Sign In

Remember Me

הבשורה הפורטוגלית – מידע על הוצאת אזרחות פורטוגלית

הבשורה הפורטוגלית – מידע על הוצאת אזרחות פורטוגלית

רבים מאיתנו, מהגרים ומהגרים לעתיד כמוני, שאלו את עצמם לא פעם כיצד ניתן להגר לחו"ל באופן חוקי. כידוע, לכל מדינה בעולם יש חוקי הגירה משלה וישנן גם מדינות הגירה מובהקות כגון קנדה למשל, שיש לה חוקי הגירה די מטיבים עם זרים המבקשים להגר אליה, אולם גם במקרה הזה הדבר אינו פשוט כפי שהוא נשמע לרוב והרבה אנשים שמנסים להגר ללא אזרחות או על בסיס ויזות נתקלים בקשיים בירוקרטיים רבים. הדרך הטובה ביותר לדעתי לפתוח דלת להגירה היא לנסות ולהשיג קודם אזרחות זרה שתאפשר בעתיד להגר באופן חוקי למדינה אחרת.

נכון להיום, קיימת אופציה לישראלים וליהודים רבים לקבל אזרחות פורטוגזית על בסיס קשר ליהדות פורטוגל או ספרד. האופצייה הזו קיימת בזכות חוק שיצא בפורטוגל לפני מספר שנים בודדות, שמטרתו, כביכול, לעשות תיקון לעוול ההיסטורי שנגרם ליהודים שגורשו מפורטוגל בימי הביניים. על פי החוק הזה, זכאים יהודים רבים לקבל אזרחות פורטוגזית במידה והם מוכיחים שהם ממוצא ספרדי או פורטוגזי ומכאן שהם נצר ליהדות ספרד או פורטוגל שגורשו. חשוב כמובן לציין שאזרחות פורטוגזית היא אזרחות אירופאית לכל דבר והיא יכולה לעזור בהגירה לגרמניה למשל. במאמר זה, אנסה להסביר על תהליך קבלת האזרחות הפשוט יחסית, על ידי כך שאספר על התהליך שעברתי אני, מתחילתו ועד לשלב הנוכחי שלפני קבלת האזרחות באופן סופי.

שלב 1 – פנייה לעו"ד: כדי לבצע את התהליך באופן מסודר, יעיל ומהיר באופן יחסי, רצוי מאוד לפנות לעו"ד המתמחה בנושא. ישנם עורכי דין רבים שתחום התמחותם הוא בהוצאת אזרחות פורטוגלית או ספרדית על בסיס החוק הזה ויש להם גם קשרים באותן מדינות. העלות הכוללת של התהליך כולו היא לא קטנה והיא בסביבות 10,000 ₪ אך לפעמים גם פחות. ולפני שפונים לעורך דין, חשוב מאוד לעשות סקר שוק יסודי ולבחור עו"ד טוב ואמין (גם אם זה אומר לשלם קצת יותר) מאחר והשוק מוצף במאכערים ורמאים.

שלב 2 – חקר שורשים: לאחר שפניתם לעו"ד, הוא יבצע עבורכם בדיקת שורשים על סמך טפסים שתתבקשו למלא ומסמכים שתתבקשו להביא. מסמכים אלה הם לרוב צילומי דרכון, תעודת לידה שלכם, תעודת לידה של ההורים או של הורי ההורים. מטרת הבדיקה היא לוודא שיש בכלל טעם להתחיל בתהליך הארוך והמייגע הזה, אבל הבשורה הטובה היא שדי בכך שיהיו לכם שורשים רלוונטיים מצד אחד במשפחה, או אפילו מרבע צד, מאחר וסיכויי ההצלחה הם גבוהים מראש. בדיקת השורשים היא בדיקה שעורכת מספר ימים באמצעות גניאולוגים וחפירות במשרדי ממשלה וארכיונים ולרוב היא ניתנת בחינם על ידי העו"ד המטפל.

שלב 3 – אישור הקהילה היהודית בפורטוגל: לאחר שתתחילו רשמית את התהליך עם עורך הדין ותחתמו עימו על החוזה, המידע שיש בידיו עליכם יועבר לנציגי הקהילה היהודית בפורטו, על מנת שהם יחפשו בארכיונים שלהם ויאשרו שאתם אכן צאצאים של יהדות פורטוגל/ספרד, תמורת אגרה של כ-€500 (חלק מהעלות הכוללת). גם כאן הסיכויים הם גבוהים מאוד (כ-90% הצלחה, שכן בתכלס מדובר כאן בביזנס).

שלב 4 – תהליך הפקת האזרחות מול הממשלה בפורטוגל: כאן ייכנס לתמונה עו"ד פורטוגלי שימונה על ידי העורך דין המטפל בכם והוא יטפל בענייני הבירוקרטיה מול הממשלה הפורטוגלית. גם כאן יידרש שכר טרחה שיהיה בין 250 ל-€800 (גם חלק מהעלות הכוללת). זה למעשה השלב האחרון והארוך ביותר עד לקבלת האזרחות.

הערות חשובות:

  1. במשך התהליך, תידרשו להגיש מסמכים שונים, כפי שצוין בהתחלה.
  2. את רוב העבודה הקשה יעשה עורך הדין המטפל. אין לכם מה לדאוג, לא תצטרכו להתרוצץ יותר מדי.
  3. את התהליך שסיפרתי עליו כאן אני עברתי מול עורך הדין שמטפל בי. יתכן שעו"ד אחר יעבוד בצורה שונה קצת, אבל בגדול התהליך הוא אותו תהליך.
  4. משך הזמן מתחילת התהליך ועד סופו הוא לרוב בין שנה וחצי לשנתיים. אני אומר, הסבלנות משתלמת.
  5. ישנם אנשים שמעדיפים לבצע את התהליך לבד, ללא עו"ד. זה אמנם זול הרבה יותר, אבל לא מומלץ בעליל כי זה מסובך מאוד.
  6. אם יש משהו שלא ברור ואולי לא ציינתי, אשמח לענות בתגובות.

בהצלחה ואדיוס!!


Subscribe
Notify of

7 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Admin
5 years ago

מזל טוב על הדרכון הפורטוגלי 🙂 זה כמו לזכות בפיס…

Flying Dutchman
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
5 years ago

תודה רבה, אבל בתכלס יש עוד כשנה עד שאקבל את הדרכון ליד.

מדינת כל רמאיה
Guest
5 years ago

לפי מה שידוע לי אחוז גבוה מהעו"ד העוסקים בתחום הם שרלטנים שיגבו כסף למרות שהם יודעים מראש שהפרוצדורה תכשל. סתם אזהרה כללית.

Flying Dutchman
Guest
Reply to  מדינת כל רמאיה
5 years ago

לא כולם רמאים אבל בהחלט יש ולא מעט לצערי. בגלל זה כתבתי שצריך קודם כל לעשות סקר שוק ולבדוק היטב למי פונים. היום כשיש אינטרנט עם גוגל, פייסבוק וכדומה, זו לא בעייה לבקש או לקבל המלצות או חוות דעת על עו"ד כזה או אחר. לדעתי האישית, אלה שמפרסמים את עצמם באגרסיביות בכל חור אפשרי, מצטיירים בעיני כהכי פחות אמינים.

Flying Dutchman
Guest
5 years ago

תודה רבה 🙂 כדאי לציין דבר ראשון שאם אין רצון גבוה להגר, אז אולי גם לא כדאי מלכתחילה להוציא אזרחות זרה. זה רק צעד ראשון, זה המפתח שפותח את הדלת. מה שיהיה מעבר לדלת זה כבר באחריות המהגר עצמו.

Bar
5 years ago

כתבה מצויינת! כל הכבוד שסיכמת את זה כאן.
לכל מי שאין אזרחות אירופאית ויכול- מומלץ מאוד. לאחר שהצד הרומני במשפחה דחה את האזרחות הרומנית (שלושה רבעים, מתאמי ציונית) נותרתי עם הרבע האחרון בגנטיקה ואני לקראת סוף התהליך.

כמובן שאזרחות אירופית לא מספיקה כדי להגר בהצלחה. כמו שונוס וברלינאית ציינו בהרבה כתבות, מה שחשוב בסוף זה רצון גבוה להגר, לקבל ולהשתלב בחברה המקומית, להיות החלטיים לגבי ההגירה ולהתמיד. האזרחות תקל על הבירוקרטיה מהרבה מאוד בחינות, אבל היא לא תהיה הגורם המכריע.