Sign In

Remember Me

טכנולוגיה זה לחלשים

טכנולוגיה זה לחלשים

גרמניה ידועה בתעשיות הרכב שלה, התשתיות, הרכבות ומה לא. אממה, טכנולוגיה זה לא הצד החזק של הגרמנים. ואני לא מדברת על חברות הייטק או ייצור חומרה (דווקא אלו בעלייה בשנים האחרונות). תארו לעצמכם סיטואציה שאתם בתל אביב, נכנסים לבית קפה ואין WIFI. הייתם נשארים? או שאתם מדברים בטלפון ברחוב ופתאום אין קליטה, מדמיינים את זה? כמו שאומרים, בישראל זה לא היה קורה, ואם היה – היינו מרימים שולחנות. טוב, לא באמת. אולי. ברמת העיקרון…

אז טכנולוגיה זה לא בראש סדר העדיפויות של הגרמנים, ובעיקר בברלין, שמתהדרת בסוציאליזם ומתקשה להתרגל לעידן החדש. ראש העיר (שהוא גם ראש ממשלת ברלין), מיכאל מולר, הודיע לפני כמה חודשים שאוטוטו עוד כמה חודשים והעיר מרושתת כולה ברשת אינטרנט אלחוטי. אז אכן כבר אפשר להתחבר לרשת עלומה בכמה תחנות רכבת נידחות, אבל העיר מעדיפה את התושבים שלה בלי דיבורים והתקשקשויות באמצע הרחוב, בבתי קפה או מסעדות.

קודם כל, זה עניין מנטלי. ברכבות יש מדבקות שמבקשות מהאנשים לדבר בשקט אם הם כבר מדברים בטלפון הסלולארי. מי שמדברים בקול הם בדרך כלל מהגרים או תיירים, שחושבים שאף אחד לא מבין אותם. לפני שנה בערך נסעתי באוטובוס, ואיזו בחורה ישבה עם עגלה ותינוק במקום המיועד לכך, באמצע האוטובוס. אני ישבתי בסוף, מסתכלת על הנוף בדרך. ואז זה התחיל. כנראה שיעמם לה אז היא החליטה להתקשר לאמא שלה ולהתלונן על בעלה המעצבן. מאחר שאין מי שיבין אותה, לתפיסתה, היא לא היססה להשתמש בקללות והסברים מפורטים על מעללי הבעל. בעברית.

שתקתי כל הנסיעה, יחד עם השיחה שלא יכולתי להימנע מלהיות שותפה לה. מאוד לא נעים. הנוסעים האחרים הסתכלו אחד על השני, ועליה – במבטים כועסים, מנסים לרמוז לה שזה לא לעניין. הבחורה, בשלה. שיקפצו כולם. לפני שירדתי מהאוטובוס ניגשתי אליה (כמובן שהפרעתי לה באמצע הסיפור) ואמרתי לה שלמרות שהיא חושבת שלא מבינים אותה, יש מספיק אנשים בעיר שמבינים עברית, וזה מאוד לא נעים שהיא משתפת אותנו בריב שלה עם בעלה. היא האדימה עד לקצה השורשים ואמרה לאמא שלה שהיא חייבת לסגור. אני ירדתי מהאוטובוס והיא נשארה עם פה פעור.

לא מקובל לשבת עם הטלפון הסלולארי כשאתם בבית קפה או מסעדה. מי שבאתם איתו ראוי למלוא תשומת הלב שלכם, לפי הגרמנים. גנבים שרואים טלפון על השולחן מבינים שאתם תיירים, ובאים אליכם עם שאלות ובקשה להכוונה בעיר, ובדרך מכייסים את הטלפון. יש לי חברים ישראלים שעדיין לא מסוגלים להתנתק מצינור החמצן המתקרא "פייסבוק". אני כבר למדתי לכבות את האינטרנט כשאני בפגישה עם מישהו ולתת תשומת לב מלאה לאדם שמולי.

אגב פייסבוק, להרבה מהגרמנים שאני מכירה אין פייסבוק או שיש פרופיל פיקטיבי (למטרה כמו אישור השתתפות באירועים וכו'). לבעלי שיחיה, למשל, יש פרופיל פייסבוק עם שם פיקטיבי, וכשהכרנו היו לו 23 חברים. אם הוא לא היה אומר לי שהוא ביקש ממני חברות בפייסבוק אחרי שדיברנו קצת, בחיים לא הייתי מאשרת מישהו עם תמונה מטושטשת ושם בדוי עם כל כך מעט חברים. מאז שאנחנו ביחד, אגב, נוספו לו חברים לפרופיל, והיום מספרם עומד על 39 (!!). לחברים שלו, למותר לציין, אין פרופיל והם חושבים שהפייסבוק הוא בזבוז זמן. תכל‘ס, צודקים. אנחנו מבזבזים את זמננו בפייסבוק בשנים האחרונות במקום להתעסק בחיים האמיתיים.

נהיה פיירים לגבי הסיבה הנפוצה שגרמנים נותנים לגבי חוסר הרצון להתקדמות בטכנולוגיה: פרטיות. גרמנים מפחדים שהממשלה תעקוב אחריהם או שמישהו יפרוץ להם לחשבונות האלקטרוניים השונים. אמנם נהוג לחשוב שמזרח גרמנים הם בעיקר הטראומטיים בעניין, מאחר שעברו שנים של שטאזי, אבל אני מכירה כל כך הרבה מערב גרמנים  שחושבים אותו הדבר. למעשה, כשאני חושבת על זה, אני מכירה יותר מערב גרמנים שמפחדים מחדירה לפרטיות שמגיעה בעקבות טכנולוגיה מאשר מזרח גרמנים. אני את הלקח שלי למדתי.. הרגעתי..

כמו תמיד, שאלות יתקבלו בברכה 🙂

ברלינאית ברמ"ח איברים ומגשימת חלומות

Subscribe
Notify of

13 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
מיכה
Guest
7 years ago

אין לנו את היכולת המעשית לשפוט את הגרמנים על מעשיהם.וכיוון שהדור הנאצי הולך ונעלם הרי שניתן יהיה לחיות בגרמניה מבלי לחיות בין נאצים קשישים שעודם חיים.לגבי ההגירה לגרמניה אז מי שמתקשה לבלוע את הגלולה המרה עדיף שלא יהגר.ומי שכן מסוגל ומעוניין להגר שיעשה זאת.ואין בזה שום עניין לשכוח את ההסטוריה.הרי עמים רבים פגעו בנו .ואנחנו עדיין בקשרים איתם.עם כל הכאב.

7 years ago

מה שטוב בגרמניה לדעתי זה שאם אין קליטה לפחות יש מה לעשות, יש טבע לראות יש מקומות לטייל … בישראל בלי קליטה מתחרפנים, במיוחד בקיץ, כי אפשר לצאת מהבית בלי שכל העור מתקלף [במקרה שלי] או בלי לקבל כוויות ושלפוחיות. בישראל אני מרגישה עבד של הטכנולוגיה, אני לא מסוגלת בלי, כי פשוט אין לי משהו אחר לעשות. אין פה מה לעשות. הכל יקר, או שחם מידי או שקשה להגיע לאיזור הספציפי [תחבורה ציבורית]. ואין מה לראות בדרך באוטובוס, רוב הבניינים מתפרקים ומגעילים, הכל פה מכוער. יש לי משפחה בגרמניה, סבתא שלי נסעה לבקר אותם, היא טוענת שהיא השתעממה בגרמניה ולא… Read more »

Sky
Guest
7 years ago

ברלינאית, הכתיבה שלך מאוד בוגרת, משכנעת, מתומצתת, נכונה- אבל עדיין אני יכול לתת לך פייט אינטלקטואלי ולהוכיח שהגישה של הגרמנים לעולם- היא בעייתית ולא בריאה. שמעתי גם שסקס אפשר לעשות בלי כל הנגיעות האלה והחיבוקים הדביקים והמגעילים האלה. תיעדו עשרות אלפי נשים גרמניות טהורות כימית והשכיבו אותן על מיטה. אמרו להן תפתחו את הרגליים, בא למיטה חייל גרמני הארי, בלונדיני וכמובן טהור כימית, הוא נכנס מהר, סיים את העבודה והלך. בלי יותר מידי חיבוקים, נגיעות ורגש. הכל למען השבחת העם הגרמני ב 1939. רגש, זה הדבר הכי יפה בעולם. קוראים לזה אהבה. זה המסר של ישוע דרך אלוהים. זה המסר… Read more »

7 years ago

ברלינאית אני בדיוק כמוך, שמחה לדעת שאני לא "הקרה" היחידה פה. זאת דרך החיים של הגרמנים, זו התרבות הגרמנית, ואני קצת מכירה אותה כי יש לי השפעה של התרבות הגרמנית בצד של אימא שלי [שפה וכאלה] … מפגישה ראשונית אכן גרמנים יכולים להיות קרים, אבל אם מכירים אותם מקרוב, מתחברים ונעשים לחברים טובים הם באמת נפתחים, וככה עוד הרבה עמים באירופה. אל תשכחו שכל טיפוס קר הוא פתוח מול חברים ומשפחה, עושה שטויות וצחוקים וכד' … זאת המנטאליות. אני אישית מעדיפה את הטיפוסים הקרים בהתחלה ושאחר כך נפתחים אלייך, ידידותיים וחביבים מאשר הטיפוסים החמים האלו שמחבקים ומלטפים ופתאום מתפוצצים עלייך, מקללים… Read more »

Sky
Guest
7 years ago

מבחינתי, העם הגרמני הוא תעלומה. בתור חוקר היסטוריה ותרבויות באופן אישי, וטיילתי שמינית מהעולם, תרבויות, הרגלים מושרשים והאופן בו הדעות הקדומות ואופן חשיבה של אנשים, לא משתנים במהירות רבה וגם לא אפילו בכמה מאות שנים, לכן ברלינאית אני חולק עלייך. אני אכן טיילתי בגוש עם תרבות די זהה- גרמניה –  הונגריה- אוסטריה-  לא הרבה 5 חודשים,  והבנתי את המנטאליות. אני פגשתי אלפי גרמנים בכל העולם, כי הם מספר 1 תיירים מאירופה, כי יש להם הרבה כסף, ככה שנתקלתי בהמון סוגים של גרמנים. מבחינתי , וזו דעתי האישית לבדה, עדיין נותר אחוז נכבד מהאוכלוסייה וזה בכל גיל, עם אישיות ופרסונאליטי של… Read more »

Fuckhut
Guest
7 years ago

ברלינאית בעיה נוספת היא שביבי נתניהו נותן תמיכה לאנשים כאלו לדוגמא טראמפ ולה פן ומזה הם מקבלים לגיטימציה