיכתה באוטו כל הזמן הזה והוא חילץ אנשים. רק אחר כך הוא הלך וביקש מחיילים להציל את הבן שלו אמיר תיבון (כתב בארץ !). נכון מאוד ואתה צודק שהוא השתמש בסמכות הפיקודית לטובתו האישית אבל! אלה שעות קשות מאוד והכל בכיאוס! אתה לא יכול לדעת כיצד היית נוהג במצבו כשהנכדןת במקלט מאוימות וכל… Read more »
הדברים שכתבתי צפו את התגובה שלך. פשוט כי שמעתי אותה מהרבה אנשים ששוחתי איתם (ואגב מאז שכתבתי שוחחתי עם עוד אנשים שונים – והדעה של כולם קונצזואלית). זה שיש קונצנזוס לא אומר שכולם צודקים. ופה יש טעות רבתי. ממש כך. והסיבה לטעות? כי אנשים לא חושבים. אנשים לא יודעים לדמיין. אפנה את השאלה אליך – אבקש ממך לחשוב על התרחיש הבא: הבן שלך נמצא עכשיו בקיבוץ מפלסים. מחבלים מקיפים לו את הבית. מתחילים להבעיר אותו. בחוץ יש כוח. הכוח אוטוטו מסתער ונלחם במחבלים שמעבירים את הבתים. בו בזמן, מגיע אותו תיבון ופשוט קוטף את החיילים ממפלסים להציל את הבן שלו… Read more »
קראתי הכל, תכלס? אני לא רוצה להכביר במילים אתה פח זבל אנושי.
תגובתך אינה עניינית משום שהיא מסוג אד הומינום, ולכן איני מגיב לה.
אכן הזבל המניאק האנטישמי גוש החרר
צואה מצויה חרא עליו מסנן תגובות
טפו עליך ידרעק גיי קקן זירו אפס נעל
תגובתך אינה עניינית משום שהיא מסוג אד הומינום, ולכן איני מגיב לה.
אוי סמרטוט יקר
אני מחכה ליום שהאתר יסגר
מסננים חולירות
מפנה אותך להבהרה שלי בתגובה הראשונה: איני מסנן אף תגובה. לעתים תגובה מתעכבת בפרסום משום שצריך לאשר ידנית תגובות, ואני לא נמצא באתר 24/7.
כתבתי את ההסבר הזה שוב למרות שזה כתוב כבר למעלה. סיכוי קלוש אמנם, אבל הקדשתי מאמץ נוסף בלהסביר לך. קשה עד מאוד להאמין שתצליח אינטלקטואלית להבין את האמור though.
אבל לפחות אולי חסכתי תגובה דומה ממגיב מעט נבון יותר.
מעניין שאת הקללות אתה לא מסנן.
יחתיכת אפס במסווה אינטלקטואלי.
שם עליך זין.יהיר מתנשא וסמרטוט.
אפס מאופס פחדן שמפחד להתמודד
ומציע לכולם לברוח משדה הקרב.
תבוסתן עלוב.
תגובתך אינה עניינית משום שהיא מסוג אד הומינום, ולכן איני מגיב לה.