Sign In

Remember Me

הזכות להכרה עצמית – חירות לא מוכרת

הזכות להכרה עצמית – חירות לא מוכרת

כששואלים אדם מסויים ממדינה מסויימת, ב99 % מהמקרים הוא יגדיר את עצמו בהתאם לסביבה בה גדל וחונך, אפילו אם זה לא בהיכרח ארץ המוצא שלו. למשל, תשאלו בן אדם רנדומלי בפולין, רוב הסיכויים שהוא יגיד שהוא מגדיר את עצמו כפולני וקתולי. תשאלו בן אדם אקראי במרוקו, הוא יגיד לכם, ברוב המקרים, שהוא מגדיר את עצמו כמוסלמי ומרוקאי.

מהמאה ה-19 מכירים את הזכות לעם כהכרה עצמית. אבל מה עם הזכות לבן אדם עצמו להחליט מי הוא ולאן הוא שייך ? והזכות כמובן לעבור מקבוצה לקבוצה, שהייתה קיימת מאז ומתמיד, אבל בכל מקרה מתעלמים מזה.

הרבה לפי המונדיאליזציה, אנשים היגרו. וזה מה שהתקשורת וכל מיני ארגונים כמו wokisme מנסים לגרום לנו לשכוח בכך שהם עסוקים בלשכתב את ההיסטוריה ולשנות אותה, במקום להשקיע את כל האנרגיה המבוזבזת הזאת בלקדם את האנושות ואת החברה ולהפוך את העולם למקום טוב יותר לדורות העתיד.

כך שאפילו לפני 300 שנה ואפילו לפני, מצאתי עדויות על מהגרים בצרפת בספרייה הלאומית (גישה חינמית באינטרנט). כך למשל, רופא צרפתי מאמצע המאה ה-17 סיפר שהוא טיפל בסטודנט פולני חרוץ ושקדן. סטודנט גרמני לרפואה בצרפת כתב יומן אישי כבר במאה ה-16. ובחור צרפתי יצא למסע בסין במאה ה-18 וכתב על זה ספר שפורסם בצרפת.

אנשים תמיד אהבו לנסוע. אבל מה קורה עם אנשים שמחליטים להתמקם במדינה מסויימת לצמיתות ? הם מתחתנים, מולידים ילדים, והילדים כבר מקומיים. אם הם לא עוזבים, הם יתערבבו עם המקומיים, וכבר בדור השלישי, אתה מקומי לכל דבר.

וכך זה מגיע למצב, שצאצאים לאנשים שעלו לארץ בשנות ה-50, נהפכו כבר ל"צברים" (שונאת את המילה הזאת) ומגדירים את עצמם כישראלים (ויהודים לכל דבר) בלי לשאול את עצמם, ובלי להתעניין אפילו, במשפחה שלהם שחיה בפולין / גרמניה / מרוקו / איראן במשך יותר ממאות שנים. בעיקר בארץ, אנשים לרוב מתעלמים מההיסטוריה המשפחית, ומגדירים את עצמם קודם כל שישראלים / יהודים. כי זה מה שחפרו להם מגיל קטן, מוחקים היסטוריה משפחתית של 2000 שנה ומחליטים בשבילם שהם ממוצא "יהודי". וכמובן, הם נותנים לדת שלהם הם נולדו להגדיר אותם. כי אין דבר כזה עם יהודי. יש דבר כזה עם עברי, שכבר לא קיים יותר, כי כמו כל עם בעת העתיקה, הוא התעררב עם המקומיים. לכו תמצאו לי בחור גאלי, ויזיקוטי או סלטי טהור 100 % ? בהצלחה.

שניפגשתי לראשונה עם חברתי הספרדיה ב-2017, שאנחנו עדיין בקשר, היא הציגה את עצמה כ "ספרדייה וקתולית". אני הצגתי את עצמי כ"חסרת דת, וישראלית, אבל רק מבחינת אזרחות". היא לא הבינה, ואז הסברתי לה שמבחינתי ההורים שלי היגרו לישראל, אין לי שום קשר רגשי ושום קשר גנטי לארץ, מבחינתי זה כמו ארצות הברית, ואני מגדירה את עצמי כאירופאית, מאיפה שבאה המשפחה שלי. היא הבינה אבל הודתה שמעולם לא נתקלה בזה. מבחינתה, היא נולדה בספרד, וכך ההורים, הסבים, ועוד מלא דורות אחורה. אבל אני, אני בת מהגרים. ואני מחשיבה את עצמי ככה, כי נולדתי וגדלתי במדינה שהיא לא שלי לא מבחינה גנטית ולא מבחינה תרבותית, וסבלתי ממשבר זהות קשה ולא הצלחתי להשתלב בחברה. היום אין לי אף חבר ישראלי שגר בארץ. עם המשפחה כמעט ניתקתי קשר, חוץ מההורים והצד של אבא, כי להם לא עשו לובוטומיזציה עם ציונות. אמא שלי לצערי קצת מושפעת מהקולגות בעבודה, כי שהיא העזה להגיד לי, לפני כמה חודשים, שבצרפת יש אנטישמים, כאילו שהיא שכחה לגמריי כמה קיבלו אותה יפה כשהיא ביקרה בצרפת וכשידעו שהיא יהודיה, ושאני גרה פה 6 שנים. העמדתי אותה במקום, וכמעט בעצבים, אמרתי לה שאני לא רוצה לשמוע יותר את השטויות האלו, ושלא תעיז להגיד לי באותו משפט "אנטישמיות" ו"צרפת". אבא שלי גם עבר שטיפת מוח, כי הוא צופה כל היום בחדשות. אבל אני בטוחה, שאם יעבור לצרפת, אפשר עוד לרפא אותו. אני ציינתי להורים שלי כבר שאין לי שום כוונה לחזור לארץ, ואם הם רוצים שאטפל בהם כשיהיו בפנסיה, או להיות עם הנכדים, אם יהיו לי, הם יצטרכו לבוא אליי.

ובדיקת הדנא שלי הוכיחה שאני 100 % אירופאית, שילוב של יהודים ולא יהודים מצרפת והולנד ועד רוסיה ופינלד. אז מה אתם באים לי לז*** בשכל מגיל קטן שאני ישראלית ויהודיה ומכריחים אותי לשכוח מאיפה אני באה, את התרבות והמסורת שלי, בעזרת גזענות, הפחדה (כולם אנטישמים שמה, רדפו את ההורים שלך… סבתא רבא שלך ניצולת שואה) ועוד הפחדות ושקרים ?

המסר שאני מנסה להעביר כאן, שאפילו ב-2023, הזכות להגדרה עצמית ואידיוודואלית היא לא מוכרת. אנשים עדיין מסתכלים על הקבוצה, על הדת, כסממנים וקריטרוינים בכדי להגדיר מישהו, בלי לשאול אפילו את הבן אדם אם הוא באמת מזדהה עם הערכים האלו שכופים עליו. וזה רק כי הוא נולד במדינה מסויימת, וזה לרוב עם התעלמות מוחלטת עם העובדה שיכול להיות שהוא בן מהגרים. במילים אחרות, בגלל שההורים שלי החליטו להגר לישראל ולא למדינה אחרת, אז נידונתי להיוולד בארץ, נידונתי לחיים של סבל במדינת אוכלת יושבייה שבה חם כמו בגיהינום, עם מנטליות של כפר ערבי נידח ופנאנטיות דתית טאליבנית, שמגיעה עד לעולם העבודה (למשל, לאסור על העובדים להביא אוכל לא כשר לפסח בחופש פסח, זה פשוט חוצפה). נידונתי לטראומות והתקפי חרדה קשים, לעובדה שאני צריכה לעבור טרפתיה וטיפולים פסיכולוגים ושהמילה "ישראל" גורמת לי בעצמה לחרדות.

אני הקורבן של הגישה הקבוצתית הזאת. אני לא בחרתי להיוולד בארץ, כפו את זה עליי. לא רק שכפו את זה עליי, אתם עוד מכריחים אותי להזהות עם זה, ולאהוב את זה ? לא רוצה. מה תעשו לי ? גם את הדת כפו עליי. אם הייתי נולדת במדינה מתוקנת באירופה או בצפון אמריקה, הייתי אומרת שאני לא מאמינה ביהדות וזהו, היו עוזבים אותי ולא מכריחים את עצמי להגדיר את עצמי כיהודיה בעזרת מניפלוציות, הטפות מוסר וכיוצא מזה. היו מסתכלים עליי כחסרת דת ומכבדים את ההחלטה שלי. רק בישראל זה פשע, רק בישראל אני "כופרת", "לא מכבדת", ו"מכחישת שואה". ועוד אחרי זה, מעיזים לומר לי ש"חבל שהיטלר לא סיים את העבודה".

אני בן אדם בשם עצמי. ומגיל קטן סבלתי מגזענות קשה כי ההורים שלי באו מאירופה. הכריחו אותי לשכוח את הזהות שלי, את השפה שלי, את התרבות. עד כדי כך שזה נהפך לבושה. רק בצרפת למדתי לאהוב את מי שאני, ולהעריך את התרבות של המדינה ממנה ההורים שלי באו.

לפני שבוע הייתה לנו ארוחת משותפת עם הקולגות ופגשתי בסטאז'רית חמודה, צרפתייה ממוצא מצרי. היא אמרה "נולדתי בצרפת, גדלתי בצרפת, אני צרפתייה וזאת האזרחות היחידה שלי. אבל, אני אוהבת לדבר על מצרים, אני אוהבת לבקר את המשפחה במצרים, אני אוהבת את האוכל המצרי, ובאופן מפתיע, את האוכל הצרפתי אני שונאת". אני כלכך הזדהתי עם המילים שלה. לא אמרתי לה, אבל הרגשתי שזאת אני שמדברת. הבחורה שנולדה וגדלה בארץ, אבל שונאת כל מה שקשור לארץ, אבל לדבר על אירופה, האוכל האירופאי, התרבות, ההיסטוריה, עושה לי כלכך טוב.

ההבדל בין ישראל לצרפת, שהצרפתים הקשיבו לה ושאלו אותה שאלות, בלי לשפוט. בניגוד לכך, בארץ, כשהייתי במקומה, זכיתי להערות בוטות, לאנשים שצעקו עליי ש"תגדלי תביני" ו"את חיה בסרט" ו"את נולדת כאן וזאת המדינה שלך כי את יהודיה" ועוד כל מיני הערות מאנשים שכניראה המקום היחידי בו ביקרו בצרפת היה דיסנילנד. למיטב ידיעתי אני כבר בת 27, אז כן, אני גדולה. ואני לא מתכוונת לחזור.

ומי אמר שאני יהודיה ? למה אנשים צריכים להחליט בשבילי מי שאני, רק כי נולדתי במדינה מסויימת ולדת מסויימת ? ורק כי המדינה מחליטה לשים לי בתעודת לידה "לאום יהודי" למרות שאין דבר כזה ובלי לשאול אותי אם אני רוצה שירשמו שאני יהודייה במסמכים רשמיים ? כמה נילחמתי על זה עם משרד הפנים ולשווא, וזה כמו להילחם עם קיר !

למה בתור בן אדם בשם עצמי, אין לי את הזכות להגדיר את עצמי כפי שאני מרגישה, וכפי שאני רוצה ? למה תמיד קבוצה, קבוצה, קבוצה. ואם יש קבוצה אחרת שאני אוהבת, במקרה שלנו, צרפתים, אז אני נהפכת לחלק מהם. אני מאמצת את התרבות ב- 100%. אנשים תמיד עשו את זה ותמיד יעשו, זה מה שההורים והסבים שלנו עשו כשהם היגרו לישראל (ואני בכוונה לא אומרת "עלו", מילה שהרגילו אותנו להשתמש, אבל ביננו, מישראל, אין לאן לרדת, אם לא מחשיבים מדינות ערב ואפריקה). להם מותר ולי אסור ? רק כי אמא שלי יהודיה ? רק כי ספר שנכתב לפני יותר מ-2000 שנה החליט בשבילי שאני צריכה לגור במקום מסויים, כי אמא שלי וסבתא שלי יהודיה ? ומה עם הרצון האישי שלי ? ומה אם אני לא רוצה ?

למה בישראל, הדת מגדירה קודם את הבן אדם, ולא האזרחות ? למה בצרפת, אתה מגדיר את עצמך קודם שצרפתי ואז יהודי, נוצרי, מוסלמי, חייזר ? רק בישראל, אתה קודם יהודי. אבל אני לא רוצה להיות יהודיה. לא בחרתי את זה. ישלי סלידה גדולה מהדת הזאת.

אני גם רוצה לשכוח את הישראליות. חוץ מהאתר הזה וקבוצה של ישראלים בצרפת, אני לא גולשת בשם פלטפורמה בעברית ופלטפורמה ישראלית. אני מדברת על ישראלים שבאמת גרים בצרפת, וכבר כמה שנים ברמה שהם אימצו את המנטליות והתרבות, ולא פוצים עם דרכון אירופאים ו-2 מילים בצרפתים שחופרים "תעזרו לי למצוא עבודה, ישלי דרכון אירופאי, מגיע לי, ישלי פריוולגיות!".

אילו הייתי יכולה, הייתי שוכחת את השפה העברית. עוד סממן שנכפה עליי, שפה שאני לא אוהבת, שפה ענייה באוצר מילים, שפה שאין לה שום שימוש בחו"ל, אלא אם כן החלום שלך זה ללמד עברית בתיכון יהודי ולעשות תעמולה ציונית לכמה יהודים ממורמרים ולמכור להם שקר. איכס.

למה ב-2023, אנשים עדיין מתקשרים להבין, שרק הבן אדם עצמו מגדיר את עצמו כפי שהוא. ולא הקבוצה שהוא בא ממנה או שחושבים שהוא בא ממנה, רק בגלל שהוא נתקע שמה ?

רק אני מגדירה את עצמי. לא אף ממשלה, לא אף קבוצה ולא אף דת. אני נתקעתי במדינה מסויימת בגלל חוסר מזל. וזהו. חיו ותנו לחיות. לא חסר יהודים פנטיים בארץ שיגנו על אידולוגיה שקרית כמו קתולי צרפתי במאה ה-16 שרוצח פרוטסטנטים.

מאת
אני לא באה להראות את הצדדים היפים בסיפור ההגירה כפי שרבים נוהגים לעשות. אני באה להראות לכם מנקודת מבט של מישהי צעירה, עד כמה זה קשה ומאתגר להגר. אני רוצה לתת את התקווה לעוד אנשים בגילי וגם צעירים יותר, שלא רואים את עתידם בארץ וחולמים להגר בעתיד.

Subscribe
Notify of

34 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
From Arusha to Arusha
Guest
8 months ago

אני מצטער אבל הטענה לפיה אין עם יהודי לא נכונה.
זה עם שקיים כבר אלפי שנים ואין להכחישו.
בנוגע להכרה עצמית-זה אפשרי במונחים של דת ולאום פוליטי (כמו בארה״ב לדוגמא) אבל מבחינת לאום אתני זה לא אפשרי כי נולדים לזה וכך זה נגמר.
בבקשה תאשרו.

תמיר
Guest
Reply to  Venus
8 months ago

האובססיה שלך עם היותך בלונדינית כחולת עיניים מעוררת, בעדינות, השתוממות, כמו גם העיסוק המתמיד שלך במורשת, שורשים, גנטיקה ונחיתות כל מי שלא כמוך.
מה עובר עלייך?

From Arusha to Arusha
Guest
Reply to  Venus
8 months ago

היהודים של היום הם הצאצאים של אותם אנשים שחיו בזמן שבית המקדש היה קיים (תקופה לדוגמא)

From Arusha to Arusha
Guest
Reply to  Venus
8 months ago

"עברי" זה קונספט תנ״כי מימי יציאת מצרים ואילו במונח "יהודי" נעשה שימוש בתקופות מתועדות ומאומתות היסטורית.

משה מ
Guest
9 months ago

בפוסט הזה יש גזענות, הכחשת שואה וסתם דברים לא נכונים (ישראל אינה מדינת טאליבן והיא גם לא כבר ערבי נידח).
אני חושב שאפשר לדבר על הגירה בכיף גם בלי כל השיט הזה.

גילוי נאות:
אני אשכנזי אתאיסט ואליטיסט שמנסה לעזוב את ישראל.
אחי עשה 23and me ויצא שאנחנו קרוב ל 100% יהודים (או שמא עדיף שאכתוב יהודונים בקונטקסט הנוכחי).

Reply to  משה מ
9 months ago

ברגע שמערבים גנים לתוך דת זה נשמע לא טוב. אני חושב שהמראה של יהודי פולני או יהודי עירקי שונה מאוד. כך שלציין קרבה של 100% יהודים הוא קצת בעייתי. לדעתי מדובר על מוצא כללי משותף, מהמזרח התיכון בעיקר, אבל בעיניי זה חסר חשיבות. https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%97%D7%A7%D7%A8%D7%99%D7%9D_%D7%92%D7%A0%D7%98%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%A2%D7%9C_%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%99%D7%9D יחד עם זאת, נדמה לי שיפנים (לא בדקתי) יש קרבה גנטית גבוהה יותר משל היהודים, אבל שוב זה באמת לא משנה דבר. מדינת טאליבן = אין הפרדת הדת והמדינה, לדת חשיבות מכרעת בחייו של האדם (לידה, נישואים, קבורה, מזון ועוד). ישראל (עדיין) לא אפגנסטין, אבל מאז הממשלה הטאליבנית היהודית שממחישה את המהפכה הדמוגרפית לטובת אותם אלו… Read more »

Last edited 9 months ago by הישראלי הנודד
משה מ
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
9 months ago

אני קרוב ל 100% יהודי אשכנזי, יש לנו גם איזה חלק קטנטן ניאנדרטלי כמו לכל האירופאים. וכן, יש קירבה גנטית בין רוב היהודים האשכנזים, לא יודע מה הקירבה ליהודים אחרים אבל היא מן הסתם יותר נמוכה. אגב, גם יש לי שיער בצבע שחור ואני לא ממש נראה כמו המקומיים במקום שממנו המשפחה שלי באה. לא סובל את הממשלה ואת מה שנהיה מישראל אבל ישראל אינה (לפחות כרגע) מדינת טאליבן וגם לא כפר ערבי נידח. ישראל מעצמת הייטק עם תל"ג מאוד מרשים ויחסית יש בה חופש וסבלנות כלפי גייז וכו (יחסית כן?) מה יהיה פה בעוד 20 שנה? כנראה מדינה יותר… Read more »

Reply to  משה מ
9 months ago

"ישראל מעצמת הייטק עם תל"ג מאוד מרשים ויחסית יש בה חופש וסבלנות כלפי גייז וכו (יחסית כן?)" אתה צודק, אבל לא "בגלל" ממשלות ישראל לדורותיהם, אלא "למרות" ישראל, האינדיבדואלים הם אלו שהובילו קבוצה קטנה מישראל להישגים מרשימים בקנה מידה בינלאומי, אבל הם לא הישראלי המצוי, לא הישראלי המסורתי, הדתי או החרדי שחי בפיגור עמוק = אלו רוב הישראלים. אז בגלל שממשלות ישראל לא החריבו את ההיטק בהתערבות ממשלתית כושלת, הישראלים הטובים (כלומר החילונים), יצרו תעשיית הייטק משגשגת. לייחס זאת לישראל זו טעות. אבל מה שכן, זו ממשלות ישראל, בעיקר האחרונה שמשמידות בהדרגה את מה שבנו עשרות אלפי הייטקיסטים ויש לי… Read more »

Last edited 9 months ago by הישראלי הנודד
תמיר
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
9 months ago

הישראלי הנודד,
כתבת "…ויש לי מידע פנימי שאולי אשתף אותו בפוסט יום אחד על מה שקורה בעולם הדיגיטלי ואיך ישראל נתפסת לאחרונה"

אני סקרן!

SID
Guest
9 months ago

לצערי לקטלג אנשים זאת גישה שייחודית לא רק לישראל, וזה גם לא יעבור מהעולם בזמן הקרוב. קל יותר לאנשים לשים אותך בקופסא כי זה דורש פחות אנרגיה מנטלית.
כשאנשים בעולם פוגשים אותך בפעם הראשונה הם נסמכים על הפרופוגנדה שדחפו להם במשך מאות שנים: דת ולאום. אני לא מאשים אותם, הם בסך הכל התוצר של הסביבה שלהם, אבל בעזרת נגישות המידע (הודות להתקדמות הטכנולוגיה) אני מקווה שאנשים ייפתחו יותר לקונספטים חדשים של ראיית העולם.

תודה על הפוסטים שלך, אני ממש מתחבר.

Member
9 months ago

מאוד מסכים ומתחבר. יש שרירותיות רבה בלאומיות, בדת, בתרבות ובשפה. אנשים לא מבינים ש-100% מהסיבות שבגללן הם מי שהם חושבים שהם זה בגלל איפה שהם נולדו ולא בגלל שב"דם" שלהם הם כאלה. בדיוק כמו שאמרת – אדם יכול להיות 100% אירופאי, אך מאחר שהוא נולד בישראל הוא בטוח שהוא "צבר" ולכן 100% יהודי-ישראלי.

תמיר
Guest
9 months ago

המאמר הזה, כמו חלק מהתגובות, הוא לצערי מוטה, מתנשא ומתעלם במופגן מהעובדה שחינוך בבית הוא הגורם העיקרי שמעצב בני אדם. לא המוצא, לא המטען הגנטי (אולי היה מקום לצנזר את התגובה המחרידה הזאת…). הנחת העבודה שבני אדם ממוצאים שונים לא יכולים להסתדר היא שקרית ומרושעת. זו בדיה שממחישה את גזענות הכותבים, לפחות לדעתי.

Last edited 9 months ago by תמיר
Reply to  תמיר
9 months ago

הייתי מוסיף שההשפעות הם של החינוך הכולל, בבית ומחוץ לו. חלק מהחינוך שקיבלתי היה בבית הספר הממלכתי, לא תחת השפעתם של הוריי, והמורה סיפרה לנו שאם פותחים את מפת העולם, אז ישראל נמצאת בדיוק באמצע, כהוכחה לבחירת האל את היהודים בארץ ישראל – כילד זה נשמע משכנע, הרי מה הסיכוי הסטטסטי שמדינה קטנה תיהיה בדיוק במרכז העולם. כמובן שאף אחד לא טרח לבדוק את העובדות (כי ישראל לא במרכז המפה), אבל הנקודה שלי שהחינוך הוא מבית הספר, מהאנשים סביבנו, מהתרבות, להורים חלק חשוב בעיקר בשנים הראשונות, אבל מרכז ההשפעה עובר מהם לעולם החיצון במהלך השנים. כמובן שאנשים ממוצאים שונים יכולים… Read more »

תמיר
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
9 months ago

יפה !

תמיר
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
9 months ago

הישראלי הנודד, אל תיתמם 🙂
הישראלי התחמן יחליף את מפת העולם בתמונת היקום הנראה – 93 מליארד שנות אור מקצה לקצה – ויטען שישראל במרכז……

Last edited 9 months ago by תמיר
Reply to  תמיר
9 months ago

המורה שלי מכיתה ג' כנראה לא ידעה הרבה על היקום 😀 ובטח על מרחקים שנמדדים בשנות אור.

תמיר
Guest
9 months ago

"שפה ענייה באוצר מילים"

גבירתי היקרה אין לך מושג קלוש על את שחה!
אכן, העברית שלך לא מושלמת וזה די ברור למי ששולט בשפה ברמה של שפת אם, ואני מבין ואפילו מעריך את הרגשות השליליים שלך כלפי ישראל. למרות שאני לא חי בישראל למעלה משני עשורים, את בשום פנים ואופן לא תעלי כאן טענות שווא הזויות על היות השפה עברית דלה או קלוקלת ללא מעלה הולם. כמו שפות אירופאיות ובעצם רוב השפות, שליטה בשפה דורשת ידע ואימון. **************

Last edited 9 months ago by תמיר
Reply to  תמיר
9 months ago

[תמיר, אנחנו לא מדברים לגופו של אדם, אלא לגופו של עניין, לכן מחקתי את שאלתך בסוף התגובה.] אני אוהב את השפה העברית, היא תמיד תיהיה שפתי הראשונה, ולמרות זאת – אני רוצה להגן על וונוס, משום שאנחנו לא מדברים על איכות השפה, מבחינה זאת כל השפות שוות באיכותם, אלא וונוס כתבה על אוצר המילים של השפה העברית, ואם נעשה בדיקה אז לשפה העברית בסביבות 80 אלף מילים, לצרפתית בסביבות 100 אלף, ולאנגלית 170 אלף. וגם אם אני לא מדייק, המגמה ברורה, בשפה העברית יש פחות מילים מהשפה האנגלית, אבל היא יותר עשירה מהשפה של הזולו שכוללת בסביבות 20 אלף מילים.… Read more »

תמיר
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
9 months ago

הישראלי הנודד ,
תודה על תגובתך. לא בדקתי בעצמי אבל אני מקבל את המספרים שהזכרת. הנקודה היא שגם שפת הזולו אינה דלה או בעלת אוצר מילים מוגבל, לפחות בעיני !

Last edited 9 months ago by תמיר
Reply to  תמיר
9 months ago

אני לא טוען שהשפה האנגלית (או התחביר האנגלי) נעלה על שפת הזולו, כי בכל השפות אתה יכול לבטא את אותם רעיונות מופשטים, אלא שלשפת הזולו יש פחות מלים מאשר באנגלית. ברור לי שאילו שבט הזולו היה מונה מילארד איש, סביר יותר להניח שכמות המילים היתה גדלה ביחס ישר לצרכים המתפתחים, בדיוק כמה שקרה לאנגלית. זה לא שהיסודות של שפה כלשהי נעלים על אחרת, אלא זה "מספר השידרוגים" שהשפה עברה, וכנראה שאנגלית עברה יותר מכולם.

ללא תחיית השפה העברית, שפתנו היתה "נתקעת" בלשון מקראית, אבל היא שודרגה למה שהיא כיום.

תמיר
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
9 months ago

הישראלי הנודד,
לדעתי זה לא שדרוג. העברית המודרנית של המאה ה-21 מזעזעת. כמעט כל מהדורת חדשות נשמעת כמו תדרוך בצבא (אנשים "מושכים" הברות וכולי), ואני דוחה מכל וכל את הסלאנג הנורא שכולל מילים כמו "עוצמתי", "בקטנה" וכל שאר החטאים האיומים הללו.

Reply to  תמיר
8 months ago

תמיר, לא ברור לי מדוע כתבת ""שפה ענייה באוצר מילים" – גבירתי היקרה אין לך מושג קלוש על את שחה!", בעוד בתגובה האחרונה אתה מציין "העברית המודרנית של המאה ה-21 מזעזעת.".

תמיר
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
8 months ago

התכוונתי שהסלאנג נורא ואיום…

From Arusha to Arusha
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
8 months ago

ייתכן כי הפסקה האחרונה נכונה אבל בצרפתית (זה מה שאני יודע מרשימת השפות שנתת,לא יודע אם גם בגרמנית) הרבה מילים הן זהות ומבדילים בהן רק לפי הסימנים דיאקריטיים.
אכן נכון שלפעמים קשה למצוא מילה בעברית,במיוחד כאשר רוצים לתרגם משפות זרות,אבל לא הייתי אומר "דלה".

תמיר
Guest
Reply to  Venus
8 months ago

די וונוס, די, מספיק עם זה כבר, אין לי כוח לריב איתך ואני גם לא רוצה. את רוצה להאמין שאני התגלמות הישראלי המכוער? בבקשה, שיבוסם לך. ביליתי ארבע שנים באקדמיה ואני מנסה ללמוד כל הזמן דברים חדשים (לא תמיד בהצלחה, אני חייב לציין). עברתי את כתה ה' בהצלחה, תודה רבה לך!

איתי
Guest
9 months ago

גם אני לא מצאתי את מקומי בישראל מגיל צעיר ולפני 18 שנים עזבתי את ישראל וגם ויתרתי על האזרחות הישראלית. לא הצלחתי עד היום להבין מה משותף בין אשכנזי 100% כמוני עם משפחה מרומניה ופולין לבין מישהו מרוקאי או עיראקי, שגם הוא יהודי?! וכשאתה אומר שאין ביניכם שום דבר משותף לא במראה, לא במנטליות ואפילו לא בטעם הקולינארי, אז אתה לשיטתו נחשב ך-"מתנשא" "גזען" וכמובן "עוכר ישראל". פשוט אין שום דבר משותף כי אין לנו אותו מטען גנטי ותרבותי כמו שהיטבת לתאר. בשולי הדברים: הקמת ישראל והציונות בכלל היא הכישלון הכי גדול של העם היהודי. הניסיון לדחוס אשכנזים, מזרחיים, דתיים… Read more »

Reply to  איתי
9 months ago

נדמה לי שישראל נכשלה לא משום שדחפו עדות שונות, זו לא היתה בעיה. גם ארה"ב היא מדינת מהגרים, אלא שמקימי המדינה לא הצליחו ליצור תרבות עברית מבוססת ערכים משותפים ומוגנת על ידי החוקה. הם גם העתיקו את המודל הסובייטי של כלכלה קומוניסטית שזה לא ממש עזר. כל קבוצה משכה לכיוון שלה, את האידאולוגיה השארו לדת, ומייסדי המדינה ניסו להפוך את צה"ל (הארגון המושחת ביותר בישראל) שמושא להערצה, בתקווה שהוא יחבר ויאחד בין העדות. בפועל, נתנו פטור לערבים ישראלים (הרי הם לא יהודים!), נתנו פטור לחרדים (הרי הדם שלהם טהור יותר משל יהודי חילוני), וכפו גיוס על חילונים (הרי הזכות לחירות… Read more »

Last edited 9 months ago by הישראלי הנודד
איתי
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
9 months ago

חצי מדוייק. בארה"ב לחלק גדול מהמהגרים היה מכנה משותף, כי הם הגיעו מאיטליה, אירלנד וממדינות אירופאית נוספות. חוסר בחוקה הוא בהחלט בעיה מאוד יסודית ורצינית, כי חוקה היא מה שמגדירה ומבטיחה את זכויות היסוד של האזרחים ולא חוקי היסוד כמו שהם מנוסחים (ברמה של חוזה עבודה של עובד-חוץ בעיריית תפח תקווה, אם למשל תקרא את חוק היסוד של נשיא המדינה) אינם תחליף לחוקה כמו בכמעט כל מדינה מערבית נורמלית. לגבי ההפיכה המשטרית שמתרחשת כרגע בישראל, אין לי דעה לכאן או לכאן לגביה, אלא שהיא רק מהווה קטליזטור לכל הרעות החולות שאתה ואני תיארנו. הן כרגע פורצות החוצה בבת אחת בזמן… Read more »

Admin
9 months ago

בהחלט מאמר למען האינדיבדואליות של כל אדם באשר הוא. אנחנו קודם כל אנשים, מה שמגדיר כל אדם הוא אישי וייחודי. אם יש אנשים שבחרו להגדיר את עצמם על פי דתם, זו זכותם (והבעיה שלהם), אבל לאף אחד אין זכות להגדיר אותנו. אני חושב שברגע שתקבלי את האזרחות הצרפתית, תרגישי הקלה כאזרחית רשמית של האיחוד האירופי. זה קרה לי לאחר שקיבלתי את האזרחות הבריטית, למרות שבעיניי את הרבה יותר "צרפתייה" מאשר שאני "בריטי". בכלל, אני חושב שקשה להגדיר אותנו לפי קבוצות, ואנחנו פשוט אינדיבדואלים. עוד שבועיים אני מגיע לבקר בפריז לעשרה ימים 😀 לזלול קראסונים, קרפים ועוגות שוקולד מריר. צרפת מספר… Read more »

Last edited 9 months ago by הישראלי הנודד
Libertarian
Guest
9 months ago

כל הכבוד לך על שכתבת את מה שעל לבך!