Sign In

Remember Me

תובנות לאחר שנה מגורים במוטור-בית בניו זילנד!

תובנות לאחר שנה מגורים במוטור-בית בניו זילנד!

חברים,

הרבה זמן לא כתבתי, לכן הפעם אמשיך לספר על ההרפתקה שלי בחיים בניו זילנד. מזה כשנה עברתי לגור מוטור בית וזה אחת ההחלטות הטובות ביותר שיכולתי לעשות, אספר לכם מה הוביל אותי להחלטה ולאן היא הובילה. אז בואו נתחיל.

מוטור בית זה בעצם בית על גלגלים שאתה נוסע איתו לכל מקום שאתה צריך. המוטור בית מכיל את כל המערכות שיש בתוך בית רגיל רק בצורה יותר וקומפקטית. זאת אומרת במוטור בית יש לי שירותים ומקלחת, מקום לישון, מקום לעבוד, מקום לארח עד 5 אנשים, חימום, חשמל, מים, גז, דיזל, מחסה ממזג האוויר. החלק הכי חשוב במוטור בית זה יכולת התנועה ולעשות צרכים בסיסיים בכל מקום. אתה רוצה להתקלח לפני פגישה? אתה חונה, נכנס למוטור בית, מתארגן ומתקלח. סקס? הובכן נגישות מאוד פשוטה ומהירה, אין צורך יותר לחפש בתי מלון או להשכיר. רוצה להיות בטבע להתרחק מאנשים ורעש? חצי שעה נסיעה ואתם לבד לגמרי למשך ימים (שבועות בטבע ללא תזוזה עוד לא ניסיתי =).

שגרתי בישראל, תרבות הקרוונים והמוטור בתים לא היתה מוכרת לי. חששתי מלחקור את ישראל ולטייל כתוצאה משמועות על מוקשים ממלחמות עבר שנשארו בטבע. בתור אדם שסקרן מטבעו ואוהב לחקור כל חור, את הסיכון הזה בישראל לא רציתי לקחת לכן לא טיילתי הרבה. לעומת זאת בניו זילנד אני יכול לעשות זאת בבטחה. לגור בVans, מוטור בתים וקרוונים וכמובן לטייל מאוד פופולארי כאן. לאט לאט זה המושג הזה התחיל להכנס לי לתודעה. סיפרתי לכם בפוסטים קודמים שגרתי כבר בVAN פשוט, שרק קיפלתי את המושבים והלכתי שם לישון. בתנאים האלה לא היה לי נוח לחיות, הפעם החלטתי לשדרג את החוויה משמעותית.

בניו זילנד מחירי הדיור עולים באופן לא פרופורציונלי לשכר במשק. בגלל שלא נולדתי בניו זילנד בשנת 1970, וקניתי בית במקום מרכזי תמורת כמה עשרות אלפי דולרים, היתרון שלי לקנות בית בניו זילנד נעלם. כיום המחירים באוקלד לא פחות מ700 אלף דולר לבית 3 חדרים, ישן, קר ומנוקר כמעט ללא אדמה בעוד שהשכר השנתי אפילו לא עשירית מהמחיר הזה. משכנתא לא אקח, כי זה אומר להתחייב למשהו. אני אדם אוהב חופש, שלשלאות מהסוג הזה לא התאימו לי. אתם יודעים מה? נסעתי בניו זילנד אפילו למקום הכי זול לקניית בית מעולה בסביבות ה200 אלף. יכולתי בהחלט להרשות לעצמי וגם הגשתי הצעת מחיר שנעתה בחיוב של המוכרים. ומה קרה אז? חזרתי בי, לא ההיתי מסוגל להתחייב לגור בבית קבוע, עבודה קבועה, מקום קבועה, שגרה, זה פשוט לא אני, לא עכשיו, לא כרגע. ביטלתי את החוזה בהצלחה והפכתי לאדם הכי שמח שיש. כמעט לא נפלתי למלכודת של קניית נדלן ומשכנתא ל30 שנה. אף אל פי שידעתי שזאת היתה השקעה כלכלית כדאית, אך לא יכולתי לתאר לעצמי שאצטרך להשאר במקום אחד מס' שנים.

מוטור בית מתאים לאופי שלי

אני אדם מינמליסט ודינמי, אוהב חופש ותזוזה. מוטור בית זאת הזדמנות נהדרת להפטר מהרבה חפצים שהם פשוט עול כלכלי, פיזי ונפשי, ככל שיש לי פחות דברים ככה אני יותר שמח ואני נהנה מחוויות פרקטיות בחיים בהשוואה לאגירת משאבים חומריים. אני מבין שהחיים הם קצרים, שום דבר לא נוכל לקחת איתנו לחיים הבאה וגם לא יודעים מתי זה יקרה.

החיים במוטור בית מאפשרים לי את הזמן הזה להנות ממה שאני באמת רוצה. תחשבו כמה זמן לוקח לתחזק בית? לגזום שיחים, דשא, לצבוע, לנקות. תחשבו שבשביל כלכלית לתחזק את הבית רובנו גם צריכים ללכת לעבוד 5 ימים בשבוע, 40 שעות ביום (לפעמים אנחנו גם שונאים את מקום העבודה). עם המוטור בית יש גם תחזוקה, אך היא משמעותית פחותה יותר מבחינת הזמן וגם כלכלית מאשר להיות בעלים של בית רגיל.

צובע את הגג

לפני המגורים במוטור בית תמיד השכרתי בניו זילנד. בגלל זה לא היתה לי אפשרות לפתח כישורים של שיפוצים. מאז שהתחלתי לגור במוטור בית, התחזוקה היא נדרשת וזה גרם לי לפתח תחום עיניין חדש וללמוד כישורים חדשים ונדרשים מאוד לחיים, שיפוצים! מאז שיש לי את הבית למדתי כל כך הרבה על מערכות חשמל, מים, גז, צבע, קירות, חלונות, עיצוב. בשבילי כל זה היה חדש ואילץ אותי לחקור ולנסות דברים חדשים שבעבר פחדתי אפילו לגעת.

לדוגמא זה היה הפרוייקט האחרון שלי, שדרוג פאנל סולרית לטעינה חשמלית:

היו לי מגוון אפשרויות. לשלם למישהו שיתקינו לי את הפאנל, אך אז לא ההיתי לומד שום דבר חדש. או לקנות את הפאנל עם כל האביזרים הנלווים ולחפש מישהו שיהיה מוכן לעזור לי להתקין וכמובן לחסוך קצת $ על הדרך. ונחשו מה? מצאתי!

אתם צריכים לדעת שבניו זילנד יש מקומות יעודיים שאפשר להחנות בחינם ללילה את המוטור בתים. שם הכרתי בחור נחמד מהולנד אך גר בניו זילנד כבר עשרות שנים. והוא גם במוטור בית שלו כבר 4 שנים רצוף. ראיתי אצלו על הגג כבר 3 פאנלים סולריים ותהיתי אם הוא התקין אותם. דפקתי בדלת שלו ודיברתי איתו על הנושא, ונחשבו מה? הוא הסכים לעזור לי!! וגם על הדרך הוא לימד אותי באופן מלא על המערכת כיצד היא עובדת וגם היה לו את כל הכלים להתקנה שלי לא היו. עבדנו על המערכת כיומיים, למדתי המון וגם רכשתי חבר חדש וכמובן יש לי מערכת חשמלית משובחת ברכב שניזונה מהשמש!

לחיות במוטור בית זה סגנון חיים בריא

מאז שאני גר במוטור בית, אני הולך, נוסע ומבלה בטבע הרבה יותר מכל תקופה אחרת בחיי. בתור אוהב טבע נלהב, וכפי שאתם יודעים בניו זילנד יש מזה והרבה, מה יכול להיות טוב יותר מלהנות מזה כל עוד אפשר?

בגלל שאני גם מינמליסט במזון, אני אוכל רב הזמן מזון נע, אך יש לי מקרר ומקום אחסון לאוכל שיכול להספיק לי למס שבועות בקלות.

ארוחת צהריים במוטור בית

וכמובן גם הנופים שלצידם אני אוכל מתחלפים.

דבר מאוד מעניין גם שאני תמיד בבית, לא משנה לאן אני נוסע, הבית שלי, יעני החדר שלי לא משתנה, וכל מה שמשתנה זה הדקורציות בחוץ. מאוד מעניין לחשוב על זה כמה העולם שאנחנו חיים בו ניתן להתאמה לחיים כיצד אנחנו באמת רוצים לחיות, ממש נס.

האנשים שפוגשים בחניות למוטור בתים פשוט נהדרים!

אני לרוב חונה במקומות יעודיים שיש בו עוד אנשים עם מוטור בתים. התנהלות זו נותנת לי בטיחות ובטחון, כי אי אפשר לדעת במי תתקל במיוחד בלילה. אני בהחלט אוהב גם להתבודד בטבע ללא אף אחד, אך מתי שאפשר אני כן חונה איפה שיש עוד אנשים שחיים/מטיילים כמוני. האנשים האלה חולקים ערכים דומים לשלי, בין היתר חופש, צניעות, מינמליזם ולבביות. השיחות עם האנשים האלה מאוד עמוקות, מעניינות ועל דברים שבאמת חשובים בחיים. אני גם פוגש הרבה אנשים שכבר פרשו לגמלאות והם מעל בני 70, הבריאות שלהם כבר מוגבלת. ואני חשוב לעצמי, למה לחכות עד לגיל הזה בשביל לחיות אם אפשר לעשות את זה כבר בגיל 20-30 כאשר אנחנו בריאים חזקים וסקרנים לחיים?

הרבה פעמים האנשים האלה מזמינים אותי אליהם ואנחנו מארחים אחד את השני. אנחנו גם משתפים בניסיון ותובנות שונות בנושא של המוטור בתים ואני לומד הרבה על החיים עצמם רק בלהמצא עם אנשים שחיים באותה צורה.

מה אם אני כן רוצה להשאר במקום אחד?

הובכן, אין בעיה! גם את זה עשיתי.

לאחרונה לקחתי חוזה במערב האי הדרומי לעבודה של כחצי שנה. המטרה שלי היה לחקור את האיזור הזה וגם על הדרך קצת לנוח מכל ההמולה שנוצרה סביב הוירוס. עם המוטור בית עשיתי עסקה עם אחד מבעלי הבתים שאני אוכל לחנות אצלו בתמורה לשימוש בבית (מטבח ומקלחת), לא בגלל שאני לא יכול לעשות את זה אצלי, אך זה דורש ממני לרוקן את המים האפורים והשירותים כפעמיים בשבוע. וכאשר נמצאים במקום אחד, יותר נוח כן להשאר בבית. אז באופן זמני עשיתי הסכם כזה, וכמובן מחיר השכירות הוא פי כמה יותר זול מאשר להשכיר בית או חדר (כי אני בעצם לא תופס שום חדר אצלו).

 

אז כן, חיסכון כלכלי ופיזי. עשיתי זאת רק בגלל שאני לא לבד, והשותפה שלי כן רצתה חדר בזמן שאנחנו חוקרים את האיזור הזה. אך להסתדר ללא השכירות הזאת היה קל ביותר כי איפה שעבדתי היה גם שירותים/מקלחת ושאר הירקות. הובכן זה למקרה וכן רוצים להשאר מס' חודשים במקום אחד, זה האופציה!

מה באמת עושים לוגיסטית?

אוקי אז אספר לכם קצת על החלק הלוגיסטי.

במוטור בית יש מיכל מים גדול, אני ממלא אותו בתחנות שנקראות DUMP STATION. בתחנות האלה יש 2 ברזים, אחד למים לשתיה ומים לניקיון. אני ממלא מים שמספיקים ל4 ימים כולל מקלחת, שטיפת כלים, שתיה ל2 אנשים. המים האפורים נאגרים במיכל מיוחד שאותו אני מפנה בתחנות האלה. אני עושה זאת בדרך כלל שהמים נגמרים.

לגבי שירותים יש מה שנקרא קסטה שמפנים אותה בצורה דומה באותה תחנה. כן, אין ריח רע מהשירותים =)

מה לגבי חשמל? יש לי מצטבר גדול שנטען דרך פאנל סולרית שהראתי לכם מקודם. כאשר אני נוסע, היא גם נטענת בדרך. כאשר מזג האוויר ממש קשה ואין שמש הרבה זמן (בחורף בדרך כלל), אני יכול להתחבר לחשמל, שעולה בין 10-20 דולר ללילה.

בישול- יש לי בלון גז ששוקל 9 קילו שמספיק לי במשך חודשים.

מקלחת – יש לי מחמם מים שעובד על גז וחשמל שמחמם את המים באופן מיידי.

חימום – יש לי מכשיר שנקרא DISER HEATER שלוקח מעט מאוד חשמל ודיזל. הוא שקט ומחמם את המוטור בית בחורף ל20 מעלות תוך 10 דקות עבודה בלבד. בגלל במוטור בית יש בידוד מובנה בקירות (להבדל ממלא בתים בניו זילנד שפשוט קפואים), החום נשמר לפרק זמן ארוך. ישנתי בו לא מעט כאשר הטמפ יורדת מתחת ל0 והיה לי מאוד נוח.

מה לגבי הקיץ? בקיץ יש ימים חמים, אך בגלל שהמוטור בית לבן והוא מבודד, מאוד נעים ואוורירי ככה שהוא לא מתחמם יתר על המידה כמו בתים מסויימים שהשכרתי בניו זילנד.

מה הדבר הכי חשוב שמוטור בית נותן?

הוא נותן בטחון!!

בניו זילנד למצוא מגורים קשה! המדינה בעצם בנויה שאתה תשכיר בית לטווח ארוך, מה שלי אישית לא מתאים כי אני אוהב לזוז. ואם אתה רוצה להשכיר משהו לטווח קצר, אופציות טובות ומשתלמות לא רווחות. המוטור בית נותן לי שקט נפשי שיש לי איפה לחיות ואני לא צריך להיות תלוי בבעלי דירה לצורך מגורים ומבחינתי זה היה שיקול מספר אחד.

קשיים והחסרונות בחיים במוטור בית

אשתף אתכם בקשיים העיקריים בסגנון חיים הזה שאני חווה.

החלק הקשה ביותר הוא כמובן הוא חוסר הידע בשיפוצים (שכמובן אני לומד ולמדתי הרבה) כאשר יש בעיה כלשהיא. זאת אומרת אם לדוגמא יש נזילה מהגג, ואני לא יודע כיצד לתקן זאת, ואני נמצא במקום שאין שירותים רלונטיים לרכבים האלה, אני נמצא בבעיה. אם אני נמצא בעיר גדולה, זה ממש לא בעיה, אך לדוגמא במערב האי הדרומי, השירותים למוטור בית מאוד מצומצמים. אין אנשי מקצוע יעודיים שיודעים ומבינים במוטור בתים ואתה סומך על עצמך בעיקר. ובגלל שבהתחלה הידע שלי בשיפוצים שהה באיזור האפס, היה קשה ללמוד מההתחלה. כן השקעתי כספים בשיפוצים שונים כאשר לא יכולתי למצוא מישהו במיידי שיכול לעזור. אך חייב להגיד שעם הזמן (חודשים) הבעיות פחתו והידע שלי צמח וההוצאות גם צנחו. בעצם משלמים על מה שלא יודעים ולא מבינים בו, אך כאשר לומדים, המצב מתאזן. זה החסרון היחידי שאני יכול לחשוב עליו, אך חייב להגיד ההתחלה היתה קשה.

לסיכום,

המוטור בית מאפשר – חיסכון כספי, גמישות, בטחון, בריאות, חוויה, למידה, חופש, פרישה מוקדמת, פשטות, חיי חברה נהדרים וגיוון רב בחיים.

האתגרים הפיזיים מבחינת שיפוצים במוטור בית גרמו לי לצאת מאיזור הנוחות וללמוד עולם חדש שלא נגעתי בו לפני, ואני מודה על הגילויים הללו.

 

שלכם דמיטרי בילצקי
מנטור הגירה, מנטור בריאות ועובד סוציאלי רשום בניו זילנד וישראל.

מאת
CLATYR, נווד בדם, בעל אזרחות משולשת, מנוסה בתהליכי פסיכולוגיה והגירה. רואה בדרך חיים של נוודות הסגנון החיים האולטימטיבי בשבילי שמותאם לסביבה מלאת השינויים הסיכונים שאנחנו חווים בעולם וגם מאפשר הרפתקאה נהדרת ומעניינת בחיינו.

Subscribe
Notify of

5 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
בני
Guest
2 years ago

נהנתי מאוד לקרוא

אשר
Guest
2 years ago

בית מוטורי?
קראוון?
בית ממונע?

דן
Guest
2 years ago

הכי חשוב – יש מקום לפסנתר?

Admin
2 years ago

דימטרי, אחד המאמרים הכי מעניינים שקראתי! ואני מקנא. מרגיש את תחושת החופש… זה נשמע נפלא, חלום שמתגשם. הייתי רוצה לעשות כזה דבר לחודש חודשיים במדינה אחרת, נניח ארה"ב או באירופה בטיול בין כמה מדינות.

כל הכבוד! אני מעריץ אותך 🙂

Laura
Guest
2 years ago

Thank you for infighting Dimitri! Useful information