Sign In

Remember Me

את מקנדה? לא קר שם?

את מקנדה? לא קר שם?

אחרי שנשאלתי מאות פעמים אם לא קר לי (כי אני מקנדה) הרהרתי לעצמי בנקודה הזו. מה אנשים יודעים על המדינה בה אני חיה…

כשהתגוררתי בישראל, נהניתי מהטיסות לאירופה ומצאתי עצמי לא פעם בחו"ל, בהרכבים שונים. מעולם לא התביישתי להגיד שאני מישראל. אני חושבת שאחד מרגעי השיא (שקשור לפוסט) היה בהצגה בלונדון. ישבנו, הבת שלי ואני במחזמר המופלא "מרושעת" ולידי ישבה אישה עם ילדיה הדי בוגרים ובן זוגה כשהיא הייתה יחסית שתויה.

האישה הסבירה לי שהם ממנצ'סטר והתכוונו לבלות את החופשה שלהם במצרים, אבל בגלל בלאגן שהיה שם, הטיסה בוטלה והם החליטו להגיע למספר ימים ללונדון במקום.

אני ניסיתי להבין מה יש במצרים והתשובה הייתה: חום, חוף ים והרבה אלכוהול (כפי שציינתי, את המרכיב השלישי מגישים גם במחזות זמר בלונדון). אמרתי לה בתגובה שגם בישראל יש לה חופי ים, גם בישראל חם וגם בישראל יגישו לה את הקוקטייל המועדף עליה כשהיא לא תצטרך לקום ממיטת השיזוף. "אבל מסוכן בישראל" הייתה התגובה והאמת, זה מה שאנשים אמרו לי כל פעם.

בכל פעם שאמרתי שאני בישראל התגובות היו נוסחים שונים של "לא מסוכן שם?" וזה אומר מה אנשים חושבים על ישראל. עכשיו, כשאני בקנדה אנשים אומרים "לא קר שם?"

באמת יותר קר פה, אבל…

לפני שאמשיך לחוויות נוספות, אציין שיותר קר פה. אין שום ויכוח, קנדה היא מדינה קרירה עד קרה מאד, תלוי איפה גרים. אנחנו נמצאים במקום טוב יחסית (תלוי את מי שואלים) בו הטמפרטורות בחורף יכולות, אם כי כמעט ולא יקרה, לרדת אל 23- ובקיץ יהיו מספר ימים שינסו לדגדג את ה-30 מעלות.

כן, מינוס 23 זה קר וזה קורה כמה פעמים בשנה. אבל… הבתים חמים והבתים מבודדים. לא ברור לי איך זה יכול להיות, אבל בבית הטמפרטורות נעימות. נוסף לזה, אנשים מחממים את הבתים בצורה יעילה וטובה וכל הזמן. אין סיכוי להגיע לבית שאין בו חימום בחורף. כמובן, השאלה היא מתי לדעת כל אחד מתחיל החורף…

עוד דבר שקורה עם מזג האוויר, קורה לנו. בפעם הראשונה ששמעתי על זה, זה היה דווקא ממישהי מישראל שעברה מארה"ב לירושלים. היא סיפרה לי איך בשנה הראשונה שלה בירושלים היא הייתה מתהלכת בחורף עם קצר ורק בחורף השני היא קנתה מעיל. הגוף שלנו מתרגל (בצורה זו או אחרת) לאקלים שסביבנו וכך יוצא שהרבה מאד אנשים מצליחים להתרגל לשינוי הטמפרטורה תוך שנתיים או שלוש. כמובן, ישנם אנשים שקור תמיד ישפיע עליהם ולהפך, אנשים שתמיד יסבלו בחום.

קנדה היא מדינה גדולה

הנה עוד נקודה על קנדה. זה מצחיק אותי שמה שיש לאנשים להגיד על קנדה הוא שהיא מדינה קרה. זה נכון, קר פה, אבל קנדה היא ענקית. אי אפשר להשוות בין ניו ברנסוויק לאלברטה, לטורונטו, לבריטיש קולומביה ועוד… יותר מזה (ואני באמת אשתדל יום אחד לכתוב על כך), קנדה מחולקת לפרובינציות ולכן, כל מה שתקף במקום אחד יכול להיות לא תקף במקום אחר.

מסתבר, שאין מערכת חינוך בקנדה, או מערכת בריאות. יש מערכות פרובנציאליות. לכן, בעוד שבאונטריו ייתכן ויבקשו מהתלמידים לעמוד ברמה אחת של מתמטיקה לצורך בגרות, אצלנו הרמה יכולה להיות שונה. הדבר נכון לגביי רמה ולגביי המקצועות הנלמדים. באופן כללי, המערכת נראית דומה, אבל בכל מקום היא שונה. הפרובינציה קובעת את ההשקעות שלה בחינוך, בבריאות ועוד וממש לאחרונה נתקלתי בבדיקה רפואית שפה אפשר לרכוש בתשלום (לא ידעתי שהדבר אפשרי בכלל בקנדה), במקומות אחרים, הבדיקה ממומנת על ידי הפרובינציה.

זו נקודה שבעיניי מעניינת על קנדה וצריכה לעניין אנשים שחושבים להגר לקנדה. מדי פעם אני מסתכלת בפורומים ואנשים שואלים על מערכת החינוך, הבריאות, על ביטוח לרכב ועוד, בקנדה. אין פה תשובה אחת כי מה שנכון בטורונטו יהיה שונה לחלוטין אצלנו. סתם לדוגמה, אנחנו משלמים על ביטוח הרכב שלנו כ-1500$. בפרובינציות אחרות המחיר עבור נהגים שאינם ותיקים בקנדה יכול להיות פי 2 ויותר.

גם האנשים שונים

אגב, גם האנשים שונים בין המקומות. אצלנו למשל, ישנה כמות נמוכה יחסית של מהגרים, בעוד שבטורונטו או בריטיש קולומביה אפשר לראות כל הזמן מהגרים. פה אנשים נחמדים מאד, זה יכול להיות "בזכות" האלכוהול, הטיפשות או האופי הטוב. הפשיעה פה נמוכה (טוב, זה נכון לקנדה, אבל פה ממש) ואנשים פה נראים מרוצים מהחיים שלהם באופן כללי ואם הם לא מרוצים, הם פשוט חיוביים.

לסיכום,

לסיכום אפשר להגיד שממש כמו מזג האוויר, כך עוד פרמטרים בקנדה, משתנים ממקום למקום. דבר אחד משותף לכל המקומות בקנדה והוא שמדובר בקנדה ומה שאנשים מבחוץ חושבים הוא שקר שם.

ומה אנשים חושבים על המדינה בה אתם חיים?

מאת

Subscribe
Notify of

3 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
הדס
Guest
4 years ago

היי מיטל,
אפשר לשאול מאיזה אזור את בקנדה?
תודה רבה הדס

Editor
5 years ago

חח אני זוכרת איך שירד פתית שלג בצרפת כל העולם קרס, כל הרכבות עוקבו, ביטלו קווי אוטובוסים והייתה שכבה דקיקה של שלג שממש הלהיבה אותי, ולא היה קר בכלל, 0 מעלות, דווקא ממש נעים, והדבר שהכי הרג אותי היה שאחד המרצים אמר שצרפת זו מדינה יחסית חמה (!!!) ושנדיר שיורד שלג ויש שנים שלא יורד בכלל, כמו בירושלים ואז כל הרשתות החברתיות שלי היו מוצפות בפארודיות של קנדים מקוויבק שצוחקים על הצרפתים בקטע של השלג. זה היה גדול. אז מה אומרים על הצרפתים? שהם גסי רוח, זה, נכון רק לגביי פריז, אפילו בעיר ליד האנשים ממש נדיבים ונחמדים, אבל בפריז… Read more »

5 years ago

אצלנו אומרים – "אין דבר כזה קר, יש להתלבש לא טוב". בטוחה שתסכימי איתי 🙂
מה אנשים אומרים על המדינה שאני חיה בה? שכולם דייקנים (מוכיח שהם לעולם לא היו בגרמניה), שכל הגברים הגרמנים חתיכים, גבוהים ובלונדינים (מוכיח שהם לעולם לא היו בגרמניה), ושהגרמנים יעילים (או גוד, אין מצב שמי שאומר את זה היה בגרמניה – יעילות היא מהם והלאה). אבל, כמובן, זה תלוי מיקום 😉
פוסט מצוין!