Sign In

Remember Me

על הקשיים ועל הפינוק

על הקשיים ועל הפינוק

ניופאונדלנד רחוקה מלהיות הפרובינציה הנחשקת ביותר בקנדה. אבל ככה זה עם מקומות פחות מבוקשים – אלה המקומות שיותר קל להגיע אליהם באופן חוקי. אחר כך עם תושבות קבע אפשר לעבוד בכל מקום אחר בקנדה, ואחרי עוד כמה שנים, עם אזרחות אפשר לעבוד גם בארה"ב.

ובסופו של דבר, צוואר הבקבוק איננו רק ההזדמנות מבחינה חוקית או כספית, אלא גם העיתוי.

מה שקורה בישראל על כל ההיבטים המוכרים, בשום מקום אחר זה לא נגמר אחרת. כשחלון הזמן נסגר, הדברים נעשים מכוערים. זה לא קורה בבת אחת או בלי הפסקות. אני מזכיר שבין 1933/34 ל- 1939, היתה 1936: אולימפיאדה שהתנהלה למופת (תשאלו את ג'סי אוונס), ארגון וניקיון, הכל נראה סבבה, וגם אצלנו – השלב הזה עוד לפנינו. רק שזה נגמר בסוף.

באופן דיאלקטי-משהו, עצמת האיום, הגודל שלו – העובדה שהוא על עצם הקיום האנושי ולא על, נניח, רוחב מקום החניה – כל זה צובע את הדברים באיזה נופך אקזוטי שמסווה את חומרתם. ההכרה כי השמים עומדים ליפול היא קשה מאוד, מנגנוני ההגנה שלנו עובדים נגד הקושי, ולפעמים המנגנון הוא הכחשה או הדחקה.

אנשים שואלים בקבוצות פייסבוק כל מיני שאלות, דברים שהם יכולים לברר לבד, מקבלים תשובות לא נכונות ומתלוננים. לחילופין יש אנשי הייטק שאומרים שהם ״מיואשים״, אבל לא מוכנים לקחת סיכון, עושים המרה של המשכורת לשקלים ואז "בישראל אני מרוויח יותר" בלי להסתכל על זה שיש מקומות בהם פחות זורקים בן אדם רק בגלל הגיל, שהכסף קונה יותר, שהמדינה לא ממסה פעמיים את אותו כסף (למשל השערוריה של מיסוי על החזרי הוצאות נסיעה) ושאין מע"מ על מצרכי יסוד – מס רגרסיבי המשול למס גולגולת, ושהמיסוי שכן קיים, נותן יותר, והעיקר – שלילדים שלהם יהיה עתיד יותר בטוח ויותר איכותי.

בסוף מי שמהגר צריך להיות מוכן להקריב, מוכן להבין שזה להיות כמו עולי בריה״מ בשעתו. אבל אנשים שואלים שאלות כאילו המדינות עומדות אצלם באיזשהו ריאיון קבלה:

  1. אני רוצה שיהיו טיסות לישראל, זולות ונוחות, כי אני מתכן להגיע לעיתים קרובות לארץ
  2. קהילה יהודית/ישראלית
  3. כמה שפחות אנטישמיות (ולא הרבה ערבים – כן, זה בא אחד אחרי השני ובלי לשים לב)
  4. רפואה ברמה גבוהה
  5. רמת חיים גבוהה יותר מישראל וגם יוקר מחייה נמוך מישראל
  6. מזג אוויר נעים, אבל בלי חמסינים
  7. אנשים נחמדים
  8. הרבה דוברי אנגלית, שלא אצטרך חלילה ללמוד את השפה המקומית
  9. אפשרי למצוא דירות לשכירה

לא יודע, אולי גם שיעשו להם נעים בגב.

אז מצד אחד לצייר את הדברים בוורוד, זה כמו לתת תמונות ישנות (או לזייף את הגיל) באתר הכרויות: הרי בסוף אתה רוצה להיפגש איתה, ואז מה? לא רק יצאת זקן ומכוער, אתה גם שקרן. טוב לא ייצא מזה.

אבל מצד שני מה לרבאק.

מהגרים שהצליחו, חלקם נטלו על עצמם סיכון. לא לכל אחד יש הצעה קונקרטית ממעסיק, עם מענק חתימה ומפתחות של רכב שמחכה במשרד. יש אנשים שעוברים עם תוכניות הגירה לפי מקצוע נדרש, גיל, נסיון וכו׳, כאשר אין להם עבודה מובטחת. הגירה היא השקעה, היא פרוייקט שמצריך משאבים, זה חסר פואנטה לחשב חישובים עד הספרה השלישית אחרי הנקודה, כמה עולה המילקי וכמה ארוויח מחר בהשוואה להיום.

ובסיכומו של דבר, אני באופן אישי די מבסוט.

קיכלי הסהרון היה – לא לפי הסדר – יזם, חבר קיבוץ, מנהל הנדסה, מדריך טיולים, מפקד בצבא, פקח ברשות שמורות הטבע, חקלאי, צולל, צפר, ועוד כל מיני.  הוא אב לשלוש בנות מחוננות, עובד וכותב במקום רחוק וקר.

Subscribe
Notify of

11 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Admin
9 months ago

בפשטות, ישנם שני קבוצות ישראלים: אלו שרוצים להגר בשביל הכסף והחוויה, ואלו שיש להם מניע ערכי פנימי שסולדים מישראל הדתית, המיליטריסטית והסוציאליסטית.
הראשונים, יחזרו לישראל ויברברו על אנטישמיות והבלים אחרים כדי להצדיק את כשלון הגירתם.

האחרונים, ימצאו את הדרך לחו"ל, גם בלי דרכון זר, ובחלוף השנים יתאזרחו בארצם החדשה, שעל אף כל מגרעותיה, אינה אוסרת על עסקיה למכור חמץ שבע ימים בשנה או כופה גיוס לצבא.

Last edited 9 months ago by הישראלי הנודד
Tomer
Guest
Reply to  הישראלי הנודד
9 months ago

הייתי נותן לך 100 לייקים אילו יכולתי. כבר כתבתי פה בעבר שיש לי סבלנות לכל מי שמתלבט בגלל משפחה, פרנסה, שפה או תרבות – רק לא לאלה שבודקים כמה מטראז' רבוע יקנה להם כאן הכסף מהדירה שלהם בראשל"צ.

עיט עם עלה של זית
Guest
9 months ago

ניופאונדלנד (ולברדור, אך רוב תושבי הפרובינציה חיים בניופאונדלנד) אחלה פרובינציה, עם האנשים הכי נחמדים בקנדה, יוקר מחיה נמוך וקצב החיים הכי איטי בקנדה (מצוין למי שאוהב את זה, אני בין אלה שאוהבים את זה). מכיוון שאתה הגעת לניופאונדלנד עם עבודה מובטחת, קיבלת את המיטב. אני היגרתי לקנדה בלי עבודה מובטחת, דרך Express Entry ובחרתי בנובה סקושה (אחרי שעשיתי רשימת בעד ונגד לכל פרובינציה בקנדה על פי סדרי העדיפויות שלי), מרוצה מאוד. לא בחרתי בניופאונדלנד רק מפני ששמעתי (אני לא בטוח עד כמה זה נכון) שקשה למצוא בה עבודה בIT וכשחיפשתי (עוד מישראל) מודעות דרושים בתחומי בניופאונדלנד מצאתי מעט מאוד (אם… Read more »

Reply to  קיכלי הסהרון
9 months ago

אלו שעושים חישובים כמה יעלה המילקי סופם לקנות מילקי במכולת השכונתית בירוחם.
נ.ב: מי בכלל רוצה מילקי? המעדן הזה נחות כמו הישראלים שקונים אותו.

אבי
Guest
9 months ago

אני אוהב את הכתיבה שלך ומחכה כל הזמן לראות מתי אתה מוציא תופינים טריים וחדשים לרווחת הכלל.

Last edited 9 months ago by אבי
עידן
Guest
9 months ago

אמת, אבל עדיין כל פעם שאני שומע על ישראלים שמתעניינים בהגירה לאיפה שאני נמצא אני מתמלא חרדה.
אני צריך כל פעם להזכיר לעצמי שמרגע שהוא משתחרר מהצבא, כל ישראלי נמצא ב מוד "עוד שניה אני אורז את הדברים וטס למיאמי נשמות!" וככה סוחב עד הקבר 🙂

Tomer
Guest
9 months ago

יפה, ומדויק. אחת הבעיות של ישראלים היא שהם רגילים לרמת חיים גבוהה אבל איכות חיים נמוכה. לדוגמא: טיסות זולות לשלל יעדים לאירופה כדי לברוח מהחום והצפיפות המחניקים בכל הזדמנות. צפון אמריקה היא יבשת רחבת ידיים ומשופעת בטבע, ולכן היעדר טיסות low cost הוא חסר חשיבות. אין כאן גם פיליפיני שיטפל בסבא בשכר רצפה מסביב לשעון, ערביה שתנקה את הבית בשחור, תאילנדי שיקטוף, אתיופי שיטאטא… כלומר, כל האנשים האלה כמובן קיימים כאן, אבל הם מהגרים קבועים, חוקיים ושווי ערך וזכויות, ולא המשרתים של אדוני הארץ הנשגבים, ולזה – לתחושתי – קשה לבני עם הסגולה להתרגל. למחשבה שאלוהים לא נגע בהם אחרי… Read more »

אבי
Guest
Reply to  Tomer
9 months ago

תגובה נהדרת,לא הייתי מצליח לכתוב מדוייק יותר.

קנדי לשעבר, אירופי בהווה, ישראלי מלידה
Guest
Reply to  Tomer
8 months ago

אי אפשר לתאר זאת טוב יותר, מכפי שאתה עשית.