Sign In

Remember Me

הונגריה הונגריה!!

הונגריה הונגריה!!

ההתרשמות שלי מבודפשט (הונגריה)
הקדמה

היי לכולם, האמת שלא הייתי פעיל באתר הרבה מאוד זמן, והכתבה האחרונה שלי הייתה לפני חצי שנה בערך. פשוט לא היה לי הרבה מאוד על מה לכתוב ואני כרגע בתקופה שאני די מחפש את עצמי, אז לא יצא לי לאחרונה למצוא כל כך משהו להתמקד בו ולכתוב עליו, אז עמכם הסליחה על ההיעדרות שלי.

אולי הכתבה הזאת לא תהיה סופר אינפורמטיבית או רלוונטית לכל גולשי האתר, אני גם לא יודע הרבה מאוד על הונגריה ואני לא חקרתי את המדינה על כל בורותיה, ואת בודפשט אני לא בדיוק טוב כמו את כף היד שלי (טוב, גם את כף היד שלי אני בקושי מכיר כי כירולוגיה למדתי לפני הרבה שנים וכבר שכחתי הכל). אבל מכיוון שהייתי שבוע בהונגריה, והייתי בדי הרבה מדינות אחרות באירופה אז אני כן יכול לתת חוות דעת כללית והתרשמות כללית שלי מהמדינה:

1) יוקר מחיה

אם אתם מחפשים מדינה עשירה כמו דובאי או איחוד האמיריות הערביות, אז לצערי לא הגעתם למדינה הנכונה. תחפשו מאמר אחר לקרוא כי זה לא יהיה רלוונטי עבורכם, תחפשו יעד אחר. ואפילו לא צריך להרחיק לכת, המצב הכלכלי שם פחות טוב מזה של צ'כיה ופולין. כלומר, בעוד המשכורות בהונגריה נמוכות מזה של פולין וצ'כיה – יוקר המחיה שם גבוה יותר במקביל. במילים אחרות, תשלמו יותר – תקבלו פחות. לא אידיאלי, נכון? עם זאת, המצב הכלכלי בהונגריה טוב יותר מזה של רומניה ומבולגריה, אם זה מעודד אתכם, לפחות אלה שמביניכם מתכננים הגירה להונגריה (בספק אם יש פה כאלה, אבל מי יודע).

אם יש לכם הרבה כסף ואתם תיירים, סטודנטים או שיש לכם שם אזרחות ואתם מובטלים – אתם תסתדרו שם בסדר גמור. לשם השוואה, בודפשט רק קצת יותר יקרה מוורשה.
בין היתר, יש הרבה שחיתות במדינה, ואנשים עובדים הרבה שעות. נשמע כיף, הא?

2) מזג אוויר

אני הייתי שם בקיץ, ביוני 2019. המזג האוויר היה חם ונעים. יורד גשם גם בקיץ.
החורפים שם קרים אבל הרבה פחות ממדינות אחרות במזרח אירופה, כמו למשל פולין, צ'כיה ובפרט רומניה. המזג אוויר בהונגריה יכול לרדת מתחת ל0 מעלות לכל היותר.
בשורה התחתונה הייתי אומר שמזג האוויר בהונגריה הוא נוח.

3) אוכל

לפני שהגעתי להונגריה, יצא לי לשמוע מפה לשם שהאוכל בהונגריה הוא דווקא לא רע. יצא לי לאכול במסעדה הונגרית אחת שלקחה מחירים מופקעים, האוכל שם היה טוב, אבל להגיד שזו המסעדה הכי טובה שאכלתי בכל החיים שלי – לצערי זה רחוק מזה.
לגבי הסופרמרקטים בהונגריה, הרשת הנפוצה ביותר בהונגריה הינה Spare, לטעמי הלחמים והמאפים שם לא היו טעימים ומגוון המוצרים שם היה די מצומצם. ישנם גם כמה סניפים של LDL, לטעמי זו רשת יותר טובה עם מוצרים יותר טובים ובמחירים יותר אטרקטיביים. עם זאת, ישנם הרבה מסעדות סיניות ואסייתיות בהונגריה ממש טעימות זולות, אני ממליץ מאוד!

4) חיי לילה ובילויים

אין לי הרבה מאוד מה לרשום על זה כי אני לא יוצא כל כך לחיי לילה ואני פחות מכיר, אבל באופן כללי זו עיר שיש בה די הרבה צעירים ויש חיי לילה בכל ימי שבוע.

5) מנטליות

כן, שמעתי הרבה דברים שלילים על האוכלוסיה שם – שהם גזענים, שונאים מהגרים, ולעיתים נוטים להתנהג בעצבנות או באגרסיביות. ידידה אינטרנטית שלי סיפרה לי שמישהו צעק עליה בתור לקופה בסופר כי היא התעכבה עם העודף, וחבר אחד אמר שזו המדינה הגרועה בעולם כי הרביצו לו בבר ללא שום סיבה.
לעניות דעתי, החברים שלי לכל היותר היו חסרי מזל והיו בזמן הלא נכון במקום הלא נכון. אישית הרגשתי מאוד בטוח בהונגריה, ולא נתקלתי ביחס עוין או אלים מצד האוכלוסיה המקומית, הדבר הקיצוני ביותר שקרה לי שם זה שמוכרת צעירה שעבדה בדוכן קורטושים שעשתה לי פרצוף חמוץ כששאלתי אם יש קורטוש בטעם קוקוס.

ובאופן כללי לא זכיתי למבטים אוהדים מקופאיות בסופר או עובדים בחנויות, אבל זה לא היה משהו אישי נגדי וזה לכל היותר כי העובדים שם ממורמרים ועובדים הרבה שעות בשכר נמוך, אבל לא קרה לי שמישהו צעק עליי או התייחס אליי ממש לא יפה. ולא, לרוב לא נהוג להגיד שלום/היי/תודה/בבקשה/ביי לקופאית בסופר או לנותני השירות, וגם לחיוכים וסמול טוק אל תצפו. זה פשוט עניין שבשגרה, שום דבר אישי נגדכם, תודעת השירות שם די ירודה באופן כללי. עם זאת, דבר שאפשר לציין לטובה בהנוגריה – המוסר עבודה שלהם די גבוה, כשהייתי צריך לקבוע תור למספרה, התור היה בדיוק בזמן ולא איחרו בדקה אחת. ואפילו בסופרים כמו גדולים כמו LDL, תור של 10 אנשים יכול להיות מתוקתק ב5 דקות בערך – אין סמול טוקים ובזבוזי זמן בתורים, הכל מתקתק – בעוד בישראל תור של 2 אנשים יכול לקחת 15 דקות כי המוכרת שמה מזרחית בפול ווליום, מזיינת ת'מוח לחברות הפרחות שלה בטלפון ומבלבלת ת'ביצים ללקוחות, הכל חוץ מלעבוד. בהוגריה, לפחות עובדים.

ובנוגע לאנשים, אם הם חברותיים או לא – אני לא יודע לומר כל כך כי לא הייתי שם הרבה מאוד זמן, אבל הרושם שקיבלתי הוא שהאנשים סגורים ודי שומרים על דיסטנס, לא נתקלתי בהרבה אנשים שמחייכים, יוצרים סמול טוק או בניסיון ממשי לפתח אינטרקציות עם זרים, בדומה לרוב מדינות מזרח אירופה. אם כי, הרגשתי שהניכור החברתי יותר בולט ברומניה ובליטא מאשר בהונגריה. בסך הכל אפשר לומר שזו מדינה עם מנטליות מזרח אירופאית טיפוסית למעט כמה דגשים קטנים, בין היתר אלו שציינתי.

מבוגרים עלולים להימנע מאינטרקציה עם אנשים זרים או להתעלם מכם בגלל שהם לא יודעים אנגלית והם מרגישים לא בנוח, לדוגמא, כאשר שאלתי הונגרי במספרה אם הוא יכול לספר אותי, הוא אמר שהוא מצטער ולא יכול לעשות זאת כי הוא לא מדבר אנגלית. זה לא עניין של גסויות, אבל חלק לא מבוטל מהמבוגרים ימנעו מאינטרקציה באנגלית.

סיכום

אני אישית לא הייתי ממהר לארוז את החפצים ולהגר להונגריה.
הונגריה לא המדינה הגרועה ביותר או הנחשלת ביותר במזרח אירופה, המצב הכלכלי שם טוב מזה של בולגריה ורומניה, המזג האוויר בה נוח והיא יחסית ליברלית, מערבית ויש בה הרבה זרים, אבל היא רחוקה מאוד מלהיות המדינה המוצלחת ביותר.
ההתרשמות שלי מהונגריה, שזו מדינה די עניה (מדינה יקרה יחסית, משכורות נמוכות), תודעת שירות בינונית לכל היותר, אנשים ככה ככה – הם כן די מנומסים, אבל חסרי שביעות רצון מהמצב הכלכלי וקשה להגיד שהאנשים שם חברותיים ומאושרים בצורה קיצונית, בכל זאת, הם די נתקעו עם המנטליות הקומוניסטית שאישית אני פחות מתחבר אליה.

האוכל בהונגריה הינו בינוני לכל היותר, למעט האוכל הסיני אני לא מצאתי שם הרבה מאוד מה לאכול.
בשורה התחתונה, לא הייתי ממליץ, יש אופציות יותר טובות באירופה, ומחוץ לאירופה. אבל הונגריה בהחלט מחייתית. כלומר, הישרדותית…
אני לא הייתי מחוץ לבודפשט, אבל שאלתי הונגריה אחת במפגש החברתי שהייתי בו והיא אמרה לי שהערים מחוץ לבודפשט הרבה יותר יפים ונקיים. מהחוויה שלי בבודפשט יש הרבה הומלסים והרחובות לא נקיים, אז ככה שאני נוטה להסכים איתה.

אני בן 25. נולדתי בפתח תקווה. אוהב לקרוא ולכתוב ספרים. בעבר התאמנתי 4 שנים בקראטה קיוקושין וכיום באיגרוף. אני מחבר הספר "הישראלי המכוער", ספר אשר מעביר ביקורת על החברה הישראלית וערכיה.

Subscribe
Notify of

8 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
גנט
Guest
4 years ago

אני גר בהונגריה כבר 3 שנים. קודם כל, אין על האוכל פה. איך לא מצאת מה לאכול חוץ מסיני? שפאר זה סופר (יש קטנים וגדולים כמו Interspar — שם אפשר למצוא הכל) אל תצפה למטעמים במאפיה שלהם. נותני שירות במזרח אירופה באופן כללי לא מחייכים במיוחד, זו המנטליות. הם לא מעמידים פנים שהם חברים שלך. מבחינתי זה בסדר. בודפשט שונה משאר הונגריה והיא הרבה יותר בינלאומית, אבל בכל זאת לדעת הונגרית מאוד מאוד חשוב למי שגר תקופה ארוכה (למשל מספרה…)

שדג
Guest
Reply to  גנט
4 years ago

השאלה היא אם יודעים שאתה יהודי?…

גדעון
Guest
Reply to  גנט
9 months ago

ביקרתי בהונגריה מספר פעמים. נהניתי מהאוכל,מהאנשים, מהנימוסים ועוד. בהחלט שווה ,יקור.

Editor
4 years ago

כתבה יפה ומעניינת כמו תמיד. הונגריה מדינה עם נופים מגן עדן ומנטליות וארגון מהגיהנום. בקיצור זה מתאים רק לתיירים

אנונימי
Guest
4 years ago

לי סיפרו לי שיש שם המון ישראלים. כנראה שכשמגיעים לשם עם שקלים המצב נראה טוב. אבל בעצם בכל אירופה כנראה יש ישראלים.

הישראלי המכוער
Guest
Reply to  אנונימי
4 years ago

אמת, יש שם הרבה ישראלים. אבל הונגריה אחת המדינות הכי יקרות במזרח אירופה, בודפשט מעט יקרה יותר מוורשה.

גנט
Guest
Reply to  אנונימי
4 years ago

כישראלי לשעבר בבודפשט, אני כמעט לא רואה ישראלים. באתרי התיירות ובמיוחד רחוב ואצי מידי פעם שומעים עברית, וברכבת התחתית ליד בית הספר הרפואי.

Flying Dutchman
Guest
4 years ago

אני הייתי בהונגריה לפני שנה. מה שכתבת מאוד תואם גם להתרשמות האישית שלי מהמדינה, אם כי אני לא נתקלתי באנטיפתיות של מקומיים. זכורה לי חוויה מחנות בבודפשט שבה המוכרת עזרה לי באיזה מקרה חירום שהיה קשור בחנות שלה, היא עשתה הכל על מנת לעזור, הייתה מאוד סבלנית ומנומסת, למרות שלא הצליחה בסוף לעזור. בהונגריה יש אינפלציה גבוהה ואת זה אפשר לראות במטבע המקומי שלהם. כמה שניסיתי להיפטר מכל הפורינטים שהבאתי, לא הצלחתי. על כל דבר קטן שקניתי קיבלתי עודף אסטרונומי ועתיר אפסים. מה שצריך להיזהר ממנו בזמן שמטיילים בבודפשט ובהונגריה בכלל, זה מכייסים. יש שם הרבה צוענים שמכייסים אנשים ובעיקר… Read more »