Sign In

Remember Me

הגירה למטרת לימודים

הגירה למטרת לימודים

סיימתם תיכון והחלטתם ללמוד לימודים אקדמיים במדינה שאינה ישראל? סיימתם תואר ראשון ואתם מעוניינים להמשיך הלאה ולמצוא תואר שני שיתאים לכם יותר מההיצע בארץ, אולי בגרמניה? ואולי סיימתם תואר שני כבר ואת הדוקטורט אתם חולמים לעשות באוניברסיטת אוקספורד? אולי הפוסט-דוק בארצות הברית קורץ לכם יותר? ואולי בכלל מעניין אתכם ללמוד שפה חדשה? כדי לענות על שאלות אלו, כינסנו עבורכם את המידע הבסיסי לגבי העולם שבחוץ, וצירפנו גם לינקים שמאפשרים מחקר לגבי כל מדינה ומדינה בנפרד.

לימודים מחוץ לישראל אינם "רק" לימודים לתואר או תעודה. הם מאפשרים לכם לחוות את העולם: להכיר חברים חדשים, תרבויות מרתקות ומקומות מדהימים. בהרבה מקרים רמת הלימודים בישראל אינה מספקת ו/או אינה מתוקצבת, תנאי הקבלה אינם מאפשרים גם לבעלי ציונים גבוהים מאוד להתקבל לפקולטות מסוימות (לפעמים בשל יותר מדי התנשאות וחשיבות עצמית של האוניברסיטה), ומיותר לומר שתואר מהאוניברסיטה העברית לא קורץ למעסיקים כמו תואר מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק.

הכלל הבסיסי לכל העולם: לכל אוניברסיטה חוקים משלה, ולא קשור באיזו מדינה היא נמצאת. יש כללים מקובלים לגבי שפת הלימוד בתארים מסוימים ובמדינות מסוימות, אבל כל אוניברסיטה היא עולם ומלואו. יש הבדל בין אוניברסיטאות ציבוריות, אוניברסיטאות פרטיות, קולג'ים קהילתיים ומכללות פרטיות. יש מדינות בהן אין צורך בתואר אקדמאי, ובאותה מידה אדם יכול לעשות הכשרה מקצועית, שכוללת גם תיאוריה וגם פרקטיקה.

בכל תחום יש דירוג פנימי של מוסדות הלימוד המובילים. כך, לדוגמא, בוגרי בית הספר לרפואה של אוניברסיטת הארוורד נחשבים ליותר טובים מאלו של אוניברסיטת וירג'יניה (UVA), אך בוגרי מחלקת היסטוריה אמריקאית של UVA נחשבים לטופ שבטופ בארצות הברית, ואילו אלו שיצאו מהארוורד, קצת פחות.

תואר ראשון: ישנה חשיבות למוסד הלימוד, אך במדינות רבות, ובעיקר בארצות הברית, תואר ראשון הוא ארבע שנים (השנתיים הראשונות הן בדרך כלל לימודים כלליים). בארבע השנים הללו אתם צריכים להחליט לאן פניכם מועדות, ואז לנסות להתקבל לבית ספר לתואר שני (רפואה, משפטים וכו'). בנוסף, בכל מדינה צריך להוכיח במבחן את היכולת שלכם לשלוט בשפה המקומית. לתואר ראשון בגרמניה, למשל, כמעט ולא קיימות תכניות שאפשר להתקבל אליהן ללא ידיעת גרמנית ברמה אקדמית, כפי שהוגדרה על ידי האיחוד האירופי. עם זאת, בפולין והונגריה, לדוגמא, אין צורך בידיעת השפה המקומית בלימודי רפואה.

תואר שני: אם עשיתם תואר ראשון בישראל, והחלטתם להמשיך לתואר שני במדינה אחרת (תואר שני שאינו מצריך פרקטיקה, כמו רפואה או משפטים), יש לשים לב מה כוללת התכנית בתואר אותה אתם רוצים לעשות. הרבה מתכניות התואר השני משולבות כמסלול ישיר לדוקטורט, ולכן נמשכות 7 שנים, ולא שנה או שנתיים. כמובן שלא כל התכניות לתואר שני הן כאלו (יש הרבה תכניות מצוינות למנהל עסקים, למשל, שנמשכות שנה או שנתיים). כמו כן, יש הרבה מאוד תכניות בינלאומיות, כלומר לדוברי אנגלית.

דוקטורט: כאן האפשרויות רבות יותר משום שרוב המסלולים הם באנגלית. עם זאת, תנאי הקבלה הם פחות "ידידותיים למשתמש" ולעיתים קיימת דרישה סמויה (כלומר, שאינה מוכרזת בפומבי ובאתר האוניברסיטה) לתואר מאותה המדינה. כך, לדוגמה, בגרמניה אין אפשרות להתקבל לדוקטורט אם אין לכם לפחות תואר אחד מאוניברסיטה גרמנית. אנחנו ממליצים על גישה אקטיבית לפני הגשת הבקשה להתקבל לדוקטורט, והיא פניה לפרופסורים שעוסקים בתחום שלכם ובאוניברסיטאות שאתם רוצים להתקבל אליהן. אם תעניינו אותם מספיק ותבקשו (ותקבלו) ראיון אישי, זה ייתן לכם נקודת פתיחה ועדיפות בתהליך הקבלה. בארצות הברית ובריטניה זה מאוד מקובל, אבל בגרמניה יש איסור גורף על פרופסורים לדבר איתכם לפני הקבלה לתואר. כמו שאמרנו, כל מדינה ו/או אוניברסיטה הן עולם ומלואו…

לינקים פנימיים:

 

סרטון – למה ללמוד בחו"ל?

להארות, הערות ועדכונים, אנא פנו אלינו ונעדכן בהקדם, תודה!


Subscribe
Notify of

9 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
משה
Guest
4 years ago

צרפת צרפת ללמוד רק שם

Fuckhut
Guest
6 years ago

שלום
אני תלמיד במגמת אומנות ב י"א
לומד 5 יח"ל אנגלית ובנוסף לומד חנ"ג (בסוף הלימודים אני מקבל תעודת מדריך כושר) מורחב אך לאחרונה אני שוקל לרדת ל 3 יח"ל מתמטיקה בשל שיקולים אישיים האם ירידה זו תפגע לי בסיכויים ללימודים באירופה

Reply to  Fuckhut
6 years ago

זה תלוי בדרישות של המקום בו אתה רוצה ללמוד באירופה. אישית אני יכולה לומר ש-3 יחידות במתמטיקה לא הפריעו לי לסיים בהצטיינות תואר שני.

חושב
Guest
6 years ago

האם יש אוניברסטאות שנותנות קורסים בשפה המקומית?, האם זה תקף רק למקצועות מסוימים או שלכל מקצוע?

Reply to  חושב
6 years ago

בד"כ יש קורסים לשפה המקומית, אבל כמעט תמיד תצטרך לעבור רמת שפה כתנאי קבלה לאוניברסיטה…

6 years ago

מתוסכל, האמת שאנחנו כן יודעים. צריך רק לא להתייאש 🙂

מתוסכל
Guest
6 years ago

אילו לימודים בחו"ל היה כלכך פשוט.
מהכתבה זה נראה כלכך פשוט אבל זה לא

אבל אין לכם מושג איזה קשיים וכמה תסכול זה

למצוא מוסד/אוניברסיטה טובה

יותר מידי ביוקרטיה

ולעיתים עד שמצאת משהו צריך לוותר כי הם דורשים ממך סכום הרשמה מטורף בגלל שאתה לא מהאיחוד. פשוט בושה.

The Lost European
Guest
7 years ago

לוקסמבורג היא מדינה אירופאית די מרכזית (משהו בסגנון שוויץ), אם יש לך דרכון אירופאי ותקציב מספיק גבוה, השמיים הם הגבול, אבל אם אין לך דרכון אירופאי, רוב הסיכוים שתצטרך להתמודד עם תנאי הגירה קשוחים במיוחד (אני אישית לא יודע ספציפית על חוקי ההגירה בלוקסמבורג אבל שמעתי שהם דומים למקביליהם השוויצרים שנחשבים קשים ולא פתוחים בכלל), ממליץ לך לבדוק וגם אל תשכח ללמוד לוקסמבורגית ו/או צרפתית (לפחות שיהיה לך ממה להתחיל)

לוקסמבורג
Guest
7 years ago

רציתי לשאול מה את חושבת על לוקסמבורג? אני חושב להגר למדינה הקטנה הזו, היא תמיד ריתקה אותי במיוחד שהם חיים עם 3 שפות ויש להם דוכס. את יודעת האם התואר באוניברסיטת לוקסמבורג הוא נחשב? לפי ביקור באתר שלהם זו אוניברסיטה בין לאומית וזה לא כזה יקר, 200-400 יורו לסמסטר, אבל האם זה שווה? ואני עדיין לא הבנתי את תנאי הקבלה ומה צריך לעשות. האם כדאי בכלל להגר ללוקסמבורג? מצד אחד, מדינה חזקה, עשירה, מצב כלכלי טוב, שקטה-לא מדברים עלייה בחדשות, ואפילו באתר שלהם מצויין שלקוסמבורג היא מדינת מהגרים. מצד שני-מדינה קטנה, בטח הרבה לוקסמבורגים לומדים עצמם בחו"ל, אולי יהיה קשה יותר… Read more »