Sign In

Remember Me

סטיגמות נפוצות וכיצד להתמודד איתן

סטיגמות נפוצות וכיצד להתמודד איתן

בתור כאלו ששואפים להגר וודאי כבר יצא לכם להביע את דעתכם בנושא, בין אם זה בבית ספר, בארוחה משפחתית או סתם בשיחת תסכול עם השכנה. ורוב הפעמים, התגובות שלהם לא בדיוק היו מספקות, ואפילו די מרגיזות. הייתם אפילו אומרים להם את המשפט הכי תמים בגדר חלום : "הייתי מת לשכב על איזה ערסל בחוף ים בדרום ספרד" וישר היה מתחיל קרקס התירוצים. "הם אנטישמים", "מה יש לך לחפש שם" והמשפט הכי גרוע ומרגיז "אין לנו ארץ אחרת, כשתתבגר תבין."

בכל שנות חיי, כבר שמעתי הכל. אין תירוץ או טענה מגוחכת שלא עברה באוזניי ולא עצרה רגע לעיכול הנאמר. למדתי להתמודד עם זה, כמו שמתמודדים עם תינוק רעב, כמו עם 20 דקות גורליות לסדר את הבית לקראת אורחים ועם העובדה שנגמר הטעם האהוב של הגלידה בחנות. על בשרי למדתי לא לומר לכל אדם ברחוב, ולכל מכר ואפילו חברים, מה הכוונות שלי והרצונות שלי. לא תמיד התגובות יהיו טובות, ולעיתים העניין גורר ביקורות חריפות ולריבים לא נעימים. הגירה זה נושא שנוי במחלוקת ורגיש מאוד אצל אנשים רבים, במיוחד אצל פטריוטים מזוייפים שנתמכים ברגשי ציונות עילאית כנחמה לעובדה שהמצב של המדינה לא מזהיר. בקיצור, תשמרו על פרופיל נמוך. אל תפרסמו בשלט חוצות באיילון : "נמאס לי מהמדינה הזאת אני מהגר לקנדה!"

רק פראייר יגיד לך, "אין מה לעשות", "אלה החיים", "זה מה שיש" והכי מרגיז – "תתמודד".
אין דבר כזה להתמודד, רק לוזרים יושבים בשקט ומשלימים עם המצב, בלי אפילו לנסות לשנותו. חשוב להסתכל רגע על ההיסטוריה. אבות אבותינו נדדו, חיות נודדות ממקום למקום. למשל הדוגמא הקלאסית האהובה עליי – ציפורים. נודדות למקום חם יותר בחורף, ושבות למקום קריר יותר בקיץ. מאות מינים של חיות נאלצו להגר למקומות טובות יותר כדי לשרוד. ואנחנו בעצם גם סוג של בעל חיים אחרי הכל, רק הרבה יותר תבונתי. רק, שרוב האנשים, הסתגרו ממזמן בקבוצות שהם המציאו, בלאומים ובעמים שהם הדביקו לעצמם על המצח, ועל ההפרדה המגוחכת הזו שנעשתה כבר כמובנת מאליו.
זאת זכות טבעית להגר למקום טוב יותר. אין שום סיבה שתסבלו. כל מי שאומר לך משפטים בסגנון ומבקר אתכם, או במקרה הגרוע אומר, "בוגד" או "לברוח לא יעזור לך", סתם מנסה להוריד אתכם. אני מודה, עליי זה השפיע ברמה שהייתי מדוכאת והרגשתי ממש חרא. עם הזמן הבנתי שזו הכוונה שלהם. להוריד אותי מזה. זה עזר להם? לא, עובדה שאני כאן רושמת את זה.
יש מה לעשות. תמיד אפשר לשנות הכל. יש במה להשתפר ולהתקדם.

עוד תירוץ נפוץ, והמרגיז ביותר, נובע לרוב מטמטום, פרימטיביות ושעות נוספות בערוץ 2.
אתם יושבים עם חברים ומדברים, ואיכשהוא השיחה גולשת לנושא הגירה. אתם אומרים בספונטניות, בלי לחשוב פעמיים, חברים אחרי הכל, "האמת, לא אני לא רואה את עצמי חי כאן. ממש מתחשק לי להגר לאירופה." ומיד, הדיון הנחמד והקליל בין חברים נהפך לשדה קרב של ביקורות חסרות כל תכלית.

"הם אנטישמים, לא למדת מהשואה?"
למדתי על השואה בבית ספר, זה הספיק לי.
הדור החדש לא בדיוק מתעניין במה שקרה לפני 60 שנה. השואה זה נושא רגיש מאוד שנלמד בכל בתי הספר וישנן תוכניות עם יהודים [כמו משלחות מישראל, למשל]

"מה יש לך לחפש שם, זה אותו דבר כמו פה, רק שפה אחרת."
הרבה דברים, כמו השכל שאין לך.
יש הבדל, נכון שבמאה ה-21 זה די אותו דבר, אותו הלבוש ואפילו לפעמים אותו ג'אנק פוד, אבל עדיין מדובר על תרבות אחרת, ממשלה אחרת, איכות חיים אחרת. צרפת זה לא ישראל. איטליה זה לא ישראל. ארה"ב אומנם נחשבת כישראל, אבל לא, זה לא ישראל. לכל מדינה יש ייחודיות בשם עצמה. ונכון שיש סממנים דומים בכל מקום במיוחד עם הזמרים, תרבות הסוואג וכאלה. אבל עדיין יש שוני רב.

"סתם אנטישמים מסריחים ועורכי ישראל"
ומה גרם לך להגיע למסקנה הזאת? איבדת את השלט ונתקעת בערוץ 22? או שאתה מנסה להתקבל להצגה הבית ספרית והחלטת לשחק ערס?

"את יהודיה מי יסתכל עלייך בכלל. לא יקבלו אותך לעבודה שם"
לא כי בפעם האחרונה שהסתכלתי במראה לא ראיתי שרשום לי יהודייה על המצח..

והתירוץ הכי מוגזם שנתקלתי בו :
"הם שונאים שם יהודים. מחנכים אותם מגיל 0 לשנוא אותנו, הם יהרגו אותך, יענו אותך וישפילו אותך בפומבי."
כן, שמעתי רבות על העינויים שלהם. אבל זה כלום לעומת בלבולי השכל שלך.
לפי מה שזכור לי, אנחנו ב-2017 ולא ב-1507, וגם אז, המתואר למעלה לא בדיוק היה קיים. רק באינקוויזיציה, וזה לא היה רק נגד יהודים. מישהו כאן שכח להכין שיעורים בהיסטוריה.

"נולדת בישראל".
גם אתה.
נו, אז מה? זה בסה"כ מקום לידה. זה לא אומר כלום עליכם מלבד איפה שפיזית נולדתם. יש מאות ילדי שגרירים ודיפולמטים שנולדים בחו"ל. זה לא אומר שאם נולדה תינוקת לזוג דיפלומטים צרפתיים בהודו, היא צריכה להסתובב עכשיו עם צ'אקרה על המצח ולא לאכול בקר בחיים.

כל התירוצים האלו הם לא מאשר מילים באוויר. לאף אחד לא רשום "יהודי" ובטח שלא "ישראלי" על המצח. אף אחד, מלבד גורמים בטחוניים וממשלתיים, לא אמור לבקש לראות את הדרכון שלכם ויכול להיות שאפילו המקומיים יחשבו שאתם משלהם. כמו שיש נוצרים מכל הצבעים, כך גם יש יהודים מכל הצבעים. יהדות זו רק דת ותו לא. זה לא גזע, אין דבר כזה גזעים. אנחנו לא כלבים, הגזענים האנושיים נכחדו עוד לפני עשרות אלפי שנים ורק ההומוסאפיינס שרד, שזה אנחנו. צבע העור נובע בסה"כ ממיקום גיאוגרפי ומהסתגלות הגוף לאקלים. אין דבר כזה גזע שמי, גזע הארי. שטויות והמצאות. כל עוד אתם לא משוויצים בהתלהבות שאתם מהעם הנבחר ושבאתם להוות אור ל"גויים" [כמה אני שונאת את המילה הזאת] אין שום סיבה שתחשפו ליחס שונה. בכל אופן האנטישמיות כמעט נמחקה מהעולם. לא מפלים יהודים כבר. ואם יש מקרה אנטישמי באופן מובהק, המשטרה מטפלת בזה בחומרה והממשלה מוקיעה זאת.

אילו אירופה הייתה באמת אנטישמית, היא לא הייתה משתפת את ישראל בארוויזיון, היא לא הייתה מייצאת לנו מוצרים רבים, מביגוד ועד מזון, ממכוניות ועד אוטובוסים, לא הייתה מקימה שגרירויות במדינה … היא הייתה מכחישה את השואה ולא מקיימת את יום השואה הבינלאומי ולא מקיימת טקסים, ובטח שלא מראיינת ניצולי שואה ונותנת להם במה. אילו ארה"ב הייתה אנטישמית, מן הסתם שהיא לא הייתה תומכת בישראל מבחינה כספית ופוליטית. תחשבו כמה ישראלים נוסעים לחו"ל כל שנה, במיוחד לאירופה. אין להם שום סיבה לשנוא יהודים וישראלים. אלא אם כן מדובר על הישראלי המכוער שהשתלט כבר בכמה מקומות וזה באמת כבר סיפור אחר שלא אגע בו.

בפעם הבאה כשמישהו מגיב לכם על הרצון ללמוד שוודית ב"הם אנטישמים שמחרימים את ישראל" תחשבו פעמיים, תחשבו מחוץ לקופסא. תחשבו על זה שהם קיבלו אליהם פליטי שואה רבים, תחשבו על זה שהם קיבלו אליהם את יהודי דנמרק שהוברחו בסירות. אומנם הממשלה שלהם נחשבת הכי נגד ממשלת ישראל, זה לא אומר שהם נגד יהודים או ישראלים בפרט. אל תשכחו, לא כל היהודים ישראלים, וישראלים כפרט לא מהווים כשגרירים אלא בסה"כ אנשים פשוטים שרק רוצים לחיות את חייהם בשקט. והנה עובדה חיה, יש מלא שמהגרים לשוודיה.

בפעם הבאה שאתם אומרים שנמאס לכם מיוקר המחיה, אל תתבאסו לנוכח נאומים על "צריך להתמודד עם המציאות וזה מה שיש". תמיד אפשר לשפר את איכות החיים ולעבור. זה שהבן אדם הזה ספיציפית פראייר וחלש, לא אמור להשפיע עליכם.

תפתחו עור של פיל, אל תתייחסו לכל הערה של פוץ ובעיקר תשתדלו לשמור על פרופיל נמוך ולא להפציץ לכל העולם ואישתו את התוכניות שלכם. תהגרו בראש מורם ושיחנקו הקנאים !

נ.ב. אילו הם התירוצים והסטראוטיפים להגירה שאני אישית נתקלתי בהם וכיצד אני עונה להם. אין לי שום כוונה לפגוע באף אחד.

מאת
אני לא באה להראות את הצדדים היפים בסיפור ההגירה כפי שרבים נוהגים לעשות. אני באה להראות לכם מנקודת מבט של מישהי צעירה, עד כמה זה קשה ומאתגר להגר. אני רוצה לתת את התקווה לעוד אנשים בגילי וגם צעירים יותר, שלא רואים את עתידם בארץ וחולמים להגר בעתיד.

Subscribe
Notify of

17 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
מאיה פרידמוביץ
Guest
3 years ago

שלום. אתם יודעים אולי מי צייר את הציור?

Flying Dutchman
Guest
5 years ago

שלום ונוס, יופי של כתיבה!! קראתי עוד כמה מאמרים שלך וגם אותם נהניתי לקרוא. העלית הרבה נקודות, אבל יש עוד נקודה אחת חשובה שמשום מה לא התייחסת אליה והרבה אנשים ודאי חושבים עליה כשמדובר בהגירה לאירופה וזה כמובן הטרור והמוסלמים. רק למען ההבהרה, אין לי שום דבר מיוחד נגד מוסלמים ואני בטוח שלא כל מוסלמי הוא טרוריסט בפוטנציה, אבל עם כל מה ששומעים ורואים בתקשורת על האיסלאם באירופה, במיוחד במקומות כמו גרמניה, שוודיה וצרפת, לדעתי זה עוד פקטור חשוב שכדאי להתייחס אליו כשחושבים על הגירה. אשמח מאוד לשמוע את דעתך בנושא 🙂

Reply to  Flying Dutchman
5 years ago

ונוס בטח תקועה בלימודים, אז אני לא יודעת מתי היא תראה את זה, אבל אני יכולה להבטיח לך שהיא התייחסה לזה בכמה וכמה פוסטים שלה מאז שעברה לצרפת. תסמוך עליה 😉

Flying Dutchman
Guest
Reply to  ברלינאית
5 years ago

גם לך וגם לה יש פוסטים מאוד מעניינים ומחכימים. וגם בגרמניה, איפה שאת חייה, זה אישיו רציני. ואני קורא בתקופה האחרונה המון כתבות שקשורות בגרמניה ולצערי אני לא מוצא שם נחמה. רק לפני כמה ימים קראתי על איזה מחקר שנעשה בגרמניה ולפיו רוב הגרמנים חושבים על היהודים שהם יותר תחמנים מאחרים ושהם מקיימים "תעשיית שואה" ועוד כתבה אחרת על השחתת מצבות בבית עלמין יהודי באיזו עיירה ועל יהודי בברלין שהותקף ועוד כל מני כאלה. למען הגילוי הנאות, אני לא הייתי בגרמניה אף פעם, אבל לעומת זאת ביקרתי באוסטריה כתייר לא מזמן ודווקא התרשמתי לטובה מהיחס האדיב שלהם ומהאווירה הכללית ברחובות.… Read more »

Reply to  Flying Dutchman
5 years ago

תודה 🙂 אני חושבת שהתקשורת הישראלית מגזימה בכוונה, במיוחד בשביל שאנשים ירגישו כמו שאתה מרגיש, וכך יפחדו לעזוב את ישראל. גרמניה אמנם קלטה כמות עצומה של פליטים ב-2015, ואפשר היה לחוש את ההבדל באותה התקופה, אבל היום אין הבדל בין חיג'אב לחיג'אב. אני יכולה להעיד רק על גרמניה, היות שאני מכירה את התהליך מקרוב, וגם חברים שלי עובדים בארגוני סיוע. כל בקשת מקלט נבחנת בשבע עיניים, ולא כולם מקבלים ויזה. לראיה, רק לפני כמה ימים רצח (או הואשם, לא בטוחה בטיימליין) מבקש מקלט אפגני שקיבל הודעה על גירושו בחזרה לאפגניסטן, איש גרמני זקן. בהמבורג, לדוגמה, זה קצת יותר מורגש. כל… Read more »

Flying Dutchman
Guest
Reply to  ברלינאית
5 years ago

מזל שאת פה 🙂 אנשים כמוך וכמו וונוס, שקראתי עוד כמה מאמרים מעלפים שלה, נותנות תקווה רבה לאנשים כמוני שרוצים מאוד להגר אבל הספק מנכר בהם, וזה לא מובן מאליו. ולמען האמת, נתקלתי בלא מעט מוסלמים וזרים אחרים כשביקרתי בווינה, נסעתי איתם במוניות כשהם הנהגים (אחד כנראה טורקי ועוד אחד אפריקני) ויש לציין שיחסם היה מאוד חיובי גם כשידעו שאני מישראל (אחד מהם אפילו ויתר לי על כמה סנטים שהייתי צריך להוסיף לתשלום על הנסיעה והיה חסר לי), נותני השירות בסטארבקס ובפיצריה שהייתי בהם הם מוסלמים ערבים. יש לציין שבכל המקומות דיברתי עברית בגלוי וזה לא הפריע לאף אחד. לכל… Read more »

Reply to  Flying Dutchman
5 years ago

גזענים מקומיים יש גם בישראל. לא צריך להגר למדינה אחרת בשביל למצוא אותם 😉

גדי
Guest
5 years ago

לסטיגמות ולמיתוסים אין אחיזה במציאות.אבל לפעמים אין עשן בלי אש.העניין שאנשים מגזימים ומעצימים דברים שלא בהכרח שהם קיימים אלא באיזה כמות.בכלל בני אדם אומרים דברים שלעיתים רבות לא כדאי לסמוך עליהם.אמיתות למחצה לא בר סמכא לאמת או לשקר.הכל בפרופורציה.המציאות היא בגווני אפור.הורוד הוא גוזמא.השחור הוא מרה שחורה.שניהם לא קולעים לאמת.לעיתים ולזמנים קצרים הורוד שולט.או השחור מולך.אבל דרך האמצע היא הרווחת במציאות והיא האפור.לכן תיאור ורוד או שחור אינו אמין אלא לפרק זמן קצר בדרך כלל.

נתי
Guest
5 years ago

בארץ מפתחים עור של פיל חחח אני אוהב להשתמש בפתגם הזה

מיקי
Guest
6 years ago

אל לך להתייחס לאף אחד.
לך עם הלב.והתחושה האישית.

Fuckhut
Guest
6 years ago

לי אומרים מי כבר מחכה לך בחו"ל אין לך חברים שם

בעד לגמרי
Guest
6 years ago

גזענות זה טבע אנושי.
לצערי.
בכל חברה יש מדרג.
וכל קבוצה לעצמה.
מי שיבדוק יגלה שבכל גזע
יש מדרג.ויש מעמד.
ויש גזענות.
כלומר גם בין הלבנים.השחורים.
האדומים.הצהובים.
בינם לבין עצמם יש גזענות.
בין עדות.ובתוך העדה יש מעמד.
אז הגזענות לא קיימת אצל הלבנים בלבד.אלא בכל פינה.עם.ומדינה.
מי שמכחיש זאת חוטא בשקר.

רמי
Guest
6 years ago

מאוד נהניתי לקרוא!
רק תיקון קטן למשפט: "גזענים האנושיים נכחדו עוד לפני עשרות אלפי שנים ורק ההומוסאפיינס שרד, שזה אנחנו" הכוונה בטח לגזעים שנכחדו. למרות שהיה טוב אם הגזענים היו נכחדים גם 🙂

חולם בהקיץ
Guest
6 years ago

הדבר האחרון.זה להתייעץ עם מכרים.
הם עלולים להכשילכם מהקינאה.
יש אינטרנט.ויש אתרים רבים בכל תחום.ויש המון אנשי מקצוע.
תלכו לאלו המבינים בתחום.
לשאול מכר האם להגר.זה עלול להיות
כמו לשאול טבעוני על מתכון לחזה עוף.

יותם
Guest
6 years ago

כתיבה משעשעת! תודה ונוס 🙂