Sign In

Remember Me

עברית – שפת אם

כבר הרבה זמן אני רוצה לכתוב על נושא שמעסיק אותי דיי הרבה – השפה העברית, אבל אפילו בשבילי זה היה כרוך בניפוץ מיתוס או בתובנה פחות מחמיאה.

שיהיה ברור שאם יש משהו שאני שומר לו אמונים מחיי בישראל – זו השפה העברית. למרות הבילבול בין שמות זכר ונקבה – שלוש או שלושה? צומת גדול או גדולה? אני אוהב את השפה העברית, ולפעמים הייתי מעדיף לכנות את עצמי "עברי" מאשר "ישראלי" ובכל זאת, משהו מציק לי כבר הרבה זמן…

השפה העברית בעידן האינטרנט היא שפה מקוללת. מסיבה כלשהי היא נכתבת מימין לשמאל, בעוד השפות הלועזיות נכתבות משמאל לימין.

  • כמה פעמים קרה לכם שהתחלתם לכתוב מילה בשורת החיפוש בגוגל אך השפה לא היתה השפה שרציתם והכל התהפך?
  • כמה פעמים קרה לכם שכתבתם מספר טלפון והקידומת התהפכה?
  • כמה פעמים קרה לכם ששילוב של אות לועזית, מספר או סימן פיסוק שיבש את סדר המשפט?
  • ושאתם נכנסים לפייסבוק או ל- Gmail וכל הדף מתהפך בשינוי השפה?
  • ומי שרוצה לעבוד בפוטושופ בגירסה הלא עברית, נאלץ לכתוב עברית הפוך!

העולם הדיגטלי תוכנן עבור קהל של 6.2 מילארד איש שכותבים וקוראים משמאל לימין. אמנם יש עוד מילארד אנשים שכותבים וקוראים ערבית מימין לשמאל, אך למזלי הם חסרי חשיבות והשפעה. אהה, כן ועוד איזה 10 מיליון אנשים במקרה הטוב שכותבים וקוראים עברית מימין לשמאל. לכן, אף אחד לא טרח לתמוך בשפות השמיות. אתרים בעברית שמסתמכים על וורדפרס (כמו אתר זה) נאלצים להסתפק במגוון מצומצם של תבניות דלות וישנות התומכות עברית.

אגב, עם זה שהאותיות שונות מהאותיות הלועזיות, אפשר להתמודד. גם יפנית ותאילנדית שונות. אבל כיוון הכתיבה הוא הקללה האמיתית של השפה העברית בעידן המחשבים.
אולי אנחנו צריכים לומר תודה לשפה הערבית שבלעדיה בכלל לא היה משתלם כלכלית ליישר לימין. אך מנגד האומה הערבית צריכה להודות לישראלים שיושבים במרכזי הפיתוח בישראל שהם אלו שמיישרים את השפות השמיות לימין.

אני לא יודע כמה מכם יזדהו איתי, ובכל זאת, כיום יש תמיכה טובה בעברית בכל מערכות ההפעלה אבל בעשור וחצי האחרון אני דיי סובל מזה. ובכל פעם שהעיניים זזות מימין לשמאל וחזרה זה מתסכל ומעייף.

לטורקים היה בשנות השלושים של המאה הקודמת מנהיג בשם כמאל אטאטורק שהחליט לבטל את האותיות הטורקיות ולאמץ את האותיות הלועזיות. לנו היה את אליעזר בן יהודה – יהודי מבדח! אליעזר, האתר ליב ישראל מקדיש לך את הפוסט הזה!

אילו אליעזר היה משנה את כיוון הכתיבה העברית משמאל לימין אז העברית שלנו היתה נראת כך:

hebrew-left-to-right

 

או כך:

🙂  ךתוא בהוא ינא ?תירבע

לסיום, יש לי המלצה אחת: את הילדים שלכם תלמדו אנגלית כשפת אם.

אני מקווה שהפוסטים שלי יעודדו אותכם ויעניקו לכם השראה להגר וגם למצוא את האושר האישי שלכם :) קריאה נעימה.

Subscribe
Notify of

4 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments