Sign In

Remember Me

האם אפשר לנהוג בארץ עם רישיון נהיגה זר?

מאמר אורח – מאת ירין

אזרחים תושבי המדינה זכאים לנהוג בישראל במידה והם מחזיקים רישיון נהיגה ישראלי בתוקף, אך מה לגבי כל אותם אלו שהם בעלי רישיון נהיגה זר? מסתבר שהעניין לא כל כך פשוט.

ברב העולם, קיימות תקנות המאפשרות לאנשים המגיעים לאותה המדינה לתקופות קצרות, למשל תיירים, לנהוג באותה הארץ מבלי להוציא רישיון נהיגה מקומי. גם בישראל קיימות תקנות דומות, אך מסתבר שדווקא לאזרחי המדינה השוהים דרך קבע במדינה אחרת, החיים הם הרבה יותר מסובכים.

העקרון – ממבט הציפור

אם נסתכל על מה העקרון העומד בבסיס הדרישה לרישיון כזה או אחר נקבל את התמונה הבאה –

  • תושבי המדינה חייבים ברישיון ישראלי בתוקף כדי שיהיו זכאים לנהוג בארץ
  • מי שאינו גר בארץ ויש ברשותו רישיון זר, רשאי לנהוג עם הרישיון הזר למשך שנה ולאחר מכן עליהם להוציא רישיון ישראלי בתוקף

אילו זה היה כל הסיפור, ההגיון הוא ברור – אבל כפי שכבר נאמר, אלוהים נמצא בפרטים הקטנים, ובמקרה הזה הפרטים הקטנים כוללים את שאלת האזרחות של מחזיק הרישיון.

אני אזרח ישראלי שגר בחו"ל דרך קבע ומבקר בארץ לעתים, מה מצבי?

ישראלים רבים גרים בחו"ל דרך קבע ובאים לביקור מולדת מדי פעם בפעם. עבורם, מסתבר, המדינה דווקא מערימה קשיים בנהיגה בארץ באמצעות רישיון זר.

אם עברה שנה רצופה מיום הכניסה האחרונה לארץ של אותו תושב חוץ, הוא יוכל לנהוג באמצעות הרישיון הזר שברשותו. אם, לעומת זאת, במהלך השנה האחרונה הוא ביקר בארץ לפני כן – הוא יהיה חייב להמיר את הרישיון הזר לרישיון ישראלי (או לחדש את הישראלי) לפני שהמדינה תכיר בזכותו לנהוג בכבישי ארצנו.

מבחני נהיגה, שליטה ועוד מרעין בישין

גם כאשר מדובר בהמרת הרישיון הזר לרישיון ישראלי, המדינה אינה עושה הנחות (תרתי משמע) למבקשים. מלבד הצגת רישיון זר בתוקף, ובדיקות כלליות וראייה על המבקש להוכיח מתי הוא נכנס ארצה, כמה פעמים שהה כאן במהלך השנה האחרונה וכמה ימים שהה בכל אחד מהביקורים.

כאשר למבקש מעולם לא היה רישיון ישראלי, הוא יתבקש לעבור במבחני נהיגה עיוניים ומעשיים כאשר מדובר ברישיון עבור רכב שאינו רכב פרטי עד 4 טון. עבור רכבים פרטיים, המדינה מסתפקת במבחן שליטה. מבחן השליטה הוא מבחן שנמשך כ-15 דקות והתור אליו קצר יותר ממבחן נהיגה רגיל. בנוסף, גובה האגרה הוא כחצי מגובה האגרה הרגילה. מותר להכשל עד פעמיים במבחן שליטה ואחר כך נאלצים לעבור מבחנים רגילים.

במידה ולמבקש היה רישיון ישראלי בעבר, יהיה עליו להוכיח רצף של רישיונות זרים על מנת לקבל פתור ממעבר מבחנים כלשהם.

יוצאים מהכלל – עולים חדשים

עולים חדשים שהוציאו רישיון זר לפני קבלת מעמד העולה ולפני כניסתם לארץ (לפחות חצי שנה קודם לכן) – יכולים להמיר את רישיונם הזר לרישיון ישראלי תוך שלוש שנים ולא תוך שנה כמצופה מתיירים או אזרחים מבקרים.

ומה לגבי ביטוח?

פוליסות הביטוח קובעות כי הפוליסה תקפה רק במידה ולנהג יש רישיון בתוקף. ישנן פוליסות המגדילות ודורשות רישיון ישראלי בתוקף. משמעות הדבר היא כי ישראלי החי בחו"ל ומבקר מספר פעמים בשנה בארץ – במידה ונהג כאשר מאז כניסתו האחרונה לא עברה שנה, הרישיון שבידו אינו תקף וחברת הביטוח יכולה לסרב לשלם עבור התביעה.

אחת הבעיות בשטח היא כי לא כול חברות הביטוח מקפידות לשאול או ליידע את לקוחותיהם בדבר הסעיפים הללו, וכך יוצא שתושבי חוץ רבים נוהגים בארץ שלא כדין ומחזיקים בידם פוליסות ביטוח שאינן תקפות למעשה – מבלי שאפילו ידעו על כך. מי שמחזיק ברישיון זר ושוקל לרכוש פוליסת ביטוח בארץ, טוב יעשה אם יברר מול חברת ביטוח הרכב באופן חד משמעי האם הרישיון שהוא מחזיק בתוקף ומוכר עבור פוליסת הביטוח אותה הוא מתכוון לרכוש.

תמוה שדווקא אזרחי המדינה שבאים לעתים תכופות לביקורי מולדת זוכים להערמת הקשיים הללו, אך חשוב להיות מודעים לדקויות כדי לא להגיע למצבים של מעבר על החוק מתוך חוסר ידיעה.


Subscribe
Notify of

19 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
חנה
Guest
1 month ago

לכאורה המידע מטעה. על פי התקנות מי *שאינו תושב ישראל* על פי תקנות התעבורה רשאי לנהוג אם עברו 3 חודשים מיום כניסתו האחרונה לישראל ולא שנה.

רחלי
Guest
1 month ago

הי ,מה החוקים לגבי נהג חדש בן16.5 עם רשיון אמריקאי לגבי נהיגה בישראל?

משה
Guest
6 months ago

אני תושב ישראל, ויש לי רשיון נהיגה אמריקאי רק חודש, ואני מעל 21, האם מותר לי לנהוג עם הרישיון הזה בישראל? ואיך אני יכול להמיר את זה?

שמואל
Guest
Reply to  משה
2 months ago

מצרף לשאלה

עיט עם עלה של זית
Guest
Reply to  משה
2 months ago

מותר עד שנה. אין המרה לבעלי רישיון פחות מ5 שנים, תצטרך לעבור תיאוריה וטסט בישראל.

שניאור
Guest
1 year ago

יש לי רשיון חוץ ישראלי ועשיתי עכשיו גם רשיון ישראלי האם שיוצר אותי שוטר מה אני מחוייב להראות לו את הישראלי או שאני יכול להראות לו גם את החוץ ישראלי?

עיט עם עלה של זית
Guest
Reply to  שניאור
2 months ago

עד שנה ממועד נחיתתך בישראל אתה יכול לבחור איזה רשיון להראות, אם עברה שנה ומעלה חייב להראות את הישראלי.

מקס
Guest
1 year ago

שאלה כזה, אם במהלך הביקור בארץ יוצאים לחול לכמה ימים(סופש). האם הספירה של השנה מתאפסת וזה כבר נחשב ביקור נוסף שדורש רשיון?

משה
Guest
2 years ago

הבעיה שלי היא בדיוק המתוארת בכתבה. שאלתי בחברת הביטוח והתשובה היתה: אם הרשיון חוקי והוא רשאי לנהוג בארץ הביטוח תקף. אני מבין מהנ"ל שאם היה לי רשיון ישראלי שלא חודש בזמן אינני רשאי. אולם, מצד שני אין לי כל בעיה לשכור רכב בארץ ולנהוג כאשר חברת הביטוח שואלת האם אני אזרח ישראלי בגלל המעמ ואני מאשר להם שכן הם דורשים רשיון זר ומשכירים את הרכב ללא בעיה. מה זה בעצם אומר? האם במקרה שלי אני יכול לנהוג והביטוח יאפשר זאת.

אני
Guest
2 years ago

אבל כשאתה גר בחו"ל באחת מהערים הגדולות, לא צריך רשיון 🙂 והאמת היא שגם כשבאים לבקר בארץ, למרות התחבורה הציבורית הקטסטרופלית, עדיף לא לנהוג, תרבות הנהיגה פה היא כמו בכל מדינה ערבית כנראה. אם זה קצת מעיק לנסות להסתדר רק עם התחבורה הציבורית (בעיקר בסופי שבוע) זה רק תמריץ לקצר את הביקור, win win 🙂

אוריין
Guest
2 years ago

אני גר במקסיקו ואני בן 15 ומותר פה להוציא רישיון מגיל 15.
איך ממירים את הרישיון המקסיקני לרישיון ישראלי?

חליל אלדבאבסה
Guest
2 years ago

אך אני יכול לנהג בארץ וישלי רשיון נהיגה זר

מאיר
Guest
5 years ago

שלום אני מוציא עכשיו רישיון אמריקאי ואני אזרח ישראל ואין לי רישיון ישראלי והייתי באמריקה 4 חודשים האם אני יוכל לנהוג בארץ עם הרישיון הזה.( תודה רבה פשוט אני חייב תשובה בדחיפות).

מאיה
Guest
Reply to  מאיר
2 years ago

מצטרפת לשאלה. הייתי באוסטרליה שנה וארבעה חודשים ועשיתי את הרישיון האוסטרלי ממש לפני העזיבה.