Sign In

Remember Me

דיון על פערי התרבות

דיון על פערי התרבות

כחלק מתהליך הלימוד וההכנה שלי לרילוקיישן, אני קורא ולומד רבות על המהלך, האתגרים והתהיות שכרוכות בכך. ישנן מספר סוגיות שאני חוקר ולומד במיוחד, שמאוד חשוב לי לקבל תמונה מקיפה ורחבה לגביהן. אחת מהן, היא סוגיית פערי התרבות בין החיים בישראל לבין החיים בחו"ל. הייתי שמח אם חברי האתר שנמצאים ברילוקיישן יוכלו לסייע.

עכשיו, אני יודע שזו סוגיה ענקית, ולכן הייתי רוצה למקד את הזרקור במספר שאלות, אך לפני כן חשוב לי להדגיש כמה פרטים אודותיי:

  1. אני גר בתל אביב ועובד בהייטק.
  2. אני לא בליין גדול, וכמעט ולא יוצא בערבים, למעט פעם או פעמיים בשבוע לכל היותר למסעדות.
  3. לא מוקף בהרבה חברים ולא מחפש חיי חברה עשירים במיוחד.
  4. עושה הרבה ספורט.
  5. משפחה רגילה, 2 ילדים. יתכן שמעגל משפחתי קרוב יוכל לעבור ביחד איתנו. פחות קשורים למעגל משפחתי שני ומעלה.
  6. גר בבית פרטי, גודל בינוני. שכונה מצוינת עם בתי ספר מעולים.
  7. רמת חיים גבוהה יחסית, אך רחוק מאלפיון עליון.
  8. מחפש חיים בעלי יציבות כלכלית, שקט, שלווה ורוגע. מרגיש זרות בחיים בארץ בהרבה מובנים (מוזמנים לקרוא פוסטים שלי באתר שמסבירים על כך).

 

השאלות שהייתי רוצה לשאול – ואשמח אם תוכלו לענות מניסיונכם בהתחשב ברקע האישי שלי. אפשר כמובן גם רק על חלק מהשאלות. אני שוקל לעשות רילוקיישן לארצות הברית ואשמח לשמוע תובנות מישראלים שעברו לשם, אך אשמח לשמוע גם מאנשים שעברו למדינות אחרות, כי אני חושב שיש הרבה מן המשותף בחווית הרילוקיישן גם אם המיקום שונה.

  1. מהם פערי התרבות העיקריים שנתקלתם בהם כשעברתם או שאתם נתקלים בהם ביום יום בהשוואה לחיים בישראל?
  2. מהם הקשיים העיקריים שאתם חווים מבחינה חברתית-תרבותית?
  3. האם לדעתכם לאנשים כמוני יהיה מעבר חלק יחסית או שכולם מתקשים?
  4. האם חסרים לכם חיי חברה? מדוע? האם תוכלו להצביע על ההבדל ביחס לישראל?
  5. אם חסרים לכם חיי חברה, האם אתם מכירים ישראלים אחרים שסוברים אחרת מכם והם דווקא מסופקים?
  6. מי מכם שרוצה לחזור לארץ מסיבה חברתית-תרבותית – מדוע הוא/היא רוצה? מהם השיקולים?
  7. מי מכם שמספיק טוב לו אינו רוצה לחזור – מדוע?
  8. חוות דעת כללית שלכם על החיים החברתיים-תרבותיים בחו"ל, באיזה מדינה אתם חיים? האם הייתם ממליצים לכל אדם לעבור? האם הייתם ממליצים לאדם כמוני לעבור?

 

תודה רבה! אעריך כל התייחסות.

אני יזם הייטק, נוסע מתמיד שטס מסביב לעולם, בעל בלוג "המתמידים" בו אני משתף תובנות מנסיעותיי. כיום אני חי בישראל, אבל נערך לעזיבה. אני איש מרכז-שמאל, קפיטליסט, שמאמין בחירות מוחלטת ובהתערבות מינימלית (אך לא אפסית) של המדינה בחיי הפרט. כבר שנים שאני מרגיש זר בישראל, ומחכה ומצפה כבר ליום שיבשילו התנאים לעזיבתי.

Subscribe
Notify of

14 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
הישראלי הער
Guest
1 year ago

גרתי כ-10 שנים בארה"ב בכמה מדינות בחוף המזרחי והמערבי ואף באמצע, אז אני חושב שאוכל לעזור לך על ידי שיתוף הנסיון ונקודת המבט שלי. גם אני הייטקיסט וגם אני מתגורר בתל אביב, אם כי אני רווק. מהם פערי התרבות העיקריים שנתקלתם בהם כשעברתם או שאתם נתקלים בהם ביום יום בהשוואה לחיים בישראל? האמריקאים טיפוסים פחות "קלילים" מישראלים. למשל, אם אתה מעוניין לשבור את הקרח על ידי משהו מצחיק, כדאי מאוד שזה יהיה משהו "שטחי" או "מוכר", אחרת לא יבינו אותך וזה יגרום למתח או מבוכה. עם זאת, אני חושב שאמריקאים יותר פתוחים להכיר אנשים חדשים מאשר ישראלים, אם כי ההיכרות… Read more »

Kek
Guest
Reply to  הישראלי הער
1 year ago

וזהו? למה חזרת לכאן? ל"מדינת תל אביב"? הרי יכולת לחיות הרבה יותר טוב בקנדה או מערב אירופה? או אוסטרליה או ניו זילנד. למה בחרת לחזור לחור הזה?! עזוב את האחרים שחזרו , בעיה שלהם . מבחינתי אם אתה אדם עם שכל, ליברלי ,ועוד קוסמופוליטי ואף חילוני מעל כל משאמרתי ועדיין מכל סיבה שהיא מחליט להישאר כאן , סליחה אבל מבחינתי משהו לא בסדר איתך בראש. ( בלי להעליב).

הישראלי הער
Guest
Reply to  Kek
1 year ago

זה אף פעם לא ״זהו״. כרגע טוב לי איפה שאני, ובשביל להגיע למצב הזה עברתי בכל המקומות שעברתי. בקנדה המזג אויר גרוע, ואת אוסטרליה וניו זילנד עוד לא ניסיתי. כנראה שאולי עדיף ככה, בהתחשב במה שקרה שם בשנתיים האחרונות 🙂

יכול להיות ש״משהו לא בסדר איתי בראש״, אבל כרגע אני אדם שמח וטוב לי – וזה המדד היחידי מבחינתי 🙂

תודה על התגובה!

Kek
Guest
Reply to  הישראלי הער
1 year ago

טוב אתה רווק , וגם מסתדר/ מסודר כלכלית אבל מה לגבי הטווח הרחוק, אם אתה תישאר רווק לשארית חייך?איפה תגור ? אתה באמת מתכוון להישאר בארץ אוכלת יושביה?

הישראלי הער
Guest
Reply to  Kek
1 year ago

אני מניח שנחיה ונראה. לא פוסל שאעזוב למקום אחר בעתיד, כי מי יודע מה יהיה, אבל כרגע הכי טוב לי פה. אני לא נותן לארץ לאכול אותי (;

מיכה
Guest
Reply to  הישראלי הער
1 year ago

יש בארץ אנשים ממדינות שונות
עולים חדשים וכדומה
האם לא ניתן להתחבר איתם
ולהרגיש קצת שונה ?

הישראלי הער
Guest
Reply to  מיכה
1 year ago

בוודאי שכן! יש לי חברים מכל מני מקומות בעולם. חוויה בינלאומית (;

Tomer
Guest
1 year ago

חי צפונית לארה"ב. לא הייתי רוצה לחיות בארה"ב, שהיא מדינה שירדה מגדולתה בכל היבט. בילדותי האמנתי שכל דבר שמיוצר בארה"ב (מוזיקה, סרטים, מכוניות, גלידה) הוא הכי טוב, ואילו היום כל מה שמגיע משם נראה לי פלסטיק זול ודוחה. זכותם לעולם תעמוד להם על שהביאו לעולם את הג'אז. לענינינו: מהם פערי התרבות העיקריים שנתקלתם בהם כשעברתם או שאתם נתקלים בהם ביום יום בהשוואה לחיים בישראל? כתבו פה יפה על המנעות מעימותים בכל מחיר. אני כל פעם מחדש מוקסם מכמה שהכל חילוני ורציונלי. יש כאן גם כבוד בלתי נתפס לפרטיות ולמרחב הציבורי. מהם הקשיים העיקריים שאתם חווים מבחינה חברתית-תרבותית? בגדול? פשוט ההסתגלות… Read more »

Editor
1 year ago

היי אני אענה לך מנסיוני : ישלי דוד בארצות הברית שעונה בול על הקריטריונים שלך, והוא חיי שם ומאוד מרוצה. ישלו בית ליד שיקגו וגם בת דודה שלי שגדולה ממני בשנתיים קנתה לא מזמן בית באיזור עם בעלה (רופא) והיא credit analyst לא יודעת מה השם בעברית והם מאוד מרוצים "מהחלום האמריקאי". יש להם גם אזרחות כמובן הם אוהבים מאוד לטייל ויש מה לראות בשפע באמריקה והם גם באים לארץ לבקר בנוגע אליי, אני גרה בצרפת בקרוב 5 שנים ובחרתי את המדינה הזאת מכמה סיבות : 1. לא אומרת כדי להשוויץ אלא כדי להסביר, המשפחה שלי באה ממעמד הבורגנות הגבוה… Read more »

Last edited 1 year ago by Venus
373/86
Guest
Reply to  Venus
1 year ago

הארה קטנה:
בעניין של :

איכות חיים ברמה כמו בארץ

על פי מדד הפיתוח האנושי לשנת 2019 ישראל היא במקום ה19 וצרפת ב26,זה לא שמיים וארץ אבל עדיין זה קצת פחות.
מקור:
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%93%D7%93_%D7%94%D7%A4%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%97_%D7%94%D7%90%D7%A0%D7%95%D7%A9%D7%99

Admin
1 year ago

היי לנוסע המתמיד! 🙂 מחקר מעניין. אני יכול להעיד על עצמי, ואשיב לך כתשובות לשאלותיך – 1. מהם פערי התרבות העיקריים שנתקלתם בהם כשעברתם או שאתם נתקלים בהם ביום יום בהשוואה לחיים בישראל? >> אני מתגורר בלונדון קרוב לשמונה שנים. בעבר התגוררתי בפרנקפורט כשנה ולפני זה בבנגקוק. בכל במקומות שגרתי בהם, כולל בתאילנד, הרגשתי שהקהילה המקומית מכבדת אותי כאדם, כאינדיבידואל ובוחנת אותי על פי המעשים והערכים שלי, ולא על פי ההשתייכות או הגזע שלי. זה אומר, שאנשים פשוט יותר נחמדים, יותר מנומסים ומחייכים יותר. הדברים הקטנים האלו חשובים לי כשאני מדבר עם זרים. 2. מהם הקשיים העיקריים שאתם חווים מבחינה… Read more »

Last edited 1 year ago by הישראלי הנודד
Editor
Reply to  הישראלי הנודד
1 year ago

מסכימה ב100 אחוז!

ליברטריאן
Guest
1 year ago

אתה תקבל הרבה מידע בעל ערך מספר שנקרא עושים עסקים באמריקה – איך מוכרים סוס לקאובוי – קובי רסנר.יש לי את הספר. קראתי אותו בשקיקה. השם של הספר קצת מטעה. מצד אחד הוא באמת דן בהרחבה בכל או לפחות הרבה מה שתצטרך לדעת בבואך לעשות עסקים עם אמריקאים בכל היבט שהוא: ממכירה לאמריקאים, הקמת מפעל בארה"ב, איך לתקשר עם אמריקאים, איך לעבוד עם אמריקאים, מה לא לעשות – ויש הרבה מאוד מזה, במיוחד לישראלים, איך להתנהג – ובמיוחד איך לא להתנהג. מצד שני זה ספר שיש בו סוציולוגיה (עד כמה שאני מבין את המושג הזה) היסטוריה אמריקאית, קצת ענייני דת,… Read more »

Reply to  ליברטריאן
1 year ago

הספר הזה מדהים!!
קראתי אותו, ואילו היה לי אזרחות אמריקאית, הייתי מהגר לארה"ב ולא לבריטניה!

אני חושב שהתרבות האמריקאית, האינדיבידואליזם, הקפיטליזם (מהמעט שנשאר), והחוקה שלה מאוד מושכים אותי.

Last edited 1 year ago by הישראלי הנודד